Kabelspade!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - da var det altså ikke helt bortkastet å bruke 4 1/2 på NTH... Ja - det het NTH den gangen.l
 
S

slowmotion

Gjest
sounds like bullshit to me ..... men hva vet vel jeg ..... ;)
 
M

musicus

Gjest
slowmotion skrev:
sounds like bullshit to me ..... men hva vet vel jeg ..... ;)
"What ever floats your boat", men det er alltid lettest å ta på seg kritikerens kappe, ganske kjedelig og uinspirerende å lese etterhvert faktisk...

Når det gjelder WBT så har de vel meg bekjent flere hundre kunder på sin liste av seriøse elektronikk produsenter,(jeg er ganske sikker på at selv du ville finne en du tar seriøst) men hey! hva betyr vel det mot en gjeng skeptikere på hfs ;) .....

mvh
 
M

musicus

Gjest
Ulf-B skrev:
Hehe - da var det altså ikke helt bortkastet å bruke 4 1/2 på NTH... Ja - det het NTH den gangen.l
Joda, det het det vel den gangen jeg var ferdig med videregående og ;) ....

mvh
 
S

slowmotion

Gjest
musicus skrev:
slowmotion skrev:
sounds like bullshit to me ..... men hva vet vel jeg ..... ;)
"What ever floats your boat", men det er alltid lettest å ta på seg kritikerens kappe, ganske kjedelig og uinspirerende å lese etterhvert faktisk...

Når det gjelder WBT så har de vel meg bekjent flere hundre kunder på sin liste av seriøse elektronikk produsenter,(jeg er ganske sikker på at selv du ville finne en du tar seriøst) men hey! hva betyr vel det mot en gjeng skeptikere på hfs ;) .....

mvh
Ja, jeg er skeptisk.
 
M

musicus

Gjest
slowmotion skrev:
musicus skrev:
slowmotion skrev:
sounds like bullshit to me ..... men hva vet vel jeg ..... ;)
"What ever floats your boat", men det er alltid lettest å ta på seg kritikerens kappe, ganske kjedelig og uinspirerende å lese etterhvert faktisk...

Når det gjelder WBT så har de vel meg bekjent flere hundre kunder på sin liste av seriøse elektronikk produsenter,(jeg er ganske sikker på at selv du ville finne en du tar seriøst) men hey! hva betyr vel det mot en gjeng skeptikere på hfs ;) .....

mvh
Ja, jeg er skeptisk.
Det er sunt, i passe doser, men man får nesten være like oppmerksom på å ikke "snø inn seg" i skeptisisemen også ;) :) ...

mvh
 
M

musicus

Gjest
Ang den sølvfargede skiven man ser på toppen så forklares den som "Elastomer cap" og er om jeg har forstått det ikke magnetisk, lede/signal skiva er den undre og gullfargede, iht WBT..

http://www.wbtusa.com/pdf/0660.pdf

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nåja - moro var det lell....

Om det ikke er sant alt det som sies, så er det i hvert fall veldig godt løyet.
 
M

musicus

Gjest
Ulf-B skrev:
Kanskje det er den mellomliggende skoen av plast - den mellomliggende plastbiten - som er hele cluet?

Jeg tenker på hvor hardt man må stramme en vanlig kabelsko, og på hvor lett den egentlig løsner. En bitteliten omdreining på festeskruen - p.g.a. vibrasjoner, temperaturforskjeller, ja hva vet jeg - og kabelskoen er løs.

Men med en plastbit i mellom - en elastisk plastbit, må man anta - blir det litt annerledes. Dersom plastbiten er lett komprimert ved tilskruingen, opprettholder elastisteten i plastbiten trykket - og skoen blir sittende fast og opprettholder kontakten. Selv om festeskruen skulle løsne litt.

Det er kanskje her de fire kontaktpunktene har sin misjon. For hvis trykket avtar litt hvis eller når skruen løsner - plastbiten greier ikke å overføre samme trykket som en hardt tilstrammet skrue - er det en fordel med fire små konsentrerte punkter som tar opp det reduserte trykket enn en hel flate - som kanskje ikke er perfekt plan. Det skulle bli bedre kontakt da.

En flyveidé jeg fikk......
Enda mer kred ;)

"Transition Resistance
When two electrical conductors are connected, an electrical resistance forms at the transition point between the two conductors. This resistance depends on the contact size and state of the surface. Since surfaces are never flat in microscopic measure, contact only takes place at the highest point.

If one considers that the contact point is made by conductor metal on conductor metal, it is valid, as for all resistance, that the value is determined by specific resistance, the surface through which the current rate flows and the height of the ‘contact peaks’’.

The greater the amount of contact point surfaces there are, the lower the resulting resistance and consequently the greater is the capacity which the contact points can transmit. The conductors must be firmly pressed together so that the distance, the height of the ‘contact peaks’ is as small as possible and the contact area as large as possible.

The greater the force at the contact points, assuming stability, the better the contact. For this reason, all WBT plugs, pole terminals and cable shoes are constructed to either withstand or create high contact force."

Alt dette finnes på WBT.de

mvh
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
Min nykalibrerte BS-detektor lyser konstant rødt!!
Vel, det finnes flere typer BS og min lyser ikke når det kommer til WBT, kanskje litt på pris/prestanda detektoren, men dette er Tysk nøyaktighet, og jeg tror ikke de hadde holdt seg i markedet (ca 20 år) om det var ren BS de holdt på med, klokere hifi-folk enn både deg og meg, og ikke minst ett gjeng seriøse andre produsenter ville vel ha markert det, da tror jeg heller problemet ligger andre steder.

mvh
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Det kan faktisk tenkes at noen som har studert problemet i WBT skjønner hvordan og hvorfor bedre enn selverklærte BS jegere på et forum her oppe....det viktigste er likevel å prøve det. Kan man ikke stole på sin egen persepsjon og opplevelse så er vel musikk lytting forgjeves. ???
 
V

vredensgnag

Gjest
kred?

Til første oppgave, det å løse "contact microphonics" indusert ved vibrasjon i høyttalerkassen, kan man vel heller foreslå at tilkobling til intern kabling henges opp så slike vibrasjoner ikke overføres til kabelen. Burde være ganske kurant.

Til oppgave to - kontaktpunkter mellom ledende flater. Dette er et problem som er oppstått fordi folk terminerer kabler, og mener kabelterminering har betydelig lydforbedrende effekt. Risikoen som oppstår er da at man kan oppleve det WBT beskriver som: "Since surfaces are never flat in microscopic measure, contact only takes place at the highest point."
Derfor puncher de altså fire punkt.

Men at sko uten flere slike punkt kun har forbindelse ved det høyeste punktet er en påstand, her forsøkt understøttet med "microscopic measure" - en påstand som de fleste nok har klart å observere seg forbi.

Ser ut som man skriver løs for å forsvare diskrepansen mellom enhetskost og utsalgspris på disse.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Jeg har også "grådig" lyst til å lodde høytalerkabelen rett i delefilteret for å unngå terminal og terminering samtidig flytte WBT spaden til forsterker siden.
Har dette noen ulemper utover det praktiske??
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
kred?

Til første oppgave, det å løse "contact microphonics" indusert ved vibrasjon i høyttalerkassen, kan man vel heller foreslå at tilkobling til intern kabling henges opp så slike vibrasjoner ikke overføres til kabelen. Burde være ganske kurant.

Til oppgave to - kontaktpunkter mellom ledende flater. Dette er et problem som er oppstått fordi folk terminerer kabler, og mener kabelterminering har betydelig lydforbedrende effekt. Risikoen som oppstår er da at man kan oppleve det WBT beskriver som: "Since surfaces are never flat in microscopic measure, contact only takes place at the highest point."
Derfor puncher de altså fire punkt.

Men at sko uten flere slike punkt kun har forbindelse ved det høyeste punktet er en påstand, her forsøkt understøttet med "microscopic measure" - en påstand som de fleste nok har klart å observere seg forbi.

Ser ut som man skriver løs for å forsvare diskrepansen mellom enhetskost og utsalgspris på disse.
Hvorfor ikke sende WBT en mail og dele dine meninger om forbedringer? de er sikkert veldig takknemlige for gode tips og innspill?
Personlig kjenner jeg meg "trygg" på at WBT ikke som du sier er så himla lydforbedrende, men heller at det forringende er minimert, kanskje to sider av samme sak, men alikevel, det er vel hva dette gjelder, kompromisser og minimering av signalkvalitet, imho.

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe – det er mulig at det er tøys alt sammen. Hva vet vel jeg om slikt? Min interesse er kun akademisk. Jeg hater spader – av ren latskap bruker jeg bare bananplugger i alle anleggene mine. På kabler som tilfeldigvis måtte ha spader, skrur jeg fast bananplugger som jeg har kjøpt en ladning av på Biltema, før jeg plugger dem fast der de skal sitte.

Det fornøyelige med disse Biltema-bananpluggene er at de har plast på den ene siden – se bilde - og at de således leder bare på den siden som vender mot h.h.v. forsterker eller høyttaler. Nå skjønner jeg også at denne plastringen bidrar til topp lyd. Det eneste som mangler, er fire små knaster. Bortsett fra det, er disse pluggene - til kr 26,90 pr. sett - ren high-tech.

Biltema-bananplugg med vibrasjonskompenserende og contact-enhancing plastring:
 

Vedlegg

S

slowmotion

Gjest
Billa skrev:
Jeg har også "grådig" lyst til å lodde høytalerkabelen rett i delefilteret for å unngå terminal og terminering samtidig flytte WBT spaden til forsterker siden.
Har dette noen ulemper utover det praktiske??
Så lenge det gjøres ordentlig kan jeg ikke se noen ulemper.
 
M

musicus

Gjest
slowmotion skrev:
Billa skrev:
Jeg har også "grådig" lyst til å lodde høytalerkabelen rett i delefilteret for å unngå terminal og terminering samtidig flytte WBT spaden til forsterker siden.
Har dette noen ulemper utover det praktiske??
Så lenge det gjøres ordentlig kan jeg ikke se noen ulemper.
Kanskje ikke annet enn med tanke på andrehands verdien, selv ville jeg IKKE kjøpt noe som en eller annen har mekket på selv hjemme i syfte å "forbedre" ett produkt, det er ikke lenger orginalt, og ofte etter min erfaring, en forverring ifht den orginale signaturen...
Men skal man ha greiene til de ramler i stykker av seg selv så hvorfor ikke....

mvh
 
S

slowmotion

Gjest


WBT har helt rett når de sier at mikroskopisk sett er alle overflater omtrent lik Alpene, det er topper og daler.
Derfor er kabelkoene på bildet fine, de er nemlig laget av fortinnet kobber, og er så myke at når man strammer terminalene til,
så deformeres kabelskoene litt slik man oppnår god kontakt. Det er en god ting.
Kablene blir ikke skrudd i kabelskoene slik som WBT, men blir krympet fast med en god krympetang med meget høyt trykk.
Det vil i praksis si at kabel og sko nærmest blir sveiset sammen til ett stykke. Også en god ting.

Pris for disse små vidundere: ca 50 kroner for 10 stykker.

edit: Jeg bruker kun de ringformede kabelskoene.

;)
 
V

vredensgnag

Gjest
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
kred?

Til første oppgave, det å løse "contact microphonics" indusert ved vibrasjon i høyttalerkassen, kan man vel heller foreslå at tilkobling til intern kabling henges opp så slike vibrasjoner ikke overføres til kabelen. Burde være ganske kurant.

Til oppgave to - kontaktpunkter mellom ledende flater. Dette er et problem som er oppstått fordi folk terminerer kabler, og mener kabelterminering har betydelig lydforbedrende effekt. Risikoen som oppstår er da at man kan oppleve det WBT beskriver som: "Since surfaces are never flat in microscopic measure, contact only takes place at the highest point."
Derfor puncher de altså fire punkt.

Men at sko uten flere slike punkt kun har forbindelse ved det høyeste punktet er en påstand, her forsøkt understøttet med "microscopic measure" - en påstand som de fleste nok har klart å observere seg forbi.

Ser ut som man skriver løs for å forsvare diskrepansen mellom enhetskost og utsalgspris på disse.
Hvorfor ikke sende WBT en mail og dele dine meninger om forbedringer? de er sikkert veldig takknemlige for gode tips og innspill?
Personlig kjenner jeg meg "trygg" på at WBT ikke som du sier er så himla lydforbedrende, men heller at det forringende er minimert, kanskje to sider av samme sak, men alikevel, det er vel hva dette gjelder, kompromisser og minimering av signalkvalitet, imho.

mvh
Noen ganger lønner det seg å ta et steg tilbake og spørre: "Hvorfor er det sånn?"

Hvorfor kommer ikke høyttalere med ferdig terminerte kabler, som er festet til delefilteret, og som er valgt av produsent fordi de er de beste kablene til denne høyttaleren? Ved bestilling spesifiserer man kabelgrad (prisleie, utførelse). Å ha delefilter og kabel i fast, symptomatisk synkronisert vibrasjon, må da være optimalt.

Hvorfor bruke kabelsko, dersom kontakt i flere punkt er bedre? Da burde jo det å bare feste kabelen, uten terminering, være langt bedre, spesielt om man bruker multi-strand? Her er MBTs utsagn selvmotsigende - og naturligvis er det slik at man kan velge en materialgrad som er tilstrekkelig myk til at den klemmes på plass for optimal, langsgående kontakt, om man nå vil bruke kabelsko.

Kred følger ikke automatisk av at man skriver lange utredninger om konstruerte problemstillinger som det finnes bedre løsninger til. Årsaken til at vi har suboptimale løsninger på disse problemene, er at man ønsker å dele løsningen opp i flere kjøpspunkt, for å optimalisere inntjening, ikke lyd. Forhandlerleddet ville se ublidt på løsninger som reduserer antall salgsmuligheter ...
 
M

musicus

Gjest
slowmotion skrev:


WBT har helt rett når de sier at mikroskopisk sett er alle overflater omtrent lik Alpene, det er topper og daler.
Derfor er kabelkoene på bildet fine, de er nemlig laget av fortinnet kobber, og er så myke at når man strammer terminalene til,
så deformeres kabelskoene litt slik man oppnår god kontakt. Det er en god ting.
Kablene blir ikke skrudd i kabelskoene slik som WBT, men blir krympet fast med en god krympetang med meget høyt trykk.
Det vil i praksis si at kabel og sko nærmest blir sveiset sammen til ett stykke. Også en god ting.

Pris for disse små vidundere: ca 50 kroner for 10 stykker.

edit: Jeg bruker kun de ringformede kabelskoene.

;)
What ever floats your boat ;) .....

mvh
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
kred?

Til første oppgave, det å løse "contact microphonics" indusert ved vibrasjon i høyttalerkassen, kan man vel heller foreslå at tilkobling til intern kabling henges opp så slike vibrasjoner ikke overføres til kabelen. Burde være ganske kurant.

Til oppgave to - kontaktpunkter mellom ledende flater. Dette er et problem som er oppstått fordi folk terminerer kabler, og mener kabelterminering har betydelig lydforbedrende effekt. Risikoen som oppstår er da at man kan oppleve det WBT beskriver som: "Since surfaces are never flat in microscopic measure, contact only takes place at the highest point."
Derfor puncher de altså fire punkt.

Men at sko uten flere slike punkt kun har forbindelse ved det høyeste punktet er en påstand, her forsøkt understøttet med "microscopic measure" - en påstand som de fleste nok har klart å observere seg forbi.

Ser ut som man skriver løs for å forsvare diskrepansen mellom enhetskost og utsalgspris på disse.
Hvorfor ikke sende WBT en mail og dele dine meninger om forbedringer? de er sikkert veldig takknemlige for gode tips og innspill?
Personlig kjenner jeg meg "trygg" på at WBT ikke som du sier er så himla lydforbedrende, men heller at det forringende er minimert, kanskje to sider av samme sak, men alikevel, det er vel hva dette gjelder, kompromisser og minimering av signalkvalitet, imho.

mvh
Noen ganger lønner det seg å ta et steg tilbake og spørre: "Hvorfor er det sånn?"

Hvorfor kommer ikke høyttalere med ferdig terminerte kabler, som er festet til delefilteret, og som er valgt av produsent fordi de er de beste kablene til denne høyttaleren? Ved bestilling spesifiserer man kabelgrad (prisleie, utførelse). Å ha delefilter og kabel i fast, symptomatisk synkronisert vibrasjon, må da være optimalt.

Hvorfor bruke kabelsko, dersom kontakt i flere punkt er bedre? Da burde jo det å bare feste kabelen, uten terminering, være langt bedre, spesielt om man bruker multi-strand? Her er MBTs utsagn selvmotsigende.

Kred følger ikke automatisk av at man skriver lange utredninger om konstruerte problemstillinger som det finnes bedre løsninger til. Årsaken til at vi har suboptimale løsninger på disse problemene, er at man ønsker å dele løsningen opp i flere kjøpspunkt, for å optimalisere inntjening, ikke lyd.
Som sagt, send en mail til Tyskland og gi uttrykk for dine tanker og ideer, kommer sikkert godt med i disse smalhans tider.
Ang kredén jeg gav var den til Ulf-b idet han redet ut poenget med disse fire punktene og deres mening i det hele istedenfor sanseløs ville spekulasjoner som visse andre lirer av seg (tenker ikke her på deg) ;) ...

mvh
 
S

slowmotion

Gjest
musicus skrev:
What ever floats your boat ;) .....

mvh
hehe ;)


Og dermed har jeg jeg vel skrevet mitt siste innlegg i denne tråden,
det blir kjedelig å gjenta seg selv hele tiden.

;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Musicus - ønsker at mine innspill skal forstås rett.

Om man driver restaurant, og lager en meny med kun ett måltid, der forrett/hovedrett er slått sammen, så får man færre gjester, og lavere inntjening.

Har man derimot et utvalg forretter og et utvalg hovedretter, samt dessert, osv, er sjansene større for at flere liker det de får, og sluttsummen som hver betaler blir større.

Det samme gjelder innen HiFi, der signalbanen er blitt stykket opp i en rekke mellomstasjoner fra kilde til element, og hver mellomstasjon i tillegg er blitt utstyrt med ulike duppeditter som er av påstått kritisk betydning. Enkelte av disse mellomstasjonene henger ihop, andre er mer mottagelige for litt skepsis ...
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Er det ikke interessant at det som koster minst i et HIFI oppsett, er det folk på Hifi sentralen irriterer seg mest over,.... plugger, kabler, tweeks, osv...?

Det er sjelden at en forsterker til 250 000,- skaper like mye reaksjoner som en plugg til 298,-. Hvis man er så "heldig" å ha råd til noe slikt (forsterker), mottar en masse gratulasjoner, forståelse /empati....... ;)


Hva kan dette skyldes?



Hilsen
Dr.Evil
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
Musicus - ønsker at mine innspill skal forstås rett.

Om man driver restaurant, og lager en meny med kun ett måltid, der forrett/hovedrett er slått sammen, så får man færre gjester, og lavere inntjening.

Har man derimot et utvalg forretter og et utvalg hovedretter, samt dessert, osv, er sjansene større for at flere liker det de får, og sluttsummen som hver betaler blir større.

Det samme gjelder innen HiFi, der signalbanen er blitt stykket opp i en rekke mellomstasjoner fra kilde til element, og hver mellomstasjon i tillegg er blitt utstyrt med ulike duppeditter som er av påstått kritisk betydning. Enkelte av disse mellomstasjonene henger ihop, andre er mer mottagelige for litt skepsis ...
Vredensgnag..

Jeg tror nok jeg skjønner dine innspill godt, og har forsåvidt respekt for det. Jeg henger meg mer opp i de som bare slenger rundt seg med med mer eller mindre (u)kvalifisert tøv, at det handler om penger innen hifi, som nær sagt en hvilken som helst hobby er vel de fleste mer enn klar over.
At et finnes forskjellige nivåer for langt man er villig å ta det hele, varierer jo noe kolosalt fra person til person, noe endel andre tråder er det beste bevis for.

At ikke det finnes slike løsninger som du her skisserer, kan vel knappt skyldes WBT? de har vel funnet sin nisje og dyrker den til "spitzen", og de har jo også fått bekreftelse at deres vei er rett, på en måte gjennom den anerkjennelse og utbreding av sine produkter. At prisen kunne vært bedre, er vi forsåvidt enige om, noen skal jo tjene penger her og ;)....

For de som ikke liker WBT er det vel bare å forlate temaet og konsentrere seg på det de mener funker best for seg, uten å måtte legge igjen en dårlig odør av negative insinuasjoner og påstander.

Mange vil nok fremstå klokere og smaretere enn de er ved å ta på seg kriterens kappe i håp om å skaffe seg selv ett nettnavn, og tilbake ligger det ofte, ikke alltid, ett godt produkt som har fått sitt gode navn og rykte kontaminert av deres dreggel, ikke minst vil jo dette skape nett rykter og de er sjelden av den gode sorten...

Og hele tiden dette at folk uttaler seg skråsikkert om ting de ikke har erfaring med, men men....

mvh
 
M

musicus

Gjest
Dr.Evil skrev:
Er det ikke interessant at det som koster minst i et HIFI oppsett, er det folk på Hifi sentralen irriterer seg mest over,.... plugger, kabler, tweeks, osv...?

Det er sjelden at er en forsterker til 250 000,- skaper like mye reaksjoner. Hvis man er så "heldig" å ha råd til noe slikt, mottar en masse gratulasjoner og forståelse....... ;)


Hva kan dette skyldes?



Hilsen
Dr.Evil
Har du ikke fulgt med i timen her? tråden til Roysen og dens avarter har da vitterlig skapt reaksjoner ;) ...

Og, for en som har satt sammen sitt sitt anlegg kan det jo være nettopp de siste små marginene som skiller det hele fra bra og meget bra.

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
Musicus - ønsker at mine innspill skal forstås rett.

Om man driver restaurant, og lager en meny med kun ett måltid, der forrett/hovedrett er slått sammen, så får man færre gjester, og lavere inntjening.

Har man derimot et utvalg forretter og et utvalg hovedretter, samt dessert, osv, er sjansene større for at flere liker det de får, og sluttsummen som hver betaler blir større.

Det samme gjelder innen HiFi, der signalbanen er blitt stykket opp i en rekke mellomstasjoner fra kilde til element, og hver mellomstasjon i tillegg er blitt utstyrt med ulike duppeditter som er av påstått kritisk betydning. Enkelte av disse mellomstasjonene henger ihop, andre er mer mottagelige for litt skepsis ...
Vredensgnag..

Jeg tror nok jeg skjønner dine innspill godt, og har forsåvidt respekt for det. Jeg henger meg mer opp i de som bare slenger rundt seg med med mer eller mindre (u)kvalifisert tøv, at det handler om penger innen hifi, som nær sagt en hvilken som helst hobby er vel de fleste mer enn klar over.
At et finnes forskjellige nivåer for langt man er villig å ta det hele, varierer jo noe kolosalt fra person til person, noe endel andre tråder er det beste bevis for.

At ikke det finnes slike løsninger som du her skisserer, kan vel knappt skyldes WBT? de har vel funnet sin nisje og dyrker den til "spitzen", og de har jo også fått bekreftelse at deres vei er rett, på en måte gjennom den anerkjennelse og utbreding av sine produkter. At prisen kunne vært bedre, er vi forsåvidt enige om, noen skal jo tjene penger her og ;)....

For de som ikke liker WBT er det vel bare å forlate temaet og konsentrere seg på det de mener funker best for seg, uten å måtte legge igjen en dårlig odør av negative insinuasjoner og påstander.

Mange vil nok fremstå klokere og smaretere enn de er ved å ta på seg kriterens kappe i håp om å skaffe seg selv ett nettnavn, og tilbake ligger det ofte, ikke alltid, ett godt produkt som har fått sitt gode navn og rykte kontaminert av deres dreggel, ikke minst vil jo dette skape nett rykter og de er sjelden av den gode sorten...

Og hele tiden dette at folk uttaler seg skråsikkert om ting de ikke har erfaring med, men men....

mvh
Enig med deg. Jeg syns WBT viser vilje til meget seriøst arbeid med disse komponentene, og folk rapporterer da som regel at de syns de har oppnådd resultater med produktene. Siden man ikke har alternativene jeg lister opp, så blir dette løsningen man må anvende, for å koble ulike komponenter mot hverandre. Og det er helt i orden.
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
musicus skrev:
vredensgnag skrev:
Musicus - ønsker at mine innspill skal forstås rett.

Om man driver restaurant, og lager en meny med kun ett måltid, der forrett/hovedrett er slått sammen, så får man færre gjester, og lavere inntjening.

Har man derimot et utvalg forretter og et utvalg hovedretter, samt dessert, osv, er sjansene større for at flere liker det de får, og sluttsummen som hver betaler blir større.

Det samme gjelder innen HiFi, der signalbanen er blitt stykket opp i en rekke mellomstasjoner fra kilde til element, og hver mellomstasjon i tillegg er blitt utstyrt med ulike duppeditter som er av påstått kritisk betydning. Enkelte av disse mellomstasjonene henger ihop, andre er mer mottagelige for litt skepsis ...
Vredensgnag..

Jeg tror nok jeg skjønner dine innspill godt, og har forsåvidt respekt for det. Jeg henger meg mer opp i de som bare slenger rundt seg med med mer eller mindre (u)kvalifisert tøv, at det handler om penger innen hifi, som nær sagt en hvilken som helst hobby er vel de fleste mer enn klar over.
At et finnes forskjellige nivåer for langt man er villig å ta det hele, varierer jo noe kolosalt fra person til person, noe endel andre tråder er det beste bevis for.

At ikke det finnes slike løsninger som du her skisserer, kan vel knappt skyldes WBT? de har vel funnet sin nisje og dyrker den til "spitzen", og de har jo også fått bekreftelse at deres vei er rett, på en måte gjennom den anerkjennelse og utbreding av sine produkter. At prisen kunne vært bedre, er vi forsåvidt enige om, noen skal jo tjene penger her og ;)....

For de som ikke liker WBT er det vel bare å forlate temaet og konsentrere seg på det de mener funker best for seg, uten å måtte legge igjen en dårlig odør av negative insinuasjoner og påstander.

Mange vil nok fremstå klokere og smaretere enn de er ved å ta på seg kriterens kappe i håp om å skaffe seg selv ett nettnavn, og tilbake ligger det ofte, ikke alltid, ett godt produkt som har fått sitt gode navn og rykte kontaminert av deres dreggel, ikke minst vil jo dette skape nett rykter og de er sjelden av den gode sorten...

Og hele tiden dette at folk uttaler seg skråsikkert om ting de ikke har erfaring med, men men....

mvh
Enig med deg. Jeg syns WBT viser vilje til meget seriøst arbeid med disse komponentene, og folk rapporterer da som regel at de syns de har oppnådd resultater med produktene. Siden man ikke har alternativene jeg lister opp, så blir dette løsningen man må anvende, for å koble ulike komponenter mot hverandre. Og det er helt i orden.
Hyggelig å väre enig, tross ulik tilnärming ;) :) ....

mvh
 
L

lark

Gjest
Ulf-B skrev:
Hehe – det er mulig at det er tøys alt sammen. Hva vet vel jeg om slikt? Min interesse er kun akademisk. Jeg hater spader – av ren latskap bruker jeg bare bananplugger i alle anleggene mine. På kabler som tilfeldigvis måtte ha spader, skrur jeg fast bananplugger som jeg har kjøpt en ladning av på Biltema, før jeg plugger dem fast der de skal sitte.

Det fornøyelige med disse Biltema-bananpluggene er at de har plast på den ene siden – se bilde - og at de således leder bare på den siden som vender mot h.h.v. forsterker eller høyttaler. Nå skjønner jeg også at denne plastringen bidrar til topp lyd. Det eneste som mangler, er fire små knaster. Bortsett fra det, er disse pluggene - til kr 26,90 pr. sett - ren high-tech.

Biltema-bananplugg med vibrasjonskompenserende og contact-enhancing plastring:
Hvis det er god kontakt man er ute etter, så er bananplugger av denne typen noe av det dårligste man kan bruke. Ser man på konstruksjonen, så er det åpenbart at kontaktfjærene på pluggen kun får kontakt med ht-terminalen på et svært lite område p.g.a. at de har en buet fasong. Og jamen er det ikke et ekstra tvilsomt kontaktpunkt mellom kontaktfjæren og resten av pluggen også. Og dette er ikke BS, for slike brukte jeg også før ;D
 

Vedlegg

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - jeg var nå mest fascinert av den elastiske ringen av plast som jeg ikke skjønte bæret av. Inntil jeg fikk assosiasjoner til hvordan WBT-spaden er bygget opp, med den elastiske plastskiven inni sandwichen. Selvsagt litt off topic å komme trekkendes med en simpel bananplugg i en tråd om spader - jeg beklager det.

Du har forøvrig sikkert rett i at Biltema-pluggene mine ikke holder mål. Det er bare det at jeg ikke greier å høre forskjell om jeg spiller med eller uten - eller med andre og dyrere plugger for den saks skyld. Det skyldes ganske sikkert mine snart 60 år gamle ører som begynner å henge etter i de skarpeste akustiske svingene.
 
L

lark

Gjest
Ulf-B skrev:
Det skyldes ganske sikkert mine snart 60 år gamle ører som begynner å henge etter i de skarpeste akustiske svingene.
Vel, mine ører er snart 54 år. Og den hørbare forskjellen på god og dårlig kontakt har av og til vært rene "hakeslipp-generatoren" ;D
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Hehe - jeg var nå mest fascinert av den elastiske ringen av plast som jeg ikke skjønte bæret av. Inntil jeg fikk assosiasjoner til hvordan WBT-spaden er bygget opp, med den elastiske plastskiven inni sandwichen. Selvsagt litt off topic å komme trekkendes med en simpel bananplugg i en tråd om spader - jeg beklager det.

Du har forøvrig sikkert rett i at Biltema-pluggene mine ikke holder mål. Det er bare det at jeg ikke greier å høre forskjell om jeg spiller med eller uten - eller med andre og dyrere plugger for den saks skyld. Det skyldes ganske sikkert mine snart 60 år gamle ører som begynner å henge etter i de skarpeste akustiske svingene.
Tror ikke det har med dårlige ører å gjøre. Tweaks virker ikke likt alle steder og dette tror jeg er årsaken til varierende erfaringer.
Åpenhet for andres synspunkter er derfor viktig.
 
M

musicus

Gjest
Billa skrev:
Ulf-B skrev:
Hehe - jeg var nå mest fascinert av den elastiske ringen av plast som jeg ikke skjønte bæret av. Inntil jeg fikk assosiasjoner til hvordan WBT-spaden er bygget opp, med den elastiske plastskiven inni sandwichen. Selvsagt litt off topic å komme trekkendes med en simpel bananplugg i en tråd om spader - jeg beklager det.

Du har forøvrig sikkert rett i at Biltema-pluggene mine ikke holder mål. Det er bare det at jeg ikke greier å høre forskjell om jeg spiller med eller uten - eller med andre og dyrere plugger for den saks skyld. Det skyldes ganske sikkert mine snart 60 år gamle ører som begynner å henge etter i de skarpeste akustiske svingene.
Tror ikke det har med dårlige ører å gjøre. Tweaks virker ikke likt alle steder og dette tror jeg er årsaken til varierende erfaringer.
Åpenhet for andres synspunkter er derfor viktig.
Spot on! ;) ....

mvh
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Kan noen oppsummere hva man "kom frem til" i denne tråden? Orker ikke lese hele.
 
L

lark

Gjest
Mute skrev:
Kan noen oppsummere hva man "kom frem til" i denne tråden? Orker ikke lese hele.
;) ;)
Konklusjonen så langt er at den beste termineringen oppnås med godt brukte stekespader :eek: :eek:
 
Topp Bunn