Kømoral og folkejustis

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Sniking i køen er vel noe alle irriterer seg over, og ikke uten grunn. Det finnes knapt en noe så egoistisk handling og utøvende arroganse. Sniking er faktisk mer irriterende enn ølprisene på Aker Brygge eller billettprisene på Nordkapp platået.

Det finnes sniking i køen på tradisjonelt vis, hvor man ubemerket (tror man i hvert fall) glider forbi stakkarne som pliktoppfyllende har stått og ventet på tur for så å smette inn foran og late som ingenting. Dette er i og for seg er ille nok, men det finnes en annen type sniking som er enda mer irriterende.

Det er køjustisen som oppstår når man står i matbutikken med kurven i hånden og venter på tur for å betale. Når man er passe mør i bena dukker det plutselig opp en butikkansatt som smetter inn i kassen ved siden av å roper "ledig kasse her". Flott tenker jeg for jeg er neste mann i køen, men tror du ikke da at noen* har fått det for seg at det da er første man til mølla prinsippet som gjelder om man så står sist i køen. Raskt kan du som var først bli sist i køen.

Denne form for missforstått køjustis irriterer meg mest. Og det rare er at denne form for handlig blir begått at tilsynelatende oppegående mennesker. Jeg trodde at det ville for de aller fleste (bortsett fra uoppdragne fjortiser som ikke vet bedre) være innlysende at det skulle være jeg, som tross alt sto som nestemann i køen som skulle få komme til den ledige kassa. Men neida, i de fleste tilfeller er det faktisk sistemann i køen som blir førstemann.

Når dette skjer sparer jeg ikke på glosene. De som sniker på denne måten får høre det.
I England er det bannlyst og helligbrøde å snike i køen, og er man så dum får man slengt følgende etter seg "Hey you bastard, get the f...back in the cue..."

Jeg skal i hvert fall fortsatt si hva jeg mener når denne form for køjustis praktiseres.

Ha en køfri sommer!
8)

*med noen mener jeg tilsynelatende oppegående mentalt friske mennesker som burde vite bedre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Kø er ikke morro.

Men her lager du deg selv et problem utav ingenting.

Hvorvidt dem bak deg i køen bak deg hopper ut og over i en hurtigere kø øker ikke den tiden du må vente på at dem foran deg skal somle seg ferdig. Din forargelse er således mer basert på misunnelse over at noen har bedret sin situasjon uten at du fikk ta del i dette. Det blir litt som femåringen som får en fin gave han blir glad over, for deretter å briste i gråt over manglende rettferdighet når storesøster fikk en gave som kostet femti kroner mer like etter.

:-\

N

nb

Gjest
Køteori er et ganske kult fagfelt. Den mest basale innsikten fra det er at det er betydelig mer effektivt med en kø og to kasser enn to køer og to kasser.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Kø er ikke morro.

Hvorvidt dem bak deg i køen bak deg hopper ut og over i en hurtigere kø øker ikke den tiden du må vente på at dem foran deg skal somle seg ferdig. Din forargelse er således mer basert på misunnelse over at noen har bedret sin situasjon uten at du fikk ta del i dette. Det blir litt som femåringen som får en fin gave han blir glad over, for deretter å briste i gråt over manglende rettferdighet når storesøster fikk en gave som kostet femti kroner mer like etter.

Tullball!
Da ser ikke du poenget i innlegget....sorry. Det er ikke snakk om misunnelse (misunnelse for hva egentlig?) men snarere at dette blir feil oppførsel rett og slett. Mangel på folkeskikk.
Ikke akkurat et livstruende problem, enig i det, men dog en irriterende bagatell i hverdagen.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Det aller verste er vel når det ikke kommer noen butikkansatt i kassen ved siden av? Og hun som sitter der i den eneste betjente kassen ikke gjør antydning til å tilkalle hjelp selv om køen bare vokser og vokser.
Da er det grunn til å bli irritert.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Tubesnake skrev:
Det aller verste er vel når det ikke kommer noen butikkansatt i kassen ved siden av? Og hun som sitter der i den eneste betjente kassen ikke gjør antydning til å tilkalle hjelp selv om køen bare vokser og vokser.
Ja, irriterende det også. Men det er en annen sak.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Gjestemedlem skrev:
Kø er ikke morro.

Vås fra ende tila annen Deph

N

nb

Gjest
Tubesnake skrev:
Jeg er utrolig god til å følge med på når de tilkaller ekstrahjelp og plassere meg strategisk og dermed spare en tre-fire minutter i kø. Det kan snu en ellers dårlig kø-karma-opplevelse til brå velstand for en enkel sjel.

G

Gjestemedlem

Gjest
Har man tilstrekkelig med sosialistiske gener i i hjernens forargelsessenter er nok dette noe som volder kvaler. Køkultur og køens finurlige sosiale aspekter er lærdom som er vital om man skal overleve i sovjetstater med rasjoneringskuponger.

I dagens supermarkeder derimot, er det lite å hisse seg opp over om man må stå et minutt eller to lengre i en kø enn naboen.

Har man i tillegg en pannelapp som krenker mot sosialismens rettferdighetsforståelse kan nok dette bli traumatisk å forholde seg til.

chill

S

slowmotion

Gjest
Sharpeye skrev:
.... men snarere at dette blir feil oppførsel rett og slett. Mangel på folkeskikk.
Ikke akkurat et livstruende problem, enig i det, men dog en irriterende bagatell i hverdagen.
Må inrømme at jeg aldri har sett slik på det.
Kanskje jeg mangler folkeskikk.

Men ... irriterer du deg virkelig over slikt? Alvorlig talt?

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Har man tilstrekkelig med sosialistiske gener i i hjernens forargelsessenter er nok dette noe som volder kvaler. Køkultur og køens finurlige sosiale aspekter er lærdom som er vital om man skal overleve i sovjetstater med rasjoneringskuponger.

I dagens supermarkeder derimot, er det lite å hisse seg opp over om man må stå et minutt eller to lengre i en kø enn naboen.

Har man i tillegg en pannelapp som krenker mot sosialismens rettferdighetsforståelse kan nok dette bli traumatisk å forholde seg til.

chill
Jaha....

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
slowmotion skrev:
Sharpeye skrev:
.... men snarere at dette blir feil oppførsel rett og slett. Mangel på folkeskikk.
Må inrømme at jeg aldri har sett slik på det.
Kanskje jeg mangler folkeskikk.

Men ... irriterer du deg virkelig over slikt? Alvorlig talt?

Ein bischen ja...
Som nevnt ikke akkurat verdens undergang og får ikke akkurat hjerteflimmer og magesår. Men dette irriterer altså meg, så får andre irritere seg over andre ting.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
for noe sutring, når det er en ledig kasse er det jo selvsagt først til mølla, som du kaller det. De kommer jo ikke i kassa for at hele køen skal flytte seg dit. Og nård u står først i køen som du plages så veødig over å ha stådd i hvorfor i allverden skal du på død og liv i den andre kassen, når du står fremst i køen?

mvh Jørgen som heller går til en ledig kasse istede for å plage en som har 20 kunder som venter...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.876
Gjestemedlem skrev:

chill
Da kan jo du som en god antisosialist holde deg bakerst i køen hele tiden. Eller er det det borgelige egoet som seirer? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Da kan jo du som en god antisosialist holde deg bakerst i køen hele tiden. Eller er det det borgelige egoet som seirer? ;D
Hadde jeg hatt økonomi til det hadde jeg nok ansatt folk til innhandling og slikt.

Jeg er ikke noe glad i kø.

Men da er det også bedre å handle på tider eller steder der rissikoen for slikt er minimal.

Uansett helt bortkastet å hisse seg opp over av noen slapp lettere unna. Gled deg heller over deres iver og initiativ, og besku deres oppførsel i et antroposofisk perspektiv. Mye mer givende aktivitet.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Sharpeye har jo et poeng i at her er det kulturelle forskjeller. Det har således intet med sosialisme å gjøre, snarere dannelse, når briter forholder seg til de andre i køen som likeverdige medmennesker med presumtivt like verdifull tid som dem selv og har kommet litt lenger enn å få seksuell tenning ved å ha klart å smette forbi åtte bestemødre i en kø på Rimi... Vil anta at de siste er i samme kategori mennesker som dem som får ekstra matlyst av at andre dekker regningen, eller dem som på julebord sonderer utvalget for å finne ut hvilken mat som gir mest for pengene.

Som ofte flyreisende er dog dette bagateller mot disse idotene som bare må stå tett inntil bagasjebåndet, og da naturligvis med hele familien og et par par vogner i tillegg. Nok et eksempel på kombinasjonen av egosentrisme og ignoranse hvor vi som kollektiv med samme interesse kommer dårligere ut enn om vi hadde stått to meter fra og først gått frem for å plukke opp våre eiendeler i det de faktisk kom forbi!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Sniking i kø er jo en uting, det mener jo alle - også de som sniker - i alle fall når de blir utsatt for sniking.
Anyway - en kø er direkte korresponderende med kassen den tilhører. Ny kasse - ny kø! Dette bør jo alle vite...
Enkeltes beklagelse over at man ender litt bak i sammendraget når det blir åpnet en ny kasse (ny kasse - ny kø) kunne vært ungått om man hadde vært litt mer på hugget. Rent logisk er det vanskelig å argumentere for at man skal beholde plassen man hadde i forrige kø når man entrer en ny. Hva om det står køer foran fem kasser og kasse nummer seks åpnes? Hvem av de som står som nummer to i disse fem køene skal da vær først i den nye kassen? Personlig tror jeg at køsniking er et resultat av konkuransesamfunnet. Vi er ukritisk oppfostret med å se egosentriske drittsekker på TV, der det eneste som gjelder er å bli først. Jeg tenker selvfølgelig på sport.
Skru av sportsendingen på TV og vi blir igjen et land med empatiske mennesker.

G

Gjestemedlem

Gjest
Pink_Panther skrev:
Man kan lese mye politikk utav hvordan folk forholder seg i slike situasjoner.

1. Sosialisten vil bruke mye tid på å ergre seg over dette. Den usosiale adferd og det an man ikke inpasser seg i det etablerte kømaskineriet. Man stresser seg opp over andres disposjoner og koker over enten det er noen foran i køen som kommer ennå lenger frem ved å gå til ny kasse, eller de bak som på grunn av sin posisjon har bedre oversikt over situasjonen. Høyt blodtrykk, rød stemmeseddel og en gretten biltur hjem kan forventes. Ber bikja holde kjeft og lenker den ute i løpestrengen der den høylydt igjen sparker nedover i rangstigen og jager naboens katt over gjerdet.

2. Den konservative. Førstemann til møllen gjelder her som ellers i samfunnet. Er man for lite oppmersksom eller for treg i vendingen lider man av dårlig initiativ og har seg selv å takke for sin posisjon. Storfornøyd med seg selv etter å ha rukket først frem til kassen i sunn konkurranse med de andre. Kjøper en ekstra is til ungene, og kjører uforvarende over naboens katt på vei opp i garasjen fordi han fremdeles forklarer kona hvordan han kom ut som en vinner i dagens handlesituasjon. Legger katten i en plaspose som festes til dørhåndtaklet på nabodøren, sammen med en 500 lapp som kompensasjon.

3. Den Liberale observerer situasjonen med lett indignasjon men ser det humoristiske i sitasjonen. Tenker isteded mer over hvordan aspargesen bør tilberedes til lunch og lar de andre holde på med sitt. Blir lit lei seg når gamlepusen blir funnet i en plastpose på trappen, men er glad for at den døde raskt og alikevel var gammel. Skjønner hvordan den er havnet der men lager ikke noen unødige konfrontasjoner. Bestiller en stripper til nabohuset en dag han ser at nabokona kommer tidlig hjem til lunch for å overraske sin mann. Kommer fram til at asparges bør kokes i ca 1 minutt og drisles lett med en god olivenolje og et par flak med pecorino.

4. Den kristne blir også forferdet over slik køadferd, og spesielt fordi den gamle damen med gåstol ikke fikk brøyte seg i vei til den andre kassen i løpet av de første 2 minuttene den var åpen. Kjører forsikig hjem med hvite knoker og tenker over leserbrevet som skal forfattes til Norge i Dag. Kjører forbi naboene og iakttar opptrinnet med katten. Glemmer køen og ringer til sin svoger i Dagen og stiller opp i et intervju der den traumatiske hendelsen blir utbrodert, og at de som leser om denne saken kan overføre penger via vedlagte postgiro. Sender også nye purrebrev til vegvesenet for å få hevet høyden på fartsdumpene i veien og sender sin 17 årige datter til butikken etter en pils, for å se om en sitausjon kan oppstå der butikken med det dårlige køsystemet kan politianmeldes for overtredelse av alkoholloven.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
bra inlegg av toriamos og spesielt noruego (som vanlig), deph har rota seg bort som vanlig.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.911
Torget vurderinger
1
Hvordan skal man forholde seg hvis det er en fem meter lang korridor med unyttige tilbudsvarer ved hver kasse og det åpnes en ny kasse? Skal man da skyve de fem seks neste i køen langt inn i butikken for så smette over til den nyåpnede kassen?

Har, btw, vært i supermarkeder med én kø og åtte ti kasser uten at det var noen stor opplevelse.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.876
Psst, Depnoth. Du har byttet om på politisk retning i punkt en og tre.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
J.Finvaag skrev:
for noe sutring, når det er en ledig kasse er det jo selvsagt først til mølla, som du kaller det. De kommer jo ikke i kassa for at hele køen skal flytte seg dit. Og nård u står først i køen som du plages så veødig over å ha stådd i hvorfor i allverden skal du på død og liv i den andre kassen, når du står fremst i køen?

mvh Jørgen som heller går til en ledig kasse istede for å plage en som har 20 kunder som venter...
Du har ikke skjønt prinsippet i min digresjon...
Et lite tips;
Det er ikke kassadamen du skal ta hensyn til (hun får betalt for å sitte der) , men de som faktisk står foran deg i køen. Dette er ren høflighet og en kotyme man bør ta hensyn til.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Dette med å stå i en endeløs kø hos dagligvare handeleren er iallfall over for oss som bor i sentrale strøk. Jeg bruker så og si bare Express shop hvor jeg scanner varene selv og legger de i handleposen på min ferd gjennom butikken. Der hvor de andre står i kø til en kasse, betaler jeg bare i en kortautomat og forlater forlater butikken med ferdig nedpakket varer. ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.403
Torget vurderinger
2
Det er da klart man går til ledig kasse når det åpnes en. Dette er da ingenting å sutre for. Noen ganger kommer man først, andre ganger lønner det seg å beholde plassen i køen man sto i. Uansett er dette ting som er glemt så fort man er ute av butikken.

S

slowmotion

Gjest
Hele denne tråden er vel ... hva skal man si ... mye vissvass om ingenting .... ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Når vi først er inne på køergrelser og frekkhetens nådegaver. Sist jeg var på Gardemoen kom et middelaldrende par halsende forbi der jeg sto midtveis i innsjekkingen til Norwegian og spurte om de kunne gå forbi køen da de ellers ville miste sitt fly. Både jeg og andre medpassasjerer tittet på klokken i full vissthet om at de fleste av oss nok var sent ute til våre respektive fly på grunn av all ferietrafikken. Men vi steg alle til side og lot paret slippe frem helt til skranken. Tre kvarter senere da jeg selv hadde fått sjekket inn og var kommet gjennom sikkerhetskontroll og skjekking av pass, lett småløpende mot utgangen til Split, fikk jeg øye på det nevnte par. Ved Peppes satt de godt fornøyd, åpenbart vel i gang med sin tredje pils, og sannelig hadde de ikke hatt tid før de kom sålangt til å bunkre opp med både rullings og sprit! Det hører med til historien at de satt foran meg på flyet til Split, og da naturligvis på nødutgangssetene. "Det gjelder å ordne seg!", var det siste jeg overhørte fra setet foran før jeg plugget Dimmu Borgir inn i øregangene...

G

Gjestemedlem

Gjest
noruego skrev:
Når vi først er inne på køergrelser og frekkhetens nådegaver. Sist jeg var på Gardemoen kom et middelaldrende par halsende forbi der jeg sto midtveis i innsjekkingen til Norwegian og spurte om de kunne gå forbi køen da de ellers ville miste sitt fly. Både jeg og andre medpassasjerer tittet på klokken i full vissthet om at de fleste av oss nok var sent ute til våre respektive fly på grunn av all ferietrafikken. Men vi steg alle til side og lot paret slippe frem helt til skranken. Tre kvarter senere da jeg selv hadde fått sjekket inn og var kommet gjennom sikkerhetskontroll og skjekking av pass, lett småløpende mot utgangen til Split, fikk jeg øye på det nevnte par. Ved Peppes satt de godt fornøyd, åpenbart vel i gang med sin tredje pils, og sannelig hadde de ikke hatt tid før de kom sålangt til å bunkre opp med både rullings og sprit! Det hører med til historien at de satt foran meg på flyet til Split, og da naturligvis på nødutgangssetene. "Det gjelder å ordne seg!", var det siste jeg overhørte fra setet foran før jeg plugget Dimmu Borgir inn i øregangene...
Ja mennesker er stort sett noen kipe drittsekker. Spørsmålet er bare om du skal la slikt få ødelegge resten av dagen din eller om du bare skal la det passere som en pussighet. Evt. slippe noen myke jordbær ned bak ryggen på dem i stolen foran når de flytter på seg for å gjøre plass til flere gratis ølbokser. Eller fiske passet til fruen ut av jakkelommen hennes og legge det bak spyposen i neste flysete til ryddedamen kommer etter landing.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Gjestemedlem skrev:
noruego skrev:
Ja mennesker er stort sett noen kipe drittsekker. Spørsmålet er bare om du skal la slikt få ødelegge resten av dagen din eller om du bare skal la det passere som en pussighet. Evt. slippe noen myke jordbær ned bak ryggen på dem i stolen foran når de flytter på seg for å gjøre plass til flere gratis ølbokser. Eller fiske passet til fruen ut av jakkelommen hennes og legge det bak spyposen i neste flysete til ryddedamen kommer etter landing.
Joda, ingen grunn til å ødelegge egen dag på grunn av slike ting.

O

OivindJ

Gjest
Sharpeye skrev:
Det er køjustisen som oppstår når man står i matbutikken med kurven i hånden og venter på tur for å betale. Når man er passe mør i bena dukker det plutselig opp en butikkansatt som smetter inn i kassen ved siden av å roper "ledig kasse her". Flott tenker jeg for jeg er neste mann i køen, men tror du ikke da at noen* har fått det for seg at det da er første man til mølla prinsippet som gjelder om man så står sist i køen. Raskt kan du som var først bli sist i køen.
Her stiller jeg meg først og tenker "haha, f u very much" med god samvittighet.

Hvorfor resten av befolkningen ser på dette som noe så fantastisk aner jeg ikke:

Hvorfor ikke være litt glad på andres vegne? ;D . Lar du deg irritere over dette så er du ikke noe mindre egoist enn dem som "sniker". Hvor lenge skal oppegående mennesker gidde å vente på retards som fortsatt står å glaner i taket en evighet senere?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
OivindJ skrev:
Sharpeye skrev:
Her stiller jeg meg først og tenker "haha, f u very much" med god samvittighet.

Hvorfor resten av befolkningen ser på dette som noe helt fantastisk aner jeg ikke:

Hvorfor ikke være litt glad på andres vegne? ;D . Lar du deg irritere over dette så er du ikke noe mindre egoist enn dem som "sniker".
at du mener dette kom ikke akkurat som noen bombe.
ego

O

OivindJ

Gjest
Boffen skrev:
at du mener dette kom ikke akkurat som noen bombe.
ego
Takk ;D

Faktisk synes jeg det er trist at "mannen i gata" nå har mindre enn noengang av det jeg vil kalle "normal folkeskikk", men når folk ikke gidder å følge med i det hele tatt engang, da får jeg ikke noen samvittighets problemer heller.

Gjør heller noe for dem dere er glad i. Å forvente at ALLE andre skal behandle dere like bra som dere behandler dem er et tapsprosjekt delux.

Edit: Jeg er nok ikke så ego som mange av dere sikkert har fått inntrykk av heller. Faktisk har jeg blitt fortalt flere ganger at jeg har et stort/godt hjerte.

Men jeg har vel vært "dumsnill" en gang for mye og blitt frustrert av resultatene av det.

Om jeg skal gjøre noenting uten å få noe igjen for det nå, så skal det være for folk jeg kjenner og bryr meg om.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Pink_Panther skrev:
Man kan lese mye politikk utav hvordan folk forholder seg i slike situasjoner.

1. Sosialisten vil bruke mye tid på å ergre seg over dette. Den usosiale adferd og det an man ikke inpasser seg i det etablerte kømaskineriet. Man stresser seg opp over andres disposjoner og koker over enten det er noen foran i køen som kommer ennå lenger frem ved å gå til ny kasse, eller de bak som på grunn av sin posisjon har bedre oversikt over situasjonen. Høyt blodtrykk, rød stemmeseddel og en gretten biltur hjem kan forventes. Ber bikja holde kjeft og lenker den ute i løpestrengen der den høylydt igjen sparker nedover i rangstigen og jager naboens katt over gjerdet.
Sosialist er jeg definitivt ikke..så støtter ikke helt beskrivelsen din. Men artig å lese var det.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
slowmotion skrev:
Hele denne tråden er vel ... hva skal man si ... mye vissvass om ingenting .... ;D
;D ja. Det var jo litt av meningen med innlegget i disse agurktider. Bemerkselsesverdig mange som engasjerer seg og som ikke minst irriterer seg over min irritasjon.

8)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Ja, tid kan stjeles og slik oppstår hyggelige miner:

Ved bilvask:
ta av plass først, så kjøpe billet
ikke: kjøpe billet først og kjøre til opptatt, men ikke betalt plass

Slenge håndkle på solsengen, og dra på shopping i flere timer