Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.640
    Sted
    Oslo
    The 3rd and the Mortal på Midgardsblot i går. Nok temmelig ukjent for mange, men de var banebrytende innen progressiv doom-metal med kvinnevokal (Kari Ruseslåtten først). Komponisten i Nightwish oppgir en av platene deres som hans største inspirasjonskilde. De holdt på noen få år midt på 90-tallet, i et intervju med en av musikerene sa han at det var akkurat på denne tiden datamaskiner og software ble kraftig nok til at man kunne eksperiementere mye uten å måtte betale dyrt for studiotid. Mulig jeg er i overkant nostaligisk av meg, men dette var ren magi. Kari Ruseslåtten var riktig nok aldri en veldig stor vokalist og stemmen har ikke blitt bedre med årene, men minnene fra da jeg hørte mye på de da jeg var 18-20 år kom i alle fall tilbake. Det var ganske dårlig vær i går kveld, men de spillte fra 18-19 og da var det om ikke opplett så i alle fall kun duskregn. Liten og intim scene, ikke veldig mye publikum og ekstremt god lyd, noe det forsåvidt var på alle konsertene denne kvelden.

Første konsert på norsk jord på 30 år med den opprinnelige besetningen og det klassiske materialet før de ble for avant-garde for min del.

Ligger et usedvanlig godt videopptak av en av låtene her

Vis vedlegget 1139191

Jeg tok turen fra Oslo ene og alene for denne konserte,n beste 1000-lappen jeg har brukt på lenge (+300 for parkering, 150 for en enkelt øl, 250 for veldig god festivalmiddag). Kom i prat med en fyr som hadde kjørt fra Bergen i samme ærend så han vant der.
    Uenig med deg (og hun heter "Rueslåtten"). Hun har utgitt noen bra plater de siste årene som viser at stemmen er bra, og jeg var på konsert med henne i Jacobs Kirke i Oslo for et par år siden. Jeg synes platen hennes med The 3rd and the Mortal, Tears laid on earth, er bra men litt ujevn. Ppå "To the North" tar hun opp noen av de tyngre sidene ved lydbildet deres på en fin måte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn