Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Men problemet blir jo fort at det å måle krever jo litt kunnskap om hva man måler, og ikke minst det å lese/skjønne resultatene er jo noe som i alle fall krever litt forståelse.
    Å måle LCR krever utrolig lite, måler man flere forskjellige kabler så kan man faktisk ende opp med å få en større forståelse også. Å måle disse verdiene er ingen holus pokus, koble til et multimeter med LCR støtte og mål og noter ned verdiene.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.636
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å bli tynn argumentasjon fra deg nå.

    Om det står et sted at en hifi rør-amp er verdens beste med 800W uteffekt og vekt på 3000kg, så antar jeg at du er istand til å vurdere det som kanskje ikke helt sant?
    Men en som akkurat skal kjøpe sin første amp, har kanskje ikke forutsetning til å skjønne det?
    Står jo verdens beste amp, liker power og har lytterom på bakkeplan/dør rett inn....

    For er det da egentlig et problem at noen påstår ville ting for en rør-amp? Er det ikke bare hifi dette her, ikke noe viktig eller? Kan ikke en produsent si hva dem vil?

    Nei, still alltid spørsmål; hvorfor er det slik, hvordan kan man påstå det, finnes det dokumentasjon/spec, etc?

    Hvordan gå frem for kritisk vurdere kjøp av hifi-kabler?
    Se link som KJ la inn i post #397. (y)
    Har ikke argumentert for noe som helst jeg, har bare spurt deg hvordan du går frem når du velger ett produkt, noe du tydeligvis ikke vil utdype. Viktigere å prøve å gjøre folk dumme når de spør deg om noe. Eksempelet du kommer med henger jo ikke på greip, når og hvor finner du annonser i nærheten av noe slik?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Argumenter som "jeg bruker ørene"
    Gud bedre meg hvor mye de øra går glipp av.
    Svært få mennekser som har den egenskapen å kunne høre feilene.
    Men er man fornøyd med det, så er det helt greit for meg.
    INGEN kabler klarer å rette opp i feil i lyden.
    Men jøsses ønsker man å slenge pengene etter disse bløffmakerne så gjør det. Hvis det er noe som tror att jeg ikke har prøvd å bytte kabler, så tro om igjen.
    Er så mange verktøy idag om gjør en langt bedre jobb.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.304
    Sted
    Horten
    Har ikke argumentert for noe som helst jeg, har bare spurt deg hvordan du går frem når du velger ett produkt, noe du tydeligvis ikke vil utdype. Viktigere å prøve å gjøre folk dumme når de spør deg om noe. Eksempelet du kommer med henger jo ikke på greip, når og hvor finner du annonser i nærheten av noe slik?
    Du fortsetter med kverulering og trolling ja, ikke et eneste bidrag til tema i denne kabeltråden.:(
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.636
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Spør deg bare om ett svar på en ting du tydeligvis hadde en formening om, som du tydeligvis ikke har svar på
     
    M

    musicus

    Gjest
    Argumenter som "jeg bruker ørene"
    Gud bedre meg hvor mye de øra går glipp av.
    Svært få mennekser som har den egenskapen å kunne høre feilene.
    Men er man fornøyd med det, så er det helt greit for meg.
    INGEN kabler klarer å rette opp i feil i lyden.
    Men jøsses ønsker man å slenge pengene etter disse bløffmakerne så gjør det. Hvis det er noe som tror att jeg ikke har prøvd å bytte kabler, så tro om igjen.
    Er så mange verktøy idag om gjør en langt bedre jobb.
    Bløffmakere? Synes du slenger rundt deg med flere påstander enn det de gjør og dermed har du mer å bevise!
    Du velger den såkalte mest troverdige for stunden og blir en trofast rævdilter fordi du ikke klarer/tror på dine egne inntrykk!
    Og hva er feil??? Noe du og dine ikke liker? Ikke forstår? Selv slenger jeg heller kronene etter en kabel produsent som vet hva han gjør enn en som kun bruker ett digitalt verktøy han likevel ikke skjønner en dritt av enn annet at det gir en annen lyd og cred hos bjelle sauen(e) ...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bløffmakere? Synes du slenger rundt deg med flere påstander enn det de gjør og dermed har du mer å bevise!
    Du velger den såkalte mest troverdige for stunden og blir en trofast rævdilter fordi du ikke klarer/tror på dine egne inntrykk!
    Og hva er feil??? Noe du og dine ikke liker? Ikke forstår? Selv slenger jeg heller kronene etter en kabel produsent som vet hva han gjør enn en som kun bruker ett digitalt verktøy han likevel ikke skjønner en dritt av enn annet at det gir en annen lyd og cred hos bjelle sauen(e) ...
    DSP kan lett bevises. Derimot er det vel gjort mange nok blindtester som beviser att kabler gjør svært liten forskjell. Så det du sier faller i grus. Sauene er vel mer de om henger etter kabelprodusentene og stoler blint på deres ville forklaringer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    DSP kan lett bevises. Derimot er det vel gjort mange nok blindtester som beviser att kabler gjør svært liten forskjell. Så det du sier faller i grus. Sauene er vel mer de om henger etter kabelprodusentene og stoler blint på deres ville forklaringer.
    Lot meg dra inn i dsp verden pga hjernevasking herfra. Etter ferie og nullstilt hjerne trives jeg best uten dsp.
    1% av låtene ved høyt volum kan det nå høres en boom som ikke burde vært der, men til gjengjeld spiller 99% bedre i mine ører.
    Dsp fjerner rom problemet, men skaper et nytt problem. Den fjerner lyd som egentlig skal være der.

    Eq over 250hz gjør mann ikke, noen mener kabler er eq og det kan mulig stemme, men med den type eq får en klar lyd, naturtro stemmer og detaljer, altså null negative bieffekter ved rett matching.
     
    M

    musicus

    Gjest
    P
    DSP kan lett bevises. Derimot er det vel gjort mange nok blindtester som beviser att kabler gjør svært liten forskjell. Så det du sier faller i grus. Sauene er vel mer de om henger etter kabelprodusentene og stoler blint på deres ville forklaringer.
    Selvsagt kan det bevises, det meste tekniske kan det! Vis meg en!!! Overbevisende blindtest som er bevist, du fører en høy flagging men kom med den!! Link??
    Sauer kjenner seg vel best som ett flokk dyr som springer med mengden, og da passer den vel bedre der enn her!!!?? Stoler blindt på? Legg av!! du klarer jo ikke engang legge ordene i munnen på meg engang.

    //
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er flere sauer i kabelmenigheten en i DSP menigheten.
    DSP menneskene har som oftest hvert i den andre menighet, men fant ut att det stort sett er løgn alt av det disse produsentene lirer av seg.
    Like greit og avslutte diskusjonen med deg.
    Når du drar frem bjeller og sauer i din diskusjon blir det bare dumt og tåpelig.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Tror det er flere sauer i kabelmenigheten en i DSP menigheten.
    DSP menneskene har som oftest hvert i den andre menighet, men fant ut att det stort sett er løgn alt av det disse produsentene lirer av seg.
    Like greit og avslutte diskusjonen med deg.

    Diskusjonen du savnet har vel heller ikke vært der oss imellom, man må først klare å tenke en selvstendig tanke før man kan diskutere rundt den.
    Men! jeg etterspør kun en link til den blindtesten du så standhaftig henviser til, ingen diskusjon, ingen argumentasjon, ingen stygge ord og meninger om meningsmotstandere, men kun en link! Klarer du det?
    Kanskje jeg kan lære noe nytt om du kan komme opp med den så her har du sjansen, tar du den?...
     
    Sist redigert av en moderator:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Diskusjonen du savnet har vel heller ikke vært der oss imellom, man må først klare å tenke en selvstendig tanke før man kan diskutere rundt den.
    Men! jeg etterspør kun en link til den blindtesten du så standhaftig henviser til, ingen diskusjon, ingen argumentasjon, ingen stygge ord og meninger om meningsmotstandere, men kun en link! Klarer du det?
    Kanskje jeg kan lære noe nytt om du kan komme opp med den så her har du sjansen, tar du den?...
    Så jeg har ike selvstendige tanker heller?
    Bare slike flåsete utsagn sier mer om deg en meg.
    Den er her på sentralen, bare å lete.
    Den jobben får du gjøre selv.
    Var vel noe de kalte en A-B-X test en gang for lenge siden.
    Du ble jo medlem i 22.
    Let og du vill finne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blindtest som viser nullresultat mellom ulike kabler? En liten katalog av forskjellige blindtester her:
    Status er vel at man lett kan vise teoretisk at det kan være frekvensavvik i en størrelsesorden som kan tenkes å bli hørbare, kanskje +/-0.2 dB ved forskjellige frekvenser langs høyttalernes impedansekurve, men at disse forskjellene har en lei tendens til å forsvinne sporløst hvis man ikke får lov til å titte før man sier hva man hører. Og da så.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Så jeg har ike selvstendige tanker heller?
    Bare slike flåsete utsagn sier mer om deg en meg.
    Den er her på sentralen, bare å lete.
    Den jobben får du gjøre selv.
    Var vel noe de kalte en A-B-X test en gang for lenge siden.
    Du ble jo medlem i 22.
    Let og du vill finne.
    Link, en enkel link!! Du prater og prater men leverer ikke, det er du som hevder her ikke jeg, så du får stå for det du hevder, greit å konstatere at du ikke klarer det!
    Ps! jeg ble medlem igjen i 2022, første gangen var 1994...og jeg har fortsatt ikke latt meg helt overbevise om gnålet om blindt er best osv osv...som trøst har jeg derimot lært mye av visse her inne som f.eks Asbjørn, KJ og noen flere som jeg respekterer men ikke nødvendigvis deler konklusjoner med....
     
    Sist redigert av en moderator:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.496
    Antall liker
    35.350
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ta det på pm gutter....
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Link, en enkel link!! Du prater men leverer ikke, greit å konstatere, jeg ble medlem igjen i 2022, første gangen var 1994...og jeg har fortsatt ikke latt meg helt overbevise om gnålet om blindt osv...som trøst har jeg derimot lært mye av visse her inne som f.eks Asbjørn, KJ og noen flere som jeg respektere men ikke nødvendigvis deler konklusjon med....
    Nå har du fått link.
    Ikke av meg, men håper du er fornøyd.
    Jeg har lært masse av veldig mange her inne, de jeg har fått lærdom av er meget kunnskapsrike folk.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Nå har du fått link.
    Ikke av meg, men håper du er fornøyd.
    Jeg har lært masse av veldig mange her inne, de jeg har fått lærdom av er meget kunnskapsrike folk.
    Nei! Jeg er ikke fornøyd, for den kom ikke fra deg, du fikk hjelp av noen som vet hva de snakker om, så det er fortsatt status quo.
    Men nå noe viktigere, god natt og sov godt !!
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Pass på blodtrykket nå gutter.... :ROFLMAO:

    Er nå litt artig da, at det som skaper mest temperatur på et HIFI-forum... Det er ikke komponenter, eller høyttalere, eller analog vs. digital, eller musikksmak, eller mastering/utgivelser, men KABLER. Den aller minste faktoren i kjeden, som spiller desidert minst rolle... Er det som skaper mest støy... hahahha
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen må man bare gi opp ser jeg, fordi det ikke kom fra meg.
    Ler meg skakk her jeg ligger, fordi den kom fra en annen.
    Blir både artig og dumt. Men takk for hjelpen da @Asbjørn, vi får ta en øl i Horten;>}
     
    M

    musicus

    Gjest
    Pass på blodtrykket nå gutter.... :ROFLMAO:

    Er nå litt artig da, at det som skaper mest temperatur på et HIFI-forum... Det er ikke komponenter, eller høyttalere, eller analog vs. digital, eller musikksmak, eller mastering/utgivelser, men KABLER. Den aller minste faktoren i kjeden, som spiller desidert minst rolle... Er det som skaper mest støy... hahahha
    Trykket er bra, takk for omtanken. Du vet det der gamle ordtaket om att, liten tue kan velte store lass osv... ikke alltid så dumt å lytte til de gamle rådene...de kan være verdifulle i overført mening også....som f.eks til hi-fi....

    mvh
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    238
    Sted
    Oslo
    Hvis man virkelig har lyst og prøve noe som låter "naturlig", det er hvertfall det jeg streber etter.
    Har prøvd feks det meste av motstander på markedet. Ta Duelund Cast Silver, som får veldig skryt / likes av mange.
    Den virker imponerende først, men den legger til en "kosete ullen mørkhet" ( : beste jeg kom på.
    Altså ikke naturlig.
    SÅ, til kabelen: 0.5mm glødd sølvtråd (99.9), 4 ledere, to til signal, to til jord/kald/retur. Dette med bomull / silkestrømpe som dilektikum.
    Så flettes de i Svalander stil ( Svalander Audio ). Og til slutt gode RCA med liten masse ( kun fungere som forlengelse av kabelen ).
    Bullet Plug, ETI, KLE eller WBT feks. Da har du en super naturlig kabel med god skjerming. Skål og god lytteaften ( ;
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, hadde Tara Labs Ref. da blev de solgt og jeg gikk til 2 kroners kabel, hørte ikke forskjell, siste bidrag i en tråd om kabler fra meg håber jeg....
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Når man blir kalt "Rævdiler, sau og att man ikke har selvstendige tanker.
    Da bruker motparten feil argumenter ovenfor meg og flere andre.
    Er det for å fremheve seg selv eller hva er dette?
    @larsmartin har ikke fått til DSP, ja det er vel mulig det. Jeg hadde heller ikke fått til dette hvis jeg ikke hadde søkt hjelp fra folk som kan dette.
    har aldri påstått att dette er en ting jeg kan. Men er såpass ydmyk att jegt søker hjelp og innrømmer att det er mange kloke hoder her på sentralen.
    Har enda ikke hørt et system som er skrudd DSP, av folk som kan det som låter dårlig.
    Og når linker blir lagt ut om kabler som det er nesten umulig å høre forskjeller på ikke kommer fra meg, da er det feil også.
    Blir ikke dette da på barnehage nivå å regne?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Når man blir kalt "Rævdiler, sau og att man ikke har selvstendige tanker.
    Da bruker motparten feil argumenter ovenfor meg og flere andre.
    Er det for å fremheve seg selv eller hva er dette?
    @larsmartin har ikke fått til DSP, ja det er vel mulig det. Jeg hadde heller ikke fått til dette hvis jeg ikke hadde søkt hjelp fra folk som kan dette.
    har aldri påstått att dette er en ting jeg kan. Men er såpass ydmyk att jegt søker hjelp og innrømmer att det er mange kloke hoder her på sentralen.
    Har enda ikke hørt et system som er skrudd DSP, av folk som kan det som låter dårlig.
    Og når linker blir lagt ut om kabler som det er nesten umulig å høre forskjeller på ikke kommer fra meg, da er det feil også.
    Blir ikke dette da på barnehage nivå å regne?
    Når det blir bare personlige greier og 0 teknisk fra endel av de her inne slik som i dette tilfellet, så blir det bare ren støy. Disse er det bare å trykke på ignorer, trykk på navnet så dukker valget opp. Man kommer ingen vei med å diskutere følelser på et forum med oversensitive småtroll, og enkelte tilfeller er bare håpløse og ikke verdt tiden å lese hva de skriver engang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil.
    Bertrand Russell

    Noe vi alle burde ta til hjertet uansett hvilken posisjonen man forsvarer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Når man blir kalt "Rævdiler, sau og att man ikke har selvstendige tanker.
    Da bruker motparten feil argumenter ovenfor meg og flere andre.
    Er det for å fremheve seg selv eller hva er dette?
    @larsmartin har ikke fått til DSP, ja det er vel mulig det. Jeg hadde heller ikke fått til dette hvis jeg ikke hadde søkt hjelp fra folk som kan dette.
    har aldri påstått att dette er en ting jeg kan. Men er såpass ydmyk att jegt søker hjelp og innrømmer att det er mange kloke hoder her på sentralen.
    Har enda ikke hørt et system som er skrudd DSP, av folk som kan det som låter dårlig.
    Og når linker blir lagt ut om kabler som det er nesten umulig å høre forskjeller på ikke kommer fra meg, da er det feil også.
    Blir ikke dette da på barnehage nivå å regne?
    Påstanden din overgår all magi innen hifi jeg noensinne har lest.
    Har høyttaleren anekoisk rett frekvensrespons og rommet tilfører frekvenstopper som kan fjernes med dsp uten at energien fjernes fra høyttaler? Hvem klarer det?
    Fabler en i blinde med egen innkjøpte elementer og en ikke vet hva som er høyttaler eller rom er det klart suppa blir bedre med dsp, men ikke nødvendigvis ved å ødelegge en god høyttaler ved å fjerne energi som er ment å komme ut av høyttaler.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil.
    Bertrand Russell

    Noe vi alle burde ta til hjertet uansett hvilken posisjonen man forsvarer.
    Innen fysikk trenger man ikke være i tvil. Det er litt deilig 😁😆
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Akkurat fysikken omkring kabelurer i hifi og data er forstått såpass godt at man faktisk vet.
    Famous last words! 😁 Newtons lover brukes også, men er de faktisk helt korrekte?

    Bare aksepterer at jeg er døv for kabler og har lært meg å leve med det.💪
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    653
    Antall liker
    2.043
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn