en liten oppdatering, omsider...
Prosjektet mitt har nå vært på papiret en stund, og planene er forsåvidt klare. Det som står i veien, er ganske enkelt ting som MÅ tas først. Prioritering med andre ord. Huset viste seg ha en del skjulte utfordringer... og som vanlig dekkes ikke en sjit av eierskifteforsikringen (10k rett ut vindu!). Så vi har brukt både sparepenger, og nå nylig også økt lån, for å rette opp i feilene.
I desember valgte varmepumpa å ta kveld.. det er ikke snakk om en slik brummeboks som henger under taket, men et mer komplekst oppsett på vaskerommet. Huset har nemlig bergvarme, og disse væske-vann pumpene er ikke billi kan jeg meddele. Kunne sikkert spart noen kr ved å kjøpe en middelmådig erstatning, men valgte å gå all-inn. Den nye løsningen var endelig på plass i April.
Ellers har det nå den siste mnd blitt mye jobb med å reparere dårlig håndverk på taket, og åpnet så veggen for å undersøke etter evt vannskader. Når eg først mått rive veggen, tenkte jeg å etterisolere og legge ny bordkledning, og når jeg måtte det, byttet jeg liksågodt vinduene. Det baller på seg kan man si. Den heavy jobben er så godt som ferdig, bare noen timer igjen med maling, og montering av fasadebelysning. Bordkledning, lekter og isolasjon.. billi... 3lags vindu... not so much...
(bilde fra starten av rivingen... etterbilder kommer når jeg er heeelt ferdig..)
Ellers har jeg i ledige stunder gjort små prosjekter bare for å ikke bare gjøre MÅ-TING...
Krampe/spikerpistol rack
Fikk en sliten hagebenk via fjasboka, gav den litt TLC, og ble god som ny etter <2t arbeid.
Stallen skal nå i sommer tømmes totalt for innhold og rives ut til plastfolien. Gulvet skal så forsøkes å få plant og fint. Planen var egentlig å legge parkett, som er lunere å gå på enn laminat, men også dyrere. Men rørleggern min satte en ide i hode mitt, og har nylig lagt ned denne pølse ned i bakken...
(Not your average german sausage.. ref the bikes for size)
Kabelen graves ned mellom hus og stall
Dette blir en ganske høy engangskostnad, men vil i praksis ha gratis oppvarming fra bergvarmepumpen i huset, da dette bare blir en utvidelse på systemet som eksisterer. Det blir derfor vannbårn varme i gulvet og billi laminat. Satser på det blir en bra kombo.
Ellers har jeg så smått kjøpt inn div ting jeg har kommet over til prosjektet, bla ELKO plus sine sorte støpsel.
Gulvet får jeg levert på mandag allerede.. måtte slå til på en deal jeg ikke la passere. Blir plassert tørkt og lunt selvfølgelig.
Ut over det overnevnte skal hagen endelig blir renset for stein, etter vårens planering, og sås inn. Det skal bli herlig å få en plen. Det store vinduet og skyvedøra som ble tatt ut fra stua er strengt tatt ikke ødelagt, bare dårlig isolasjonsevne og slitne. Isteden for å kaste disse på dynga, skal jeg bruke resterende materiell fra fjorårets plattingprosjekt, vinduet og skyvedøra, og lage et lysthus på hjørnet på tomta. Det skal brukes som grillsted når veret ikke tilsier utestitting...
Sånn går no dagen... Nås skal jeg lalle sove litt før småkrapylene starter opp for full gass...
PS; som nevnt i et innlegg nylig, ble det oppdaget at strømtilførselen mellom hus og garasje ikke var innafor, så nå må jeg bestille en ny (og kanskje) oppgradert kabel fra sikringskapet og ut til garasjen.. som etterhvert vil være strømkilden for stallen..
go natt, og kos dere på hver deres hjemmearena
mvh Kai