|
Omtrent litt mindre enn det en god pickup koster? Høres omtrent rett ut for meg....... så jeg fikk noen priser fra norske snekkere og fra en polsk og en Litauer.
Det er altså snakk om et skur som det på bildet, ca 3m bredt, 1m dypt, 10cm betongsåle............
kan dere gjette hva jeg har fått av pristilbud på dette ??
Vis vedlegget 315611
Jeg har aldri forstått hvorfor folk skal hente inn anbud på småjobber men nå er jeg jo bare en ingeniør med fagbrev....
Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
Faktor på 2-3 er vanlig. Ikke overraskende.
Kjør på og ta det billigste.
Ikke spør om de betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift, og hvilke forhold de tilbyr de ansatte.
Så kan heller våre barn få slappe av og gå på NAV etter endt videregående yrkesfaglig, når det ikke finnes lærlingeplasser og jobb til dem.
Det var da voldsomt med vann. Du får en svak betong med så mye vann.........Betong blandes iforhold : 30 kg sement, 90 kg sand, 80 kg pukk og 230 liter vann.........
Ja det var inn i helsikens mye vann. Dette er en skriveleifDet var da voldsomt med vann. Du får en svak betong med så mye vann.........Betong blandes iforhold : 30 kg sement, 90 kg sand, 80 kg pukk og 230 liter vann.........
Hvor bor du, hvor svart erbeid er lovlig?Polakken som har drevet tømrer firma i Norge i 8 år ga meg pris på 18,000 ink mva, Litaueren som jobber for mange her ute ville ha ca 4-4500 kroner + matrialene som han mente jeg kunne kjøpe selv etter hans anvisninger og da tilbød han seg og male det hele etterpå også....... som han sa så tar det en dag og lage forskaling og støpe og en dag til og snekkre opp huset.
Så norsk arbeid 40,000.- polsk arbeid 18,000 og Litauisk lovlig svart arbeid ink materialer under 10.000.- Hmmmmmm dette var en skikkelig brainer![]()
Hvor bor du, hvor svart erbeid er lovlig?Polakken som har drevet tømrer firma i Norge i 8 år ga meg pris på 18,000 ink mva, Litaueren som jobber for mange her ute ville ha ca 4-4500 kroner + matrialene som han mente jeg kunne kjøpe selv etter hans anvisninger og da tilbød han seg og male det hele etterpå også....... som han sa så tar det en dag og lage forskaling og støpe og en dag til og snekkre opp huset.
Så norsk arbeid 40,000.- polsk arbeid 18,000 og Litauisk lovlig svart arbeid ink materialer under 10.000.- Hmmmmmm dette var en skikkelig brainer![]()
Det er ikke svart arbeid om alle avgifter osv betales og vedkommende fører det opp som inntekt og skatter for det. Og om vedkommende ikke gjør det, er det ikke lovlig. Så denne setningen er nok en liten selvmotsigelse.Jeg skrev lovlig svart arbeid, mente da at en privat person utførte arbeidet og ikke et firma, burde kanskje tatt frem the skjea når jeg skrev det.
En helt rå timepris...?Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
Ikke spør om de betaler skatt, moms og arbeidsgiveravgift, og hvilke forhold de tilbyr de ansatte.
Så kan heller våre barn få slappe av og gå på NAV etter endt videregående yrkesfaglig, når det ikke finnes lærlingeplasser og jobb til dem.
Ha ha...... hvordan hadde det vært å sagt det samme til politikerne ?....... men de bruker mer svart arbeide enn noen andre skal man tro hva som står skrevet i mediene........ men jeg får ta byrden og få skylden for alle som må gå på NAV i fremtiden fordi jeg syntes det var for dyrt og betale over dobbelt så mye som jeg må fordi norske snekkerne skal ha en helt rå timepris.
Hvorfor ringer man snekkeren når betongplaten sprekker?En helt rå timepris...?Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
Ha ha...... hvordan hadde det vært å sagt det samme til politikerne ?....... men de bruker mer svart arbeide enn noen andre skal man tro hva som står skrevet i mediene........ men jeg får ta byrden og få skylden for alle som må gå på NAV i fremtiden fordi jeg syntes det var for dyrt og betale over dobbelt så mye som jeg må fordi norske snekkerne skal ha en helt rå timepris.
en norsk tømrer med fagbrev har rundt 200kr/t brutto
+ 40% sosiale kostnader for arb giver
+forsikring/bil/verktøy/husleie/strøm/tlf osv...
Det finnes knapt noen seriøse norske tømrerfirma som klarer å drifte for mindre enn 4-500 kr/time eks mva.
Du føyer deg pent inn i rekken av folk som tror snekkern både bor i og jobber fra bilen, og at fakturert timekostnad er direkte lik snekkerns timelønn...
Jeg ville stipulert rundt 25k inkl materiell og mva.
Ta den billigste du.
Kanskje du ringer den norske snekkern om noen år når betongplata har sprukket og sunket i jorda, bua har blåst bort eller ugresset baner vei opp gjennom støypen
En helt rå timepris...?Alle vet at polakker og litauere utkonkurrerer norske firma på pristilbud på enkle jobber.
en norsk tømrer med fagbrev har rundt 200kr/t brutto
+ 40% sosiale kostnader for arb giver
+forsikring/bil/verktøy/husleie/strøm/tlf osv...
Det finnes knapt noen seriøse norske tømrerfirma som klarer å drifte for mindre enn 4-500 kr/time eks mva.
Du føyer deg pent inn i rekken av folk som tror snekkern både bor i og jobber fra bilen, og at fakturert timekostnad er direkte lik snekkerns timelønn...
Jeg ville stipulert rundt 25k inkl materiell og mva.
Ta den billigste du.
Kanskje du ringer den norske snekkern om noen år når betongplata har sprukket og sunket i jorda, bua har blåst bort eller ugresset baner vei opp gjennom støypen