Kabellengder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen som har sterke meninger rundt følgende Interconnect alternativer, ut fra teori eller egen erfaring;

    1) Lang avstand fra Preamp til Poweramp og kort avstand Preamp til DAC

    vs

    2) Lang avstand fra DAC til Preamp og kort avstand fra Preamp til Poweramp


    Lang avstand vil si 5m XLR. Kort avstand vil si 1m XLR.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Foreslår du bruker tid og energi på andre ting enn kabler en god stund fremover. :rolleyes:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mine XLR pro kabler rekker helt frem ca 15 meter.
    Har aldri hatt så bra lyd som nå:)
    Men det er ikke kabelens skyld;)
     

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Vet ikke sikkert og har ikke testet men mulig det sterkere signalet fra dac vil bli noe mindre påvirket av forstyrrelser enn fra preamp. Uansett har du begge settene med kabler er det bare å prøve litt frem og tilbake og sjekke om det er noe forskjell.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Antar at utgangs/inn impedanse er noenlunde lik for alternativene:Jeg ville valgt kort kabel der signalnivået er lavest.
    Så regn deg baklengs fra rom-høyttaler-slutttrinn-pre-dac.
    Tipper nivået er lavest fra preamp til sluttrinn. Siden dac har Max 2volt , og sluttrinn sjelden trenger så mye for å gir passende lyttenivå
    Har selv brukt 5m RCA -Biltema- fra pre til slutt uten merkbar degradering
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    938
    Antall liker
    701
    Torget vurderinger
    10
    Tilpass lengdene , slik at du unngår kabelrot !
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Du skriver ingen ting om de respektive leddene sine impedansforhold og signalnivåer, så det er lite å gå etter. 5 meter med XLR er forøvrig ikke spesielt langt, med mindre impedans og signalnivåer, omliggende støyfelter og kabelurene sine elektriske egenskaper gir utfordringer. «Normalt» er signalnivåene ut av DAC gjerne noe høyere enn ut av en forforsterker (pga volumkontroll og forsterkingen i effekttrinnene + følsomheten i HT). Av denne grunn kan det i et miljø med mye elektromagnetisk støy hypotetisk være en fordel og ha en kort forbindelse mellom forforsterker og effekttrinn og tilsvarende lengre mellom DAC og forforsterker, alt annet likt. Alt annet er aldri likt, og du har forhåpentlig ikke så mye elektromagnetisk støy i heimen at 5 meter her eller der har noen vesentlig betydning.

    For egen del vil det være noe upraktisk med 5 meter mellom DAC og forforsterker.

    mvh
    KJ
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sånn fra et rent utseendemessig perspektiv, så ville jeg plassert pre sammen med kildene i stedet for ved forsterkerne/ høyttalerne.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om du bruker XLR kabler og boksene støtter balansert signal på XLR inn/ut så betyr vel ikke lengden så mye?

    Det jeg mener jeg har opplevd med RCA kabler med laaang lengde er at signalet blir svakere....mener jeg å huske.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vil valget av signalkabler påvirke behovet for korte evt lengre høyttalerkabler?
    Føler meg sikker på at noen vil råde deg til det alternativet som fordrer kortest mulig lengde på høyttalerkablene - uten at jeg er noen som helst ekspert på problemstillingen. Men hvis dette er et moment som spiller inn i problemstillingen, tåler det saktens å diskuteres rundt....

    mvh
    Proffen
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Spec for DAC:
    5.3 Vrms (+12dBV), Rout = 200 Ohm

    Spec for Pre:
    - Gain line stage: 20dB XLR
    - Rated output: 1V
    - Maximum output: 30V
    - Output impedance: <10 Ohms
    - Rin = Ukjent (men ligger vel mellom 50-80kOhm?)

    Power amp:
    Input Impedance 100k ohms
    Input sensitivity 1.0Vrms

    Poenget med eksersisen er av plasseringsmessig art samt bruk av trådløs volumkontroll fra sweet spot men vil ikke kompromisse på oppnåelig lydkvalitet.
    Jeg har to rack som står 90 grader på hverandre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Lang fra DAC til pre, kort fra pre til power. Og kortest mulig høyttaler kabel.
    Men du har jo Rør sluttrinn og pga mikrofoni bør den unngå å stå i en sone med stor frekvenspeak høy bassvolum.
    Hvordan funker det med en stor TV mellom høyttalere? Har du prøvd uten TV/tildekket skjerm ? Kanskje en projektor /lerret kan være noe om TV bidrar negativt.,,
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    HT kabellengde er upåvirket av problemstillingen (disse er 180cm).
    Røramper blir ikke utsatt for direktelyd, men i et 15m2 rom er det vanskelig med optimal plassering uansett.
    TV blir også et kompromiss. Den store glassflaten tildekkes med Molton duk under seriøs lytting.
    Det fungerer uansett bemerkelsesverdig bra mhp. akustikk.
    Med alle remedier for absorbasjon og diffusjon er rommet faktisk på grensen til overdempet.
    Eksempelvis er reverb under 0.2s.
    Uansett så lytter jeg i nærfelt, så direktelyden dominerer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Kos deg!;D, Nærfelt er best...
    0.2s wow nesten som lydstudio kontrollrom det...
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Spec for DAC:
    5.3 Vrms (+12dBV), Rout = 200 Ohm

    Spec for Pre:
    - Gain line stage: 20dB XLR
    - Rated output: 1V
    - Maximum output: 30V
    - Output impedance: <10 Ohms
    - Rin = Ukjent (men ligger vel mellom 50-80kOhm?)

    Power amp:
    Input Impedance 100k ohms
    Input sensitivity 1.0Vrms

    Poenget med eksersisen er av plasseringsmessig art samt bruk av trådløs volumkontroll fra sweet spot men vil ikke kompromisse på oppnåelig lydkvalitet.
    Jeg har to rack som står 90 grader på hverandre.
    Normalt er signalet sterkere ut fra DACen med mindre du spiller helt grønnforjævlig høyt. Forforsterker er strengt tatt ganske misvisende navn, stort sett demper den signalet, skal normalt spille veldig høyt før den forsterker signalet den får inn.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Spec for DAC:
    5.3 Vrms (+12dBV), Rout = 200 Ohm

    Spec for Pre:
    - Gain line stage: 20dB XLR
    - Rated output: 1V
    - Maximum output: 30V
    - Output impedance: <10 Ohms
    - Rin = Ukjent (men ligger vel mellom 50-80kOhm?)

    Power amp:
    Input Impedance 100k ohms
    Input sensitivity 1.0Vrms

    Poenget med eksersisen er av plasseringsmessig art samt bruk av trådløs volumkontroll fra sweet spot men vil ikke kompromisse på oppnåelig lydkvalitet.
    Jeg har to rack som står 90 grader på hverandre.
    Normalt er signalet sterkere ut fra DACen med mindre du spiller helt grønnforjævlig høyt. Forforsterker er strengt tatt ganske misvisende navn, stort sett demper den signalet, skal normalt spille veldig høyt før den forsterker signalet den får inn.
    Men normalt har Pre lavest utgangs impedans og er derfor bedst egnet til å trække lange kabler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spec for DAC:
    5.3 Vrms (+12dBV), Rout = 200 Ohm

    Spec for Pre:
    - Gain line stage: 20dB XLR
    - Rated output: 1V
    - Maximum output: 30V
    - Output impedance: <10 Ohms
    - Rin = Ukjent (men ligger vel mellom 50-80kOhm?)

    Power amp:
    Input Impedance 100k ohms
    Input sensitivity 1.0Vrms

    Poenget med eksersisen er av plasseringsmessig art samt bruk av trådløs volumkontroll fra sweet spot men vil ikke kompromisse på oppnåelig lydkvalitet.
    Jeg har to rack som står 90 grader på hverandre.
    Den gainstrukturen ser litt snodig ut for min del. Full utstyring fra DAC er 5,3 V. Pre har 20 dB gain som skulle tilsi 53 V ut ved full pupp, men gir «bare» max 30 V på utgangene. Og bra er det, for power amp gir sin rated power allerede ved 1 V på inngangene. (Jeg får ikke «gain», «rated output» og «maximum outpu» til å stemme overens.) For meg ser det ut til å være altfor mye gain i kjeden. Du kan ikke bruke så veldig mye av volumkontrollen her. Hvis du er nødt til å strupe ned den med 30-40 dB kan du selv regne ut hva det gjør med støygulvet og oppløsningen i avspillingskjeden.

    Uansett, med så lav utgangsimpedans fra pre og høy inngangsimpedans i power er det grensesnittet det mest skuddsikre her. Tåler vel noen hundre meter balansert signalkabel før noe blir hørbart. Vanskelig å være like sikker fra DAC ti pre siden vi ikke har inngangsimpedansen, men med 200 ohm utgangsimpedans der kan du få hørbar avrulling allerede rundt hundre meter kabel eller så, avhengig av hvilken kapasitans den har.

    Jeg tror kanskje du skal bekymre deg for andre ting enn kabellengder, med mindre det er snakk om å sette noe i nabobygda.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Har ikke giddet å lese tråden, men for ordens skyld som et skikkelig malapropos:

    Store norske leksikon:
    "Kabellengde er en lengdeenhet som brukes til sjøs, særlig i tilknytning til navigasjon. En kabellengde er lik en tiendedels nautisk mil."

    "En nautisk mil er en lengdeenhet som tilsvarer nøyaktig 1852 meter."

    En kabellengde er med andre ord 185,2 meter. Litt bølgerulling må man regne med. Kanskje rekker det bort til nabobygda....

    Red: PS Nå har jeg lest tråden. Tror innlegget står seg som en passelig avrulling.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg holder på med å ta nye målinger ved å tape over intern mic og bruke en ekstern, kalibrert MicW i430 på min iPad.
    Foreløpige målinger indikerer litt andre måleresultater, så jeg er skeptisk til bruken av ClapIR appen for reverb målinger på iPad.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kos deg!;D, Nærfelt er best...
    0.2s wow nesten som lydstudio kontrollrom det...
    Skulle vel sagt peaket på 0.4s.

    Vis vedlegget 503007
    Har du noe info om hvilke tiltak som er gjort i rommet er høyst uvanlig å ligge så lavt i bass så her er nok flere som burde være nysgjerrig på hvordan du har fått til dette ?
    Rommet er utstyrt med 2 bassfeller, 9 absorbenter (60x60) og 6 diffusorer (60x60) i tillegg til interiør/møblement.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den gainstrukturen ser litt snodig ut for min del. Full utstyring fra DAC er 5,3 V. Pre har 20 dB gain som skulle tilsi 53 V ut ved full pupp, men gir «bare» max 30 V på utgangene. Og bra er det, for power amp gir sin rated power allerede ved 1 V på inngangene. (Jeg får ikke «gain», «rated output» og «maximum outpu» til å stemme overens.) For meg ser det ut til å være altfor mye gain i kjeden. Du kan ikke bruke så veldig mye av volumkontrollen her. Hvis du er nødt til å strupe ned den med 30-40 dB kan du selv regne ut hva det gjør med støygulvet og oppløsningen i avspillingskjeden.
    Problemet i praksis er at jeg har for lite gain i kjeden.
    Det som er saken er at DAC er satt til full pupp ut.
    Hvis jeg setter preamp på unity gain (0dB) så får jeg kun rundt 80dB SPL ut på høyttalerene (disse har en følsomhet rundt 85dB/m/w).
    Jeg må altså bruke preampen som forsterker og ikke attenuator. Når jeg begynner å nærme meg +10dB på preampen så begynner jeg å bekymre meg for nok tilgjengelig headroom.
    Det kan være at mitt eksterne delefilter er ganske hungrig.

    Opplysningene er klipp og lim fra specs.
    20dB gain er max gain. Med 12dB gain har jeg for lite å gå på.

    Post note:
    Her er specs for den preampen jeg bruker nå (preamp i audio prosessor):
    Maximum input level (balanced) 4 Vrms (DSP), 9 Vrms (bypass)
    Maximum output level (balanced) 18 Vrms
    Gain Range -93 dB to +14 dB
    Input impedance (balanced) 50 kΩ (Balanced)
    Output impedance (balanced) 300 Ω
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er noe alvorlig feil her hvis du får 80dB SPL med preamp på 0dB.
    Hva er gain på effekttrinnet?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er noe alvorlig feil her hvis du får 80dB SPL med preamp på 0dB.
    Hva er gain på effekttrinnet?
    Det står ikke oppgitt. Pleier vel å ligge rundt 28dB eller der omkring?
    Jeg er ikke sikker på 80dB. Kan hende det er mer, men det føles som rundt 80dB.
    Kan kjøre en pink noise generator og dB måler og se.
    I følge konstruktør så bør høyttalerene gi 108dB ned til 30Hz med en 200W forsterker (der omkring) hvis rommet tillater dette (dipoler).

    AM833.jpg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk.
    Dette med gain struktur optimalisering har vært en pine med de tre siste preampene jeg har hatt i hus.
    Har blitt oppmerksom på dette på den harde måten (erfaring).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det er åpenbart noe gærnt som ikke er rett dersom du må opp i +10dB (= 3,16 X forsterking) på preampen for å få et passende lydvolum ut av HT.

    Med de spec du har opplyst så har du 0 dB FS ut av DAC på 5,3 V X3,16 i forforsterkeren som bli 16,76 V ut til effekttrinnet som iht spec skal gi maksimal output ved 1V inn !?!?! Det henger ikke på greip uten massive mengder forvregning og såre trommehinner.

    Input sensitivity på effekttrinnet = 1V betyr vanligvis den spenningen trinnet skal ha på inngangen for å gi nominell effekt ut.

    mvh
    KJ
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det som er opplyst er at det skal mye til for å overstyre power ampene.
    Lyden er langt fra forvrengt ut på 4 Ohm utgangene med med +10dB på preamp.
    Må ikke lav sensitivitet på ht også tas med i betraktningen her, ref. designer sin kommentar 'the Impacts have low sensitivity (w/m) but slightly better efficiency (V/m) but still around 85dB.'
    Det jeg må sjekke er om samtidig tilkobling av single ended og balanced utgang kan resultere i 'unbalancing' slik at jeg mister 6dB gain, men jeg må vel ned i et par kOhm last for at det skal skje.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Nja, maksimal spenning ut av effekttrinnet er ikke så mye påvirket av HT-lasten, dersom effekttrinnet starter klipping et sted som ikke er veldig mye høyere enn 1V inn, så går det åt skogen (mht lydkvalitet) dersom du forer effekttrinnet med i overkant av 16 V inn.

    Poenget er at disse tallene ikke henger sammen med at du får et OK lyttevolum med +10dB på forforsterkeren (da kommer naturligvis følsomheten på HT inn i bildet). Ett eller annet sted i kjeden så har du vesentlig lavere signalnivå / forsterking (ev signaltap tap) enn det du tror at du har (dvs iht spec). Kan du ev. gi en litt mer detaljert beskrivelse av oppkoblingen / signalkjeden ?

    Et åpenbart spørsmål er for eksempel om hhv «0 dB» og «+10 dB» på forforsterkeren konkret er relatert til forsterkingen eller om det bare er en vilkårlig» dB skala ?

    mvh
    KJ
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    597
    Antall liker
    696
    Sted
    Bodø
    Tommelfinger regelen har nå vel alltid vært å forsterke signalet mest mulig så tidlig i signalveien som mulig
    bl.a. for å minske påvirkning av støy etc.
    Forforsterkeren skal vel da som det har blitt kommentert her ikke nødvendigvis forsterke signalet,
    men heller brukes til å sørge for at signalene fra de forskjellige kildene har noenlunde samme styrke
    videre til effekt forsterkeren.

    og tungdrevne høyttalere på en rør forsterker har vel sånn sett aldri vært noe spesielt lurt....

    Tror jeg ville prøvd med noen lettdrevne høyttaler bare sånn for moro skyld :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nja, maksimal spenning ut av effekttrinnet er ikke så mye påvirket av HT-lasten, dersom effekttrinnet starter klipping et sted som ikke er veldig mye høyere enn 1V inn, så går det åt skogen (mht lydkvalitet) dersom du forer effekttrinnet med i overkant av 16 V inn.

    Poenget er at disse tallene ikke henger sammen med at du får et OK lyttevolum med +10dB på forforsterkeren (da kommer naturligvis følsomheten på HT inn i bildet). Ett eller annet sted i kjeden så har du vesentlig lavere signalnivå / forsterking (ev signaltap tap) enn det du tror at du har (dvs iht spec). Kan du ev. gi en litt mer detaljert beskrivelse av oppkoblingen / signalkjeden ?

    Et åpenbart spørsmål er for eksempel om hhv «0 dB» og «+10 dB» på forforsterkeren konkret er relatert til forsterkingen eller om det bare er en vilkårlig» dB skala ?

    mvh
    KJ
    Her er bi-amping konfigurasjonen.
    Skal få modifisert denne i kveld til dagens oppsett.

    Slik jeg oppfatter 0dB er unity gain, altså ingen forsterkning eller attenuering i preamp (eksempelvis hjemmekino bypass).

    IMG_1904.JPG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rask overslagsberegning fra spesifikasjonen over:
    120 W i 8 ohm er kvadratroten av 120*8 = 31 V rms
    Input sensitivity 1 V rms gir 31 V rms ut, dvs er gain i effektforsterkeren 20 * log(31/1) = 29,8 dB

    30 dB gain er ganske mye i en effektforsterker. 26 dB er mer vanlig. Hvis dine høyttalere har ca 85 dB følsomhet bør denne kombinasjonen tilsvare en «normal» effektforsterker med 26 dB gain på «normale» høyttalere med 89 dB følsomhet.

    Regnet den andre veien har høyttalerne ca 85 dB følsomhet. Overslagsmessig kan vi si at summen av de to høyttalerne, lytteavstanden og rombidraget går omtrent opp i opp, så 1 W inn på hver av høyttalerne tilsier ca 85 dB i lytteposisjon. 1 W i 8 ohm er 2,83 V rms, men jeg forstår kommentaren om volt og watt slik at høyttalerne er 4 ohm og gir 85 dB for 2,83 V, noe som heller tilsvarer en effektivitet på like under 80 dB for 1 W. Så dine +10 dB på preamp og 80 dB i rommet tilsvarer kanskje 1 W eller 2 V rms fra effektforsterkerne.

    Uansett, 5 V ut av DAC + 10 dB i preamp er 16 V ut derfra. Deretter kommer 31x gain i effektforsterkerne. Det tilsier 510 V ut, noe som selvsagt ikke kan stemme. På en eller annen måte taper du 20 log(2/510) = -48 dB gain i denne signalkjeden. Det skyldes ikke lengden av kablene.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Du er sparsom med detaljene.
    Hvilken prosessor er det?
    Ut fra tegningen ser det ut som du bruker du preampen som nivåmatcher mellom bånd og bass/sub?
    Er noen av dine inn/utganger konfigurert til å bruke ACSS?
    (Audio-GD Current Signal System). Det vil i så fall forklare de utrolig rare tallene i din gain struktur.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Anvisningen i dB og volum skala på forforsterker er som regel bare tullball.
    Det er uansett klart at lavest signal er på kabelen mellom preamp og poweramp...

    Som du har oppdaget og Asbjøn linket til er gain-strukturen man får ved å kjøpe diverse produkter ofte helt på jordet. Forforsterker levarandørene ynder å kjøre opp gain g utgangspenning (1-30 volt feks, når 0.3-1volt er nok for sluttrinnet for å gi et volum som blåser ut øra) for å få pene signal/støy forhold som i praksis aldri kan oppnås. Power amp leverandører og selgere liker å selge masse watt til for å liksom "sikre kreftreserver",men mest for å tjene mer penger.

    For å få klarhet i hva som foregår kan du måle spenningen ut/inn av de respektive komponenter. Bruk 47kOhm motstrand som last for DAC og preamp. For Sluttrinn / høyttalerne trenger du en stor effektmotstand eller mange paralelle som tåler 200W totalt. Men i første omgang kan du bare måle på inngangen til høyttalern og se antall Volt der ved normalt lyttevolum..., mål så ved samme spor fra AC og Pre, og selvsagt lydvol irommet med dbMeter
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du er sparsom med detaljene.
    Hvilken prosessor er det?
    Ut fra tegningen ser det ut som du bruker du preampen som nivåmatcher mellom bånd og bass/sub?
    Er noen av dine inn/utganger konfigurert til å bruke ACSS?
    (Audio-GD Current Signal System). Det vil i så fall forklare de utrolig rare tallene i din gain struktur.
    Prosessoren er Classė Sigma SSP mkII.
    Maximum input level (balanced) 4 Vrms (DSP), 9 Vrms (bypass)
    Maximum output level (balanced) 18 Vrms
    Gain Range -93 dB to +14 dB
    Input impedance (balanced) 50 kΩ (Balanced)
    Output impedance (balanced) 300 Ω

    Preampen nivåmatcher både subber (som har plateamper med prejustert gain) og woofer amp.
    Merk at woofer ampen er integrert, så jeg har egen volumkontroll i tillegg for denne for sømløs integrasjon av woofer og ribbons.
    Ribbons drives av rør amp.
    Og ja, jeg bruker ACSS (fra Krell sitt strømdrevne CAST system, hvor konstruktøren kommer fra).

    MEN, dette er ikke årsaken, for nå har jeg lasker på de eksterne XO, så rørampen driver hele sjebang’en.

    Prosessoren vil kjøres utelukkende som audioprosessor mot ATI multikanal-ampen (FL & FR kobles dog til preamp theater through unity gain inngangen).
    Classė brukes altså ikke lenger som preamp med Rogue RP-7 i kjeden.

    Jeg lager ny plansje.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    A5D5B4C2-77DD-4641-9C42-327713789475.jpg


    Rask overslagsberegning fra spesifikasjonen over:
    120 W i 8 ohm er kvadratroten av 120*8 = 31 V rms
    Input sensitivity 1 V rms gir 31 V rms ut, dvs er gain i effektforsterkeren 20 * log(31/1) = 29,8 dB

    30 dB gain er ganske mye i en effektforsterker. 26 dB er mer vanlig. Hvis dine høyttalere har ca 85 dB følsomhet bør denne kombinasjonen tilsvare en «normal» effektforsterker med 26 dB gain på «normale» høyttalere med 89 dB følsomhet.

    Regnet den andre veien har høyttalerne ca 85 dB følsomhet. Overslagsmessig kan vi si at summen av de to høyttalerne, lytteavstanden og rombidraget går omtrent opp i opp, så 1 W inn på hver av høyttalerne tilsier ca 85 dB i lytteposisjon. 1 W i 8 ohm er 2,83 V rms, men jeg forstår kommentaren om volt og watt slik at høyttalerne er 4 ohm og gir 85 dB for 2,83 V, noe som heller tilsvarer en effektivitet på like under 80 dB for 1 W. Så dine +10 dB på preamp og 80 dB i rommet tilsvarer kanskje 1 W eller 2 V rms fra effektforsterkerne.

    Uansett, 5 V ut av DAC + 10 dB i preamp er 16 V ut derfra. Deretter kommer 31x gain i effektforsterkerne. Det tilsier 510 V ut, noe som selvsagt ikke kan stemme. På en eller annen måte taper du 20 log(2/510) = -48 dB gain i denne signalkjeden. Det skyldes ikke lengden av kablene.
    Jeg er klar over 20log(10) P1/P2), men dette var veldig flott info, Asbjørn! :D
    Hva hvis XO representerer et voldsomt effekttap på veien fra effekt til høyttaler?
    XO er rent passivt (ett for hver ht). Skal se om jeg finner kretsdesignet.
    Jeg har også impedanskurven som viser fase samt at man aldri dropper under 4 Ohm.
    Jeg mener å huske at vi var i nærheten av 100dB SPL med beskjeden effekt (prøvde både 50W og 120W). Har noen betraktninger rundt dette.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hadde du ikke oppgitt at Dacen leverte 5,3V?
    Du skrev vel videre at det var ved +12db?
    Da har du vel svaret der?
    Ved 0db blir ikke dette mye til signal.
    Beklager hvis jeg har misforstått noe her,😄
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn