Kabellengder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg har oplevet at forforstærkere spiller en stor rolle hvad angår transiengengivelse. Det er vigtigt at den kan levere strøm fra dens udgangstrin. Ellers bliver lyden flad og udynamisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hadde du ikke oppgitt at Dacen leverte 5,3V?
    Du skrev vel videre at det var ved +12db?
    Da har du vel svaret der?
    Ved 0db blir ikke dette mye til signal.
    Beklager hvis jeg har misforstått noe her,??????
    Ja, DS har trafo utgang og Ted Smith jobber med et høyere utgangsnivå på sin upcoming ‘all assault’ TSS 2 boks DAC. Jeg har mulighet for -20dB setting av maks volum rett på DAC’en, men altså ikke høyere gain ut. Kan godt være at det er her culprit’en ligger!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
    Bare husk at jeg skal koble opp denne nye preampen i kveld.
    Denne kan ta DS nivået til +20dB istedenfor +12dB som vel er normalt for preamper.
    Forhåpentligvis vil det gjøre susen!
    Jeg har ikke behov i dag å gå høyere enn +12dB, men da har jeg jo brukt opp all headroom.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
    Det kan jeg umuligt tillade mig at være uenig i :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her er den forenklede topologien som gjelder fremover. Håper den er enklere å forstå:

    373485E7-1507-4F8F-AC1A-53ED091E9AF3.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hadde du ikke oppgitt at Dacen leverte 5,3V?
    Du skrev vel videre at det var ved +12db?
    Da har du vel svaret der?
    Ved 0db blir ikke dette mye til signal.
    Beklager hvis jeg har misforstått noe her,😄
    Noen som har noen kommentarer til hifipuristen sitt innspill?
    Ble det litt mye 'ser ikke skogen for bare trær' beskuelse mht. gain struktur, altså den enkle forklaringen er lavt nivå ut av DAC?
    Forklaringen funker bra for meg (i motsetning til VitaePro).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    5,3volt dividere med 4( 12dB) gir 1,3 volt til sluttrinn som gir 120 watt ved 1volt inn. Du må ha vanvittig ineffektive høyttalere om ikke dette er nok.
    Google fant ikke data på høyttalerne dine
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    5,3volt dividere med 4( 12dB) gir 1,3 volt til sluttrinn som gir 120 watt ved 1volt inn. Du må ha vanvittig ineffektive høyttalere om ikke dette er nok.
    Google fant ikke data på høyttalerne dine
    Det stemmer nok bra at Sensitivity på SoulSonic Impact LE er nærmere 80 dB/m/W enn de oppgitte 85-87.
    Kombinasjonen lav følsomhet med lav signal magnitude er uheldig.
    Det er dårlig med data på Google. Det nærmeste finner man her:
    SoulSonic Impact Limited Edition

    Kongelyd, men litt lite pulver å spe på med i visse situasjoner (som lavmælte opptak, ol.).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gain regnes gjerne som forholdstall mellom spenninger. Som du kanskje la merke til anslo jeg ca 80 dB (egentlig 79 dB) effektivitet ut fra kommentaren om effekt og spenning fra høyttalerprodusenten. Hvis han oppgir 85 dB følsomhet ved 2,83 V rms blir det 79 dB effektivitet ved 1 W for en 4-ohms høyttaler. 2,83 V rms blir 2 W i 4 ohm.

    Delefiltrene dine ser ut til å være helt alminnelige andreordens passive delefiltre etter bildet å dømme. Det er ikke så mye der som tilsier store effekttap, men det er passive komponenter mellom forsterkere og høyttalere, så du vil få et visst tap både i nivå og opplevd dynamikk. Min bestemte oppfatning er at delefiltrene skal være før effektforsterkerne, ikke etter. Passive delefiltre etter effektforsterkerne tar bort mye av poenget med biamping.

    BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Det har du nok rett i, men det er lite som tyder på at det er et problem her. Pre har oppgitt utgangsimpedans <10 ohm og power inngangsimpedans 100 kOhm. Det skulle være nokså skuddsikkert mht strøm.
    Bare husk at jeg skal koble opp denne nye preampen i kveld.
    Denne kan ta DS nivået til +20dB istedenfor +12dB som vel er normalt for preamper.
    Forhåpentligvis vil det gjøre susen!
    Jeg har ikke behov i dag å gå høyere enn +12dB, men da har jeg jo brukt opp all headroom.
    Snakker man om +12dBuuuuuuu så er det 3Volt . Min pre gir 12dBu/3V på RCA og +18dBu/6V på XLR inn på slutttrinn med 1Volt (RCA) inn for 15Watt ut i 8 Ohm. Holder i massevis på 95dB høyttalere.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Gain regnes gjerne som forholdstall mellom spenninger. Som du kanskje la merke til anslo jeg ca 80 dB (egentlig 79 dB) effektivitet ut fra kommentaren om effekt og spenning fra høyttalerprodusenten. Hvis han oppgir 85 dB følsomhet ved 2,83 V rms blir det 79 dB effektivitet ved 1 W for en 4-ohms høyttaler. 2,83 V rms blir 2 W i 4 ohm.

    Delefiltrene dine ser ut til å være helt alminnelige andreordens passive delefiltre etter bildet å dømme. Det er ikke så mye der som tilsier store effekttap, men det er passive komponenter mellom forsterkere og høyttalere, så du vil få et visst tap både i nivå og opplevd dynamikk. Min bestemte oppfatning er at delefiltrene skal være før effektforsterkerne, ikke etter. Passive delefiltre etter effektforsterkerne tar bort mye av poenget med biamping.

    BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1
    Takk.
    Bi-ampingen var for å kunne kontrollere volum mellom ribbon og woofers på en god måte.
    Nå bruker jeg ikke bi-amping lengre (se ny topologi) så den gjenværende balansen som kan justeres (under 50Hz) gjøres på subbene.
    Delefilter er inn-justert ved hjelp av REW, så balanse baseline er relativt greit ivaretatt.
    (Jeg har ellers fått med meg at det ligger en Ground Sound DCN28 på Torget).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir ikke helt klok på spec for PS Audio DS DACen :
    Output level, low 1.41 Vrms(+5BV) / 3.15
    Output level high, maximum 2.81 Vrms (+8dBV) / 5.3 Vrms (+12dBV)

    Merk jeg antar de skulle skrive +5 dBV i parentesen, det er ingen benevning på 3,15 men jeg antar det er V. Jeg antar at skråstreken skiller mellom RCA/XLR ut. https://www.psaudio.com/products/directstream-dac/#tab-specs

    Enten har de en benevningsfeil og/eller så har de en regnefeil. dBV er med referanse til 1V(RMS) = 0 dBV (8 dBV = 2,5V(RMS) og 12 dBV = 4,0V(RMS)), og da er det ingen sammenheng mellom opplysningene i V og opplysningene i dBV. Jeg er heller ikke sikker på om jeg forstår hva de mener er distinksjonen mellom outputlevel low og high (maximum). Det er dog ingenting som tyder på at PS audio DACen med XLR ut ikke kan drive effekttrinnene dine til klipping helt på egenhånd, med god margin.

    I det siste opptegninga i innlegg #46 så har du potensielt 3 sekvensielle volumkontroller - 1) digital volum på datastrømmen til DAC, 2) volumkontrollen i DAC og 3) volumkontrollen i forforsterkeren. Er hunden begravet der ?

    mvh
    KJ
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg blir ikke helt klok på spec for PS Audio DS DACen :
    Output level, low 1.41 Vrms(+5BV) / 3.15
    Output level high, maximum 2.81 Vrms (+8dBV) / 5.3 Vrms (+12dBV)

    Merk jeg antar de skulle skrive +5 dBV i parentesen, det er ingen benevning på 3,15 men jeg antar det er V. Jeg antar at skråstreken skiller mellom RCA/XLR ut. https://www.psaudio.com/products/directstream-dac/#tab-specs

    Enten har de en benevningsfeil og/eller så har de en regnefeil. dBV er med referanse til 1V(RMS) = 0 dBV (8 dBV = 2,5V(RMS) og 12 dBV = 4,0V(RMS)), og da er det ingen sammenheng mellom opplysningene i V og opplysningene i dBV. Jeg er heller ikke sikker på om jeg forstår hva de mener er distinksjonen mellom outputlevel low og high (maximum). Det er dog ingenting som tyder på at PS audio DACen med XLR ut ikke kan drive effekttrinnene dine til klipping helt på egenhånd, med god margin.

    I det siste opptegninga i innlegg #46 så har du potensielt 3 sekvensielle volumkontroller - 1) digital volum på datastrømmen til DAC, 2) volumkontrollen i DAC og 3) volumkontrollen i forforsterkeren. Er hunden begravet der ?

    mvh
    KJ
    Output level low betyr at man bruker en -20dB motstand til jord på DAC utgangen (legges inn via fjernkontroll). Jeg har selvsagt sjekket at denne ikke ligger inne.
    Tallet før skråstrek er single ended (RCA) som tappes på ene siden av utgangstrafoen og tallet bak skråstreken er balansert drift (XLR). Ved direktedrift bruker jeg digital fjernkontroll i DS, men ved preamp i loopen står volum i DAC til full utstyring.
    Ved biamping er det kun woofere som justeres i forhold til ribbon. Dvs. det er ikke tre volumer i serie for ribbon - kun woofers. Volumet i Roon står til OFF, altså ingen justering i software.
    Rockna sin CD avspilling gjennom transport drevet gir samme nivå som Roon.
    Så med kilden og DAC på full guffe, så er der bare volumkontroll på preamp.
    Problemet med flere amp ledd er at når disse fjernes så er ribbon upåvirket av disse og volum må justeres høyt uansett.
    Det som er fellesnevneren er jo DAC’en (kilden) så hifipuristen sin kommentar stemmer godt med erfaringen.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Min Dac har 5,9 V ut balansert ved 0db.
    Ved +9db er det vel 17V RMS, hvis jeg
    ikke husker helt feil.??????
    Jeg har alltid trodd at 0dB representerer max spenning på utgangen. Dvs i ditt tilfelle 5,9v balansert.
    Linjeutganger opererer vel ikke med så høye spenninger som 17V. Standarden (hvis det finnes noe slikt) er vel 2V ubalansert og 4V balansert ved 0dB.
    Eller tar jeg helt feil her?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Min Dac har 5,9 V ut balansert ved 0db.
    Ved +9db er det vel 17V RMS, hvis jeg
    ikke husker helt feil.������
    Jeg har alltid trodd at 0dB representerer max spenning på utgangen. Dvs i ditt tilfelle 5,9v balansert.
    Linjeutganger opererer vel ikke med så høye spenninger som 17V. Standarden (hvis det finnes noe slikt) er vel 2V ubalansert og 4V balansert ved 0dB.
    Eller tar jeg helt feil her?
    Nei, dette er vel tilnærmet korrekt, men spenningen er jo ikke 4V hvis man oppgir faktisk størrelse ved +12dB og ikke 0dB.
    Hadde min DAC sagt 5.3V ved 0dB så hadde vi vel neppe hatt denne diskusjonen i denne tråden?
    Det kan også være at noen oppgir p-p og ikke RMS?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    dB og dB kan være så mangt, eller dB i seg elv er bare uttrykk for det logaritmiske størrelsesforholdet mellom to størrelser. dB FS er normal benevning for maksimalt digitalt signalnivå (vanligvis RMS sinus), der FS står for full scale, og er gjerne referansesignalet for å måle utgangen fra en DAC. dBV som PS audio bruker i sine specs, der V står for volt, er som jeg nevnte med referanse til 1V = 0 dB. dBu er en gjenganger og henviser til spenningen ved 1 mW i 600 ohm = ca 0,7746V = 0 dB. dB ved forsterking/demping er gjerne uten ytterligere benevning. dBW er med referanse til 1W = 0 dB etc: https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Suffixes_and_reference_values. Derfor er notasjon og konteksten viktig for å forstå hva decibellene henviser til.

    Det er heller uvanlig å oppgi signalnivå peak-peak.

    Jeg er ganske sikker på at DACen til Distinctive slik han bruker den ikke gir ut 5,3 V RMS på XLR-kontaktene ved 0 dB FS, men et langt lavere signalnivå.

    mvh
    KJ
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    dB og dB kan være så mangt, eller dB i seg elv er bare uttrykk for det logaritmiske størrelsesforholdet mellom to størrelser. dB FS er normal benevning for maksimalt digitalt signalnivå (vanligvis RMS sinus), der FS står for full scale, og er gjerne referansesignalet for å måle utgangen fra en DAC. dBV som PS audio bruker i sine specs, der V står for volt, er som jeg nevnte med referanse til 1V = 0 dB. dBu er en gjenganger og henviser til spenningen ved 1 mW i 600 ohm = ca 0,7746V = 0 dB. dB ved forsterking/demping er gjerne uten ytterligere benevning. dBW er med referanse til 1W = 0 dB etc: https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Suffixes_and_reference_values. Derfor er notasjon og konteksten viktig for å forstå hva decibellene henviser til.

    Det er heller uvanlig å oppgi signalnivå peak-peak.

    Jeg er ganske sikker på at DACen til Distinctive slik han bruker den ikke gir ut 5,3 V RMS på XLR-kontaktene ved 0 dB FS, men et langt lavere signalnivå.

    mvh
    KJ
    Takk, men du mener vel 5.3V ved +12dB og ikke 0dB, altså har jeg ikke 5.3V ut ved 0dB.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Referansepunktet for en DAC er 0 dBFS, altså analogt outputnivå med «alle bits tent» i det digitale signalet inn. Det er også slik jeg forstår KJ. Det er ikke mening i å oppgi dette ved digital signalverdi høyere enn 0 dBFS ettersom et digitalt signal aldri kan ta noen høyere verdi enn det. Noe slikt som «+12 dBFS» eksisterer ikke.

    Det er vanskelig å forstå spec’en på DAC’en:
    Output level, low 1.41 Vrms(+5BV)/3.15
    Output level high, maximum 2.81 Vrms (+8dBV)/5.3 Vrms (+12dBV)
    Jeg leser også dette som 1.4 V rms ubalansert og 3.15 V rms balansert i «low», 2.8 V rms ubalansert og 5.3 V rms balansert i «high» ved full digital utstyring, altså 0 dBFS. Det er ikke klart for meg hvorfor den balanserte (?) utgangsspenningen i «high» ikke er det dobbelte av den i «low» når den ubalanserte (?) er det. Den opplagte måten å gjøre dette på ville være å koble ut eller inn en motstand som dobler eller halverer gain.

    Jeg skjønner ingen ting av de oppgitte decibellene. 1.41 V rms er 5.2 dBu og 3 dBV, ikke +5 noe som helst. 2.81 V rms er 11 dBu og 9 dBV, ikke +8 dBV. 5.3 V rms er 16.7 dBu og 14.5 dBV, ikke +12 dBV. De oppgitte verdiene er ikke engang konsistente fra tall til tall, så de regner ikke i forhold til en annen referansespenning heller. Fortegnet er bare unødvendig.
    dB dBu dBFS dBV to volts audio conversion

    Hvilken spenning du har ut av DAC’en ved 0 dBFS må du nesten spørre PS Audio om, eller sette en 47 kOhm motstand over utgangene og måle spenningen på den med et «true rms» multimeter mens du mater inn et digitalt testspor med fullskala signal. Den oppgitte spesifikasjonen er ikke til å bli klok på.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.167
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har sterke meninger rundt følgende Interconnect alternativer, ut fra teori eller egen erfaring;

    1) Lang avstand fra Preamp til Poweramp og kort avstand Preamp til DAC

    vs

    2) Lang avstand fra DAC til Preamp og kort avstand fra Preamp til Poweramp


    Lang avstand vil si 5m XLR. Kort avstand vil si 1m XLR.
    På generelt grunnlag vil jeg si at det neppe har noen betydning så spesielt når det er snakk om balanserte kabler. De er laget for å ha flere 10-talls meters strekk. Tror ikke du merker noe forskjell enten det ene eller andre strekket er langt. Digital kabler derimot er det større meninger om relatert lange strekk kan gi "ringing" (les: signalet gir refleksjoner og bølger som kan påvirke overføringen). Mener å ha lest flere rapporter på dette for mange år siden; hvor noen kom frem til at 1.2m var perfekt; og andre 1.4m. Jeg vi si at kabler for digital overføring nok er litt mer følsomme for store lengder; spesielt coaxial digital/BNC. AES/EBU er nok mer glad i lange lengder.

    Edit:
    Jeg har ikke orket lese all dialog så langt ;) Så om dette har blitt svart på fornuftig tidligere så beklager jeg det :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @Asbjørn; Ikke glem at DSD bitstreamen kjøres rett i et lavpass filter før trafo og - voila - der har du D/A konverteringen din.
    Dette med ‘alle bits tent’ blir vel ikke helt slik som en PCM DAC håndterer ting?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg tenkte nok PCM her. DSD er jo én-bits, men den kan heller ikke gå høyere enn at den ene lampen er tent hele tiden. Det er vel enslags standard at 50 % DSD skal tilsvare -6 dBFS PCM. Jeg ser fortsatt ikke hvordan det skulle gi mening å referere de analoge signalnivåene i spec til noe annet enn 0 dBFS.

    Gjør det noen forskjell om du mater DAC’en med PCM eller DSD?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig problemstillingen?
    Ta fram multimeteret og mål spenningene davel... i beste mening
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Helt enig. Tiden er kommet. Ta skrittet over i "målemafiaen" og skaff deg et måleinstrument. Det er enkelt, billig og tar bort veldig mye gjetning.
    Dette til 119,- på biltema er godt nok. Det tåler nok ikke særlig juling men er nøyaktig nok til å måle innenfor 0,1V https://www.biltema.no/verktoy/male...er/multimetere/digitalt-multimeter-2000018521

    Er det noen apparater i kjeden din som bruker ACSS på inn eller output nå? Det vil i så fall påvirke dette her også.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Takk, men du mener vel 5.3V ved +12dB og ikke 0dB, altså har jeg ikke 5.3V ut ved 0dB.
    Det er muligens her jeg, Asbjørn mfl. ramler av lasset og missforstår ett eller annet. Hva er hhv 0 dB og +12 dB i denne sammenhengen ?

    Dersom 5,3V er 12 dB ett eller annet så er 0 dB av det samme 1,325V. Dersom det ev er 1,325V som kommer ut av DAC en din ved 0 dB FS så skal det fortsatt være mer enn nok å drive effekttrinnet ditt til klipping uten ytterligere forsterking, siden effekttrinnet er opplyst å ha en følsomhet på 1V inn (presumptivt for full effekt = spenningsving ut).

    mvh
    KJ
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har digitalt multimeter og vet å bruke dette.
    Referansen til +12dB er hentet fra DAC produsentens spec sheet.
    ACSS er ikke i bruk lengre, da Agd ampene er koblet bort fra kjeden.

    Det er ingen forskjell med PCM vs DSD, da alle inngangsformater konverteres til DoP og deretter upsamples x20.

    Må prioritere å få ny pre til å spille, så tar jeg dette etterpå.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    OK, dvs de samme +12 dB som de skriver om i spec for signalnivået på utgangen :
    «Output level high, maximum 2.81 Vrms (+8dBV)/5.3 Vrms (+12dBV)»
    Som det er vanskelig å forstå hva det er de mener. I resten av verden er 8 dBV = 2,5V og 12 dBV = 4,0V.

    mvh
    KJ
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har fått koblet opp den nye preampen og har mer å gå på nå.
    Skal skrive noen inntrykk i tråden min.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kos deg!;D, Nærfelt er best...
    0.2s wow nesten som lydstudio kontrollrom det...
    Skulle vel sagt peaket på 0.4s.

    Vis vedlegget 503007
    Har du noe info om hvilke tiltak som er gjort i rommet er høyst uvanlig å ligge så lavt i bass så her er nok flere som burde være nysgjerrig på hvordan du har fått til dette ?
    Som lovet så gjorde jeg noen flere målinger på etterklang i rommet.
    Har utfordringer med både amplitude, avstand til mic, om iPad ligger eller står og måten man klapper på.
    Får ikke særlig repeterbare målinger.

    Her er noen få:

    Reverb i lytterom;

    B8AA68A5-B9A3-4FC5-AB87-189EB439A220.jpg


    Tilhørende Spectra;

    5AFCCF2C-F2CA-4C17-945F-908E855D6DE0.jpg


    Baseline fra badet:

    FE8144AB-DE78-462E-8206-110BE5007E62.jpg


    960908D6-C38B-487E-A8FB-03EC7EC50E11.jpg


    Hadde jo ventet langt dårligere resultater fra et fliselagt bad på reverb..... :confused:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Er impulsen din er et klapp og målingen er med den innebygde mic'en på en iPad? I så fall blir ikke dette annet enn et leketøy. Hvorfor ikke kjøpe ordentlig måleutstyr?
    Et billig eksternt USB lydkort og en USB målemic koster ikke mye.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Som sagt så er det micW som er brukt og ikke iPad intern mic.
    Dessverre så får jeg ikke lagt inn micW kalibreringsdata i iClap.
    Jeg har også skikkelig proffe apper fra faber acoustical, men kan ikke se at disse har egen reverb måling.
    Noen som har erfaring med FA her inne? Disse er ihvertfall ikke noe leketøy og koster langt mer enn USB løsningen!
    https://www.faberacoustical.com/
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleier bruke 185,2, men det er uenighet om hvor lang en kabellengde er:

    A cable length or length of cable is a nautical unit of measure equal to one tenth of a nautical mile or approximately 100 fathoms. Due to anachronisms and varying techniques of measurement, a cable can be anywhere from 169 to 220 metres, depending on the standard used.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Som sagt så er det micW som er brukt og ikke iPad intern mic.
    Dessverre så får jeg ikke lagt inn micW kalibreringsdata i iClap.
    Jeg har også skikkelig proffe apper fra faber acoustical, men kan ikke se at disse har egen reverb måling.
    Noen som har erfaring med FA her inne? Disse er ihvertfall ikke noe leketøy og koster langt mer enn USB løsningen!
    https://www.faberacoustical.com/
    OK. Fikk ikke med meg at du hadde ekstern mic. Hvis du har kalibreringsdataene på mic'en kan du jo grov-interpolere litt selv. Som regel er det ikke store avvikene uansett.
    Jeg ser at FA har fine reverbmålinger med tabeller og det hele i appen som heter RoomScope.
    Screen Shot 08-03-18 at 11.23 AM.jpg


    BTW, heter ikke appen ClapIR?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etterklangstid (reverberation) eksisterer egentlig ikke i et lite rom. Så det er måledata som ikke er noe poeng å se på i dette tilfellet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jo det er ClapIR.
    Flott, da bruker jeg denne, da den er betalt for allerede (må hente den opp på iPad'en igjen).
    Det er litt høyere brukerterskel for å ta i bruk alle funksjonene i FA appene.
    Man må ha den fundamentale kompetansen på plass mhp. måleforståelse.

    Nå ser jeg Orso har svart.
    Hvis jeg går på badet og klapper er jo lytteresponsen en helt annen enn i lytterommet?
    Skyldes ikke dette refleksjoner/etterklang?
    Begge rom er små (<15m2).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg går på badet og klapper er jo lytteresponsen en helt annen enn i lytterommet?
    Skyldes ikke dette refleksjoner/etterklang?
    Begge rom er små (<15m2).
    Det skyldes refleksjoner og flutterekko. "Etterklang" slik folk bruker det i dagligtale er ikke det samme som målbar etterklangstid. Etterklangstid (RTx) er noe som er gyldig i store konsertsaler o.l.
    Skal man se på refleksjonsmønteret i et lite rom, så ser man på impuls eller ETC.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Delefiltrene dine ser ut til å være helt alminnelige andreordens passive delefiltre etter bildet å dømme.
    Wooferkretsen er første-ordens og ribbon er andre-ordens passiv.
    Har planer om å senke R-verdi ned mot >5 Ohm for å justere (dvs. avdekke/øke) øvre mellomtone mhp. 'livlighet'.

    Ribbon_Woofer.png
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen som har erfaring med dette loddetinnet?
    Anbefales av Soulsonic.
    Ser ikke ut til at jeg får kjøpt akkurat dette her i landet.

    76215ACD-A5A1-40D9-B566-445E3395EC40.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn