kabel fra sikringskap

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.081
Har tatt et lite overblikk her nå, og regner det som lite aktuellt å oppgradere eksisterende kurs med større kvadrat og høyere ampere siden det ser ut til at den ikke bare går til fire (!) forskjellige punkter i stua, men er trukket videre gjennom veggen og inn på soverommet som ligger ved siden av, og forsyner ytterligere tre punkter der inne, samt taklampe. Vet ikke hva slags dårlig elektriker som har vært her i sin tid, men vedkommende må ha vært skikkelig... dårlig.
For såvidt forståelig.
Jeg synes uansett at du skal vurdere å skifte automatsikringen til "C"-karakteristikk, ettersom du sannsynligvis klarer å løse problemene på den måten?
Dette bør ikke koste mer enn en tusenlapp, +MVA.
En 10A jordfeilautomat av god kvalitet (Schneider) koster sikkert det i seg selv.
Ja, det har du sikkert rett i.
Men nå var det vel i utgangspunktet snakk om en enkel automat, uten jordfeilfunksjon? Da blir det jo straks en litt annen pris.......

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
64
Torget vurderinger
3
Hvor mye er det å hente lydmessig ved å gå fra 2,5 kvadrat til 4 kvadrat kabel fra sikringsskapet og til 16 ampers kursen til anlegget. Bare litt eller mye.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
2.221
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
6
Har tatt et lite overblikk her nå, og regner det som lite aktuellt å oppgradere eksisterende kurs med større kvadrat og høyere ampere siden det ser ut til at den ikke bare går til fire (!) forskjellige punkter i stua, men er trukket videre gjennom veggen og inn på soverommet som ligger ved siden av, og forsyner ytterligere tre punkter der inne, samt taklampe. Vet ikke hva slags dårlig elektriker som har vært her i sin tid, men vedkommende må ha vært skikkelig... dårlig.
For såvidt forståelig.
Jeg synes uansett at du skal vurdere å skifte automatsikringen til "C"-karakteristikk, ettersom du sannsynligvis klarer å løse problemene på den måten?
Dette bør ikke koste mer enn en tusenlapp, +MVA.
En 10A jordfeilautomat av god kvalitet (Schneider) koster sikkert det i seg selv.
Men nå var det vel i utgangspunktet snakk om en enkel automat, uten jordfeilfunksjon? Da blir det jo straks en litt annen pris.......
Uten jordfeilmodul er ikke lov å bruke i enebolig. Trodde egentlig ikke at automatene på Clas var lov å bruke i Norge uansett, jordfeilmodul eller ikke.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
563
Sted
Bergensregionen
Feilmerking og rørbegrensninger

Det er ganske vanlig i eldre hus der antall kurser er færre enn i nye. Til å begynne med ble strøm kun benyttet til lys. Jeg har endog benyttet varmtvannsbeholder som kunne oppvarmes med både strøm og ved (og kunne koke over og derfor hadde et rør som håndterte slike tilfeller). Det er også ganske vanlig å forlenge en kurs hvis man i ettertid trenger flere punkter. Antall kurser kan også begrenses av (gjenværende) plass i sikringsskap. I gamle hus må man ofte gjøre det beste ut av situasjonen hvis det ikke skal bli en omfattende og dyr jobb.
Det som er litt merkelig at det er en annen kurs i skapet også som står oppgitt som brukt oppe i stua, men det som er synlig der oppe er bare den ene kursen som alt tilsynelatende går på. Vet jo at det var vanlig med snauere kurser før, helt ned i 6A og sånn? Men når det er automatsikringer i skapet så ville jeg trodde det var litt mer oppegående greier på gang. Skal sjekke dette nøyere neste gang jeg flytter ;)
Feilmerking og ufullstendig merking er ikke uvanlig. Jeg har supplert kurslisten i mitt sikringsskap etter å ha koblet inn og ut kurser for å se hva som virker når.

Det er ikke uvanlig å trekke nye kabler i (meget) gamle rør. Disse kan ha kapasitetsbegrensninger slik at man f.eks. maksimalt kan montere 10 A automatskiringer.

Sluket

The One and Lonely
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
50.663
Torget vurderinger
14
Hvor mye er det å hente lydmessig ved å gå fra 2,5 kvadrat til 4 kvadrat kabel fra sikringsskapet og til 16 ampers kursen til anlegget. Bare litt eller mye.
Generelt; NADA!

Spesielt; Har du lav inngangsspenning i huset, langt strekk til hifien (30 m.) og voldsomme effektforsterkere som kontinuerlig trekker MYE strøm så KAN det bety noe i form av redusert effekt og/eller driftsforstyrrelser men da skal det være ekstremt dårlige forhold.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
4.187
Men jeg har altså en stk. iso-trafo som sagt, på 2000 VA, pluss en effektforsterker hvor trafoen i strømforsyningen også er på 2000 VA. Dette pluss to varmeovner og belysning, tv, og frontend kan forsynes av en ynkelig 10A kurs uten problemer bare sikringen er treg nok til at jeg får skrudd på alle apparatene?

Oooopps... Hvor store er de varmeovnene?

Piemonte

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2013
Antall liker
47
Alt dette må jo sees i forhold til totalbelastningen i rommet fra før, jeg har egen kurs til stua på 13 A med 1,5 mm2. (ja det var lovlig i 96)
Her kunne jeg sikkert med fordel hatt 2,5 eller 4 mm2 men å skifte sikring hvis en ikke har bruk for mer strøm har ikke noe for seg (mener ikke de som trenger effekten)
Mitt forbruk i stua er rundt 200 watt i lyspærer og ingen panelovner eller varmekabler, så stereoen få all koberkabelen for seg selv i praksis.
Men skal vurdere å trekke nye kabel :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
735
Torget vurderinger
4
Hvis sikringen ikke går og kabelen ikke er/blir varm så er alt i sin skjønneste orden og det er ikke noen grunn til å bytte noe.

Det jeg ville brydd meg om er det å få byttet ut alle Wago klemmer av typen 273 i huset da de kan være brannfarlige.

N

nb

Guest
Hvis sikringen ikke går .
Tja, kan jo overbelaste en vanlig jordfeilatumat en del over et visst tidsrom uten at den løser ut. Det går forsåvidt, men i min bok er ikke ting i den skjønneste orden da.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.252
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
4
Generelt; NADA!
Ikke enig, jeg mener det har litt å si.
Hvalross, anbefaler deg å ta strøm på alvor. Dvs god jording fra sikringskapet, engen kurs til musikkanlegget som ikke er underdimensjonert, strømkabler, strømfilter, regenerator o.s.v.
Prøv selv og gjør dine egne erfaringer.

Sluket

The One and Lonely
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
50.663
Torget vurderinger
14
Generelt; NADA!
Ikke enig, jeg mener det har litt å si.
Hvalross, anbefaler deg å ta strøm på alvor. Dvs god jording fra sikringskapet, engen kurs til musikkanlegget som ikke er underdimensjonert, strømkabler, strømfilter, regenerator o.s.v.
Prøv selv og gjør dine egne erfaringer.
Det tas på alvor vær du trygg! Men jeg er også utdannet elektromontør bl.a. og relativt pragmatisk hva akkurat dette angår. 2,5 mm2 har en motstand på drøye 0,007 ohm pr. løpemeter, 4 mm2 har en tilsvarende motstand på drøyt 0,004 ohm.

I praksis betyr dette at en 10 m. lang kabel med tverrsnitt 2,5 mm2 ha et spenningsfall på kun 2,79V ved 10A kontinuerllig belastning, en 4 mm2 kabel 1,75V. Forskjellen utgjør m.a.o. ca. 1V eller sagt på en annen måte 0,4% av den nominelle spenning på 230V.

Dette er FØR den interne strømforsyning/trafoi/regulering begynner å jobbe i komponentene, og altså ved hele 10A kontinuerlig belastning. Ved 5A kontinuerlig belastning av kursen er forskjellen inn på apparatet 0,5V

Jeg tror ikke det er der krigen vinnes. Dessuten - ved å benytte oversize kabel i 230V sammenheng er det slettes ikke sikkert at koblingsklemmene i kontakter osv. er spesielt glade i/egnet for dette, og de ubetydelige forskjellene i ledningsmotstand kan fort spises opp av dårlig kontakt og oksydering etc.

Misforstå meg rett - egen kurs til anlegget, skikkelig forlagt, relevant tverrsnitt i.h.h.t. maks belastning osv. YESSIR! Men det går grenser.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
735
Torget vurderinger
4
Tja, kan jo overbelaste en vanlig jordfeilatumat en del over et visst tidsrom uten at den løser ut. Det går forsåvidt, men i min bok er ikke ting i den skjønneste orden da.
En jordfeilbryter skal vel løse ut umiddelbart?
Ikke på overlast. I min bok ville det vært dumt å ha en sikring som ikke tåler en viss overlast.

I 2010 ble det satt nye krav til I2 verdi så etter den tid får man ikke benyttet 16A sikring på 2,5kvadrat kabel i boliginstallasjon med visse unntak.

bambi

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
4.375
Sted
Nedre Eiker
Men jeg har altså en stk. iso-trafo som sagt, på 2000 VA, pluss en effektforsterker hvor trafoen i strømforsyningen også er på 2000 VA. Dette pluss to varmeovner og belysning, tv, og frontend kan forsynes av en ynkelig 10A kurs uten problemer bare sikringen er treg nok til at jeg får skrudd på alle apparatene?

1000 watt og 1500 watt. Men fyrer ikke veldig hardt med dem, siden jeg har vedovn nede som jeg bruker til å ta de verste kuldetoppene med.

frode.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.02.2005
Antall liker
4
Sted
Namsos
Hei
Jeg bygde for mange år siden det lydrommet jeg har i dag, og her har jeg tre separate kurser til anlegget.
Monoblokkene er koblet opp på 20a kurs, cd og forforsterker er koblet på en 16a, og bluray, dac, og div på en 16a.
Dette ble slik pga at jeg rev hele sokkelleiligheten, og dro opp nye kurser likt det som var fra før.
Lys , projektor og div andre ting er koblet opp på en 10a.
Vet ikke om dette gjør noe lydmessig med lyden, da dette ble gjort før anlegget ble flyttet fra stuen til dette rommet.
rommet er på 4,8 x 6,5m(BxL)
Har uansett ikke vært plaget med støy, selv ikke da jeg hadde 300b og avantgarde hornhøytt.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
162
Sted
Sunndalsøra
Hvis sikringen ikke går og kabelen ikke er/blir varm så er alt i sin skjønneste orden og det er ikke noen grunn til å bytte noe.

Det jeg ville brydd meg om er det å få byttet ut alle Wago klemmer av typen 273 i huset da de kan være brannfarlige.
Da mener du sikkert den grå typen som ikke viser at lederne er stukket helt inn. Har sett brann tilløp både på disse og Torix vrihylser. mvh.Guit

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
735
Torget vurderinger
4
Uten jordfeilmodul er ikke lov å bruke i enebolig. Trodde egentlig ikke at automatene på Clas var lov å bruke i Norge uansett, jordfeilmodul eller ikke.
Det er fortsatt lov å bruke automatsikring uten jordfeilbryter i enebolig, det er avhengig av arbeidets omfang.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
735
Torget vurderinger
4

Da mener du sikkert den grå typen som ikke viser at lederne er stukket helt inn. Har sett brann tilløp både på disse og Torix vrihylser. mvh.Guit
Ja, den de brukte for lenge siden.

Torix vrihylser er kjempefine, korrekt utført så gir de god kontakt.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.081
Det er fortsatt lov å bruke automatsikring uten jordfeilbryter i enebolig, det er avhengig av arbeidets omfang.
Ja det var nettopp det jeg også mente.
Medmindre det er snakk om en ny-installasjon, eller oppgradering av hele anlegget / sikringsskapet, vil jeg tro at man uten problemer kan bytte ut en eksisterende 10A "kvikk"modul med en tregere utgave.
Skal man evnt bytte ut til automat med innebygget jordfeilbryter på en kurs, må man gjøre tilsvarende bytte på de andre kursene også.Det er i alle fall hva jeg har blitt fortalt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
735
Torget vurderinger
4
Ja det var nettopp det jeg også mente.
Medmindre det er snakk om en ny-installasjon, eller oppgradering av hele anlegget / sikringsskapet, vil jeg tro at man uten problemer kan bytte ut en eksisterende 10A "kvikk"modul med en tregere utgave.
Skal man evnt bytte ut til automat med innebygget jordfeilbryter på en kurs, må man gjøre tilsvarende bytte på de andre kursene også.Det er i alle fall hva jeg har blitt fortalt.
Det er et definisjonsspørsmål og DSB har definert skifte av sikringer som vedlikehold og ikke utvidelse, det vil si at man ikke trenger å bruke dagens forskrifter.

Nå er ikke prisforskjellen mellom automat og jordfeilautomat allverden så jeg ser ikke noen grunn til å ikke bruke jordfeilautomat.

Jeg beholdt de eksisterende skrusikringene og satte opp seperate jordfeilbrytere til kjøkken og bad da jeg pusset opp leiligheten, dvs en minimumsløsning.

ChrisHesby

Medlem
Ble medlem
18.12.2012
Antall liker
14
Sted
Sandefjord

1000 watt og 1500 watt. Men fyrer ikke veldig hardt med dem, siden jeg har vedovn nede som jeg bruker til å ta de verste kuldetoppene med.

Den trafoen din, er den til forsterker eller?

Hvis ikke så har du ganske stor overlast på kursen din. Eller det har du egentlig uansett siden 10A tilsvarer 2300W, og du har 2500w med varmeovner. Og i tillegg en forsterker på 2000W (VA er nesten det samme som watt, uten at jeg går noe mer spesifikt inn på det) Så er du på en total effekt på krusen på 4500W og eventuelt hva den trafoen forsyner.

ChrisHesby

Medlem
Ble medlem
18.12.2012
Antall liker
14
Sted
Sandefjord
Kun ved kortslutninger, ved over belastning så kan de gamle automat sikringene holde 45% mer enn merke strømmen i opptil en time dvs at en 10A kan holde 14,5A i en time. Dette er den så kalte I2 verdien. På nye automater så er det 20% pga nye regler, Så derfor man nå bruker 15A med I2 verdi på 1,2 der man brukte 16A før

bambi

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
4.375
Sted
Nedre Eiker

Den trafoen din, er den til forsterker eller?

Hvis ikke så har du ganske stor overlast på kursen din. Eller det har du egentlig uansett siden 10A tilsvarer 2300W, og du har 2500w med varmeovner. Og i tillegg en forsterker på 2000W (VA er nesten det samme som watt, uten at jeg går noe mer spesifikt inn på det) Så er du på en total effekt på krusen på 4500W og eventuelt hva den trafoen forsyner.
Forsterkeren går rett i veggen, men iso-trafoen forsyner pre, kilder, og tv med strøm. Men jeg går ut fra at disse tallene er hva apparatene kan trekke max, når de går for fullt? Det gjør de jo "aldri" i normale situasjoner så det er vel bare en teoretisk overlast, selv om jeg helst skulle sett at jeg hadde kurser som var overdimensjonerte til alt som er koblet til.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.081
Ja, ved jordfeil!
Men som "Anonym" indirekte sier; effektbelastingen for kursen kan gjerne overstige max Ampere over et visst tidsrom, i et grensetilfelle. Jordfeilbryterens funksjon er jo en helt annen "dans"....

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
4.187
Ok, da skjønner jeg. Jeg har en dedikert jordfeilbryter, men det som menes her er en kombisak med vanlig sikring og jordfeilbryter? Hvis jeg ikke er på viddene nå så har jeg lært litt idag også. :)

N

nb

Guest
Jepp.

En jordfeilautomat er en automatsikring som også løser ut ved jordfeil. Helt standard sak i disse tider - det er vel knapt noe annet som brukes. Den måler lekkasjestrøm mellom fasene og jord og løser ut på en veeeldig liten strøm, det er vel 0.3 milliAmpere som er vanlig (?). Utover det fungerer den som en vanlig automatsikring.

Nyere anlegg har ikke dedikert jordfeilbryter da det av naturlige årsaker ikke er nødvendig siden det finnes på alle kursene.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
735
Torget vurderinger
4
Det som er litt artig er prisen en klarer å få DIY til:

Mitt neste sikringsskap vil være en boligsentral (3 sikringsrader + svakstrømsdel i samme skap), ferdig bygd med overspenningsvern, komfyrvakt, ringetrafo, målesløyfe, overgangsklemmer, avdekninger og 16 kurser ender jeg opp med å betale 12-13k ink mva.

Sist redigert:
L

larkus

Guest
Hvorfor ikke like godt gå for det ultimate med en gang:cool:
valab004.jpg

Sluket

The One and Lonely
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
50.663
Torget vurderinger
14
Jepp.

En jordfeilautomat er en automatsikring som også løser ut ved jordfeil. Helt standard sak i disse tider - det er vel knapt noe annet som brukes. Den måler lekkasjestrøm mellom fasene og jord og løser ut på en veeeldig liten strøm, det er vel 0.3 milliAmpere som er vanlig (?). Utover det fungerer den som en vanlig automatsikring.

Nyere anlegg har ikke dedikert jordfeilbryter da det av naturlige årsaker ikke er nødvendig siden det finnes på alle kursene.
30 milliAmpere var det ihvertfall tidligere, dette er ikke mye... men tilstrekkelig.

Topp Bunn