Jeg har fått pakke!

K

kiwi

Gjest
Jaggu godt du har sluttet i fidelity vis dette er måten du mener er ok og formulere seg på når man skal si sin mening om produkter ???
Hvis det er opportunt å skryte uhemmet av et produkts utseende, må det vel være like opportunt å mene at utseende ikke er noe særlig.

Eller skal meningspolitiet på HFS avgjøre hva som til en hver tid er gjeldende standard for hva som ser bra ut eller ikke?

Noen liker ARC, andre ikke, og når man legger ut en slik bildetråd, bør man tåle alle reaksjoner.

IMHO
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Rolig nå, den var iallfall litt stygg! Det må da være lov å ytre sin mening her.
Hvis det er sånn at en ikke har lov til å mene noe, betyr det vel "lenge leve ytringsfriheten" bare du mener det samme som meg!
Forøvrig synes jeg at at ARC ser ganske bra ut, liker bare ikke de der håndtakene. Men hvis lyden er så bra som det sies kan vel håndtakene komme i annen rekke?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Første lyttekveld med Ref 3.

Har nå hatt første runde med litt kritisk lytting.

Regjerende mester er DP C1b som har slått ut blant annet Doxa, Aragon Aurum, EAD Theatermaster, CJ premier 17 LS og Bent Audio trafobasert passiv preamp. Denne har stått på en tilpasset Base plattform, fått strøm fra egen nettfilter, med Bybee filter og er også litt tveaket.

Utfordreren er plassert rett på hyllen og plugget inn på en annen kurs med den tilhørende ordinære nettkabelen. Rørene som sitter i, har jeg liten info om, men regner med at det er de original rørene. Timetelleren var nullstilt når jeg fikk dem, så jeg vet ikke hvor mange timer de har gått.

Har plassert Ref 3 i en litt trang hylle så jeg har målt temperaturen underveis, og alt tyder på at lyttingen er skjedd etter at alt er kommet opp i normal driftstemperatur – temperaturene var i hvert fall stabile.

Testoppsettet står oppført i bunnen av innlegget.

Dette er først og fremst et førsteinntrykk. Jeg har ikke koblet tilbake til DP preampen ennå.

Først vil jeg si at det er ganske betydelige forskjeller, og det aller meste til det bedre. Uten å rangere det påfølgende så er den mer oppløst. Og da oppløst på den riktige måten. Det er ikke mer energi i toppen, eller en masse fnidder som tiltrekker seg oppmerksomhet. Jeg sitter med mye den samme følelsen som første gangen jeg hadde Transparent høytalerkabler i oppsettet. Alle detaljene er der, men det er mye mindre støy i lydbildet så de fremstår mye tydeligere. Dette gjør at man legger merke til nye detaljer i lyden, spesielt hva angår stemmer – og jeg danner meg ofte et visuelt inntrykk av at vokalisten lener seg ned, ser opp, glir bort fra mikrofonen….ting som gjør at budskapet trer bedre frem.

Holografien er også endret. DP er nok hakket mer tørr og presis, mens Ref 3 er noe mer storslått og diffus. På enkel musikk og ”middels” opptak, er Ref 3 soleklar vinner, men på en del av mine test Cder, med topp innspillinger og holografi, er kampen betraktelig jevnere, og jeg er litt usikker på hva jeg foretrekker – DP sitt knivskarpe bilde, eller Ref 3 sitt noe større, om enn ikke fullt så godt definerte lydbilde.
En annen ting som imponerte meg umiddelbart når jeg koblet den inn var nærværet den gav. Jeg tror det skyldes oppløsningen og fjerningen av støy, som gjør at mange av disse mikrodetaljene i lydbildet som gir rominformasjon kommer tydeligere frem. I hvert fall, gir Ref 3 en fantastisk følelse av at musikken er ekte.

Man skulle kanskje forvente at bassen ble en seier for DPen….. nei jeg tror ikke det. Her har jeg ikke fått gjort meg opp en skikkelig mening ennå, mye fordi jeg ikke har fått integrert subben skikkelig og utpregete basstester er uegnet klokken 0100. Men bassen i Ref 3 er helt suveren – forskjellen er nok litt som for holografien. DP er nok litt tørrere, litt mer definert, mens Ref 3 er litt fyldigere, men absolutt overhodet ikke pløsete eller udefinert. Og i mitt oppsett, med de litt slanke Avantiene, så høres dette ikke feil ut…..

Ellers har jeg lyst til å nevne litt om andre ting som også er viktig. Den har det jeg oppfatter som suveren brukervennlighet. Fjernkontrollen er enkel og helt grei. Du kan skifte fase med et trykk, du kan skifte mellom mono og stereo med et trykk og du kan dimme ned displayet eller slå det av med et trykk. Hvis du slår av displayet og så endrer volumet eller noe annet, så lyser displayet opp i noen sekunder før det slår seg av igjen. En annen ting jeg liker veldig godt er at hver gang du slår den av, så begynner den på volum 0 igjen og mute. Den har også innebygget timeteller på rørene, så her slipper man å ansett bokfører.

Ellers er byggekvalitet formidabel – det ses kanskje ikke så godt på bildet, men den er nesten like stor som mine DP A1 og finishen oser av kvalitet. Esken, bruksanvisning.....og ikke minst lydkvaliteten…..det er ikke uten grunn at AR har det ryktet de har.

Så, de som har giddet å lese helt hit, har vel fått med seg at Ref 3 er foreløpig vinner av denne ”duellen”. Det er ikke så rart, en ting er jo at Ref 3 koster 4-5 ganger mer enn det DPen koster. En annen ting, som jeg oppfatter som like viktig er at jeg har valgt ”utfordreren” ut i fra de endringene jeg ønsket med oppsettet mitt. Og jeg føler jeg har truffet godt. Hvor stor er forbedringen –tja skal ikke kvantifisere det ennå, men den er godt merkbar, men vil vel ikke kalle det epokeskifte her i huset.

Hva andre mener….
http://www.audioresearch.com/REF3REF210.pdf
(Må lastes ned på PCen for deretter og åpnes)

http://www.audioresearch.com/ARCRef3HFCCect05.nov05.pdf

http://www.audioresearch.com/ARCREF3HFN.10.4.2004.pdf

http://www.soundstage.com/revequip/arc_reference3/index2.html

http://www.audioweb.com/Review/ReviewViewer.asp?reviewid=19974


Mvh
OMF
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Drit i penga OMF! ;D
Det viktigste er jo at du er fornøyd!
Lykke til med godlyden! :D
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Første lyttekveld med Ref 3.

Har nå hatt første runde med litt kritisk lytting.

Regjerende mester er DP C1b som har slått ut blant annet Doxa, Aragon Aurum, EAD Theatermaster, CJ premier 17 LS og Bent Audio trafobasert passiv preamp. Denne har stått på en tilpasset Base plattform, fått strøm fra egen nettfilter, med Bybee filter og er også litt tveaket.

Utfordreren er plassert rett på hyllen og plugget inn på en annen kurs med den tilhørende ordinære nettkabelen. Rørene som sitter i, har jeg liten info om, men regner med at det er de original rørene. Timetelleren var nullstilt når jeg fikk dem, så jeg vet ikke hvor mange timer de har gått.

Har plassert Ref 3 i en litt trang hylle så jeg har målt temperaturen underveis, og alt tyder på at lyttingen er skjedd etter at alt er kommet opp i normal driftstemperatur – temperaturene var i hvert fall stabile.

Testoppsettet står oppført i bunnen av innlegget.

Dette er først og fremst et førsteinntrykk. Jeg har ikke koblet tilbake til DP preampen ennå.

Først vil jeg si at det er ganske betydelige forskjeller, og det aller meste til det bedre. Uten å rangere det påfølgende så er den mer oppløst. Og da oppløst på den riktige måten. Det er ikke mer energi i toppen, eller en masse fnidder som tiltrekker seg oppmerksomhet. Jeg sitter med mye den samme følelsen som første gangen jeg hadde Transparent høytalerkabler i oppsettet. Alle detaljene er der, men det er mye mindre støy i lydbildet så de fremstår mye tydeligere. Dette gjør at man legger merke til nye detaljer i lyden, spesielt hva angår stemmer – og jeg danner meg ofte et visuelt inntrykk av at vokalisten lener seg ned, ser opp, glir bort fra mikrofonen….ting som gjør at budskapet trer bedre frem.

Holografien er også endret. DP er nok hakket mer tørr og presis, mens Ref 3 er noe mer storslått og diffus. På enkel musikk og ”middels” opptak, er Ref 3 soleklar vinner, men på en del av mine test Cder, med topp innspillinger og holografi, er kampen betraktelig jevnere, og jeg er litt usikker på hva jeg foretrekker – DP sitt knivskarpe bilde, eller Ref 3 sitt noe større, om enn ikke fullt så godt definerte lydbilde.
En annen ting som imponerte meg umiddelbart når jeg koblet den inn var nærværet den gav. Jeg tror det skyldes oppløsningen og fjerningen av støy, som gjør at mange av disse mikrodetaljene i lydbildet som gir rominformasjon kommer tydeligere frem. I hvert fall, gir Ref 3 en fantastisk følelse av at musikken er ekte.

Man skulle kanskje forvente at bassen ble en seier for DPen….. nei jeg tror ikke det. Her har jeg ikke fått gjort meg opp en skikkelig mening ennå, mye fordi jeg ikke har fått integrert subben skikkelig og utpregete basstester er uegnet klokken 0100. Men bassen i Ref 3 er helt suveren – forskjellen er nok litt som for holografien. DP er nok litt tørrere, litt mer definert, mens Ref 3 er litt fyldigere, men absolutt overhodet ikke pløsete eller udefinert. Og i mitt oppsett, med de litt slanke Avantiene, så høres dette ikke feil ut…..

Ellers har jeg lyst til å nevne litt om andre ting som også er viktig. Den har det jeg oppfatter som suveren brukervennlighet. Fjernkontrollen er enkel og helt grei. Du kan skifte fase med et trykk, du kan skifte mellom mono og stereo med et trykk og du kan dimme ned displayet eller slå det av med et trykk. Hvis du slår av displayet og så endrer volumet eller noe annet, så lyser displayet opp i noen sekunder før det slår seg av igjen. En annen ting jeg liker veldig godt er at hver gang du slår den av, så begynner den på volum 0 igjen og mute. Den har også innebygget timeteller på rørene, så her slipper man å ansett bokfører.

Ellers er byggekvalitet formidabel – det ses kanskje ikke så godt på bildet, men den er nesten like stor som mine DP A1 og finishen oser av kvalitet. Esken, bruksanvisning.....og ikke minst lydkvaliteten…..det er ikke uten grunn at AR har det ryktet de har.

Så, de som har giddet å lese helt hit, har vel fått med seg at Ref 3 er foreløpig vinner av denne ”duellen”. Det er ikke så rart, en ting er jo at Ref 3 koster 4-5 ganger mer enn det DPen koster. En annen ting, som jeg oppfatter som like viktig er at jeg har valgt ”utfordreren” ut i fra de endringene jeg ønsket med oppsettet mitt. Og jeg føler jeg har truffet godt. Hvor stor er forbedringen –tja skal ikke kvantifisere det ennå, men den er godt merkbar, men vil vel ikke kalle det epokeskifte her i huset.

Hva andre mener….
http://www.audioresearch.com/REF3REF210.pdf
(Må lastes ned på PCen for deretter og åpnes)

http://www.audioresearch.com/ARCRef3HFCCect05.nov05.pdf

http://www.audioresearch.com/ARCREF3HFN.10.4.2004.pdf

http://www.soundstage.com/revequip/arc_reference3/index2.html

http://www.audioweb.com/Review/ReviewViewer.asp?reviewid=19974


Mvh
OMF
Gratulerer så meget med en skikkelig forforsterker!
Arc er det flere som har lyst på...
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
så tilbake til mitt spm. Kva kostar ein slik sak?
Kvifor er dette eit spm dei fleste verger seg for å stille? Kvifor vil folk aldri oppgi kva dei betalar for komponentar? er det pga jantelov? Eller du har fått ein god pris og ikkje vil avsløre denne inntil du har fått solgt komponenten for ein god pris på brukbørsen? eg er undrande idag :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Veiledende pris er vel 109 000,-.

Mvh
OMF
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Det var ikkje direkte billig:)
Eg føler eg har gjort årets investering. Ny data til 17500:)
Uansett god helg og kos deg med musikken! Eg må gjere siste innspurt før eksamen.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Ja dette var jo også en fin formulering på og si hva du mener :(

Ja var det ikke det:)

Utrolig at så mange lar seg hisse opp over et slikt humoristisk innlegg.... ???

Han skrev kun at han ikke likte utseende med en artig formulering.. i tillegg var det et pent smil bak!

Jeg synes utseende er helt ok, men folk må da få mene det de vil.... at de skriver sin mening i et forum er vel også en helt naturlig ting eller hva?

Skjerpings :-/
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Gratulerer så mykje med nytt utstyr!
Det er bare lukke øyene å nyte musikken for det kan ARC formidle.
De som synes ARC er så stygge  :D ikke kjøp dem, dere går bare glipp av fantastisk lyd ;D ;D
Nå er jeg av den oppfatningen at CJ også ser Jævlig ut sammenlignet med mye annet, men fullt CJ oppsett sitter jeg med allikevel, nettopp pga. lyden ;). ARC er faktsik noe jeg kunne tenkt meg, selv om jeg fremdeles synes det ser designmessig Jævlig ut. Så gutter vennligst ikke bland designkommentarer fra meg med utelukkende negativitet til hele produktet, det er lyden som teller, og der er jeg fullstendig klar over at ARC leverer ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Som OMF skrev:
En annen ting som imponerte meg umiddelbart når jeg koblet den inn var nærværet den gav. Jeg tror det skyldes oppløsningen og fjerningen av støy, som gjør at mange av disse mikrodetaljene i lydbildet som gir rominformasjon kommer tydeligere frem. I hvert fall, gir Ref 3 en fantastisk følelse av at musikken er ekte.

Kjekt å høre at du også synes dette betyr noe for musikkformidlingen og lytteopplevelsen! ;D

Grattis med ny lyd!
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Hvorfor bestillte du ikke 3 med en gang?, da hadde du jo hatt 2 i reserve ;D, men uansett gratulerer så meget.

Det er jo ny lotto trekning i dag, så kanskje :p.



Hei!
Veiledende pris er vel 109 000,-.

Mvh
OMF
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hallaien OMF, dette er jo meget bra og som forventet. Situasjonen kan jo ytterligere forbedre seg med NOS rør osv. Nå gleder jeg meg til å få muligheten til ett besøk, og beklager at jeg smittet deg med ARC viruset he he.

Samleren
 
D

Doxa..

Gjest
Gratulerer så mye OMF, ikke dum denne her.
no er det vel bare AR cd 7 reference som mangler?

Synes den ser bra ut jeg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hallaien OMF, dette er jo meget bra og som forventet. Situasjonen kan jo ytterligere forbedre seg med NOS rør osv. Nå gleder jeg meg til å få muligheten til ett besøk, og beklager at jeg smittet deg med ARC viruset he he.

Samleren
Hei hei...takk for den, er syk og i beste velgående....

Har skaffet meg noen rør som mange her på sentralen sikkert drar kjensel på, men har ikke lyst til å begynne med det før lyden har satt seg litt i hodet. Er jo greit å ha litt kontroll på om ting blir bedre....



Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Et par bilder til fra kveldens lytting....

Må jo holde kontroll på temperaturen, bør nok ha litt mer plass, men temperaturen er veldig stabil....



Også et par bilder av riggen......




Bildene er tatt uten blitz i litt dempet belysning så de er nok litt i overkant varme i fargebalansen.

Mvh
OMF
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Herlig oppsett !!! Virker som en tight fit med den i racket. Men så lenge den ikke har tempraturproblemer så er det jo ikke noe å tenke på.

Registrert også at det miderste bildet ble lastet betydelig fortere en det over og under :D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Gratulerer med ny superpre OMF :D
Jeg synes de er pene jeg, men kunne godt vært foruten håndtakene.
Har jo noe liknende på mitt eget utstyr, kanskje litt mer "integrert" men samtidig knapt brukandes som "håndtak"
ARC er noe jeg godt kunne tenkt meg, ved siden av ASR, dersom jeg skulle gått for noe nytt (alternativt i tillegg til det jeg har ::) )
Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
Hei, OMF

Gratulerer med valg av fantastisk linjetrinn. Det er ikke mange alternativer der ute som kan måle seg.
Jeg vil forøvrig også si at din omtale av produktet var meget god og helt i tråd med hva jeg liker å lese
for å kunne gi meg et inntrykk av hvordan en komponent spiller. Du burde vært skribent i Fidelity!!!!!!

Jeg har lyst til å stille deg et spørsmål og håper du ikke tar dette opp på en "gal måte" - men tror du
ikke at signalkilden din egentlig var et "svakere ledd" i ditt anlegg enn preampen? Jeg kjenner ikke
de komponentene du har der, men er interessert i å høre din mening.

Mvh
Roysen
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Hva med noen bilder av anlegget ditt Roysen?

Det virker spennende.... liker meget godt blokkene dine! Hadde 331 for mange år siden, og tok en god test av 335? mot 33H med eget utstyr forøvrig.... ble veldig overrasket over forskjellen fra 335 til 33H.. fantastiske forsterkere!

Gi beskjed når de skal byttes ut :)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.901
Torget vurderinger
24
Har bare lyst til å slenge meg på med en gratulasjon. Et ufattelig lekkert produkt som jeg utelukkende har lest svært pene ord om.

Ellers beundrer jeg skriveriene dine. Slik edruelighet i etterkant av kjøp står det respekt av.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg har lyst til å stille deg et spørsmål og håper du ikke tar dette opp på en "gal måte" - men tror du
ikke at signalkilden din egentlig var et "svakere ledd" i ditt anlegg enn preampen? Jeg kjenner ikke
de komponentene du har der, men er interessert i å høre din mening.

Mvh
Roysen
Hei!
Kan vel ikke tolke spørsmålet ditt som noe annet en konstruktiv kritikk, og det er vi helt avhengig av for hele tiden å komme oss videre. Så er bare glad for innspill som setter fokus på forbedringsområder og kanskje rokker litt ved det jeg oppfatter som ”sannheter”.

Drivverket er bygd av Birger Lund Andersen, mannen bak BASE. Det er basert på Phillips CD 2 pro drivverket. Det spesielle her er at drivverket er delt i to, slik at motoren og laseren står på hver sin ”mikro” baseplattform. Som igjen står på en stabel av BASE platformer. Videre er den utstyrt med nyeste XO-clock, EC spider og strømforsyning er også betydelig overdimmensjonert, med blant annet 1 Fahrad til 9V supply til servomotoren. I tillegg har jeg satt inn Bybee filter både på strømtilførselen og digitalt ut. Av konvensjonelle drivverk, tror jeg ikke det er noe som er bedre enn dette.

DACen er en oppgradert DP DAC, hvor det er gjort alle de standard oppgraderingene, pluss at den er bygd om til batteridrift. Disse er vel ganske kjente. Disse er koblet sammen med DP sin sorte signalkabel.

For å være helt ærlig, har jeg ikke testet noen andre dyre CD spillere opp i mot denne riggen, men dette er jo ikke en spesielt sjelden rigg her i Norge, og jeg vet om flere som har testet den opp i mot svært anerkjente avspillere med heldig utfall. Jeg hadde selv en periode jeg testet en del ”mellomklasse” spillere i eget oppsett – Muse, Sonic Frontiers SFCD-1, Parasound CDP 2000 Ultra, Shanling CDT100 – og mitt inntrykk på den tiden, ca 3-4 år siden, var at kilden ikke var så viktig som mange hevder.

Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg ikke har tenkt på oppgraderinger, og da har jeg tenkt på EMM labs Dacen, men nå går tankene mer i mot å bygge en ”all-out” USB DAC (DDDAC) og også med tid og stunder gå over til PC drivverk. Det er nok prosjektet som er mest aktuelt når vi nærmer oss våren igjen….

Ellers kjøper jeg stort sett utstyret mitt brukt, og da synes jeg ikke det er riktig å låne med seg utstyr fra butikker, når man uansett ikke kommer til å kjøpe det der. Derfor har jeg ikke testet så mye utstyr i egen stue. Men jeg sitter jo med en veldig klar fornemmelse av hva anlegget mitt presterer, men med mindre kunnskap om hva hver enkelt del bidrar med. Men etter hva jeg har hørt av andre anlegg, så har jeg liten tro på at det er noen utpregete ”under-achievers” i oppsettet – det spiller rett og slett for godt til det. (Selvsagt etter mine preferanser)

Men tar gjerne i mot tips….

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
Hva med noen bilder av anlegget ditt Roysen?

Det virker spennende.... liker meget godt blokkene dine! Hadde 331 for mange år siden, og tok en god test av 335? mot 33H med eget utstyr forøvrig.... ble veldig overrasket over forskjellen fra 335 til 33H.. fantastiske forsterkere!

Gi beskjed når de skal byttes ut :)
Bilder kommer, forøvrig tror jeg kanskje forsterkerne er det svakeste leddet i anlegget....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Da har jeg lyttet litt til, og jeg har koblet tilbake et par ganger.

Forskjellen er ikke så store, og det er vanskelig å huske lyden, spesielt når jeg ikke har mulighet til å måle nivået.
Men for meg så…..er nok det store bildet fra forrige rapport som blir stående.
DPen er klart mer definert i bassen og også med litt mer tyngde. Den er også mer presis og tørrere i gjengivelsen. Derimot er Ref 3 relativt mye mer oppløst og ”grainfree”, noe som gjør at man på vokal, og også på sånne lange syntlyder som ofte ligger i bakgrunnen hører små nyanser som bryter opp det monotone gjør musikken ekte.

I tillegg er det noe med lyttevennligheten, som også gjør at mens jeg har lyttet på Ref 3 har jeg spilt et mye større utvalg av CDer….rett og slett fordi de de fleste Cdene blir mye mer spennende med Ref 3. OG som sagt, forskjellen er helt klart størst på Cdene med middels lydkvalitet, på de gode er det mye tettere, og på enkelte er DP å foretrekke. Dette tror jeg skyldes at Ref 3 legger til noe (forvrengning), som i de fleste tilfeller er et gode, men som på ”perfekt” kildemateriale så blir det kanskje litt for mye….hmmm….dette stemmer jo ikke helt med det jeg sa om oppløsning, men det får så være….

Valget er tatt, og det er nykommeren som blir stående. Den er bedre, og ikke minst er den best der det betyr mest – på 95% av musikken. I tillegg har den kjempet en ujevn kamp, og med filtrert strøm, Base plattform og NOS rør håper jeg at den skal løfte seg enda et knepp eller to…..

Mvh
OMF
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå, OMF, fått noen flere inntrykk?
Har den nye forforsterkeren gitt sangere litt mer kropp med kjøtt og blod, litt mer fysisk "tilstedeværelse"? Er litt gøy når sangere nærmest blir "levende" i stuen.................

Gjør den ditto med ulike instrumenter også, sånn at du "ser" instrumentene som spilles på?

Vet jo at anlegget ditt spilte meget reelt tidligere også, men er nyfiken på hvordan du vil beskrive forandringen. Kan huske vi hadde en aldri så liten diskusjon om slikt en sen time her for litt siden.........
 
R

Roysen

Gjest
Hei!
Kan vel ikke tolke spørsmålet ditt som noe annet en konstruktiv kritikk, og det er vi helt avhengig av for hele tiden å komme oss videre. Så er bare glad for innspill som setter fokus på forbedringsområder og kanskje rokker litt ved det jeg oppfatter som ”sannheter”.

Drivverket er bygd av Birger Lund Andersen, mannen bak BASE. Det er basert på Phillips CD 2 pro drivverket. Det spesielle her er at drivverket er delt i to, slik at motoren og laseren står på hver sin ”mikro” baseplattform. Som igjen står på en stabel av BASE platformer. Videre er den utstyrt med nyeste XO-clock, EC spider og strømforsyning er også betydelig overdimmensjonert, med blant annet 1 Fahrad til 9V supply til servomotoren. I tillegg har jeg satt inn Bybee filter både på strømtilførselen og digitalt ut. Av konvensjonelle drivverk, tror jeg ikke det er noe som er bedre enn dette.

DACen er en oppgradert DP DAC, hvor det er gjort alle de standard oppgraderingene, pluss at den er bygd om til batteridrift. Disse er vel ganske kjente. Disse er koblet sammen med DP sin sorte signalkabel.

For å være helt ærlig, har jeg ikke testet noen andre dyre CD spillere opp i mot denne riggen, men dette er jo ikke en spesielt sjelden rigg her i Norge, og jeg vet om flere som har testet den opp i mot svært anerkjente avspillere med heldig utfall. Jeg hadde selv en periode jeg testet en del ”mellomklasse” spillere i eget oppsett – Muse, Sonic Frontiers SFCD-1, Parasound CDP 2000 Ultra, Shanling CDT100 – og mitt inntrykk på den tiden, ca 3-4 år siden, var at kilden ikke var så viktig som mange hevder.

Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg ikke har tenkt på oppgraderinger, og da har jeg tenkt på EMM labs Dacen, men nå går tankene mer i mot å bygge en ”all-out” USB DAC (DDDAC) og også med tid og stunder gå over til PC drivverk. Det er nok prosjektet som er mest aktuelt når vi nærmer oss våren igjen….

Ellers kjøper jeg stort sett utstyret mitt brukt, og da synes jeg ikke det er riktig å låne med seg utstyr fra butikker, når man uansett ikke kommer til å kjøpe det der. Derfor har jeg ikke testet så mye utstyr i egen stue. Men jeg sitter jo med en veldig klar fornemmelse av hva anlegget mitt presterer, men med mindre kunnskap om hva hver enkelt del bidrar med. Men etter hva jeg har hørt av andre anlegg, så har jeg liten tro på at det er noen utpregete ”under-achievers” i oppsettet – det spiller rett og slett for godt til det. (Selvsagt etter mine preferanser)

Men tar gjerne i mot tips….

Mvh
OMF
Hei, igjen.

Jeg kan selvfølgelig bare svare ut fra min egen smak, men jeg synes signalkilden er svært viktig. Dersom man ikke benytter eller har planer om å benytte mer enn en signalkilde tror jeg også at det kan være en fordel å velge en signalkilde med en god volumkontroll og forbigå hele linjetrinnet.

Nå ser jeg jo at du har valgt en annen løsning og det finnes jo flere veier til nirvana ;)

Mvh
Roysen
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
For å være helt ærlig, har jeg ikke testet noen andre dyre CD spillere opp i mot denne riggen, men dette er jo ikke en spesielt sjelden rigg her i Norge, og jeg vet om flere som har testet den opp i mot svært anerkjente avspillere med heldig utfall.
Har hørt om en tilsvarende CD-rigg som den du har en i en sammenligning mot den største dCS-riggen, og den kom ikke dårlig ut for å si det sånn. Så den CD-riggen du har er av ypperste klasse, ikke noe vits foreløpig å lete så mye på det feltet.

Ellers så får jeg stille meg i rekken av gratulanter. Du har et ordentlig seriøst oppsett !
Det kommer vel nå en DP pre på børsen.

Kan du si noe om hvordan forforsterkerene er dynamisk i forhold til hverandre ?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg kan selvfølgelig bare svare ut fra min egen smak, men jeg synes signalkilden er svært viktig. Dersom man ikke benytter eller har planer om å benytte mer enn en signalkilde tror jeg også at det kan være en fordel å velge en signalkilde med en god volumkontroll og forbigå hele linjetrinnet.
Hei!
Det er klart at kilden er viktig, men i mine øyne (øre) ikke viktigere enn de andre komponetene.

Er selvsagt enig i at en god kilde med volumkontroll vil være best, men det er jo ikke så veldig mange å velge i, samtidig som jeg synes det er greit å ha mulighet til å koble andre kilder inn.

Mvh
OMF
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Finnes det overhodet noen signalkilder med volum som kan matche kvalitetspreer som ref 3, act 2, art 2 etc? Tvilsomt...

O.
 
R

Roysen

Gjest
Finnes det overhodet noen signalkilder med volum som kan matche kvalitetspreer som ref 3, act 2, art 2 etc? Tvilsomt...

O.
Ja, det finnes digitale signalkilder med meget gode volumkontroller (Wadia, dCS, TEAC Esoteric, Emm Labs, Burmester) - noen har til og med analog volumkontroller og analoge innganger på DAC'en (MBL, Goldmund).

Dersom man spiller kun vinyl har Aesthetix et phonotrinn med volumkontroll som kan drive effektforsterkeren direkte.

Om disse er helt på høyde med  Ref3, Act2, ART2 skal jeg la være usagt, men når du har mulighet til å utelate en hel komponent i signalveien vil det medføre en forbedring i seg selv som gjør at den integrerte volumkontrollen kanskje ikke bør være av helt samme kvalitet.

Min erfaring etter å ha benyttet Wadia 861 gjennom CJ ART2 og deretter kuttet ut CJ ART2 er i hvert fall i den retningen.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Hei!
samtidig som jeg synes det er greit å ha mulighet til å koble andre kilder inn.

Mvh
OMF
...et veldig godt argument for å velge din løsning.


Mvh
Roysen
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jada, kjenner til alternativene. Men har til gode å se at noen virkelig mener de kan hamle opp med en pre av det bedre slaget. Men du har altså den erfaringen forstår jeg, så Wadia må jo da være i den klassen.

O.
Ja, det finnes digitale signalkilder med meget gode volumkontroller (Wadia, dCS, TEAC Esoteric, Emm Labs, Burmester) - noen har til og med analog volumkontroller og analoge innganger på DAC'en (MBL, Goldmund).

Dersom man spiller kun vinyl har Aesthetix et phonotrinn med volumkontroll som kan drive effektforsterkeren direkte.

Om disse er helt på høyde med  Ref3, Act2, ART2 skal jeg la være usagt, men når du har mulighet til å utelate en hel komponent i signalveien vil det medføre en forbedring i seg selv som gjør at den integrerte volumkontrollen kanskje ikke bør være av helt samme kvalitet.

Min erfaring etter å ha benyttet Wadia 861 gjennom CJ ART2 og deretter kuttet ut CJ ART2 er i hvert fall i den retningen.

Mvh
Roysen
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
Finnes det overhodet noen signalkilder med volum som kan matche kvalitetspreer som ref 3, act 2, art 2 etc? Tvilsomt...

O.
I siste Fidelity var det jo en løsning på en integrert pre i CD-riggen som de mente var i referanseklasse. Jeg tenker på Teac Esoteric.
Har forøvrig selv en aktiv analog innebygd pre med 10 innganger i min Meridian som fungerer veldig bra. Hvor bra vet jeg faktisk ikke da jeg ikke har prøvde den direkte mot eksterne. Håper med det første å få prøvd en BAT 51 SE.
Men det er helt klart teoretiske fordeler med å ha en innebygd pre i CD-spilleren med kort signalvei etc.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har hørt om en tilsvarende CD-rigg som den du har en i en sammenligning mot den største dCS-riggen, og den kom ikke dårlig ut for å si det sånn. Så den CD-riggen du har er av ypperste klasse, ikke noe vits foreløpig å lete så mye på det feltet.

Ellers så får jeg stille meg i rekken av gratulanter. Du har et ordentlig seriøst oppsett !
Det kommer vel nå en DP pre på børsen.

Kan du si noe om hvordan forforsterkerene er dynamisk i forhold til hverandre ?
Hei!
Joda, har jo hørt om en del av disse sammenligningene jeg også. Tror også det gjelder en litt eldre versjon av drivverket enn det jeg har. Mitt har 6 plattformer nå og den versjonen er det ikke så veldig mange av. De fleste har to.

Dynamikken ja.....
Synes det er vanskelig å si noe direkte om dynamikken, ingen av de er dårlige er jeg vel rimelig sikker på. Musikken virker nok litt mer "levende" med Ref 3 og samtidig mer oppløst, noe som jeg mener indikerer en god mikrodynamikk. Derimot er bassen helt klart strammere og mer definert med DPen.

Kjørte en liten "høyvolums" test av "Another brick in the wall" med Ref 3 i går, og den er nok ikke mer brutal en det DP var/er - men den er mer levende. Så jeg vil vel si de er ganske jevnbyrdige, hvor DP briljerer i bunnen og Ref 3 i toppen.....

I tillegg har jeg veldig kjappe høytalere.... men det er aldri noen som har klagd på dynamikken hjemme hos meg…

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
OMF;
For det første - gratulerer med ny spennende pre. Kun det beste er godt nok for avanti ;)

For det andre - du må se til å legge ut nye bilder på "Mitt anlegg". Du har jo fått inn sub også, uten at jeg kan huske å ha fått det med meg.
 
T

tjn

Gjest
Har hatt både Wadia CD sett og Aestetix riaa med volum og har alltid endt opp med pre amp etter en stund. Det jeg synes det gikk på var dynamikken og viljen til å spille helt ut som manglet uten pre amp, spesielt når jeg spilte høyt følte jeg at musikken ble holdt i sjakk på en måte, følte at den ble kvalt. Må jo legge til at det må en preamp av skikkelig kvalitet for at det skal bli nevneværdig bedre, og det har denne tråstarteren fått seg, dette altså min erfaring. Og så har vi slike som meg som spiller både CD og vinyl, d.v.s. jeg har ihvertfall CD spiller.....den er veldig god til å spille inn nye komponenter/kabler med...Med fare for å få den rett tilbake i fleisen så vil jeg si det sånn at i ett hi fi oppsett så vil alltid CD`en være det svakeste leddet, det er der de største begrensningene er.
 
R

Roysen

Gjest
Med fare for å få den rett tilbake i fleisen så vil jeg si det sånn at i ett hi fi oppsett så vil alltid CD`en være det svakeste leddet, det er der de største begrensningene er.
Derfor er den avhengig av de absolutt beste vilkår for å kunne yte sitt beste - og dermed aksepterbar lyd.

Jeg tror ikke det er mulig å si at et ledd i komponentkjeden er viktigere enn andre. Dersom man ikke prioriterer alle leddene vil det leddet som ikke prioriteres uansett være en flaskehals.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Finnes det overhodet noen signalkilder med volum som kan matche kvalitetspreer som ref 3, act 2, art 2 etc? Tvilsomt...

O.
Min modda Teac Esoteric UX-1, APL Hifi NWO-2. ;) Trafokoblet md Lundahl sølvtrafoer og rørutgang med 6H30-DR rør :)
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Hei. La meg føyes inn i rekken av gratulanter, OMF.
Spenstig valg du har gjort synes jeg; kjøpe en brukt rørpre, prepaid fra "østen" og uprøvd.

Slike tilsynelatende sjansepregede valg kan fort gå galt for den noe mindre "erfarne". I ditt tilfelle, derimot, er det tydelig at det ligger masse erfaring og omtanke bak, slik at byttet blir et bevisst valg.

AR produktene har alltid stått for meg som noe av det ypperste innen rørverden. Skulle jeg konvertere, vil nok valget stå mellom VTL, AR og noen ganske få andre.

Synes videre dine nøkterne betraktninger i etterkant av de første lydopplevelser er beundringsverig frie for de voldsomme superlativer, og for meg desto mer troverdig.
Forbilledlig.
Noen som vet om en pre som kombinerer bassen til DP C1b og mellomtonen til AR forresten?

Mvh
Morty
 
Topp Bunn