Kabler viktigere enn akustikk?

Hva mener du er viktigst for godlyden av de to nevnte?

• Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

slowmotion

Gjest
    Dro til linken som Val henviste til, og leste fra innholdsfortegnelsen:

Tip #41: Why wide dispersion for loudspeakers might be a bad idea for home audio

"Might be" kunne godt vært byttet ut med "is" ... ;)

IMHO, selvfølgelig....

;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.105
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke B&O Beolab 5 høres ut som noen dårlig idé jeg da.

Y

ymir

Gjest
    hei
    Før jeg fikk resonatorer i stuen var det små forskjeller når det ble foretatt bytte i anlegget.Etter at resonatorene kom på plass høres den minste forandring svært lett.MEN høytalerene MÅ vere riktig plassert.Når jeg gikk fra Reference 3A til Gallo Nucleus Solo måtte Galloene 1.5 cm lengre frem.Størelsen på lydbildet gikk fra å vere mellom høytalerene (183 cm) og kun vokalisten i normal manns (kvinne) høyde samt dårlig med dybde til å gå fra vegg til vegg (8m) og gulv til tak (2.4m) og betydelig bedre dybde.En slik holografi oppnåes ikke dersom det tonalet ikke er i orden og det tonalt opptimale oppnåes ikke dersom høytaleren ikke er riktig plassert.Resonatorene fjerner bass problemer og øker fokus.MEN ikke alle rom er like vanskelig som mitt så det vil vere store forskjeller fra rom til rom.Ang.tråden om USHER be 20 her på HS så er det som noen sier at den ikke vil fungere i normale norske stuer.Hos meg er det nettop byttet effektrinn og det medførte betydelig økte problemer med bassen,må derfor øke volumet på resonatorene.nyttet ikke å flytte høytalerene lenger ut fra bakvegg.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.839
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får gjenta meg selv.

- Klipsch RB75 med horndiskant gjør at jeg ikke får forferdelige førsterefleksjoner som gjør meg meget lyttetrett kontra domediskanter
    - Klipsch RB75 med bassporten foran gjør at jeg ikke må stappe en skumgummipropp eller raggsokk i bassporten bak
    - Antimode romkorreksjonseneheter på hver subwoofer gjør at jeg slipper stående bølger og buldrebass, nå har jeg skikkelig hifi-bass i godstogklassen (og det på et vrient minirom på 10m2)

Jeg er i prinsippet ikke Klipsch-fanatiker. Det er bare det at Klipsch fungerer meget bra på mitt vanskelig rom. Hadde jeg hatt en kjellerstue på 15-20 kvadrat med skikkelig demping og god avstand til sidevegger etc så hadde jeg kanskje beholdt Proac 2.5 eller Dynaudio Focus 140.

Mitt råd er: Fiks først akkustikken og velg utstyr etter smak og behag. Deretter så kan de som har lyst lytte etter forskjeller mellom kabler. :D

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.398
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    slowmotion skrev:
    Er det lov å nevne at de fleste vanlige høyttalere maksimerer akustikkproblemer pga måten de er konstruert på?
    Etter å ha skummet div AES-papirer med mine lekmannsbriller virker det som det er bortimot konsensus at spredningskontroll og jevn powerrespons er et av de viktigste parameterne for god lyd. Likevel gir de aller fleste highend-høyttalerprodusenter katta i dette. Antakelig fordi det tar for stor plass og ikke er i tråd med gjeldende interiørtrender. I stedet pøser de på med avanserte kabinetter og eksklusive materialer i høyttalerelementene som har lite eller ingen ting med de største utfordringene innen høyttalerdesign å gjøre. Eksklusive kabler er IMHO bare en forlengelse av dette. Hifi-jåleri som ikke har noe med fysikk og de fundamentale utfordringene rundt systemdesign å gjøre.

Når det er sagt gjør mine kabelfordommer og relativt slanke lommebok at jeg har svært liten praktisk erfaring med kakse-ledninger. ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.105
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JENO skrev:
    Etter å ha skummet div AES-papirer med mine lekmannsbriller virker det som det er bortimot konsensus at spredningskontroll og jevn powerrespons er et av de viktigste parameterne for god lyd. Likevel gir de aller fleste highend-høyttalerprodusenter katta i dette. Antakelig fordi det tar for stor plass og ikke er i tråd med gjeldende interiørtrender. I stedet pøser de på med avanserte kabinetter og eksklusive materialer i høyttalerelementene som har lite eller ingen ting med de største utfordringene innen høyttalerdesign å gjøre. Eksklusive kabler er IMHO bare en forlengelse av dette. Hifi-jåleri som ikke har noe med fysikk og de fundamentale utfordringene rundt systemdesign å gjøre.

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, endel merkelige tråder ute å går om dagen...kabelprodusentene har overhodet ikke greie på å lage kabler...hadde de det så hadde jo alle produsert grøftekabel og høyttalerprodusentene har nå heller overhodet ikke greie på å lage høyttalere...Kjære vene.... :p

S

slowmotion

Gjest
    Brianh skrev:
    Hmm, endel merkelige tråder ute å går om dagen...kabelprodusentene har overhodet ikke greie på å lage kabler...hadde de det så hadde jo alle produsert grøftekabel og høyttalerprodusentene har nå heller overhodet ikke greie på å lage høyttalere...Kjære vene.... :p
    Det er vel heller det at høyttalerprodusentene må lage høyttalere de kan selge,
    dvs noe folk vil ha i stua.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Brianh skrev:
    pemek skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
    Det heter bok. Skal en hifinut bevege seg utenfor psykoakustikkens område er det ikke dumt å lese litt
    Bare å lese "Get better sound" av Jim Smith så kan man jo se hva han mener om DeQX og den form for romkorreksjon. Så lenge rommet er fornuftig møblert og anlegget plassert slik det burde så er det meste gjort.
    Jim Smith mener mye rart. Han kommer med mange gode råd i den boken, men jeg synes også har er helt på viddene på flere områder. Tror heller ikke han er med den boken er oppdatert på siste former for romkorreksjon. Noen av hans aksustiske råd er dessuten direkte dårlige.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke enig med dere som skriver at velger man høyttalere etter rommmet og ikke har et spesielt vrient rom, så er mye gjort. Mitt spørsmål da er om dere har prøvd å forbedre akustikken i tillegg? Er enig at man kan få god lyd, men det betyr ikke at fremdeles ikke vil finnes ytterligere forbedringer. Sansynligvis også store forbedringer med de rette tiltakene. Det er man ikke klar over før man har prøvd det.

Men ingen tvil om at akustikk er et vanskelig tema. Å bytte kabler er enkelt. Akustiske tiltak som er gode, krever kunnskap eller prøving og feiling. Å smekke opp 6 akustikk plater på 30cm i rockwool/glava gjør sjelden bare noe positivt. Erfaringer med feile tiltak kan også være en grunn til noen er skeptiske til dette med akustikk. Det er dessuten ulike skoler på området og preferanser spiller inn.

Uansett interessant å se hva folk har stemt her. De fleste er enige om at akustikk er viktigst. Hadde vært artig vist noen gikk til skrittet og fikk et rom satt opp av proffe akustikere.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Unsett ville resultatet appelert til noen, men slett ikke alle. Det finnes ingen definitive sannheter her. Lyd og musikk er sanseopplevelser, og det vil aldri kunne bli annet enn subjektivt.

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Brianh skrev:
    pemek skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hva er nå dette for noe da. Bare og bestille noe greier ?
    Det heter bok. Skal en hifinut bevege seg utenfor psykoakustikkens område er det ikke dumt å lese litt
    Bare å lese "Get better sound" av Jim Smith så kan man jo se hva han mener om DeQX og den form for romkorreksjon. Så lenge rommet er fornuftig møblert og anlegget plassert slik det burde så er det meste gjort.
    Jim Smith mener mye rart. Han kommer med mange gode råd i den boken, men jeg synes også har er helt på viddene på flere områder. Tror heller ikke han er med den boken er oppdatert på siste former for romkorreksjon. Noen av hans aksustiske råd er dessuten direkte dårlige.
    Enig med deg at Mr. Smith mener mye rart men han er nå tross alt en person som har hatt dette som yrke i 35 år eller noe sånt da. Hva får deg til å tro at en bok gitt ut i 2008 ikke har fått med seg det siste i elektronisk romkorreksjon ?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.839
    Torget vurderinger
    10
    Brianh skrev:
    Det selges også vidunderkurer som skal gi mennmed "meget bred midtskill" håret tilbake også. Folk kjøper det og i håp om at det virker ;D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    7
    Vannvittig spørmål imo. Jeg er en av de få som fortsatt mener å høre forskjeller på kabler, men denne blir som å spørre hva som er viktigst for sikkerheten i bil: Gode dekk, eller vindusviskeren på bakruta.

frans

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Antall liker
    3
    JENO skrev:
    slowmotion skrev:
    Er det lov å nevne at de fleste vanlige høyttalere maksimerer akustikkproblemer pga måten de er konstruert på?
    Etter å ha skummet div AES-papirer med mine lekmannsbriller virker det som det er bortimot konsensus at spredningskontroll og jevn powerrespons er et av de viktigste parameterne for god lyd. Likevel gir de aller fleste highend-høyttalerprodusenter katta i dette. Antakelig fordi det tar for stor plass og ikke er i tråd med gjeldende interiørtrender. I stedet pøser de på med avanserte kabinetter og eksklusive materialer i høyttalerelementene som har lite eller ingen ting med de største utfordringene innen høyttalerdesign å gjøre. .....
    Løsningen er jo enkel, tar liten plass og i tråd med ingeniørtrender og finnes her

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    thomand skrev:
    Vannvittig spørmål imo. Jeg er en av de få som fortsatt mener å høre forskjeller på kabler, men denne blir som å spørre hva som er viktigst for sikkerheten i bil: Gode dekk, eller vindusviskeren på bakruta.
    Jeg ville heller sagt gode dekk eller pærer som virker i frontlyktene ;D

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.398
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    frans skrev:
    JENO skrev:
    slowmotion skrev:
    Etter å ha skummet div AES-papirer med mine lekmannsbriller virker det som det er bortimot konsensus at spredningskontroll og jevn powerrespons er et av de viktigste parameterne for god lyd. Likevel gir de aller fleste highend-høyttalerprodusenter katta i dette. Antakelig fordi det tar for stor plass og ikke er i tråd med gjeldende interiørtrender. I stedet pøser de på med avanserte kabinetter og eksklusive materialer i høyttalerelementene som har lite eller ingen ting med de største utfordringene innen høyttalerdesign å gjøre. .....
    Løsningen er jo enkel, tar liten plass og i tråd med ingeniørtrender og finnes her
    Tja...

En 10 cm linse kontrollerer vel neppe spredningen noe under 3500 Hz. I tillegg beamer den vel som en hver annen dome (tror jeg) opp i frekvens... Den løser kanskje noen problemer, men er neppe den ultimate løsningen. ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.607
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Akustikk, helt klart.

Når det gjelder forskjellen i aktivitet på kabelhjørnet og akustikkhjørnet, funderer jeg på om dette kan skyldes at akustikk er et godt etablert fag med lærebøker, forskningsrapporter og folk som kan noe, mens det aller meste av kabelteoriene er såpass langt ute i skogen at det er fritt frem for å synse vilt uten å inneha noen spesiell kunnskap om emnet. Dermed får kabeldebattene mellom ulike trosretninger en annen intensitet enn når akustikkspørsmål enkelt kan besvares med utsagn som "< 10 dB innenfor 10 ms" med støtte i en bunke forskningsrapporter.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.800
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Her en en forsøk på å sette fingern på hvorfor kabler er mer "interessant" enn akustikk produkter...

Teori #1 - Salgsleddet
    Grunnen til dette er enkel; hvor ofte spør en hifi selger;
    Har du alt du trenger av *bassfeller/diffusorer, hvis ikke, har vi et bredt utvalg hvor helt sikkert finner noe passer til komponentene du nå har kjøpt
    PS: Bytt ut * med kabler, så får man den setningen som man er mer vant til....

Grunnen til dette er helt sikkert mange, sett fra en selgers side.. Kabler har "pene" kalkyler som igjen fører til at selgern får lønn og har en jobb å gå til.
    Ellers tar de liten lagerplass o.l. Sett i sammenheng, tar nok produter ala Svanå langt større plass enn en 80cm kabelsett..

Teori #2 - Media, i form av hifi magasin
    Ellers, hvor ofte leser vi forbrukere test/gruppetest på bassfeller/diffusorer?? Jeg bare spør.. og svartet vet du sikkert!

Teori #3 - Damer(!)
    oki, denne teorien er litt sær, men tar den med alikevel. Damer har en tendens til å rulle med øyene/heve øyenbrynene når de hører hva en 80cm kabelstump koster (og som sikkert ofte en pen avrunding nedover for å dempe sjokket litt.. Vi menn skal alltid være så snille og skåne damer for den brutale sannheten...................) Men fakta er vel at det er et fåtall av oss audiofile som enten; #1 har egen lyttrom med 100% råderett over hvordan det skal se ut, eller #2 har en hifi krok i stua som man kan gjøre hva man vil i. Kabler er og blir langt mer diskre enn akustiske hjelpemidler. Fyller man stua med Svanå, DAAD eller liknende må man nok regne med å få både passet og ørene påskrevet. Nei, da er det mye enklere og lure hjem en kabelstump, bytte ut den gamle i anlegget mens frua står i dursjen og synger på siste radiohit, og leve lykke alle sine dager.

Simmasumarum; så er fokuset langt større på kabler, og produkttilgjengligheten langt større. Om dette vil forandre seg i årene som kommer.. Neppe, snart har de fleste duppedingser i anlegget som korrigerer et dårlig rom digitalt, og da er jo alltid godt... eller er det det?

IMO Kai

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.998
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    kaap skrev:
    Her en en forsøk på å sette fingern på hvorfor kabler er mer "interessant" enn akustikk produkter...

Teori #1 - Salgsleddet
    Har du alt du trenger av *bassfeller/diffusorer, hvis ikke, har vi et bredt utvalg hvor helt sikkert finner noe passer til komponentene du nå har kjøpt

Grunnen til dette er helt sikkert mange, sett fra en selgers side.. Kabler har "pene" kalkyler som igjen fører til at selgern får lønn og har en jobb å gå til.
    Ellers tar de liten lagerplass o.l. Sett i sammenheng, tar nok produter ala Svanå langt større plass enn en 80cm kabelsett..

Ellers, hvor ofte leser vi forbrukere test/gruppetest på bassfeller/diffusorer?? Jeg bare spør.. og svartet vet du sikkert!

Teori #3 - Damer(!)
    oki, denne teorien er litt sær, men tar den med alikevel. Damer har en tendens til å rulle med øyene/heve øyenbrynene når de hører hva en 80cm kabelstump koster (og som sikkert ofte en pen avrunding nedover for å dempe sjokket litt.. Vi menn skal alltid være så snille og skåne damer for den brutale sannheten...................) Men fakta er vel at det er et fåtall av oss audiofile som enten; #1 har egen lyttrom med 100% råderett over hvordan det skal se ut, eller #2 har en hifi krok i stua som man kan gjøre hva man vil i. Kabler er og blir langt mer diskre enn akustiske hjelpemidler. Fyller man stua med Svanå, DAAD eller liknende må man nok regne med å få både passet og ørene påskrevet. Nei, da er det mye enklere og lure hjem en kabelstump, bytte ut den gamle i anlegget mens frua står i dursjen og synger på siste radiohit, og leve lykke alle sine dager.

Simmasumarum; så er fokuset langt større på kabler, og produkttilgjengligheten langt større. Om dette vil forandre seg i årene som kommer.. Neppe, snart har de fleste duppedingser i anlegget som korrigerer et dårlig rom digitalt, og da er jo alltid godt... eller er det det?

IMO Kai
    Svært spennande analyse, Kai. For eigen del kunne eg gjerne likt å teste ut dei ymse akustikkforbetringsmidla som finnest på marknaden. Ikkje tvil om at det er svært mykje å hente her, heilt sikkert meir enn ved kabelskift iallfall. Men aller mest trur eg det er å hente på nøye plassering av anlegget og optimal matching mellom komponentane....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gode teorier kaap. I tillegg spiller kabel bransjen mye på salgsteknikker og følelser. Forventningen er nok ofte skyhøye for mange når de pakker opp noen flotte kabler. Akustikk produkter reklamerer sjelden og gir ikke de samme konnotasjonene. Og som du nevner er det få tester. Her håper jeg blader og nettsteder kan våkne.

Teori 3 er derimot noe uenig i. Det finnes flere produkter i dag som har høy WAF. Og lydkorreksjon er usynlig.
    Her er noen akustikk produkter jeg tror de fleste kunne hatt i stuen. Bilde panelene kan man få i ønsket motiv.

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    wow, sånne ikea bilder er kansje ikke så dumme alikavel, hvordan funker de som dempere?

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Brianh skrev:
    Helt enig med U Brianh

Noe OT men; er det noen som har tanker om usymetrisk plassering av HT for å oppnå best mulig lyd?
    Feks: 
    1. Lik avstand fra bakvegg, plassering ut fra sidevegger slik:  1/5 til sidevegg, 2/5 mellom HT og  så 2/5 til sidevegg.  Dette ment som et utgangspunkt.

2. Eller: Plassering skrått i rommet med hjørnet usymetrisk mellom ht. Avstand til sidevegger og bakvegg kan gjerne vere forskjellig.

Usymmetriens virknig på stående bølger er tankene her......

Begge desse har vert prøvd med stort hell

Kanskje det skulle vert laget en egen tråd for dette??

mvh :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.998
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    56fwb skrev:
    Brianh skrev:
    Helt enig med U Brianh

Noe OT men; er det noen som har tanker om usymetrisk plassering av HT for å oppnå best mulig lyd?
    Feks:
    1. Lik avstand fra bakvegg, plassering ut fra sidevegger slik: 1/5 til sidevegg, 2/5 mellom HT og så 2/5 til sidevegg. Dette ment som et utgangspunkt.

2. Eller: Plassering skrått i rommet med hjørnet usymetrisk mellom ht. Avstand til sidevegger og bakvegg kan gjerne vere forskjellig.

Usymmetriens virknig på stående bølger er tankene her......

Begge desse har vert prøvd med stort hell

Kanskje det skulle vert laget en egen tråd for dette??

mvh :)
    Eg har faktisk leika meg noko med usymmetrisk plassering, og trur det er eit poeng. Men utgangspunktet mitt vil nok vere symmetrien. Så "feiljusterer" etter kvart som eg finn presisjonsmålinga meiningslaus og i vegen for kva eg tykkjer høyrest best ut.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.105
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Greiene mine står usymmetrisk plassert i en L-formet stue...
    Basslingeret er EQ-et bort så langt det lar seg gjøre, men et sidebord med hull i kommer. 48m2 gulv-takrefleksjon er hørbart til tross for EQ.
    Jeg har ikke prøvd å ordne bassen med kabler, nei!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.754
    Torget vurderinger
    1
    kaap skrev:

Teori #1 - Salgsleddet

Teori #3 - Damer(!)

IMO Kai
    En annen faktor er at romakustikk er så åpenbart «spesielt»/«indviduelt» at det blir vanskelig å lage «festlektyre» på det, foruten at det krever «noe» mer kompetanse i distribusjon, salg og praktisk bruk.

mvh
    KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skink_123 skrev:
    wow, sånne ikea bilder er kansje ikke så dumme alikavel, hvordan funker de som dempere?
    Dette er ikke snakk om IKEA bilder. IKEA bilder eller andre bilder fungerer ikke som gode akustiske tiltak. Bildene jeg har lagt ut er absorbenter eller kombinasjon av absorpsjon/diffusjon med pent stoff på utsiden. Se linkene.
    http://www.gikacoustics.com/gik_artpanel.html
    http://www.akustikmiljo.se/public/d...ent01=302&parent02=0&parent03=0&level2_4=true
    http://www.asc-hifi.com/picture-panel.htm

Assymmetrisk plassering er ofte en fordel for bassen. Derimot så kan det føre til ulik nivå høyere i frekvensene hvis den ene høyttaleren er nærmere veggen enn den andre. You win some and loose some.
    En plassering diagonalt opp mot hjørnet hvor man får til lik avstand til sideveggene, er bra for begge deler. Mindre stående bølger med skrå vegger og ofte positivt for bassen.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Hmm... over 10% erfarer altså at kabler har mere å si enn akustikk?

Det hadde vært interessant å få noe nærmere beskrivelse..

Uten nærmere beskrivelse er det fare for å tro at noen har så tunge høyttalere at de aldri har klart å flytte dem....

Min egen erfaringer er at 10cm endring i høyttaler plassering gjør større forskjell enn å gå fra sprengtråd til Extreme Utopia Plus Extra Quantum Gold, eller hva nå de kablene til 30 000 kr jeg hadde på hjemlån het. Men jeg hører ikke så mye over 12kz da... :-\ :'(

Sleiven

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Jeg er ikke i tvil om at kabler er viktig for akustikken... ;D ;D ;D ;D ;D

Triver

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Antall liker
    0
    Diskusjonen dreier seg om anlegg til 10-15k. (da regner jeg med alt et anlegg består av)

Min teori da er:
    1. at det er like mye å hente ut ved rett plassering av høytalere i rommet. D.v.s. at høytalere stilles opp i forholdt til lytterommets side og bakvegger. Regel 1/5 1/7 avstand fra bakvegg / sidevegg. En god akustikk korigering til det bedre.

2 anlegg i 10-15k klassen har begrenset kvalitet på tilkoblingspunkter. Så her begrenser det seg hva en får ut av rene og påkostede kabler. Det finnes absolutt noe som er bedre en lakrislisser som følger med.

3. tepper fungerer bra som absorbent og planter er dekorativt. :)

M.a.o. en bør gjøre litt av begge deler.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.105
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ang. pkt. 2: Hvordan finner du ut at ekstrakablene er bedre?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.315
    Torget vurderinger
    1
    Odder skrev:
    Jeg er ikke tvil om at kabler er viktig for akustikken... ;D ;D ;D ;D ;D
    Du kommer liksom ikke unna det, at du må ha kabler... ;)

Mvh. Bjørn

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.884
    Dette spørsmålet var enkelt.

Har du et akustikkproblem så vil du ha mest å hente på å løse dette. Har du ikke et akustikkproblem men kabler som begrenser lydkvaliteten vil du ha mest å hente på bedre kabler. Har du ingen av delene går du berserk i platebutikken i stedet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.103
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - kabler må til. Men hva slags? Jeg fikk nettopp inn en Densen forforsterker til mitt anlegg nr. 3 på PCrommet - og i mangel av noe bedre, bruker jeg i skrivende stund et par av de foraktelige lakrissnørene. Har rett og slett gått tom for signalkabler - tro det eller ei. Nå kan det hende at det dukker opp ett eller annet når jeg får rotet litt i skuffer og skap - og da kommer jeg tilbake for å avgi både rapport og stemme. Inntil videre låter det aldeles fortreffelig. Om jeg har skjønt problemstillingen, er spørsmålet altså om det vil låte enda mer fortreffelig med andre kabler.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    32.105
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    These go to eleven, hva?
    Minner meg om volumkontrollen i SqueezeCenter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn