Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
For meg er en enkelt subjektiv erfaring langt mer verdifull enn alle tekniske bortforklaringer tilsammen. Jeg leser selvfølgelig hva som skrives, men tar på ingen måte hensyn til det i en test / kjøpesituasjon.
Uavhengig av i hvilket anlegg og med hvilke ører den "subjektive erfaringen" er gjort? Ingen minste maskevidde for at erfaringen skal være fysisk mulig eller i det minste noenlunde sannsynlig, som f eks "en oktav mer i bassen" ved bytte av signalkabel?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.557
Torget vurderinger
12
Neppe ukritisk, men i bekjentskapskretsen der man kjenner vedkommendes preferanser så har det nok en viss verdi. Dessuten er denne hobbyen like mye sosial som teknisk, men det tilhører en annen og mer skremmende diskusjon.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Uavhengig av i hvilket anlegg og med hvilke ører den "subjektive erfaringen" er gjort? Ingen minste maskevidde for at erfaringen skal være fysisk mulig eller i det minste noenlunde sannsynlig, som f eks "en oktav mer i bassen" ved bytte av signalkabel?
He-he. Selvfølgelig må man vekte hva som fortelles. Generelt kan vel de fleste auforiske hi-fi gjenfortellinger deles på to. Eller ti.

PM Audio Black Magic høyttalerkabel gikk som en farsott for noen år siden. Jeg tror den ble beskrevet som en "oktav ekstra i bassen". Jeg husker da at jeg tenkte "ja-ha, den er nok litt laus i bassen, slik at man oppfatter det som "mer" bass. Artig da å lese EiK sin nylige kommentar annet steds her, om at den nye Forsman høyttalerkabelen på hans høyttalere oppfattes som strammere og riktigere i bassen. Som sagt, dette kan være et puslespill.

Ja, ja. I mellomtiden nøyer jeg meg med de rimelige standardløsningene Silspeak og Silk. Når de andre har vært runden, så kanskje de ender omtrent der jeg er nå?! :eek: ;D

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Asbjørn skrev:
Uavhengig av i hvilket anlegg og med hvilke ører den "subjektive erfaringen" er gjort?
Nei, selvfølgelig ikke.

Ingen minste maskevidde for at erfaringen skal være fysisk mulig eller i det minste noenlunde sannsynlig, som f eks "en oktav mer i bassen" ved bytte av signalkabel?
Nei, egentlig ikke. Hvor vidt denne erfaringen er riktig eller ei er noe jeg må finne ut på egen hånd, men jo flere subjektive omtaler som trekker i samme retning......

Når noen skriver "en oktav mer i bassen" er dette subjektivt ment, og jeg skjønner rent instinktivt hva vedkommende mener. Hvis du leser dette som at man faktisk får en oktav mer i bunnen, så leser du feil. Litt i samme gata er "økt dynamikk". Det er ikke bokstavlig, og altså i overført betydning. Vitsen er å beskrive ting på en måte som andre kan relatere til egne erfaringer.

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
En litt artig selvopplevd historie.
For noen få år siden (2-3?) så fikk jeg veldig lyst til å forsøke noen nye høyt.kabler og fikk innhentet en del priser etc. men jeg lot det ligge litt før jeg var i kjøpemodus. Ble veldig dyrt også synes jeg. I mellomtiden dukket det opp en tråd her om hvordan man kunne snekre sine egne og egnede materialer til dette (Finner den desv ikke nå).
En av dere "kabeltvilerne" hadde enkelte forslag til kabler som kunne være egnet til formålet. Jeg fikk veldig respekt for fagligheten, kunnskapen og ikke minst kommunikasjonsevnene til vedkommende - og fordi forslagene var dokumentert med målinger og tekn.dok., vist med grafer/ kurver der man kunne se direkte sammenlikninger med ferdigkabler av samme type. Det ble videre forklart at kabelene var minst like gode og event. forskjeller var så minimale at de likevel ikke ville være hørbare.

Siden dette var slik en kompetent person og begrunnelsen så grundig så gikk jeg til innkjøp, art.nr - data - og linker var oppgitt så dette var jo enkelt.
I løpet av en uke så var kabelen på plass i anlegget. Selv om jeg ikke forventet meg undere så ble det alikevel et hakeslipp av dimmensjoner.

Det låt så inni HE..... dårlig at det var helt vanvittig. Så - innspilling må til tenkte jeg. Skikkelig volum og noen dager så blir det vel bra. Etter 1.5 uker så var det fremdele ikke mulig å ane sporet av en eneste liten illusjon av et musikkinstrument i dette bråket jeg hørte og Kari Bremnes hørtes ut til å veie 25 kilo og 10cm bred over brystet.

Herregud for en lettelse å få bort hele dritten!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.610
Sted
Holmestrand
Hva er hensikten med denne tråden egentlig?

For meg henger det sammen som følger:
1. Jeg hører ikke forskjell
2. Ut ifra et faglig ståsted skal det ikke være noen forskjell.

Siden punkt 1 og 2 støtter hverandre så er jeg fornøyd. Audihensyn og ingeniørverden stemmer overens. Da lurer jeg ikke mer på det.

Derfra og ut er jeg lykkelig uvitende om alt det fantastiske jeg kunne ha opplevd for bare en mindre formue i ledningsmateriell.

:)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kurtis skrev:
En litt artig selvopplevd historie.
For noen få år siden (2-3?) så fikk jeg veldig lyst til å forsøke noen nye høyt.kabler og fikk innhentet en del priser etc. men jeg lot det ligge litt før jeg var i kjøpemodus. Ble veldig dyrt også synes jeg. I mellomtiden dukket det opp en tråd her om hvordan man kunne snekre sine egne og egnede materialer til dette (Finner den desv ikke nå).
En av dere "kabeltvilerne" hadde enkelte forslag til kabler som kunne være egnet til formålet. Jeg fikk veldig respekt for fagligheten, kunnskapen og ikke minst kommunikasjonsevnene til vedkommende - og fordi forslagene var dokumentert med målinger og tekn.dok., vist med grafer/ kurver der man kunne se direkte sammenlikninger med ferdigkabler av samme type. Det ble videre forklart at kabelene var minst like gode og event. forskjeller var så minimale at de likevel ikke ville være hørbare.

Siden dette var slik en kompetent person og begrunnelsen så grundig så gikk jeg til innkjøp, art.nr - data - og linker var oppgitt så dette var jo enkelt.
I løpet av en uke så var kabelen på plass i anlegget. Selv om jeg ikke forventet meg undere så ble det alikevel et hakeslipp av dimmensjoner.

Det låt så inni HE..... dårlig at det var helt vanvittig. Så - innspilling må til tenkte jeg. Skikkelig volum og noen dager så blir det vel bra. Etter 1.5 uker så var det fremdele ikke mulig å ane sporet av en eneste liten illusjon av et musikkinstrument i dette bråket jeg hørte og Kari Bremnes hørtes ut til å veie 25 kilo og 10cm bred over brystet.

Herregud for en lettelse å få bort hele dritten!
Det kan ha vært meg. ;)

Hvilke kabler var dette, og hvilket anlegg?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
sinep skrev:
Sånne gjentatte opplevelser gjør at jeg ikke en gang ser det som LITT aktuelt at opplevelsene er innbilte. Innbilte opplevelser er først og fremst en funksjon av forventninger etter min mening.
Dette er område hvor vi nok har ulikt synspunkt. Jeg mener nemlig ikke at opplevelsene er innbilte. Jeg tror de er høyst reelle! Det interessante spørsmålet er hva det er som utløser opplevelsen, hva som er årsaken.

En tablett C-vitamin (placebo) kan få kroppen til å skille ut smertestillende stoffer, som gir ekte smertelindring, dersom tabletten blir presentert som et kostbart medisinsk preparat. Innpakning og pris fører til en ekte smertelindrende reaksjon i kroppen, som er så kraftig at farmasøytene har problemer med å henge med.

Så sier noen at innpakning og pris ikke gir noen slik effekt når man skal høre på et Hifi-anlegg, eller vurdere en kabel. Da er det bare lydbølgene som treffer øret som bestemmer opplevelsen. Samtidig viser alle blindtester som har blitt gjort at når man fjerner informasjon om innpakning og pris, så forvinner også opplevelsen av forskjell. Det er et ganske sterkt tegn på at innpakning og pris har en betydning.

Når det gjelder forventning, så har den ofte store ubevisste komponenter. Det er derfor svært vanskelig å på forhånd sette et tall på hvor kraftig forventningseffekten er, og i hvilken retning den går. Det tryggeste er å ta forventningen helt ut av regnestykket. Der igjen er blindtesting det beste verktøyet vi kjenner til.

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Ja - Asbjørn tror det var deg med et annet navn den gangen og bare så det er sagt, jeg leser fremdeles det du skriver med stor respekt og lærer av det.

Men, dårlig gjort av meg akkurat nå kanskje, jeg blir hentet om et øyeblikk til en helaften hos en kamerat med øl, akkevitt og godt spise og masse god musikk. Alderen tilsier at det lønner seg å starte kvelden tidlig og heller avslutte sent!

Litt artig forøvrig, han er nemlig en "kabelfornekter" som har konvertert og med lang erfaring med denne hobbyen. I tillegg siv.ing fra -82 som på sin nøkterne måte svarer noe sånt som dette på sp.mål om hvorfor han har brukt så mye penger på kabler; jeg gjør selvfølgelig mine egne tanker og vurderinger av noe jeg leser og ser, så hvorfor skulle jeg ikke det når jeg lytter og dette er med på å gi meg en "enda bedre og finere" opplevelse.

Ha en fin kveld!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
Takk til kurtis for tankevekkende tilbakemelding. Som erstatning kan Asbjørn sikkert gi deg en god deal på en ny DIY-kabel. Han skrev nemlig for litt siden at han kunne reprodusere nær sagt "hvilken som helst ferdigkabel for under 1000-lappen". (Fritt etter hukommelsen). Hvis tilbudet står ved lag, Asbjørn, så kunne jeg godt tenke meg 5x 1m Nordost Odin med XLR, og 3x 3mtr høyttalerkabler med ringsko. ;D

Dessverre blir kabeldebatten litt skjev, siden de samme få kabelfornekterne dominerer "Nei"-siden, mens de mange som vitterlig har opplevd kabelforskjeller forholder seg taus. Det er i hvertfall tallenes klare tale, fra avstemningen vi opprettet i 2009:

Nå er det ikke dermed sagt at alle som har hørt forskjell finner det verdt å bruke tid/penger på kabler, men hele 85% av Sentralens medlemmer har altså opplevd lydlige forskjeller og omlag 2/3 så pass at det innebærer matching til anlegget forøvrig. Jeg oppfordrer alle til å avgi sin stemme her: -----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pedal skrev:
Dessverre blir kabeldebatten litt skjev, siden de samme få kabelfornekterne dominerer "Nei"-siden, mens de mange som vitterlig har opplevd kabelforskjeller forholder seg taus.

et sunnhetstegn, spør du meg.
det er grenser for lenge det er moro å gjenta seg selv som en jævla papegøye.

men, hvem vet, kanskje jeg får et tilbakefall snart jeg også. ;D

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Fush skrev:
Dette er område hvor vi nok har ulikt synspunkt. Jeg mener nemlig ikke at opplevelsene er innbilte. Jeg tror de er høyst reelle! Det interessante spørsmålet er hva det er som utløser opplevelsen, hva som er årsaken.

En tablett C-vitamin (placebo) kan få kroppen til å skille ut smertestillende stoffer, som gir ekte smertelindring, dersom tabletten blir presentert som et kostbart medisinsk preparat. Innpakning og pris fører til en ekte smertelindrende reaksjon i kroppen, som er så kraftig at farmasøytene har problemer med å henge med.

Så sier noen at innpakning og pris ikke gir noen slik effekt når man skal høre på et Hifi-anlegg, eller vurdere en kabel. Da er det bare lydbølgene som treffer øret som bestemmer opplevelsen. Samtidig viser alle blindtester som har blitt gjort at når man fjerner informasjon om innpakning og pris, så forvinner også opplevelsen av forskjell. Det er et ganske sterkt tegn på at innpakning og pris har en betydning.

Når det gjelder forventning, så har den ofte store ubevisste komponenter. Det er derfor svært vanskelig å på forhånd sette et tall på hvor kraftig forventningseffekten er, og i hvilken retning den går. Det tryggeste er å ta forventningen helt ut av regnestykket. Der igjen er blindtesting det beste verktøyet vi kjenner til.
Hvis du har en så vitenskaplig tilnærming til dette temaet som du gir uttrykk for må du også vektlegge muligheten for at disse forskjellene er fysisk reelle like mye som andre årsaker. Jeg synes det syndes litt i sånn henseende.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tar kurtis' tilbakemelding med fatning, for hvis det er den saken jeg tror, så fikk jeg også en del PM etterpå med muntre tilrop og lovprisninger om hvor bra dette var i enkelte andre anlegg. Disse tingene er systemavhengige - og det er da også et vesentlig poeng. Derfor er jeg litt nysgjerrig på hva som ble koblet til i hver ende.

Kan forresten loggføre at jeg også har hørt tydelig forskjell på analoge signalkabler når strekkene fikk litt lengde, men jeg kan ikke si at forskjellene var spesielt store. Likevel, verdt å ta hensyn til for ikke å degradere lyden unødvendig.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
ayaboh skrev:
Hvis du har en så vitenskaplig tilnærming til dette temaet som du gir uttrykk for må du også vektlegge muligheten for at disse forskjellene er fysisk reelle like mye som andre årsaker.
Er absolutt åpen for det, og var det spesielt de første årene da interessen for HiFi ble vekket. Men så langt er det lite som taler for at normalt produserte kabler (fra Clas Ohlson og oppover) gir noen som helst forskjell i lydbølgene som treffer øret. Det er langt mer som taler for at kosmetikk og pris påvirker lytteopplevelse.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.370
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Takk til kurtis for tankevekkende tilbakemelding. Som erstatning kan Asbjørn sikkert gi deg en god deal på en ny DIY-kabel. Han skrev nemlig for litt siden at han kunne reprodusere nær sagt "hvilken som helst ferdigkabel for under 1000-lappen". (Fritt etter hukommelsen). Hvis tilbudet står ved lag, Asbjørn, så kunne jeg godt tenke meg 5x 1m Nordost Odin med XLR, og 3x 3mtr høyttalerkabler med ringsko. ;D

Dessverre blir kabeldebatten litt skjev, siden de samme få kabelfornekterne dominerer "Nei"-siden, mens de mange som vitterlig har opplevd kabelforskjeller forholder seg taus. Det er i hvertfall tallenes klare tale, fra avstemningen vi opprettet i 2009:

Nå er det ikke dermed sagt at alle som har hørt forskjell finner det verdt å bruke tid/penger på kabler, men hele 85% av Sentralens medlemmer har altså opplevd lydlige forskjeller og omlag 2/3 så pass at det innebærer matching til anlegget forøvrig. Jeg oppfordrer alle til å avgi sin stemme her: -----> Hifisentralen trenger DIN stemme!
Nordost er vel rimelig synonymt med svindel………… og det er nok mange av de som ikke velger å kaste bort pengene på kabelhysteriet som verken avgir stemme eller orker å debattere, hva har man egentlig å stille opp mot vektige argumenter som du har ikke godt nok anlegg/hørsel eller forskjellene kommer når det blir dyrt nok.

For de troende sin del er man sikkert lei av å høre om den mill$ som ligger og venter ;) men med forskjellene som blir beskrevet hva venter man på?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Pedal, kan du slenge på tilsvarende bestilling fra meg? 8)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
...hva har man egentlig å stille opp mot vektige argumenter som du har ikke godt nok anlegg/hørsel eller forskjellene kommer når det blir dyrt nok...
Paletten av de som tar kabler på alvor er stor. Feks. må vel Asbjørn og jeg regnes som "moderate". Min holdning er tre-delt: Som aktiv i det norske hi-fi miljøet gjennom 30år har jeg prøvd og testet masse kabler i eget anlegg. Så jeg VET at forskjellene er der. Imidlertid gidder jeg ikke bruke tid/penger på å jage disse nyansene. Til slutt er jeg av slik legning at jeg ikke fordømmer de som ønsker å prioritere kabler. Det siste er nesten viktigst, jeg kan ikke fordra smålighet/barnepikementalitet.

I den andre enden av kabelskalaen så observerer jeg en del som flyr høyt. Dem om det. De lander vel etterhvert, he-he.

At man må ha dyre anlegg for å høre kabelforskjeller er en misforståelse. Du kan endog demonstrere Odin på en ghettoblaster. Faktisk så turnerte Lars Christensen for noen år siden med et lite budsjettanlegg med rimelige System Audio høyttalere. Jeg hadde han på hjemmebesøk med hele showet. Den gang het vel toppmodellene Quatrofil og SPM Reference, om jeg minnes rett. Jeg beholdt Quattrofilene. De var helt perfekt match til mine daværende Forsman Ultima. Men funket ikke med bånddiskantene i Magnepan 3.6, så da var det tilbake til gode gamle Silk som har vært en slags referanse for meg i 10 år.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
Legger du, og andre, merke til at "den andre leireen", som du sier, ikke gidder engasjere seg i hva dere holder på med lengre? Så i bunn og grunn misjonerer dere kun for hverandre. Vi som hører forskjeller, gidder ikke dette tøvet, men lytter til musikk i stedet.

Så, da er det bare å fortsette.
Jeg vil også bare si ifra at jeg gidder heller ikke å engasjere meg lenger. Jeg følger ikke engang denne tråden. Skulle jeg allikevel komme til å skrive innlegg på innlegg kan disse dermed ses bort fra.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
He-he. Ja, det var overraskende å se at Asbjørn hadde teknologi til å støpe inn de mange tynne lederne i Teflon, slik som Nordost gjør. Men Asbjørn er jo litt av en Hi-Fi trollmann, så kan godt hende at han har en løsning på lur herom. Vi får se om han tar i mot bestillinger. Kanskje det hjelper hvis jeg slenger på et kyss? :-*

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
totte skrev:
lars_erik skrev:
Legger du, og andre, merke til at "den andre leireen", som du sier, ikke gidder engasjere seg i hva dere holder på med lengre? Så i bunn og grunn misjonerer dere kun for hverandre. Vi som hører forskjeller, gidder ikke dette tøvet, men lytter til musikk i stedet.

Så, da er det bare å fortsette.
Jeg vil også bare si ifra at jeg gidder heller ikke å engasjere meg lenger. Jeg følger ikke engang denne tråden. Skulle jeg allikevel komme til å skrive innlegg på innlegg kan disse dermed ses bort fra.
Jeg har alltid sett bort fra dine innlegg...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
lars_erik skrev:
He-he. Ja, det var overraskende å se at Asbjørn hadde teknologi til å støpe inn de mange tynne lederne i Teflon, slik som Nordost gjør. Men Asbjørn er jo litt av en Hi-Fi trollmann, så kan godt hende at han har en løsning på lur herom. Vi får se om han tar i mot bestillinger. Kanskje det hjelper hvis jeg slenger på et kyss? :-*
Det hjelper definitivt ikke!!!

;)

Seriøst, det jeg har sagt er at det er mulig å kopiere den elektroniske transferfunksjonen ved å matche R, C og L. Det skulle ikke være nødvendig å tvinne teflon-tråder for det, ettersom det er mye annet man kan gjøre med geometri og materialer som kan føre til samme C og tilnærmet samme dielektriske tapskoeffisient. Skummet polyetylen, for eksempel. Med en del prøving og feiling bør det være mulig å komme såpass nær disse parametrene at transferfunksjonen i praksis blir den samme. Det burde igjen passere en blindtest uten detekterbar forskjell. Men det vil ikke lure noen i en seende, subjektiv test, for det vil ikke se pent og dyrt ut. Hvordan det igjen påvirker sanseinntrykkene - vel, derom står diskusjonen, ikke sant?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Til slutt er jeg av slik legning at jeg ikke fordømmer de som ønsker å prioritere kabler. Det siste er nesten viktigst, jeg kan ikke fordra smålighet/barnepikementalitet.
Hvem fordømmer dem som kjøper dyre kabler? Enkelte HFSere hevder på fullt alvor at materialvalg og konstruksjonsrinsipp har lite å si, mens prisen på kabelen er bestemmende for lyden av kablene. Heller ikke disse fordømmes, meg bekjent i det minste. Noen skriver vel at vurderingen synes underlig, og neppe er noe for andre enn heelt spesielt interesserte, men det er ikke fordømmelse.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Holder en knapp på RoDa.

pedal skrev:
timc skrev:
Er det virkelig så vanskelig å skjønne at akkurat DIN mening (altså enkeltmeninger), ikke har verdi for andre?
Wow, timc, du gjør deg til allfader i sakens anledning. Kan du virkelig snakke på vegne av alle andre?

Vi snakker her om utveksling av lydlige forskjeller kabler imellom. Her er andres erfaringer og tilbakemeldinger viktig. Nå er sinep relativt ukjent for meg, så jeg kjenner ikke hans kompetanse herom godt nok. Men når feks RoDa skriver at hans nye Whistler signalkabler låter litt mer "åpent og hurtig" enn hva hans gamle Silk kabler gjør, så synes jeg det er meget matnyttig. Å bygge opp og forbedre lyden i et anlegg er et puslespill. Tilbakemeldinger fra troverdige hi-fi entusiaster bidrar til at nye brikker faller på plass. En vakker dag skal jeg forresten prøve ut Whistler mot mine Silk i mitt eget oppsett. I følge OMFs definisjoner så er begge trolig "fornuftig konstruert" og følgelig kan de ikke låte forskjellig. Vi får se hvem som får rett, RoDa eller OMF.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.370
Torget vurderinger
1
Problemet er ikke om det er mulig i gitte tilfeller og høre forskjell på kabler, problemet er de enorme forskjellene som blir beskrevet.
Mange, inkludert Norges fremste hifiblekke setter en mistepris på flere tusen for at en liten kabelstump ikke skal degradere lyden i et normalt anlegg, saken er vel heller at de fleste oppsett ikke en gang klarer og makse ytelsen til lakrissnørene.

Å sette spørsmål ved påstandene til kabelpusherne og fantasiprisene er vel nærmere å advare mot svindel enn å være smålig/barnehagementalitet

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
totte skrev:
Enkelte HFSere hevder på fullt alvor at materialvalg og konstruksjonsrinsipp har lite å si, mens prisen på kabelen er bestemmende for lyden av kablene.

De er det nok ikke så mange av. Av det jeg har lest på HFS, så kan jeg bare komme på en fyr som kaller seg Kule-Trygve som har luftet slike tanker.
Men han er det jo ingen som tar på allvor, hverken subjektivister eller objektivister.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hadde vært morro å få testet ut "Odin" i eget oppsett, så jeg er så freidig at jeg slenger meg på bestilling jeg også hvis det er mulig.

lars_erik skrev:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
audionut skrev:
totte skrev:
Enkelte HFSere hevder på fullt alvor at materialvalg og konstruksjonsrinsipp har lite å si, mens prisen på kabelen er bestemmende for lyden av kablene.

De er det nok ikke så mange av. Av det jeg har lest på HFS, så kan jeg bare komme på en fyr som kaller seg Kule-Trygve som har luftet slike tanker.
Men han er det jo ingen som tar på allvor, hverken subjektivister eller objektivister.
For all del, sjelden vare, men mitt poeng var bare at selv ikke denslags betraktninger eller tilnærminger avstedkommer fordømmelse, og det skulle da også bare mangle. På et forum må man få si hva man synes. Når pedal skriver at han ikke fordømmer dem med dyre kabler så mener han vel at det finnes dem som ikke er like storsinnede. Jeg er ganske sikker på at det er feil.

V

vredensgnag

Gjest
totte skrev:
pedal skrev:
Til slutt er jeg av slik legning at jeg ikke fordømmer de som ønsker å prioritere kabler. Det siste er nesten viktigst, jeg kan ikke fordra smålighet/barnepikementalitet.
Hvem fordømmer dem som kjøper dyre kabler? Enkelte HFSere hevder på fullt alvor at materialvalg og konstruksjonsrinsipp har lite å si, mens prisen på kabelen er bestemmende for lyden av kablene. Heller ikke disse fordømmes, meg bekjent i det minste. Noen skriver vel at vurderingen synes underlig, og neppe er noe for andre enn heelt spesielt interesserte, men det er ikke fordømmelse.
Det korrekte er vel at kabelglade synes å ha blitt enige om en ny taktikk - å fremstille seg som ofre for etterfølgelse og hundsing (som de ikke har beviser for.) De jages av hobbyødeleggere som vil ta fra dem gleden ved sin lykkelige kabeltro, men svirrer omkring inne Forskjeller og Testmetodikk som bier ved en blomstereng i morgensol. Så man kan stusse på hva som motiverer disse rare og selvmotsigende utspillene.

Forklaringen er enkel. Det er enorme dekningsbidrag på kabler - fordelen av det fordeles pent på mange aktører i hifi-miljøet, og man er villige til å gjøre hva som helst for å holde liv i myten.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.893
Sted
Phobos
Det tok omtrent 3 sekunder etter at vokalene hadde satt i gang før øynebrynene mine hevet seg en cm og jeg begynte bare å smile lurt. Han andre karen konkluderte til slutt etter gjentatte bytter at han "ikke hadde noe valg". Han måtte bare ha den kabelen.
Jeg personlig forstår ikke problemet med ABX når forskjellen er klar i løpet av 3 sekunder, ergo inntreffer aldri gullfisksyndromet. Dette burde være planke, men det blir altså ikke planke så fort man skjuler elektronikken.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
totte skrev:
pedal skrev:

Forklaringen er enkel. Det er enorme dekningsbidrag på kabler - fordelen av det fordeles pent på mange aktører i hifi-miljøet, og man er villige til å gjøre hva som helst for å holde liv i myten.
Hvordan VET vi hvilke dekningsbidrag som brukes på de ulike komponetene og av de ulike importører/forhandlere ? Subjektiv synsing på minstemål vreden... :p Kom med tall vedr det du skriver om her.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Mitt inntrykk er at det er kabelfornekterene som føler seg som ofre siden det er svært få som tar dem seriøst.

vredensgnag skrev:
totte skrev:
pedal skrev:
Det korrekte er vel at kabelglade synes å ha blitt enige om en ny taktikk - å fremstille seg som ofre for etterfølgelse og hundsing (som de ikke har beviser for.) De jages av hobbyødeleggere som vil ta fra dem gleden ved sin lykkelige kabeltro, men svirrer omkring inne Forskjeller og Testmetodikk som bier ved en blomstereng i morgensol. Så man kan stusse på hva som motiverer disse rare og selvmotsigende utspillene.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:

For i Vredens land, der kan alt gå an...
(Mel: Bakvendtland)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
vredensgnag skrev:

For i Vredens land, der kan alt gå an...
(Mel: Bakvendtland)
;D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg synes denne småkjeklingen er koselig jeg. Alt er som det skal være, pedal og vreden lugger hverandre, jeg synes at kabelesoterikere er hårsåre, mens Endre mener at det er kabelfornekterne som sliter på grunn av manglende anerkjennelse.
Og så, som rosinen i pølsa:
lars_erik skrev:
Jeg tar meg selv i å nynne:
All you gotta do
Is smile that smile
And there go all my defenses
Just leave it up to you
And in a little while
You're messin' up my mind
And fillin' up my senses

Nesten som pizza til lunsj

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
totte skrev:
pedal skrev:
Du er sikkert en bra kar og ønsker ikke bli oppfattet som smålig. Det er heller ikke mitt inntrykk av dine innlegg.

Forresten skrev ikke du i 2009 om behovet for å bruke en dedikert kabel til å temme en tendens til spiss lyd i et tidligere oppsett? Husker du hvilken kabel du brukte da?

Når det gjelder ditt forsvar for kabelmobberne, så skjedde det noe morsomt her nettopp. Mens du skrev på ditt innlegg postet Roald et innlegg hvor han begynte med å konstatere at "Nordost var jevngodt med svindel". Etterpå besinnet han seg og modererte åpningsreplikken, samt slang på en forklaring i eget innlegg.

Hva tror du de mange Nordost eierne synes om å bli idiotforklart? For det å frivillig la seg "svindle" gang på gang, er vel jevngodt med idioti, eller hur?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
totte skrev:
Jeg synes denne småkjeklingen er koselig jeg. Alt er som det skal være, pedal og vreden lugger hverandre, jeg synes at kabelesoterikere er hårsåre, mens Endre mener at det er kabelfornekterne som sliter på grunn av manglende anerkjennelse.
Og så, som rosinen i pølsa:
lars_erik skrev:
Jeg tar meg selv i å nynne:
All you gotta do
Is smile that smile
And there go all my defenses
Just leave it up to you
And in a little while
You're messin' up my mind
And fillin' up my senses

Nesten som pizza til lunsj
Glad for å kunne glede deg ;)
Pizza til lusj er jo godt.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
totte skrev:
pedal skrev:
Du er sikkert en bra kar og ønsker ikke bli oppfattet som smålig. Det er heller ikke mitt inntrykk av dine innlegg.

Forresten skrev ikke du i 2009 om behovet for å bruke en dedikert kabel til å temme en tendens til spiss lyd i et tidligere oppsett? Husker du hvilken kabel du brukte da?

Når det gjelder ditt forsvar for kabelmobberne, så skjedde det noe morsomt her nettopp. Mens du skrev på ditt innlegg postet Roald et innlegg hvor han begynte med å konstatere at "Nordost var jevngodt med svindel". Etterpå besinnet han seg og modererte åpningsreplikken, samt slang på en forklaring i eget innlegg.

Hva tror du de mange Nordost eierne synes om å bli idiotforklart? For det å frivillig la seg "svindle" gang på gang, er vel jevngodt med idioti, eller hur?
Du vet at deres injurierende kraft har tapt seg en god del med tiden og gjentakelsene.

Flott tråd dette, Pedal 8)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Det tok omtrent 3 sekunder etter at vokalene hadde satt i gang før øynebrynene mine hevet seg en cm og jeg begynte bare å smile lurt. Han andre karen konkluderte til slutt etter gjentatte bytter at han "ikke hadde noe valg". Han måtte bare ha den kabelen.
Jeg personlig forstår ikke problemet med ABX når forskjellen er klar i løpet av 3 sekunder, ergo inntreffer aldri gullfisksyndromet. Dette burde være planke, men det blir altså ikke planke så fort man skjuler elektronikken.
Dette er et paradoks for meg også. Ut fra alt jeg tror jeg forstår om disse tingene skulle forskjellene være ganske små, i de fleste sammenhenger såvidt hørbare eller bare nesten hørbare. Det stemmer forsåvidt med pedals kritikk av ABX-protokoll med mange tester etter hverandre på kort tid: Hvis dette er nyanser helt på kanten av hva man er i stand til å sanse, gir det en viss mening at testpersonen blir sliten og får dårligere treffprosent etter hvert. Hvis det derimot er forskjeller av type åpenbaring-på-veien-til-Damaskus, hakeslepp ved første tone, osv får jeg ikke det til å henge sammen.

Bare som et tankeeksperiment: ABX-test med 30 sek musikksnutter. A = Mahalia Jackson med "Silent Night", B = The Clash med "Should I Stay or Should I Go". Hver test blir da 30 sek av Mahalia, 30 sek av Clash, og så 30 sek av enten Mahalia eller Clash, tilfeldig valgt med 50/50 sannsynlighet hver gang. I hvert tilfelle skal forsøkspersonen svare på om dette tredje kuttet var A (Mahalia) eller B (Clash). Jeg ville nok blitt grusomt lei etter noen hundre repetisjoner, men tror jeg fortsatt ville svart 100 % riktig etter både 4 og 8 timer, inntil de snille mennene i hvite frakker til slutt kommer for å hente meg.

Selvsagt kan det være hørbare forskjeller, om enn systemavhengige, men noen må bestemme seg for om dette er enorme forskjeller med hakeslepp fra første tone (som bør være åpenbare også i en blindtest), eller om dette er hårfine nyanser som bare kan sanses med uthvilte ører og ellers gunstige lytteforhold (noe som kan gjøre en blindtest til en krevende affære).

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Tror det er viktig at man ikke skjærer alle kabeltroende under en kam.
Noen påstår de hører enorme forskjeller ("ekstra oktav i bassen", "hakeslepp etter 3 sekunder", osv.), mens andre melder om små (men for dem viktige) forskjeller.
Også har vi de tullingene som fjaser om pris, da. "Jo dyrere, jo bedre".

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
ayaboh skrev:
Når noen skriver "en oktav mer i bassen" er dette subjektivt ment, og jeg skjønner rent instinktivt hva vedkommende mener. Hvis du leser dette som at man faktisk får en oktav mer i bunnen, så leser du feil. Litt i samme gata er "økt dynamikk". Det er ikke bokstavlig, og altså i overført betydning. Vitsen er å beskrive ting på en måte som andre kan relatere til egne erfaringer.
Her er jeg helt uenig. En oktav ekstra i bassen er noe svært konkret og lett målbart, og er noe man kan oppnå f eks ved å bytte forsterkere eller høyttalere/sub. At slike utsagn bare er en overdreven talemåte ved beskrivelse av kabler sier seg kanskje selv, men hva ved beskrivelse av høyttalere? Er det greit med slike overdrivelser da også, eller skal man da tolke det bokstavlig da det gjerne er plausibelt at det kan stemme?

Jeg synes iallefall at slike overdrivelser er en uting. Det er jo ikke en overdrivelse en gang, det er jo direkte feil.

Topp Bunn