Kabelløftere til: højttalerekabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Tror du virkelig det er du enda mer på jordet enn de som leker seg med bukkene sine.. :ROFLMAO:
    Det beste må da vel være å henge opp kablene i takrenne oppheng på vegg? :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Definitivt best å legge seg nå. Kabelløftere hviler og greit til i morgen. Følger tråden med spending etter 10, regner med oppsiktsvekkende nyheter til morgenkaffen ..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tror egentlig bedste resultat vil opnåes ved køb af 2 - 3 droner til at løfte hvert kabel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Droner hører man da fint. :)

    Kabelløftere gir en optisk endring.All educated people agree on that?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og de tallene har du målt.
    Mine målinger viser helt andre tall.
    Og det er en forutsetning å forstå hvordan dette kan oppstå før en kommenterer.
    Forstår en ikke hvardan og hvorfor kommer en ingen vei.
    Men det som skjer er helt i tråd med forskning.

    Vis vedlegget 737413
    Da har jeg tatt med tid til å se videoen som amir har laget, jeg har lest gjennom de innleggene du refererer til og har lest gjennom masteroppgaven mhp harmoniske forvrengninger i TN nett (og litt om IT nett på studentersamfunnet eller hvor det nettet lå). Det fremstår som du har eller har hatt utfordringer med støy på strømnettet. Det er jo helt innenfor forståelig fysikk, men like fullt meget irriterende.

    Det som fremdeles ikke er besvart er hva de nevnte målingene dine viser til. Kan du forklare hva som er målt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    om jeg har målt?Både jeg,netteier og Sintef har målt,med SOTA instrumenter.

    Og dette var en stor skuffelse. Knapt hørbart vs vist måling når stereoen blir forsynt fra en støyfri mating,hovedsikring.
    Måling av rom - akustikk tiltak blir i mikro avdelingen vs strøm.

    MEN når ingen her skjønner f.eks hva denne Amir bedriver er det lite håp.
    OK, men nå spurte jeg om du kunne forklare hvordan det blir 4,5 dB nivåforskjell mellom de to målingene hos deg. Du sier at vi må forstå det for å være meningsberettiget, og jeg fatter ikke hvordan noe som helst på primærsiden kan skape slike forskjeller.

    Det er nesten tre ganger mer effekt i det ene tallsettet enn i det andre, noe som vil være lett hørbart som bra mye høyere lyd. Om volumet på utgangene følger spenningen på nettet tilsvarer dette nettspenning på 137 vs 230 V, men det er ikke slik apparatene fungerer, og du har ikke vist så store spenningsvariasjoner, bare mer eller mindre høyfrekvent støy.

    Jeg begriper fortsatt ikke hva de målingene dine viser eller hvordan så store forskjeller kan oppstå. Kunne du være så vennlig å forklare det for oss?
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    Det beste må da vel være å henge opp kablene i takrenne oppheng på vegg? :)
    Hmmm, det der minner meg på noe. Jeg bor i et trehus, med trevegger og tregulv. Er det da noen forskjell på å la kablene henge på veggen fremfor å la dem ligge på gulvet?

    Dessuten: Kablene i stua ligger på en diger kabelløfter av tre, nemlig etasjeskillet over kjellerstua (og det er helt fritt for ledninger eller ledere). Da skulle man ikke tro at et par cm til skulle spille noen rolle..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Lyder dyrt

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, det der minner meg på noe. Jeg bor i et trehus, med trevegger og tregulv. Er det da noen forskjell på å la kablene henge på veggen fremfor å la dem ligge på gulvet?

    Dessuten: Kablene i stua ligger på en diger kabelløfter av tre, nemlig etasjeskillet over kjellerstua (og det er helt fritt for ledninger eller ledere). Da skulle man ikke tro at et par cm til skulle spille noen rolle..
    Her er det uavhengig av hvilket gulv man har tenker jeg, det gir en rekke fordeler da man slipper å ta gulvplass. VELDIG avgjørende og praktisk når hushjelpa/kjærringa skal vaske/støvsuge gulvet, da utgjør faktisk noen cm ekstra ganske mye forskjell. ;)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lang innspillingstid har slike kabelløftere?
    Kan kabelløftere oppgraderes med kabelløfter-løfter under?
    Hvor lenge må den være plassert mellom gulv og kabel før den yter optimalt (uker/mnd?) dersom en flytter på dem, og hvor lang oppvarmingstid har den etter at anlegget slåes på?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    OK, men nå spurte jeg om du kunne forklare hvordan det blir 4,5 dB nivåforskjell mellom de to målingene hos deg. Du sier at vi må forstå det for å være meningsberettiget, og jeg fatter ikke hvordan noe som helst på primærsiden kan skape slike forskjeller.

    Det er nesten tre ganger mer effekt i det ene tallsettet enn i det andre, noe som vil være lett hørbart som bra mye høyere lyd. Om volumet på utgangene følger spenningen på nettet tilsvarer dette nettspenning på 137 vs 230 V, men det er ikke slik apparatene fungerer, og du har ikke vist så store spenningsvariasjoner, bare mer eller mindre høyfrekvent støy.

    Jeg begriper fortsatt ikke hva de målingene dine viser eller hvordan så store forskjeller kan oppstå. Kunne du være så vennlig å forklare det for oss?

    @Kalle Klovn. Målingen viser RTA måling med XTZ room analyzer. Første med stereoen forsynt på normal vis fra 16A kurs.
    Måling nr. 2 er når stereoen blir forsynt direkte fra hoved/inntak sikring.

    Dette viser hva Rønneberg sier.
    Du finner skjelden støy fra laster i egen installasjon igjen ved inntak sikring.

    Det betyr at elektronikken - stereoen undgår den støyen som medfører at støygulvet i elektronikken øker.

    Volum potmeter sto da rundt kl 12 når målingene ble foretatt. Ble selv svært overrasket når jeg skulle spille musikk.
    Lyden var svært lav. Jeg kunne skru potmeter til kl 3 noe som under "normale" omstendigheter som nå ville vert rett.
    Dvs at jeg da/dengang ikke hadde "normale" omstendigheter. Det låt høyt allerede kl 12-1.

    Etter omrokkering i sikringsskap kan jeg nå i de aller fleste tilfeller sku potmeter til kl 3,
    og tidvis nesten bunnen potmeter.
    Dette "tidvis bunnen potmeter" tyder mest på at det fremdeles er litt støy involvert men at den høyst sannsynlig kommer utenfra og som SB sier "blir dempet ved økt last på fordelingstrafo". Når han målte med Hioki'n
    vistes noe høyfrekvent støy, men egentlig svært lite. Tilstede den gang var også nabo, elektro ingeniør og lærer på videregående,samt yngste datter som da gikk på elektrolinjen🙂.

    Så det hele dreier seg om supraharmonics, støy fra egne laster i installasjonen og hva de gjør med støygulvet til elektronikken.

    Ser en på målingen av uttaket til denne "Amir" så stuper jo nettstøy en fra 2-3 khz.
    Så da er det ikke rart at det ikke er noe å hente med støydemingstrafoen han testet.
    Han vil aldri kunne oppleve de erfaringene en del har med filtre og kabler.
    Selv hos meg med en støy kurve som går motsatt vei høres ikke lenger noen forskjeller da det rimelig vis ikke er noe støy for elektronikken, filtre og kabler "å bryne seg på".
    Forøvrig har mine Noratel trafoer ikke bidratt med noe positiv effekt selv den gang jeg hadde støy i store mengder.
    Det er jo også smått utrolig at denne "Amir" forventet en støyreduksjon av denne trafoen under 2khz ut i fra støybilde på benyttet kurs. Hele den seansen hans viser hvor kunnskapsnivået hans ligger.
    Han går inn på ett fagfelt han tydeligvis ikke behersker.

    Og lyden han svært sannsynlig får på en kurs med ett slikt støynivå har jeg hver gang vi er i øydrift. Det blir litt vel mye av det mørke tunge slaget. Svært behagelig, men i lengden for mye av det gode, for en slump lavere harmoniske er en gode for elektronikken,også lyd messing.
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Og de tallene har du målt.
    Mine målinger viser helt andre tall.
    Og det er en forutsetning å forstå hvordan dette kan oppstå før en kommenterer.
    Forstår en ikke hvardan og hvorfor kommer en ingen vei.
    Men det som skjer er helt i tråd med forskning.

    Vis vedlegget 737413
    Har prøvd å forstå hva målingene dine viser.
    For mine øyne ser det litt ut at de er tatt ved litt forskjellig volum og viser en forskjell i frekvenskurven der feks alt under 800-1000hz er mer fremhevet på den siste målingen + noen åpenbart hørbare forskyvninger oppover i frekvens.
    Sier du at referanse nivået ( som jeg oppfatter som det totale målte lydtrykket ) er målt ved nøyaktig samme setting på anlegget?
    I tilfelle må det vel være i dac/pre delen slike forskjeller oppstår?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd å forstå hva målingene dine viser.
    For mine øyne ser det litt ut at de er tatt ved litt forskjellig volum og viser en forskjell i frekvenskurven der feks alt under 800-1000hz er mer fremhevet på den siste målingen + noen åpenbart hørbare forskyvninger oppover i frekvens.
    Sier du at referanse nivået ( som jeg oppfatter som det totale målte lydtrykket ) er målt ved nøyaktig samme setting på anlegget?
    I tilfelle må det vel være i dac/pre delen slike forskjeller oppstår?
    Volum potmeter ble ikke rørt før etter siste måling ble foretatt.
    Etter det ble det satt på musikk og der kom overraskelsen, det var mye lavere volum som ref. level på målingen bekrefter. 55,? dB
    Og nå er det tilnærmet som dengang hele tiden,det kan til tider vert ønskelig med mer effektive høyttalere eventuelt høyttalere som kan sluke betydelig mer effekt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Men er ikke dette en tråd om kabelløftere?? Her har jeg gledet meg i hele dag til å logge på og lese om nettopp kabelløftere og hva ser jeg?
    Høyteknologisk diskusjon om strøm! Jeg skal si Dem vi ble skuffet!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ide til billige Kabelløftere.
    Biter oppskjert fra en skumgummimadrass.
    Haa!! Hørtes faktisk ut som en god ide, for de som driv med slikt. 😊
    Hva sier fagfolket?
     

    Prospect

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2013
    Innlegg
    135
    Antall liker
    74
    Sted
    Ute i det friere landskap (heldigvis)
    Beklager så mye for å ha forstyrret idyllen:)
    Ser på alle muligheter for å løfte lydkvaliteten, også andre enn å få mine hjemmesnekra Biltema van den Eiken Hybrid kabler opp fra golvet.

    Men lover å sjekke at kablene er løftet opp fra golvet neste gang jeg starter opp anlegget.


    [/QUOTE]
    Men er ikke dette en tråd om kabelløftere?? Her har jeg gledet meg i hele dag til å logge på og lese om nettopp kabelløftere og hva ser jeg?
    Høyteknologisk diskusjon om strøm! Jeg skal si Dem vi ble skuffet!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Ide til billige Kabelløftere.
    Biter oppskjert fra en skumgummimadrass.
    Haa!! Hørtes faktisk ut som en god ide, for de som driv med slikt. 😊
    Hva sier fagfolket?
    Lakkert av en utgammal seikosan med urushi lakk og perlemor fra stillehavet tror jeg ditt konsept kan bli kommersielt, om ikke nødvendigvis løfte lyden
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Lakkert av en utgammal seikosan med urushi lakk og perlemor fra stillehavet tror jeg ditt konsept kan bli kommersielt, om ikke nødvendigvis løfte lyden
    Kan jo farge de rosa og selge de som tja.. Kabelløftere som løfter lyden opp i den rosa himmelen.
    Og jeg kan vel lett ta tja.. 995 for et sett av 4 stk. En må jo ha minst to sett.. Så...
    På verdensbasis bør en bli millionær 😁
    Vanskeligere er det ikke faktisk.
    Jeg gidd ikke, men stjeler noen ideen, skal jeg ha 50% av inntjeningen 😊
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Kan jo farge de rosa og selge de som tja.. Kabelløftere som løfter lyden opp i den rosa himmelen.
    Og jeg kan vel lett ta tja.. 995 for et sett av 4 stk. En må jo ha minst to sett.. Så...
    På verdensbasis bør en bli millionær 😁
    Vanskeligere er det ikke faktisk.
    Jeg gidd ikke, men stjeler noen ideen, skal jeg ha 50% av inntjeningen 😊
    Lenge siden du har vært oppdatert på hva utgamle seikosan tar i markup
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Men er ikke dette en tråd om kabelløftere?? Her har jeg gledet meg i hele dag til å logge på og lese om nettopp kabelløftere og hva ser jeg?
    Høyteknologisk diskusjon om strøm! Jeg skal si Dem vi ble skuffet!
    Forandrer kapsitans en til kabel seg med forskjellig underlag, ull, tre, plast etc,
    vel da skjer det noe med støystrømmer også. Kabel med og uten skjerm.. gir forskjeller. Nevnte dette tidligere.
    Tingene henger som oftest sammen?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Litt smeltet nord-OST heimdal, lurium dressing, og quantum krydder,
    løfter kabel salaten til nye høyder.
    Bland inn litt snake olje rett før servering.

    Da skjønner du at kabel løftere er helt unødvendig, og oppskrytt.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Så enkelt er det ikk Bergfinn
    Hvem skal løfte kablene hvis du ikke har kabel løftere?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @Kalle Klovn. Målingen viser RTA måling med XTZ room analyzer. Første med stereoen forsynt på normal vis fra 16A kurs.
    Måling nr. 2 er når stereoen blir forsynt direkte fra hoved/inntak sikring.

    Dette viser hva Rønneberg sier.
    Du finner skjelden støy fra laster i egen installasjon igjen ved inntak sikring.

    Det betyr at elektronikken - stereoen undgår den støyen som medfører at støygulvet i elektronikken øker.

    Volum potmeter sto da rundt kl 12 når målingene ble foretatt. Ble selv svært overrasket når jeg skulle spille musikk.
    Lyden var svært lav. Jeg kunne skru potmeter til kl 3 noe som under "normale" omstendigheter som nå ville vert rett.
    Dvs at jeg da/dengang ikke hadde "normale" omstendigheter. Det låt høyt allerede kl 12-1.

    Etter omrokkering i sikringsskap kan jeg nå i de aller fleste tilfeller sku potmeter til kl 3,
    og tidvis nesten bunnen potmeter.
    Dette "tidvis bunnen potmeter" tyder mest på at det fremdeles er litt støy involvert men at den høyst sannsynlig kommer utenfra og som SB sier "blir dempet ved økt last på fordelingstrafo". Når han målte med Hioki'n
    vistes noe høyfrekvent støy, men egentlig svært lite. Tilstede den gang var også nabo, elektro ingeniør og lærer på videregående,samt yngste datter som da gikk på elektrolinjen🙂.

    Så det hele dreier seg om supraharmonics, støy fra egne laster i installasjonen og hva de gjør med støygulvet til elektronikken.

    Ser en på målingen av uttaket til denne "Amir" så stuper jo nettstøy en fra 2-3 khz.
    Så da er det ikke rart at det ikke er noe å hente med støydemingstrafoen han testet.
    Han vil aldri kunne oppleve de erfaringene en del har med filtre og kabler.
    Selv hos meg med en støy kurve som går motsatt vei høres ikke lenger noen forskjeller da det rimelig vis ikke er noe støy for elektronikken, filtre og kabler "å bryne seg på".
    Forøvrig har mine Noratel trafoer ikke bidratt med noe positiv effekt selv den gang jeg hadde støy i store mengder.
    Det er jo også smått utrolig at denne "Amir" forventet en støyreduksjon av denne trafoen under 2khz ut i fra støybilde på benyttet kurs. Hele den seansen hans viser hvor kunnskapsnivået hans ligger.
    Han går inn på ett fagfelt han tydeligvis ikke behersker.

    Og lyden han svært sannsynlig får på en kurs med ett slikt støynivå har jeg hver gang vi er i øydrift. Det blir litt vel mye av det mørke tunge slaget. Svært behagelig, men i lengden for mye av det gode, for en slump lavere harmoniske er en gode for elektronikken,også lyd messing.
    Takk, la oss prøve å ta det steg for steg. Det er en stund siden jeg har hatt min xtz koffert i bruk. Jeg må bare forstå denne målingen helt først...
    Basert på vedlagte bilde fra XTZ så viser tabellen hvor langt referansekurven ligger Under signalet. Så feks -15dB fra tabellen viser at signalet på den gitte frekvensen er 15dB over referansenivået. Riktig?

    slik jeg husker dette fra xtz så kunne gjerne målingene gå opp eller ned med ca 0.5dB ganske så lett på en gitt frekvens. Hvis vi et øyeblikk glemmer at målingene dine er gjort på forskjellige volumer, så viser da måling 2 at nivået har halt i toppen med flere dB i området over 6.2kHz. Riktig oppfattet?
    F1EC8841-BB10-4FFA-BB29-44E25217E625.jpeg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Noen med forslag til stilige diy kabelløftere i treverk? Har noen skikkelig feite høyttaler kabler som går til hver sin monoblokk som jeg gjerne kunne hatt noe under, tenkte på xtz-logoen, men redd det blir litt mye jobb .... Andre forslag?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.260
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å koke kablene i antistatisk skyllemiddel og legge den på tamponger som daglig fuktes, altså med samme skyllemiddel?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er prøvet og det gjorde ingen positiv forskel desværre. Luftfugtigheden gjorde de øvre frekvenser uudholdelige.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Altså, jeg holder en knapp på laftede og brukte pinnekjøttpinner af bjørk. (Henne ja). Man anskaffer seg er patronbelte man setter pinnene i der kulene normal er og søker en egnet fjelltopp der lynet alltid slår ned, jorder patronbeltet og ventar på miraklet. Glemte å si at det er nødvendig å benytte full beskyttelsesdrakt med innvevde jerntråder for sikkerhetsskyld. Når lynet vel har gjort jobben et parter ganger lafter man kabelløftere eller spikrer antikristkors av de "innbrente" pinnene. Deretter vil de lavohmige kablene låte outtadisworld. Verifid, Garrrantid....


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn