Alt til hus og bolig Jeg skal ha meg søppelkasse hus.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
...... så jeg fikk noen priser fra norske snekkere og fra en polsk og en Litauer.

Det er altså snakk om et skur som det på bildet, ca 3m bredt, 1m dypt, 10cm betongsåle............

kan dere gjette hva jeg har fått av pristilbud på dette ??

Skjermbilde 2014-03-10 kl. 20.37.37.png

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Jeg har aldri forstått hvorfor folk skal hente inn anbud på småjobber men nå er jeg jo bare en ingeniør med fagbrev....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.333
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
...... så jeg fikk noen priser fra norske snekkere og fra en polsk og en Litauer.

Det er altså snakk om et skur som det på bildet, ca 3m bredt, 1m dypt, 10cm betongsåle............

kan dere gjette hva jeg har fått av pristilbud på dette ??

Vis vedlegget 315611
Omtrent litt mindre enn det en god pickup koster? Høres omtrent rett ut for meg.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
La meg si det slik: jeg begynte ikke og spørre polakker og litauere før jeg fikk pris på jobben fra det norske snekker/tømrer firmaet........ fordi det var på over 40,000 kroner.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.440
Grave, isolere, fylle på, komprimere, forskale, armere, støpe. Så snekre og legge tak. Er en del jobb selv om det ser ut som et svært lite prosjektom det skal gjøres ordentlig.

Hva priset utlendingene dette til da?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.492
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
Faktor på 2-3 er vanlig. Ikke overraskende.

Kjør på og ta det billigste.
Ikke spør om de betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift, og hvilke forhold de tilbyr de ansatte.
Så kan heller våre barn få slappe av og gå på NAV etter endt videregående yrkesfaglig, når det ikke finnes lærlingeplasser og jobb til dem.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Polakken som har drevet tømrer firma i Norge i 8 år ga meg pris på 18,000 ink mva, Litaueren som jobber for mange her ute ville ha ca 4-4500 kroner + matrialene som han mente jeg kunne kjøpe selv etter hans anvisninger og da tilbød han seg og male det hele etterpå også....... som han sa så tar det en dag og lage forskaling og støpe og en dag til og snekkre opp huset.
Så norsk arbeid 40,000.- polsk arbeid 18,000 og Litauisk lovlig svart arbeid ink materialer under 10.000.- Hmmmmmm dette var en skikkelig brainer ;)

• Liker
Reaksjoner: HCS

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.

Ikke spør om de betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift, og hvilke forhold de tilbyr de ansatte.
Så kan heller våre barn få slappe av og gå på NAV etter endt videregående yrkesfaglig, når det ikke finnes lærlingeplasser og jobb til dem.

Ha ha...... hvordan hadde det vært å sagt det samme til politikerne ?....... men de bruker mer svart arbeide enn noen andre skal man tro hva som står skrevet i mediene........ men jeg får ta byrden og få skylden for alle som må gå på NAV i fremtiden fordi jeg syntes det var for dyrt og betale over dobbelt så mye som jeg må fordi norske snekkerne skal ha en helt rå timepris.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
For og være presis, det norske firmaet skulle ha 41,808.- ink mva.

Det er mulig jeg lever i steinalderen, men jeg synes pokker i meg at det var helt rått, men selvfølgelig...... kan det hindre at norske ungdommer slipper og stå i NAV kø i fremtiden sååå...... ;).

T

TT.

Gjest
Har erfart ofte at jobber blir priset høyt bare for å slippe å ta jobben, da firmaet har alt for mye å gjøre.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.492
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det heter headroom, Arve :)

Prisen det opereres med fra de billige er langt under en anstendig PU, så jeg ville siktet høyere.
Har forresten opplevd enorme prisfoskjeller mellom norske firma, og funnet at de dyktigste kan være billigst. Fordi de er raskere, og da kjører vi timebasert, ikke anbud. Men da skal man kjenne sine folk på forhånd, og det er ofte ikke lett å få til.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Finnes det ikke en snekker/tømrerskole i nærheten hvor du bor som tar på seg slike oppdrag?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Her i området gjør også vernede bedrifter og tilrettelagte arbeidsplasser slike jobber. Langt triveligere å gi de noe meningsfylt å holde på med om man kan

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.333
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Legg det ut på mittanbud.no. Er ofte en faktor på 2:1 mellom billigste og dyreste pris, selv blant norske firmaer. Store firmaer priser høyt og håper noen er dumme nok til å ta det, og om ikke, er det ikke viktig for de jobbene er for små. Jeg fikk priser på hhv 56.000 og 130.000 på en del murarbeider på tomten for noen år siden for å nevne ytterpunktene. Du får levert ganske store ferdige uteboder til 15.000 -20.000 kr (da uten murarbeider) så 41.000 høres helt hinsidig ut..

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.333
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ville kjøpt et kit, evt med en snekker som kan sette det opp på få timer dersom tommeltottene er helt elendige (jeg har bygd garasje fra kit og det er ikke spesielt vanskelig). Og så vill jeg fått noen til å støpe såle etter mål, det er gjort på en dag. Legg det ut på mitt anbud.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.276
Sted
Laksevåg - Bergen
Hvis du/dere har mindre enn 6 tommeltotter , er det ren plankekjøringå sette opp et søppelkassehus.
Hull i bakken graves ut litt større enn grunnflaten påhuset. Forskalingsramme lages litt større enn grunnflaten. Hull i bakken ned ca60 cm. Forskalingsrammen legges på plass øverst i utgravingen, og festes medunderliggende stein. Masse graves tilbake rundt forskalingen. Betong blandes iforhold : 30 kg sement, 90 kg sand, 80 kg pukk og 230 liter vann.
Armeringsmatte legges ned ca 5 cm under avrettet gulv.
Betong fylles i og stolpesko trykkes ned i avrettet gulv (etter mål på hus ).
Gjør det selv-husene er veldig enkle å sette opp.
Regner med det følger med nøyaktig og enkel bruksanvisning

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.440
Bruker er norsk tømrerfirma i Oslo. Tar alt på timer + materiell. De kommer, jobber og drar. De har så mye å gjøre at de ikke har tid til å somle. Veldig lett å forholde seg til. Får er grovt prisanslag som pekepinn på hva jeg kan regne med da jeg ikke har like god erfaring med hvor lang tid ting faktisk tar.

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.276
Sted
Laksevåg - Bergen

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Polakken som har drevet tømrer firma i Norge i 8 år ga meg pris på 18,000 ink mva, Litaueren som jobber for mange her ute ville ha ca 4-4500 kroner + matrialene som han mente jeg kunne kjøpe selv etter hans anvisninger og da tilbød han seg og male det hele etterpå også....... som han sa så tar det en dag og lage forskaling og støpe og en dag til og snekkre opp huset.
Så norsk arbeid 40,000.- polsk arbeid 18,000 og Litauisk lovlig svart arbeid ink materialer under 10.000.- Hmmmmmm dette var en skikkelig brainer ;)
Hvor bor du, hvor svart erbeid er lovlig?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hvor bor du, hvor svart erbeid er lovlig?

Er det ikke lovlig og få folk til og utføre jobb for opptil 5000 kroner ?? Jeg skrev lovlig svart arbeid, mente da at en privat person utførte arbeidet og ikke et firma, burde kanskje tatt frem the skjea når jeg skrev det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.333
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skrev lovlig svart arbeid, mente da at en privat person utførte arbeidet og ikke et firma, burde kanskje tatt frem the skjea når jeg skrev det.
Det er ikke svart arbeid om alle avgifter osv betales og vedkommende fører det opp som inntekt og skatter for det. Og om vedkommende ikke gjør det, er det ikke lovlig. Så denne setningen er nok en liten selvmotsigelse.

Merk forøvrig at jobber over 10.000 kr SKAL betales inn til konto pr regning og ikke kontant, og at du blir medansvarlig for vedkommendes utestående avgifter/skatt dersom vedkommende blir tatt i en skattesak og en sånn jobb kontant betalt jobb kan spores til deg, noe som kanskje ikke er så veldig sannsynlig. Sånn kort fortalt hvordan jeg oppfatter gjeldende regelverk. Om regningen ender på under 10.000 er det kanskje ikke så farlig.

Mitt råd er fortsatt; få noen til å støpe sålen lovlig, og sett opp et kit på en søndags ettermiddag selv. Setter du alt bort til en privatperson, vær obs på det jeg skrev over, sjekk i hvert fall regelverket. Historier florerer i avisene over folk som har brukt omvandrende, uregistrerte steinleggere mot kontant betaling, og deretter har blitt presentert for svære skatte- og avgiftskrav når bandenen blir rullet opp.

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Antall liker
47

Ha ha...... hvordan hadde det vært å sagt det samme til politikerne ?....... men de bruker mer svart arbeide enn noen andre skal man tro hva som står skrevet i mediene........ men jeg får ta byrden og få skylden for alle som må gå på NAV i fremtiden fordi jeg syntes det var for dyrt og betale over dobbelt så mye som jeg må fordi norske snekkerne skal ha en helt rå timepris.
En helt rå timepris...?
en norsk tømrer med fagbrev har rundt 200kr/t brutto
+ 40% sosiale kostnader for arb giver
+forsikring/bil/verktøy/husleie/strøm/tlf osv...

Det finnes knapt noen seriøse norske tømrerfirma som klarer å drifte for mindre enn 4-500 kr/time eks mva.

Du føyer deg pent inn i rekken av folk som tror snekkern både bor i og jobber fra bilen, og at fakturert timekostnad er direkte lik snekkerns timelønn...

Jeg ville stipulert rundt 25k inkl materiell og mva.
Ta den billigste du.
Kanskje du ringer den norske snekkern om noen år når betongplata har sprukket og sunket i jorda, bua har blåst bort eller ugresset baner vei opp gjennom støypen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

En helt rå timepris...?

Det finnes knapt noen seriøse norske tømrerfirma som klarer å drifte for mindre enn 4-500 kr/time eks mva.

Du føyer deg pent inn i rekken av folk som tror snekkern både bor i og jobber fra bilen, og at fakturert timekostnad er direkte lik snekkerns timelønn...

Ta den billigste du.
Kanskje du ringer den norske snekkern om noen år når betongplata har sprukket og sunket i jorda, bua har blåst bort eller ugresset baner vei opp gjennom støypen
Hvorfor ringer man snekkeren når betongplaten sprekker?
Jeg ringer ikke rørleggeren når jeg har tannverk.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.956
Torget vurderinger
3
Finns ikke ett firma i norge som klarer å konkurrere på pris i forhold til ferdig boder solgt hos byggevarehusene. Løp og kjøp som det heter.
Finn en håndtverker du stoler på til å støpe sålen. Den skal tross alt vare i mange år. Og det må vurderes grunnforhold mtp hvor mye det bør graves.
Og hvor mye pukk du trenger i bunn. Den bør også armeres skikkelig. Jeg er klar over at du ikke skal kjøre bil på den. Men det er veldig kjedelig hvis den knekker.
Sånne ting er like greit å gjøre skikkelig med en gang. Så kan du heller bytte boden som står oppå. Hvis du skulle ønske litt forandring :)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.504
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39

En helt rå timepris...?

Ta den billigste du.

Vel, hvis vi tar regnestykket da fra den norske snekkeren på 41,808 kroner og man tar utgangspunkt i at en norsk snekker klarer og jobbe like kjappt som en litauisk eller polsk.

Hvis jeg tar i litt så kan man si 5000 kroner i materialer, da er vi nede på 36808.- også kjøring frem og tilbake for snekkeren et par ganger og litt småtteri hit og dit og her og der....... si yttligere 5000.- på det da, da er vi nede i 31808.-....... polakken og litaueren sier begge max 16 arbeidstimer. Det skulle da bli 1988,- pr time i arbeidspenger på den norske snekkeren.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.983
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En kan jo snu litt på flisa også: 16 t a kr. 500 = kr. 8000.- + materialer, kjøring, si kr.10 000. = kr. 18 000, + 25% moms = 22500.-

Differanse = kr. 20 000.- opp til anbud. Ren profitt? Eller la den norske snekkeren seg så høyt fordi han ikke hadde lyst på jobben?

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg skulle bygge en slik selv for et par år siden. Kjøpte inn materialer og satte i gang. Da jeg kom hjem fra jobb dagen etterpå så sto den der ferdig. Men alle er nok ikke forunt å ha en pensjonert far med arbeidsabstinens...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.333
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Du låner han vel ut? Regner med at Rudi betaler busspengene.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Garasjen måtte jeg sette opp i smug, fordi jeg var redd for helsa til gamlingen. Men da jeg begynte å male huset i høst tok det ca 30 minutter før han sto i stigen med medbragt kost. Tror han lukter når det skal gjøres noe...

Topp Bunn