JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    HI-Q remaster fra originale EMI tapes, innspilling fra 1976 og er helt nydelig. Kjent musikk som her blir flott fremført. Fantastisk tyst vinyl, presset hos The Vinyl Factory etter hva jeg finner ut. Kom ut i 2011.

    Cut at Abbey Road Studios from the original stereo analogue master tapes with the Neumann VMS80 lathe fed an analogue pre-cut signal from a specially adapted Studer A80 tape deck with additional playback head.


    IMG_1179.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Nå noe annet.

    En nydelig LP fra Khalil utgitt på Enja i `92, veldig bra jazzmusikere i tillegg som gjør at dette er veldig bra x-over musikk. Lyden er som alltid fra Enja veldig bra. Denne går til en veldig stiv pris på brukten men ser at den kom ut på nytt på vinyl for noen uker siden, liker man slik musikk så er det bare å spore den opp.


    IMG_1170.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Enda en EMI innspilling og Berlioz, denne gang fra Klavier Records. Denne er en Doug Sax master og presset hos RTI. Det er flott musikk og en nydelig pressing/lyd.
    Veldig åpen og «tung» lyd.

    IMG_1180.jpeg



    IMG_1181.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Enda en fra Klavier. Kanskje ikke musikk som blir spilt til vanlig? Må høre med klassisk spesialistene...Uansett så er det mektig og dynamisk musikk med en utrolig lyd, fin plate hvis man vil sjekke hva som bor i anlegget.


    IMG_1184.jpeg



    IMG_1185.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Nevnte tidligere disse utgivelsene fra Mercury Living Presence, noen av disse låter så utrolig bra at jeg har dem på litt forskjellige utgivelser. Spiller denne nå og det er en utrolig lyd på dette! Nydelig musikk er det også. En råhet og et attack som etter min mening er helt der oppe med det aller beste. Dette kunne jeg tenkt meg på tape fra AP.

    Alle er fra Classic Records og Grundmann master, den ene er den første som kom ut på en 180gr. vinyl siste halvdel av 90 tallet, så kom den på en 4 x 45 RPM one sided før Classic kom med 200gr. Quiex vinylen, det er den som spilles nå. Har noen av de andre også på alle disse, sikkert bortkasta penger men det litt artig også.



    IMG_1186.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Men den absolutt råeste av dem alle er nok denne, her får Maxx`ene kjørt seg, denne plata er bare helt utrolig. På alle måter.
    Av en eller annen grunn så inneholder 45 rpm utgivelsen kun Ravel stykkene så derfor kun 2 plater.

    Finnes ennå hos AS hvis det er noen som er interessert i slike ting..


    Også noen brukte fra Hobson sitt arkiv;




    IMG_1187.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Sist vår så fikk jeg tilbake en BAT RIAA som hadde vært hos Audiomix for service en liten stund. Etter at den kom i hus så har jeg kun spilt på den, jeg er ferdig med dette koble frem og tilbake mellom utstyr og lytte noe voldsomt etter forskjeller, men det betyr jo ikke at jeg ikke er nysgjerrig men jeg tar det etterhvert.

    Så i dag så skrudde jeg på ARC Ref Phono RIAA igjen for å spille på den en stund. Det første som slår meg er at jeg har to jækla gode RIAA trinn, forskjeller er det men de er litt på smak og behag synes jeg. BAT`en har nok et litt tyngre og fyldigere fundament, den har er litt pondus. ARC er nok litt klarere og kanskje litt kjappere hvis det er mulig, også en aning mer oppløst, kanskje BAT`en har et litt bredere/større lydbilde og den låter nok en aning varmere. Det er jo selvfølgelig waste av det meste med to svære rør riaa`er men til gjengjeld så er det skikkelig gøy.

    Hvis noen skulle lure så spiller jeg nå på en Air Tight PC-1 p/u, har noen flere men det er litt sånn der også at når jeg først spiller på en så blir den der en stund.


    IMG_1195.jpeg



    Akkurat nå denne, Classic Records/Grundmann og en utrolig lyd!


    IMG_1196.jpeg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spørs om Atlasen hadde vært like god match med ARC da......
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Jeg liker Atlasen på ARC`en, kanskje jeg prøver den igjen etterhvert, den er montert på et armrør så det tar meg ca. 12 sekund å bytte. :cool:
    Hadde jo vært litt interessant og hørt den på BAT`en, det har jeg aldri gjort.

    Atlas er en sa...s god p/u.
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Audio Fidelity var en label som ble startet etter at DCC la inn årene. De ga ut mange perler, mest på CD mener jeg å huske. De la ned bissnissen i 2018. Noe av det som både DCC og AF gjorde var veldig bra, alltid Hoffmann/Gray masters og veldig gode pressinger. Nå en derfra, kanskje ikke noe jeg spiller til vanlig men hva gjør man ikke...


    IMG_1198.jpeg



    Labelen fra de to selskapene var veldig like..


    IMG_1197.jpeg



    Som sagt mange perler men hvis man er ute etter en rocke plate fra Audio Fidelity så kunne man gjerne spore opp denne, den er bra! Kevin Gray master. Det er mulig jeg har rocke plater fra tidlig 70 som låter bedre enn denne men kommer ikke på noen i farten.


    IMG_1200.jpeg



    IMG_1201.jpeg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tror ingen har nevnt det før, så jeg kan like gjerne være førstemann.
    Ingen grunn til at fru Hendriksen skal slite med denne vinylsamlinga når du legger inn årene.
    Bare å testamentere all musikk til meg så skal jeg ordne opp i alle problemene :unsure:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Audio Fidelity var en label som ble startet etter at DCC la inn årene. De ga ut mange perler, mest på CD mener jeg å huske. De la ned bissnissen i 2018. Noe av det som både DCC og AF gjorde var veldig bra, alltid Hoffmann/Gray masters og veldig gode pressinger. Nå en derfra, kanskje ikke noe jeg spiller til vanlig men hva gjør man ikke...


    Vis vedlegget 862446


    Labelen fra de to selskapene var veldig like..


    Vis vedlegget 862447


    Som sagt mange perler men hvis man er ute etter en rocke plate fra Audio Fidelity så kunne man gjerne spore opp denne, den er bra! Kevin Gray master. Det er mulig jeg har rocke plater fra tidlig 70 som låter bedre enn denne men kommer ikke på noen i farten.


    Vis vedlegget 862452


    Vis vedlegget 862453
    Har denne 10Years A på den AF pressen grymt trykk i rillene:cool: koster litt nå også ser jeg.
    Ten Years After – A Space In Time (2012, 180 Gram, Gatefold, Vinyl) - Discogs
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Tror ingen har nevnt det før, så jeg kan like gjerne være førstemann.
    Ingen grunn til at fru Hendriksen skal slite med denne vinylsamlinga når du legger inn årene.
    Bare å testamentere all musikk til meg så skal jeg ordne opp i alle problemene :unsure:

    neineinei - de skal hit!!!!
    Jeg var helt sikker på at dere hadde mer enn nok selv fra før. :)

    Men skal nevne det til fru H...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.807
    Antall liker
    26.393
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    En tape fra Chasing The Dragon som jeg ikke har spilt noe særlig da jeg av en eller annen grunn syntes at den ikke var det helt store. Jeg må ha vært out of tune eller noe for denne låter kanonbra, stort lydbilde og et fundament fra den dypeste kjeller, her er det trøkk.

    Det er i det hele tatt ganske interessant det hele, en kan spille vinyl og digitalt i en lengre periode og når man først setter på tape igjen så får man bare en svær vegg med musikk foran seg med en råskap og et fundamet som kun tape har, og alt presentert med følelsen av at det ikke er noen grenser.


    IMG_1210.jpeg



    Etterpå ble det nydelig tape fra Horch House.


    IMG_1211.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.383
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det er i det hele tatt ganske interessant det hele, en kan spille vinyl og digitalt i en lengre periode og når man først setter på tape igjen så får man bare en svær vegg med musikk foran seg med en råskap og et fundamet som kun tape har, og alt presentert med følelsen av at det ikke er noen grenser.
    Yes, sir. (y)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Har alltid likt musikk der man krysser folkemusikk fra forskjellige land og blander inn litt jazz. Det er mye kreativ ungdom der ute men disse utgivelsene er gjerne godt skjult så man må lete litt.

    Før helgen kom Inger Hannisdal ut med ny plate der hun krysser alt dette på en måte som treffer meg i hvert fall, så her et tips til de som liker slikt og til de som er på let etter noe annerledes enn det man vanligvis lytter til.

    Har ikke sett den på vinyl men den kommer på CD og 24/96. Usikker på hvilke oppløsing fila på Bandcamp har men her kan den lyttes til..

    Gitt ut på Bugge sin underlabel OKWorld, det en del fine ting på den labelen så ikke dumt å sjekke den ut.





    a0855109635_16.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her kjører jeg hele Allman Brothers Band at Fillmore East 2 taper og får den råskapen som du beskriver....skikkelig drive og blir bare live følelse
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Når man først er på OKWorld så kan en jo også anbefale denne, Balkan møter Palestina møter Norge. Jeg synes denne er veldig bra, liker man f.eks. Abou-Khalil så liker man også dette. De norske bidragene er Norbakken på perc. og Silset på bass.


    a2439425470_16.jpg





     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det du beskriver med å gå fra andre kilder til tape er så aldeles spot on! Gjorde akkurat samme øvelsen selv her nå i kveld. Har hatt noen timer i lyttestolen og hørt på vinyl i kveld. Fyrer opp A80 og opplever akkurat det du beskriver med Rush - Exit stage left (live); En vegg av dynamisk og veloppløst lyd som ingen andre medier fikser like uanstrengt. Skuldrene faller ned og man blir bare sugd inn i det som skjer i musikken! Sykt kult egentlig!
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Når man først er på OKWorld så kan en jo også anbefale denne, Balkan møter Palestina møter Norge. Jeg synes denne er veldig bra, liker man f.eks. Abou-Khalil så liker man også dette. De norske bidragene er Norbakken på perc. og Silset på bass.


    Vis vedlegget 863868




    Vil vel påstå at Jovan er et norskt bidrag han og, eller i det minste et serbo-trøndersk bidrag.😊
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    En ny utgivelse fra Edition Records de siste dagene er en ny plate fra den skotske saksofonisten Matt Carmichael, fin og melodiøs jazz som sikkert de som liker den skandinaviske jazzen også vil like. Nydelig lyd på dette.


    a2940698919_16.jpg


    Noen lydspor her..




     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Litt rolig piano musikk på en onsdags kveld, det er ikke ofte jeg spiller fra denne boksen men det er likevel flott hver gang. 45 RPM boksen fra Analogue Production, ikke lenge siden den kom ut igjen for tredje gang, er visstnok populær denne. Min er fra den første utgivelsen i 2010 (061/1500) som ble presset hos Pallas, den andre kom ut i 2017 og ble presset hos QRP mens den som kom nå i 2022 er fra RTI.

    Superb kvalitet fra a-å og kan ikke annet enn å anbefales til alle som setter pris på denne musikken levert med den aller beste kvalitet. Gir stor eierglede denne. Basert på de to forrige boksene så er det ikke sikkeret at den blir tilgjengelig inn i evigheten...



    IMG_1212.jpeg



    IMG_1213.jpeg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var helt sikker på at dere hadde mer enn nok selv fra før. :)

    Men skal nevne det til fru H...
    Fru H ville vel som deg selv at hele samlingen heller havnet hos en musikkelsker som selveste Deathbrod, og som da ville ha gitt de få duplikater som ville dukke opp i egen samling til Deathprod!? Det ville vel ha vært noe å fortelle barnebarna heller enn at det skulle ha havnet i et sluk eller hos a POB (most probably a Piece Of Bullshit)?

    Tror jeg må slutte å lese denne tråden, da det er for mange gode anbefalinger som ikke finnes i egen vinylsamling, og som stort sett er umulig å skaffe for under et parhundre USD, hvis man i det hele tatt klarer å spore opp noen eksemplarer for salg. Ser at jeg som gammel pønker startet opp litt vel sent med interessen for mye av den herlige crossover, jazz og klassisk musikken som dukker opp i din juvel av en musikkanbefalingstråd....
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    I tilfelle noen skulle være interessert så er Audun Kleive sin Ohmagoddabl fra 2004 igjen tilgjengelig på CD, den har vært oop en stund. Her sammen med Ståle Storløkken, Christian Wallumrød og Arve Hendriksen og utgitt på Jazzland. Hvis man liker musikk uten særlige kompromisser der man tar den ut så bør man høre på denne, jeg synes dette er veldig tøffe saker. Så de live flere ganger og de var en favoritt i de tider...

    Kan høres her før man eventuelt tar den helt ut og kjøper en..



    a3291321099_16.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    En veldig fin utgivelse som kom ut på Kirkelig Kulturverksted i dag. Gruppa Vrang med Bare Folk. Dette er mer folkemusikk enn x-over med noe annet, men det er egenkomponerte låter i et moderne lydbilde. Spilt inn hos Hallibakken i Hallingdal og låter veldig bra. Digitale utgivelser, også CD.



    1000x1000_FXCD492_Vrang_Bare_Folk.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Starter dagen med litt vedlikehold, rengjøring og litt ny olje.


    IMG_1218.jpeg



    IMG_1217.jpeg



    Fant noen nye belter i en skuff så jeg byttet også disse når jeg først holdt på, bare huske å bestille nye. Greit å ha liggende.


    IMG_1220.jpeg



    Og etterpå må jeg jo spille litt, spiller noen plater før jeg finetuner hastigheten.

    Monk med Coltrane fra Riverside boksen (55/2500) til Analogue Production, nydelig musikk og lyd, musikk historie dette.




    IMG_1221.jpeg



    IMG_1222.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Må jo sjekke hastigheten på 45 rpm også så da kan en jo spille denne. Wayne Shorter med et stjernelag på en nydelig 2 x 45 utgivelse fra Music Matters utgitt i 2010. Kevin Gray, RTI og hele pakka. Kan ikke gjentas for ofte, disse coverne fra MM var bare fantastiske.



    IMG_1224.jpeg



    IMG_1225.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Fortsetter litt i 45 hjørnet. Elvin Jones solo fra 1965, her på en 2 x 45 rpm fra Analogue Production utgitt i 2011, også Gray/RTI. AP gjorde som MM på disse Impulse! 45 platene og ga dem ut i noen fantastiske utbrett cover i tykk papp, i motsetning til hva de gjorde med BN utgivelsene som var kjipe cover. Forresten veldig bra lyd på denne. Og veldig bra musikk!


    IMG_1226.jpeg



    IMG_1227.jpeg



    IMG_1229.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Da måtte jeg mimre litt. Vi som opplevde Froddien sent 70/tidlig 80 vil aldri glemme han, et unikum av en formidler. Tekstene var jo like unike men de hadde ikke vært de samme uten han. Uansett en av norsk rock`s beste plater og jaffall en av de aller beste debut platene.

    Vet ikke hvor han er reist men det vil garantert ikke være kjedelig der, han vil ikkje gå rondt å snoffla å vèr blyge.


    Spilles høyt!


    IMG_1233.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.162
    Antall liker
    8.923
    Litt tung trip hop eller elektronica eller hva det er fra Bristol på en Tirsdag, 2014 utgivelse fra Tricky. Jeg liker slikt sånn innimellom, liker nok Massive Attack bedre men dette er bra. Og hvis man synes å høre spor av Massive Attack her så er vel det litt naturlig.

    Plata er presset hos Pallas, flott at slik musikk også kan få den beste behandlingen, dønn tyst uten et knepp er alltid å foretrekke.


    IMG_1235.jpeg



    IMG_1236.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn