Kabelspade!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Skal ikke være den som motsier deg på det. Men akkurat når det gjelder disse spesielle WBT-spadene, er det ingenting som tyder på at kvadratet blir for lite. Disse knastene må ha en annen funksjon enn å gjøre noe til - eller helst fra - med kvadratet.
Nei! ;D
Det er jo det som er poenget mitt, det blir ikke et stort kavdratmessig (kontaktpunkt) dersom størrelsen på kontaktflaten har betydning da, det dreier seg jo om fire (knappenålshoder) og det bør vel gjøre noe med et eller annet.
Jeg har jo hørt at enkelte tidliger har sagt at disse bananpluggene som er ekspanderende (og med litt usymetrisk fasong ( i motsetning til de fra Nordost som gir kontakt i hele lengderetningen) ikke er et gode (nettopp av den grunn p.g.a. mindre kontaktflate)

Jeg mener at Nordostbananpluggene (som også er fjærende slik at det gir god kontakt ved hjelp av spenn) er de beste bananpluggene (når god og stor kontaktflate er interessant).
Jeg har noen lignende fra Furutech, blir de litt for slakke i en gitt terminal så kan man bare ta å utvide de ved hjelp av noe som presser utover innenfra (syl e.l.)

Kommer det eventuelt en påstand om at disse 4 knappenålshodene går ned i godset ::) (på terminalen) slik at også resten kommer i god kontakt, så vil jo det kunne virke stabiliserende, men er kobberet så mykt at det kan skje da?
Jeg har ikke mulighet for å sjekke om det er merker i mine ;D ;D litt kronglete det da ;)

Mvh.KW
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det er mulig at det bare er jeg som er tett i toppen akkurat i dag - sitter her og snufser og kremter og har ikke noe annet å gjøre enn å spille musikk og surfe litt rundt på nettet.

Er det ikke rikelig med kontakt mellom spade og høyttaler/forsterkerterminalskruen på den siden av spaden som ikke har knaster? Der jeg har spader i mine anlegg, er det i hvert fall slik. Hvis man kikker litt på geometrien, gjetter jeg på at det effektive tverrsnittet i hele strømbanen ikke påvirkes nevneverdig av disse knastene. Strømmen velger minste motstands vei, og hvis den finner kontakt på den andre siden av spaden - vel, da er det den veien den går.
 
S

slowmotion

Gjest
KW skrev:
Dersom noen mener at denne konstruksjonen (alltid) gir bedre lyd enn f.eks. bare skru avisolerte storkvadratskabler inn i selve terminalene (ht+effekt) så må jo selve konstruksjonen være grunnen, men hvorfor? Kanskje p.g.a. sprengskiveefekten ja, men som sagt hva med de 4 knappehodepunktene?
Flaskehalsen?

Hele svaret er ikke ment bare til deg bol, men også generelt ;)
Mvh.

Hvis terminaler på forsterker og høyttalere kan ta kabelen rett inn med god kontakt vil det selvfølgelig være bedre enn en hvilken som helst spade.
På WBT-spadene blir kabelen først skrudd i spaden ( og ikke krympet, som det står på WBTs websider ), og så blir spaden skrudd i terminalene.
Det blir altså 4 overganger ved bruk av WBT-spader, istedet for 2 som man får ved å skru kablene rett i terminalene.

Hvis man istedet bruker ordentlige kabelsko/spader som kan krympes til kabelen på riktig måte, med ordentlig krympetang,
kan overgangen mellom kabel og spade ansees som nærmest ikke eksisterende,
og man får i praksis kun 2 overganger ( eller to og to halve, hvis man skal være realistisk/pirkete ;) ).

Hvis man har lyst til å i tillegg ha en sprengskive i selve terminalen, kan man jo legge mellom en slik, ikke noe problem.

Om man virkelig kan høre forskjell på forskjellige spader er en diskusjon jeg ikke legger meg opp i.

;)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Det er mulig at det bare er jeg som er tett i toppen akkurat i dag - sitter her og snufser og kremter og har ikke noe annet å gjøre enn å spille musikk og surfe litt rundt på nettet.

Er det ikke rikelig med kontakt mellom spade og høyttaler/forsterkerterminalskruen på den siden av spaden som ikke har knaster? Der jeg har spader i mine anlegg, er det i hvert fall slik. Hvis man kikker litt på geometrien, gjetter jeg på at det effektive tverrsnittet i hele strømbanen ikke påvirkes nevneverdig av disse knastene. Strømmen velger minste motstands vei, og hvis den finner kontakt på den andre siden av spaden - vel, da er det den veien den går.
Ja, det trodde jeg også inntil for meget kort tid siden, den siden som ikke har knaster (de er heldigvis ihvert fall flate ;D ) er ikke ledende den er isolert fra den ledende siden som har knaster ;)
Det blir jo muligens rent fysisk/teoretisk (og kanskje ::) ) høyere trykkpunkt på mindre flate, men vil jo tro da at det blir nok også om den hadde vært helt flat og mer om det hadde ledet på begge sider.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
KW skrev:
Dersom noen mener at denne konstruksjonen (alltid) gir bedre lyd enn f.eks. bare skru avisolerte storkvadratskabler inn i selve terminalene (ht+effekt) så må jo selve konstruksjonen være grunnen, men hvorfor? Kanskje p.g.a. sprengskiveefekten ja, men som sagt hva med de 4 knappehodepunktene?
Flaskehalsen?

Hele svaret er ikke ment bare til deg bol, men også generelt ;)
Mvh.

Hvis terminaler på forsterker og høyttalere kan ta kabelen rett inn med god kontakt vil det selvfølgelig være bedre enn en hvilken som helst spade.
På WBT-spadene blir kabelen først skrudd i spaden ( og ikke krympet, som det står på WBTs websider ), og så blir spaden skrudd i terminalene.
Det blir altså 4 overganger ved bruk av WBT-spader, istedet for 2 som man får ved å skru kablene rett i terminalene.

Hvis man istedet bruker ordentlige kabelsko/spader som kan krympes til kabelen på riktig måte, med ordentlig krympetang,
kan overgangen mellom kabel og spade ansees som nærmest ikke eksisterende,
og man får i praksis kun 2 overganger ( eller to og to halve, hvis man skal være realistisk/pirkete ;) ).

Hvis man har lyst til å i tillegg ha en sprengskive i selve terminalen, kan man jo legge mellom en slik, ikke noe problem.

Om man virkelig kan høre forskjell på forskjellige spader er en diskusjon jeg ikke legger meg opp i.

;)
Enig i dette med at det bare blir flere overganger med sko/spader/andreplugger som eventuelt vil få de samme problemene bare i flere omganger, slik sett så hadde kanskje rent flatsølv uten annet vært det beste.
Det får bli en annen diskusjon for her diskuteres plugger ;D
Mvh.KW
 
L

lark

Gjest
Den ultimate terminal kunne være av samme prinsipp som man fester boret på boremaskiner med. En slags chuck-lignende anordning der man stikker avisolert kabelende inn og strammer skikkelig til ;D
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
KW skrev:
Ulf-B skrev:
Det er mulig at det bare er jeg som er tett i toppen akkurat i dag - sitter her og snufser og kremter og har ikke noe annet å gjøre enn å spille musikk og surfe litt rundt på nettet.

Er det ikke rikelig med kontakt mellom spade og høyttaler/forsterkerterminalskruen på den siden av spaden som ikke har knaster? Der jeg har spader i mine anlegg, er det i hvert fall slik. Hvis man kikker litt på geometrien, gjetter jeg på at det effektive tverrsnittet i hele strømbanen ikke påvirkes nevneverdig av disse knastene. Strømmen velger minste motstands vei, og hvis den finner kontakt på den andre siden av spaden - vel, da er det den veien den går.
Ja, det trodde jeg også inntil for meget kort tid siden, den siden som ikke har knaster (de er heldigvis ihvert fall flate ;D ) er ikke ledende den er isolert fra den ledende siden som har knaster ;)
Det blir jo muligens rent fysisk/teoretisk (og kanskje ::) ) høyere trykkpunkt på mindre flate, men vil jo tro da at det blir nok også om den hadde vært helt flat og mer om det hadde ledet på begge sider.

Mvh.KW
OK - hvis den siden som ikke har knaster ikke er ledende, da gir jeg meg..... Da skjønner jeg ingenting av dette. Nå har jeg papir fra NTH - det som nå er døpt om til NTNU - på at jeg skjønner meg på fysikk og slikt, og trykk har naturligvis betydning for kontakt. Men det er med kontakt som med andre ting - litt 1-0 - at nok er nok. Kan liksom ikke få mer enn god kontakt, hvis du skjønner hva jeg prøver å si.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
KW skrev:
Ulf-B skrev:
Det er mulig at det bare er jeg som er tett i toppen akkurat i dag - sitter her og snufser og kremter og har ikke noe annet å gjøre enn å spille musikk og surfe litt rundt på nettet.

Er det ikke rikelig med kontakt mellom spade og høyttaler/forsterkerterminalskruen på den siden av spaden som ikke har knaster? Der jeg har spader i mine anlegg, er det i hvert fall slik. Hvis man kikker litt på geometrien, gjetter jeg på at det effektive tverrsnittet i hele strømbanen ikke påvirkes nevneverdig av disse knastene. Strømmen velger minste motstands vei, og hvis den finner kontakt på den andre siden av spaden - vel, da er det den veien den går.
Ja, det trodde jeg også inntil for meget kort tid siden, den siden som ikke har knaster (de er heldigvis ihvert fall flate ;D ) er ikke ledende den er isolert fra den ledende siden som har knaster ;)
Det blir jo muligens rent fysisk/teoretisk (og kanskje ::) ) høyere trykkpunkt på mindre flate, men vil jo tro da at det blir nok også om den hadde vært helt flat og mer om det hadde ledet på begge sider.

Mvh.KW
OK - hvis den siden som ikke har knaster ikke er ledende, da gir jeg meg..... Da skjønner jeg ingenting av dette. Nå har jeg papir fra NTH - det som nå er døpt om til NTNU - på at jeg skjønner meg på fysikk og slikt, og trykk har naturligvis betydning for kontakt. Men det er med kontakt som med andre ting - litt 1-0 - at nok er nok. Kan liksom ikke få mer enn god kontakt, hvis du skjønner hva jeg prøver å si.
He he, nå gir jeg meg også etter den opplysningen.
 
V

vredensgnag

Gjest
Nja, disse nextgen-spadene har en sandwich-konstruksjon, der det er stanset ut kontaktpunkt, som skal gi "mer presis" kontakt enn om hele flaten var i kontakt. Slik ser det ut, så KWs utsagn er ikke bort-i-natta. Plastbiten isolerer, slik at det kun er undersiden av skoen som er ledende - men hele den aktive hesteskoen er selvsagt ledende på begge sider.

 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Nja, disse nextgen-spadene har en sandwich-konstruksjon, der det er stanset ut kontaktpunkt, som skal gi "mer presis" kontakt enn om hele flaten var i kontakt. Slik ser det ut, så KWs utsagn er ikke bort-i-natta. Plastbiten isolerer, slik at det kun er undersiden av skoen som er ledende - men hele den aktive hesteskoen er selvsagt ledende på begge sider.

Men hvis vi ser på disse spadene, er jo "oppsiden" festet (klemt) på "nedsiden" bak isolasjonen (er isolert på selve presspunktet), og må vel derfor også lede strøm?

Hilsen
Dr.Evil
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fint bilde det der, men det er bare det at så langt jeg har fått med meg så er dette av 0660 serien og ikke 0661.
Den nye har bare en tynn leder (vet ikke eksakt hvor tynn) på hver side, som jeg har prøvd å illustrere på samme bilde (kun for å vise).


Jeg har jo ikke eksakt viten om hvor tynn lederen er, og kanskje er den ikke sååå tynn som jeg mener å se.
Akkurat det er kanskje ikke det viktigste her, men hvilken effekt kan det ha og hva slags virkning vil det medføre og vil den virkningen alltid i alle anlegg være positiv.
Det er det jeg ønsker å vite mer om, fordi jeg bestemt mener at det ikke hadde en positiv effekt på lyden hos meg (i den grad det da er pluggen som bidro til det og ikke selve kabelen.
Men to sett med kabler og den ene med 4 dobbling av kvadrat ga så langt jeg fant ut ikke forventet økning i fylde, de var likevel forskjellig men det er en annen skål.

Evil, det du ser som en senkning, utgjør en forhøyning på baksiden som er hele kontaktflaten og den er etter nærmere ettersyn rund men flat, trodde en stund at den var kuleformet i tillegg.
Den hvite delen dekker og isolerer den blanke overdelen, slik at den ikke leder noe som helst og jeg tror at både den hvite og den blanke omkranser den øvre (litt mindre delen) av nedre lederdel av spaden og den hvite delen er da antagelig av et stoff som virker som en sprengskive i konstruksjonen og den biten virker grei.
Mvh.KW
 

Vedlegg

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Nå har en kamerat av meg nettopp testet ledeevnen til WBT spadene (både de gamle og de nye); -de leder strøm både på oppsiden og på undersiden! Da er det iallefall avklart. :D

Hilsen
Dr.Evil
 
V

vredensgnag

Gjest
Dr.Evil skrev:
Nå har en kamerat av meg nettopp testet ledeevnen til WBT spadene (både de gamle og de nye); -de leder strøm både på oppsiden og på undersiden! Da er det iallefall avklart. :D

Hilsen
Dr.Evil
Enig i at det ser ut som om den blanke metalldelen (visstnok platina) kan være i kontakt med spaden, og da vil den selvsagt også lede strøm ...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg holder også på en pose ringkabelsko fra KS Terminals og en god krympetang. Ekte kobber og greier. Kan godt lodde litt i tillegg hvis tanga ikke er god nok. Jeg er ganske sikker på at de kabelskoene også leder strøm.

Litt mer on-topic, om det skulle være høy motstand i disse så er det klart det påvirker klangbalansen. Din parallell til kabler med lavt kvadrat er interessant sånn sett. Hvis det nå skulle være slik at noen markedsfører høyttalerterminaler med (for) lite tverrsnitt for å "redusere eddy currents" eller hva man nå har for seg, så er det et klassisk tilfelle av å prioritere tredjeordens effekter foran førsteordens. Resultatet vil være litt mindre nivå helt øverst og helt nederst, men ganske uendret ved impedanstoppene for høyttaler og delefilter. På en treveis høyttaler vil du også få en "hengekøye-effekt" med mindre nivå mellom de to delefrekvensene. Not good, selv om vi bare snakker om et par tiendedels dB.

Jeg kan til nød være med på at WBT Nextgen har et poeng med RCA-kontakter, spesielt hvis selve kabelen er et tvinnet par heller enn en coax. RCA på tvinnet par ser ikke helt riktig ut for meg. Men der er det et spenningssignal som skal overføres, og ikke nevneverdig med strøm. I dette tilfellet med høyttalerkabler er det seriøst med strøm som skal over, og da trengs også seriøst tverrsnitt på både kabel og terminal. Det er viktigere enn å blande inn eksotiske materialer for å kunne sette en høy pris.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dr.Evil skrev:
Nå har en kamerat av meg nettopp testet ledeevnen til WBT spadene (både de gamle og de nye); -de leder strøm både på oppsiden og på undersiden! Da er det iallefall avklart. :D

Hilsen
Dr.Evil
Fint, da vet vi det, og da vet også Raymond Celius det, det var han som fortalte meg at så ikke var tilfelle. ;)

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
Jeg holder også på en pose ringkabelsko fra KS Terminals og en god krympetang. Ekte kobber og greier. Kan godt lodde litt i tillegg hvis tanga ikke er god nok. Jeg er ganske sikker på at de kabelskoene også leder strøm.
Link til disse og forhandler i Oslo? Jeg har fått lyst til å prøve og det koster vel gratis ;)
Jeg vil ha vanlige og ikke ringkabelsko, slik at jeg kan ta ut og inn uten å skru av/ut hele tilstrammingsmutteren (slik KJ foreslo tidlig i tråden , men jeg skjønte poenget hans).

Edit: ser at dette er Taiwanprodusert og kanskje dermed ikke mulig over disk i Norge?
Mvh.KW
 
L

lark

Gjest
Hvorfor i helsike er det nødvendig å lage en spade så komplisert som WBT gjør? Bare tøv!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dr.Evil skrev:
Nå har en kamerat av meg nettopp testet ledeevnen til WBT spadene (både de gamle og de nye); -de leder strøm både på oppsiden og på undersiden! Da er det iallefall avklart. :D

Hilsen
Dr.Evil
Kanskje du kunne få kameraten til å anslå ca. lederkvadrat fra hovedsokkel og ut til selve spaden på 0661 siste type er, ser veldig tynt ut imo.

Mvh.KW
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Link til disse og forhandler i Oslo? Jeg har fått lyst til å prøve og det koster vel gratis ;)
Jeg vil ha vanlige og ikke ringkabelsko, slik at jeg kan ta ut og inn uten å skru av/ut hele tilstrammingsmutteren (slik KJ foreslo tidlig i tråden , men jeg skjønte poenget hans).

Mvh.KW
www.Elfa.se, se under «Kobling/montering/Installasjon», «Koblingsmateriell», «Kabelsko/Flatstift». Kurtern og Biltema har også men kvaliteten her er for min del ukjent. Gaffelskoene til Elfa har en maks åpning på 6 mm, mens ringkabelsko leveres opp til M10. Sjekk hvor stor åpning du trenger. Noen har problemer med at gaffler kan ramle ut av terminalene, derfor foreslår jeg å bruke ringkabelsko hvor ringen - «O» - klippes opp til en passende sigd - «C» - slik at kablene ikke ramler rett ned dersom skruterminalene evt. skulle løsne. Velg kabelsko som passer best mulig til lederarealet på kablene som skal termineres - det er fordelaktig at kabelhylsa i skoen fylles godt opp med kobber - legg evt kabelen dobbelt i hylsa. Den billigste presstanga jeg fant hos Elfa er art.no 80-486-05 til den nette sum av ca 842 kr + mva, Clas Ohlson har ei grei tang til en ca 1/4 av dette, dvs 269 kr - begge tengene er til isolerte kabelsko. Tanga til Kurtern har antagelig ikke like bra holdbarhet, preisjon og ingen justeringer, men den funker helt fint til hobbybruk - jeg bruker den (du kan evt. låne tanga mi til eksperimenteringen - send meg evt. en PM). Dersom du evt er «nevrotisk» med hensyn til kontaktkvaliteten i krympingen, så kan du vurdere avfetting (blåsprit eller noe mer spesialisert avfettingsmiddel) og rensing av hhv kabel og kabelsko før krymping. Dersom du ønsker å forsikre deg mot oksydering (det er egentlig ikke et problem med god krymping, men for «peace of mind») kan du evt vurdere å klatte på med litt loddetinn etter krymping (klipp vekk plastisolasjonen på kabelskoene først) slik at de ikke er noe «eksponert kabel uten loddetinn - bruk i tilfelle en kraftig loddebolt - minimum ca 60-80W ved kabler over 4 mm2.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig med foregående taler. Utrolig hva man finner på Elfa. Artikkelnummer 48-301-13 er et eksempel. Fortinnet kobber ringkabelsko for 6 mm2 lederareal på bolt opptil 6.4 mm. Jeg bruker slike i litt forskjellige dimensjoner uten å klippe dem opp, men tar et par drag med en rundfil for å utvide hullet i ringen litt for at de skal passe perfekt på forsterkerterminalene. Ringen er 6.4 mm og terminalene mine 6.5, kan det virke som. Jeg kan godt leve med å snurre mutteren helt ut hver gang jeg bygger om anlegget. Kabelen ramler ihvertfall ikke av terminalen med hel ring. Jeg setter på en bit krympeslange som isolasjon etter montering, slik at det heller ikke kan oppstå kortslutning om noe skulle vri seg. Med kabelsko, loddetinn, krympeslange og det hele er det vel en materialkostnad på ca 3 kroner pr stk. Pluss moms, da. Må ikke glemme den. ;)
 
L

lark

Gjest
asbjbo skrev:
Med kabelsko, loddetinn, krympeslange og det hele er det vel en materialkostnad på ca 3 kroner pr stk. Pluss moms, da. Må ikke glemme den. ;)
Og det er garantert like bra som, eller bedre enn WBT ;D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
At WBT-spadene leder kun på nedsiden er som det skal være. Strømmen får en mer direkte vei, slik at ikke selve skruen skal forringe signalet. Dette er jo passe voodoo-teori da, men det er også grunnen til at bananplugger låter bedre når man skrur av selve skruen som holder fast spadene på høyttalerterminalene. Har du sett Cardas sine høyttalerkontaker? De leder også kun på undersiden, selv om det kan muligens er en funksjon av både form OG funksjon.
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
asbjbo skrev:
Med kabelsko, loddetinn, krympeslange og det hele er det vel en materialkostnad på ca 3 kroner pr stk. Pluss moms, da. Må ikke glemme den. ;)
Og det er garantert like bra som, eller bedre enn WBT ;D
Og dette er du rette mann å fastslå? ::) ...

mvh
 
L

lark

Gjest
Man skrev:
Dette er jo passe voodoo-teori da, men det er også grunnen til at bananplugger låter bedre når man skrur av selve skruen som holder fast spadene på høyttalerterminalene.
Hos meg låter banaplugger definitivt best når "holde fast spade"-skruen løsnes nøyaktig 5/8 omdreining.
(herrejemini.............)
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
musicus skrev:
lark skrev:
asbjbo skrev:
Med kabelsko, loddetinn, krympeslange og det hele er det vel en materialkostnad på ca 3 kroner pr stk. Pluss moms, da. Må ikke glemme den. ;)
Og det er garantert like bra som, eller bedre enn WBT ;D
Og dette er du rette mann å fastslå? ::) ...

mvh
Muligens :)
Først slår du fast at det er "tøv" og siden at den andre varianten er "garantert" like bra eller bedre enn WBT, og nu er det bare, muligens!, bestem deg mann!.

Det kunne vært interessant å vite om du vet hva du snakker om her siden du strør om deg med "garantier", har du forresten hatt en WBT plugg/spade etc i ditt anlegg og testet, eller leser vi igjen bare masse synse tøv?

mvh
 
L

lark

Gjest
Hvorfor så aggressiv, musicus? Nettopp stått opp?

"Muligens" er forresten svar på ditt spørsmål "Og dette er du rette mann å fastslå?"
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
Hvorfor så aggressiv, musicus? Nettopp stått opp?

"Muligens" er forresten svar på ditt spørsmål "Og dette er du rette mann å fastslå?"
Vel forklaringsproblemet (for det har du tydeligvis her) er ditt, og takk som spør jeg har vært oppe lenge og er ved godt humør, har t.o.m rukket en tur i musikk sjappa, men jeg registrer at du unnviker mitt konkrete ja eller nei spm, enten har du testet selv eller så har du det ikke, er ikke verre enn det.

Og for ordens skyld så bryr jeg meg mindre om du ikke liker WBT vs det andre, poenget er mer om du vet hva du snakker om her eller ikke, at du blir snurt for at jeg spør kan jeg godt leve med.

Men det kan alikevel være greit å vite om du vet hva du gir "garantier" på, eller om det er bare tøv, gjør du det?

mvh
 
L

lark

Gjest
Niks, jeg har ikke prøvd WBT-spadene. Har du prøvd dem? Men jeg er villig til å garantere at en hvilken som helst solid kobberspade med tilstrekkelig kontaktareal og ren overflate fungerer like godt (eller bedre) enn disse WBT-greiene som har 4 små opphøyde kontaktpunkter som strømmen skal gå gjennom. Sjøl bruker jeg avisolert kabel rett i terminalene og strammer skikkelig til. Det er udiskutabelt best ;) Men det ser naturligvis ikke så imponerende ut som et par feiende flotte og dyre gullbelagte plugger eller spader.
 
M

musicus

Gjest
lark skrev:
Niks, jeg har ikke prøvd WBT-spadene. Har du prøvd dem? Men jeg er villig til å garantere at en hvilken som helst solid kobberspade med tilstrekkelig kontaktareal og ren overflate fungerer like godt (eller bedre) enn disse WBT-greiene som har 4 små opphøyde kontaktpunkter som strømmen skal gå gjennom. Sjøl bruker jeg avisolert kabel rett i terminalene og strammer skikkelig til. Det er udiskutabelt best ;) Men det ser naturligvis ikke så imponerende ut som et par feiende flotte og dyre gullbelagte plugger eller spader.
Takk for oppklarende svar! du har rett i at den løsningen du kjører er blandt de beste, selv om det er leeenge siden jeg selv kjørte slik. Og ja, jeg har vel nu 12 stk av disse WBT NextGen spadene som standard i mine høyttalerkabler, (og jeg har hatt de i flere andre oppsett tidligere) og ikke tenker jeg forsøke lodde noe hjemmemekk for å teste om det kunne vært noe billigere som også funker like bra, til det stoler jeg for mye på konstruktørens ører til å dra hans valg i tvil, og ja igjen, jeg vet, at han ikke har valgt nevnte plugger utfra deres utseende.
Ang garantien du igjen utsteder, så har den vel ikke så mye verdi i seg selv, det har du jo nettopp bekreftet selv, BS detektoren min hadde da rett, like mye rett som når man leser at " det dyreste alltid er best", egentlig på lik linje dette, like mye BS, bare i motsatt ende av pris skalaen ;) ...

mvh
 
L

lark

Gjest
Hvis den BS-detektoren din slår ut på alle som er uenige med eller har andre oppfatninger enn deg musicus, så bør den kalibreres på nytt. Eller kanskje du rett og slett trenger enn ny en?
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Du. (musicus) Mener du for alvor at det har sittet en konstruktør og lyttet seg frem til disse spadene??

Det tror jeg ikke noe på.


J
 
M

musicus

Gjest
lyntoft| skrev:
Du. (musicus) Mener du for alvor at det har sittet en konstruktør og lyttet seg frem til disse spadene??

Det tror jeg ikke noe på.


J
Jeg mener at han som har lagd kablene jeg bruker, har lyttet til div spader/løsninger og utfra hva han har hørt har tatt sitt valg/prioritet, dette vet jeg, og behøver ikke tro noenting om.

mvh
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det var ikke det jeg spurte om , men jeg forstår hvor du vil.

BS

J
 
M

musicus

Gjest
lyntoft| skrev:
Det var ikke det jeg spurte om , men jeg forstår hvor du vil.

BS

J
Hvor jeg vil? det må du nesten fortelle meg for da vet mer enn meg selv i sak her? jeg har ikke sagt ett ord om konstruktøren av pluggene, en plugg i seg selv er vel ikke mye verdt uten kabelen den sitter på? Og jeg diskuterte med lark om betydingen av diy vs WBT hadde noen lydmessig for/bak deler.

WBT konstruktørenes prosedyrere og rutiner kjenner jeg ikke til, men jeg ville blitt overrasket om de ikke i ett eller annet ledd i prosessen lyttet til produktet sitt, det er vel tross alt en del i en lydfrembringende kjede det skal sitte, WBT pluggen/spaden mener jeg...

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Man skrev:
At WBT-spadene leder kun på nedsiden er som det skal være. Strømmen får en mer direkte vei, slik at ikke selve skruen skal forringe signalet. Dette er jo passe voodoo-teori da, men det er også grunnen til at bananplugger låter bedre når man skrur av selve skruen som holder fast spadene på høyttalerterminalene. Har du sett Cardas sine høyttalerkontaker? De leder også kun på undersiden, selv om det kan muligens er en funksjon av både form OG funksjon.
Vel, ??? de gjør vistnok ikke det likevel i følge dette utsagnet.

Nå har en kamerat av meg nettopp testet ledeevnen til WBT spadene (både de gamle og de nye); -de leder strøm både på oppsiden og på undersiden! Da er det iallefall avklart. Osteaktig
Innlegg av Dr. Evil

Mvh.KW
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kanskje det er den mellomliggende skoen av plast - den mellomliggende plastbiten - som er hele cluet?

Jeg tenker på hvor hardt man må stramme en vanlig kabelsko, og på hvor lett den egentlig løsner. En bitteliten omdreining på festeskruen - p.g.a. vibrasjoner, temperaturforskjeller, ja hva vet jeg - og kabelskoen er løs.

Men med en plastbit i mellom - en elastisk plastbit, må man anta - blir det litt annerledes. Dersom plastbiten er lett komprimert ved tilskruingen, opprettholder elastisteten i plastbiten trykket - og skoen blir sittende fast og opprettholder kontakten. Selv om festeskruen skulle løsne litt.

Det er kanskje her de fire kontaktpunktene har sin misjon. For hvis trykket avtar litt hvis eller når skruen løsner - plastbiten greier ikke å overføre samme trykket som en hardt tilstrammet skrue - er det en fordel med fire små konsentrerte punkter som tar opp det reduserte trykket enn en hel flate - som kanskje ikke er perfekt plan. Det skulle bli bedre kontakt da.

En flyveidé jeg fikk......
 
M

musicus

Gjest
Ulf-B skrev:
Kanskje det er den mellomliggende skoen av plast - den mellomliggende plastbiten - som er hele cluet?

Jeg tenker på hvor hardt man må stramme en vanlig kabelsko, og på hvor lett den egentlig løsner. En bitteliten omdreining på festeskruen - p.g.a. vibrasjoner, temperaturforskjeller, ja hva vet jeg - og kabelskoen er løs.

Men med en plastbit i mellom - en elastisk plastbit, må man anta - blir det litt annerledes. Dersom plastbiten er lett komprimert ved tilskruingen, opprettholder elastisteten i plastbiten trykket - og skoen blir sittende fast og opprettholder kontakten. Selv om festeskruen skulle løsne litt.

Det er kanskje her de fire kontaktpunktene har sin misjon. For hvis trykket avtar litt hvis eller når skruen løsner - plastbiten greier ikke å overføre samme trykket som en hardt tilstrammet skrue - er det en fordel med fire små konsentrerte punkter som tar opp det reduserte trykket enn en hel flate - som kanskje ikke er perfekt plan. Det skulle bli bedre kontakt da.

En flyveidé jeg fikk......
Ang "plastbiten" sier WBT selv:

"Contact Microphonics
When two electrical conductors are mechanically joined, an electrical resistance forms between the two conductors. This resistance depends on several factors, among them, from the mechanical force with which the two conductors are pressed together. The greater is the force, the smaller the resistance.

If the contact point vibrates or resonates, this force can change considerably in frequency with the vibration so that the signal is transmitted better or worse in this rhythm. This effect occurs most often with loudspeakers and can be clearly heard as a distortion to the signal.

Manufacturers of loudspeakers have made considerable efforts to construct their chassis’ to be as passive as possible. Nevertheless, vibrations cannot be completely eliminated and these transmit themselves to the binding posts.

Elastomer Vibrations Damper
(with WBT cable shoes, WBT Power Bridges and the nextgen Pole terminal WBT-0710)

The Elastomer vibration damper consists of a durable, elastic damping rubber. The metal pieces of the contact fork in the WBT cable shoes (and also the contact forks in the WBT Power Bridges) have a cupped form, thanks to their ridges edges, in which Elastomer is inlaid. In this way, resultant vibrations are damped and contact microphonics is eliminated.

mvh
 
Topp Bunn