Jamakr og jeg sammen med flere hundre andre var på konsert med Eivør søndag 26.oktober 2025 på Sentrum Scene.
Jeg slutter aldri og fasineres av stemmen til alvedronningen fra Færøyene.
Den er kraftfull og klokkeren med stor spennvidde, og hun går fra fullt pådrag til de mykeste sarte toner på sekunder.

Vis vedlegget 1156325

Det er rått og oppleve henne live, og som alltid gjør hun meg beveget.
Hun har liksom direkte kobling til en urkraft, og når hun tar fram runebommen og volven i seg blir det en herlig mytisk stemning i lokalet.
Hennes guturale sjaman "chanting" gir følelsen av å være langt tilbake i tid.
Denne gang var hun langt inn i electronica land med 2 karer godt plassert bak hvert sitt synth rack med mange digitale muligheter, en solid trommeslager og selv trakterte hun elektrisk gitar og nevnte runebomme (sjamantromme). Hun gikk hardt ut, og allerede under først låt utbrøt jamakr "Mari Boine på Steroider!", og det summerte vel i grunn kveldens innhold godt allerede der. Det ble noe ensformig over tid, men numrene med sjamantromme gav tiltrengt ro og mystikk. Når hun så dro på midtveis med en sang som bragte henne himmelhøyt på skalaen (igjen klokkerent), så snapper man bare etter pusten (i hvert fall jeg). Heldigvis var lyden mikset rimelig godt, og lydteknikeren hadde kun 3 tilløp til volumsyke. Dog rattet han ned mellom hver utblåsning. Et eksempel til etterfølgelse.

Vis vedlegget 1156326

Uansett i sum en stor opplevelse for min del, og salen for øvrig var fullsatt med fans. Hvilket gjorde at den vakre damen stortrivdes under sin avsluttende konsert, nr.31 i rekken på en turne som hadde vart i 5 uker 

altså nesten en konsert om dagen i løpet av 35 dager. Det må slite noe voldsomt på stemmen