Jeg var på konsert i dag/går!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.417
    Torget vurderinger
    23

    Dagene hvor en sliten halvdrita mikseansvarlig med sneipen i kjeften bak en skarve burk med 10-12 potmeter er definitivt over!
    Mikrofon feedback, hyl fra gitarer, 50 Hz konstant støy etc. etc. er heldigvis historie. Nå er det alvor!

    Lyd & lys styrt fra en rimelig avansert rigg i går. Audiovisuelle hjelpemidler er blitt en stor greie
    og sync med band/videoer fra projector på storskjerm over scenen er blitt ganske så vanlig.
    Kvaliteten på lyd/lys/AV i går var faktisk noe av det bedre jeg har sett.

    satri 04.png
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Tviler ikke Sluket, den gutten kan spille
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Aldous Harding på Sentrum Scene. Skulle gjerne sitter nærmere. Folk kom tidlig. Men fin konsert. God lyd som vanlig. Hun har så flott stemne som kommet aller best til rette på de roligste låtene synes jeg. Sier ikke stort dog. H. Hawklins (han lange) som spiller bass i bandet hennes, var også oppvarmer. Helt ok musikk.
    518936E2-19E1-490A-9BB5-8FB3EA9F6544.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Tøff-tøff, toget til Drammen og Daniel Norgren på Union Scene. Nå tøff-tøff tilbake til Oslo

    A1B3422E-AC43-4277-8DC5-731C58D92E78.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Litt blandet opplevelse synes jeg. Satt forholdsvis nær scenen, litt til høyre for det åpne feltet foran der Waters står på det siste bildet ditt.
    IMG_3387 – Kopi (3).JPG


    Jeg hadde ikke helt sansen for dette sceneoppsettet, noe som også gav store utfordringer med lyden - som slo rundt alle veier, noe Waters selv også kommenterte.
    Bortsett fra det, så leverte han og bandet.
    Og - for et opplegg å reise rundt med. Det var ikke mulig å telle alle semitrailerne som sto utenfor. og det er vel første gang jeg har vært nødt til å ta 3 bilder for å få med hele "mikseområdet" :) .
    Her, ett av de:
    IMG_3385 (2).JPG
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    ^ Litt blandet opplevelse synes jeg. Satt forholdsvis nær scenen, litt til høyre for det åpne feltet foran der Waters står på det siste bildet ditt.

    Jeg hadde ikke helt sansen for dette sceneoppsettet, noe som også gav store utfordringer med lyden - som slo rundt alle veier, noe Waters selv også kommenterte.
    Ja, jeg lurte litt på hvordan lyden opplevdes der nede. Kan du utdype litt? Og fikk du sett han nok synes du? Jeg valgte å sitte på tribunen fordi prisene nærmere var så sinnssyk dyre (de ble senere satt med, men for sent for meg). Oppe på tribunen var opplevelsen og lyden bedre enn jeg fryktet. Bortsett fra hard akustikk i hallen var lyden ganske så bra. Jeg antar dere hørte akustikken godt der nede også? Og overraskende høyt. Jeg måtte bruke propper på slutten. Avstanden gjorde at det ikke gjorde så mye hvor han sto (bortsett fra at bandet var stort sett på andre siden) og skjermene kom til stor nytte. God oversikt med andre ord. Skulle gjerne sett dem mer på storskjermen dog, men det var mye å følge med på og lese det gikk bra. Ulempen er så klart å ikke se dem tydelig. Og jeg liker at noen tør å si og vise hvordan verden er på det verste og hva Vesten gjør.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ja, det var langt fremme :D.. Tenk at han bikker 80 straks...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Kjedelig konsert, hadde plass på felt 5 (de dyreste billettene). Desidert den svakeste av de tre gangene han har vært på Telenor Arena. Konseptet med scene midt i rommet var helt bom. Helt greit at han gir seg nå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, jeg lurte litt på hvordan lyden opplevdes der nede. Kan du utdype litt? Og fikk du sett han nok synes du?
    Kan kort kommentere ved at lydbildet ble for lite fokusert i form av refleksjoner - og da ikke et så klart og rent lydbilde som Waters har fått til ved de foregående konsertene i Telenor - med tradisjonell scene.
    Selvfølgelig også litt "nedtur" av å ikke ha hele bandet foran seg under hele seansen.
    Men, som nevnt av andre her så var det en sprek, snart 80 år gammel Waters, som gav inntrykk av å kose seg på scenen. Det gjaldt forøvrig de andre i bandet også. Jo Waters var merkbart litt sliten mot slutten - av en konsert som varte i omtrent 2 timer og 3 kvarter (inkl. pause).
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Tim Hecker og fløytist Johanna Scheie Orellana som oppvarmer. Tim rattet en låt på kanskje 40 min. Var glad jeg hadde propper for det var høyt. Spennende musikk.

    98547E4F-C5A6-4CDB-91B8-26B97CAF8077.jpeg
    03AB6C4C-BB38-4C32-94EF-BCC2C7AC3565.jpeg
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    4.700
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat hjemme fra konsert med Bill Frisell og Thomas Morgan....
    Flott opplevelse!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.461
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva feiler det lydfolka i Spektrum?

    Jeg har riktignok ikke mer enn dusinet fullt med konserter i Spektrum på CV'en. Allikevel utpeker brorparten som en nær døden opplevelse.

    For n'te gang måtte jeg ty til øreplugger. Denne gang av den gule sorten av merket 3M. Ja, dere kjenner til den typen plugger som vi fikk utdelt på skytterbanen under førstegangstjenesten for tilnærmet full utestengelse av hele frekvensområdet hvor øret nesten kan føles voldtatt med en XL oppblåsbar buttpløgg.

    Har jeg sensitive ører som en veltrent ugle, eller følsomhet som russisk avlyttingsutstyr? Svaret er nei og kanskje tvert om. Det er langt ifra slik at jeg kan påberope meg hørsel på linje med en 20-åring, nå som jeg har blitt 43 år eldre.


    På Joe Bonamassa-konserten i går satt vi omtrent så langt unna scenen som det var mulig å komme - helt bakerst og riktignok høyt oppe også (nærmere taket enn gulvet). Allikevel altså, er ubehaget påfallende stort allerede fra første låt. Ørene tilpasser seg litt etterhvert, men rommet mettes til de grader hvor alt oppleves nokså kaotisk. At ting låter jævligere her vi er plassert opppunder taket, er kanskje forståelig, men en rask sjekk av tilstanden rett bak lydbordet, så er ikke saken spesielt mye bedre der nede. Basstromma, er i tillegg til generelt for høyt nivå, mikka opp på et altfor høyt nivå i forhold til alt annet. Instrumentelt er balansen helt på trynet. Vi er 6000 besøkende som kan høre det tydelig, men bare ikke han som er "pro administrende lydbestyrer".


    IMG20230421195341.jpg


    Burde vi ikke kunne forvente at proffen på lydbordet kjente noe til akustiske forhold i betonglokasjonen og skrur lyden til det beste for opplevelsen til de besøkende - altså oss som betaler lønna til vedkommende?


    Skal faktisk bli deilig å komme tilbake på Cosmopolite neste helg - Simon Phillips - hvor lyden sjelden, eller aldri galopperer villt avgårde.


    PS!
    Deilig å lese at Pål Silihagen i
    Norway Rock Magazine var av samme oppfatning.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.373
    Antall liker
    35.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har i beste fall opplevd på grensen til nesten godtatt lyd i Spectrum, men bare på grensen...
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    De gangene jeg har vært i Spektrum (skrives med k) i det siste har det vært ganske så bra lyd. Best lyd har helt klart Sentrum Scene.

    Nå er det nesten 2mnd til neste konsert! Spoon. Krise! :D. Finner ingen interessante. Vurderte Diana Krall, men jo egentlig veldig kjedelig/tamt imo. Og 1000,- er dyrt.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Som du er inne på Grumpy er det helt utrolig hvor dårlig majoriteten av lydteknikerne er til å skru lyd i dette betong og stål helvete.
    Men Rammstein av alle ting i 2005 var ikke halvgærnt, og da satt jeg under taket på høyre side av scenen.
    Tool i april i fjor (2022) satt svært så godt (plassering høyre side 1 trinn).

    Når jeg tenker meg om, så var ei heller Bjørk i desember 2019 borte (plassering høyre side på gulvet foran scenen).
    Det ble siste konserten før Covid-19 endret verden :eek:

    Og en Frognertier for å se og høre fru Krøll er jo bare vekslepenger i forhold til hva konserten med Tool og Bjørk kostet.
    Begge verdt hver en krone for min del.
     
    Sist redigert:

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Hva feiler det lydfolka i Spektrum?

    Jeg har riktignok ikke mer enn dusinet fullt med konserter i Spektrum på CV'en. Allikevel utpeker brorparten som en nær døden opplevelse.

    For n'te gang måtte jeg ty til øreplugger. Denne gang av den gule sorten av merket 3M. Ja, dere kjenner til den typen plugger som vi fikk utdelt på skytterbanen under førstegangstjenesten for tilnærmet full utestengelse av hele frekvensområdet hvor øret nesten kan føles voldtatt med en XL oppblåsbar buttpløgg.

    Har jeg sensitive ører som en veltrent ugle, eller følsomhet som russisk avlyttingsutstyr? Svaret er nei og kanskje tvert om. Det er langt ifra slik at jeg kan påberope meg hørsel på linje med en 20-åring, nå som jeg har blitt 43 år eldre.


    På Joe Bonamassa-konserten i går satt vi omtrent så langt unna scenen som det var mulig å komme - helt bakerst og riktignok høyt oppe også (nærmere taket enn gulvet). Allikevel altså, er ubehaget påfallende stort allerede fra første låt. Ørene tilpasser seg litt etterhvert, men rommet mettes til de grader hvor alt oppleves nokså kaotisk. At ting låter jævligere her vi er plassert opppunder taket, er kanskje forståelig, men en rask sjekk av tilstanden rett bak lydbordet, så er ikke saken spesielt mye bedre der nede. Basstromma, er i tillegg til generelt for høyt nivå, mikka opp på et altfor høyt nivå i forhold til alt annet. Instrumentelt er balansen helt på trynet. Vi er 6000 besøkende som kan høre det tydelig, men bare ikke han som er "pro administrende lydbestyrer".


    Vis vedlegget 914265

    Burde vi ikke kunne forvente at proffen på lydbordet kjente noe til akustiske forhold i betonglokasjonen og skrur lyden til det beste for opplevelsen til de besøkende - altså oss som betaler lønna til vedkommende?


    Skal faktisk bli deilig å komme tilbake på Cosmopolite neste helg - Simon Phillips - hvor lyden sjelden, eller aldri galopperer villt avgårde.


    PS!
    Deilig å lese at Pål Silihagen i
    Norway Rock Magazine var av samme oppfatning.
    Ser ut som vi satt omtrent like høyt oppe i fugleberget på Bonamassa, men jeg satt noe lengre ut på din venstre side når man så ned på scenen. Opplevelsen ute på venstre fløyen var ikke et hakk bedre enn det du beskriver. På åpningslåta var alt så grøtete og støyende at jeg måtte konkludere med at de åpenbart ikke hadde en ringe anelse om hva soundcheck er, eller så hadde de tenkt å rive ned min broder Deathprod fra sin plass som støymester?! At så teknisk flinke musikere (dog kjedelige, forutsigbare og noe sjelløse i mine skadeskutte og noe forutinntatte ører) blir skrudd i stykker av noen som hevder de har en profesjon innen lyd er etter mine vurderinger bare en skam. Min konklusjon blir at lydteknikerne til Joe må dra hjem å øve både vel og lenge, og bandet og gitarguden burde la være å øve og bare møte opp på en konsert en gang i kvartalet. Kanskje jeg da ville ha valgt å bruke penger på å gi dem en sjanse til, men er nok heller tvilsomt da bedre lyd og mer ektefølt musikk kan oppleves både her og der og bortenfor der......
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    151
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    De gangene jeg har vært i Spektrum (skrives med k) i det siste har det vært ganske så bra lyd. Best lyd har helt klart Sentrum Scene.

    Nå er det nesten 2mnd til neste konsert! Spoon. Krise! :D. Finner ingen interessante. Vurderte Diana Krall, men jo egentlig veldig kjedelig/tamt imo. Og 1000,- er dyrt.
    Stort sett bra på Sentrum Scene, ja, men enda bedre på Victoria, IMO.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.974
    Antall liker
    11.820
    Sted
    Hus
    Hva feiler det lydfolka i Spektrum?

    Jeg har riktignok ikke mer enn dusinet fullt med konserter i Spektrum på CV'en. Allikevel utpeker brorparten som en nær døden opplevelse.

    For n'te gang måtte jeg ty til øreplugger. Denne gang av den gule sorten av merket 3M. Ja, dere kjenner til den typen plugger som vi fikk utdelt på skytterbanen under førstegangstjenesten for tilnærmet full utestengelse av hele frekvensområdet hvor øret nesten kan føles voldtatt med en XL oppblåsbar buttpløgg.

    Har jeg sensitive ører som en veltrent ugle, eller følsomhet som russisk avlyttingsutstyr? Svaret er nei og kanskje tvert om. Det er langt ifra slik at jeg kan påberope meg hørsel på linje med en 20-åring, nå som jeg har blitt 43 år eldre.


    På Joe Bonamassa-konserten i går satt vi omtrent så langt unna scenen som det var mulig å komme - helt bakerst og riktignok høyt oppe også (nærmere taket enn gulvet). Allikevel altså, er ubehaget påfallende stort allerede fra første låt. Ørene tilpasser seg litt etterhvert, men rommet mettes til de grader hvor alt oppleves nokså kaotisk. At ting låter jævligere her vi er plassert opppunder taket, er kanskje forståelig, men en rask sjekk av tilstanden rett bak lydbordet, så er ikke saken spesielt mye bedre der nede. Basstromma, er i tillegg til generelt for høyt nivå, mikka opp på et altfor høyt nivå i forhold til alt annet. Instrumentelt er balansen helt på trynet. Vi er 6000 besøkende som kan høre det tydelig, men bare ikke han som er "pro administrende lydbestyrer".


    Vis vedlegget 914265

    Burde vi ikke kunne forvente at proffen på lydbordet kjente noe til akustiske forhold i betonglokasjonen og skrur lyden til det beste for opplevelsen til de besøkende - altså oss som betaler lønna til vedkommende?


    Skal faktisk bli deilig å komme tilbake på Cosmopolite neste helg - Simon Phillips - hvor lyden sjelden, eller aldri galopperer villt avgårde.


    PS!
    Deilig å lese at Pål Silihagen i
    Norway Rock Magazine var av samme oppfatning.
    Bassen har en tendens til å samle seg langt bak og særlig høyt oppe i skråningen. Har opplevd god lyd der en gang, og det var 02.09-2000 da Steely Dan hadde konsert der. :(
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.632
    Antall liker
    15.461
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Poenget mitt var at det er påfallende merkelig at lydfolka i Spektrum ikke oppdaget, eller gjorde noe aktivt når rommet var overmetta med kaoslyd både på gulvnivå og høyt oppe der vi satt. Sjelden å lese at anmeldere også påpekte at konserten ble ødelagt av samme årsak. Har selv aldri gått i Spektrum for lydens skyld, men det får være måte på. 🥴😁
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.614
    Antall liker
    58.269
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget mitt var at det er påfallende merkelig at lydfolka i Spektrum ikke oppdaget, eller gjorde noe aktivt når rommet var overmetta med kaoslyd både på gulvnivå og høyt oppe der vi satt. Sjelden å lese at anmeldere også påpekte at konserten ble ødelagt av samme årsak. Har selv aldri gått i Spektrum for lydens skyld, men det får være måte på. 🥴😁
    Jeg kjenner noen konsertvante folk som også var der og så Bonamassa. De sa det samme som deg, - at konserten ble aldeles ødelagt pga dårlig lyd. Det hadde vært høyt, og bare som en massiv grøtete vegg som nærmest prøvde å dytte folk bakover.

    Jeg var i Spektrum i går og da var det ganske bra. 🙂

     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Stort sett bra på Sentrum Scene, ja, men enda bedre på Victoria, IMO.
    Der har jeg vært bare en gang faktisk. Tomasz Stanko. De trenger vel ikke ikke samme lydtrykket kanskje så dermed lettere å få til god lyd? Typisk så er det utsolgt de gangene jeg ser noen jeg har lyst til å se på Victoria. Nå også med Brad Mehldau Trio. Arve Henriksen skulle jeg gjerne ha vært på, men likte ikke Neon Ion han spiller med i kveld så bra. Hvordan er det å gå dit om man ikke får med noen forresten? Det er jo mange bord.

    Og førøvrig kjipt at Leif Ove Andsnes på konserthuset har vært utsolgt veldig lenge.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har før meg att det var bra lyd på Tom Petty -92:love: men det var vel nesten før komprimerings helvete slo inn for fullt:unsure:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Spektrum er vel ikke det beste utgangspunktet i forhold til lyd, men jeg har opplevd høyst akseptabel lyd i Spektrum flere ganger, så dette er individuelt - og svært avhengig av de som "ratter" lyden.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser mellom linjene at Spektrum må bli flinkere på å bruke strømrensere og dyrere kabler...
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    636
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Knallgode musikere, spes trommisen og det svingte bra. 🙂 Begynner Dianna å bli litt distré?
    Vi hadde høye forventninger, og ble dessverre skuffet. Bandet var top notch, men vokalisten og pianisten selv hadde nok en kveld som var ganske langt unna sitt formidable toppnivå. Det ble ganske seigt. Men har hørt gjennom Live in Paris i ettermiddag - og fikk en påminnelse om hvor bra og tight hun og bandet er sammen.

    Lyden var forresten bra og det var ikke for høyt - ref hva andre skriver om spektrum her. Mulig hun har med egen og kompetent tekniker👍
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Der har jeg vært bare en gang faktisk. Tomasz Stanko. De trenger vel ikke ikke samme lydtrykket kanskje så dermed lettere å få til god lyd? Typisk så er det utsolgt de gangene jeg ser noen jeg har lyst til å se på Victoria. Nå også med Brad Mehldau Trio. Arve Henriksen skulle jeg gjerne ha vært på, men likte ikke Neon Ion han spiller med i kveld så bra. Hvordan er det å gå dit om man ikke får med noen forresten? Det er jo mange bord.
    Har hørt ganske harde elektriske ting på Victoria som har funka bra. Dessuten har de begynt å pakke vekk bordene når de skjønner det kommer mye folk, eller når det liksom ikke passer helt. Uansett er det jo bare å spørre pent og sette seg ned. Jeg er selv en av gubbene som går aleine på konsert av og til, bare hyggelig med en tilfeldig passiar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn