kaap konverterer stall til lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Dette må være et av Norges aller lekreste lytterom !!!

    Ser utrolig delikat ut !! Og med tiden, så vil nok dette komme til og være i toppen lydmessig og ;)

    Gratulerer med vel gjennomført!!

    /JR
    Takk for det. :)

    Dette ER Sentralens lekreste rom, definitivt. Endelig løsner det hos lydfolket, ikke bare surregutta som lager flotte interiører. SlukApprobert (c) Sluket :cool::cool:
    :) Takker

    Takk før det :)

    Wow - Nå snakker vi business! :D

    Regner med at det blir god klem i lyden her, så her er et annet skiltforslag:
    :)

    Fantastisk!!!

    Husker godt da jeg for noen år siden stakk nesen innenfor stallen. Sluttresultatet ble hindsides det jeg trodde var mulig. Alene verdt en ny tur til Mo i Rana
    Takk for det... veldig fint å høre FOR en hobbysnekker, AV en yrkessnekker :)

    Kjempe flott! :)
    :)

    Strøkent! Rett og slett strøkent! :cool:
    Når kjører du åpen stall? :D
    takker... tja si det :p
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    noen ord om rommet...

    Det er som mange ganger nevnt, ca 59kvm, kvadratisk, normal takhøyde, i et separat bygg.

    Må innrømme at jeg har flere ganger underveis tenkt "hva f*n er det jeg holder på med?!?".. Arbeidsmengden med både på gulvvarmen og de spesielle "skyggefeltene" i vegg og tak har påført et heftig antall ekstra timer med jobb.. og kostnader. Et normalt menneske hadde nok heller laget en utleieleilighet og fått en bedre økonomisk hverdag når det mnd-leien har kommet inn, men slik ble det ikke. Vi lever bare en gang, så selv om lommeboka er slank, så må man kanskje unne seg noen godbiter mens man er ung. Dessuten skal jeg prøve å kompansere med litt fotooppdraginntekt i lokalet... blir ikke utleieinntektinvå, men alle monner drar.

    ..pluss, for de som har fulgt med på tråden, har kostnaden ved utbedringen av feilen på taket på boligen satt nødbrems på alle andre planer og drømmer for noen år fremover. Men som jeg bruker å si.. så lenge ungene har det bra, er alt godt :)

    pr idag er det ikke superb lyd her inne. Har bare gått et par døgn siden jeg fyrte opp første gang.. å bli kjent med et rom tar ofte laaaang tid. Men mulig jeg får hjelp til å måle rommet om ikke lenge, for å få en pekepinne på hvor jeg ligger ann. Til de som har spurt, har jeg svart at jeg er på nivå 6, av nivå 10.. som er hvor jeg ser for meg være mulig her inne. Det er fult mulig å høre på musikk, men jeg kjenner oppsettet såpass at jeg vet at her er det mere å hente.. og kanskje litt til.

    Ellers, skal LP'ene få nytt sted å stå etterhvert, og platespiller, riaa + psu få et eget rack å stå på. Det blir morro med analog lyd igjen etter mange års pause.

    Siste feriedag skal forsøkes nytes, før virkeligheten venter ca kl 08.00 i morgen..

    mvh Kai
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fy fan så heftig, gratulerer med ferdigstilling.
    Jeg kommer innom ila. dagen om det passer for deg :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    I dette rommet hadde mitt EC multi-kanalsoppsett passet perfekt, men det har jo ikke DP fronter..... :rolleyes:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.132
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Flott resultat. Sånn går det når man ikke gir seg. Handling ikke bare sla sla prat. Er imponert over innsatsen og rommet. Fineste jeg har sett av dedikerte lytterom. Gratulerer.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    1.309
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    For et vanvittig lekkert rom! Holder på med et lignende prosjekt så dette er inspirerende saker! Gratulerer!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer,

    Ser helt rått ut og utrolig imponerende at du har gjort alt selv.

    Ta det helt med ro med lyden, det kommer til bli bra!

    Mvh
    OMF
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vanvittig lekkert.
    Den som venter på noe godt venter ikke forgjevest:)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    I dette rommet hadde mitt EC multi-kanalsoppsett passet perfekt, men det har jo ikke DP fronter..... :rolleyes:
    hmm... nytter ikke med DP fronter når det er EC inni heller ;)

    Flott resultat. Sånn går det når man ikke gir seg. Handling ikke bare sla sla prat. Er imponert over innsatsen og rommet. Fineste jeg har sett av dedikerte lytterom. Gratulerer.
    :) thx!

    For et vanvittig lekkert rom! Holder på med et lignende prosjekt så dette er inspirerende saker! Gratulerer!
    Takk for det :)

    Hvordan forholder romdimensjonene seg til det gyldne snitt?
    https://www.psaudio.com/room-calculator/
    hmm... ifl kalkulatoren er rommet alt for stort ift takhøyden :/

    Gratulerer,

    Ser helt rått ut og utrolig imponerende at du har gjort alt selv.

    Ta det helt med ro med lyden, det kommer til bli bra!

    Mvh
    OMF
    Takk for det :)

    Vanvittig lekkert.
    Den som venter på noe godt venter ikke forgjevest:)
    :) thx :)
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Så fikk man endelig oppleve stallen "the hall of hi-fi"
    Size matters ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk flott, som sagt. Enda mer imponerende nå når det er ferdig. Utleieleilighet? Og forholde seg til leieboere? Før hadde jeg jevnet det med jorda! ;)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer! Virkelig lekkert. Og for en innsats. Jeg er imponert. Er det forresten smykkene Sonus Faber Stradivari du har flankert forsterkerne med?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer! Virkelig lekkert. Og for en innsats. Jeg er imponert. Er det forresten smykkene Sonus Faber Stradivari du har flankert forsterkerne med?
    Takker for det...:)

    Nei, ingen SF her desverre. Som det står i signaturen min, er dette Multicell mk3, serienr 001 og 002... opprinnelig en prototype.
    Dette er dipoler, aktivt delt, 2 veis, med fulltone i topp (Manger) og 9 stk 8» SEAS i bunn.

    Mvh Kai
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Litt sent ute men allikevel ; fantastisk flott rom, passelig størrelse og riktig fiiin atmosfære. Gratulerer - en inspirasjon for alle !
     
    2

    2xJ

    Gjest
    P.M...... er du ikke enig at dette rommet fortjener et flott hornoppsett ? ;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Helt klart hornoppsett - jeg ville også ydmykt foreslå det !
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Ydmyk ? Horneier ?? :confused: la oss håpe P.M var ironisk... :rolleyes: :p

    Hornarroganzen :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.782
    Antall liker
    11.260
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Så snille og ydmyke som horngutta er så går nok det helt fint :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har det da gøy med horngutta i Horten, så de er ikke så ille å campe med.
    Det blir sparket på en godmodig måte i alle retninger:)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    igjen.. takker for tilbakemeldinger :)

    Rommet er nesten i daglig bruk, med mye utprøving og flytting av demping. Spiller helt greit nå. Gulvet er nesten uten tepper, så det skal jeg snart gjøre noe med.

    Hva med lyden da... Jo, en ting er sikkert, dette er noe helt annet enn noe annet jeg har hørt. Høyttalerne mine er flinke å forsvinne, for all del, men her er de totalt borte. De står mest "til pynt"... musikken er helt frakoblet de fysiske høyttalerne. Alt foregår i rommet. Det samme sa fbh71 etter ca 10sek lytting.

    Det andre er at det spiller svært flatt. dvs, sett bort fra kvass topp grunnet ubehandet(dempet/diffusjon) gulv/tak.
    Ingen markante topper/dipper. Spiller "innafor" ned til 16Hz pr nå.

    MEN, her kommer ulempen med å få det "så bra til".. det spiller dønn ærlig... Dårlige innspillinger avsløres momentant, men til gjengjeld er gode innspillinger på en helt nytt nivå. Hørte senest i går på en halvnytt album med ho KB.. hvor stemmen hennes var flott å høre på, men pianoet var totalt drept for dynamikk i mixen.

    men som sagt, det skal inn noen gulvtepper for å roe ned refleksjonene fra gulvet. I taket har jeg en plan, men den rekker jeg neppe å gjøre noe med før til høsten/vintern.

    -mvh Kai
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei Kai!
    Gratulerer med et flott selvgjort lydrom. Nesten så jeg skull gjort det selv:) Har også selv fått meg et nytt lydrom etter total vannskade 5 april i 2017. Så kom ferien og det ente med at jeg ble boende på hotel fram til 1 november. Alt DP utstyret og anlegget måtte jeg pakke ned selv , da Poligon ikke fikk tilgivelse å pakke det ned. Det ble et gjævlig arbeid. Men nå har jeg fått en ny fantasisk leilighet med et sentralt lydanlegg:D Da jeg er elektromontør, så ble alt elektrisk byttet ut. Belysning ble selvsagt byttet til led downligt i sone inndeling langs vegger slik du har gjort det. Da led downlight har stor spredning, så behøver man ikke å punktere hele taket slik vi gjorde det før. Når det lyser langs veggen får man en fin lyseffekt.
    Ellers så måtte jeg bare ordne meg med et nytt brukernavn på sentralen. Skulle prøve å komme meg inn på det gamle, men hadde glemt passordet. Skulle prøve å kontakte disse høvdingene, med fikk aldri noe svar på mail for å få nytt passord. Så jeg måtte bare registrer meg med et nytt brukernan som svarer til livsstilen:cool: Så nå har jeg allerede fått nyte Dp lyden igjen. Må begynne å tenke på oppgradering av noen Dp komponenter igjen. Driver Leif Ernstsen med dette fortsatt? mvh. Motorhome
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.496
    Antall liker
    6.868
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Erntsen har så vidt jeg vet pensjonert seg nå.

    Johan-Kr
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Takk skal dere ha ! Det blir blir først dpC1b som må oppgraderes til singature og deretter den andre DpA1 som driver bass drivere.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Takker for det Motorhome..
    Ser du allerede har fått fasiten på spm ditt.. :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    aircanada
    Bilder....vi trenger flere bilder!!
    Her er et par tatt i full fart... Slik oppsettet er pr dd.

    IMG_8341.JPG


    strøm adapterene til pre og det aktive delefilteret fikk nylig samme strømkabel og støpsel som de øvrige apparatene
    (Kun kabelen til laptopen som skiller seg ut nå)

    IMG_8315.JPG
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Skal ikke stå på estetikken heller nei ;) Har du tall på antall timer lagt ned i stallen eller er det et "glemt kapittel" nå når det er tid for nytelse?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Skal ikke stå på estetikken heller nei ;) Har du tall på antall timer lagt ned i stallen eller er det et "glemt kapittel" nå når det er tid for nytelse?
    huff... da jeg har null loggbok på hvor mange timer jeg har brukt, blir dette vill gjetning dessverre. Men det nok mange hundre timer.
    Fra å starte å rive den gamle stall innredningen, partere den i mindre biter og deponere dette.
    Så rive vegger og tak, deponere noe, rense brukbart matriale for spiker.
    Kjerneborre hull i boligmur, stallmur og stallgulv + legge ned 30m med kulvertrør for gulvvarmen.
    Legge ut armeringsmatter, borre hull i betonggulvet og lage fester for at armeringen sitter fast.
    Legge par hundre meter med 20mm vannrør, og feste den i armeringen (for at den ikke skal flyte opp under påstøping)
    Støpe 60kvm med påstøyp.
    Kle igjen 8 vindu, med alt det innebærer av isolasjon osv osv.
    Bytte ut "fjøs-dobbeldør" med vanlig ytterdør, inkl kle igjen mellomrommet.
    Lekte ut 2" i tak og vegg for etterisolering og korrekt lekting for neste trinn. Inkl fuktsperre.
    Mange hundre meter med lekter, inkl forrige trinn, og deretter all den lekter som måtte til for å kasse ut/ned rundtom i hele rommet for å skape disse forsenkede feltene.
    Lektre, Lektre og mere lektre... gud bedre for mye lektring.
    Trekke strøm til 10 uttak, fordelt på 2 kurser. Nettverk og balansert kabel. Pluss trekke og feste 2 spot-kurser
    Så få opp sponplater i "veggfeltet", og gipsplater i de øvrige... rundtom 60 plater totalt. Masse ekstra jobb pga at veggene ikke vanlig/flate.
    Borre hull til 20 spotter.
    ca 60 liter sparkel.. hadde jeg hatt bedre tid, hadde jeg sikkert tatt en runde til og brukt totalt 100l .. vil jeg tippe. (Ergo, resultatet er ikke 100%, men jeg siden jeg har brukt matt maling, vil jeg kunne "fixe" skjønnhetsfeil" og flekkmale uten at det vil synes...)
    Pusse pusse pusse
    Male 2 strøk, vegg og tak.
    Legge gulvunderlag med integrert fuktsperre, og deretter laminat.
    Listverk + utforing til dør.
    El-montasje gjort av aut.Elektrikker, inkl ny kurs med ny sikring.
    + masssssse småting som har tatt ekstra tid..

    Så jeg må kanskje endre fra min innledning "Men det nok mange hundre timer."... det er trolig 4 sifferet antall timer :/

    ... du sier glemt kapittel... det er nok ikke langt fra sannheten.. det har skjedd flere ganger hvor jeg har stoppet opp og tenkt "hva fan er det jeg holder på med"..
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    aircanada
    Bilder....vi trenger flere bilder!!
    Her er et par tatt i full fart... Slik oppsettet er pr dd.

    Vis vedlegget 506903

    strøm adapterene til pre og det aktive delefilteret fikk nylig samme strømkabel og støpsel som de øvrige apparatene
    (Kun kabelen til laptopen som skiller seg ut nå)

    Vis vedlegget 506904
    Nr 3 fra venstre krysser hverandre og det gjør ikke nr 6 åsså har du en kabel liggende i kveil :mad:
    Fan det e lækkert og låter bra må jo pirke litt :p
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn