Jeg vil ha egen avdeling for klassisk musikk!

K

kbwh

Gjest
Og jeg er ikke alene om det, O Store Høvding. Bare følg tråden, så kommer argumentene allerede fra første svar:

J

Jurassic

Gjest
Støttes selv om jeg kan styre min begeistring for klassisk musikk tross iherdige forsøk.

Blir enklere for de uten interesse for klassisk musikk å følge med i de andre musikktrådene da ;D

K

kbwh

Gjest
Tar meg den frihet og quoter dagsferske ytringer:

Vidar P skrev:
toref skrev:
PS: Skulle vi tatt et nytt initiativ overfor høvdingen for å opprette en klassisk undergruppe på musikkforumet?
Absolutt! Disse svært interessante trådene drukner fort i musikkavdelinga, for ikke å snakke om på forsiden (jeg er så luta lei av alle disse OT krangle-trådene som forsøpler forsiden!).

Klassiske musikktråder forblir aktuelle i et langt tidsperspektiv, og slik sett er det synd at de forsvinner nedover lista så fort; en egen avdeling kunne ha spart en hel masse spørsmål om "tips til en nybegynner" osv, mye lettere for nybegynneren å finne frem i en egen klassiskavdeling.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje det er mulig å dele inn i noen forskjellige tema under kategorien musikk.

Klassisk
Gode innspillinger
Annet

Eller lignende?

Å ha flere kategorier på "forsiden" er ikke jeg for. Det er for mange allerede.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke vært så enig med Valentino i noe på flere dager :)

Egen klassisk avdeling er verdifull for oss som tilhører den minoriteten at vi heller vil diskutere klassisk musikk enn å krangle eller tøve på OT, dette med at vi er en minoritet fører som regel til at trådene ikke har så høyt antall innlegg, som igjen fører til at de forsvinner.
Det er veldig synd fordi mange av disse trådene faktisk er veldig gode, ofte med endel innlegg skrevet av folk med betydelig substans på temaene, og sånn sett mer verdifulle imo enn tøysetråder som man ser litt (!) for mye av på musikkavdelingen.

I tillegg er det mange som snuser på klassisk musikk; det er til en stadighet spørsmål om "tips til nybegynner" eller "beste innspilling av det-og-det verket" etc; mange som sitter med kunnskap og erfaringer gidder ikke svare på slike spørsmål selv om de burde, man gidder ikke gjenta og redegjøre for ting de skrev senest for en måned eller to siden. En slik avdeling hadde gjort det mye lettere for nybegynnere og spørsmålshavere, og ført til at de faktisk ville ha funnet informasjon (jeg vet... søkeknappen :) )

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Kanskje det er mulig å dele inn i noen forskjellige tema under kategorien musikk.

Klassisk
Gode innspillinger
Annet

Eller lignende?

OT må vekk fra "Siste innlegg" på forsiden; det er en sann pest og plage! :)

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Jeg hadde tenkt at "Klassisk musikk" kunne bo i kategorien "musikk". Jeg ser nå at det kunne misforstås.

@ Vidar P: Mahler 7 med NYPO/Lenny var vi da enige om i går kveld?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok da er vi enige. Tror forøvrig Høvdingen jobber med å få vekk OT fra forsiden. (håper det ;) )

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Fint om dette kan bli realisert! Tror det er gunstig både for hi-fi og musikk intererssen bland medlemmene dersom forumet ivaretar musikkdiskusjonene like bra som hi-fi diskusjonene.

@Valentino: Hyggelig at du tok initiativet. :)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
For størst mulig utbytte av omorganiseringen bør noen (vi?) ta jobben med å flytte tråder fra musikk generelt avdelingen over til klassisk avdelingen. Jeg kan godt bidra her, om ønskelig.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
@ Vidar P: Mahler 7 med NYPO/Lenny var vi da enige om i går kveld?
Stemmer vel det. Innenfor rimelighetens grenser, all den tid jeg som sagt ikke er særlig godt kjent med verket ennå :)

Bernsteins syklus er på salg på MDT pt (tre bokser), det er i min ringe oppfatning den beste syklusen i stereo jeg vet om; men så er det jo så mye mellom himmel og jord jeg ikke vet om :)

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.433
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hva med egen avdeling for klassisk og jazz?
Og en for resten?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Hva med sykadelisk prog rock med munnspill, det hadde vært konge

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.195
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vil også ha egen gruppe for klassisk...

Vær så snill, kjære, søte, store allmektige Høvding.. (snufs, sukk &c. .. )

Bernt K

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.417
yesss!

Egen avdeling for klassisk.

Lukket avdeling for danseband ;)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Ok, da lager vi en egen for klassisk musikk. Jeg skal også få tilbake "gode innspillinger".

Jeg holdt også på å skille ut ot på fra "siste innlegg", men jeg driver med en rekke oppgraderinger om dagen, og jeg er snart ferdig.

Mvh
Høvdingen

K

kbwh

Gjest
Dersom du ønsker hjelp til å putte gamle klassiske tråder på riktig sted kan jeg være behjelpelig. Slikt er det bare hyggelig å bruke knokefett på.

Edit: Hurra! Dette har jeg ønsket meg lenge. Jeg håper at "Splitter nye gode innspillinger" vil fungere godt også, og det skal bli fint å slippe OT-temaer på forsiden.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Karma skrev:
C._Alshus skrev:
Hva med egen avdeling for klassisk og jazz?
Og en for resten?
Hva med en avdeling for "Musikk av varig verdi"? ;)
Hvem er så herre til å mene hva som er det eller ikke. ::)

Fint at dere som er godt inne i klassisk får en egen boltreplass. Bare pass på at litt av den "elitiske" undertonen som preger enkelte, ikke tar overhånd. Kan bli vanskelig å rekrutere nyfikne da vet dere... Fint med et inkluderende forum ;)

I tillegg lurer jeg på hva som er de viktigste kriteriene? God lyd for anleggets skyld eller musikken i sin helhet, som også kan innebære god lyd?

Til Vidar P, du skriver:

"Egen klassisk avdeling er verdifull for oss som tilhører den minoriteten at vi heller vil diskutere klassisk musikk enn å krangle eller tøve på OT, dette med at vi er en minoritet fører som regel til at trådene ikke har så høyt antall innlegg, som igjen fører til at de forsvinner.
Det er veldig synd fordi mange av disse trådene faktisk er veldig gode, ofte med endel innlegg skrevet av folk med betydelig substans på temaene, og sånn sett mer verdifulle imo enn tøysetråder som man ser litt (!) for mye av på musikkavdelingen."

Disse tøysetrådene du siterer til, er det alle de andre ikke-klassiske. Eller rører du sammen din aversjon mot OT-kategorien (helt greit det altså), eller gjelder det faktisk også det meste av emner innunder forumkategori "Musikk" ?
Er fullt klar over at du er en av de her på forumet som har en enorm platesamling, og innehar mye kunnskap om emnet. Kan du peke ut noen eksempler på tråder under kategori "Musikk" som er mer tøys og tull enn andre. (har i og for seg ikke noe problem med selv å ta frem et knippe sånn på sparket.) Morsomt å høre hvor du setter grensen.

Fortsettelse følger...... ;)

U

utgatt60135

Gjest
Høvdingen skrev:
Ok, da lager vi en egen for klassisk musikk. Jeg skal også få tilbake "gode innspillinger".

Jeg holdt også på å skille ut ot på fra "siste innlegg", men jeg driver med en rekke oppgraderinger om dagen, og jeg er snart ferdig.

Mvh
Høvdingen
Ja, hvorfor ikke egen avdeling for klassisk. Men da synes jeg også Jazz kan få en egen avdeling. Ja hvorfor ikke...

:)

Hva med:

• Pop/rock
  • Jazz
  • Klassisk
  • Annen musikk
  • Spesielt gode innspillinger og teknikk
  • Konserter

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Lyngen skrev:
Hva med:

• Pop/rock
  • Jazz
  • Klassisk
  • Annen musikk
  • Konserter
Hva med:

• Pop/rock
  • Jazz
  • Klassisk
  • Annen musikk
  • Konserter

Da bør vi nok ha egen avdeling for blues/bluesrock og pop/rock må nok deles, ettersom populermusikk fanger et så vidt antall utøvere, jeg mener her er det jo det som til en hver tid er populert som regjerer.

Og rock må jo også deles opp ettersom så mange forskjellige utøvere sorterer under denne kategorien.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Eller hva med denne kategoriseringen, løst tatt fra eBay:

Blues
Children
Classical
Comedy
Country
DJ, Dance
Easy Listening
Folk
Holiday
Jazz
Karaoke
Metal
New Age
Pop
R&B
Rap, Hip-Hop
Reggae, Ska
Religious
Rock
Soundtrack, Theater
Spoken Word
World Music
Other

Så kan en brekke disse ned til ytterligere underkategorier, ta f.eks "Rock" :

Alternative
Classic: Acid
Classic: Other
Classic: Symphonic
Early Rock 'n Roll
Emo
Glamrock
Gothic & Darkwave
Grunge
Hard Rock
Indie
New Wave
Punk
Surf & Garage

:) :) :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja da vi virkelig muligheten for å segmentere musikkinnleggene skikkelig. Gleder meg til jobben som moderator allerede ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
bambadoo skrev:

Klassisk
Gode innspillinger
Annet

Eller lignende?

OT må vekk fra "Siste innlegg" på forsiden; det er en sann pest og plage! :)

Mvh Vidar P
Ufattelig enig. Foreslår ligesågodt å skille ut OT som eget forum...
Ja til egen avdelig for klassisk musikk også.

U

utgatt60135

Gjest
el_mariachi skrev:
Lyngen skrev:
Hva med:

• Pop/rock
  • Jazz
  • Klassisk
  • Annen musikk
  • Konserter
Da bør vi nok ha egen avdeling for blues/bluesrock og pop/rock må nok deles, ettersom populermusikk fanger et så vidt antall utøvere, jeg mener her er det jo det som til en hver tid er populert som regjerer.

Og rock må jo også deles opp ettersom så mange forskjellige utøvere sorterer under denne kategorien.
Det blir altfor mange kategorier. Antallet jeg listet opp synes jeg er nær maks. Det skaper bare lite konstruktive innlegg av typen ErosLoveKing kommer med.

Rock/Pop kan dekke over veldig mye men vet ikke helt om "annet" er så bra ord. Hvis klassisk får egen avdeling synes jeg i allefall Jazz bør gå samme vei. Og jeg synes de er lurt å ta med diskusjon om innspillingsteknikksammen med de audiophile innspillingenes avdeling.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
el_mariachi skrev:
Lyngen skrev:
Hva med:

• Pop/rock
  • Jazz
  • Klassisk
  • Annen musikk
  • Konserter

Det blir altfor mange kategorier. Antallet jeg listet opp synes jeg er nær maks. Det skaper bare lite konstruktive innlegg av typen ErosLoveKing kommer med.

Rock/Pop kan dekke over veldig mye men vet ikke helt om "annet" er så bra ord. Hvis klassisk får egen avdeling synes jeg i allefall Jazz bør gå samme vei. Og jeg synes de er lurt å ta med diskusjon om innspillingsteknikksammen med de audiophile innspillingenes avdeling.
Beklager at jeg sto opp på riktig bein idag.

K

kbwh

Gjest
Lyngen skrev:
...jeg synes de er lurt å ta med diskusjon om innspillingsteknikksammen med de audiophile innspillingenes avdeling.
Enig! (Nå står ikke verden til morsdag...)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.040
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vet dere hvor mange subkategorier det er i klassisk? En sjanger som strekker seg 900 år i tid? Hva er forskjellen på musikk fra trubadurtiden, ballatas, Ars Subtilior eller Notre Dame skolen? Fire konkrete sjangre med langt større ulike kjennetegn enn de ulike rocksjangerne Erosloveking lister opp. Har skal det bli gøy å moderere!!! ;D

Tror jeg går for KISS (Keep It Simple Stupid).

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For og være litt mer konstruktiv:

Pop/rock
Jazz
Klassisk
Annen musikk
Spesielt gode innspillinger og teknikk
Konserter

Skill Pop og Rock, behold det andre, og tilføy r'n'b/Soul/funk. Sistnevnte mener jeg er kanskje en av de viktigste populærmusikkformene i de siste årene. Se hva som spilles i alle store musikkanaler på tv, salgslister og ikke minst på klubber rundt omkring. Sier ikke at jeg bruker tid dagens såkalte r'n'b/soul/funk, er nok over 30-40 år tilbake i tid der men.....

Mitt "seriøse" forslag blir da som følger:

Pop
Rock
Jazz
Klassisk
R'n'B/Soul/Funk
Annen musikk
Konserter

Forøvrig er det godt å se at det i den senere tid har vært langt mer aktivitet i "Musikk-forumet" enn før. Mulig for lite seriøst i enkeltes øyne, men absolutt en god start på året.

Spør dere meg, så har kategorien nærmest vært en akilles hæl. HFS har altfor mye fremstått som et "alter"-forum og ikke musikkelsker-forum.

For de som tror at jeg driter bæng i utstyr, tilføyer jeg at alteret hjemme har en grunnstamme bestående av Manley Snapper og VPI Superscoutmaster m/EAR 324 +++ . Så utstyrsjokking er ikke helt ukjent i min heim heller...... ;)
Og hvorfor gidder jegi det hele tatt å nevne det :p

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kom forresten på en kategori til som sikkert kan diskuteres,skjønner at det begynner å bli mye og moderere, men samtidig lite kontroversielt enn f.eks kabeldebatter eller OT

Platesamling

Er nok enkelte av oss som har bragt musikkinteressen "litt" for langt. Nærmest sykelig forhold til plater i retning folka i "High Fidelity" :)

Her kan vi diskutere pressinger/utgaver , deadwax, katalognummer , graderinger, arkivsystemer, verdi osv....
Lover dere at det er en syk, syk verden der ute ;D ;D ;D

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Før jeg vurderer å lage en hel haug med nye kategorier, er det flere som støtter dette:

Pop
Rock
Jazz
Klassisk
R'n'B/Soul/Funk
Annen musikk
Konserter
Platesamlinger

Selv så tror jeg dette kan endre hele musikkategorien til noe veldig positivt. En slik inndeling vil kunne åpne for en større mengder diskusjoner, og jeg er enig med dem som mener at musikk bør være minst like viktig som diskusjon av utstyret.

Jeg er derimot litt bekymret for at en større oppdeling kan bli uoversiktlig, og hvis det ikke blir nok skrevne innlegg så er jo ikke det bra heller.

Ønsker flere innspill på dette.

Mvh
Høvdingen

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Veldig positivt at vi kan få litt mer dreis på musikkategorien. Lover å bli en ivig bidragsyter.

mvh

K

kbwh

Gjest
R'n'B og blues krysser litt, pop og rock krysser litt. Grensene er ikke overskridbare mellom endel av disse genrene.

Klassisk musikk/kunstmusikk er et godt navn, synes jeg.

Ballade http://www.ballade.no/ deler inn i

Folkemusikk
Jazz
Kunstmusikk
Populærmusikk

Det har ikke vært mange folkemusikktråder, så den kan tilfalle Annet
Jazz er greit
Klassisk/kunstmusikk er greit (Ballade kaller nedskrevet musikk for kunstmusikk, populærord klassisk musikk)
Popmusikk blir en litt stor sekk, men jeg synes det er vanskelig å dele den opp, iallefall til å begynne med.

Foreslår:

Jazz
Klassisk/kunstmusikk
Pop, rock (og så burt etter, kan deles ved neste høve?)
Annen musikk
Konserter
Platesamlinger

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.463
Torget vurderinger
2
Her må jeg si meg enig med Valentino. Så langt så synes jeg følgende kan være utgangspunktet for videre diskusjon:

Jazz
Klassisk/kunstmusikk
Pop, rock
Annen musikk
Konserter
Platesamlinger (litt tvilsom til denne)

Topp Bunn