Kabelhelvete timeline ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Nei egentlig ikke et tankekors i det hele tatt. Dette er rett og slett fordi 95% av de som har tilgang til en dsp eller EQ ikke kan å bruke det. Det er ikke bare å sette mik i lytteposisjon kjøre fullt program og så er det gjort.


    EQ i yamahenen din er helt ok dem. Men kan ikke sammenlignes med feks en løsning fra minidsp, Dirac ol. Eller fes Jriver sin.
    Ja det er sant, selvfølgelig...

    Poenget mitt er at hjemmekino forsterkere nesten uten unntak har pure direct stereo ved siden av EQ og romkorreksjon, dsp osv....


    Samtidig er det få stereoforsterkere som har avansert EQ, noen ganger har de som på 80 tallet tone og bass, kanskje balanse også.. Men det er ikke så in i dyrere ting.


    Unnskyldningen -Det er bare fordi de vil selge dyre kabler...

    Mener jeg blir et lettvint svar, særlig fra lærde folk.
    Da er det godt at ikke de lærde, hvem nå det er, forklarer det slik da .... De dyre kablene selges nok mest på en slags anderledes vitenskap om utfordringene...
    DET er et ærlig svar, ser flere mener at vi velger en grei kabel for EQ eller fordi hifi forsterkerne lurer oss til å bruke kabler...

    Enkelte har veldig mye kunnskap, og da er det greit å komme med like etterprøvbare påstander.

    Ditt svar er ærlig, for det er sånn hifikablene driver markedsføring. Noen ganger i temaet, ting få ører kan høre...

    Igjen sier vitenskapen at vi ikke kan velge format og oppløsning i en lab.

    Men jeg har en del hirez og blurays.. Førstnevte fikk jeg gratis av 2L

    Stikkord er at det er moro å høre på, opptakene og innspilling er nok gjort uten kompromiss også..... Men lavfrekvent lyd er det vel bare med Bach orgel, men sinnsykt moro.. Mye i Hifisentralen bass og morro også..

    Feks han isperkusjonisten, Terje Isungset anbefales...
    Har noen bidrag på lista jeg også, men Terje er konge...

    Terje er egentlig noe jeg kunne tenkt meg på CD, og der er det både oppløsning og dypbass....

    .
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt at mastring for CD/andre digitale medier og vinyl er to forskjellige ting. Årsaken skal være at vinyl krever "en annen slags mastring", det ligger i selve mediet. Fenomenet kommer oss vinylentusiaster til gode, ikke sant? Vi får mer dynamikk og slipper unna the lodness war.
    Mastring for vinyl betyr, for at nåla ikke skal hoppe ut av rilla, en gradvis overgang fra stereo til mono i bassen og lavere nivå i dypbassen enn det som er mulig med digitale medier, så i utgangspunktet kan en digital master være mer hif enn en for vinyl. Ulempen med digitale medier for oss som lyttere er at det er enkelt å gjøre alt like høyt hele tiden.
    Akkurat. Dette har vært diskutert opp og ned før, men det virker som om vinyl nå kommer bedre ut av det etter hvert nettopp pga. at"ingen lytter mer". Hvordan er det med klassisk musikk på CD, den er vel ikke komprimert på samme måte?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sorry Danke. Men du er desverre ute å sykler. Jeg spiller heller litt musikk en å prøve å åpne øynene dine. :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det er en bra start om anlegget spiller ned til 40 Hz, men det hjelper likevel ikke så mye. Et typisk lytterom på 4x5x2,5 m (for eksempel) vil ha stående bølger vegg til vegg ved 85, 68 og 136 Hz. Mellom vil du få dype kanselleringer. Mitt lytterom er 9,5 meter langt, derfor den stående bølgen på langs ved lave 36 Hz. Your mileage may vary, men det er bare ikke mulig å gjengi god bass i et boligrom av normal størrelse uten en eller annen form for eq eller omfattende akustisk behandling. Du vil få toner som fremheves og dempes i romakustikken, og en walking bass line vil halte noe seriøst. For den musikken jeg hører på er det ikke akseptabel gjengivelse. Å prøve å løse det med kabelbytter er som å bruke homeopatiske remedier mot beinbrudd.
    Dårlig gjort å sammenligne med homeopati. Akutthomeopati har vært tilgjengelig i mange år ;D
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har hørt at mastring for CD/andre digitale medier og vinyl er to forskjellige ting. Årsaken skal være at vinyl krever "en annen slags mastring", det ligger i selve mediet. Fenomenet kommer oss vinylentusiaster til gode, ikke sant? Vi får mer dynamikk og slipper unna the lodness war.
    Mastring for vinyl betyr, for at nåla ikke skal hoppe ut av rilla, en gradvis overgang fra stereo til mono i bassen og lavere nivå i dypbassen enn det som er mulig med digitale medier, så i utgangspunktet kan en digital master være mer hif enn en for vinyl. Ulempen med digitale medier for oss som lyttere er at det er enkelt å gjøre alt like høyt hele tiden.
    Akkurat. Dette har vært diskutert opp og ned før, men det virker som om vinyl nå kommer bedre ut av det etter hvert nettopp pga. at"ingen lytter mer". Hvordan er det med klassisk musikk på CD, den er vel ikke komprimert på samme måte?
    Jeg har jo CD og det er varierer litt, men klassisk er minst kluzza med og mest autentisk iforhåld til pop og rock...

    Jeg ser hva de "andre mener", men jeg tror mye av det handler om musikksmak... Noen av oss er opptatt av musikken, kabler, og oppsett... Og noen andre igjen bruker svære tårn med EQ og tramper takten...(Sikkert også opptat av musikken da)

    Jeg klarer ikke å høre forskjell på rock oppløsning, jeg har lettere med klassisk og jazz... Why that is vet jeg ikke... Men det burde være noe å tenke på.


    Det jeg hører etter er romfølelse, detalj og seperasjon mellom instrumenter.... Jeg anser sånne ting som kvalitet. Det gjør sikkert andre også..


    Og jeg mener at om du får en stor Cerwin Vega XLS med grove horn til spille kammermusikk godt, ja da er jeg imponert.

    Cerwin er bra på rock, jeg synes de er less på pop faktisk, og njet på mye klassisk.... Men det hadde vært intressant å se om Asbjørn kunne temme de.. :)
     

    sprellemannen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    243
    Antall liker
    95
    Mitt lytterom er 9,5 meter langt
    Kva er dei andre dimensjonane i lytteromet ditt?

    Ikkje lett å finna leilighetar med stua med hi-fi-gunstige dimensjonar sentralt i Oslo (i alle fall ikkje viss budsjettet er under 20 millionar).

    I same slengen: Takk for mange nyttige innlegg på sentralen. Du og Ivar L. er veldig kunnskapsrike.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mitt lytterom er 9,5 meter langt
    Kva er dei andre dimensjonane i lytteromet ditt?

    Ikkje lett å finna leilighetar med stua med hi-fi-gunstige dimensjonar sentralt i Oslo (i alle fall ikkje viss budsjettet er under 20 millionar).

    I same slengen: Takk for mange nyttige innlegg på sentralen. Du og Ivar L. er veldig kunnskapsrike.
    Takk for det! Det er en dobbel stue hvor hvert rom er ca 5x5 m med 2,90 under taket og med en dobbel skyvedør som skille mellom de to stuene. Frekvensresponsen viser ganske tydelig den stående bølgen på langs av begge rommene. Moden ved 36 Hz er med node i døråpningen og en halvbølge i hvert av de to rommene. (Omtrent som flageoletter på et strengeinstrument, med døråpningen som berøringspunkt.) Det blir også en mode med en halv bølgelengde tvers gjennom begge rommene. Den gir et brukbart løft ved 17-18 Hz og gjør at anlegget kan spille med bra volum ned til ca 16 Hz. Akkurat det er ganske praktisk for å gjengi kirkeorgel og lignende, enslags bassrefleks med hele rommet som kasse. :)

    Her er et frekvenssveip vist med psykoakustisk glatting. Ikke så aller verst mellom 20 og 100 Hz:



    De to kurvene i grafen er med ulike delefilterflanker til det bakre høyttalerelementet i kardioide-bassene. Hvis noen la merke til at eq-profilen jeg viste for et par sider tilbake har en slakk dip oppe ved 2-3 kHz er forklaringen at etterklangen i rommet er lengre i det båndet, så direktelyden må dempes litt for at øret skal integrere til riktig frekvensrespons i sitt lille tidsvindu. Det er en himla masse psykoakustikk bak det utsagnet, så forklaringen får vi kanskje ta i en annen tråd, men slik ser det ihvertfall ut med en tidsakse også:



    Et par høyttalere som måler flatt ned til f eks 40 Hz på aksen i et lyddødt rom er bare tuppen av et helt isfjell. Å sette et tilfeldig valgt par slike med ukjent spredningsmønster inn i et tilfeldig oppholdsrom med ukontrollert akustikk og tro at man skal surre rundt med kabel- og elektronikkbytter til man finner en magisk "matching" for å få korrekt (eller ønsket) klangfarge er selvbedrag. Bransjen har kollektivt brukt en masse tid og penger på å utvikle og markedsføre produkter som ikke har noen praktisk betydning for å få bedre lydkvalitet i et lytterom.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har hørt at mastring for CD/andre digitale medier og vinyl er to forskjellige ting. Årsaken skal være at vinyl krever "en annen slags mastring", det ligger i selve mediet. Fenomenet kommer oss vinylentusiaster til gode, ikke sant? Vi får mer dynamikk og slipper unna the lodness war.
    Mastring for vinyl betyr, for at nåla ikke skal hoppe ut av rilla, en gradvis overgang fra stereo til mono i bassen og lavere nivå i dypbassen enn det som er mulig med digitale medier, så i utgangspunktet kan en digital master være mer hif enn en for vinyl. Ulempen med digitale medier for oss som lyttere er at det er enkelt å gjøre alt like høyt hele tiden.
    Mitt inntrykk, med fare for å få masse kjeft fra resten av OVK-gjengen, er at klassisk som hovedregel låter bedre på CD enn på vinyl. Påppåråkk og den slags stikk motsatt, jazz litt mellom der et sted. Med bred pensel over sjanger, og jeg tror mye av svaret på hvorfor ligger i mastring, og estetiske valg som treffes der.

    Over tid har det vært store endringer i studioarbeidet før master også. En gang i tiden hadde man ikke flere spor enn at man gikk i studio, en svindyr affære og få forunt, forberedt til fingerspissene, talte 1.2.3.4, og satte i gang. Etter hvert kom muligheten til å ta opp i flere omganger, redigere bort den minste lille skjønnhetsflekk, på godt og vondt.

    Man kan nesten si at hver plate har sine særegenheter, noen sjarmerende, andre ikke.

    For oss i mottakerenden kan vi jage 'perfekt' gjengivelse av den ene på bekostning av den andre, eller holde oss med flere anlegg, eller flere EQ-presets, eller sikte mot midten av målet og la det stå til.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dypeste tone på en vanlig bass er E1 ved 41 Hz. En fem-strengs el-bass går gjerne ned til B0 ved 30 Hz. En typisk basslinje ligger en oktav under rytmegitaren og rusler rundt mellom 40 og 100 Hz, pluss overtoner forbausende langt opp i frekvens. Stortromme treffer gjerne rundt 50 Hz.

    Det er en bra start om anlegget spiller ned til 40 Hz, men det hjelper likevel ikke så mye. Et typisk lytterom på 4x5x2,5 m (for eksempel) vil ha stående bølger vegg til vegg ved 85, 68 og 136 Hz. Mellom vil du få dype kanselleringer. Mitt lytterom er 9,5 meter langt, derfor den stående bølgen på langs ved lave 36 Hz. Your mileage may vary, men det er bare ikke mulig å gjengi god bass i et boligrom av normal størrelse uten en eller annen form for eq eller omfattende akustisk behandling. Du vil få toner som fremheves og dempes i romakustikken, og en walking bass line vil halte noe seriøst. For den musikken jeg hører på er det ikke akseptabel gjengivelse. Å prøve å løse det med kabelbytter er som å bruke homeopatiske remedier mot beinbrudd.


    Å gjengi pedaltoner på kirkeorgel ved 16 Hz er en helt annen øvelse igjen...
    Disse dip og pig i frekvens gange som er room reelateret endre sig som du ved i frekvens m dimentionerne på rom størelse og er mere eller mindre umulige at omgå du har foreksempel ingen effekt av at prøve at høve frekvens gangen m EQ i disse dip områder da de skyldes utfasing og blot medvirke til at tømme effekt forsterkeren din for kraft, og dennne ytfasing bliver propotional større m hvor meget du hæver frekvens gangen, og det er derfor man siger at EQ kun bør benyttes til at dempe eventuelle Pig i frekvens gengivelsen.

    En anden måde at minimere disse pik og dip, som er effektive er miniuøs korrekt opstilling av høytaler i alle dimentioner, men det bevirker da at Høytaler og lytte område må ha første priotet ved innretning i det rom de plasseres.

    Vi siger at i et regualer rom vil der kun være 3 plasseringer i lengde, brede og højde hvor men for optimal udglatning mellen pik og dip i frekvens området 20- ca 300 hz. Du kan sige at der kun er 3 plasser i hvert dimention av et rom hvor plasseringen av en høytaler i et rom vil være obtilmal og kategorier de som Best, god, meget god.

    Envidere at det Sådan at man bør prøve på at få best spredning på disse rom moder i hvert oktav og vis der er 8 eller flere moder i hvert oktav vil dette bevirke en significant farvning a lydgengivelsen rund dette oktav.

    Der ar været gjort en det forskning på dette, så man kan teoretisk regne sig frem til de mål hvor man vil få størst udglatning i frekvens området, de helt store produksenter utviklede i sin tid et computer program til beregning, optimering av høytaler plasseringer, og det var ganske seriøse greier, og tog hensyn til nesten alt du kan komme i tanke om, så som dele filter, delefrekven, Q, enhederne, basporte, størelse, og induvideel plasering, ect.
    Og dette program var så bra at kontrollmåling i rom bekreftige nøjaktigheden av programmet.

    Efter diverse opkøb disse giganter sig imellem,blev dette computer program fjernet fra markedet!!!
    De var nok kommet frem til at dette program var så bra at det kunne bruges til obtimering for design, produktion, udvikling av høytalere, og det således kansje ikke var lurt at gi væk firma nowhow oparbejdet over tid, til eventuel kommende konkuranter ved at ha dette program liggende ute for salg på marked.

    Navnet på dette Program var CARA.

    Jeg er fuld klar over fibonansi tal, 3,5,8 forholds tal , ect. Samt reglen på at stille høytalerne på de mål du kan finde ved at dividere rom dim, m ulike tal.

    Men bare så det er sagt vil de mål du finder ved at dividere m disse ulike tal ikke være ensbetydende med den bedste og mest optimale plassering med henblikk på at minimere disse Pig og dip, i det frekvens området 20-300 hz.

    Dette er nok et område der burde ofres mere opmerksom på, av de av os som søger det optimale.

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yep, jeg har en detaljert modell av lytterommet i CARA. Programmet finnes vel fortsatt, men det ser ikke ut til at det er oppdatert for nyere Windows-versjoner. Plassering av høyttalere og lytteposisjon tok utgangspunkt i resultatene derfra, deretter justert ved lytting, måling og med eq. Som du ser av frekvenssveipene jeg la inn i forrige innlegg ble det da ikke så verst. Her er største eq-pådrag +/-5 dB.

    Generelt fungerer det nokså bra å dra ned topper med eq, mens det er mer håpløst å fylle ut dype kanselleringer. Heldigvis er ikke de så subjektivt sjenerende, så man kommer langt med å legge en slakk boost i området rundt kanselleringen.

    CARA: Rhintek Incorporated - CARA 2.1/2.2 PLUS - Room Acoustic Software
    Jeg tror kanskje dette er en videreutvikling: https://www.sarooma.de/de/apps/windows.html
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Yep, jeg har en detaljert modell av lytterommet i CARA. Programmet finnes vel fortsatt, men det ser ikke ut til at det er oppdatert for nyere Windows-versjoner. Plassering av høyttalere og lytteposisjon tok utgangspunkt i resultatene derfra, deretter justert ved lytting, måling og med eq. Som du ser av frekvenssveipene jeg la inn i forrige innlegg ble det da ikke så verst. Her er største eq-pådrag +/-5 dB.

    Generelt fungerer det nokså bra å dra ned topper med eq, mens det er mer håpløst å fylle ut dype kanselleringer. Heldigvis er ikke de så subjektivt sjenerende, så man kommer langt med å legge en slakk boost i området rundt kanselleringen.

    CARA: Rhintek Incorporated - CARA 2.1/2.2 PLUS - Room Acoustic Software
    Jeg tror kanskje dette er en videreutvikling: https://www.sarooma.de/de/apps/windows.html
    Personlig var jeg også så heldig at få tag i programmet, og en kombis har en gammel kraftig stationer computer hvor vi har programmet liggende, som vi bevisst har undlat at oppgradere til de nyere versioner av Windows.

    Tak for link, må ned og handle m Kona, og tar tit senere.

    OOg undskyld min uvitenhet, men hva er legge en Slakk boost i området rundt Kanselleringen?

    PS. Den ;)måling ser bra ut , det skal du ha

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje mer min halv-amerikaniserte sjargong enn uvitenhet, sorry.

    Jeg mente at det er ikke mulig å motvirke en skarp kansellering direkte med eq. Det som skjer akustisk er at en lydbølge reflekteres i motfase og kansellerer direktelyden. Det blir en skarp notch med mange dB og høy Q. Om man øker nivået på direktelyden i et smalt bånd (høy Q) ved den aktuelle frekvensen øker man også nivået på refleksjonen tilsvarende, og kanselleringen forblir eksakt like skarp og dyp. Det hjelper ikke å kjøre på med mye effekt. Kanselleringen er like skarp og dyp selv om effektforsterkeren kneler og sprer forvrengning over hele audiobåndet.

    Det man kan gjøre i stedet er å dra nytte av det psykoakustiske faktum at øret integrerer lyd over visse intervaller både i frekvens- og tidsdomenet før det melder videre til hjernen. I frekvensdomenet er det kritiske bånd på ca 40-50 Hz bredde i bassen. Hvis man i stedet for å gjøre et håpløst forsøk på å kansellere kanselleringen legger på en mild eq-boost med relativt lav Q i et ca 40 Hz bredt bånd rundt kanselleringsfrekvensen kan man få den til å forsvinne psykoakustisk. Den vil fortsatt være der i et høyoppløst frekvenssveip med en målemikrofon, og det vil være en liten pukkel på hver side av den, men den er ikke lenger hørbar. Borte vekk hva øret angår.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det er kanskje mer min halv-amerikaniserte sjargong enn uvitenhet, sorry.

    Jeg mente at det er ikke mulig å motvirke en skarp kansellering direkte med eq. Det som skjer akustisk er at en lydbølge reflekteres i motfase og kansellerer direktelyden. Det blir en skarp notch med mange dB og høy Q. Om man øker nivået på direktelyden i et smalt bånd (høy Q) ved den aktuelle frekvensen øker man også nivået på refleksjonen tilsvarende, og kanselleringen forblir eksakt like skarp og dyp. Det hjelper ikke å kjøre på med mye effekt. Kanselleringen er like skarp og dyp selv om effektforsterkeren kneler og sprer forvrengning over hele audiobåndet.

    Det man kan gjøre i stedet er å dra nytte av det psykoakustiske faktum at øret integrerer lyd over visse intervaller både i frekvens- og tidsdomenet før det melder videre til hjernen. I frekvensdomenet er det kritiske bånd på ca 40-50 Hz bredde i bassen. Hvis man i stedet for å gjøre et håpløst forsøk på å kansellere kanselleringen legger på en mild eq-boost med relativt lav Q i et ca 40 Hz bredt bånd rundt kanselleringsfrekvensen kan man få den til å forsvinne psykoakustisk. Den vil fortsatt være der i et høyoppløst frekvenssveip med en målemikrofon, og det vil være en liten pukkel på hver side av den, men den er ikke lenger hørbar. Borte vekk hva øret angår.
    Ok, tak for det udybende svar.

    Mvh
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kompanserer du dipper også?
    Lett å ordne de, da bruker mann motfasebasser.
    Jeg snakker selvsagt om tilgjengelig headroom for å gjøre dette.
    Store dipper kan kjøre ampen i klipping.
    En stor dipp kjører ikke en amp i klipping.motfasebasser var ikke noe med dette å gjøre.
    En dipp er jo ett målt romproblem. Sender ikke en amp i klipping dette. Trenger da iķke en eq. Så hva er da problemet?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kompanserer du dipper også?
    Lett å ordne de, da bruker mann motfasebasser.
    Jeg snakker selvsagt om tilgjengelig headroom for å gjøre dette.
    Store dipper kan kjøre ampen i klipping.
    En stor dipp kjører ikke en amp i klipping.motfasebasser var ikke noe med dette å gjøre.
    En dipp er jo ett målt romproblem. Sender ikke en amp i klipping dette. Trenger da iķke en eq. Så hva er da problemet?
    Det er kompenseringen av dippen som kan kjøre en amp inn i klipping, ikke selve dippen!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er kompenseringen av dippen som kan kjøre en amp inn i klipping, ikke selve dippen!
    Ja, som beskrevet ovenfor kan det skje hvis man går løs på det med "brute force & stupidity" og tror at man kan invertere romresponsen i eq. Det kan man generelt ikke, men man kan gjøre ganske mye. Nøkkelen er å forstå hva som er "minimum phase" i romresponsen og hva som ikke er det. Måleprogrammer som Arta kan plotte "excess phase", og de tingene som vises på den grafen bør man forsøke å løse på andre måter.

    Min løsning på den dype kanselleringen ved refleksjon fra veggen bak høyttaleren og et resulterende dypt hull i frekvensresponsen ved 80-100 Hz, avhengig av avstand fra frontbaffel til vegg, var (som steinost også skriver) å sette en bass på baksiden av høyttaleren i motfase og med passe lang tidsforsinkelse. Da "suger den opp" lyden fra elementet på fronten når den kommer rundt kassen og skaper en dyp null i spredningsmønsteret rett bakover. Hvis ikke veggen blir bestrålt av noen lydbølger, er det heller ingen refleksjon derfra og ingen kansellering når den ikke-eksisterende refleksjonen ikke lenger kommer fremover i motfase. Da har det heller ikke noe å si hvor lang avstand det er til veggen bak, så det hele blir langt mer plasseringsvennlig som en ekstra bonus. På den andre siden vil lyden fra elementet på baksiden komme fremover rundt kassen også og summere seg i fase med direktelyden på hovedaksen forover. Det gir de forventede +6 dB fra doble høyttalerelementer i et nokså bredt frekvensbånd, hos meg fra ca 100-300 Hz. To 12" med 101 dB effektivitet pr stykk + 6 dB gain med begge gir et visst potensiale for lydtrykk med noen hundre watt på hvert element.

    Det er å prøve å forstå slikt som gjør denne hobbyen litt interessant. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snakker selvsagt om tilgjengelig headroom for å gjøre dette.
    Store dipper kan kjøre ampen i klipping.
    En stor dipp kjører ikke en amp i klipping.motfasebasser var ikke noe med dette å gjøre.
    En dipp er jo ett målt romproblem. Sender ikke en amp i klipping dette. Trenger da iķke en eq. Så hva er da problemet?
    Det er kompenseringen av dippen som kan kjøre en amp inn i klipping, ikke selve dippen!
    Du har nå bekreftet att du ikke forstår hvordan dette gjøres.
    Ingen ting går i klipping ved å gjøre som jeg sier. Fordi mann IKKE bruker eq for å fjerne den.
    En egen amp driver bassene, den jobber bare på tomgang for å fjerne dippen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg snakker selvsagt om tilgjengelig headroom for å gjøre dette.
    Store dipper kan kjøre ampen i klipping.
    En stor dipp kjører ikke en amp i klipping.motfasebasser var ikke noe med dette å gjøre.
    En dipp er jo ett målt romproblem. Sender ikke en amp i klipping dette. Trenger da iķke en eq. Så hva er da problemet?
    Det er kompenseringen av dippen som kan kjøre en amp inn i klipping, ikke selve dippen!
    Du har nå bekreftet att du ikke forstår hvordan dette gjøres.
    Ingen ting går i klipping ved å gjøre som jeg sier. Fordi mann IKKE bruker eq for å fjerne den.
    En egen amp driver bassene, den jobber bare på tomgang for å fjerne dippen.
    Jeg forstod dette fra Asbjørn sitt svar.
    Jeg svarte på aktiv kompensering og ikke passiv og skulle ikke sitert deg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Zombee sez;
    Mitt inntrykk, med fare for å få masse kjeft fra resten av OVK-gjengen, er at klassisk som hovedregel låter bedre på CD enn på vinyl. Påppåråkk og den slags stikk motsatt, jazz litt mellom der et sted. Med bred pensel over sjanger, og jeg tror mye av svaret på hvorfor ligger i mastring, og estetiske valg som treffes der.
    Ganske så enig. I grove trekk. Ligger du an til grisebank fra de andre så støtter jeg deg (opp etter at du har fått julinga :D)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Danke skrev:
    Jeg har jo ikke noe imot at andre bruker Eq, men jeg kan ikke noe med Eq, jeg vil at hifi produsent skal lage lyden..

    Mens jeg på den andre siden vil at hifiprodusenten skal lage minst mulig av lyden slik at kildematerialet gjengis mest mulig naturlig.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Nei, dette var vist ikke en feelgood tråd.

    El Mariachi misforstår Danke med vilje. Steinost fornærmer Distinctive. Bare Sluken som står opp for Zoomby, men først etter at han får bank. Jeg fikk god feeling av Asbjørn sitt innlegg da...det er da noe.

    Hey... jeg vet dere mener det godt :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har da kun fortalt en sannhet, men blir da sitert att dette ikke går bra.
    Hvis dette blir tatt som en fornærmelse så må det være noe galt her inne, fortellere det som er riktig ikke noe annet.
    Hvis noen ønsker å sitere men feil person, må de jo regne med å få svar fra den som blir sitert.
    Jeg fortalte hvordan dette kan gjøres meget enkelt uten noen problemer.
    Da skulle vell dette være oppklart, eller hva?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har da kun fortalt en sannhet, men blir da sitert att dette ikke går bra.
    Hvis dette blir tatt som en fornærmelse så må det være noe galt her inne, fortellere det som er riktig ikke noe annet.
    Hvis noen ønsker å sitere men feil person, må de jo regne med å få svar fra den som blir sitert.
    Jeg fortalte hvordan dette kan gjøres meget enkelt uten noen problemer.
    Da skulle vell dette være oppklart, eller hva?
    Helt i orden, men jeg tror du forstod hva jeg mente, nevertheless?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Danke skrev:
    Jeg har jo ikke noe imot at andre bruker Eq, men jeg kan ikke noe med Eq, jeg vil at hifi produsent skal lage lyden..

    Mens jeg på den andre siden vil at hifiprodusenten skal lage minst mulig av lyden slik at kildematerialet gjengis mest mulig naturlig.
    Vel hvordan de lager lyden er litt av greia... Sånn er det jo. Hver forsterker, kilde og høytaler lyder ulikt, og matching er vel ikke noe vi bare har gravlagt etter at EQ ble tatt opp igjen?

    Vi vil alle som regel ha tålig nøytral forsterker.. Men klangen kan ha med alt fra engasjerende stereobilde, 3d følelse og detalj, eller trykk og morofaktor å gjøre..

    En helt kastrert forsterker eller dac er ikke alltid en fordel det heller. Det er forskjelllige ting vi vil ha også, noen vil ha party, trøkk, andre vil ha mer detalj, bedre klang osv....

    Dersom alle merker skulle vært helt nazi-flate så hadde det ikke vært noe bra, da hadde det jo ikke vært noen hifi bransje....

    Da hadde det vært "Lada" for hele verden.... Veldig spennende og forlokkende det?


    Jeg er ikke interessert i å lage lyden, jeg har mer trua på produktene, artisten og opptak....
    Det aller meste av musikk høres veldig bra ut, noe lyder fabelaktig faktisk...
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nei, dette var vist ikke en feelgood tråd.

    El Mariachi misforstår Danke med vilje. Steinost fornærmer Distinctive. Bare Sluken som står opp for Zoomby, men først etter at han får bank. Jeg fikk god feeling av Asbjørn sitt innlegg da...det er da noe.

    Hey... jeg vet dere mener det godt :)
    hedde.

    Du må lese alt jeg har skrevet før du påstår att jeg fornærmer andre.
    Start lesingen fra der jeg kom med første kommentar til den påståtte fornærmede.
    Det er der fornærmede ikke helt får med seg hva som enkelt løser problemet.
    Synes jeg forklarer dette ganske godt.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Ok. Synes vi klarer oss bra nå. Asbjørn nevnte deg i innlegget. Det dere driver med dype kanselleringen ved refleksjon fra veggen bak høyttaleren høres forresten meget interessant ut. Overraskende at det dukket opp i en slik tråd da :) Men de bruker jo å handel om mye og alt. Lærerikt er det.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Man kan vel gå så langt at si, at vis man ikke kan eller vil gi høytaler plassering priotet, med henblikk på opstilling, forsvinner hele vitsen med at oppgradere til bedre produkter kabler ect.

    Da vil det kansje være et bedre valg at invistere i nogle av de nye alt i et produkter på marked.

    Hva skal du med et 65 tommer K4 Oled skerm, vis betraktnings vinklen er off m 80 grader, for at ta et billedlig eksempel.

    God morgen og mvh.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Man kan vel gå så langt at si, at vis man ikke kan eller vil gi høytaler plassering priotet, med henblikk på opstilling, forsvinner hele vitsen med at oppgradere til bedre produkter kabler ect.
    Her kunne mye ergrelser og utgifter vært spart hadde man innsett/innrømmet dette..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har sett mye rart jeg på sentralen... Men de aller fleste har satt ht riktig, og er det noen kompromisser med plassering så har det ofte med et kvinnfolk å gjøre....

    Thats life, men de fleste av oss vet hvordan det skal stå, ofte er det forslag i manual til ht også...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sett mye rart jeg på sentralen... Men de aller fleste har satt ht riktig, og er det noen kompromisser med plassering så har det ofte med et kvinnfolk å gjøre....

    Thats life, men de fleste av oss vet hvordan det skal stå, ofte er det forslag i manual til ht også...
    Nope! Den påstand for ikke lov at stå, med det a har set fra bilder av diverse bruger indeher, vil a påstå at der er veldig mange som lang fra har en ideel opstilling for udjevning Dip og pik i frekvens området 20+300hz.

    Beklager at måtte skuffe dig, men veldig mange har ikke tilstrekkelig peiling, muligens skyldes det mangelfull information på området, og en det skyldes at veldig mange produksenter bare opplyser anbefaler minimum avstand til veg og opset i likesidet trekant.

    Det er bare ikke godt nok, ta foreksempel en tit på Martinlogan opstilling veiledning, og deres opstilling videoer, ja da kan man begynde at tale om en produksent som forsørger på at kunden skal få MAXIMAL opplevelse med høytalerene vedkommende har invisteret i.

    Mvh
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har sett mye rart jeg på sentralen... Men de aller fleste har satt ht riktig, og er det noen kompromisser med plassering så har det ofte med et kvinnfolk å gjøre....

    Thats life, men de fleste av oss vet hvordan det skal stå, ofte er det forslag i manual til ht også...
    Nope! Den påstand for ikke lov at stå, med det a har set fra bilder av diverse bruger indeher, vil a påstå at der er veldig mange som lang fra har en ideel opstilling for udjevning Dip og pik i frekvens området 20+300hz.

    Beklager at måtte skuffe dig, men veldig mange har ikke tilstrekkelig peiling, muligens skyldes det mangelfull information på området, og en det skyldes at veldig mange produksenter bare opplyser anbefaler minimum avstand til veg og opset i likesidet trekant.

    Det er bare ikke godt nok, ta foreksempel en tit på Martinlogan opstilling veiledning, og deres opstilling videoer, ja da kan man begynde at tale om en produksent som forsørger på at kunden skal få MAXIMAL opplevelse med høytalerene vedkommende har invisteret i.

    Mvh
    Jeg har nok ikke sett nok bilder. Men jeg kommer spesielt på han som måtte ha ht bak en garderobevegg...

    Det var kona såkalt Waf-faktor

    Edit tror han fikset det..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har sett mye rart jeg på sentralen... Men de aller fleste har satt ht riktig, og er det noen kompromisser med plassering så har det ofte med et kvinnfolk å gjøre....

    Thats life, men de fleste av oss vet hvordan det skal stå, ofte er det forslag i manual til ht også...
    Nope! Den påstand for ikke lov at stå, med det a har set fra bilder av diverse bruger indeher, vil a påstå at der er veldig mange som lang fra har en ideel opstilling for udjevning Dip og pik i frekvens området 20+300hz.

    Beklager at måtte skuffe dig, men veldig mange har ikke tilstrekkelig peiling, muligens skyldes det mangelfull information på området, og en det skyldes at veldig mange produksenter bare opplyser anbefaler minimum avstand til veg og opset i likesidet trekant.

    Det er bare ikke godt nok, ta foreksempel en tit på Martinlogan opstilling veiledning, og deres opstilling videoer, ja da kan man begynde at tale om en produksent som forsørger på at kunden skal få MAXIMAL opplevelse med høytalerene vedkommende har invisteret i.

    Mvh
    Jeg har nok ikke sett nok bilder. Men jeg kommer spesielt på han som måtte ha ht bak en garderobevegg...

    Det var kona såkalt Waf-faktor

    Edit tror han fikset det..
    Va kona pen altså...?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har sett mye rart jeg på sentralen... Men de aller fleste har satt ht riktig, og er det noen kompromisser med plassering så har det ofte med et kvinnfolk å gjøre....

    Thats life, men de fleste av oss vet hvordan det skal stå, ofte er det forslag i manual til ht også...
    Nope! Den påstand for ikke lov at stå, med det a har set fra bilder av diverse bruger indeher, vil a påstå at der er veldig mange som lang fra har en ideel opstilling for udjevning Dip og pik i frekvens området 20+300hz.

    Beklager at måtte skuffe dig, men veldig mange har ikke tilstrekkelig peiling, muligens skyldes det mangelfull information på området, og en det skyldes at veldig mange produksenter bare opplyser anbefaler minimum avstand til veg og opset i likesidet trekant.

    Det er bare ikke godt nok, ta foreksempel en tit på Martinlogan opstilling veiledning, og deres opstilling videoer, ja da kan man begynde at tale om en produksent som forsørger på at kunden skal få MAXIMAL opplevelse med høytalerene vedkommende har invisteret i.

    Mvh
    Jeg har nok ikke sett nok bilder. Men jeg kommer spesielt på han som måtte ha ht bak en garderobevegg...

    Det var kona såkalt Waf-faktor

    Edit tror han fikset det..
    Va kona pen altså...?
    Sier som Eldar Vågan i Neonlys på Karl Johan--- For hu var så styggpen bakfra, og derfor fekk a alltid viljan sin. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn