Har blitt noen timer i anlegget siste tiden bl.a. for å teste ut Hifiman HE-6SE, og den liker jeg så godt at jeg har kjøpt et par til med HE-6SE V2.

Selv om den ikke kommer i klassen til Susvara eller Utopia er det noe med måten den formidler lyden på som er utrolig fengene, og galskapen med å kjøpe et par til er kan begrunnes, kind of...:
1. Noen av Guruene på nettet påstår at V2 er nærmere HE-6 OG i lyden enn HE-6SE, selv om de skal ha samme driverne....
2. Planen er å "modde" HE-6SE V2 med ny hodebøyle, fjerme støvfilt, nye puter og montere åpne griller. Ser alle "seriøse" HE-6 elskere gjør dette, så det må prøves ut. Noe deler har jeg og noe er på vei. Og så er det greit å ha EN slik klassiker orginal

. De er uansett så billig nå at de blir nærmest kastet etter en....
Det har blitt utlukkende streaming av musikk etter ny streamer kom i hus, men her i går koblet jeg CD spiller inn på Bliss som jeg bruker som pre, men hørte bare skurr....hmmm.... Da var det ingen vei utenom enn å begynne med å måle rør. Det er 6 rør i spilleren så alle ble testet uten å finne at noen var defekte, men tok alikevel å monterte inn et nytt sett for å teste og alt var OK. Begynte da å sette inn ett og ett rør, og endte opp med samme rørene og spilleren fungerte. Merkelige greier....
Men da lokket var av benyttet jeg muligheten og satte inn et orginalt Tung Sol 6550 som jeg fikk tak i på nettet. Er brukt men måler godt, og disse rørene er nå skjeldnere enn hønsetenner. Er vel regnet for å være verdens beste 6550 rør som er produsert, sammen med kanskje GE 6550 "Welded plates", som jeg er så heldig å ha et lite lager av
Så når alt var koblet og varmet opp tok jeg å sammenlignet streamer opp mot CD. Ingen vitenskapelig test, men rett og slett hva jeg likte best, og må si at etter ny streamer kom i hus så er dette neck to neck. Men, jeg holder fortsatt på at CD er litt mer naturlig og musikalsk i mitt anlegg. Det er en liten smule mer oppløsning, klang og rytmikk. Nå er de ulikt koblet opp, så denne sammenligningen gjelder bare hos meg. Streamer er koblet mot May/Bliss/Forsterker, mens CD er koblet rett i Bliss/Forsterker.
Uansett spiller det grandiost for tiden. Har ikke kost meg så mye, og spillt så mye musikk på mange, mange år. Er nok i mål med det meste, så får sette hengelås på Visakortet....