Jevn frekvensgang, er det noen vits?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Det bør jo gå veldig bra. Jeg deler 3 stk 15" oppe ved 600Hz. Går helt fint det også
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg er tydeligvis ikke på bølgelengde med mange her, men ikke prøv å endre min mening :ROFLMAO:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok du deler en 10" ved 800 Hz 😲
    Ja, om jeg ikke husker helt feil. 12’’ kardioide til 350 Hz og baffelstep, 10’’ til 800 Hz, 6,5’’ til 1800 Hz, AMT derfra og opp + en Seas-diskant på baksiden som faser inn ved 3000 Hz for å fylle ut spredningsmønsteret. Hvert element (unntatt diskantene) lavpasses såpass lavt at spredningen ikke smalner inn nevneverdig før neste overtar.

    Regnestykket var basert på å modellere elementene som flate, sirkulære plater og bruke Bessel-funksjoner heller enn Klippel-måling av de faktiske elementene, men det låter som om det ble nær nok for nå. Planen er å finjustere respons off-axis sammen med impulsrespons i neste byggetrinn basert på mer nøyaktige målinger. Mañana.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nu er jeg ikke Expert men synes 800 Hz for en ti tommer er voldsomt. Min 12" er omtrent delt som din. Nå men det må jo være en super 10".
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hodet mitt er så lettlurt at jeg synes det låter bedre med TV-en avslått; det er som om det er bedre plass til lyden til å bre seg utover.

    Det er ikke i hodet ditt. Det er helt reelt, TV-en pumper ut støy på strømmen. Strømrens gjør susen både med for bilde og lyden. Eller tv på egen kurs, men da kan du ikke koble tv til anlegget.. 😅
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hender det at du må gå til naboen og be de slå av TV´en?
    Selv IsoVolt 6K tar ikke alt
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Hodet mitt er så lettlurt at jeg synes det låter bedre med TV-en avslått; det er som om det er bedre plass til lyden til å bre seg utover.

    Det er ikke i hodet ditt. Det er helt reelt, TV-en pumper ut støy på strømmen. Strømrens gjør susen både med for bilde og lyden. Eller tv på egen kurs, men da kan du ikke koble tv til anlegget.. 😅
    Jo, med optisk kabel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jevn frekvensgang? Med dsp og tonegenerator kan en vel alltids justere lyden i rommert til en temmelig rett frekvensgang, men hva med frekvensgangen på innspillingen? Den vil vel variere, så sluttresultatet blir temmelig ujevnt uansett?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Et veldig stort avbrekk fra fase. En kamerat har kjøpt nye 15» og 24» elementer for å bygge høyttaler, men alle elementene skurrer som om de er sprengt.
    Spilles det en frekvens er alt ok, men på musikk skurrer veldig.. Noen som har vært borti lignende?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jevn frekvensgang? Med dsp og tonegenerator kan en vel alltids justere lyden i rommert til en temmelig rett frekvensgang, men hva med frekvensgangen på innspillingen? Den vil vel variere, så sluttresultatet blir temmelig ujevnt uansett?
    Om innspillingene hadde hatt rett steady state frekvensrespons hadde de hørtes ut som en gammeldags TV uten signal. Dessuten er det ganske mye mer enn steady state frekvensrespons vi er interessert i i et rom også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Hodet mitt er så lettlurt at jeg synes det låter bedre med TV-en avslått; det er som om det er bedre plass til lyden til å bre seg utover.

    Det er ikke i hodet ditt. Det er helt reelt, TV-en pumper ut støy på strømmen. Strømrens gjør susen både med for bilde og lyden. Eller tv på egen kurs, men da kan du ikke koble tv til anlegget.. 😅
    Det er egentlig ganske utrolig, for det er veldig lett å bygge elektronikk som tåler fryktelig mye støy på nettet uten at det skinner gjennom til elektronikken.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Nu er jeg ikke Expert men synes 800 Hz for en ti tommer er voldsomt. Min 12" er omtrent delt som din. Nå men det må jo være en super 10".
    Jeg har konstruert en 15" driver som er ment å spille opp til ca 1kHz. Jeg har satt anbefalt delefrekvens på 800 eller lavere. Første mode kommer ved rundt 1500, men den holder forvrengningen i området rundt 0,1-0,2% opp til 4,5kHz.

    Det burde være betydelig enklere med en 10".
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Har super titan etter isovolt. 😊
    Jeg koblet faktisk nylig ut min Isovolt 6k og hørte ingen forskjell, bortsett fra mindre brum... og alt var koblet til Isovolt før det... ble jo litt skuffet siden jeg hadde hørt så "opplagte" forskjeller tidligere... merkelige greier:) Men kanskje ASR ikke er bestevenner med Isovolt siden ASR gjør akkurat det samme i sine strømforsyninger og batterier... og dCS ikke trenger bedre strøm... vet ikke.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg koblet faktisk nylig ut min Isovolt 6k og hørte ingen forskjell, bortsett fra mindre brum... og alt var koblet til Isovolt før det... ble jo litt skuffet siden jeg hadde hørt så "opplagte" forskjeller tidligere... merkelige greier:)
    Jeg var jo inne på McGurk-effekten tidligere. En som har forsket på den i 25 år uttalte at noe av det mest interessante med den er at den er like sterk selv når han vet om den. Så selv om han vet at han hører BA BA BA, så forteller synet ham at han hører VA VA VA.

    Det er utrolig synd dersom vi ikke har noen annen vei til målet enn å kjøpe relativt kostbare bokser vi ikke vet sikkert at har noen effekt. Samtidig tror jeg dette handler om psykologi, en slags "self treatment". Men den vil jo opplagt ikke virke på noen som verken ønsker å "bli behandlet" eller forsøke selv. Litt rart egentlig når man stadig får høre "prøv selv" fra så mange når det kommer til å teste ting som koster mye penger, men som det er vanskelig å påvise effekten av, samtidig som de samme personene ofte selv er lite villige til å teste eventuelle svakheter i egne konklusjoner.

    Jeg foretrekker personlig åpenhet i alle retninger, men når logikken blir litt for påfallende lik dem til vaksinemotstanderne mister jeg litt troen må jeg innrømme.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har konstruert en 15" driver som er ment å spille opp til ca 1kHz. Jeg har satt anbefalt delefrekvens på 800 eller lavere. Første mode kommer ved rundt 1500, men den holder forvrengningen i området rundt 0,1-0,2% opp til 4,5kHz.

    Det burde være betydelig enklere med en 10".
    Begrensningen i mitt tilfelle var ikke oppbrytning, men innsnevring av spredning. Hele poenget var jevnt bred spredning over så bredt frekvensområde som mulig. Jeg ville unngå å drive elementene så høyt i frekvens at det ble en klassisk suckout off axis øverst i det ene arbeidsområdet før neste element tok over med bred spredning igjen. PHL sier at 10’’ elementer for nedre mellomtone kan brukes fra 60 til 3000 Hz, så jeg tror ikke de svetter veldig mye av 350-800 Hz.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg var jo inne på McGurk-effekten tidligere. En som har forsket på den i 25 år uttalte at noe av det mest interessante med den er at den er like sterk selv når han vet om den. Så selv om han vet at han hører BA BA BA, så forteller synet ham at han hører VA VA VA.

    Det er utrolig synd dersom vi ikke har noen annen vei til målet enn å kjøpe relativt kostbare bokser vi ikke vet sikkert at har noen effekt. Samtidig tror jeg dette handler om psykologi, en slags "self treatment". Men den vil jo opplagt ikke virke på noen som verken ønsker å "bli behandlet" eller forsøke selv. Litt rart egentlig når man stadig får høre "prøv selv" fra så mange når det kommer til å teste ting som koster mye penger, men som det er vanskelig å påvise effekten av, samtidig som de samme personene ofte selv er lite villige til å teste eventuelle svakheter i egne konklusjoner.

    Jeg foretrekker personlig åpenhet i alle retninger, men når logikken blir litt for påfallende lik dem til vaksinemotstanderne mister jeg litt troen må jeg innrømme.
    Jeg er ikke i tvil om at mange (inkludert meg selv) bruker alt for mange kroner på ting som har liten effekt sammenliknet med det de kunne brukt de samme kronene på som har stor effekt... men jeg lærer, om enn langsomt...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg var jo inne på McGurk-effekten tidligere. En som har forsket på den i 25 år uttalte at noe av det mest interessante med den er at den er like sterk selv når han vet om den. Så selv om han vet at han hører BA BA BA, så forteller synet ham at han hører VA VA VA.

    Det er utrolig synd dersom vi ikke har noen annen vei til målet enn å kjøpe relativt kostbare bokser vi ikke vet sikkert at har noen effekt. Samtidig tror jeg dette handler om psykologi, en slags "self treatment". Men den vil jo opplagt ikke virke på noen som verken ønsker å "bli behandlet" eller forsøke selv. Litt rart egentlig når man stadig får høre "prøv selv" fra så mange når det kommer til å teste ting som koster mye penger, men som det er vanskelig å påvise effekten av, samtidig som de samme personene ofte selv er lite villige til å teste eventuelle svakheter i egne konklusjoner.

    Jeg foretrekker personlig åpenhet i alle retninger, men når logikken blir litt for påfallende lik dem til vaksinemotstanderne mister jeg litt troen må jeg innrømme.
    Skjønner ingenting av det du skriver.... for de som stoler på seg selv og det de hører så er vel ikke dette noe problem :)
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var jo inne på McGurk-effekten tidligere. En som har forsket på den i 25 år uttalte at noe av det mest interessante med den er at den er like sterk selv når han vet om den. Så selv om han vet at han hører BA BA BA, så forteller synet ham at han hører VA VA VA.
    Så vi hører med øynene. Minste motstands vei er vel bare å ta hensyn til det og gjøre det beste ut av det, selv om man kanskje skulle ønske at det ikke var slik? :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Skjønner ingenting av det du skriver.... for de som stoler på seg selv og det de hører så er vel ikke dette noe problem :)
    Enig der, men mitt lille utpluggingseksperiment kan være nyttig, for da ble det ganske opplagt for meg i hvert fall at effekten var minimal, selv om jeg var så fornøyd med alt jeg har kjøpt. Prioriterer litt annerledes nå ;-)
    En venn fra Danmark som reviewer mye utstyr fikk oversendt et fullt sett med strøm- og signalkabler fra Nordost som tilsammen kostet ca 500 000 DKR.. Han spurte meg om råd ift hvordan han skulle vurdere dette i et anlegg som kostet totalt omtrent like mye som kablene. Vi kom fram til at han skulle koble til alt sammen, høre på det en ukes tid, og så koble dem ut og vurdere i etterkant. Hans konklusjon var at det var fryktelig liten effekt av 500 000 kroner med kabler. Tenk deg +500k på høyttalere istedet...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er ikke i tvil om at mange (inkludert meg selv) bruker alt for mange kroner på ting som har liten effekt sammenliknet med det de kunne brukt de samme kronene på som har stor effekt... men jeg lærer, om enn langsomt...
    Hadde du ikke strømrens etter skilletrafo er det bortkastet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Så vi hører med øynene. Minste motstands vei er vel bare å ta hensyn til det og gjøre det beste ut av det, selv om man kanskje skulle ønske at det ikke var slik? :)
    Nei, vi hører ingen ting med øynene. Vi hører med ørene og kroppen. Men det er ikke alle påståtte endringer i lyd som er reelle. Etter at 5 forhandlere med butikken fullt av dyrt utstyr har fortalt om fortreffeligheten med 10kg strømkabler, og frister med gratis hjemlån, er det faktisk overraskende vanskelig å vurdere lyden uavhengig av en haug med andre faktorer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hadde du ikke strømrens etter skilletrafo er det bortkastet.
    Ikke vet jeg, men Isovolt har faktisk strømfilter med superfancy kondiser innebygd på sekundærsiden.. Det var faktisk noe som enkelte mener er negativt, og hvis du leser hva den største produsenten av slike sier om filtrering etter skilletrafo er det kanskje ikke så opplagt: https://equitech.com
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg var jo inne på McGurk-effekten tidligere. En som har forsket på den i 25 år uttalte at noe av det mest interessante med den er at den er like sterk selv når han vet om den. Så selv om han vet at han hører BA BA BA, så forteller synet ham at han hører VA VA VA.

    Det er utrolig synd dersom vi ikke har noen annen vei til målet enn å kjøpe relativt kostbare bokser vi ikke vet sikkert at har noen effekt. Samtidig tror jeg dette handler om psykologi, en slags "self treatment". Men den vil jo opplagt ikke virke på noen som verken ønsker å "bli behandlet" eller forsøke selv. Litt rart egentlig når man stadig får høre "prøv selv" fra så mange når det kommer til å teste ting som koster mye penger, men som det er vanskelig å påvise effekten av, samtidig som de samme personene ofte selv er lite villige til å teste eventuelle svakheter i egne konklusjoner.

    Jeg foretrekker personlig åpenhet i alle retninger, men når logikken blir litt for påfallende lik dem til vaksinemotstanderne mister jeg litt troen må jeg innrømme.
    Skilletrafo med egen jord er bare tull?
    Alle komponentene får akkurat samme potensialet og er upåvirket av annen skjevheter på nettet.
    Skjev fase og skjev jord kan absolutt skape støy og krypstrømmer.
    Om den perfekte spenningen ikke skal bli ødelagt ut av isovolt må det være rens etter som skiller komponentene fra hverandre.
    Å senke thd fra 3% til 0,14% og få perfekt sinuskurve er til og med skeptikerne enighet om har effekt.
    Spenning på 230volt er hva produktene er laget for, ingen ulempe å ha jevn spenning.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ikke vet jeg, men Isovolt har faktisk strømfilter med superfancy kondiser innebygd på sekundærsiden.. Det var faktisk noe som enkelte mener er negativt, og hvis du leser hva den største produsenten av slike sier om filtrering etter skilletrafo er det kanskje ikke så opplagt: https://equitech.com
    Ikke noe super fancy, den har dc blocker. Ingen skille på hver av utgangene, da er du feilinformert. Anlegget er sin egen verste støykilde, må skille hvert komponent.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Skilletrafo med egen jord er bare tull?
    Alle komponentene får akkurat samme potensialet og er upåvirket av annen skjevheter på nettet.
    Skjev fase og skjev jord kan absolutt skape støy og krypstrømmer.
    Om den perfekte spenningen ikke skal bli ødelagt ut av isovolt må det være rens etter som skiller komponentene fra hverandre.
    Å senke thd fra 3% til 0,14% og få perfekt sinuskurve er til og med skeptikerne enighet om har effekt.
    Spenning på 230volt er hva produktene er laget for, ingen ulempe å ha jevn spenning.
    Også jeg som kom i skade for å tro at komponentene dine både var galvanisk skilt fra strømnettet og hadde DC-koblet strømforsyning ferdig installert fra fabrikk...
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ikke noe super fancy, den har dc blocker. Ingen skille på hver av utgangene, da er du feilinformert. Anlegget er sin egen verste støykilde, må skille hvert komponent.
    DC Blocker pluss: "Høyfrekvensfiltrering med Mundorf Silver/Gold/Oil hindre Common Mode og Differetial Mode RFI." som det står hos forhandleren ;-)
    Bare så det er sagt, jeg er ikke noen motstander av slike dingser men i forhold til en kost/nytte vurdering tror jeg det er en rimelig håpløs investering. Også med strømfiltre i etterkant som jeg også har prøvd. Men nå tror jeg at jeg har bidratt nok til å spore av tråden :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    DC Blocker pluss: "Høyfrekvensfiltrering med Mundorf Silver/Gold/Oil hindre Common Mode og Differetial Mode RFI." som det står hos forhandleren ;-)
    Bare så det er sagt, jeg er ikke noen motstander av slike dingser men i forhold til en kost/nytte vurdering tror jeg det er en rimelig håpløs investering. Også med strømfiltre i etterkant som jeg også har prøvd. Men nå tror jeg at jeg har bidratt nok til å spore av tråden :)
    Så du har prøvd renser etterpå, det hjalp ikke?
    Isovolt stopper dc og høyfrekvent fra strømnettet, ingenting mellom komponenter og heller ingen thd.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Også jeg som kom i skade for å tro at komponentene dine både var galvanisk skilt fra strømnettet og hadde DC-koblet strømforsyning ferdig installert fra fabrikk...
    Mephisto forbedrer faktisk strømmen, resten av anlegget trives hvertfall på samme skilletrafo. Satte den på egen trafo, men blei dårligere. Subber har 2 x 3000watt klasse d som ødelegger alle glede med anlegget om jeg setter i samme kurs. De er på egen kurs med skilletrafo og rens. Streamer, switch og dekoder støyer, alt må skilles. Har thd på 1% på strømnettet, men på anlegg kursen er det 2,88% så støy skaper det.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei, vi hører ingen ting med øynene. Vi hører med ørene og kroppen. Men det er ikke alle påståtte endringer i lyd som er reelle. Etter at 5 forhandlere med butikken fullt av dyrt utstyr har fortalt om fortreffeligheten med 10kg strømkabler, og frister med gratis hjemlån, er det faktisk overraskende vanskelig å vurdere lyden uavhengig av en haug med andre faktorer.
    Snickers-Is da, det er vel oppleste og vedtatt at vi hører utrolig mye med øynene, hver gang vi kommer inn i ett rom kobler synsinntrykk inn en kobling til filtre i hjernen som igjen henter opp ett akustikk filter i hjernen som som bestemmer hvordan vi forventer det skal låte, gjør det ikke det eller at det ikke stemmer blir vi forvirret, fordi hjernen må lage ett nytt filter (tar tid), gjerne noen dager. Da sier hjernen igjen alt er normalt, dette høres bra ut😁 så vi sporer av fra strøm Zalo til psycho akustikk...... Antagelig er hjernen det mest ulinære og forvrengende filteret vi ikke kjenner i denne "audio" kjeden....
    Ekkje det derfor vi ikke hører det vi måler?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Trist lesing.. Verdens dyreste og dårligste stereoer + gedigne amatørelektrofantomer.?

    Den eneste rette "fargen" som jo ikke er noen farge, på høyttalere benevnes ofte som "svart" ..... så blir lyden og evt musikken avgjørende.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn