K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Det slår meg også :-\Tor Nado skrev:Flere og flere av trådene på OT blir mer og mer lik idiot-trådene hos www.vg.no.
Det slår meg også :-\Tor Nado skrev:Flere og flere av trådene på OT blir mer og mer lik idiot-trådene hos www.vg.no.
Nei jeg snakker godt engelsk. Men jeg etterlyser en større fokus på uttale i språket. På samme måten som jeg sikkert må virke ubegavet på mange fordi min ortografi er elendig, så virker det litt slik når folk snakker så dårlig engelsk at det blir humoristisk.R.E.S. skrev:Men hva i er problemet med at det høres ut som man kommer fra skandinavia når man snakker engelsk? Har du mindreverdighetskomplekser for ditt eget tonefall?
Nei, de er generelt glade når folk snakker greit engelsk i det hele tatt. Europa er fult av folk som kun mestrer sitt eget morsmål. Men det er litt flaut med politikere og offentlige personer som har ekstremt dårlig uttale. Engelsk er verdensspråk nr. 1 og folk med manglede kunnskaper bør ikke få posisjoner der denne kunnskapen er påkrevet.Tror du engelskmenn eller amerikanere for den saks skyld henger seg opp i uttalen til engelsken til skandinaver eller andre utlendinger, så lenge det de sier er forståelig?
Det er forskjell på å uttale ord feil og å ha et ukorrekt tonefall. Så vidt jeg har forstått vil det for eksempel være veldig mye vanskeligere, for ikke å si umulig for en umusikalsk person å lære seg korrekt tonefall, da vedkommende ikke vil ha evner til å høre forskjell.Gjestemedlem skrev:Nei jeg snakker godt engelsk. Men jeg etterlyser en større fokus på uttale i språket. På samme måten som jeg sikkert må virke ubegavet på mange fordi min ortografi er elendig, så virker det litt slik når folk snakker så dårlig engelsk at det blir humoristisk.R.E.S. skrev:Men hva i er problemet med at det høres ut som man kommer fra skandinavia når man snakker engelsk? Har du mindreverdighetskomplekser for ditt eget tonefall?
Nei, de er generelt glade når folk snakker greit engelsk i det hele tatt. Europa er fult av folk som kun mestrer sitt eget morsmål. Men det er litt flaut med politikere og offentlige personer som har ekstremt dårlig uttale. Engelsk er verdensspråk nr. 1 og folk med manglede kunnskaper bør ikke få posisjoner der denne kunnskapen er påkrevet.Tror du engelskmenn eller amerikanere for den saks skyld henger seg opp i uttalen til engelsken til skandinaver eller andre utlendinger, så lenge det de sier er forståelig?
Nå har jeg ikke hørt Støre snakke engelsk, sikkert fordi jeg ikke bruker fjernsyn og svært lite radio, så det er ingen kommentar til ham.
Uttale, språkøre og musikalitet henger nok sammen ja. Men man ansetter ikke en umuiskalsk person som konsertipianist, så hvorfor ansette en slik i en stilling der språkkunnskap er serdeles viktig? Hvis man ikke innehar et godt nok øre til å snakke noenlunde musikalsk er man kanskje heller ikke i stand til å oppfatte de nyanser og tonefall i språket til dem man snakker med som kan inneholder en betydelig del av det egentlige budskapet, og dårlig kommunikasjon kan får alvorlge konsekvenser.R.E.S. skrev:Det er forskjell på å uttale ord feil og å ha et ukorrekt tonefall. Så vidt jeg har forstått vil det for eksempel være veldig mye vanskeligere, for ikke å si umulig for en umusikalsk person å lære seg korrekt tonefall, da vedkommende ikke vil ha evner til å høre forskjell.
Jeg har som sagt ikke hørt ham snakke engelsk, og jeg betviler ikke hans kunnskaper. Man blir ikke utenriksminisker uten god engelsk.Språkkunnskaper er viktige, spesielt i stillinger som Jonas Gahr Støre innehar, men jeg har sett ham bli intervjuet av Larry King på CNN (tror jeg det var), og det var ingenting der som skulle tyde på at verken intervjuer eller intervjuobjekt hadde noen som helst problemer med å forstå hverandre.
Ja jeg er jo enig i det, men det inngir likevel en litt høyere respekt hvis man mestrer uttale godt også, selv om man snakker med en aksent som ikke er britisk.Det viktigste etter min mening er å utvikle et godt ordforråd, snakke nogenlunde grammatikalsk rett og med en uttale av ordene som er så korrekt som mulig. Fikser man i tillegg å snakke med engelsk tonefall, så er det ren bonus.
Johan Jørgen Holst kunne for eksempel det. Sveriges utenriksminister, Carl Bildt er en annen.
Ikke udelt enig i det. Den forrige amerikanske presidenten hadde jo en uttale av ord som var dårligere enn mange skandinaver...Gjestemedlem skrev:Ja jeg er jo enig i det, men det inngir likevel en litt høyere respekt hvis man mestrer uttale godt også, selv om man snakker med en aksent som ikke er britisk.
Fascister har da aldri hatt noeå fare med.Zomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Har du ikke annet på Støre enn dårlig engelsk uttale, da har du egentlig ganske lite.
Jeg snakker om Sponheim. Mrs Støre er da ingen sauebonde. ;DZomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Har du ikke annet på Støre enn dårlig engelsk uttale, da har du egentlig ganske lite.
Anti-fascism is the new fascism.Tor Nado skrev:Fascister har da aldri hatt noeå fare med.Zomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Yeah yeah, whatever. Ta medisinen din nå da.oddgeir skrev:Anti-fascism is the new fascism.Tor Nado skrev:Fascister har da aldri hatt noeå fare med.Zomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Det gjør vel egentlig ikke store forskjellen.oddgeir skrev:Jeg snakker om Sponheim. Mrs Støre er da ingen sauebonde. ;DZomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Jeg siktet ikke til ditt innlegg, men hele avsporingen til språk.oddgeir skrev:Jeg snakker om Sponheim. Mrs Støre er da ingen sauebonde. ;DZomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Pøh, han la vel merke til lugeren du hadde på innerlomma.oddgeir skrev:Jeg skal spørre når hun kommer hjem. Hun klarte i alle fall å stramme opp en innpåsliten kelner på Guernsey i sommer. ;D
Tor Nado skrev:Ta medisinen din nå da.
8)Tor Nado skrev:Pøh, han la vel merke til lugeren du hadde på innerlomma.oddgeir skrev:Jeg skal spørre når hun kommer hjem. Hun klarte i alle fall å stramme opp en innpåsliten kelner på Guernsey i sommer. ;D
Ikke så rart at det sporet av. Man må jo lete godt for å finne noe å ta Støre for. Frepperne har ikke noen god sak når tonefallet på Støres engelsk er hans mest alvorlige mangel som politiker. ;DZomby_Woof skrev:Jeg siktet ikke til ditt innlegg, men hele avsporingen til språk.
Norske myndigheter kan vel neppe kalles dogmatiske beskyttere av Israels handliger, og vi er forhåpentligvis fortsatt en del av vesten, selv med rødgrønn regjering. For øvrig er jeg enig i det du skriver.roffe skrev:Støre er ikke perfekt, og det standpunktet han tok i forbindelse med Muhammed-tegningene var etter min mening en undergravelse av ytringsfriheten.
Når det gjelder talen hans under rasismekonferansen synes jeg den er meget god, og et godt tilsvar til dem som forsøker å eskalere konfliktene i verden. Samtidig er dette et eksempel på det jeg liker å kalle "toleransens paradoks". For det å kjempe for toleranse medfører at man må være intolerant overfor intoleranse. En slags selvimotsigelse, men nødvendig i kampen for toleranse og felles menneskerettigheter.
Når det gjelder den vestlige verdens dogmatiske beskyttelse av alle Israels handlinger, synes jeg den er parodisk. Israel er i kontinuerlig krig med sine arabiske naboer, og det er sjelden at det er en udiskutabel god og en udiskutabel ond side i en krig. Og den lange midtøstenkonflikten er ikke unntaket fra regelen om at det begås overgrep fra begge sider i en krig. Man må tåle at også Israel får kritikk, og jeg skjønner at islamske stater er frustrerte over vestens ensidige støtte til Israel i denne konflikten.
Pink_Panther skrev:Det gjør vel egentlig ikke store forskjellen.oddgeir skrev:Jeg snakker om Sponheim. Mrs Støre er da ingen sauebonde. ;DZomby_Woof skrev:Der ja. Ta'n på engelsken.
Mrs Støre? Er han ikke maskulin nok for deg? Da skjønner jeg din facinasjon for Siv Jensen. ;D
Nei, Norge har en noe mer nyansert holdning enn f.eks. USA. Men like fullt er det nok slik at den kristne nasjonen Norge nok er mer på Israels side enn den islamske, om man skulle tvinges til å velge side.BT skrev:Norske myndigheter kan vel neppe kalles dogmatiske beskyttere av Israels handliger, og vi er forhåpentligvis fortsatt en del av vesten, selv med rødgrønn regjering. For øvrig er jeg enig i det du skriver.
Kremt... Hva skrev du egentlig der? Forøvrig staves det "sjelden".Gjestemedlem skrev:Det er ytterst skjelden jeg har truffet nordmenn som snakker engelsk med en så god uttale at man ikke hører tydelig at de ikke er skandinaver.R.E.S. skrev:Kan du fortelle meg hvorfor nordmenn som snakker engelsk skal høres ut som de er født i Oxford???
Roy
Når det gjelder krig og fred og sånn,mener du at kristendom og islam er likestillt ?roffe skrev:Nei, Norge har en noe mer nyansert holdning enn f.eks. USA. Men like fullt er det nok slik at den kristne nasjonen Norge nok er mer på Israels side enn den islamske, om man skulle tvinges til å velge side.
Dersom vi holder oss til det verdslige og ser på hvordan de respektive gudommeligheters representanter her nede på bakkenivå har skaltet og valtet, så er det nærliggende å likestille jøder, muslimer og kristne (m.v.) mht. blodsutgytelse i guds navn. Hva gudommelighetene så «egentlig» står for er kanskje underordnet? Kristne kan jo f.eks. finne på å slakte hveranndre bare på grunn av ulik tilnærming til Johannes åpenbaring.Rune S skrev:...
Når det gjelder krig og fred og sånn,mener du at kristendom og islam er likestillt ?
...
Ja og nei.Rune S skrev:Når det gjelder krig og fred og sånn,mener du at kristendom og islam er likestillt ?
Bakkemannskapet er ikke alltid så mye å skryte av,det skal jeg vere enig i,men jeg klarer ikke å likestille islam og kristendom med tanke på blodsutgytelse.KJ skrev:Dersom vi holder oss til det verdslige og ser på hvordan de respektive gudommeligheters representanter her nede på bakkenivå har skaltet og valtet, så er det nærliggende å likestille jøder, muslimer og kristne (m.v.) mht. blodsutgytelse i guds navn. Hva gudommelighetene så «egentlig» står for er kanskje underordnet? Kristne kan jo f.eks. finne på å slakte hveranndre bare på grunn av ulik tilnærming til Johannes åpenbaring.Rune S skrev:...
Når det gjelder krig og fred og sånn,mener du at kristendom og islam er likestillt ?
...
mvh
KJ
Jeg gjekk nok litt for langt off-topicroffe skrev:Ja og nei.Rune S skrev:Når det gjelder krig og fred og sånn,mener du at kristendom og islam er likestillt ?
Ja, fordi begge deler er religioner og religion bør etter min mening ikke sammenblandes med politikk når menneskerettighetene proklamerer religionsfrihet.
Nei, fordi islam slik jeg har forstått det i større grad enn kristendommen faktisk har innebygget en del regler for samfunnet, i.e. politiske retningslinjer.
Likevel: Religion er bare farlig når den sammenblandes med politikk og jeg har i mitt liv truffet på et par muslimer som er helt vanlige mennesker og som er enig med meg, nemlig at religion og politikk bør være adskilt for religionsfrihetens skyld, og at religioner bør kunne eksistere fritt og fredelig side om side.
Når religion og politikk blandes sammen blir religionen et maktmiddel for undertrykkelse av annerledestenkende, og det blir det ikke fredelig sameksistens av. Det handler mer om at maktmennesker benytter religionen som et verktøy for sin maktutøvelse enn egentlig at den ene religionen er bedre eller verre enn den andre.
Kødder du? Har du lest Bibelen fra perm til perm noen gang? Greit nok at denne Jesusfiguren tilsynelatende var fredelig nok, men så lenge Bibelen omfatter både det gamle og det nye testamentet, så får man et ganske greit innblikk i hvordan pappaen til Jesus (nei, ikke Josef, verdens mest tolerante ektemann, han andre) skalter og valter med liv og lemmer for å håndheve sitt eget regime.Rune S skrev:Men går man tilbake til kjernen,så ser man at kristne ikke har belegg for blodsutgytelse,mens Muhammed var en krigersk kar.Det er bare realiteten.
Naturligvis er vi på den siviliserte siden mot musli-terroristene i HAM-PLO.roffe skrev:Men like fullt er det nok slik at den kristne nasjonen Norge nok er mer på Israels side enn den islamske, om man skulle tvinges til å velge side.
Godt så er vi enige om noe. Å «likestille» kristne og muslimer er kanskje feil begrep, selv om beggge parter har en lang historie på å bruke sine respektive religioner som grunnlag for sin egen maktutøvelse og blodsutgytelse. Men til bake til blodsutgytelse ... de siste to tusen år med «antisemittisme» kan i stor grad tilskrives «folkets» dom over jesus i forkant av korsfestelsen, selv om det muligens er en omskriving av det historiske forløpet for å gjøre kirken/kristendomen mer forenelig med det romerske imperium og maktutøvelse, og at «antisemitisme» anntagelig har en lengre historie enn som så. Det burde være unødvendig å gå inn på alt faenskapet som har vært hektet på «antisemitisme».Rune S skrev:...
Bakkemannskapet er ikke alltid så mye å skryte av,det skal jeg vere enig i,men jeg klarer ikke å likestille islam og kristendom med tanke på blodsutgytelse.
...
Så konklusjonen er at de kristne med sverdet i sin hånd har missbrukt sin religion? Mens muslimske selvmordsbombere er i pakt med sin profet?...
Men går man tilbake til kjernen,så ser man at kristne ikke har belegg for blodsutgytelse,mens Muhammed var en krigersk kar.Det er bare realiteten.
Nå er vel scientologene og mormonerne verre (har noen lest storyen om hvordan Mormons bok kom til? - snakk om bondefangeri!)Kabeldragern skrev:Kristendommen er verdens største løgn (til nå)
Slik jeg ser det,ja.KJ skrev:Så konklusjonen er at de kristne med sverdet i sin hånd har missbrukt sin religion? Mens muslimske selvmordsbombere er i pakt med sin profet?
mvh
KJ
Rune S skrev:Slik jeg ser det,ja.KJ skrev:Så konklusjonen er at de kristne med sverdet i sin hånd har missbrukt sin religion? Mens muslimske selvmordsbombere er i pakt med sin profet?
mvh
KJ
Nå er det foresten en stund siden jeg møtte en kristen med sverd,men slik jeg har forstått det så er det sikreste kortet for en muslim å komme til "paradis" ,å dø i kampen for Allah mot de vantro.
Det er her du tar feil. Islam er den eneste av de tre monoteistiske verdensreligionene som har religionsfrihet som et prinsipp. Fram til slutten av syttitallet ble ikke kristne undertrykt på noen måte i muslimske land.Rune S skrev:Religionsfrihet er ikke et alternativ i islam såvidt meg bekjent.
Naturligvis, selv fundamentalister med middelalderske holdninger har byttet ut sverdet med mer moderne våpen.Rune S skrev:Nå er det foresten en stund siden jeg møtte en kristen med sverd,