Kabeltest - blindtest i stereo+ Meninger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Sådan av rent nysherighet:confused:

    Hvem av dere har nogensinne hørt på et opset av Transparent kabler, i et opset som i tidligere har lyttet på, med såkalte rette konstruktionerte kabler???.

    Undertegne har heft med orme gården m ind i både Hifiklubben og Soundgarden, Spacewold., og de blev kobler op i diverse opset som De i forveien var familiere med, hvilket blandt andet vil sige at de blev vurderet op m Van del Hull og Nordost kabler.

    Og for at være ærlig, så var inntrykket mit at folkene inde der fik sig lidt av hakeslippfølelsen,

    Med hvem av derre har faktisk hørt på kabler fra Transparent? ELLER ER DET SÅDAN, at de fleste av Derre bare mener et eller andet, om et elller andet, som i bund og grund ikke har peiling på?.

    Eller er det sådan at man bare ikke liker prisen.

    Igen Hvem av jer har hørt Transparent kabler. Og hvem av dere synes de var bra og ikke mindst hvem av dere synes de gør lydgengivelsen dårlige det opset de blev benyttet i.

    Bare så det er sagt , forventer jeg ikke at blive over denger med svar på dette inleg. ;)

    Mvh :)
    Her kommer det jo litt ann på hva slags tilnærming man har til denne hobbyen. For meg er det helt uinteressant om en kabel skulle låte "bedre" i et anlegg kontra en kabel som objektivt sett slipper gjennom signalet med mindre filtereffekt, fordi jeg har en overbevisning om at det ikke er på kabel og elektronikksiden man skal bedrive tilpassing av lyden, men utelukkende på høyttalere og romintegrasjon hvor kompromissene alltid vil være enorme uansett, eller aktivt og kontrollert i form av DSP. Jeg vil alltid velge den komponenenten som jeg føler at objektivt sett slipper signalet mest helskinnet gjennom, og ikke den som låter best i akkurat et gitt anlegg fordi den er konstruert på en måte som farger lyden på et vis. Låter det ikke bra med en objektivt sett mer "nøytral" komponent så tenker jeg at det først og fremst er svakheter andre steder i kjeden som avdekkes (selvsagt unntatt der hvor det låter som om noe er galt).

    Andre bytter én og én komponent og velger den man liker best i alle ledd, men jeg hadde blitt gal av en slik tilnærming. Man får da ukjente variabler i alle ledd og man må egentlig revurdere alle tidligere beslutninger for hver komponent man bytter ut for ikke å forsterke feil som gjøres ellers i anlegget.

    Siste tilnærming er selvsagt helt legitim, men mer for folket som mener "reisen er målet" og liker å tweake og tilpasse etter egen smak. Jeg synes imidlertid det er viktig å være klar over at det for en del av oss, faktisk ikke er interessant for en beslutning om kjøp om en kabel med filterboks i dette tilfellet, skulle behage øret mer enn en objektivt sett "nøytral" kabel i et enkelt gitt oppsett.
    Det er i og for sig greit.
    Ser også at nogle velger EQ, ikke at jeg tror det bliver billigere vis det skal gjøres ordenligt, men greit.

    Personlig har jeg vel haft diverse kabler til en pris på rundt et par hundre tusind over årene, alt includeret vanlig Monster og Clas Olson.

    Var endda kommet så langt at jeg tidligere solgte mine Transparent kabler, men det var sku en fejl som jeg ikke kunne leve med, så der var ingen vei uten om en re-investering .

    Men sådan er vi jo alle forskjellige ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Når jeg leser igjennom dette nå så kan det virke som vi er enige om at man kan høre forskjell på kabler. Eller ihvertfall i noen tilfeller.
    Det virker også som det er en enighet om at det finnes feilkonstruerte kabler.
    Og vi er enige om at "riktig"konstruert kabel ikke kan tilføye noe. Og at feilkonstruert bare kan trekke fra..

    Når det da kommer til disse kablene, høyttaler kabler. Hvordan er en "riktig" kabel satt sammen?

    Om jeg ser bort fra mulig forventningsbias og dette er selvfølgelig for nå bare subjektivt opplevelse. Så kan jo ikke CO kabelen være riktig. For det er jo den som trekker fra mest.

    Foreløpig er høyttaler kabler forøvrig de jeg hører minst forskjell på. Evt tror jeg hører minst [emoji6]
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når jeg leser igjennom dette nå så kan det virke som vi er enige om at man kan høre forskjell på kabler. Eller ihvertfall i noen tilfeller.
    Det virker også som det er en enighet om at det finnes feilkonstruerte kabler.
    Og vi er enige om at "riktig"konstruert kabel ikke kan tilføye noe. Og at feilkonstruert bare kan trekke fra..
    Fin oppsummering dette.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vis ingen favning er målet, kan man med god grund sige at alle kabler er fejl konstruerte, da alle kabler vil farve lyden.

    Så spørsmålet er vel snarest, hvilken farvning er idelle til dine lyd preferanser .
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvor stor er betydningen av kablers farging ift elektronikken foran og ift høyttalerne og rommet de står i?

    Og hvordan mener du en riktig konstruert kabel skal se ut?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvor stor er betydningen av kablers farging ift elektronikken foran og ift høyttalerne og rommet de står i?

    Og hvordan mener du en riktig konstruert kabel skal se ut?
    Et lysleder kabel er vel det det mest ideelle du kan få til med dagen teknologi ;).

    Ja alt påvirker lydgengivelsen, luft fuktighet, temperatur, høyde forskelle, alt påvirker luften som ombringes i svingninger med formålet at generere lyd.

    ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skjønner ikke denne voldsomme motstanden mot målinger eller lytting. Alt utstyr som reproduserer lyd er målt en eller annen gang.
    Så blir de lyttet til. Hvis man er konstruktør av audio utstyr så er målinger gull verdt. Det er ingen som kontruerer noe kun ved å bruke ørene.
    Det tar for lang tid. Og man trenger en sikker metode for å verifisere endringer i konstruksjonen. Så det hele er altså en prosess med både målinger og lytting.
    Dermed faller vel hele diskusjons grunnlaget bort egentlig. Lyttenissene bør være glad for at det måles. Målemafiaen bør være glad for at det lyttes ;)
    Godt skrevet og vesentlig mer diplomatisk enn undertegnede. Et lite tillegg: Det er vesentlig større sjanse for at "målemafiaen" også lytter enn at "lyttemafiaen" måler. Den såkalte "målemafiaen" er ikke nødvendigvis en gjeng som sitter og måler alt mulig, men de virker å ha en felles forståelse om at det finnes vitenskapelige metoder for å skrelle vekk subjektive ukontrollerbare filtre som har betydning dersom man ønsker det. Også har du det sosiale aspektet som spiller inn ved at det er naturlig å henge seg på det de andre opplever og mener for ikke å føle seg utenfor eller unormal.
    Må bare si meg enig i tillegget ditt her. Jeg tror også at de som sverger til lytting nok i snitt måler mindre. Selv om det sikkert finnes endel i den leiren som benytter seg av begge deler :) Siden jeg er ihuga DIY'er har jeg faktisk via målinger funnet ut at jeg som menneske har dagsform når det kommer til lytting. Dette liker nok ikke alle å ta inn over seg. Men når høytalerene måler klin identisk ,og jeg hører store forskjeller, og synes det låter dårlig. Så må jeg nesten ta inn over meg at jeg ikke er i optimal form den dagen.
    Særlig når de noen dager senere fortsatt måler identisk og låter kjempebra ;)
    Kan delvis skyldes kvaliteten på strømmen og eller når på døgnet man lytter?
    Ok la oss ta utgangspunkt i det. Og det kunne det også hvert. Men husk oppsettet måler klin identisk i begge tilfeller. Målemic har sin fase oppmålte plass hver gang.
    På millimeteren må vite. Er jo tømrer av yrke ;)
    Høydejustert og sideveisjustert med laser fra bosch. Til og med en 360 laser så jeg kan stille mic inn nøyaktig i alle rettninger. Kalibreringsfilen til mic er up to date.
    Ingenting er tatt bort eller tilført i lyttehula. Ikke kjøpt en ny cd engang ;)
    Fortsatt sitter jeg der å hører konkrete forskjeller. Da må jeg nesten bare skylde på den eneste variabelen som er igjen nemlig meg selv.
    Men jeg vil så klart understreke at det er langt flere gode dager enn dårlige. Heldigvis for meg ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Hvor stor er betydningen av kablers farging ift elektronikken foran og ift høyttalerne og rommet de står i?

    Og hvordan mener du en riktig konstruert kabel skal se ut?
    Et lysleder kabel er vel det det mest ideelle du kan få til med dagen teknologi ;).

    Ja alt påvirker lydgengivelsen, luft fuktighet, temperatur, høyde forskelle, alt påvirker luften som ombringes i svingninger med formålet at generere lyd.

    ;)
    I en lysleder har du 2 konverteringer. Ingenting i denne verden er ideelt, men jeg mener nok at fargingen i alt annet enn kabler overskygger kraftig fargingen fra kabler. Ikke sett innsatsen der den gjør minst nytte tenker jeg da, lettlogisk som jeg er.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvor stor er betydningen av kablers farging ift elektronikken foran og ift høyttalerne og rommet de står i?

    Og hvordan mener du en riktig konstruert kabel skal se ut?
    Et lysleder kabel er vel det det mest ideelle du kan få til med dagen teknologi ;).

    Ja alt påvirker lydgengivelsen, luft fuktighet, temperatur, høyde forskelle, alt påvirker luften som ombringes i svingninger med formålet at generere lyd.

    ;)
    I en lysleder har du 2 konverteringer. Ingenting i denne verden er ideelt, men jeg mener nok at fargingen i alt annet enn kabler overskygger kraftig fargingen fra kabler. Ikke sett innsatsen der den gjør minst nytte tenker jeg da, lettlogisk som jeg er.
    Yep, kvaliteten på generator og regenerator vil ha inflydelse på resutatet.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    "Meg selv" er en variabel jeg godt kunne vært foruten.
    Det er jeg helt enig i. Noen dager er jeg så umulig at jeg er dårlig selskap for meg selv ;)
    Og nogle gange er en god ting at ha prøvet ting ut, før man mener noget.
    Og noen ganger er ting så riv ruskende tullete at man fint kan sortere de vekk uten å prøve. Og andre ganger kan man fint basere seg på etablert anerkjent kunnskap som er bevist og utprøvd opp og ned og i mente uten å måtte teste om teorien stemmer. Jeg måler f.eks. ikke resistansen i en kabel av kjent materiale og tverrsnitt eller tester om ohms lov er opphevet.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    "Meg selv" er en variabel jeg godt kunne vært foruten.
    Det er jeg helt enig i. Noen dager er jeg så umulig at jeg er dårlig selskap for meg selv ;)
    Og nogle gange er en god ting at ha prøvet ting ut, før man mener noget.
    Og noen ganger er ting så riv ruskende tullete at man fint kan sortere de vekk uten å prøve. Og andre ganger kan man fint basere seg på etablert anerkjent kunnskap som er bevist og utprøvd opp og ned og i mente uten å måtte teste om teorien stemmer. Jeg måler f.eks. ikke resistansen i en kabel av kjent materiale og tverrsnitt eller tester om ohms lov er opphevet.
    Enig, men da er det vel hvor man legger lista for selvfølgeligheter som er stridsemnet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan "vet" man at noe er High End??? Må man se det? Se prislappen? Kablene???
    https://www.stereophile.com/asweseeit/40/index.html

    The high-end component is a physical manifestation of a deeply felt concern about how well music is reproduced and enjoyed by the listener.

    The high-end designer builds products he would want to listen to himself. His superficial goal is to design a product that conveys the music the best way he knows how. His real and unstated goal is to build a product that creates the same kind of relationship between the user and his music as the designer enjoys with his music. Because the high-end designer cares about music, it matters to him how a faceless listener he will never meet, perhaps thousands of miles away, experiences the joy of music. The greater the listener's involvement, the better he's done his job.

    The mediocre product never passes the threshold from good sound to creating magic in the listening room.

    The mid-fi designer may enjoy music, but he lacks the obsession that drives the high-end designer to push the limits of performance just a little further

    High end can be an inexpensive product, provided that the designer's goal was to best convey the music. Indeed, a modestly-priced product that squeezes the last drop of musical performance from the parts cost is more high-end than an elaborate design that isn't fully realized.


    Målinger på Doxa.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/12759-doxa-boxenes-venner-87.html

    https://www.nvahifi.co.uk/richard-dunn-interview/


    A: Maybe they just want to follow convention. You know, there is a broadcast university in the UK called The Open University. They teach electronics and they use the conventional electronic circuit structures for their text materials. All those that take the course are taught to make stability their priority and there is no mention of sound quality!! So it is rare to find a designer or electronic technician who will think that their test equipment is wrong when what they hear contradicts. They just depend on and trust their oscilloscopes and distortion analysers.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvordan "vet" man at noe er High End??? Må man se det? Se prislappen? Kablene???
    Godt spørsmål. Hva jeg prøver å si er at når jeg hører på et anlegg så kan jeg nærmest umiddelbart danne meg et inntrykk av om dette er high end etter min målestokk. Hva som er kriteriene for dette er verre å slå fast. Man kan ikke fastslå hvorfor man snur seg når man har følelsen av at noen stirrer en i nakken.
    Så med dette svaret kan dere gå berserk i synsing og føleri - be my guest :)

    Ellers må jeg si at Ymir’s post var spot on!
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Største forskjellen var holografien og plassering av elementer i lydbildet. Detaljnivå ble også påvirket av kabelskifte.
    En annen ting er de som ikke var med på denne blindstesten, hva vet vel dere om effekten av disse kablene i oppsettet til ståle?
    Dette er de mest spennende elementene i et kabelskifte.
    Kan det bli en mulighet for å oppleve dette systemet og et par forskjellige kabler så stikker jeg gjerne innom for en lytt om ikke så lenge ?!
    Skal ikke om så lenge høre dette og håper også jeg kan bli eksponert for et kabelbytte.

    Slår gjerne følge på samme seanse hvis det kan passe seg.......bare gi beskjed litt i forkant?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Største forskjellen var holografien og plassering av elementer i lydbildet. Detaljnivå ble også påvirket av kabelskifte.
    En annen ting er de som ikke var med på denne blindstesten, hva vet vel dere om effekten av disse kablene i oppsettet til ståle?
    Dette er de mest spennende elementene i et kabelskifte.
    Kan det bli en mulighet for å oppleve dette systemet og et par forskjellige kabler så stikker jeg gjerne innom for en lytt om ikke så lenge ?!
    Skal ikke om så lenge høre dette og håper også jeg kan bli eksponert for et kabelbytte.

    Slår gjerne følge på samme seanse hvis det kan passe seg.......bare gi beskjed litt i forkant?
    Det skal jeg gjøre
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn