JIH plays...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Først hadde sveivet i gang A80`en så ble det litt mer tape utover, bl.a. denne. Jeg liker denne, fine rytmer og skikkelig intim konsert lyd. Lyden på tapen er bare helt fantastisk, her er det drag og punch! Har den på en 2 x 45 rpm også men tapen er bare større og råere.



    IMG_1103.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Viktig å ikke bare spille plater av de «vanlige» , her nå en flott boks med Blue Mitchell. 6 LP`er med nydelig musikk sammen med flere store navn; Hancock, Corea, Henderson, Foster etc., blir ikke alle 6 platene men noen blir det.

    Det blir litt andakt når man åpner og spiller fra disse boksene, alt er så skikkelig.


    IMG_1106.jpeg



    IMG_1107.jpeg



    IMG_1108.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Bill Laswell «leker» med Miles. For mange er denne perioden det beste fra Miles, jeg er en av dem som synes det. Nå er det ikke alltid slike prosjekter som dette er vellykka men nå er ikke Laswell hvem som helst så jeg synes dette er veldig tøft.


    IMG_1109.jpeg



    IMG_1111.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Litt norsk musikk på en formiddag. Begge fra Odin records og begge fra 89/90. Og som vanlig derfra veldig god lyd. Den Arnesen/Kjellemyr/Christiansen plata er veldig bra, liker man piano trio så er det ikke noe tabbekjøp å spore opp denne. Som alltid kjekt å høre Kjellemyr...

    Extended Noise er som de andre platene fra dem (da under andre navn..), kreativt og med en stor dose humor, dette liker jeg.


    IMG_1117.jpeg



    IMG_1118.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Ble litt fra ECM etter hvert. Dewey Redman innspilt analogt i US og kom ut i `82, veldig fin plate som låter skikkelig bra, ikke denne typiske ECM lyden men låter mer analogt hvis man kan si det slik. Han er far til Joshua hvis noen av en eller annen grunn ikke var klar over det det..

    Han er også med på Old And New Dreams plata, denne er innspilt i Talent Studio i 1979 og som de aller fleste fra Talent på 70 tallet så låter den veldig bra! Dette er nok en av mine store favoritter, ikke bare ECM favoritt, denne plata er aldeles nydelig.

    Ikke mye som er flottere enn Don Cherry på Guinea...

    IMG_1121.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Har opplevd Oregon live noen ganger men fikk aldri oppleve dem med Walcott. Så her i dag en dbl. konsert LP innspilt i `79 som en liten erstatning, de var gode på den tiden, det hele var så friskt og kreativt synes jeg. Flott konsert lyd.


    IMG_1122.jpeg



    IMG_1123.jpeg
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    2xHD gir ut Jazz At The Pawnshop på tape. Voksen pris, 995 USD.


    2xHD is proud to offer this deluxe double reel tape version of one of the most famous audiophile cult recordings. Jazz at the Pawnshop is widely regarded as a reference recording, one of the most natural-sounding live jazz reproduction of all time.

    The package includes two audiophile SM900 tapes recorded at 15 ips in CCIR (also available in NAB), on two balanced metal reels manufactured in Germany by Feinwerktechnik allgäu GmbH and an elegant booklet.

    This is a historically significant album.

    Audio tapes from 2xHD guarantees that ultimate quality is preserved from the original master in contrast to vinyl albums, CDs or other formats.


    RR2X_1232__172329__09262022045041-3091.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    2xHD gir ut Jazz At The Pawnshop på tape. Voksen pris, 995 USD.


    2xHD is proud to offer this deluxe double reel tape version of one of the most famous audiophile cult recordings. Jazz at the Pawnshop is widely regarded as a reference recording, one of the most natural-sounding live jazz reproduction of all time.

    The package includes two audiophile SM900 tapes recorded at 15 ips in CCIR (also available in NAB), on two balanced metal reels manufactured in Germany by Feinwerktechnik allgäu GmbH and an elegant booklet.

    This is a historically significant album.

    Audio tapes from 2xHD guarantees that ultimate quality is preserved from the original master in contrast to vinyl albums, CDs or other formats.


    Vis vedlegget 853301
    bra spoler da.....;)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    En annen som kommer på tape om ikke lenge er Arne Domnerus-Antiphone Blues, det er Audio Nautes som gir den ut. 850 USD.

    I flg. dem selv så er alt etter analog boka;

    Duplication AAA from the analog master

    • 1st Generation Reel to Reel Tape made from the Original Master Tape
    • Pure Analogue Recording
    • Analogue Tape Copies from original analogue masters
    • Each tape copied with CCIR equalization with reference level 320 nWb/m on halftrack 1/4" Recording The Master's Tape
    • Metal reels made by Hemiolia with two custom colors and laser engraving
    • High-class cardboard box features production cover picture labelled to the box
    • Half-track format
    • Tape Speed: a 15 ips, 1/4 -inch 2-track analogue tape


    AANR_16010__166425__11022021014032-8493.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    På hytta i regnvær og blåst så derfor innevær med musikk på øret fra PC. Hærlig følelse å sitte og se utover vannet med både nydelig og tøff musikk direkte i øret og fersk kaffe i koppen. Egentlig ganske greit å slippe hifi`en.

    2 utgivelser fra Hubro her nå, hvis interessert så kan man sjekke linkene for å sjekke ut musikken.

    a2260440366_16.jpg


    a2844479363_16.jpg



     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    En utrolig fin utgivelse dette. Er på dbl CD men her nå fra en 24/96. To trommeslagere gjør at det er fyldigere og mer dynamisk enn en «vanlig» pianotrio. Et stjernelag dette som alle ser, innspilt i Rainbow og låter veldig bra. Dette er noe av det siste som både Kongshaug og Jon Christensen gjorde.


    R-15824629-1598474588-1536.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Nydelig pianomusikk på en formiddag. Musikken er jo kjent, her på en 176/24 fra Wilson Audio, dette ble originalt gitt ut i `91. Lyden på disse tingene fra Dave Wilson er helt fantastisk. Disse er ettertraktet på brukten både på vinyl og CD og selges til ganske stive priser. Har noen på tape og det er kanskje det råeste jeg har i hus.



    R-11395986-1515575315-9356.jpg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Terry Bozzio med Metropol Orkester i Nederland. Jeg synes dette er veldig tøffe saker, er man glad i perc. og trommer på et høyt nivå så er dette noe som er verdt og høre på. Utgitt i 2005.

    I Zappa tråden så er det en video med Co De Kloet og Steve Vai som prater om Kloet sin bok om FZ, begge er også involvert i dette prosjektet, Vai som produsent.


    R-2588828-1291936877.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Skikkelig fredags musikk uten hemninger. Dette er skikkelig tøft og heftig. Christian Wallumrød på tangenter og Ole Morten Vågan på el.bass sammen med Audun Kleive tar den ut. Veldig tøff lyd på dette.


    a1627726625_16.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    her går det i Allman Brothers Band Live at Fillmore East på harddisk som oppvarming til jeg får safetymasteren til uken.... :giggle:
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Litt forskjellig på en lørdag, først litt dansk perc musikk og så tysk piano trio. Perc musikk krever konsentrasjon fra lytteren, det skjer mye underveis, dette liker jeg men det spilles ikke hver dag.

    Kühn har vært med på mye forskjellig, her en utgivelse fra 2018 med flotte melodier, også noen cover. Flott lyd! Rett og slett en nydelig pianotrio utgivelse.


    R-18927022-1622402792-2132.jpg


    R-11473681-1517432702-2317.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Litt norsk trio musikk. Hoff, Jormin og Kleive på en 24/352 fra 2L og Espen Eriksen Trio på 24/96 fra RG, denne har jeg også på LP og CD hjemme men fila låter kanon. Er nok plater med Hoff jeg liker bedre enn denne, dette et opptak fra kirka, husker ikke hvilken og er all akustisk. Vet ikke helt om jeg er overbegeistret for lyden på denne, synes det er en aning kjedelig.

    Espen Eriksen plata er all Propeller og låter veeeldig bra! Jeg liker lyden på disse EET platene som er gjort der, fantastisk lyd. I tillegg til musikken da, klassisk melodiøs pianotrio av musikere som er veldig godt samspilte.


    R-15054218-1586071054-6084.jpg


    R-7802831-1449088199-3888.jpg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Hjemme igjen etter noen uker på hytta og da kan man like gjerne spille litt musikk.

    Her nå norsk gitartrio musikk, veldig melodiøst og velspilt dette. Utgitt i 1995 på CLP, innspilt i Waterfall og låter veldig bra. Bugge og Molvær er gjester på 3 spor hver.


    IMG_1150.jpeg
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.262
    Antall liker
    6.341
    Sted
    Under stjernene
    På hytta i regnvær og blåst så derfor innevær med musikk på øret fra PC. Hærlig følelse å sitte og se utover vannet med både nydelig og tøff musikk direkte i øret og fersk kaffe i koppen. Egentlig ganske greit å slippe hifi`en.

    2 utgivelser fra Hubro her nå, hvis interessert så kan man sjekke linkene for å sjekke ut musikken.

    Vis vedlegget 856673


    Vis vedlegget 856674




    Kos deg på hytta, mange sterke opplevelser med mobiltelefon og hodetelefoner og en liten DAC mellom ;)
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Trompetisten Mark Isham er vel kanskje mest kjent for film musikk, her en utgivelse fra 1990 der han får hjelp av et skikkelig lag; Terry Bozzio, Ed Mann, Alex Acuna, Chick Corea, David Torn ++, veldig flott utført med skikkelig lyd men kanskje litt ensformig og likt det hele. Liker nok bedre f.eks. Castalia som kom et par år før denne.


    IMG_1153.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Enda en der Isham bidrar. En innspilling fra `76 gjort i Talent med JEK, Isham er i midten av 20 årene her men har allerede sounden sin. Musikken er ganske så typisk ECM, litt neppå og rolig. Nydelig formiddagsmusikk. Låter veldig bra dette som alltid fra Talent/JEK på den tiden.


    IMG_1155.jpeg



    Litt høstglød setter en liten spiss på det hele.


    IMG_1157.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Tøffe saker fra Abercrombie, Hammer og De Johnette. Innspilt i `74 men her på en nyutgivelse fra `17 (?). Noe av dette kan minne om Miles tidlig 70 tallet synes jeg.

    Har ikke så mange av disse nyutgivelsene til ECM, de første jeg kjøpte hadde for mye overflate støy så da ble det til at jeg stod over. Denne derimot er veldig bra, ikke et eneste knepp el.l.


    IMG_1158.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Mer trommer/perc. Dette er som vanlig fra Gurtu tøffe saker, hans foreløpig siste utgivelse i eget navn tror jeg, kom i 2019 og låter flott.



    IMG_1160.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Klarer en til.

    De egentlige AHA!! var Frode Alnæs, Erik Balke, Carl Morten Iversen, Audun Kleive og Eivind One Pedersen, og de ga ut denne på Hot Club Records i 1984. Noe er rocka, noe jazza, noe litt fritt, en veldig fin plate med et skikkelig glimt i øyet. Og etterpå så bytta de navn.


    IMG_1161.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Av og til så blir man påminnet om saker/plater når man er innom andre tråder, i en tråd jeg var innom for litt siden så ble plateselskapet Colours nevnt. Dette var et selskap som var aktive tidlig 90 tallet og ble drevet av en Jørn Andersen hvis jeg husker riktig. Han var selv en ivrig platesamler og en progens mann. Tilfeldigvis så var samleren i meg også aktiv i de tider så jeg hadde fast bestilling hos dem slik at jeg fikk tilsendt utgivelsene i det de kom ut. Så derfor har jeg alle platene utgitt på selskapet i hyllene. Musikalsk så er det jo stort sett prog, både nyinnspillinger og gamle opptak ble gitt ut, bl.a. en Prudence plate med låter spilt inn før deres første plate.

    Alltid mye inserts og nummererte plater, det liker vi.

    Også noen svenske her, bl.a. Änglagård som er blitt et skikkelig ettertraktet objekt, men så er den veldig bra også da. Ikke spilt noen av disse platene på mange år så må nok sjekke ut noen av dem fremover. Alltid kjekt med mimring.

    Og når du ser Nytt På Nytt i kveld så kan du tenke på at programlederen synger på den ene plata der.


    IMG_1162.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Søndag og høst så en klassisk start på dagen.

    Det er ikke mye der ute som låter bedre enn disse Living Presence utgivelsene til Mercury, hadde håpet at AP hadde kommet med noen av titlene på tape, kanskje det kommer etterhvert?

    Nå en nydelig utgivelse fra Classic Records med Grundmann behandlig som kom ut på siste halvdel av 90 tallet, fantastisk lyd! Og selvfølgelig flott musikk.


    IMG_1163.jpeg



    IMG_1164.jpeg



    IMG_1165.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Når jeg først var i gang så ble det en til fra samme orkester og dirigent. Dette er musikk etter min smak, nydelig. Og lyden på denne er enda bedre enn forrige, dette er noe av det beste jeg har i hyllene. Her er det en pondus og råhet som nærmer seg tape.


    IMG_1166.jpeg



    Og så en plate jeg ikke kan huske sist jeg spilte, nydelig musikk fra favoritt orkester/dirigent. Disse Decca innspillingene fra Speakers Corner er også der oppe med det beste jeg har, utrolig dynamikk, denne låter en aning varmere enn f.eks. Mercury platene.


    IMG_1167.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Classic Records ga jo også ut plater fra Everest katalogen, vet ikke om det var alt eller bare deler av den. Som Mercury så brukte også Everest 35mm film tape på noen av opptakene.

    Her nå en med for meg litt ukjent musikk men likevel veldig fint, spesielt side 2 med Mozart violin konsert no 3. Lydmessig interessant i forhold til de foregående, her hører man mer konserthallen, det er veldig åpent og du sitter kanskje med en mer naturlig avstand til orkesteret. Jeg liker denne tunge roen over det, det hele låter veldig naturlig synes jeg. Violin lyden på den Mozart konserten er aldeles nydelig. Har flere Everest plater så må nok sjekke litt mer etter hvert.

    Dette er en 200 gr. Quiex vinyl og Grundmann master.


    IMG_1168.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Nå noe helt annet men fortsatt Mercury Records. En utgivelse fra Speakers Corner på slutten av 90 tallet og lyden er kanonbra! Musikken og ikke minst musikerne kjenner alle, som det står så ble dette tatt opp mens de spilte med Miles i 1959. Rett og slett jazz fra den øverste av de øvre hyllene.


    IMG_1172.jpeg



    IMG_1175.jpeg
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Daniel Herskedal kommer med ny plate om noen dager. Nydelig lag med Aarset, Norbakken og Emilie Nicolas. Det ser i det minste veldig spennende ut.


     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn