Dypeste tone på en vanlig bass er E1 ved 41 Hz. En fem-strengs el-bass går gjerne ned til B0 ved 30 Hz. En typisk basslinje ligger en oktav under rytmegitaren og rusler rundt mellom 40 og 100 Hz, pluss overtoner forbausende langt opp i frekvens. Stortromme treffer gjerne rundt 50 Hz.
Det er en bra start om anlegget spiller ned til 40 Hz, men det hjelper likevel ikke så mye. Et typisk lytterom på 4x5x2,5 m (for eksempel) vil ha stående bølger vegg til vegg ved 85, 68 og 136 Hz. Mellom vil du få dype kanselleringer. Mitt lytterom er 9,5 meter langt, derfor den stående bølgen på langs ved lave 36 Hz. Your mileage may vary, men det er bare ikke mulig å gjengi god bass i et boligrom av normal størrelse uten en eller annen form for eq eller omfattende akustisk behandling. Du vil få toner som fremheves og dempes i romakustikken, og en walking bass line vil halte noe seriøst. For den musikken jeg hører på er det ikke akseptabel gjengivelse. Å prøve å løse det med kabelbytter er som å bruke homeopatiske remedier mot beinbrudd.
Å gjengi pedaltoner på kirkeorgel ved 16 Hz er en helt annen øvelse igjen...
Disse dip og pig i frekvens gange som er room reelateret endre sig som du ved i frekvens m dimentionerne på rom størelse og er mere eller mindre umulige at omgå du har foreksempel ingen effekt av at prøve at høve frekvens gangen m EQ i disse dip områder da de skyldes utfasing og blot medvirke til at tømme effekt forsterkeren din for kraft, og dennne ytfasing bliver propotional større m hvor meget du hæver frekvens gangen, og det er derfor man siger at EQ kun bør benyttes til at dempe eventuelle Pig i frekvens gengivelsen.
En anden måde at minimere disse pik og dip, som er effektive er miniuøs korrekt opstilling av høytaler i alle dimentioner, men det bevirker da at Høytaler og lytte område må ha første priotet ved innretning i det rom de plasseres.
Vi siger at i et regualer rom vil der kun være 3 plasseringer i lengde, brede og højde hvor men for optimal udglatning mellen pik og dip i frekvens området 20- ca 300 hz. Du kan sige at der kun er 3 plasser i hvert dimention av et rom hvor plasseringen av en høytaler i et rom vil være obtilmal og kategorier de som Best, god, meget god.
Envidere at det Sådan at man bør prøve på at få best spredning på disse rom moder i hvert oktav og vis der er 8 eller flere moder i hvert oktav vil dette bevirke en significant farvning a lydgengivelsen rund dette oktav.
Der ar været gjort en det forskning på dette, så man kan teoretisk regne sig frem til de mål hvor man vil få størst udglatning i frekvens området, de helt store produksenter utviklede i sin tid et computer program til beregning, optimering av høytaler plasseringer, og det var ganske seriøse greier, og tog hensyn til nesten alt du kan komme i tanke om, så som dele filter, delefrekven, Q, enhederne, basporte, størelse, og induvideel plasering, ect.
Og dette program var så bra at kontrollmåling i rom bekreftige nøjaktigheden av programmet.
Efter diverse opkøb disse giganter sig imellem,blev dette computer program fjernet fra markedet!!!
De var nok kommet frem til at dette program var så bra at det kunne bruges til obtimering for design, produktion, udvikling av høytalere, og det således kansje ikke var lurt at gi væk firma nowhow oparbejdet over tid, til eventuel kommende konkuranter ved at ha dette program liggende ute for salg på marked.
Navnet på dette Program var CARA.
Jeg er fuld klar over fibonansi tal, 3,5,8 forholds tal , ect. Samt reglen på at stille høytalerne på de mål du kan finde ved at dividere rom dim, m ulike tal.
Men bare så det er sagt vil de mål du finder ved at dividere m disse ulike tal ikke være ensbetydende med den bedste og mest optimale plassering med henblikk på at minimere disse Pig og dip, i det frekvens området 20-300 hz.
Dette er nok et område der burde ofres mere opmerksom på, av de av os som søger det optimale.
Mvh