Kabeltråd - KUN FOR DE SOM IKKE HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kjøpte et par REAN-plugger på Kjell & Company, og de hadde strekkavlaster.
    Ser de kaller det det, gummien bak på pluggen. Tidligere var det en spiralfjærlignende sak der og den ga mye mykere bue på kabelen der den kommer ut av pluggen.

    Vet ikke om det har så mye å si men jeg likte de bedre.

    Det som sitter på utsiden er ikke strekkavlaster, det er knekkbeskyttelse.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg er ute etter bananplugger og spade til type litt tykke kabler 8AWG eller 8,54 mm2. Er det noen som har noen anbefalinger ? Poster her fordi det eneste kravet er at det er av god bygge kvalitet og sitter godt i både kabel og komponenter :)
    Har lagt merke til at det ofte er benyttet disse fra Dali på Magnum - https://www.hifiklubben.no/kabler/bananplugger-og-spader/dali-lux-bananplugg/
    Samt lignende fra Argon som ikke ser ut til å være i salg hos HFK lenger.

    På spade-siden er jeg dog mer usikker..
    Bestilte de jeg så får vi se :) takk for tips :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvad angår banan stik bør man holde sig til dem som kan spændes fast. Ellers kan de give særdeles hørbar forvrængning.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Hei, jeg er ute etter bananplugger og spade til type litt tykke kabler 8AWG eller 8,54 mm2. Er det noen som har noen anbefalinger ? Poster her fordi det eneste kravet er at det er av god bygge kvalitet og sitter godt i både kabel og komponenter :)
    Har lagt merke til at det ofte er benyttet disse fra Dali på Magnum - https://www.hifiklubben.no/kabler/bananplugger-og-spader/dali-lux-bananplugg/
    Samt lignende fra Argon som ikke ser ut til å være i salg hos HFK lenger.

    På spade-siden er jeg dog mer usikker..
    Bestilte de jeg så får vi se :) takk for tips :)
    Som FSF nevner, er nok dette ett god valg https://www.kjell.com/no/produkter/...ntakter/supra-fork-gaffelkontakt-4-pk.-p69716 De tar opp til 10mm
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hei, jeg er ute etter bananplugger og spade til type litt tykke kabler 8AWG eller 8,54 mm2. Er det noen som har noen anbefalinger ? Poster her fordi det eneste kravet er at det er av god bygge kvalitet og sitter godt i både kabel og komponenter :)
    Har lagt merke til at det ofte er benyttet disse fra Dali på Magnum - https://www.hifiklubben.no/kabler/bananplugger-og-spader/dali-lux-bananplugg/
    Samt lignende fra Argon som ikke ser ut til å være i salg hos HFK lenger.

    På spade-siden er jeg dog mer usikker..
    Bestilte de jeg så får vi se :) takk for tips :)
    Som FSF nevner, er nok dette ett god valg https://www.kjell.com/no/produkter/...ntakter/supra-fork-gaffelkontakt-4-pk.-p69716 De tar opp til 10mm
    De er ikke isolerte så vidt jeg kan se?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Angående de spadene så er de ganske smale ser jeg, 5,5mm bredde.
    Så sjekk i så fall bredde på terminalene før bestilling :)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Hei

    Jeg har følgende utfordring med noen høyttalerkabler som jeg er godt fornøyd med (men man "vet" jo innerst inne at det sikkert finnes noe bedre)..)

    4 ledere i hver kabel for bi-wiring på høyttaler (men ikke bi wire fra forsterker)
    Nye høyttalere uten bi-wiring, hva er beste løsning
    1. Koble sammen de 4 lederne slik at det blir en to leder kabel, eller
    2 kjøpe nye kabler

    Noen som har erfaringer med dette? For meg blir det kanskje fysikk, hva er best en god to leder kabel eller har det intet å si ift sammenkobling av 4 leder kabel? Sånn rent praktisk, dersom man hadde hatt samme kabel i to og 4 leder versjon, ville man da fått samme resultat med å gjøre om 4 leder til 2 leder?

    mvh
    PerM
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hei

    Jeg har følgende utfordring med noen høyttalerkabler som jeg er godt fornøyd med (men man "vet" jo innerst inne at det sikkert finnes noe bedre)..)

    4 ledere i hver kabel for bi-wiring på høyttaler (men ikke bi wire fra forsterker)
    Nye høyttalere uten bi-wiring, hva er beste løsning
    1. Koble sammen de 4 lederne slik at det blir en to leder kabel, eller
    2 kjøpe nye kabler

    Noen som har erfaringer med dette? For meg blir det kanskje fysikk, hva er best en god to leder kabel eller har det intet å si ift sammenkobling av 4 leder kabel? Sånn rent praktisk, dersom man hadde hatt samme kabel i to og 4 leder versjon, ville man da fått samme resultat med å gjøre om 4 leder til 2 leder?

    mvh
    PerM
    Det er faktisk en bedre løsning å tvinne sammen to og to ledere enn om det var en kabel med 2 ledere med dobbelt tverrsnitt.
    Rent fysisk begrenser man risiko for EMI/RFI (støy) dersom lederne er tvunnet, dette er som du sier ren fysikk.
    I tillegg slipper du å bruke penger på å kjøpe nytt (y)
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Tvinner du sammen slik at du får 2 ledere i hver ende , får du dobbelt mm2
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.204
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Skal teste ut, venter på nye plugger som har plass til 2 stk ledere så får man se hva det gir. Men ganske bra lyd med bare en leder til hver så spørsmålet blir om man vil høre forskjell når alle det blir to ledere på hver
     

    olavrb

    Fersking
    Ble medlem
    27.06.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men prøver:
    Er på utkikk etter balanserte kabler til Sennheiser HD 650, XLR eller 4.4mm pentaconn, men det lille jeg finner av kabler er priset høyere enn hva jeg gav for headset-et opprinnelig. Hvilket i mitt hode er helt sinnsjukt.
    • Er det noen som lager kabler på bestilling her i Norge, som ikke tror på snakeoil-begreper og -priser?
    • Evt. noen internasjonale produsenter eller butikker å anbefale?
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men prøver:
    Er på utkikk etter balanserte kabler til Sennheiser HD 650, XLR eller 4.4mm pentaconn, men det lille jeg finner av kabler er priset høyere enn hva jeg gav for headset-et opprinnelig. Hvilket i mitt hode er helt sinnsjukt.
    • Er det noen som lager kabler på bestilling her i Norge, som ikke tror på snakeoil-begreper og -priser?
    • Evt. noen internasjonale produsenter eller butikker å anbefale?
    Ta kontakt med @Hb 52 , han kan sikkert hjelpe deg.

    Se for øvrig tråden om Van Dammes venner her i kabel seksjonen av forumet. Det dreier seg egentlig om Hb 52 sine kabler.
     

    olavrb

    Fersking
    Ble medlem
    27.06.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo

    Og mange andre på Ebay.
    Ender nok opp med kinakabler ja. Har funnet noen til ~240,- på AliExpress som ser decent ut.

    Ta kontakt med @Hb 52 , han kan sikkert hjelpe deg.

    Se for øvrig tråden om Van Dammes venner her i kabel seksjonen av forumet. Det dreier seg egentlig om Hb 52 sine kabler.
    Han lager ikke hodetelefonkabler dessverre, men takk for tips.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, deler av denne tråden er ment som humor. Men, når det er sagt: Jeg - som jobber innen psykologi - er litt nysgjerrig på refleksjoner rundt hvorfor man bruker "unødvendige" penger på kabler selv om man er skeptiker. Og, for de som har kabelallergi, hvilke kabler går det i der i gården?

    Selv har jeg laget sølvkabler og bruker LMC strømkabler i hele oppsettet. Skal ikke skryte på noen hørbar effekt av disse, men feks for LMC var tanken at godt skjermede strømkabler ikke kunne være en dårlig ting å ha i oppsettet. Og gode kontakter må man såklart ha pga blingfaktor.

    For meg er kabler litt i samme gate som smykker: Nei, du blir ikke penere eller en bedre person av å bruke smykker. Ei er det en sammenheng mellom delekostnad og produkt. Men skjønner det allikevel til en viss grad :)

    God helg!
    Det er forskjeller på kabler, men ikke alltid nødvendigvis til det bedre. Det er mye smak og behag, utseende og placebo - men det er også dokumenterbare forskjeller. Det er også et område med mye tullball og snakeoil - selv til i hifibransjen å være. Jeg har selv vært litt naiv og forfengelig på det - men det som er 100% sikkert i mitt hodet er at det er mye bedre å bruke de store pengene på andre komponenter - uansett hvor bra kablene måtte være eller ikke er.

    Jeg er skeptiker / agnostiker og derfor svarer jeg. Jeg tror at jeg rett og slett sover bedre på natten ved å vite at heg har strukket meg litt på kablene, på samme måte som at jeg bruker Tidal og ikke Spotify på streaming - selv om det strengt tatt er kvaliteten på opptaken som avgjør forskjellene mer enn om du bruker master på tidal eller det beste fra Spotify - så ja - det ER mye psykologi i dette.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Det er forskjeller på kabler, men ikke alltid nødvendigvis til det bedre. Det er mye smak og behag, utseende og placebo - men det er også dokumenterbare forskjeller. Det er også et område med mye tullball og snakeoil - selv til i hifibransjen å være. Jeg har selv vært litt naiv og forfengelig på det - men det som er 100% sikkert i mitt hodet er at det er mye bedre å bruke de store pengene på andre komponenter - uansett hvor bra kablene måtte være eller ikke er.

    Jeg er skeptiker / agnostiker og derfor svarer jeg. Jeg tror jeg rett og slett sover bedre på natten ved å vite at heg har strukket meg litt på kablene, på samme måte som at jeg bruker Tidal og ikke Spotify på streaming - selv om det strengt tatt er kvaliteten på opptaken som avgjør forskjellene mer enn om du bruker master på tidal eller det beste fra Spotify - så ja - det ER mye psykologi i dette.
    Mye sant i det du skriver her :)

    mvh
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^Man kan jo overføre denne debatten delvis over på andre komponenter også. En forsterker er jo i utgangsunktet et enkelt design og man skulle tro at de alle låt veldig likt. For meg, personlig og svært subjektivt - jeg forstår ikke hvorfor noen vil ha noe annet enn PassLab, Audio Research, Gryphon eller Acchuphase (siste spesielt hvis man skal optimalisere for klassisk musikk). De låter for meg mye bedre enn det aller meste.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er skeptiker / agnostiker og derfor svarer jeg. Jeg tror jeg rett og slett sover bedre på natten ved å vite at heg har strukket meg litt på kablene, på samme måte som at jeg bruker Tidal og ikke Spotify på streaming - selv om det strengt tatt er kvaliteten på opptaken som avgjør forskjellene mer enn om du bruker master på tidal eller det beste fra Spotify - så jeg - det ER mye psykologi i dette.
    Det som kan være passende å spørre. Om forskjellene er subtile eller nærmest uhørbare, hvordan vet du at du har strukket deg? De fleste "hi-end" kabler har både manglende, irrelevante eller direkte misvisende data. Hva er det med feks Nordost som gir deg god nattesøvn? Hvilke data mener du er relevant for god lavfrekvens signaloverføring?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det som kan være passende å spørre. Om forskjellene er subtile eller nærmest uhørbare, hvordan vet du at du har strukket deg? De fleste "hi-end" kabler har både manglende, irrelevante eller direkte misvisende data. Hva er det med feks Nordost som gir deg god nattesøvn? Hvilke data mener du er relevant for god lavfrekvens signaloverføring?
    Noen kabler må man jo styre unna sett i lys av egenskapene til det anlegget man har. Når det gjelder akkurat Nordost så var det et valgt jeg gjorde kun basert på lytting og blindttesting hjemme i stuen sammen med venner etc. Jeg er svar skylig på at det overhodet ikke var en vitenskapelig tilnærming på akkurat disse (etter at jeg hadde forsikret meg om at de var kompatible med resten av oppsettet). Den største hørbare forksjellen var på XLR-kablene fra DAC til forsterker.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ikke hører jeg forskjell på kabler....og hører heller ikke forskjell på Tidal vs Spotify.
    Jeg bruker begge, og "trodde" en liten periode at jeg foretrakk lyden av Tidal fremfor Spyttify.
    Nå veit jeg ikke.....kanskje jeg er blitt for gammal.

    Det eneste jeg hører forskjell på er høyttalere.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror nok alle hører forskjeller på kabler bare forholdene ligger til rette for det. Man kan også gjøre lyttetester og selv konkludere med det man mener er best, og mange skulle nok ønske de hadde gjort ett og annet grep for å gjøre nettopp disse testene etterrettelige. Den mer opphetede diskusjonen kommer trolig av at man tenker man kan hoppe over det trinnet, stole blindt på opplevelsen (det var da ikke subtilt, var det vel?) og gjøre sin konklusjon allmenngyldig og absolutt.

    Når jeg studerer alle parametrene vi kan jobbe med å forbedre i et høyttalerelement er det ikke bare vanskelig å forstå hvorfor folk bruker så sinnssyke ressurser i signalveien, men når det havner i kablene, spesielt på strømsiden grenser det til totalt uforståelig. Jeg kjenner relativt godt til hvordan driverne dette signalet skal gjennom helt til slutt er konstruert, hva de gjør galt osv, og det hele blir det mer som en parodi på Dunning Kruger, og minner ikke på noen som helst måte om konturene av en faglig diskusjon.

    Jeg får assosiasjoner til ungdommer som polerer den gamle Kadetten med påskuddet om at den da vil gå fortere. Det er både saklig sett feil, og i tillegg helt uten relevans på grunn av størrelsesfaktorene.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^Man kan jo overføre denne debatten delvis over på andre komponenter også. En forsterker er jo i utgangsunktet et enkelt design og man skulle tro at de alle låt veldig likt. For meg, personlig og svært subjektivt - jeg forstår ikke hvorfor noen vil ha noe annet enn PassLab, Audio Research, Gryphon eller Acchuphase (siste spesielt hvis man skal optimalisere for klassisk musikk). De låter for meg mye bedre enn det aller meste.
    Jeg tror dere gjør lurt i å holde tråden til "topic".

    Alle forsterkere har målbare skavanker som støy, forvregning og avvik i frekvensrespons, som kan være hørbart. Ledningene er stort sett kun belemret med potensielle avvik i frekvensrespons (avhengig av tilkoblet utstyr), som kan være hørbart.

    Mvh
    KJ
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I noen oppsett kan man jo regne seg fram til forskjellene - i andre situasjoner er det en forskjell der som ikke lar seg lett forklare - men som sagt - ikke alltid til det bedre - bare annerledes.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror dere gjør lurt i å holde tråden til "topic".

    Alle forsterkere har målbare skavanker som støy, forvregning og avvik i frekvensrespons, som kan være hørbart. Ledningene er stort sett kun belemret med potensielle avvik i frekvensrespons (avhengig av tilkoblet utstyr), som kan være hørbart.

    Mvh
    KJ
    Ja, det var en digresjon - men som nå ble en feature med din kommentar :) Men enig!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er svar skylig på at det overhodet ikke var en vitenskapelig tilnærming på akkurat disse
    Du skylder ikke meg noe svar. :giggle: Folk får prioritere og ta de avveiningene de vil. Har nok et helt annet syn på hva som er de viktigste parameterne for god signalbehandling enn deg - noe som gjenspeiler seg i forskjellene oss imellom i valg av utstyr generelt.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var en digresjon - men som nå ble en feature med din kommentar :) Men enig!
    Jeg tror dere gjør lurt i å holde tråden til "topic".

    Alle forsterkere har målbare skavanker som støy, forvregning og avvik i frekvensrespons, som kan være hørbart. Ledningene er stort sett kun belemret med potensielle avvik i frekvensrespons (avhengig av tilkoblet utstyr), som kan være hørbart.

    Mvh
    KJ
    Helt enig. Men jeg tror ledningene veldig veldig ofte har frekvensavvik jeg. Derfor må man kanskje finne fram en måte å måle idealkabelen på. Hvordan er man sikker på at man har kabler som gjør at for eksempel forsterkeren fungerer optimalt? Kan man måle dette og hvordan?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Får vel melde meg inn i denne klubben jeg også.
    Siden trådstarter ikke kunne merke noen forskjell ved å sette inn Supra kablene så må jeg meddele at slik er ståa blitt her også.
    Mon tro hva som har skjedd?
    Har forsterker vert defekt,vakkelfeil?
    Har den reparert seg selv?
    Har den oppgradert seg selv?
    Eller kan det være helt naturlige,elektrotekniske årsaker til at det er blitt minimale forskjeller mellom sort lakris og Supra..sånn plutselig?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Får vel melde meg inn i denne klubben jeg også.
    Siden trådstarter ikke kunne merke noen forskjell ved å sette inn Supra kablene så må jeg meddele at slik er ståa blitt her også.
    Mon tro hva som har skjedd?
    Har forsterker vert defekt,vakkelfeil?
    Har den reparert seg selv?
    Har den oppgradert seg selv?
    Eller kan det være helt naturlige,elektrotekniske årsaker til at det er blitt minimale forskjeller mellom sort lakris og Supra..sånn plutselig?
    Svarte lakrissnor kabler er ofte bedre en dyre high-end kabler.
    Om man bruker kabler som er i gammal Skoda eller Lada klassen, så hører man ikke forskjell. Drittkabel er drittkabel og sånn er det i 99 prosent av alle tilfeller. Man kan høre forskjell i at det blir annerledes, men det blir ikke nødvendigvis bedre av den grunn. Jeg har prøvd så mange kabler og mesteparten av kabler som lages i dag er bare tullekabler. Min foreløpige favoritt i billig-klassen er QED.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Når han snakker om den lange kabelen frem til stereoen...mannen har null peiling og er således ingen autoritet på området.

    Hun her er en autoritet,hvorpå den kommende forskning bygger på hennes forskning.
    Og for vår del og hobby er det i all hovedsak hva som foregår fra lastene i og rundt vårt sikringsskap der sett fra lasten
    den første meter betyr noe..



    Den som fornekter denne forskningen mener også da at en forskrift er unødvendig BS.


    Jeg kan nå etter omrokeringen i sikringsskap dersom ståa hadde vert slik fra starten av,
    enkelt enkelt kunne ha hevdet,slik så mange audiofile at der er ingen forskjeller.

    Og når gubben i videoen hevder det ikke er målbart,vel da går det under manglende erfaring og forståelse.

    Trafo-likeretting-kondensatorer og spenningsregulering

    grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf

    The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the
    fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor
    varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.

    Altså er utsagnet til gubben basert på manglene kunnskap og erfaring og er ingen autoritet på området.
    Det viser også at de som støtter seg til hans utsagn heller ikke har peiling på årsak/virkning.

    Disse er også autoriteter på område og bygger sin kunnskap på forskningen til Rønnberg.




    PQAs bidrag ….

    For å holde oss oppdatert på anbefalingene vi gir våre kunder (og for å selv holde oss oppdatert og ivareta norske interesser) deltar PQA også i standardisering. Vi er for tiden involvert i:

    NEK NK 8
    NEK NK 77
    IEC TC 73
    CIS/H/JWG-6

    PQA setter 10 kroner på at du skjønte niks og nada av forkortelsene over (postoppkrav sendes til PQA AS, Skippergata 22, 0154 Oslo). Det kan derfor være greit å vite litt om sammensetningen av standardiseringsorganene, som i praksis bestemmer hvordan alt elektroteknisk arbeid skal gjøres!
    https://pqa.no/elektromagnetisk-inte...frekvent-stoy/


    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske. Ikke reguleres i eksisterende produktstandarder, og dermed er det ikke krav om hvor store nivåer av disse forstyrrelsene ulikt utstyr skal kunne forårsake, eller tåle før de slutter å fungere. Er vanskelige å måle, ettersom måleutstyr ofte ikke måler med høyere samplefrekvens enn rundt 10 kHz. De vil dermed ikke vises i målinger foretatt med mange av de vanligste måleinstrumenten
    Mer alvorlige interferens-utfordringer

    Etterhvert som utbredelsen av kraftelektronikk har økt (praktisk talt alle produkter du har hjemme inneholder kraftelektronikk, fra PC-ladere, mobil-ladere, strømforsyninger, induskjonstopper, kjøkkenutstyr, elbilladere, mm.), har også mengden tilfeller av elektromagnetisk inteferens økt. Eksemplene kan også være mer alvorlige, som at flere kunder blir berørt av samme problem (i et
    nettområde måtte flere kunder bytte ut samme modell av en induksjonstopp), at apparater med termostater skrur seg ukontrollert av og på (brannfare), eller at mer kritisk utstyr (f.eks. labteknisk eller medisinsk utstyr) blir forstyrret. PQA har vært kjennskap til eller vært involvert i konkrete case i alle de nevnte tilfellene

    Siden problemet kan løses enkelt, uten at årsaken til problemet forstås, antas det at det underrapporteres hvor utbredt problemet er.

    MÅLEAPPARATER: SAMPLEFREKVENS, DATALAGRING OG ANDRE BETRAKTNINGER

    https://pqa.no/maleapparater-samplefrekvens-datalagring-og-a ndre-betraktninger/


    Så,siden bambado og hans likesinnede så hardnakket benekter forskningen,"enkel" elektroteori bør dere
    sette en stopper for den kommende forskriften siden dere er så rykende uenig men ovenstående utsagn.
    Rett og slett holde kurs for miljøet ved Universitet i Luleå,Sintef og folkene rundt ieee som jobber med å utarbeide forskriften.
    Dere må jo sitte på essensiell kunnskap og erfaring som tilsier at disse folkenes jobb er basert på BS.
    For ordens skyld,for det som ikke vet,en forskrift er ufravikelig.

    Og jeg vet hvorfor jeg ikke lenger får noen forskjeller ved kabelbytte,og hvorfor jeg fikk det tidligere.

    Siden årsaken ligger i egen installasjon.Hvor mange % av kursen utgjør 1.4m apparatledning her i kursene til Rønnberg?

    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg
    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, noe tyder på at du kanskje har havnet i feil tråd her...
    Hvorfor det?
    I mitt innlegg over #191 sier jeg at jeg nå kan bli medlem her,i denne tråden da jeg ikke lenger kan høre noen forskjell på kabler.
    Og jeg vet hvorfor.
    Så kommer ett innlegg som liksom setter to streker under dette med at det ikke er eller kan oppstå forskjeller,
    fra en som tydeligvis har null peiling.
    Jeg legger frem forskning som sier hvorfor det blir forskjeller.
    Men som sagt,hos meg er der ingen forskjeller lenger ,som hos de som til vanlig også sier de ikke hører forskjeller.
    Men til forskjell til de som hele tiden benekter at det er forskjell fordi de selv ikke opplever det og setter to streker under dette
    som en absolutt sannhet vet jeg hvorfor det blir forskjeller hos noen,og hos noen ingen forskjell.
    Dette viser forskningen jeg henviser til,men enkelte velger tydeligvis heller å stikke hue i sanden,
    fordi de har flagget sitt syn så høyt at der er ingen vei tilbake.

    Men det er da godt å slippe kabel påvirkningen,som skyldes nærmest elementær elektro teori.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg legger frem forskning som sier hvorfor det blir forskjeller.
    Nei, du tyter om det samme hele tiden. Du svarer på et innlegg der en person hevder at "audiofile" strømkabler ikke utgjør noen forskjell.
    Du får spørre Rønnberg hvorfor strømkabler som har begrepet "audiofile" gjør en forbedring av lyden ut fra en komponent.
    Spør også i samme slengen om hva som foretrekkes av "audiophile"/"medical"/"military" grade strømkabler? Hva som låter best når lydbølgene treffer ørene våre.

    Han i videoen hevder bare at så lenge tverrsnitt er tilstrekkelig (lav motstand) så er det bra. (og selvsagt riktig terminert etc.. ). Lav motstand i strømkabelen harmonerer jo med dine stadige gjentagelser.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Nei, du tyter om det samme hele tiden. Du svarer på et innlegg der en person hevder at "audiofile" strømkabler ikke utgjør noen forskjell.
    Du får spørre Rønnberg hvorfor strømkabler som har begrepet "audiofile" gjør en forbedring av lyden ut fra en komponent.
    Spør også i samme slengen om hva som foretrekkes av "audiophile"/"medical"/"military" grade strømkabler? Hva som låter best når lydbølgene treffer ørene våre.

    Han i videoen hevder bare at så lenge tverrsnitt er tilstrekkelig (lav motstand) så er det bra. (og selvsagt riktig terminert etc.. ). Lav motstand i strømkabelen harmonerer jo med dine stadige gjentagelser.
    Jeg har aldri tatt for meg s.k audiofile kabler,men snakker om kabler generelt,så om den kommer fra NordOst eller er en medfølgende lakris vil de måle forskjellig,og R leddet er nok det som betyr mindre.

    Du får heller argumentere mot dette i stedet for å komme med BS retorikk.
    Det er du som påstår att dette ikke stemmer med din virkelighet.
    Så igjen,argumenter heller mot forskningen istedet for å si at jeg tyter på det samme.
    Har du annen kunnskap bør du enkelt argumentere at dette er feil.

    Som sagt,jeg hører ikke lenger forskjell på nettkabler,og jeg vet hvorfor.

    Trafo-likeretting-kondensatorer og spenningsregulering

    grouper.ieee.org/groups/harmonic/iharm/ihfinal.pdf

    The addition of harmonics to the supply signal does not affect the fluctuation because these harmonics are synchronized with the
    fundamental of the power system. However, interharmonics,
    which are not synchronized, do affect the peak amplitude of the AC voltage supply (Figure 7). Consequently, recharging of the capacitor
    varies from one cycle to another, resulting in an
    increase in the fluctuation upstream of the regulator and, since this fluctuation is excessive, it affects the operation of the equipment.


    Disse høyfrekvente harmoinske spenningene, som typisk har en frekvens mellom 2 og 150 kHz, skiller seg fra de “vanlige” harmoniske spenningene ved at de:

    Ikke blir filtrert bort av filtrene til apparatene, som er beregnet for lavere ordens harmoniske.


    Att begränsa eller filtrera dessa supratoner är såklart tekniskt möjligt men det skulle också innebära större och dyrare produkter samt
    ökade problem för elnätskommunikation. Det jobbas på att sätta rimliga och rättvisa standarder och gränsvärden men ännu återstår en
    hel del arbete. Jag bifogar en föreläsning jag gav för Elsäkerhetsverket på svenska som handlar om supratoner (några figurtexter är på
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Ett lite innblikk i hva som foregår i egen installasjon,en forenklet forklaring.Og hvor mange % utgjør apparatkabelen på 1.4m
    Argumenter gjerne mot at hun er på jorde og kommer med BS

    2020-01-29_211802_sentral_2.jpg



    Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.

    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan
    dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså
    nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som
    skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara
    utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV
    med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa
    bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis
    50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och
    30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer
    alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och
    filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid
    lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan
    drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal,
    dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du
    kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster
    anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.
    det kan medföra ökad stress på kondensatorn som utsätts för höga strömmar som den inte är avsedd för. Det
    finns också ett antal rapporterade fall då man misstänkt att supratoner ligger bakom att någon apparat inte fungerar som den ska.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    I stedet for i 99 av 100 tilfeller klippe og lime fra det samme, samtidig som du alltid er i kverulant modus, så om noen sier ting som er fakta feil, hvorfor ikke skrive ned på hva og hvor han tar feil?
    Det er ingen som hevder at heltene dine har feil. Det som endel hevder er at dyre kabler ikke utgjør noen forbedring i lydsystemet vårt. Her spesifisert med dyre strømkabler. Det er ingen magi, kun elektroteknikk som gjelder.
    PS: Har du egentlig lest og forstått alle klipp og lim greiene dine selv?
    Til det siste innlegget ditt: Hvordan ordner en dyr audiofil kabel opp i denne switche støyen som kommer inn på tv ditt og som i ytterste konsekvens kan korte ned levetiden på det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn