Kabeltråd - KUN FOR DE SOM IKKE HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Da blir det et døllt forum. Hvorfor la kjipingene bestemme?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, kabeltråd og bøllekommentarer virker å være som en lov i fysikken: Det kan ikke foreligge en kabeldiskusjon uten bøll.

    Hensikten med tråden var for det første å tillegge litt humor til den siste tids "KUN FOR DE SOM KAN HØRE FORSKJELL"-tråder; for det andre å nyansere kabelhysteriet noe, fordi jeg mistenker - som ved de fleste andre saker her i verden - at denne diskusjonen ikke er helt svart/hvitt.

    Jeg vil si jeg selv er noenlunde midt på treet: Jeg er skeptisk til deler av kabelhysteriet, men må samtidig innrømme at jeg har opplevd forskjeller ved kabelsammenlikning. Om denne forskjellen kan tilskrives iboende kvaliteter ved kabelen eller iboende svakheter ved meg selv, er ikke lett å svare på. Men, så lenge de opplevde forskjellene ligger innenfor rimelighetens grenser (altså at jeg ikke hiver hundretusener på denne opplevde forskjellen), tenker jeg det ikke er så farlig. I mine øyne er placebo-effekten (for å trekke alt over en kam) ikke nødvendigvis negativ: Så lenge opplevelsen står i høysete er faktorer som påvirker opplevelsen velkomne. Men, om noen andre påberoper seg at de kan påvirke min opplevelse ved at jeg betaler flerfoldige tusenlapper til et produkt uten dokumentert effekt, enten det er alternative medisiner, terapier, eller kabler, så blir det fort problematisk.

    Så, for å komme til poenget: Jeg er nysgjerrig på diskusjoner rundt opplevelser lik min: Der man ikke nødvendigvis kjøper alle floskler fra produsentene, men samtidig verdsetter å ha fine/gode kabler i oppsettet. Selv anser jeg kabler i stor grad for å være smykker som har noe å si for estetikken; og de tilhørende effekter denne kvalitetsopplevelsen har for min helhetlige opplevelse av anlegg og tilhørende lyd.

    Igjen et par påminnelser:
    1. Husk at din subjektive opplevelse ikke kan si noe om andres subjektive opplevelse. Om du liker kaffe og andre liker te, er dette på lik linje om noen liker lakrissnører og andre liker brannslanger.
    2. Husk at din subjektive opplevelse ikke kan si noe om den objektive kvaliteten på en kabel. Om du opplever en forskjell er det kjempeflott, men ref. pkt. 1 betyr ikke dette at det gjenspeiler en iboende, objektiv kvalitet ved kabelen.
    3. Jfr. pkt. 1+2: Siden vi snakker om subjektive opplevelser her, kan vi behandle disse betraktningene og meningene som nettopp det det er: Meninger. Det å rakke ned på en annen persons opplevelse eller pengebruk på kabler, eller manglende pengebruk på kabler, blir igjen som å sammenlikne mat-, drikke-, og politiske preferanser hos andre. Det skal være rom for forskjellige meninger og opplevelser.
    4. Humør er gøy, men drit i personangrep og annet bøll 'a :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skylder å gjøre oppmerksom på at mine siste nå slettede innlegg er helt sanne og selvopplevde. Hva slags moderering er det da som her benyttes.

    Men det er vel dette forum i et nut shell. ...
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Skylder å gjøre oppmerksom på at mine siste nå slettede innlegg er helt sanne og selvopplevde. Hva slags moderering er det da som her benyttes.

    Men det er vel dette forum i et nut shell. ...
    Fikk ikke med meg hvilke innlegg som har blitt slettet, så vil bare påpeke at innlegget mitt over ikke er rettet mot noen spesifikke brukere eller meninger, men heller er ment som en generell påpekning :)
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Neste bør bli... Kabeltråd - Kun for dem som gir faan i kabler, og putter energi der det gjør nytte...

    :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    har hatt ferieuke og vært hyppig innom her ,men har ennå ikke oppdaget hva som er slettet?.

    Er jeg den en av de få som har svart på trådens spørmål, og ser frem til flere saklige innlegg?. Ellers kan tråden bare få dø i stillhet uten videre snakk og romstråling og 23 harmoniske
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt moro skal vi da ha, men egentlig bør man faktisk ta dette alvorlig.... Det er nok av eksempler i "tweaks"-tråden på ting som absolutt burde vært ettergått av markedsføringsinstanser.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Neste bør bli... Kabeltråd - Kun for dem som gir faan i kabler, og putter energi der det gjør nytte...

    :cool:
    Jeg er blant dem som gir beng i kabler, og bruker minst mulig penger på den slags, godt under 1 promille på kabler av totalbudsjettet på lyd.
    MEN, jeg har driti meg litt ut ved å kjøpe det absolutt billigste.
    Har vært litt uheldig ved kjøp av USB og signalkabler.

    På Clasern funket 1 av 3 USB kabler jeg kjøpte.

    I kveld skulle jeg kjøre sinus sveip for filtersetting i nytt høyttaler oppsett, og fikk en sur lyd i høyre mellomtone.
    Jeg trodde elementet var gåent, men neida, det var signalkabler med dårlige plugger.
    Hadde heldigvis reserve kabler som funket.

    Kommer til å oppgradere 4 sett med balanserte signal kabler ganske så snart, og er redd at dette nok vil overstige tusenlappen.
    Hva er lurt å kjøpe? Klotz? Blir vel nærmere 2 tusenlapper da?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt finnes det dårlige kabler, - i form av kabler og plugger som knapt tåler å handteres. "Lakrissnorene" som det ofte vises til her er gjerne i den kategorien, - ikke for at de nødvendigvis er dårlig fra et elektrisk synspunkt, men de går i stykker for et godt ord. Jeg bruker stort sett Neutrik XLR og phono - og Gotham kabel... fordi jeg har en hel rull....
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Neste bør bli... Kabeltråd - Kun for dem som gir faan i kabler, og putter energi der det gjør nytte...

    :cool:
    Jeg er blant dem som gir beng i kabler, og bruker minst mulig penger på den slags, godt under 1 promille på kabler av totalbudsjettet på lyd.
    MEN, jeg har driti meg litt ut ved å kjøpe det absolutt billigste.
    Har vært litt uheldig ved kjøp av USB og signalkabler.

    På Clasern funket 1 av 3 USB kabler jeg kjøpte.

    I kveld skulle jeg kjøre sinus sveip for filtersetting i nytt høyttaler oppsett, og fikk en sur lyd i høyre mellomtone.
    Jeg trodde elementet var gåent, men neida, det var signalkabler med dårlige plugger.
    Hadde heldigvis reserve kabler som funket.

    Kommer til å oppgradere 4 sett med balanserte signal kabler ganske så snart, og er redd at dette nok vil overstige tusenlappen.
    Hva er lurt å kjøpe? Klotz? Blir vel nærmere 2 tusenlapper da?
    Fire sett balanserte blir fort litt, ja. Om det ikke er så viktig at alle kablene er like, er det kanskje greiest å kjøpe brukt? Samtlige kabler jeg har eid har vært brukte :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kommer til å oppgradere 4 sett med balanserte signal kabler ganske så snart, og er redd at dette nok vil overstige tusenlappen.
    Hva er lurt å kjøpe? Klotz? Blir vel nærmere 2 tusenlapper da?
    Klotz proffkabler med Neutrik plugger er bra kvalitet til en edruelig pris. I hifisammenheng koster de (nesten) ingen penger... Selvfølgelig blir det litt penger om en skal ha 4 par, men 5-600kr for et sett er billig, spesielt når en ser på at nærmer 200kr av denne kostnaden ligger i 4 plugger.

    Johan-Kr
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Kommer til å oppgradere 4 sett med balanserte signal kabler ganske så snart, og er redd at dette nok vil overstige tusenlappen.
    Hva er lurt å kjøpe? Klotz? Blir vel nærmere 2 tusenlapper da?
    Klotz proffkabler med Neutrik plugger er bra kvalitet til en edruelig pris. I hifisammenheng koster de (nesten) ingen penger... Selvfølgelig blir det litt penger om en skal ha 4 par, men 5-600kr for et sett er billig, spesielt når en ser på at nærmer 200kr av denne kostnaden ligger i 4 plugger.

    Johan-Kr
    Ser at Kjell og Company selger Neutrik-plugger for 69kr /stk. - Da kan man lage ganske greie kabler til en rimelig penge og samtidig slipppe frakt- og eventuelle momskostnader :) https://www.kjell.com/no/produkter/...re/xlr/kontakter/neutrik-xlr-hann-solv-p67253
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Giver gerne 500 Dk.kr. PR STK hvis de er lavet af gode materialer. Her tænker jeg på leder materiale og isolation. Isolation et som bekendt også ligeså vigtig som gode materialer i en kondensator.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Siden en aktiv deltaker i denne tråden ba om mitt navn, kan jeg jo utfordre tilbake:

    Kan Lgrons58, Bambadoo og WayHead stå fram med sine fornavn og bekrefte/avkrefte at de ikke er en og samme person? Der får dere en utfordring dere gav meg.
    PS: sånn går nå dagene...
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort mye research på saken og kommet frem til at eksotiske materialer, design og/eller utseende kombinert med store lovord og påstander, selger like godt som medlemskap i div. sekter. Mange ønsker så sterkt å tro, og ikke minst så kombinerer menneskehjernen synsinntrykk med de andre sensoriske inntrykkene. Ikke har jeg orket å gjøre så mye sammenligninger IOM. at en kabel først og fremst er en forlengelse av tynne, tynne kobberbaner på et printkort. Veldig ofte så har kablene like gode eller høyere specs på renhet og kapasitans enn det som brukes på printen. Kontaktmaterialet i pluggene er messing ganske enkelt fordi det er det beste kompromisset mellom lederevne og god holdbarhet/slitasjemotstand. Som en tydelig kan se på størrelsen til en RCA-plugg så kompenserer en for litt lavere lederevne med ren kontaktflate og tverrsnitt. Nå skal det sies at en med god samvittighet ikke trenger mer enn 26-32 AWG tverrsnitt på ganske lange kabelstrekk regnet ut i fra specsen på et vanlig linjesignal. Jeg får linke til dette senere hvis jeg klarer å huske hvor jeg fant regnestykket. Det bør også nevnes at høyt tverrsnitt på ledere til linjesignal bør unngås da det øker kapasitansen betraktelig. I tillegg er faktisk isolasjonen (dielectric) mye mer viktig her! Jo bedre isolator jo lavere kapasitans. Derfor bruker mange med stort hell kabel beregnet på digitale signaler da lavest mulig kapasitans oftest er her å finne. Gjerne da AES-kabel til balansert lyd og coax for digital video til ubalansert.
    Jeg lager konsekvent egne kabler og bruker materialer som ofte er å finne i studioer verden over. Jeg har funnet en tynn og fleksibel kabel som jeg liker spesielt godt, men som også er litt vriden og lodde: Gepco XB401. Som en bonus koster det også lite i frakt, noe som er blitt rimelig kostbart fra leverandør de senere årene. Jeg uansett i den heldige posisjonen at jeg klarer å sette sammen en stereometer balansert kabel for rett under 350kr, da ikke inkl. arbeidstimer, Cardas loddetinn og verktøy. Jeg har dessverre kun et bilde av min eksperimentelle ubalanserte utgave som faktisk bruker samme kabel, der den ene lederen i det tvinnede paret er jord og skjerm kobles rett til chassis. Garantert bedre lyd til KUN $99.99! ;P
    DSC_0419.jpg
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Nei tror vi er litt lenger ut på vidda. Glemte også å nevne at han mener han har en IQ på 130+ eller noe i den dur.

    Her er kanalen hans: https://www.youtube.com/user/Patrick821

    Her er produktsiden: Audiophile Rocks

    Jeg trodde han tulla, men etter å ha sett noen videoer fremstår han som seriøs i sin sak, og muligens ikke helt i vater...
    Dette MÅÅÅÅÅ jo være ironi!! $10.000 for en klump som ser ut som bæsj man legger oppå anlegget???
    Det holder at han selger 3-4 sånne i året for en grei inntekt.
    Lurer på hvor mange han har solgt.....?
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF
    X

    X186841

    Gjest
    Lars Øystein Grønsberg


    Siden en aktiv deltaker i denne tråden ba om mitt navn, kan jeg jo utfordre tilbake:

    Kan Lgrons58, Bambadoo og WayHead stå fram med sine fornavn og bekrefte/avkrefte at de ikke er en og samme person? Der får dere en utfordring dere gav meg.
    PS: sånn går nå dagene...
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Nei tror vi er litt lenger ut på vidda. Glemte også å nevne at han mener han har en IQ på 130+ eller noe i den dur.

    Her er kanalen hans: https://www.youtube.com/user/Patrick821

    Her er produktsiden: Audiophile Rocks

    Jeg trodde han tulla, men etter å ha sett noen videoer fremstår han som seriøs i sin sak, og muligens ikke helt i vater...
    Dette MÅÅÅÅÅ jo være ironi!! $10.000 for en klump som ser ut som bæsj man legger oppå anlegget???
    Det holder at han selger 3-4 sånne i året for en grei inntekt.
    Lurer på hvor mange han har solgt.....?
    Var også ganske sikker på at det var ironi, helt til jeg kom over youtube-kanalen hans. Mistenker han dessverre er seriøs, og nivået av fokus på "tweaks" (her: bæsjekrystaller) fremstår for meg som noe trist.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    for å få tråder der innholdet ikke er etter deres overbeisvisning stengt.
    Og her er du helt i verdenstoppen. Du gjør det faktisk nå også, og på en bra måte. Forsøpler med OT i en tråd du åpenbart ikke har sans for.
    Har du ikke noe å tilføre så hold deg gjerne unna. Det er ikke meningsforskjeller som skaper krangler her, men måten man enten presenterer budskap og/eller velger å motta. Kort fortalt, enkeltpersoner som alltid er representert i krangletrådene.
    Hold resten av tråden fri for denne type innlegg/kommentarer er dere snille. (inkludert mine ;) )
    Og da regner jeg med at du gjør jobben din og sletter alle OT innleggene her?
    Have som mercy for the moderator:cool: #kabelstøtt2019
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bergfinn kjøp ferdig terminerte proffkabler hvis du ikke er flink til å lodde og har skikkelig utstyr. Jeg synes iallefall det er ganske vanskelig å få perfekte loddinger uten at isolasjonen smelter. Det er fryktelig irriterende med dårlige/vaklende kontakter.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har gjort mye research på saken og kommet frem til at eksotiske materialer, design og/eller utseende kombinert med store lovord og påstander, selger like godt som medlemskap i div. sekter. Mange ønsker så sterkt å tro, og ikke minst så kombinerer menneskehjernen synsinntrykk med de andre sensoriske inntrykkene. Ikke har jeg orket å gjøre så mye sammenligninger IOM. at en kabel først og fremst er en forlengelse av tynne, tynne kobberbaner på et printkort. Veldig ofte så har kablene like gode eller høyere specs på renhet og kapasitans enn det som brukes på printen. Kontaktmaterialet i pluggene er messing ganske enkelt fordi det er det beste kompromisset mellom lederevne og god holdbarhet/slitasjemotstand. Som en tydelig kan se på størrelsen til en RCA-plugg så kompenserer en for litt lavere lederevne med ren kontaktflate og tverrsnitt. Nå skal det sies at en med god samvittighet ikke trenger mer enn 26-32 AWG tverrsnitt på ganske lange kabelstrekk regnet ut i fra specsen på et vanlig linjesignal. Jeg får linke til dette senere hvis jeg klarer å huske hvor jeg fant regnestykket. Det bør også nevnes at høyt tverrsnitt på ledere til linjesignal bør unngås da det øker kapasitansen betraktelig. I tillegg er faktisk isolasjonen (dielectric) mye mer viktig her! Jo bedre isolator jo lavere kapasitans. Derfor bruker mange med stort hell kabel beregnet på digitale signaler da lavest mulig kapasitans oftest er her å finne. Gjerne da AES-kabel til balansert lyd og coax for digital video til ubalansert.
    Jeg lager konsekvent egne kabler og bruker materialer som ofte er å finne i studioer verden over. Jeg har funnet en tynn og fleksibel kabel som jeg liker spesielt godt, men som også er litt vriden og lodde: Gepco XB401. Som en bonus koster det også lite i frakt, noe som er blitt rimelig kostbart fra leverandør de senere årene. Jeg uansett i den heldige posisjonen at jeg klarer å sette sammen en stereometer balansert kabel for rett under 350kr, da ikke inkl. arbeidstimer, Cardas loddetinn og verktøy. Jeg har dessverre kun et bilde av min eksperimentelle ubalanserte utgave som faktisk bruker samme kabel, der den ene lederen i det tvinnede paret er jord og skjerm kobles rett til chassis. Garantert bedre lyd til KUN $99.99! ;P
    Vis vedlegget 557677
    :) Meget enig :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, vi har allerede fått seks sider (and counting!) om noe som ikke gjør noen forskjell, eller i beste fall ekstremt lite.

    Furutech, WBT, Focal, sølv, bomull, rent kobber osv har blitt nevnt/fremhevet av folk i denne tråden som noe dere selv bruker. Kan noen av dere bevise at alt dette gir målbart og hørbart bedre lyd? Isf en forklaring på hvorfor?:confused:
    Hvorfor er det ikke bare å anskaffe seg kabler fra CO/BT og lakrisstrømkabler? Pynte- og krympestrømper er billige. Det finnes, som kjent, folk der ute som ler hele veien til banken for å ha brukt sånne.

    Ja, jeg er faktisk genuint ute etter skikkelige svar her, og ikke oppvigleri :)

    (For ordens skyld: mine egne ht- og signalkabler ble handlet brukt, og kostet mindre enn om jeg hadde mekka de selv. Strømkablene har kommet omtrent gratis i årenes løp. Selv anser jeg kabler som tweaks, og absolutt ikke noe jeg ville brukt mye penger på, og enda lavere tanker har jeg for feks boutique plugger).
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    :)

    Ja det er som om dem der virkelig har brugt store summer på kabler de forsvare det med alt hvad de har. Et sted forståeligt nok

    For mit vedkommende er alle strøm kabler standard kabler. Mine signal kabler og højttaler kabler er købt for en del år siden . De lå i en rode kasse i en HiFi forretning i københavn til meget små penge. De kabler har nok været brugt i 3/4 forskellige anlæg hen over årene. Jeg aner ikke engang hvad nogle af kablerne hedder :)

    I min verden er det ene ikke mere rigtigt eller forkert end det andet. Som nævnt før kan jeg nemt høre forskel på kabler. Jeg kan bare ikke sige noget er bedre end andet. Men jeg kan med sikkerhed sige der er en forskel. :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvorfor lage egne kabler når elkjøplakrisen er tilnærmet gratis og kabler gjør ingen forskjell?
    Når jeg kjørte 16 kanaler ut fra dacen bl.a bak i racket, så var det ekstremt praktisk å kunne lage noe med tilpassede lengder.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ja, vi har allerede fått seks sider (and counting!) om noe som ikke gjør noen forskjell, eller i beste fall ekstremt lite.

    Furutech, WBT, Focal, sølv, bomull, rent kobber osv. Kan noen av dere bevise at alt dette gir målbart og hørbart bedre lyd? Isf en forklaring på hvorfor?:confused:
    Hvorfor er det ikke bare å anskaffe seg kabler fra CO/BT og lakrisstrømkabler? Pynte- og krympestrømper er billige. Det finnes, som kjent, folk der ute som ler hele veien til banken for å ha brukt sånne.

    Ja, jeg er faktisk genuint ute etter skikkelige svar her, og ikke oppvigleri :)

    (For ordens skyld: mine egne ht- og signalkabler ble handlet brukt, og kostet mindre enn om jeg hadde mekka de selv. Strømkablene har kommet omtrent gratis i årenes løp. Selv anser jeg kabler som tweaks, og absolutt ikke noe jeg ville brukt mye penger på, og enda lavere tanker har jeg for feks boutique plugger).
    Får vel prøve å svare for mine synder siden det var jeg som nevnte Furutech, WBT og rent kobber i mitt lite gjennomtenkte innlegg. Forklaringen er ganske enkelt at jeg syns disse produktene gir et godt kvalitetsinntrykk, i motsetning til mye annet jeg har hatt og sett av kontakter. Dessuten er de gjerne praktiske i bruk. Syns også de ser bra ut, og det skulle vel ikke være et hinder for å velge dem, eller? Har også fått det for meg at kobber leder bedre enn det meste annet som benyttes i betalbare spader og plugger, kanskje bedre enn noe jernholdig og magnetisk i alle fall. Derfor føler jeg at rent kobber i ledere, hylser og kontakter er et trygt valg. Men jeg kan ikke bevise at dette gir noen lydmessig gevinst eller måler bedre. Har dessverre ikke nødvendige kunnskaper på dette området, og er tvunget til å gjøre mine valg dels ut fra hva jeg leser og magefølelsen deretter.

    Du sier du kun benytter kabler som tweaks og at du også har anskaffet strømkabler, om enn billig. Men dette må vel bety at du likevel mener det finnes lydmessige og målbare forskjeller både på kabler og kontakter. For det gjør du vel siden du kaster bort tiden på slikt? Kanskje du så kan utdype hvorfor ditt ståsted og valg av kabling er en mer farbar vei enn mange andres? Siden du avkrever "bevis" kan du kanskje selv forklare og bevise hvorfor du oppnår målbare og lydmessige forskjeller med dine tweaks?

    Selv om det er litt på siden, kunne det vært artig å vite om du alltid har hatt samme avslappede forhold til kabler og kontakter eller om du er en av disse som snur kappa etter vinden i disse anti-kabel-tider, og som kyr glemmer at de en gang selv har vært kalv.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Ja, vi har allerede fått seks sider (and counting!) om noe som ikke gjør noen forskjell, eller i beste fall ekstremt lite.

    Furutech, WBT, Focal, sølv, bomull, rent kobber osv har blitt nevnt/fremhevet av folk i denne tråden som noe dere selv bruker. Kan noen av dere bevise at alt dette gir målbart og hørbart bedre lyd? Isf en forklaring på hvorfor?:confused:
    Hvorfor er det ikke bare å anskaffe seg kabler fra CO/BT og lakrisstrømkabler? Pynte- og krympestrømper er billige. Det finnes, som kjent, folk der ute som ler hele veien til banken for å ha brukt sånne.

    Ja, jeg er faktisk genuint ute etter skikkelige svar her, og ikke oppvigleri :)

    (For ordens skyld: mine egne ht- og signalkabler ble handlet brukt, og kostet mindre enn om jeg hadde mekka de selv. Strømkablene har kommet omtrent gratis i årenes løp. Selv anser jeg kabler som tweaks, og absolutt ikke noe jeg ville brukt mye penger på, og enda lavere tanker har jeg for feks boutique plugger).
    Dette er tråden for dem som ikke hører forskjell!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, vi har allerede fått seks sider (and counting!) om noe som ikke gjør noen forskjell, eller i beste fall ekstremt lite.

    Furutech, WBT, Focal, sølv, bomull, rent kobber osv. Kan noen av dere bevise at alt dette gir målbart og hørbart bedre lyd? Isf en forklaring på hvorfor?:confused:
    Hvorfor er det ikke bare å anskaffe seg kabler fra CO/BT og lakrisstrømkabler? Pynte- og krympestrømper er billige. Det finnes, som kjent, folk der ute som ler hele veien til banken for å ha brukt sånne.

    Ja, jeg er faktisk genuint ute etter skikkelige svar her, og ikke oppvigleri :)

    (For ordens skyld: mine egne ht- og signalkabler ble handlet brukt, og kostet mindre enn om jeg hadde mekka de selv. Strømkablene har kommet omtrent gratis i årenes løp. Selv anser jeg kabler som tweaks, og absolutt ikke noe jeg ville brukt mye penger på, og enda lavere tanker har jeg for feks boutique plugger).
    Får vel prøve å svare for mine synder siden det var jeg som nevnte Furutech, WBT og rent kobber i mitt lite gjennomtenkte innlegg. Forklaringen er ganske enkelt at jeg syns disse produktene gir et godt kvalitetsinntrykk, i motsetning til mye annet jeg har hatt og sett av kontakter. Dessuten er de gjerne praktiske i bruk. Syns også de ser bra ut, og det skulle vel ikke være et hinder for å velge dem, eller? Har også fått det for meg at kobber leder bedre enn det meste annet som benyttes i betalbare spader og plugger, kanskje bedre enn noe jernholdig og magnetisk i alle fall. Derfor føler jeg at rent kobber i ledere, hylser og kontakter er et trygt valg. Men jeg kan ikke bevise at dette gir noen lydmessig gevinst eller måler bedre. Har dessverre ikke nødvendige kunnskaper på dette området, og er tvunget til å gjøre mine valg dels ut fra hva jeg leser og magefølelsen deretter.

    Du sier du kun benytter kabler som tweaks og at du også har anskaffet strømkabler, om enn billig. Men dette må vel bety at du likevel mener det finnes lydmessige og målbare forskjeller både på kabler og kontakter. For det gjør du vel siden du kaster bort tiden på slikt? Kanskje du så kan utdype hvorfor ditt ståsted og valg av kabling er en mer farbar vei enn mange andres? Siden du avkrever "bevis" kan du kanskje selv forklare og bevise hvorfor du oppnår målbare og lydmessige forskjeller med dine tweaks?

    Selv om det er litt på siden, kunne det vært artig å vite om du alltid har hatt samme avslappede forhold til kabler og kontakter eller om du er en av disse som snur kappa etter vinden i disse anti-kabel-tider, og som kyr glemmer at de en gang selv har vært kalv.
    Gode forklaringer på hvorfor du har valgt å bruke penger på bling og kosmetikk, uten at det gir noe bedre lyd.
    Så får det være en åpen diskusjon hvem som er den største dåren her, de som bruker penger på ting de tror gir forskjell, eller de som kjøper bling og kosmetikk selv om det ikke gir lydmessige gevinst.

    Selv tilhører jeg de som tror at de hører forskjell, uten å kunne forklare noe videre, og jeg skylder heller ingen en forklaring. Litt penger har blitt brukt opp gjennom årene, og antagelig mindre enn om jeg skulle mekke de selv. Strømkabler er sk freebies. Alt har endel år bak seg nå. Jeg tenker såvisst ikke på dem, og lyden anlegget gir blir såvisst ikke bedømt ut fra kablene. Kabler er like mye tweaks for meg som platematte. Jeg har det jeg har, og bruker det, uten videre tanker på om hvorvidt jeg skal gjøre noe mer med det. Hvordan de ser ut gir jeg jaffal beng i. Jeg ser dem ikke likevel all den tid mine er montert bak komponentene/ht.

    Jeg skrev innlegget fordi jeg ville høre hvorfor de som likevel ikke hørte forskjell (på kabler), valgte å bruke masse penger - alt er seff relativt - på hva jeg ville karakterisert som bling og unødvendig fjas, uten noen videre vitenskapelig forklaring, som de gjerne avkrevde fra de som handlet dyrere kabler. Fint om noen gidder å ta seg tid til en forklaring. Ingen krise hvis ikke. Bruk penger som man vil, vi har da ikke felles økonomi! ;)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    4.851
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjort mye research på saken og kommet frem til at eksotiske materialer, design og/eller utseende kombinert med store lovord og påstander, selger like godt som medlemskap i div. sekter. Mange ønsker så sterkt å tro, og ikke minst så kombinerer menneskehjernen synsinntrykk med de andre sensoriske inntrykkene. Ikke har jeg orket å gjøre så mye sammenligninger IOM. at en kabel først og fremst er en forlengelse av tynne, tynne kobberbaner på et printkort. Veldig ofte så har kablene like gode eller høyere specs på renhet og kapasitans enn det som brukes på printen. Kontaktmaterialet i pluggene er messing ganske enkelt fordi det er det beste kompromisset mellom lederevne og god holdbarhet/slitasjemotstand. Som en tydelig kan se på størrelsen til en RCA-plugg så kompenserer en for litt lavere lederevne med ren kontaktflate og tverrsnitt. Nå skal det sies at en med god samvittighet ikke trenger mer enn 26-32 AWG tverrsnitt på ganske lange kabelstrekk regnet ut i fra specsen på et vanlig linjesignal. Jeg får linke til dette senere hvis jeg klarer å huske hvor jeg fant regnestykket. Det bør også nevnes at høyt tverrsnitt på ledere til linjesignal bør unngås da det øker kapasitansen betraktelig. I tillegg er faktisk isolasjonen (dielectric) mye mer viktig her! Jo bedre isolator jo lavere kapasitans. Derfor bruker mange med stort hell kabel beregnet på digitale signaler da lavest mulig kapasitans oftest er her å finne. Gjerne da AES-kabel til balansert lyd og coax for digital video til ubalansert.
    Jeg lager konsekvent egne kabler og bruker materialer som ofte er å finne i studioer verden over. Jeg har funnet en tynn og fleksibel kabel som jeg liker spesielt godt, men som også er litt vriden og lodde: Gepco XB401. Som en bonus koster det også lite i frakt, noe som er blitt rimelig kostbart fra leverandør de senere årene. Jeg uansett i den heldige posisjonen at jeg klarer å sette sammen en stereometer balansert kabel for rett under 350kr, da ikke inkl. arbeidstimer, Cardas loddetinn og verktøy. Jeg har dessverre kun et bilde av min eksperimentelle ubalanserte utgave som faktisk bruker samme kabel, der den ene lederen i det tvinnede paret er jord og skjerm kobles rett til chassis. Garantert bedre lyd til KUN $99.99! ;P
    Vis vedlegget 557677
    Er det REAN-plugger du har brukt på den kabelen?

    (For de som ikke har hørt om REAN, så er det billigmerket til Neutrik)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Jeg har gjort mye research på saken og kommet frem til at eksotiske materialer, design og/eller utseende kombinert med store lovord og påstander, selger like godt som medlemskap i div. sekter. Mange ønsker så sterkt å tro, og ikke minst så kombinerer menneskehjernen synsinntrykk med de andre sensoriske inntrykkene. Ikke har jeg orket å gjøre så mye sammenligninger IOM. at en kabel først og fremst er en forlengelse av tynne, tynne kobberbaner på et printkort. Veldig ofte så har kablene like gode eller høyere specs på renhet og kapasitans enn det som brukes på printen. Kontaktmaterialet i pluggene er messing ganske enkelt fordi det er det beste kompromisset mellom lederevne og god holdbarhet/slitasjemotstand. Som en tydelig kan se på størrelsen til en RCA-plugg så kompenserer en for litt lavere lederevne med ren kontaktflate og tverrsnitt. Nå skal det sies at en med god samvittighet ikke trenger mer enn 26-32 AWG tverrsnitt på ganske lange kabelstrekk regnet ut i fra specsen på et vanlig linjesignal. Jeg får linke til dette senere hvis jeg klarer å huske hvor jeg fant regnestykket. Det bør også nevnes at høyt tverrsnitt på ledere til linjesignal bør unngås da det øker kapasitansen betraktelig. I tillegg er faktisk isolasjonen (dielectric) mye mer viktig her! Jo bedre isolator jo lavere kapasitans. Derfor bruker mange med stort hell kabel beregnet på digitale signaler da lavest mulig kapasitans oftest er her å finne. Gjerne da AES-kabel til balansert lyd og coax for digital video til ubalansert.
    Jeg lager konsekvent egne kabler og bruker materialer som ofte er å finne i studioer verden over. Jeg har funnet en tynn og fleksibel kabel som jeg liker spesielt godt, men som også er litt vriden og lodde: Gepco XB401. Som en bonus koster det også lite i frakt, noe som er blitt rimelig kostbart fra leverandør de senere årene. Jeg uansett i den heldige posisjonen at jeg klarer å sette sammen en stereometer balansert kabel for rett under 350kr, da ikke inkl. arbeidstimer, Cardas loddetinn og verktøy. Jeg har dessverre kun et bilde av min eksperimentelle ubalanserte utgave som faktisk bruker samme kabel, der den ene lederen i det tvinnede paret er jord og skjerm kobles rett til chassis. Garantert bedre lyd til KUN $99.99! ;P
    Vis vedlegget 557677
    Er det REAN-plugger du har brukt på den kabelen?

    (For de som ikke har hørt om REAN, så er det billigmerket til Neutrik)
    Har hatt helt like som var merket Neutrik. Først ble strekkavlasteren borte på Neutrikpluggene, så gikk det en stund før de fikk de nytt navn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn