Jonas Gahr Støre tabbe

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
baluba skrev:
BBking skrev:
Religion er en sinnsforstyrrelse som kan være mer eller mindre alvorlig for pasient og omgivelser. Muslimene er naturligvis hardest rammet for tiden. De ligger kulturmessig ca 500 år etter oss.
Terapi er påkrevd. Tvangsbehandling nødvendig.
Men jeg vil uansett takke alle for den respekt jeg har blitt utvist, både her og på de tekniske og musikalske delene av forumet. Det finnes alltid unntak som bekrefter regelen. Som her i denne tråden.
Håper jeg ikke tolker deg dit hen at du gir deg som HFS'er allerede?. :-\
Synd for du er en av de mest reflekterte og leseverdige røstene her på forumet. :)
Fortsett med det. :D
Nei, jeg gir meg ikke. Det var bare på sin plass å takke for den varme velkomsten jeg har fått her på HFS. Det har faktisk vært litt overveldende. Hyggelige tilbakemeldinger har jeg i alle fall fått i fleng. Derfor, takk.

Men gir meg kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg har nok en liten rolle å spille her jeg også, og det er langt mer enn å delta i debatter. Uenighet må vi tåle, men det må være respekt med i bildet. Og denslags overtramp vil jeg alltid slå ned på, slik jeg også har gjort andre steder. Vi må behandle hverandre med respekt, både i meninger og semantiske virkemidler.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
ErosLoveking skrev:
baluba skrev:
BBking skrev:
Religion er en sinnsforstyrrelse som kan være mer eller mindre alvorlig for pasient og omgivelser. Muslimene er naturligvis hardest rammet for tiden. De ligger kulturmessig ca 500 år etter oss.
Terapi er påkrevd. Tvangsbehandling nødvendig.
Men jeg vil uansett takke alle for den respekt jeg har blitt utvist, både her og på de tekniske og musikalske delene av forumet. Det finnes alltid unntak som bekrefter regelen. Som her i denne tråden.
Håper jeg ikke tolker deg dit hen at du gir deg som HFS'er allerede?. :-\
Synd for du er en av de mest reflekterte og leseverdige røstene her på forumet. :)
Fortsett med det. :D
Nei, jeg gir meg ikke. Det var bare på sin plass å takke for den varme velkomsten jeg har fått her på HFS. Det har faktisk vært litt overveldende. Hyggelige tilbakemeldinger har jeg i alle fall fått i fleng. Derfor, takk.

Men gir meg kommer jeg ikke til å gjøre. Jeg har nok en liten rolle å spille her jeg også, og det er langt mer enn å delta i debatter. Uenighet må vi tåle, men det må være respekt med i bildet. Og denslags overtramp vil jeg alltid slå ned på, slik jeg også har gjort andre steder. Vi må behandle hverandre med respekt, både i meninger og semantiske virkemidler.
Godt å lese at du fortsetter baluba :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
Den som trenger behandling her er deg, BB.
Jeg kan ikke se at BB skriver noe annet om religion enn det Deph har hevdet i lange tider. Trenger han behandling mener du?
Ja, litt god gammelsdags skole hadde kanskje vært noe. Folkeskikk og respekt for sine meningsmotstandere er det han mangler. Han slenger rundt seg med provokasjoner i tide og utide. Noen ganger gir jeg igjen med samme mynt, og da våkner de som sympatiserer med meningene hans, f.eks du. Men jeg reagerer på formen, først og fremst.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg lurer på hva som ville skjedd med Norge hvis vi byttet ut Jonas Gahr Støre med vår egen BB....

Hadde vi blitt en øy da? Jeg tror det hadde gått fint sosialt, kulturelt og politisk, men er det geologisk mulig?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Støre virker intelligent, er velartikulert, nyansert, diplomatisk og fast i formen - samtidig.

BB er vel så langt unna det som du kan komme - om du samtidig skal kunne formidle noe skriftlig.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Jeg lurer på hva som ville skjedd med Norge hvis vi byttet ut Jonas Gahr Støre med vår egen BB....

Hadde vi blitt en øy da? Jeg tror det hadde gått fint sosialt, kulturelt og politisk, men er det geologisk mulig?
Det hadde gått fint vil jeg tro. Vi trenger en minister med ryggrad. Det har vi ikke i dag.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Leit at folk nok en gang lar seg provosere av fakta. De fleste skjønner naturligvis at profeter, guder og engler er noe som kun eksisterer i hodene til visse mennesker. Å betrakte religion som en mental forstyrrelse er naturligvis helt kurant. Jeg konstaterer med resignasjon at terapi fortsatt er påkrevd.

At vårt lokale SVtaliban lar seg erigere av dette, viser kun at man har glemt sin Marx. Men det er sikkert like greit.

Forøvrig: White is the new black!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
R.E.S. skrev:
Om Støre er umusikalsk aner jeg ikke, men uttalen hans av ordene er det ikke noe feil på såvidt jeg erindrer, og vokabularet er ypperlig, men tonefallet hans har definitivt norsk språkklang. Jeg klarer ikke å se at det er mangel på språkkunnskap. Det er ikke alle som har gehør som Wolfgang Plagge. Han ble i sin tid ble sitert på at bilen hans gikk i Ess-dur på tomgang. Han hadde selvfølgelig en Honda Accord.
Har hørt at Plagge og kona diskuterer om det er 3dje eller 4 overtone som er bittlitt sær...

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Ofte lurer jeg på om en del mennesker her inne tror de kan snu verden rundt på 5 minutter... Tror faktisk at dersom de hadde hatt litt mer makt så hadde de prøvd! Vanskelig å unngå å himle med øynene når man leser en del innlegg her på sentralen. Enkelte mennesker har virker også å være totalt enspora. De er imot så å si alt. Bortsett fra at de burde få lov til å gjøre akkurat som de ville til enhver tid i motsetning til alle andre som helst burde være deres kuede tjenere.

*Sukk*

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
TJ skrev:
Ofte lurer jeg på om en del mennesker her inne tror de kan snu verden rundt på 5 minutter... Tror faktisk at dersom de hadde hatt litt mer makt så hadde de prøvd! Vanskelig å unngå å himle med øynene når man leser en del innlegg her på sentralen. Enkelte mennesker har virker også å være totalt enspora. De er imot så å si alt. Bortsett fra at de burde få lov til å gjøre akkurat som de ville til enhver tid i motsetning til alle andre som helst burde være deres kuede tjenere.

*Sukk*
Ta det med et smil, TJ; tomme tønner romler som kjent mest! :)

Honkey (bråkebøtte)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
HC skrev:
... Når det gjelder Ahmadinejad så er han kun en marionett for prestestyret i Iran og dessuten den Iranske politiker som det har vært vanskeligst å samarbeide med for vesten. Talene hans er av typen 'hakk i plata' og jeg ser ikke noe poeng i å gi han taletid i FN eller noe annet forum hvor demokratiske nasjoner deltar. ....
Prinsipielt sett ikke så ulik en politiker på høyre siden? ::)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
frans skrev:
HC skrev:
... Når det gjelder Ahmadinejad så er han kun en marionett for prestestyret i Iran og dessuten den Iranske politiker som det har vært vanskeligst å samarbeide med for vesten. Talene hans er av typen 'hakk i plata' og jeg ser ikke noe poeng i å gi han taletid i FN eller noe annet forum hvor demokratiske nasjoner deltar. ....
Prinsipielt sett ikke så ulik en politiker på høyre siden? ::)
Høyre er det nye venstre. With Obama in charge white is the new black.

Z

Zomby_Woof

Gjest
oddgeir skrev:
Zomby_Woof skrev:

Det hadde gått fint vil jeg tro. Vi trenger en minister med ryggrad. Det har vi ikke i dag.
Stor forskjell mellom ryggrad og et spett tredd opp fra endetarmen til lillehjernen....

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Rune S skrev:
baluba skrev:
Hvordan er det mulig å få et selvbilde som gjør at man har klokketro på sine egne meninger, uten at man har sjekket fakta som skal være grunnlag for de påstandene. Påstanden om at muslimenes Gud ikke er den samme som jødenes Gud er jo totalt feilaktig. Det er for meg utrolig å høre slike påstander i dag. Alle burde vite bedre enn det, i og med at vi alle har tilgang til den nødvendige informasjonen i dag. Denslags løgner fungerte overfor de som deltok i korstogene i middelalderen, men som legitimering av en krig mot islam i dag blir det for dumt. Det finnes da nok å krangle om, hvis vi ikke skal begynne å krangle om det som er 100% verifiserbart.

Jeg anbefaler at de som ikke kjenner islam i det hele tatt, burde ta en lenger prat med noen vanlige, moderate muslimer. Kunnskap og viten er ikke farlig, men det kan bite tidligere missforståtte meninger i ræven.
Viss du er kristen går jeg utifra du har lest det nye testamentet?
Jesus sier , Joh 14.6: "Jeg er veien ,sannheten og livet.INGEN kommer til Faderen uten ved meg"
Matt 7.18 : " Vokt dere for de falske profeter,de som kommer til dere i fåreklær,men som innvendig er rovlystne ulver"

Muslimer tror ikke at Jesus er Guds sønn,hvordan kan de da tro på samme Gud som kristne ?
Se hvordan Jesus refset jødene som ikke trodde Han var Guds sønn.

Med all mulig respekt Baluba så mener jeg du tar feil,kristne og muslimer har ikke samme Gud.

Angående profetier så peker Bibelen frem mot antikrist som skal regjere en viss tid,og etter hva jeg forstår så har islam de samme profetiene,men merkelig nok så er den Bibelen kaller antikrist den islam kaller frelser? Hvordan kan da de 2 "religioners" Gud vere noe annet enn 2 motpoler ?
Alle religioner venter på en frelser,det er derfor antikrist kan få slik makt når han kommer på scenen,og de som ikke tror på noen gud vil ivertfall tro på verdensfred,og antikrist kommer som en fredsfyrste. Jeg ser ikke vekk fra at vi kan se han ganske kjappt,vil tro det er meget sannsynlig at han "løser" Israel/palestina konflikten og jeg er rimelig sikker på han har jødiske OG arabiske røtter.
Skillet mellom Islam og kristendommen går vel ved Jesus? Kristne betrakter han som Guds sønn, mens Islam ser på han som en profet. Min logiske oppfatning er at Jesus trolig var et menneske av kjøtt og blod og dermed kunne han heller ikke være mer Guds sønn enn meg selv. Altså er det mer logisk sett mer trolig at Jesus var en profet. Det er vel på dette punktet at Islam mener at kristendom er vranglære ved at kristne betrakter Jesus som Guds sønn og ikke som en profet? I så fall ville kanskje det ville vært mer logisk om vi byttet ut vår kristne tro med Islam?

Og kanskje kristendommen er mer en Jesusdyrkelse enn en Gudsdyrkelse? - og så løser man dette problemet med å definere Jesus som Guds sønn? Jesus er snill og gjorde gode gjerninger, mens Gud i følge gamle-testamentet er knallhard (og ganske intolerant) og kanskje ikke et helt bra forbilde i vestlig målestokk?
(vi snakker om reglion som politikk her - historisk sett var det liten forskjell mellom religion og politikk)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Topic:
Jonas Gahr Støre er veltalende han.
Sitter imidlertid å lurer på hva konkret han har oppnådd?
Hukommelsen min er vel dårlig. :-\

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
BBking skrev:
Høyre er det nye venstre. With Obama in charge white is the new black.
Nå har jo ikke presidenten mer makt enn det folket gir han.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Zomby_Woof skrev:
Stor forskjell mellom ryggrad og et spett tredd opp fra endetarmen til lillehjernen....
Jeg håper du ikke uttaler deg av erfaring. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg legger merke til at vi skal ha et lokalt SV-lag her inne, som selvfølgelig kalles Taliban. Det er ganske morsomt. Det er også morsomt at noen innbiller seg at SV er/har vært et marxistisk parti. For de har vel aldri hevdet å være marxistiske. De har vel alltid stått på det som kalles den tredje vei, eller euro-sosialismen som den også kalles. Det er en venstreradikal bevegelse som frasier seg enhver ideologisk tilknytning til de store folkerørslene, i motsetning til NKP (første vei) og AKP (andre vei). Men slik kunnskap skal man kanskje ikke tillegge noen som aldri har lest andre politiske skrifter enn valgkampmateriell plukket opp på en stand i byen.

Det jeg skriver har ingenting med mine meningen å gjøre, men kun ment som en faktaopplysning. Og når vi først er inne på fakta, så er det selvfølgelig Marx' "Religion er opium for folket" det henvises til. Det er typisk at dette sitatet trekkes fram av mange som aldri har lest Marx. Det han sikter til i dette sitatet, er at religion brukes for å holde folket lydige overfor sine herskere. Det Marx kritiserer er den protestantiske praksisen, der lydighet og nøysomhet er en flid. Luther selv stod jo på landeierne og fyrstenes side. Uten deres økonomiske og politiske bistand hadde aldri reformasjonen blitt gjennomført, og det var en gjeld Luther var flink til å gjengjelde. Han forsvarte blant annet massemordet på fattige landarbeidere under bondeopprøret i hans samtid. Ut fra dette perspektivet hadde Marx helt rett, og jeg er nesten litt flau over å være protestant. Det er bare det at alternativene ikke er bedre, slik som i politikken.

Å velge politisk og religiøs side vil alltid være et valg mellom pest og kolera. Uansett hvor mye hjernedøde rævholl mener at jeg er sinnsforvirret, og trenger terapi. Jeg tror nok de fleste som leser disse sidene neppe tenker på meg når de vurderer hvem som trenger terapi. Og da mener jeg etterhvert langsiktig intensivterapi, for å stemple meningsmotstandere og folk med annen livsoppfatning som klinisk gale er en rent nazistisk øvelse.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
baluba skrev:
Uansett hvor mye hjernedøde rævholl mener at jeg er sinnsforvirret, og trenger terapi. Jeg tror nok de fleste som leser disse sidene neppe tenker på meg når de vurderer hvem som trenger terapi. Og da mener jeg etterhvert langsiktig intensivterapi, for å stemple meningsmotstandere og folk med annen livsoppfatning som klinisk gale er en rent nazistisk øvelse.
Imponerende hvordan det er mulig å møte seg selv så ettertrykkelig i døren i løpet av kun ett avsnitt. ;D

S

Slubbert

Gjest
baluba skrev:
Og når vi først er inne på fakta, så er det selvfølgelig Marx' "Religion er opium for folket" det henvises til. Det er typisk at dette sitatet trekkes fram av mange som aldri har lest Marx. Det han sikter til i dette sitatet, er at religion brukes for å holde folket lydige overfor sine herskere.
"Folket" er opium for enkeltindividene.

P

Parelius

Gjest
Slubbert skrev:
baluba skrev:
Og når vi først er inne på fakta, så er det selvfølgelig Marx' "Religion er opium for folket" det henvises til. Det er typisk at dette sitatet trekkes fram av mange som aldri har lest Marx. Det han sikter til i dette sitatet, er at religion brukes for å holde folket lydige overfor sine herskere.
Nå er det «det fargerike felleskap», Slubbert. «Folket» var den politiske grunnterm i mellomkrigstiden. Fra «religion» til «folk» til «fargerikt felleskap». Tro hva det neste blir.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.692
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hvilket navn det nye folket skal få gjenstår å se, men det må vel bli et synonym for ”vi, de krenkede, vi de skuffede, vi de sårete, vi som har blitt gitt falske forventninger, vi som er fritatt fra å bli møtt med krav og forventninger fra oss selv og andre, men som er i den posisjon at vi (i rettferdig harme) kan dømme andre utfra våre ikke innfridde krav og forventninger” – bebreiderne?

On topic, hva du enn måtte mene om JSG- noen middelmådighet er han ikke i boka mi.

On/off topic ”opium” slik man kjente begrepet på Marx sin tid var ikke et rusmiddel (for folket altså) men det mest effektive (les tillitsvekkende) smertestillende preparatet man kjente til. Ibux for folket altså..

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
baluba skrev:
Uansett hvor mye hjernedøde rævholl mener at jeg er sinnsforvirret, og trenger terapi. Jeg tror nok de fleste som leser disse sidene neppe tenker på meg når de vurderer hvem som trenger terapi. Og da mener jeg etterhvert langsiktig intensivterapi, for å stemple meningsmotstandere og folk med annen livsoppfatning som klinisk gale er en rent nazistisk øvelse.
Imponerende hvordan det er mulig å møte seg selv så ettertrykkelig i døren i løpet av kun ett avsnitt. ;D
Vel, jeg vil definitivt hevde at jeg som en del av en gruppe er blitt utskjelt på det absolutt verste her inne, og at jeg reagerer med litt sinne på det forteller egentlig fint lite. Det jeg bedriver i det avsnittet kalles speiling innen psykologien.

Forsøk å lese med øynene åpne, og se ting i sammenheng. Jeg er i min fulle rett til å hevde at noen trenger terapi for dine syke tanker, hvis de har sagt det samme om meg først. Og det er det som er tilfellet her. Eller er det bare ateister som har lov til å hetse religiøse på det groveste på disse sidene, mens de som er religiøse får sitte i sitt lille hjørne å holde kjeft. I omtrent enhver politisk diskusjon så blir det hevdet at meg og mine trenger terapi, selv de som var der før noen hadde hørt om meg.

Hva kalles slike holdninger igjen? Å ja, fascistisk. Og for å ha det helt på det rene, ingen kristne har på HFS hevdet at ateister ikke bør lyttes til. Det er ikke like rent andre veien.

G

Gjestemedlem

Gjest
Burnt_Island skrev:
On/off topic ”opium” slik man kjente begrepet på Marx sin tid var ikke et rusmiddel (for folket altså) men det mest effektive (les tillitsvekkende) smertestillende preparatet man kjente til. Ibux for folket altså..
Et interessant og mye brukt sitat. Her er det i sammenhengen det var skrevet:

"Religion is, indeed, the self-consciousness and self-esteem of man who has either not yet won through to himself, or has already lost himself again. But man is no abstract being squatting outside the world. Man is the world of man—state, society. This state and this society produce religion, which is an inverted consciousness of the world, because they are an inverted world. Religion is the general theory of this world, its encyclopedic compendium, its logic in popular form, its spiritual point d'honneur, its enthusiasm, its moral sanction, its solemn complement, and its universal basis of consolation and justification. It is the fantastic realization of the human essence since the human essence has not acquired any true reality. The struggle against religion is, therefore, indirectly the struggle against that world whose spiritual aroma is religion. Religious suffering is, at one and the same time, the expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people. The abolition of religion as the illusory happiness of the people is the demand for their real happiness. To call on them to give up their illusions about their condition is to call on them to give up a condition that requires illusions. The criticism of religion is, therefore, in embryo, the criticism of that vale of tears of which religion is the halo."

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
11
frans skrev:
Skillet mellom Islam og kristendommen går vel ved Jesus? Kristne betrakter han som Guds sønn, mens Islam ser på han som en profet. Min logiske oppfatning er at Jesus trolig var et menneske av kjøtt og blod og dermed kunne han heller ikke være mer Guds sønn enn meg selv. Altså er det mer logisk sett mer trolig at Jesus var en profet. Det er vel på dette punktet at Islam mener at kristendom er vranglære ved at kristne betrakter Jesus som Guds sønn og ikke som en profet? I så fall ville kanskje det ville vært mer logisk om vi byttet ut vår kristne tro med Islam?

Og kanskje kristendommen er mer en Jesusdyrkelse enn en Gudsdyrkelse? - og så løser man dette problemet med å definere Jesus som Guds sønn? Jesus er snill og gjorde gode gjerninger, mens Gud i følge gamle-testamentet er knallhard (og ganske intolerant) og kanskje ikke et helt bra forbilde i vestlig målestokk?
(vi snakker om reglion som politikk her - historisk sett var det liten forskjell mellom religion og politikk)
Viss man ikke tror at Jesus er Guds sønn så tror man heller ikke på Bibelens Gud.Store deler av GT peker frem imot Jesus,og Jesus sier han er veien,sannheten og livet,så enten er Han sannheten eller så løy han.Løy han så faller hele Bibelen sammen,ikke bare NT,og er ikke noe mer enn en samling Disney-eventyr.

600 år etter Jesu liv på jorden så får Muhammed noen drømmer og åpenbaringer.
http://no.wikipedia.org/wiki/Koranen
I islam har Koranen status som Allahs ord i bokstavelig forstand, en kopi av en himmelsk bok «nedsendt» til Muhammed via åpenbaringer. Åpenbaringene kom via drøm eller noen viktige episoder, de ble viderefortalt av profeten til dem han stolte på og som kunne skrive, fordi profeten selv var analfabet.

Islam annerkjenner ikke Jesus som Guds sønn,og de kan dermed ikke tro på den samme Gud som er omtalt i Bibelen.

GT er like viktig for meg som NT,og jeg klarer ikke å se annet en helhet.Viss noen tror de har klart å sette Gud i bås,så bør de tenke seg grundig om, flere ganger.Vi kommer til å bruke en evighet på å fordype oss i Guds enorme kjærlighet,visdom,kraft,rettferdighet,vakkerhet osv,og selv da kommer vi ikke til å vere i nerheten av å klare og sette Han i en bås.
Jesus viste noe av Guds enorme kjærlighet til de Han har skapt,gjennom sitt oppofrende liv på jorden,og Jesus viste mennesker mange av Guds karaktertrekk.Jesus løy ikke,alt Han sa er sannhet,evige sannheter : Matt 7.28-29 : Da Jesus hadde endt talen sin,var folket overveldet av Hans lære.For Han lærte dem som en som har myndighet,og ikke som de skriftlærde.

Jesus kommer tilbake og da får vi se flere sider av Ham.Virker som enkelte innbiller seg at sinne ikke kan vere en del av Guds karakter,men det tror jeg er feil.Jesus viste flere ganger at Han ikke går på kompromiss med sannheten,og det ser vi i større grad i GT.
Jeg tror Jesus er, i tillegg til alt annet,den mektigste kriger ved siden av Gud,og det får vi se når Han kommer tilbake for å dømme.Tror ikke det kommer til å bli noe vakkert syn i humanisters øyne.Når Jesus skal skille sauene fra geitene kommer det til å bli krig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Jesus kommer tilbake og da får vi se flere sider av Ham.Virker som enkelte innbiller seg at sinne ikke kan vere en del av Guds karakter,men det tror jeg er feil.Jesus viste flere ganger at Han ikke går på kompromiss med sannheten,og det ser vi i større grad i GT.
Jeg tror Jesus er, i tillegg til alt annet,den mektigste kriger ved siden av Gud,og det får vi se når Han kommer tilbake for å dømme.Tror ikke det kommer til å bli noe vakkert syn i humanisters øyne.Når Jesus skal skille sauene fra geitene kommer det til å bli krig.
Alltid like forfriskende å lese dine inspirerte innlegg Rune. :)

Men jeg heier på geitene de er mye mer forfriskende skapninger!

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Kanskje du tenker på feil dyr?

Ikke umulig at Jesus er gjenfødt som et influensavirus og er i gang med sorteringen allerede! :eek:

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Alltid like forfriskende å lese dine inspirerte innlegg Rune. :)

Men jeg heier på geitene de er mye mer forfriskende skapninger!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
946
Slubbert skrev:
baluba skrev:
Enkeltindividet (seg selv) er opium for liberalere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rune S skrev:
600 år etter Jesu liv på jorden så får Muhammed noen drømmer og åpenbaringer.
http://no.wikipedia.org/wiki/Koranen
I islam har Koranen status som Allahs ord i bokstavelig forstand, en kopi av en himmelsk bok «nedsendt» til Muhammed via åpenbaringer. Åpenbaringene kom via drøm eller noen viktige episoder, de ble viderefortalt av profeten til dem han stolte på og som kunne skrive, fordi profeten selv var analfabet.

Islam annerkjenner ikke Jesus som Guds sønn,og de kan dermed ikke tro på den samme Gud som er omtalt i Bibelen.
Nå er det ikke slik at trosfeller nødvendigvis er meningsfeller, og det er vi dessverre ikke i dag, Rune.

Det stemmer at islam ikke anerkjenner Jesus som Guds sønn, men det er fordi de i likhet med jødene fortsatt venter på Messias. Vil du også hevde at jødenes Gud ikke er den samme som den kristne? Siden de heller ikke anerkjenner Jesus som Guds sønn, og ikke engang ser på han som en profet?

Eh, det stemmer altså ikke, Burnt_Island. Tror du den kinesiske keiseren gikk til krig mot England rundt samme tid som Marx utviklet sine ideer på grunn av for mye Ibux? Nei, keiseren av Kina gjorde det fordi han så hvor negativ den har på folket, og at han dermed grunnla den første narkotikapolitikken vi kjenner til. Det kommunistiske manifest er skrevet mellom første og andre opiumskrig.

Opium var svært godt kjent som rusmiddel allerede da. Det må være heroin du sikter til. Det legemidlet tok det lang tid før man forstod farene med. Men opiumen var godt kjent som et sterkt rusmiddel, blant annet omtalt i bøkene om Sherlock Holmes. Sherlock ble født rundt tiden da Marx og Engels utarbeidet det kommunistiske manifest, og startet som detektiv i den perioden Marx jobbet med Kapitalen. Romanfigur var han, men en rusavhengig sådan. Og Dr. Watson viser betydelig bekymring for hans opiumsrøyking og kokaininjisering.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
11
baluba skrev:
Nå er det ikke slik at trosfeller nødvendigvis er meningsfeller, og det er vi dessverre ikke i dag, Rune.

Det stemmer at islam ikke anerkjenner Jesus som Guds sønn, men det er fordi de i likhet med jødene fortsatt venter på Messias. Vil du også hevde at jødenes Gud ikke er den samme som den kristne? Siden de heller ikke anerkjenner Jesus som Guds sønn, og ikke engang ser på han som en profet?
Vi er nok ikke helt enige nei.

Vanskelig spørsmål.Jeg er ikke jøde ,er du? Jeg kan ikke svare for andre mennesker hva de tror,men den Gud som GT omtaler er den samme som i NT.Med Jesus kom en ny pakt,men Gud var, er og forblir den samme til evig tid.
Gud ser til hjertet hos hvert enkelt menneske,jøde,kristen,muslim,ateist osv,og Han vet hvem som tror på Han eller ikke.
Jesus sa vel et par ganger til noen skriftlærde,som jeg antar var jøder som studerte skriftene,at hadde de trodd skriftenes Gud hadde de trodd at Jesus var den Han sa Han var.

Tror du at Jesus er Guds sønn og at Han lever idag?
Etter den nye pakten sier Guds ord at der IDAG ikke er noen annen vei til Gud enn gjennom Jesus.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.203
Rune S skrev:
baluba skrev:

Vi er nok ikke helt enige nei.

Vanskelig spørsmål.Jeg er ikke jøde ,er du? Jeg kan ikke svare for andre mennesker hva de tror,men den Gud som GT omtaler er den samme som i NT.Med Jesus kom en ny pakt,men Gud var, er og forblir den samme til evig tid.
Gud ser til hjertet hos hvert enkelt menneske,jøde,kristen,muslim,ateist osv,og Han vet hvem som tror på Han eller ikke.
Jesus sa vel et par ganger til noen skriftlærde,som jeg antar var jøder som studerte skriftene,at hadde de trodd skriftenes Gud hadde de trodd at Jesus var den Han sa Han var.

Etter den nye pakten sier Guds ord at der IDAG ikke er noen annen vei til Gud enn gjennom Jesus.
Ok, så det er greit at jødene ikke anerkjenner Jesus som Guds sønn, men ikke at muslimene har samme holdning? Bestem deg.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.692
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Eh, det stemmer altså ikke, Burnt_Island. Tror du den kinesiske keiseren gikk til krig mot England rundt samme tid som Marx utviklet sine ideer på grunn av for mye Ibux? Nei, keiseren av Kina gjorde det fordi han så hvor negativ den har på folket, og at han dermed grunnla den første narkotikapolitikken vi kjenner til. Det kommunistiske manifest er skrevet mellom første og andre opiumskrig.

Opium var svært godt kjent som rusmiddel allerede da. Det må være heroin du sikter til. Det legemidlet tok det lang tid før man forstod farene med. Men opiumen var godt kjent som et sterkt rusmiddel, blant annet omtalt i bøkene om Sherlock Holmes. Sherlock ble født rundt tiden da Marx og Engels utarbeidet det kommunistiske manifest, og startet som detektiv i den perioden Marx jobbet med Kapitalen. Romanfigur var han, men en rusavhengig sådan. Og Dr. Watson viser betydelig bekymring for hans opiumsrøyking og kokaininjisering.
I litteraturen dukker opiumsrus opp fra 1820 tallet og utover. Den bipolare Sherlock Holmes har i litteraturen fx selskap av dr Steven Maturin i Master & Commander bøkene. Maturin ble avhengig av Laudanum som var opium oppløst i etanol.
Det store flertall av Europeere kjente først og fremst til Opium på denne måten. Laudanum var en vidundermedisin som hjalp mot det meste; hodepine, mageonde, sjelelig ubehag, søvnløshet, ja de fleste former for generell utilpasshet. Det vanligste var allikevel å bruke det til smertelindring.
Opiumsbulene kom til Europa og Nord Amerika gjennom den kinesiske arbeidsutvandringen og den indiske diaspora. Briter og franskmenn er ikke ansvarlige for bruken av opium som rusmiddel, de utnyttet kynisk et potensielt marked, da de ikke ønsket at alt sølvet i verden skulle komme på kinesiske hender. Overklassen i Kina hadde ruset seg på opium lenge allerede, opiumskrigen(e) akselererte spredningen til alle lag av folket.
Havnebyer og områder med større anlegg som jernbanebygging osv kom derfor i kontakt med slike buler, men for det store flertall av fastlandsbeboere var opium synonymt med Laudanum. Jeg antar derfor at Jeg brukte Ibux metaforisk da det er en av våre dagers vidundermedisiner, i allefall når vi ser hvor mye ibuprofen, paracetamol og acetylsalisylsyre som konsumeres.
Skal jeg være pinlig korrekt så utelot jeg selvfølgelig noe av sanninga, for å fremheve et poeng, men det er ikke tatt ut av løse lufta.

At the time when Marx wrote this text, opium was legally available in some parts of the world, although there were attempts to regulate, legislate and prohibit its use, sale and production, due to the negative effects the substance had on individuals and society in general. According to McKinnon (2005), there seemed to have been five primary senses which opium could be used as a metaphor in the mid nineteenth century:
1. Opium was an important medicine. It was used as a painkiller or sedative, but also for a wide range of ailments, including combatting cholera.]The sense in which the metaphor "opiate" is used has been interpreted in several ways, some of which may differ from the way opium is thought of today.[1] At the time when Marx wrote this text, opium was legally available in some parts of the world, although there were attempts to regulate, legislate and prohibit its use, sale and production, due to the negative effects the substance had on individuals and society in general. According to McKinnon (2005), there seemed to have been five primary senses which opium could be used as a metaphor in the mid nineteenth century:
1. Opium was an important medicine. It was used as a painkiller or sedative, but also for a wide range of ailments, including combatting cholera.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
Jesus har beskrevet jødene som barn av djevelen. Mener sitatet finnes i Johannesevangeliet. Mulig man har pyntet litt på dette i senere revisjoner, (kanskje Jesus var full den dagen? Han hadde jo ubegrenset tilgang på vin.), men heri ligger også mye av bakgrunen for den behandling jøder har fått av de kristne opp i gjennom århundrene. Helt til vår egen tid da prestene ikke engang ville slippe dem inn i riket, samt europas aller mørkeste kapitler enda senere. :-\

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.262
Torget vurderinger
11
Gjestemedlem skrev:
Jesus har beskrevet jødene som barn av djevelen. Mener sitatet finnes i Johannesevangeliet. Mulig man har pyntet litt på dette i senere revisjoner, (kanskje Jesus var full den dagen? Han hadde jo ubegrenset tilgang på vin.), men heri ligger også mye av bakgrunen for den behandling jøder har fått av de kristne opp i gjennom århundrene. Helt til vår egen tid da prestene ikke engang ville slippe dem inn i riket, samt europas aller mørkeste kapitler enda senere. :-\
Jesus sa noe sånt ja til NOEN skriftlærde som ville kverulere,eller ormeyngel,husker ikke helt hvordan det står skrevet.
Jesus kom med frelsen til jødene først,og jødene er vel fortsatt Guds utvalgte,så desse "kristne" kompisene dine Deph vet jeg ikke vilken gud de tror på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:
og jødene er vel fortsatt Guds utvalgte,
Valgt ut til hva egentlig?

Til nå har vel ikke denne "utvelgelsen" ført så mye positivt med seg for dem.

Sett på som annenrangs borgere av kristne europeere, muslimer og høyreekstremister. Forfulgt for sin kultur, sin religion og sitt opphav.

Evig straff og pine fordi de "drepte Jesus" inntil de underkaster seg de kristnes religion og presteskap?

hurra? :-\

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rune S skrev:
Jeg har vel gjort det klart at jeg er kristen, så det er et unødvendig spørsmål. Det er ikke alle kristne som har fått skylapper operert inn i hjernebarken. Noen av oss kan i alle fall se på andre religioner med et frilynt syn, selv om vi har en annen oppfatning eller tro selv.

Jeg skriver kun om fakta her, uten å filtrere det gjennom min personlige tro. Det er totalt unyttig å delta i religiøse diskusjoner uten å sette sin egen tro i baksetet, for ellers blir det bare en håpløs tullediskusjon der alle prater forbi hverandre. Hvis vi aksepterer at jødene har samme Gud som oss, så må vi også godta at muslimene har det også. Alle tre religioner tror på Moses' Gud, og ingen annen. Du kan bringe fram åpenbaringen og hevde at Muhammed er en falsk profet, men han var isåfall en falsk profet for vår Gud, ikke en annen Gud. Muhammed hevdet å representere den Guden jødene og de kristne tror på, og det må vi forholde oss til. Det er opp til hver enkelt å avgjøre om det er den rette sti å følge, men at den går parallelt med vår er det ikke mulig å benekte. Det kan bevises sort på hvitt, og kan ikke motbevises av noe annet enn udokumenterte utsagn fra religiøse. Det kan med andre ord ikke dokumenteres at det ikke er samme Gud, mens det er lett å dokumentere at det er samme Gud.

Sett bort fra det med tro. Jeg har klokketro på at min tro er rett, men ikke til det absurde. For jeg vet hvor latterlig det fremstår å argumentere på et religiøst grunnlag som er bastant fokusert på en eneste sannhet. Det er rett og slett respektløst å presse for eksempel religiøse påbud ned over hodet på ikke-religiøse motstandere i en diskusjon. Vi må akseptere at vårt sjelsliv ikke nødvendigvis har betydning for personer av et annet livssyn. Vi må derfor finne en felles grunn for våre diskusjoner, og det kan vi ikke hvis vi står på og hevder at vi har evig rett. Og det er slik det oppfattes når du lager en egen definisjon av hvordan vi kan vurdere hvilken Gud som tilhører hvem. Du tar rett og slett feil.

Ikke feil av typen "du kommer til helvetet fordi du ikke er jøde/muslim/hindu", men feil av typen "han der gidder jeg ikke å lese noe av lenger". Mange her er uenige med meg, og de leser mine poster ganske overfladisk, men jeg regner med at de oppfatter min argumentasjon som basert på en felles virkelighet. Du ekskluderer deg selv fra diskusjonen med å hevde at det som er skrevet av alle teologer om temaet er feil, for med din mormon-aktige semantikk. Jeg kjenner godt igjen argumentasjonen din fra karismatiske menigheter, men den er bare holdbar i den indre krets. Du preker for menigheten når du skriver slike svært diskutable meninger som at jødene og muslimene har en annen Gud enn de kristne. Vanlige, oppegående mennesker av enhver avskygning oppfatter det som dårlig semantikk, og det med rette.

For å være ærlig tror jeg at min pragmatiske holdning til min egen tro er en mer effektiv utføring av misjonsbefalingen enn det som praktiseres av kristne med et kompromissløst syn på sannheten. Jeg mener at det å ikke preke kristen virkelighetsoppfatning overfor ateister er mye bedre enn å tre "sannheter" ned over hodene på dem. Jeg forstår til en viss grad den oppfatningen jeg raser så sterkt mot når jeg ser den i perspektiv av den måten kristendommen presenteres på av enkelte troende. Skulle noen av oss klare å frelse Gjestemedlem (og Gud vet han trenger det ;D) så er det nok meg. Ikke fordi min sannhet er mer sann enn din, men fordi den nok er mer spiselig enn din. Han forsøker å basere sitt livssyn på det han anser som realisme, og da blir den form for fremstilling av kristendommen bare tåpelig. Alle som ikke tilhører en av religionene selv vil lett se at din argumentasjon om hvem som tror på hvilken Gud er håpløst ensporet, siden de lett kan tilbakevise dem med å sjekke kildene.

Nei, la den typen religiøs semantikk dø stille hen, slik analfabetismen i praksis har gjort i vesten. For det budskapet er kun effektivt overfor en uopplyst forsamling. De bør ikke være i stand til å lese selv, og helst være litt hjernevasket. Så vær grei å slutte med det tullet, for du ødelegger bare for det gode budskap. Du skyver gode folk fra oss, istedenfor å ønske dem velkommen uten å fornærme deres intelligens.

Og en fortsatt god 1 mai til alle sammen :)

Edit: En viktig detalj å huske på er at det nye testamentet er skrevet fra 50 til 300 år etter at Jesus døde. For meg er det både noe som bekrefter det jeg tror på, men også noe som gjør at jeg er våken i forhold til det jeg leser. For de ulike kildene har ganske sammenfallende beskrivelser av hendelsene, selv om de ikke har kommunisert direkte, og det er nedtegnet i god tid etter at Jesus tid på jorden var over. Jesus kan med andre ord ikke klandres for alle bøkers innhold, i og med at han kun er bidragsyter som inspirasjon til innholdet. Uansett hvordan vi kristne snur og vender på det, så består biblene av bøker. Papir med blekk, som er blitt oversatt, sensurert og forandret over nesten 2000 år. Uansett hvor mye Johannes måtte mene at ikke et ord skal legges til eller trekkes fra, så vet vi med sikkerhet at det har skjedd. Derfor kan ikke et opplyst menneske lese bibelen ord for ord, for hverken Jesus eller forfatterne av bøkene har formulert det som står der. Alle kristne må lære seg å forstå informasjon på samme måte andre mennesker gjør det. De må lære seg å forstå forskjellen på steintavler fra Gud, og en bok av papir med blekk. Det er en selvfølge at også Moses' steintavle også er diskutabel, men innholdet er såpass almengyldig (sett bort fra de to første budene) at det ikke kan provosere noen. Derfor synes jeg det er litt artig å stille den "korrekte" steintavlen opp mot de mer skrøpelige bøkene vi tror på. For en bok kan aldri være beviset for noe, det beviset finnes kun i ditt hjerte. Var ikke det poetisk nok, folkens?

Topp Bunn