Kabeltest - blindtest i stereo+ Meninger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg betalte kroner null for å lese et magasin for å lese en uhøytidelig kabeltest som uansett hvordan man vrir og vrenger på det prinsipielt er 10 hakk bedre enn den typiske frittstående kabeltest man finner i magasiner. Personlig hadde jeg ønsket at billigkabelen var av en litt mer realistisk "objektivistisk" variant med gode termineringer f.eks fra BJC, men uansett blir det litt for dumt å klage på dette når folk trossalt gjør dette for meg uten at jeg løfter en finger med egeninnsats!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tenker at hele poenget med å gjennomføre en blindtest av kabler må være om folk klarer å høre forskjell i det hele tatt. Og selvsagt ikke bruke kabler med klare filteregenskaper. Da må man gjennomføre en slik blindtest på en helt annen måte. Jeg ser ingen verdi slik dette var utført, men applauderer i høyeste grad de som stiller opp.
    Men, med viten i at en kabel i seg selv oppleves som et slags fiter, forstår jeg ikke hvorfor du er i mot at noen av produsentene har gjort noe med dette i form av disse boksene - enten de nå virker eller ikke virker etter sin hensikt...
    Det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev at så ikke noe poeng å blindteste kabler med filteregenskaper, fordi man allerede vet at påvirker signalet. Men slik jeg tolker testen nå, så var det heller ikke meningen å finne ut om man kunne detektere forskjeller. Da må man tross alt utføre noe tilsvarende en ABX test med et visst antall.

    Hvis du spør meg hva jeg synes om at noen lager en kabel for å låte annerledes, så må jeg si at jeg ser ikke poenget når man kan endre på signaturen langt mer effektivt på andre måter. Og det er i alle fall ingen grunn til at slike kabler skal koste mye. Innmaten er særdeles billig. Hadde produsenten sagt tydelig hva de gjorde, så hadde det IMO vært mer redelig. Men hvor man mange hadde kjøpt slike kabler hvis man fikk servert informasjon om de påvirket signalet som en liten EQ og at det dessuten var gjort med kjempe billige komponenten? Jeg tviler på de ville ha solgt noe særlig da.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet er at en annens erfaring betyr nada her inne. Man bare messer i vei med samme budskapet upåvirket av resultater. I tillegg tar man til inntekt og forsterker det som passer ens eget bilde. Her er vel ingen bedre enn andre. Når man leser ‘konklusjonene’ gjengitt så lurer jeg på om det er samme testen folk har lest :confused:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enten man liker det eller ikke, så er EQ i denne formen ( - og forsåvidt i enhver form ) definert som lineær forvrenging ( forandring av frekvens eller faserespons). Da blir det faktisk passe absurd å forholde seg til dette samtidig som man snakker om elektronikk og øvrige komponenter med minst mulig påvirkning....
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Enten man liker det eller ikke, så er EQ i denne formen ( - og forsåvidt i enhver form ) definert som lineær forvrenging ( forandring av frekvens eller faserespons). Da blir det faktisk passe absurd å forholde seg til dette samtidig som man snakker om elektronikk og øvrige komponenter med minst mulig påvirkning....
    Må da skjønne det at når man har alt tweaket til fingerspitzen må man legge en ørliten demper på det hele for å ikke gråte for mye mens man lytter på sine favorittspor - da er en slik mini-EQ på sin plass ;)

    Enig med Orso at Transparent kunne like gjerne vært transparente om hva de selger pakket inn i disse boksene som koster en helt OK bruktbil. Sånn "smoke and mirror" tøys hjelper liksom ikke kredibiliteten til selskapet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje den beste kabeldebatten på lenge her på sentralen. Et par useriøsheter fjernet.

    Carry on.

    Bjørn.H, moderator
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Godeste Sluket i sofaen på blindtesten hvor er det blitt av han ille stille på'n om dagen ? Han måtte vel ikke sluke en kabel :eek:
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siden denne hobbyen,audio,high fidelity og IKKE musikk (det heter hifisentralen og ikke musikk hjørnet)
    i all hovedsak går ut på å høre forskjeller,blir de som ikke evner å få med seg diverse forskjeller i hobbyen
    og deres meninger om at alt låter klin likt,ingen forskjeller etc. helt og holdent uinteressante,
    og innehar null tiltro.

    De som driver hobbyen fremover er de av oss som evner å høre..

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/12759-doxa-boxenes-venner-87.html

    innlegg #1723 av "kapellmester".Dette kunne like så godt kommer fra en viss danske
    Nå lagde du di egen stråmann igjen. Det er vel ingen som mener at alt låter likt, og det trengs heller ikke være dirigent eller musiker for å oppleve forskjeller - det ser du av denne testen.

    Det er da ikke mer en en uke eller to siden moro klumpen selv brukte uttrykket sitt..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Siden denne hobbyen,audio,high fidelity og IKKE musikk (det heter hifisentralen og ikke musikk hjørnet)
    i all hovedsak går ut på å høre forskjeller,blir de som ikke evner å få med seg diverse forskjeller i hobbyen
    og deres meninger om at alt låter klin likt,ingen forskjeller etc. helt og holdent uinteressante,
    og innehar null tiltro.

    De som driver hobbyen fremover er de av oss som evner å høre..

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/12759-doxa-boxenes-venner-87.html

    innlegg #1723 av "kapellmester".Dette kunne like så godt kommer fra en viss danske
    Nå lagde du di egen stråmann igjen. Det er vel ingen som mener at alt låter likt, og det trengs heller ikke være dirigent eller musiker for å oppleve forskjeller - det ser du av denne testen.

    Det er da ikke mer en en uke eller to siden moro klumpen selv brukte uttrykket sitt..
    Ja det tusser jo av moroklumper her med de utroligste utsagn.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg også stusset litt på hvorfor de velger å teste Transparent kabler med "bokser". Synes det var litt dumt da det kanskje kan forventes at disse "boksene" gjør noe med lyden.
    Og den billigste kabelen kunne godt ha vært minimum 2.5mm2 . Er jo så mange som mener at så lenge kabelen har godt nok tverrsnitt så hører man ikke forskjell. Så slikt sett hadde det jo vært interessant å se en test på feks 3 forskjellige kabelmerker i forskjellige prisklasser hvor alle var ca 4mm2 og like lange.

    Men ros skal de ha for å prøvd. Det var tøft gjort.
    Synes også det er ett poeng å se om det er forskjell innenfor samme kabelmerke. Men burde da vært "ren"kabel. For det er vel der problemet ligger? Om vi hører forskjell på kabler..?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jeg også stusset litt på hvorfor de velger å teste Transparent kabler med "bokser". Synes det var litt dumt da det kanskje kan forventes at disse "boksene" gjør noe med lyden.
    Og den billigste kabelen kunne godt ha vært minimum 2.5mm2 . Er jo så mange som mener at så lenge kabelen har godt nok tverrsnitt så hører man ikke forskjell. Så slikt sett hadde det jo vært interessant å se en test på feks 3 forskjellige kabelmerker i forskjellige prisklasser hvor alle var ca 4mm2 og like lange.

    Men ros skal de ha for å prøvd. Det var tøft gjort.
    Synes også det er ett poeng å se om det er forskjell innenfor samme kabelmerke. Men burde da vært "ren"kabel. For det er vel der problemet ligger? Om vi hører forskjell på kabler..?
    Vi hadde egentlig et annet kabelmerke som førstevalg, men det viste seg veldig vanskelig å få lånt de kablene. Vi er ikke der at vi kan kjøpe kabler vi skal teste, så da falt valget på noen andre kabler som er svært anerkjente, nemlig Transparent.

    Der var det null problem å få lånt kabler til test, så da valgte vi dem.

    Roy
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Hva er frekvensresponsen fra systemet i utgangspunktet før nye kabler ble testet?
    Hvilken lytteposisjon i sofaen dannet grunnlag for den enkelte deltagers valg og rangering?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg også stusset litt på hvorfor de velger å teste Transparent kabler med "bokser". Synes det var litt dumt da det kanskje kan forventes at disse "boksene" gjør noe med lyden.
    Og den billigste kabelen kunne godt ha vært minimum 2.5mm2 . Er jo så mange som mener at så lenge kabelen har godt nok tverrsnitt så hører man ikke forskjell. Så slikt sett hadde det jo vært interessant å se en test på feks 3 forskjellige kabelmerker i forskjellige prisklasser hvor alle var ca 4mm2 og like lange.

    Men ros skal de ha for å prøvd. Det var tøft gjort.
    Synes også det er ett poeng å se om det er forskjell innenfor samme kabelmerke. Men burde da vært "ren"kabel. For det er vel der problemet ligger? Om vi hører forskjell på kabler..?
    Vi hadde egentlig et annet kabelmerke som førstevalg, men det viste seg veldig vanskelig å få lånt de kablene. Vi er ikke der at vi kan kjøpe kabler vi skal teste, så da falt valget på noen andre kabler som er svært anerkjente, nemlig Transparent.

    Der var det null problem å få lånt kabler til test, så da valgte vi dem.

    Roy
    Takk for svar Roy.

    Tror du testen ville blitt lettere for deltakerne om høyttalerne hadde spilt bass under 100hz også?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Takk for svar Roy.

    Tror du testen ville blitt lettere for deltakerne om høyttalerne hadde spilt bass under 100hz også?
    Jeg skal selvsagt ikke utelukke det, men vi tester jo med det utstyret og det oppsettet vi har tilgjengelig hos hver av oss.

    Det er en styrke for oss som publikasjon at vi sitter på ulik kompetanse og ulike preferanser. Det gjør at vi favner bredere enn om alle hadde triojazz og hornhøyttalere som sine favoritter.

    Roy
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Hva er frekvensresponsen fra systemet i utgangspunktet før nye kabler ble testet?
    Hvilken lytteposisjon i sofaen dannet grunnlag for den enkelte deltagers valg og rangering?
    Alle fikk sin tid i sweetspot.Dypbass var fra sub under 100Hz og det var så dybt som du kan drømme om. og mer/dypere enn jeg er vant til...
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Selvfølgelig [emoji108]
    Mente ikke noe vondt om de.
    Jeg pleier å skru av subbene når jeg tester kabler hos meg. Forstår at det er håpløst med det oppsettet.

    Men ofte er det lovnader om forbedringer her også fra kabel produsent. Rent teoretisk ifølge oss som "tror" så ville kanskje den billigste da ha falt enda hardere ... Men ser at den uansett fikk smekk. Selv om den slapp bass som er mer krevende strømmessig. Da kan man jo kanskje konkludere at oppbyggings måte av kabel terminering og skjerm(ing) betyr mer enn selve tykkelsen?
    Takk for svar Roy.

    Tror du testen ville blitt lettere for deltakerne om høyttalerne hadde spilt bass under 100hz også?
    Jeg skal selvsagt ikke utelukke det, men vi tester jo med det utstyret og det oppsettet vi har tilgjengelig hos hver av oss.

    Det er en styrke for oss som publikasjon at vi sitter på ulik kompetanse og ulike preferanser. Det gjør at vi favner bredere enn om alle hadde triojazz og hornhøyttalere som sine favoritter.

    Roy
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    ?? Jøss, de hørte forskjell på kabler. Gamlegutta uten hørsel! Det skal nesten ikke være mulig. Tenk hva ett panel med tjueåringer ville kunne avsløre. Nei, nei, nei.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    5.923
    ?? Jøss, de hørte forskjell på kabler. Gamlegutta uten hørsel! Det skal nesten ikke være mulig. Tenk hva ett panel med tjueåringer ville kunne avsløre. Nei, nei, nei.
    Tror de gutta der har hørt mer musikk enn hvilken som helst 20 åring, og er dermed bedre trent til å høre forskjeller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ?? Jøss, de hørte forskjell på kabler. Gamlegutta uten hørsel! Det skal nesten ikke være mulig. Tenk hva ett panel med tjueåringer ville kunne avsløre. Nei, nei, nei.
    Tror de gutta der har hørt mer musikk enn hvilken som helst 20 åring, og er dermed bedre trent til å høre forskjeller.
    Haha. De har jo 50dB redusert hørsel fra 6000Hz og opp. Husker du ikke det? ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ?? Jøss, de hørte forskjell på kabler. Gamlegutta uten hørsel! Det skal nesten ikke være mulig. Tenk hva ett panel med tjueåringer ville kunne avsløre. Nei, nei, nei.
    Jeg venter nå konverteringer alla flyktningestrømmen over Storskog på det mest intense - NOT.
    Men det kommer sikkert en haug med forklaringer, eller kort og greit ‘testdeltakerene tok feil’ som jeg ville forventet, egentlig.
    Var ikke mye EQ-teorier å spore heller i det som stod på trykk.
    Nå mener jeg nok allikevel at den dyreste kabelen sannsynligvis tilførte en iørefallende EQ i anlegget som lytterene tolker som innsmigrende og dermed ‘best i test’?
    Oppgaven var jo ikke ‘Finn den mest nøytrale og riktige lyden’ selv om dette nok var en av kriteriene......(?)
    Uavhengig av dette - er det signifikant forskjell på kabler?
    JA - som mange har hevdet.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Jeg noterte meg ord som holografi, luft rundt tingene, ryddigere. Ikke at jeg faktisk noterte da :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Karer, dere feirer at kabler med filter tilførte noe som var identifiserbart ;). Ikke bring stråmannen på banen om at noen påstår at det ikke skulle være slik. Sånn, ferdig!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Hmmm.. La oss ta en liten undersøkelse. Er dette under en kabel, eller en DAC?

    download.jpg


    Regner med de fleste er enige i at dette er en DAC, selv om det er hannkjønn i stedet for hunnkjønn i hver sin ende.

    Er dette under da en kabel, eller et filter?

    Capture.PNG


    Og hvorfor er det da interessant at et filter og en kabel høres forskjellig ut? Det er jo hele poenget med et filter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    ?? Jøss, de hørte forskjell på kabler. Gamlegutta uten hørsel! Det skal nesten ikke være mulig. Tenk hva ett panel med tjueåringer ville kunne avsløre. Nei, nei, nei.
    Tror de gutta der har hørt mer musikk enn hvilken som helst 20 åring, og er dermed bedre trent til å høre forskjeller.
    Haha. De har jo 50dB redusert hørsel fra 6000Hz og opp. Husker du ikke det? ;)
    Ikke fullt så ille..
    audiogram1.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    ?? Jøss, de hørte forskjell på kabler. Gamlegutta uten hørsel! Det skal nesten ikke være mulig. Tenk hva ett panel med tjueåringer ville kunne avsløre. Nei, nei, nei.
    Tror de gutta der har hørt mer musikk enn hvilken som helst 20 åring, og er dermed bedre trent til å høre forskjeller.
    Haha. De har jo 50dB redusert hørsel fra 6000Hz og opp. Husker du ikke det? ;)
    Ikke fullt så ille..
    Hvor ble det av det av det flotte bildet av innmaten ? :)

    Til .Marcus. Ett filter er per def noe som virker i frekvensdomene. Om gamle menn hører endringer litt oppe i frekvensene, ville ikke det være ganske lett for yngre eller for målemafiaen å gjøre det samme eller bedre? Jeg bare undrer om ikke dette tyder på at det er noe annet som er virksomt her?
     
    Sist redigert:

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Jeg stiller da overhodet ikke spørsmål til hvorvidt det er hørbare forskjeller på et filter og en lavohmet høyttalerkabel. Jeg skriver tvert imot at dette nok sikkert er noe lyttepanelet kunne ha avdekket i en faktisk ABX blindtest.

    Jeg stiller spørsmål til hvorvidt det er sensasjonelt at man har hørt forskjell på en kabel og et filter, seende i så måte.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nei det er ingenting sensasjonelt i det. Det er stort sett bare innhuga pragmatikere som holder Urias posten.
    Hvis du spør K-T vil nok han blåse av EQ hypotesen.
    Jeg tror den spiller inn med høy signifikans, men er ikke sikker på at den står for 100% av de opplevde forskjellene når man holder kognitive effekter utenfor.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke gjøre testen komplett? Mål forskjellene i REW og publiser råfilene her på sentralen. Er det ikke forskjell verdt å snakke om kan vi konkludere med det vi allerede vet, at man må gå mye grundigere til verks dersom man skal utelukke utroskap fra den lille grå. Er det forskjeller store nok til at det kan tenkes å være hørbart, så er jo saken grei.

    Det jeg finner uforståelig er at ingen av hifi-testerne (tilsynelatende) tar seg råd til en umik-1 og en halvtimes lærekurve i REW bare for å kvalitetssikre slike ting.
    Alle må vel være enige om at dersom det ikke er forskjeller i de fysiske lydbølgene så kan der ikke være hørbare forskjeller?



    ...trekker det siste tilbake, jeg vet jo at en del her inne anser lyd som noe metafysisk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Enkelt å greit fordi at dette ikke hadde bevist noe som helst, men der har vi jo vært utallige ganger uten at motargumentene blir annet enn et gjesp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det beviser ikke nødvendigvis hva som er hørbart, det trenger man et signifikant datagrunnlag for å mene så mye om, men det hadde bevist at enten er det noe forskjeller der som kan være hørbart eller at det var den frie fantasi i fullt utløp igjen. For min del er det interessant.
    Jeg er nemlig så feilbarlig at jeg med jevne mellomrom mener å høre store forskjeller på forskjellige dsp-filtre, selv når jeg glemmer å skifte filter.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Dette er et hett tema mange er interessert i. Hva med å arrangere flere slike tester? Jeg kan stille med et par Cabasse pacific 3 i et 30m^2 godt akustisk dempet rom i Kongsberg. Disse høyttalerne er passive, har doble 7" og vil stille større krav i bassen.Jeg kan også gjøre målinger av elektrisk impedanse og nærfeltmåliger av akustisk output.
    Selv om det i noens øyne vil i invalidere målingene hadde det vært kult å lage en fjernstyrt rele-switcher også. Ved å kople alle kablene til HT sammen kan signalet gå gjennom kun ett rele for hver kabel.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Eit anna testoppsett kunne vere å prøve ut ulike lengder av same kabeltype mot kvarandre. Eller der i kva grad "kveiling", straumleidningar m.m. verkar inn på lyden.
    Greier du å høre forskjell på 1 og 2 meters kabel, blir jeg enten mektig imponert - eller temmelig skeptisk. Her kommer vel fort andre faktorer inn i bildet enn lengden i seg selv.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette er et hett tema mange er interessert i. Hva med å arrangere flere slike tester? Jeg kan stille med et par Cabasse pacific 3 i et 30m^2 godt akustisk dempet rom i Kongsberg. Disse høyttalerne er passive, har doble 7" og vil stille større krav i bassen.Jeg kan også gjøre målinger av elektrisk impedanse og nærfeltmåliger av akustisk output.
    Selv om det i noens øyne vil i invalidere målingene hadde det vært kult å lage en fjernstyrt rele-switcher også. Ved å kople alle kablene til HT sammen kan signalet gå gjennom kun ett rele for hver kabel.

    Kjære Stereo+ ta i mot dette tilbudet, få med dere et panel lyttere, ny og enda bedre reportasje.

    Alternativt gjør det dere - "gamle" men gode menner fra vest tilsluttet Audiophile.no - få har vel lengre lytteerfring enn nettopp dere.

    Armand tilhører en av de klokere hoder i dette landet, innenfor faget, dette kan ikke gå galt. Nå begynner det å smake.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eit anna testoppsett kunne vere å prøve ut ulike lengder av same kabeltype mot kvarandre. Eller der i kva grad "kveiling", straumleidningar m.m. verkar inn på lyden.
    Greier du å høre forskjell på 1 og 2 meters kabel, blir jeg enten mektig imponert - eller temmelig skeptisk. Her kommer vel fort andre faktorer inn i bildet enn lengden i seg selv.
    Nettopp. Kunsten er å ha alle andre faktorar enn kabellengden konstante. Men er det ikkje like sannsynleg å kunne høyre skilnad på 1 og lat oss seie 4 meter kabel, som på kabel A og kabel B, når lengd er konstant?
    Personleg trur eg at plassering av kablar har meir å seie enn andre kabelfaktorar, når vi ikkje snakkar om "ekstremkablar"
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Lyttetesten viser ett eksempel på at det kan være mulig å detektere forskjeller på kabler med påmontert nettverk (jeg velger å kalle det nettverk og ikke filter). Jeg tror at det ligger mere i interface forsterker/kabel/høyttaler enn mange tenker over. Ville være interessant om fremtidige tester følger opp dette sporet også på ulike oppsett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn