I forbindelse med innvielse av nytt kultur/operahus i Kristiansund var jeg og kona og hørte på Kristiansund Operakors forestilling «City of stars».
Alltid rørende vakkert med flerstemt korsang. Trioen bestående av piano, kontrabass og trommer låt utrulig tett og tight den også.
Jævlig bra rendyrket Deep Purple coverband spiller i Oslo nå fredag og lørdag 24 og 25. oktober.
Dørene åpner 1900. Går på scenen 2030.
Jeg går i morgen, fredag.
Jeg har hørt disse gutta flere ganger. De har også tidligere turnert med Purple medlemmene.
Vidar Nilsen på Hammond C3/Leslie er det nærmeste du kommer Jon Lord om dagen.
Det var rått parti når Ledisi trollbandt Cosmopolite for andre gang. Ikke rart når dama har en gudebenådet stemme som dekker et spenn på fire oktaver - noe som allerede har gitt henne tolv Grammy Noms og én Grammy.
Soulish R&B ble matet fra scenen i rikelige posjoner, mens hofter i salen svingte fra høyre til venstre og fra venstre til høyre, frem-og-tilbake, frem-og-tilbake. Ledisi satte Cosmopolite i heftig bevegelse med lidenskap, ærlighet og genuin formidling. Det beviser at Ledisi fortsatt står midt i sin kunstneriske storhetstid! Selv Audun Vinger klarte ikke la vær å strekke armen i været med pekefinger mot himmelen - ekstase!
Smellvakker konsert i et utsolgt Munch festsal kveld ! Min favorittartist innen elektronika/ambient Nicolas Jaar i samarbeid med Ali Seth som er en kjent artist i Pakistan. Veldig god lyd også, til og med helt fremst. Lydkunst! Herlig å se Jaar på jobb og nydelig vokal selv om jeg ikke forsto et kvekk.
Jamakr og jeg sammen med flere hundre andre var på konsert med Eivør søndag 26.oktober 2025 på Sentrum Scene.
Jeg slutter aldri og fasineres av stemmen til alvedronningen fra Færøyene.
Den er kraftfull og klokkeren med stor spennvidde, og hun går fra fullt pådrag til de mykeste sarte toner på sekunder.
Det er rått og oppleve henne live, og som alltid gjør hun meg beveget.
Hun har liksom direkte kobling til en urkraft, og når hun tar fram runebommen og volven i seg blir det en herlig mytisk stemning i lokalet.
Hennes guturale sjaman "chanting" gir følelsen av å være langt tilbake i tid.
Denne gang var hun langt inn i electronica land med 2 karer godt plassert bak hvert sitt synth rack med mange digitale muligheter, en solid trommeslager og selv trakterte hun elektrisk gitar og nevnte runebomme (sjamantromme). Hun gikk hardt ut, og allerede under først låt utbrøt jamakr "Mari Boine på Steroider!", og det summerte vel i grunn kveldens innhold godt allerede der. Det ble noe ensformig over tid, men numrene med sjamantromme gav tiltrengt ro og mystikk. Når hun så dro på midtveis med en sang som bragte henne himmelhøyt på skalaen (igjen klokkerent), så snapper man bare etter pusten (i hvert fall jeg). Heldigvis var lyden mikset rimelig godt, og lydteknikeren hadde kun 3 tilløp til volumsyke. Dog rattet han ned mellom hver utblåsning. Et eksempel til etterfølgelse.
Uansett i sum en stor opplevelse for min del, og salen for øvrig var fullsatt med fans. Hvilket gjorde at den vakre damen stortrivdes under sin avsluttende konsert, nr.31 i rekken på en turne som hadde vart i 5 uker altså nesten en konsert om dagen i løpet av 35 dager. Det må slite noe voldsomt på stemmen