JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Måtte jo spille litt av ham etterpå. Selv om det er en stund siden denne ble spilt så er det likevel en av de mest spilte platene mine, den fikk mange runder tilbake den gang i yngre dager. Alle kjenner jo denne og vet hva det er, det er bare en utrolig bra plate.

    Jeg har vel 4 stk. av den (t.o.m. på CD...), også den i Old Masters Boxen men nå spilles 2013 utgivelsen som ble remastret av Bellman hos Grundman Mastering og presset hos Pallas, lydmessig så er det denne man skal ha, veldig bra lyd her.

    For de som ikke har filmen så er det bare å handle inn, det er en fornøyelse av de sjeldne.


    IMG_1239.jpeg



    IMG_1241.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Arild Andersen har kommet med en utgivelse på ECM. Egentlig litt usikker på hva jeg mener, første lytt sa meg at jeg syntes det var litt kjedelig, man ble ikke overrasket på noen punkt underveis og det kom liksom aldri i gang. Synes jeg. Medmusikantene er jo av en yngre garde enn AA selv er og det er nok ganske lurt, man bringer inn noe litt friskt og som sikkert også gjør at han selv er mer på hugget enn hvis han hadde «menget» seg med musiker fra samme generasjon. Tror jeg.

    Det er jo tross alt AA og da har man forventninger. Han er en av de virkelig store.

    Uansett så må jeg spille dette noen ganger til, det hender jo at ting siger inn og vokser etter hvert. Det siste sporet (på hi rez filen..) trengte ikke være med, syntes ikke det hang med på hele konseptet. Med mindre det er en takk for meg låt, for det ligner det på.

    Spilt på en 24/96 fil og lyden er det ingenting å si på selv om den kanskje kan virke litt forsiktig.



    R-24960406-1666976932-8534.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    En fantastisk tape fra Yarlung, dette er alldeles nydelig musikk, det følger også med gåsehud her. 3 x tape med klassisk Yarlung kvalitet. Analogt opptak som er der oppe med det beste jeg har hørt. Kor og tape er en utrolig flott kombo.

    Finnes på alt unntatt vinyl; DSD, Hi rez og CD.





    Stunning! Remarkable! Never heard such a thing! Eleven vocal works sung and recorded FLAWLESSLY in one take, without sheet music, no editing, recorded in stereo with a legendary AKG C-24 tube microphone, all tube preamplification, and direct to SonoruS ATR12 analog tape recorder! Forget Telarc. Remember Yarlung!

    Robert H. Levi


    IMG_1244.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Et par tapes i ettermiddag. Ganske spesiell atmosfære i disse live opptakene som blir gjort i svømmebassenget til Ed Pong, det er ikke mye der ute som er som dette. Skikkelig entusiast som bruker mye tid og dollar på å gi ut musikk spilt av unge talenter.


    IMG_1245.jpeg



    Så en tape (2 tapes..) med svenske Omnibus Wind Ensemble gitt ut på den like svenske Opus 3 labelen. Her musikk av FZ, en utgivelse som er blitt ganske populær og utgitt både på CD og SACD mener jeg å huske, analogt opptak med alldeles nydelig lyd. Liker man Zappa så vil man like dette, veldig fine arrangementer og utførelse.


    IMG_1246.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    1.733
    Sted
    Bergen
    Et par tapes i ettermiddag. Ganske spesiell atmosfære i disse live opptakene som blir gjort i svømmebassenget til Ed Pong, det er ikke mye der ute som er som dette. Skikkelig entusiast som bruker mye tid og dollar på å gi ut musikk spilt av unge talenter.


    Vis vedlegget 868463
    Har du lyttet til de digitale versjonene til UltraAnalogue (digital for UltraAnalogue,,, høhø) og har du evt anbefalinger?
    Ser at de har noen digitale versjoner tilgjengelig, men ikke denne. Uten å ha hørt på de kan man vel anta at de har et høyt nivå, spesielt når man ser på prising ift andre digitale produksjoner
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Har du lyttet til de digitale versjonene til UltraAnalogue (digital for UltraAnalogue,,, høhø) og har du evt anbefalinger?
    Ser at de har noen digitale versjoner tilgjengelig, men ikke denne. Uten å ha hørt på de kan man vel anta at de har et høyt nivå, spesielt når man ser på prising ift andre digitale produksjoner
    Den eneste utgivelsen jeg har hørt digitalt er denne, men det er så lenge siden at jeg ikke husker hvordan den låter.


    IMG_1249.jpeg



    Den er gjort på denne måten. Hvis du er interessert så kan du sende meg navn/nummer på en PM så kan jeg sende den til deg så får du hørt den selv. Usikker på om dette er noe som har vært i salg noen gang, jeg fikk den av Pong da jeg kjøpte noe tape av han.

    Edit; ser at den selges fra hjemmesidene hans.


    IMG_1247.jpeg
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    1.733
    Sted
    Bergen
    Takk for det, PM kommer.
    Har lastet ned de Free Samplene som er tilgjengelig så det skal bli spennende å høre, og sammenligne med Yarlungs digitale produksjoner
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    En flott utgivelse på OK World labelen til Bugge, kanskje det er jazza folk eller motsatt men det er uansett veldig bra i følge min smak. Innspilt hos Hallibakken og låter nydelig! Her nå på en 24/96 men den er også utgitt på CD.


    R-22678358-1648492643-5322.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Nyter tiden med litt musikk, stolen venter.


    IMG_1256.jpeg




    En kopp med nydelig drikke må til. I serien prøve for første gang ble det en espresso fra Jacu i Ålesund. Helt der oppe med det beste jeg har smakt og kommer nok til å prøve de andre espressoene deres etter hvert.


    IMG_1252.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Et par dbl. espresso gir jo energi så da kan man jo bruke den på å spille 45 rpm plater. Her nå en flott plate fra Freddie Hubbard på Impulse! fra AP sin 45 serie, som vanlig superb kvalitet på alt.


    IMG_1253.jpeg



    IMG_1254.jpeg



    IMG_1255.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    En til fra 45 rpm hylla, denne gangen en fra Music Matters. Alle som spiller jazz kjenner dette, det svinger! Det er jo tunge argumenter mot 45 plater men lyden på denne er ikke blant dem.


    IMG_1257.jpeg



    IMG_1259.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Nå noe helt annet. Store favoritter her i huset, første plata de ga ut og strengt tatt før de tok navnet Jøkleba. En nydelig plate som krever at lytteren er på plass hele tiden, de var noe helt for seg selv denne trioen.

    Innspilt i Rainbow med JEK og låter jo veldig bra.


    IMG_1263.jpeg



    Bilder tatt i Folken under en konsert i forbindelse med at plata kom ut henger på veggen i rommet. Tidlig 90 tallet en gang.


    IMG_1264.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Nydelig søndagsmusikk. En innspilling fra 1972 og gitt ut på det øst tyske selskapet Eterna, tapen gitt ut av Horch House. De kunne det på andre siden av grensa også, dette er alldeles nydelig. Synes det er fint å spille andre ting av Beethoven også og ikke bare «det vanlige» . Sagt før, orkester og kor på tape er bare noe annet.


    IMG_1266.jpeg



    IMG_1268.jpeg



    IMG_1267.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Helt i begynnelsen av karrieren, Arve Henriksen, Ståle Storløkken og Jarle Vespestad med Veslefrekk. Dette er tøffe saker og man hører hva som kommer senere. Husker jeg så dem før plata kom ut i Folken Maijazz `93, hadde ikke hørt om dem før men de hadde med seg Molvær som gjest så jeg stilte opp. Gikk derfra med kraftig bakoversveis og nye favoritter og har fulgt dem siden.

    Et par-tre år senere fikk de med seg Deathprod og plutselig så hadde vi Supersilent.


    IMG_1271.jpeg



    IMG_1272.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Da ble det Supersilent neste ut. Litt avhengig av dagsform etc. men no.8 er en av favorittene fra dem, no.6 er bautaen og no. 11 er også der oppe. Og det er vel de andre også. Jeg er veldig svak for Supersilent, de er blant mine største favoritter, konsertopplevelsene er flere og store.

    Alltid klin umulig å forklare musikken deres slik at folk forstår hva jeg mener men for meg så er dette det ultimate av all out no limits. Sjekk ut åpningen på denne, det er tungt det....

    Det finnes ikke noe som ligner på dette.



    IMG_1273.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    En Blue Note favoritt dette, skiller seg litt ut fra det «vanlige» fra BN på samme tid synes jeg, her er vi litt mer i avantgarde land. Nå på en nydelig 45 rpm fra Music Matters. Dette er en Gray/Hoffmann master hos Acous Tech og gitt ut i 2010.

    Ser at den nettopp er kommet ut på Blue Note Classic Series, også Gray master og presset hos Optimal.


    IMG_1274.jpeg



    IMG_1275.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    En til fra Blue Note/Music Matters 45 mens jeg var i gang. Nydelig plate fra Rollins utgitt i 1957, MM 45 utgitt i 2009. Samme folka involvert som foregående. Ganske utrolig å tenke på at han er blant oss enda.


    IMG_1276.jpeg



    IMG_1277.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Jeg liker Helge Andreas Norbakken sin måte å spille på og ikke minst lyden hans i all percen, her sammen med Julian Argüelles og Mário Laginha på en utgivelse fra 2020. Trio med sax, piano og perc er vel ikke helt vanlig men dette er bra, moderne jazz med litt world/folk etc. Veldig bra lyd her.




    EDN1164_Atlantico_Packshot-1000x1000.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Enda en fra Edition, denne gang med tre tungvektere i jazzen. Veldig fin utgivelse dette som selvfølgelig har et høyt nivå når det gjelder utførelse. Her nå på en 24/96 og denne låter kanonbra!




    EDN1136-GoodHope_Holland_Hussain_Potter-1000x1000.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Og enda en, denne gangen en helnorsk pianotrio. Eyolf Dale med Per Zanussi på bass og husfavoritt Audun Kleive på trommer i en utgivelse fra 2021. Nydelig utgivelse som vil gå hjem hos alle som er glad i pianotrio musikk. Finnes enda på vinyl ser jeg.




    De kommer forresten med en ny utgivelse i Januar, vinylen kan fohåndsbestilles nå.


     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Bare et lite tips i tilfelle noen skulle være interessert. Rune Grammofon presser nye LP`er av to titler som er etterspurte av fansen.

    Fire! Defeat og Espen Eriksen Trio m/Sheppard Perfectly Unhappy kommer ut igjen på vinyl i Februar.


    R-12022009-1526732299-3522.jpg


    R-17634529-1614636839-1492.jpg
     
    Sist redigert:

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    3

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Torgeir Vassvik har nettopp kommet med en ny utgivelse, har ikke hørt den men ser at det er en ren soloplate, gitt ut på Jazzland/OK World.

    Her nå hans første utgivelse fra 2006 der han hadde med seg Arve Henriksen og Anders Jormin, denne er veldig fin synes jeg.


    IMG_1287.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    6.327
    Sted
    Under stjernene
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Franske Sixun har kommet med en utgivelse, husker et fyrverkeri av en konsert i Folken for en del år siden med en fantastisk trommis i Paco Sèry, også opplevd han noen ganger med Zawinul Syndicate, han er et unikum. Den nye her er vel strengt tatt litt vel mye fusion etter min smak men samtidig så er det jo veldig bra spilling. Egentlig kun innkjøpt grunnet Sèry. Her på Hi Rez men ser at den også er gitt ut på vinyl. Coveret trenger ingen kommentar.


    R-24976441-1666977493-5574.jpg



    Man trenger ikke så mye for å lage musikk....


     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Ikke så ofte det spilles vokaljazz her men når det spilles så blir det fort noe med Kabongo eller Joao, det blir noe mer enn bare syngesynging med disse. Begge opplevd live noen ganger og det er unike opplevelser. Her nå Joao med gode hjelpere.


    R-4099687-1355208079-9256.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Man kan også improvisere vokal...




    og med Zawinul...


     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Et par utgivelser som kanskje ikke er på bestseller lista men likevel veldig fine plater. Cagwin er forøvrig trommisen til Rabih Abou-Khalil.
    Ganske så frie greier.


    IMG_1291.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Et par til når jeg først var i gang. Nydelig musikk spilt inn i flotte omgivelser.


    IMG_1292.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Siste spilledag på en god stund, stikker til fjells og blir nok der til etter påsken hvis det ikke skjer noe som ikke er planlagt.

    Litt fra favoritt trompetisten i ettermiddag, nydelig boks dette.


    IMG_1294.jpeg



    Etterpå ble det noe helt annet, kanskje litt sært men det må til innimellom.


    IMG_1295.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Trio of Doom plata er heftige saker, også en fin test for hifi`en. JC er en flott utgivelse fra Speakers Corner der også coveret er veldig fint med tykt utbrettcover.


    IMG_1296.jpeg



    IMG_1297.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.235
    Antall liker
    9.047
    Avslutter «sesongen» med litt fra Miles, tøffere enn dette blir det ikke.

    Er forøvrig på vei på One Step fra MoFi, står nok over den. Mosaic boksen er mer enn bra nok, ingen DSD i nærheten.



    IMG_1298.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn