Jeg vil gjerne at Høvdingen avkrefter dette ryktet!

R

Roysen

Gjest
Det har kommet meg for øret at Høvdingen og muligens også moderatorene har tilgang til å lese all PM som blir sendt og mottatt her på forumet og at dette også til dels blir gjort.

Jeg håper Høvdingen kan avkrefte dette.

Mvh
Roysen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vil gjerne at Høvdingen sporen streks avkrefter dette ryktet!

Ikke at jeg vet hva "sporen streks" betyr; men jeg ser ingen problemer med at rapporterte PM'er (altså rapportert av en av de to involverte) kan leses. Utover det så går jeg ut ifra at personlige meldinger er det de hevdes å være.

Mvh Vidar P

R

Roysen

Gjest

Det jeg vil ha avkreftet, er om de har full tilgang til alles inn- og ut- bokser.

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har ihvertfall ikke tilgang til noe som helst av det det refereres til her.
Får en mail riktignok dersom innlegg "rapporteres til moderator".

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.111
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har også hørt at Høvdingen kan gjøre dette. For meg er ikke det noe big deal, utenom at det høres litt "kommunistisk" ut da..

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397

Admin har nok tilgang, mods ikke, men om vedkommende gidder å lese det er noe helt annet.

Hvis så skulle være tilfellet har vedkommende skaffet seg et integritetsproblem.

R

Roysen

Gjest
For meg er dette absolutt en "big deal" så lenge man ikke er informert om det og skriver i den tro at innholdet i PM forblir mellom avsender og mottaker inntil en av partene måtte avsløre innholdet.

Dersom dette er mulig for Høvdingen og spesiellt dersom det forekommer synes jeg at det bør være klart og tydelig informert om at PM ikke er "Personal Message".

Mvh
Roysen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er selv admin på andre fora. Phpbb3 riktignok.
Som admin er det teknisk mulig å lese alle pm's og selvsagt alle innlegg som ligger inne. Det krever riktignok rimelig god database (sql) og php kunnskap/forståelse for å kunne gjøre dette.

Ikke noe som gjøres fra et hvilken som helst web grensesnitt, om man ikke innstallerer phpmyadmin på server da. Likevel er det rimelig vanskelig å finne ut hvordan man knytter opp tekst i en pm opp mot bruker.

Er i bunn og grunn det samme som ISP'er rundt omkring kan vite akkurat hva du surfer på og til hvilke tider.
Ser ikke problemet i det. Noen admins må det være rundt omkring. Mail kan alle admins lese. Ingenting er enklere enn å lage en liten regel om at alle mails til den og den brukeren skal også sendes inn i min innboks.
En pm er en "personal message" og den skal være personlig.

R

Roysen

Gjest
Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig og ressurskrevende å stenge tilgangen til lagrede data som nødvendigvis PM må være. Det jeg gjerne vil vite er om det finnes funksjonalitet for å lese alle PM for Høvdigen i selve forum-softwaren.

Mvh
Roysen

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
For de som har tilgang til databasen så er det selvfølgelig mulig å lese alle meldinger.
Sånn er det bare. Det skjer overalt. Hvis det er noen som tror at en PM eller melding er "hemmelig" eller privat, så tenk en gang til.
Om det er en SQL, Dbase, Foxbase eller hva det måtte være av database så er det enkelt å lese alle meldinger.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Roysen skrev:
Det har kommet meg for øret at Høvdingen og muligens også moderatorene har tilgang til å lese all PM som blir sendt og mottatt her på forumet og at dette også til dels blir gjort.

Jeg håper Høvdingen kan avkrefte dette.

Mvh
Roysen
- jeg har opplevet at det kan virke som om det er noen muligheter her...dette gjaldt dog ikke PM. En digresjon bare.

R

Roysen

Gjest
Dersom du leser mitt forrige innlegg litt nøyere ser du at det ikke er dette jeg sikter til.

Ut over det vil jeg si at det finnes en rekke regler for hva medlemene får lov til og det burde være offentlig regler for moderatorer og høvdinger også.

Å lese PM på den ene eller andre måten som ikke er sendt til disse som mottaker er et grovt overtramp i forhold til hva jeg personlig mener slike regler burde inneholde.

Jeg håper noe slikt aldri har skjedd.

Mvh
Roysen

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Roysen skrev:
Dersom du leser mitt forrige innlegg litt nøyere ser du at det ikke er dette jeg sikter til.

Ut over det vil jeg si at det finnes en rekke regler for hva medlemene får lov til og det burde være offentlig regler for moderatorer og høvdinger også.

Å lese PM på den ene eller andre måten som ikke er sendt til disse som mottaker er et grovt overtramp i forhold til hva jeg personlig mener slike regler burde inneholde.

Jeg håper noe slikt aldri har skjedd.

Mvh
Roysen
Ikke nok med at en moderator "høvding" kan lese absolutt alle meldinger, men han eller hun kan evt. også se IP adresser.

Stinius

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Antall liker
0
Hvorfor er dette emnet skjult hvis du ikke er pålogget?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Stinius skrev:
Ikke nok med at en moderator "høvding" kan lese absolutt alle meldinger, men han eller hun kan evt. også se IP adresser.
Nope. Du tar feil mht. mods.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg kan avkrefte evnt. rykter om at det finnes noen mulighet i forum-softwaren for moderatorer og Høvdingen til å lese personlige meldinger.

Moderatorer kan heller ikke se IP adresser, det er forbeholdt administrator.

Mvh
Høvdingen

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.139
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Stinius skrev:
For de som har tilgang til databasen så er det selvfølgelig mulig å lese alle meldinger.
Sånn er det bare. Det skjer overalt. Hvis det er noen som tror at en PM eller melding er "hemmelig" eller privat, så tenk en gang til.
Om det er en SQL, Dbase, Foxbase eller hva det måtte være av database så er det enkelt å lese alle meldinger.
Dette kan selvsagt ordnes/implementeres ved bruk av public/private key teknologi. At SMF har en slik feature tror jeg ikke, så ja - har du tilgang til databasen så har du også mulighet til å hente ut alle PM. Neppe standardfunksjonalitet, men som utvikler så finnes det få hindringer...

Manualen til SMF er en plass å begynne:

http://docs.simplemachines.org/index.php?topic=451

Are administrators able to view their members' PMs?

SMF strongly emphasizes individual privacy. For this reason, SMF does not provide an interface to allow anyone (including Administrators) to view other members’ Personal Messages.

This however does not mean it is impossible to do so, but SMF will not provide any kind of support for allowing the viewing of personal messages of others.
Som sagt over - det er mulig.

---

en liten titt i sql filen som lager tabeller:

install_1-1.sql skrev:
#
# Table structure for table `personal_messages`
#

CREATE TABLE {$db_prefix}personal_messages (
ID_PM int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,
ID_MEMBER_FROM mediumint(8) unsigned NOT NULL default '0',
deletedBySender tinyint(3) unsigned NOT NULL default '0',
fromName tinytext NOT NULL,
msgtime int(10) unsigned NOT NULL default '0',
subject tinytext NOT NULL,
body text NOT NULL,
PRIMARY KEY (ID_PM),
KEY ID_MEMBER (ID_MEMBER_FROM, deletedBySender),
KEY msgtime (msgtime)
) TYPE=MyISAM;
Og følgende kode i forum softwaren som leser denne:

Sources\PersonalMessage.php skrev:
blablabla... henter meldingen via en select body from personal_messages

// Censor all the important text...
censorText($message['body']);
censorText($message['subject']);

// Run UBBC interpreter on the message.
$message['body'] = parse_bbc($message['body'], true, 'pm' . $message['ID_PM']);
Åpenbart ikke mye kryptering inne i bildet her.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.721
Torget vurderinger
1
Roysen: Moralen blir da at om du skal bekjenne din seksuelle legning, hva du har i inntekt eller hvilket parti du stemmer på, så ikke gjør det i en PM på Hifi-Sentralen.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
3.649
Torget vurderinger
4
Kanskje vi må få oss en slik en nøkkel som vi har til nettbanken osv :)

Neida skjønner poenget/prinsippet

mvh m

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
1)Jeg kan bekrefte at I motsetning til noen andre forum-motorer så lar ikke SMF hverken admins eller moderatorer tilgang til PM.

2) Moderatorer kan se ip-addresser ved at admin husker av for dette i admin-panel.

3) Admin (eller egentlig hvem som helst med rette brukernavn/passord) kan også gå inn direkte i SQL-databasen og lese PM. Det er ikke kryptert på noen som helst måte. Alt er i klar tekst for å si det slik.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pedal skrev:
Roysen: Moralen blir da at om du skal bekjenne din seksuelle legning, hva du har i inntekt eller hvilket parti du stemmer på, så ikke gjør det i en PM på Hifi-Sentralen.
jeg er heterofil, har 400.000 i grunnlønn før overtid og bonuser, og varierer mellom ap, høyre og venstre når det er valg.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jeg for min del er også heterofil, selv med øreringer, har 400k+ inkl overtid, hva faen er bonus? og varierer ved valg mtp hvilket parti som vil det beste for landet.
Som igjen vil si, at jeg ALDRI kommer til å stemme frp....

edit: sist stemte jeg høyre, men det var fanden så nært at rv vant, for min del.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
"?Gjennom å bruke dette forumet, aksepterer du at du ikke vil poste artikler som er usanne, æreskrenkende, unøyaktig, fornærmende, vulgært, trakkaserende, grusomt, bespottelig, seksuelt orientert, truende, angripende mot en persons privatliv eller annet som kan bryte en hvilken som helst lov. Du aksepterer også at du ikke skal poste noe som du selv ikke har kopieringsrettighetene på, eller ikke har tillatelse fra innehaver av kopieringsrettighetene. Spam, flood, reklamering, kjedebrev, pyramidespill, og anmodninger er også upassende i dette forum. Som medlem av forumet plikter du også å følge reglene til enhver tid. Eventuelle brudd på reglene kan medføre utestengelse fra forumet. Dine private meldinger skrevet via forumet kan være gjenstand for overvåkning av administrator, og de samme regler for nettetikette gjelder for denne tjenesten."

Utdrag av det du underskriver på når du registrerer deg på HFS. Den som ikke tror det, trenger bare å logge seg ut, og deretter trykke "registrer".

mvh

R

Roysen

Gjest
Kan Høvdingen si noe om hvorfor tkr sitt uthevede avsnitt er med i denne erklæringen man må godkjenne ved registrering? Kan han videre si noe om i hvor utstragt grad dette forekommer og hvorfor dette evt. gjøres?

Mvh
Roysen

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Kan Høvdingen si noe om hvorfor tkr sitt uthevede avsnitt er med i denne erklæringen man må godkjenne ved registrering? Kan han videre si noe om i hvor utstragt grad dette forekommer og hvorfor dette evt. gjøres?
Som enkelte har påpekt i tråden så er databasen fullt tilgjengelig for administrator, og i tilfeller hvor personer bryter med våre regler som f.eks. å true forummedlemmer o.l. - så kan det være greit å vite at vi har muligheten til å hente opp slike PM via databasen. Det er litt jobb, men fullt mulig.

Mvh
Høvdingen

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.745
Torget vurderinger
0
Det finnes ingen "hemmeligheter" på et forum - ei heller "hemmelige" brukere ;)

Lenge leve debattene - i det offentlige rom ;D

Tør du å skrive det på forumet.......bør du ha BALLER til å si det direkte.

Hvis ikke....la det ligge

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg ser virkelig ikke problemet her. I enhver bedrift er det en drifter, som om ønskelig kan se på kommunikasjon. Det har skjedd flere ganger at en leder har måttet gå pga dette, og at funksjonaliteten ligger i bunn et eller annet sted synes jeg er problemløst. Høvdingen har ikke gitt meg grunn til å ikke stole på vedkommende, og jeg tror ikke dette er en reell problemstilling som kan bli aktualisert før noen, som høvdingen selv sier, begår overtramp som gjør at en etterforskning blir nødvendig.

( OT: Hvorfor er det så mange som absolutt skal holde hva de stemmer hemmelig? Er de flau over deres egen dømmekraft? Tør de ikke ta stilling til noe offentlig? Selve vipper jeg mellom AP og høyre, og hadde gjerne sett at de dannet regjering sammen.)

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Høvdingen skrev:
Roysen skrev:
Som enkelte har påpekt i tråden så er databasen fullt tilgjengelig for administrator, og i tilfeller hvor personer bryter med våre regler som f.eks. å true forummedlemmer o.l. - så kan det være greit å vite at vi har muligheten til å hente opp slike PM via databasen. Det er litt jobb, men fullt mulig.

Mvh
Høvdingen
Gjelder dette PM`er som er slettet og?

-morten-

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
12
hei,

jeg lever etter den oppfattningen at ingenting som ligger på eller går via www er hemmelig, og handler deretter.

dersom jeg har behov for å overføre hemmelige ting så så benytter jeg pgp (krypteringsprogram). da blir mest sannsynlig styresmaktene i usa og frankrike veldig interesert, da det bare er skurker som krypterer tinga sine. men sånn er det bare.

mvh

-morten-

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg kan skjønne bekymringen. Det kan være mye som kommuniseres på PM. Et forum er på mange måter et samfunn, og selv om dette er et hififorum, så knyttes det bekjentskaper som kommuniserer om andre ting også. At vi har behov for et Off topic-område viser jo med all tydelighet at hifiinteresserte også har andre interesser å snakke om.

Jeg vil likevel oppfordre alle til å tenke selv.

I all forumsoftware ligger det en database i bunnen. Til alle seriøse databaser hører det administrasjonssoftware. Og alt som er lagret i en database kan hentes opp relativt enkelt gjennom administrasjonssoftwaren eller gjennom vanlige SQL-kall (for den som er bevandret i slikt). Så lenge det ikke er kryptert eller pakket, så er slike ting i prinsippet helt åpne for dem som har brukernavn og passord med administrasjonsrettighet til databasen.

Så derfor bør man ikke skrive noe i en PM som ikke tåler å bli sett av en forumadministrator eller driftspersonell. Ved feilsøking av funksjonalitet må man av og til gå inn i databasetabellene å titte, og da kan man også uforvarende komme til å se PM-tekster.

R

Roysen

Gjest
I mine øyne er det temmelig stor forskjell på det å måtte ta seg i akt for all mulig informasjon man sender skriftlig ut på nettet fordi det finnes hackere over alt som finner bakveier til informasjonen og det at adminstratoren på et forum hvor medlemene kan sende noe som blir kalt "Personlig Melding" aktivt overvåker disse meldingene. Administratoren skal vel være i hvert fall i mine øyne det øverste organ, rettferdighetens målestav og dette lukkede sammfunnets svar på en domstol som skal sørge for at reglene opprettholdes og at dette samfunnets ved og vel ikke forstyrres av lovbrudd og misbruk. At en slik administrator "misbruker" sin egen stilling til å snoke i det andre har blitt villedet til å tro er "Personlig Melding" synes jeg er langt over kanten. Jeg tror juridisk sett at administrator ikke kan stilles til rette for om noe rettstrididg i forhold til sammfunet ellers skulle foregå på noe som betegnes som "Personlig Melding" innenfor et slikt lukket medlemsforum. Jeg ser derfor ikke helt at administrator kan skjerme en slik praksis bak en slik begrunnelse.

Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om dette er en gjennomført prasis her på sentralen eller i så fall i hvilken utstrekning. Jeg gir bare uttrykk for hva jeg synes om en slik praksis der den måtte være gjennomført uten at medlemene er tydlig informert om i hvilken grad dette gjøres og hvorfor. Dersom dette skulle være en praksis som gjennomføres vil det etter min mening være bedre om medlemene er klarere informert om dette slik at de ikke føler sin tillit misbrukt.

Mvh
Roysen

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
0
Selvsagt kan administrator lese PM mellom forumbrukerne. Det hender også at man blir oppmerksom på at det skjer. Dette via hendelser i ettertid som har rot i det som ble skrevet via PM.

Eksempelvis kan du i en PM skrive at du har hørt/lest at "en litt senil gubbe skal selge gromanlegget sitt for en slikk og ingenting". Oppgi navnet på gubben, og kanskje også telefonnummer. Dersom noen andre enn de PM-involverte så tar kontakt med "den senile gubben" - da har man i grunnen bevist at forumets PM'er blir lest av andre.

Jeg har selv hørt om opptil flere etterspill etter diskusjoner via PM'er.

Men for all del - jeg anbefaler selvsagt at man er ytterst forsiktig med å diskutere eller komme med negative uttalelser via PM - spesielt dersom det er selve forumet (eller dets impliserte - eller deres venner) man har som tema for diskusjonen.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Min presisering er at teknologien for å lese PM og alt annet som ligger lagret for administrator og driftspersonell er en vanlig del av databasen.

Men det må også presiseres at profesjonelt driftspersonell ikke går inn i tide og utide og leser andres informasjon. Det er snakk om å drive en troverdig tjeneste med tillit mellom brukere og tilbydere. Jeg jobber selv med systemutvikling og drift av databaseintensive løsninger, og et kontraktsfestet tillitsforhold til bruken og tilgangen til dataene er en selvfølge i alle slike sammenhenger.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Eksempelvis kan du i en PM skrive at du har hørt/lest at "en litt senil gubbe skal selge gromanlegget sitt for en slikk og ingenting". Oppgi navnet på gubben, og kanskje også telefonnummer. Dersom noen andre enn de PM-involverte så tar kontakt med "den senile gubben" - da har man i grunnen bevist at forumets PM'er blir lest av andre.
Jeg håper ingen tror på dette, for jeg kan garantere at ingen kan lese dine PM utenom mottaker og deg selv + admin via databasen.

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
0
Høvdingen skrev:
Jeg håper ingen tror på dette, for jeg kan garantere at ingen kan lese dine PM utenom mottaker og deg selv + admin via databasen.
Nå er det vel strengt tatt "admin" vi snakker om her, eller har i tankene... ;)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
RoKo skrev:
Høvdingen skrev:
Nå er det vel strengt tatt "admin" vi snakker om her, eller har i tankene... ;)
Hehe, jeg leste innlegget litt feil. Det så ut som det hadde blitt gjort, mens det du mente var at det kunne gjøres som en test.

S

Storebror

Gjest
RoKo skrev:
Selvsagt kan administrator lese PM mellom forumbrukerne. Det hender også at man blir oppmerksom på at det skjer. Dette via hendelser i ettertid som har rot i det som ble skrevet via PM.

Jeg har selv hørt om opptil flere etterspill etter diskusjoner via PM'er.
Tenkt, eller at det faktisk har skjedd at admin har gjort det?

Her, eller på AVforum?

R

Topp Bunn