Rhesus skrev:
Kunnskap er bra å ha, men ikke ha for store forhåpninger mhp å oppdage forklaringsmodeller. Som kjent er det slik at tyngre teoretisk bakgrunn gjerne henger sammen med større kabelskepsis. For 20 år siden rullet også jeg kabler. Nå, med skole og 12 års erfaring som elektronikkutvikler er standpunktet noget annerledes.
Jeg er enig i det at man blir mer skeptisk ettersom kunnskapen øker. Har selv merket meg dette.
Forrige gang jeg var tilstede ved et strømkabelbytte hos en venn, hadde jeg lest så mye skeptikerinnlegg og vitenskapelige måledata på nettet, at jeg hadde omtrent negative forventninger til hvordan resultatet kom til å bli.
Han som eide anlegget, hadde ingen tro på dette og da mener jeg virkelig INGEN tro (ekstremt negativ og skeptisk).
Det tok omtrent 3 sekunder etter at vokalene hadde satt i gang før øynebrynene mine hevet seg en cm og jeg begynte bare å smile lurt. Han andre karen konkluderte til slutt etter gjentatte bytter at han "ikke hadde noe valg". Han måtte bare ha den kabelen.
Når bare en kabel kan utrette så mye, så kan du jo selv tenke deg hvor mye samtlige av kablene i anlegget kan utrette. Da snakker jeg ikke bare om de synlige kablene, men også alt innvendig av trafoledninger, kondensatorer, resistorer, spoler etc.
Det skal rimelig store forandringer til før jeg konkluderer med noe. Hadde dette vært snakk om mikroskopiske forskjeller som enkelte tror, hadde jeg omtrent ikke hatt et snev av interesse for dette feltet. Det jeg har merket meg vel og merke, er at enkelte anlegg ikke er sensitive eller er veldig lite sensitive for dette ukjente fenomenet.
Hvis du eller en annen debattant sitter på et slikt anlegg og i tillegg en hel haug med teoretisk informasjon om emnet, så forstår jeg særdeles godt at dere synes dette er tull. Det hadde jeg gjort selv også da jeg er dønn skeptisk av natur.
Jeg synes ikke disse RLC verdiene i kablene er av noe annet enn liten interesse. Hvordan kan f.eks. disse forklare at det er så stor forskjell mellom flerfibrede ledninger og solidcore når det kommer til dynamikk? P.g.a. en mikroskopisk faseforskyvning? Jeg tror disse fenomenene er knyttet til forsterker eller høyttalerkonstruksjonen på et eller annet vis, hvis ikke så ville de jo ikke vært systemavhengige, men universelle.