Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
erato skrev:
uob skrev:
Så når du hører forskjell på samme anlegget på samme plass fra en dag til en annen, så ser du etter svar i en lednings stump.
Jeg tror vi har en vinner i konkurransen om det beste spørsmål stilt i en tråd på HFS.
Det er ingen hemmelighet av dagsformen og humøret har svært mye å si for musikkopplevelsen :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.840
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
erato skrev:
uob skrev:
Så når du hører forskjell på samme anlegget på samme plass fra en dag til en annen, så ser du etter svar i en lednings stump.
Jeg tror vi har en vinner i konkurransen om det beste spørsmål stilt i en tråd på HFS.
Det er ingen hemmelighet av dagsformen og humøret har svært mye å si for musikkopplevelsen :)
Jepp, og dette er selvsagt svaret. ;D

Spørsmålet er hvorfor i himmelens navn noen tror svaret ligger i en kabelstump!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
orso skrev:
John_Harald skrev:
Utrolig nok velger endel forsterkere på bakgrunn av gode tekniske spekifikasjoner, f. eks høy dempefaktor. Ser dette er en gjennganger hos mange som kjører digital romkorreksjon aktivt delefilter. Hadde de i stede brukt ørene til utvelgesen, skal du ikke se bort i fra at mange ville fått seg en musikalsk overraskelse :)

Mye som kan måles er ikke viktig og mye som er viktig kan ikke måles ;D
Da tror jeg du har misforstått hva en forsterker skal gjøre i et slikt påtenkt anlegg.
Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne :) Hadde satt pris på om noen kunne informert meg om hvorfor man ikke kan bruke ørene til utvelgelse av forsterkere, når målet er økt musikalsk utbytte og musikkglede? Er teknikken mer interessant en musikken?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
erato skrev:
John_Harald skrev:
erato skrev:
uob skrev:

Så du er altså enig med meg, merkelig at du da prøver å latliggjøre mitt spørsmål til han som jo prøvde å løse dagsformsproblemet med en kabel.

M

musicus

Gjest
Har noen forsøkt løse dagsformproblemet med en kabel? kan du henvise til dette? eller er dette en fiktiv kobling i ditt eget hode?

m

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.840
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
uob skrev:
erato skrev:
John_Harald skrev:
erato skrev:
uob skrev:

Så du er altså enig med meg, merkelig at du da prøver å latliggjøre mitt spørsmål til han som jo prøvde å løse dagsformsproblemet med en kabel.
Hvor i alle dager fikk du det fra? Jeg sa jo at spørsmålet ditt er det beste spørsmålet stilt i en HFS tråd? Er det latterliggjøring? Jeesus......

N

nb

Gjest
musicus skrev:
Har noen forsøkt løse dagsformproblemet med en kabel? kan du henvise til dette? eller er dette en fiktiv kobling i ditt eget hode?
Koblingen er nok høyst reell:

ayaboh skrev:
Jeg har ofte, - spesielt etter at anlegget er flyttet, omorganisert, eller etter at en ny komponent har kommet til, opplevd at det er småting ved lyden som på sett og vis ikke høres riktig ut, ting ved lyden som stikker seg ut, mangler, osv. Noen dager synes jeg det spiller bra og neste dag ikke, enkelte CDer spiller bra og andre ikke. I slike tilfeller er det veldig greit å ha et lite utvalg av kabler å velge i for å prøve å rette opp disse feilene, eller tune det i riktig retning.

Det er vanligvis ikke så veldig mye som skal til, og de endringene de forskjellige kablene medfører er i prinsippet forholdsvis små. Det som er fantastisk er at når disse små forandringene matcher / retter opp / undertrykker det som i utgangspunktet ikke hørtes riktig ut så faller det meste på plass. Anlegget spiller like bra hver dag og de fleste CDer spiller bra. Du er rett og slett ikke i stand til å sette fingeren på noe som høres feil ut, heller ikke over tid.

I absolutt forstand er ikke disse forskjellene så store, men totalen oppfattes som stor. Noen ganger vil jeg si det er helt avgjørende for at jeg skal trives med lyden. Jeg har i denne settingen ingen problemer med å forsvare ordbruk som stor eller enorm. Det er rett og slett slik det oppfattes. Det er mulig en del av forståelsen / misforståelsen i ordbruk henger sammen med dette.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
John_Harald skrev:
orso skrev:
John_Harald skrev:
Utrolig nok velger endel forsterkere på bakgrunn av gode tekniske spekifikasjoner, f. eks høy dempefaktor. Ser dette er en gjennganger hos mange som kjører digital romkorreksjon aktivt delefilter. Hadde de i stede brukt ørene til utvelgesen, skal du ikke se bort i fra at mange ville fått seg en musikalsk overraskelse :)

Da tror jeg du har misforstått hva en forsterker skal gjøre i et slikt påtenkt anlegg.
Det var ikke meningen å tråkke noen på tærne :) Hadde satt pris på om noen kunne informert meg om hvorfor man ikke kan bruke ørene til utvelgelse av forsterkere, når målet er økt musikalsk utbytte og musikkglede? Er teknikken mer interessant en musikken?
Såvidt jeg vet så er det ikke noe motsetningsforhold mellom musikk og teknikk.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
orso skrev:
John_Harald skrev:

Du tråkket ikke på noen tær. :)
Greien slik jeg ser det er at det ikke noe behov for en forsterker med egenlyd (såkalt musikalsk) dersom man setter opp et anlegg med aktiv deling og digital korreksjon. Da kan du styre klangbalansen ved å endre på frekvenresponsen. Og det blir egentlig bare ødeleggende i forhold til innstillingene/justeringene å bruke en forsterker med huslyd i et slikt anlegg.
Så da er det de tekniske egenskapene/målingene som er det mest matnyttige.

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
erato skrev:
uob skrev:
erato skrev:
John_Harald skrev:
erato skrev:
uob skrev:

Hvor i alle dager fikk du det fra? Jeg sa jo at spørsmålet ditt er det beste spørsmålet stilt i en HFS tråd? Er det latterliggjøring? Jeesus......
Leste det som ironi, var det ikke det så er vi jo helt på nett. Feil oppfatning av hva folk mener er jo ikke noe nytt her inne. ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.840
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
uob skrev:
erato skrev:
uob skrev:
erato skrev:
John_Harald skrev:
erato skrev:
uob skrev:

Leste det som ironi, var det ikke det så er vi jo helt på nett. Feil oppfatning av hva folk mener er jo ikke noe nytt her inne. ;)
Ingen ironi her, bare genuin undring over at så få skjønner at hørselen dreier seg om langt mer enn de akustiske bølgene som når trommehinnen.

M

musicus

Gjest
nb skrev:
musicus skrev:
Koblingen er nok høyst reell:

ayaboh skrev:
Jeg har ofte, - spesielt etter at anlegget er flyttet, omorganisert, eller etter at en ny komponent har kommet til, opplevd at det er småting ved lyden som på sett og vis ikke høres riktig ut, ting ved lyden som stikker seg ut, mangler, osv. Noen dager synes jeg det spiller bra og neste dag ikke, enkelte CDer spiller bra og andre ikke. I slike tilfeller er det veldig greit å ha et lite utvalg av kabler å velge i for å prøve å rette opp disse feilene, eller tune det i riktig retning.

Det er vanligvis ikke så veldig mye som skal til, og de endringene de forskjellige kablene medfører er i prinsippet forholdsvis små. Det som er fantastisk er at når disse små forandringene matcher / retter opp / undertrykker det som i utgangspunktet ikke hørtes riktig ut så faller det meste på plass. Anlegget spiller like bra hver dag og de fleste CDer spiller bra. Du er rett og slett ikke i stand til å sette fingeren på noe som høres feil ut, heller ikke over tid.

I absolutt forstand er ikke disse forskjellene så store, men totalen oppfattes som stor. Noen ganger vil jeg si det er helt avgjørende for at jeg skal trives med lyden. Jeg har i denne settingen ingen problemer med å forsvare ordbruk som stor eller enorm. Det er rett og slett slik det oppfattes. Det er mulig en del av forståelsen / misforståelsen i ordbruk henger sammen med dette.
Det var ikke mitt spm, hva du synes er rellt her, la mannen komme med en henvisning til påstanden sin. At du ville koke suppe på denne spikeren var derimot ikke uventet.

Jeg holder ikke pusten i vente på en henvisning.

m

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Greien slik jeg ser det er at det ikke noe behov for en forsterker med egenlyd (såkalt musikalsk) dersom man setter opp et anlegg med aktiv deling og digital korreksjon. Da kan du styre klangbalansen ved å endre på frekvenresponsen. Og det blir egentlig bare ødeleggende i forhold til innstillingene/justeringene å bruke en forsterker med huslyd i et slikt anlegg.
Så da er det de tekniske egenskapene/målingene som er det mest matnyttige.
I et slikt anlegg forsvinner eventuelle frekvens- eller faseavvik fra forsterkeren i høyttalerkorreksjonen, ettersom det er hele signalkjeden fra preamp, altså signalkabel->effektforsterker->høyttalerkabel->høyttaler, som måles og korrigeres. Det som blir igjen er forvrengningskarakteristikk og dynamiske egenskaper. Men det kan være ganske stor forskjell bare der, spesielt i mer eller mindre "musikalsk" forvrengningskarakteristikk. Forsterkerne i et slikt anlegg kan få kjørt seg ganske hardt hvis man må booste med en del dB for å slåss mot stående bølger i rommet. Tingenes iboende djevelskap vil gjerne ha det til at slike problemfrekvenser er de samme som hvor høyttalerne har "interessante" kombinasjoner av impedansverdi og fasevinkel, bare for virkelig å få svetten til å renne litt av forsterkerne.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.164
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
orso skrev:
John_Harald skrev:
orso skrev:
John_Harald skrev:

Du tråkket ikke på noen tær. :)
Greien slik jeg ser det er at det ikke noe behov for en forsterker med egenlyd (såkalt musikalsk)
Min opplevelse er at det er veldig stor forskjell på forsterkere.. Så, hva hvis du tar feil? Hva er galt med å bruke ørene til utvelgelse av forsterkere, hvis man liker det man hører? Hvorfor skal ikke en forsterker som økt musikalsk utbytte og musikkglede for de med passive høyttalere, også fungere for de med digital romkorreksjon og aktivt delefilter:)
Alt kan bevises med statistikk, også det motsatte..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Min opplevelse er at det er veldig stor forskjell på forsterkere.. Så, hva hvis du tar feil?
?? Jeg har ikke sagt at det ikke finnes store forskjeller på forsterkere. Det jeg sier er at jeg tror ikke å lete etter en forsterker med ønsket egenlyd har noe for seg i et anlegg med aktiv deling og korreksjonen.
John_Harald skrev:
Hva er galt med å bruke ørene til utvelgelse av forsterkere, hvis man liker det man hører? Hvorfor skal ikke en forsterker som økt musikalsk utbytte og musikkglede for de med passive høyttalere, også fungere for de med digital romkorreksjon og aktivt delefilter:)
Kan ikke se at en forsterker som måler med lav forvrengning og har god lastkontroll ikke skal låte musikalsk i et anlegg hvor man har full kontroll på frekvensresponsen.

Jeg er ikke så sikker på om du forstår utbytte av å justere frekvensgangen. Min oppfatning er at folk som leter etter god match med elektronikk i et passivt system egentlig i stor grad prøver å påvirke frekvensgangen i ønsket retning.

Det eneste spørsmålet jeg stiller meg er om en type harmonisk forvrengning kan være et positivt bidrag i et anlegg med god akustikk og hvor man har kontroll på frekvensresponsen. Det skulle være interessant å utforske mer. I utgangspunktet ville jeg tippe det slår bra ut på noen innspillinger og dårlig på andre.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
John_Harald skrev:
Min opplevelse er at det er veldig stor forskjell på forsterkere.. Så, hva hvis du tar feil?
?? Jeg har ikke sagt at det ikke finnes store forskjeller på forsterkere. Det jeg sier er at jeg tror ikke å lete etter en forsterker med ønsket egenlyd har noe for seg i et anlegg med aktiv deling og korreksjonen.
John_Harald skrev:
Hva er galt med å bruke ørene til utvelgelse av forsterkere, hvis man liker det man hører? Hvorfor skal ikke en forsterker som økt musikalsk utbytte og musikkglede for de med passive høyttalere, også fungere for de med digital romkorreksjon og aktivt delefilter:)
Kan ikke se at en forsterker som måler med lav forvrengning og har god lastkontroll ikke skal låte musikalsk i et anlegg hvor man har full kontroll på frekvensresponsen.

Jeg er ikke så sikker på om du forstår utbytte av å justere frekvensgangen. Min oppfatning er at folk som leter etter god match med elektronikk i et passivt system egentlig i stor grad prøver å påvirke frekvensgangen i ønsket retning.

Det eneste spørsmålet jeg stiller meg er om en type harmonisk forvrengning kan være et positivt bidrag i et anlegg med god akustikk og hvor man har kontroll på frekvensresponsen. Det skulle være interessant å utforske mer. I utgangspunktet ville jeg tippe det slår bra ut på noen innspillinger og dårlig på andre.
Jeg for min del har brukt litt tid i det siste på å lese meg opp på forskjellige klasse A forsterkerkonstruksjoner, ettersom det er noen interessante muligheter som åpner seg når man kan sette ulike forsterkere på diskant, mellomtone og mellombass, og disse trenger 5, 15 og 30 W for å drive høyttaleren til mer enn tilstrekkelig lydtrykk. Da tenker jeg at dette gir en interessant mulighet til å teste ut noen av de tingene du nevner.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Jeg for min del har brukt litt tid i det siste på å lese meg opp på forskjellige klasse A forsterkerkonstruksjoner, ettersom det er noen interessante muligheter som åpner seg når man kan sette ulike forsterkere på diskant, mellomtone og mellombass, og disse trenger 5, 15 og 30 W for å drive høyttaleren til mer enn tilstrekkelig lydtrykk. Da tenker jeg at dette gir en interessant mulighet til å teste ut noen av de tingene du nevner.
Veldig spennende!
Med null crossover forvrengning, så skulle det borge for et godt utgangspunkt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
orso skrev:
Asbjørn skrev:
Veldig spennende!
Vel - det er mer som spiller inn. Da jeg byttet fra ZAPSOlute 118W Mk IV til DP A1 for nærmere 10 år siden var sistenvnte en åpenbaring hva gjaldt renhet, klarhet og "grainfree" gjengivelse - til tross for at ZAP var klasse A......

Mvh
OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Veldig spennende!
Nemlig, og det kan muligens gjøre en forskjell når gjennomsnittlig signal, kalibrert slik at -23 dBFS = 83 dB SPL, er omtrent 0.013 W på diskanten, 0.040 W på mellomtonen og 0.084 W på mellombassen. De to bassene trenger hundrevis av watt, så der er nok ikke klasse A spesielt aktuelt. Nå må jeg få bygget de høyttalerne først, så er det en del sånne forsøk som skal gjøres. Har også tenkt å prøve meg litt frem med både chipamps og SMPS, men hele prosjektet har blitt forsinket av mange forskjellige grunner.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
uob skrev:
erato skrev:
John_Harald skrev:
erato skrev:
uob skrev:

Jeg ser at du kan skrive så jeg regner med at du også kan lese, eller er det bare resultatet av en tøyleløs fantasi som leder deg på avveie, og produserer fantasikonklusjoner?

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Antall liker
89
Sted
Oppegård
ayaboh skrev:
Jeg ser at du kan skrive så jeg regner med at du også kan lese, eller er det bare resultatet av en tøyleløs fantasi som leder deg på avveie, og produserer fantasikonklusjoner?
Om jeg ikke tar feil var det du som skrev følgende: Jeg har ofte, - spesielt etter at anlegget er flyttet, omorganisert, eller etter at en ny komponent har kommet til, opplevd at det er småting ved lyden som på sett og vis ikke høres riktig ut, ting ved lyden som stikker seg ut, mangler, osv. Noen dager synes jeg det spiller bra og neste dag ikke, enkelte CDer spiller bra og andre ikke. I slike tilfeller er det veldig greit å ha et lite utvalg av kabler å velge i for å prøve å rette opp disse feilene, eller tune det i riktig retning.

Altså, når du flytter høytalere, fikser du forandringen med kabelbytte, når du bytter en komponent fikser du det ved kabelbytte, når det låter bra en dag, og dårlig en annen dag, fikser du det ved kabelbytte, når cdene har dårlige inspillinger fikser du det med kabelbytte. Det er helt utrolig hva du ikke fikser ved et kabelbytte. Problemet må jo være at du må bytte kabler veldig ofte.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
uob skrev:
ayaboh skrev:
Om jeg ikke tar feil var det du som skrev følgende: Jeg har ofte, - spesielt etter at anlegget er flyttet, omorganisert, eller etter at en ny komponent har kommet til, opplevd at det er småting ved lyden som på sett og vis ikke høres riktig ut, ting ved lyden som stikker seg ut, mangler, osv. Noen dager synes jeg det spiller bra og neste dag ikke, enkelte CDer spiller bra og andre ikke. I slike tilfeller er det veldig greit å ha et lite utvalg av kabler å velge i for å prøve å rette opp disse feilene, eller tune det i riktig retning.

Altså, når du flytter høytalere, fikser du forandringen med kabelbytte, når du bytter en komponent fikser du det ved kabelbytte, når det låter bra en dag, og dårlig en annen dag, fikser du det ved kabelbytte, når cdene har dårlige inspillinger fikser du det med kabelbytte. Det er helt utrolig hva du ikke fikser ved et kabelbytte. Problemet må jo være at du må bytte kabler veldig ofte.
Og hva om han nå gjør det? Hva i all verden har du og oss andre med det å gjøre?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
uob skrev:
Hvor har jeg skrevet at jeg løser dagsformprolemet med en kabel? Nå har det i tillegg blitt CDene som har dårlig innspilling! Du trekker konklusjoner ut av løse lufta! Hva finner du på i neste innlegg?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
lars_erik skrev:
uob skrev:
ayaboh skrev:

Og hva om han nå gjør det? Hva i all verden har du og oss andre med det å gjøre?
Det går en annen tråd nå om nordmenns noe introverte livsstil. Kankje vi skal ta den helt ut her på HFS, og slutte å respondere på innleggene til hverandre? Ikke komme på uanmeldt besøk, ikke klemme når man møtes, se på skotuppene, spise lunch alene, ikke bry seg med hva andre skriver.

Og til den som måtte ha synspunker på mitt innlegg, hva i all verden har du med hva jeg skriver å gjøre?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
totte skrev:
lars_erik skrev:
uob skrev:
ayaboh skrev:

Det går en annen tråd nå om nordmenns noe introverte livsstil. Kankje vi skal ta den helt ut her på HFS, og slutte å respondere på innleggene til hverandre? Ikke komme på uanmeldt besøk, ikke klemme når man møtes, se på skotuppene, spise lunch alene, ikke bry seg med hva andre skriver.

Og til den som måtte ha synspunker på mitt innlegg, hva i all verden har du med hva jeg skriver å gjøre?
Ser den. Godt poeng. Hadde vi enda kunne begynt å behandle hverandre med respekt.

N

nb

Gjest
ayaboh skrev:
Hvor har jeg skrevet at jeg løser dagsformprolemet med en kabel? Nå har det i tillegg blitt CDene som har dårlig innspilling! Du trekker konklusjoner ut av løse lufta! Hva finner du på i neste innlegg?
Her

ayaboh skrev:

Muligens mente du ikke det, men det er da vitterlig det som står i innlegget.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.698
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pedal skrev:
OMF skrev:
Pedal - du har vel fremdeles ikke svart på mine 2 spørsmål som jeg rettet til ditt åpningsinnlegg.....
Det kommer, det kommer. Helgen er lang... ;D
Ja...., men den begynner vel å nærme seg slutten nå....?

Mvh
OMF

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.594
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
pedal skrev:
OMF skrev:
Pedal - du har vel fremdeles ikke svart på mine 2 spørsmål som jeg rettet til ditt åpningsinnlegg.....
Det kommer, det kommer. Helgen er lang... ;D
Ja...., men den begynner vel å nærme seg slutten nå....?

Mvh
OMF
Ja sorry. Sommertiden og svaret til Vredensgnag for av gårde med kvelden. Nå er det natta. På'n igjen i morgen.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
nb skrev:
ayaboh skrev:
Her

ayaboh skrev:

Muligens mente du ikke det, men det er da vitterlig det som står i innlegget.
Dette var opprinnelig et svar til Roald som ikke kunne skjønne at bytte av en kabel kunne betegnes som stor (enorm?), og jeg forsøke da å forklare hvordan dette kunne oppleves slik.

Når jeg skriver at lyden enkelte dager er bra og andre ikke har ikke noe med min dagsform og gjøre. At uob? trekker den konklusjonen at dette betyr "dagsform" må jo bety at han trekker konklusjoner på helt feil grunnlag.

Jeg har uheldigvis flyttet til et sted hvor kvaliteten på strømmen har en tendens til å variere. Noen dager er det bra, og andre ikke. I slike situasjoner er det utrolig hva en filterkabel eller to kan utrette. Av akkurat samme grunn høres enkelte CDer noen dager helt jævlige ut og andre ikke. Dette gjelder spesielt de som til vanlig er litt tynne og harde i lyden. Jeg har altså ikke skrevet at jeg bruker kabler for å rette opp CDer med dårlig lyd. Dette er nok en antakelse av deg eller var det uob?

Når jeg har anskaffet en ny komponent (noe som begynner å bli lenge siden) er det veldig sjelden jeg slår meg til ro uten å ha prøvd et knippe med kabler for å se/høre hva som fungerer best. Enkelte kabler har evnen til å hente frem det lille ekstra som mangler i kombinasjon med denne komponenten. Sånn er det bare.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.876
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hafjell hele helgen ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Skjedd noe interessant i tråden siden lunch på fredag?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Hafjell hele helgen ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Skjedd noe interessant i tråden siden lunch på fredag?
Mye det samme fremdeles, i alle tre trådene. ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
17.876
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
pedal skrev:
Imidlertid sporet tråden av, i og med RoDa sitt ABX-innlegg.

Dakars ABX. Du får trykke opp sånne "Ikke mob ABX-en min" t-skjorter. Blir nok en hit på Horten messa.

Hehe, på tide å holde seg unna denne delen av forumet litt igjen.
Send PM om det skjer noe interessant. ;)

R

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
kjellige anlegg.

For den som måtte ha lyst til det, her er oppskriften på hvordan man lager en kabel med eksakt samme egenskaper som en Transparent Reference XL.
Hvordan er kapasitansen og induktansen i denne kabelen? Er det noen ekstremverdier ute og går her?

Hadde vært artig å prøve seg på en sånn.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.495
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Transparent oppgir ikke de egenskapene, men denne bør være ganske "snill" mot forsterkeriet. Oppbygningen med to parallelle ledere gir helt grei kapasitans i utgangsspunktet, og spolen i serie med signalet vipper kabelen godt over på den induktive heller enn den kapasitive siden. 2,5 uH induktans tilsvarer å flytte lederne et lite stykke fra hverandre, kanskje 15-20 cm (uten at jeg har finregnet på det). Det er litt høyere enn typisk "figure-8"-kabel, men trekker i en retning som fører til forbedret fasemargin og stabilitet i forsterkeren. Dessuten vil Zobel-filteret stabilisere de høyfrekvente egenskapene slik at det ikke blir noen radiofrekvente resonanser. Dermed vil forsterkeren "se" en ganske konstant impedans langt opp i megahertzene. Hvis kabelen har noen egenlyd vil den kanskje fremheve et lite bånd rundt 8-10 kHz og rulle av ganske raskt over det igjen, men den gjør ihvertfall ingen skade på forsterker eller høyttaler.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Fush skrev:
lars_erik skrev:
Men ingen kan fortelle meg at det jeg hører er feil, noe enkelte vitterlig har viet sykelig mye tid på.
Det er vel ingen som mener at det du hører er feil. Debatten handler om hva som er årsaken til at du hører det du hører.
Du skal bare si det....
Jeg vet du vil... P-L-A-C-E-B-O ;)

For å si det som så... Jeg har hørt det såpass mange ganger at jeg har blitt bevisst på det. Synd det ikke kan sies det samme om folk som måler og måler og slår fast at "når det måler bra så må det låte bra"?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.598
Sted
Holmestrand
Jeg har akkurat forbedret anlegget ved å spille diverse av John Pål Inderberg. Det virket skikkelig rensende. Eller kanskje det bare var jeg som fikk en åndelig oppussing? Etterpå blir det Dave Brubeck og så litt "Jazz at the pawnshop". Har skikkelig fot i dag. Fått kjeft av datter på 17 for å spille høyt. Livet er herlig dere! :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Transparent oppgir ikke de egenskapene, men denne bør være ganske "snill" mot forsterkeriet. Oppbygningen med to parallelle ledere gir helt grei kapasitans i utgangsspunktet, og spolen i serie med signalet vipper kabelen godt over på den induktive heller enn den kapasitive siden. 2,5 uH induktans tilsvarer å flytte lederne et lite stykke fra hverandre, kanskje 15-20 cm (uten at jeg har finregnet på det). Det er litt høyere enn typisk "figure-8"-kabel, men trekker i en retning som fører til forbedret fasemargin og stabilitet i forsterkeren. Dessuten vil Zobel-filteret stabilisere de høyfrekvente egenskapene slik at det ikke blir noen radiofrekvente resonanser. Dermed vil forsterkeren "se" en ganske konstant impedans langt opp i megahertzene. Hvis kabelen har noen egenlyd vil den kanskje fremheve et lite bånd rundt 8-10 kHz og rulle av ganske raskt over det igjen, men den gjør ihvertfall ingen skade på forsterker eller høyttaler.
Takk.

Jeg tenkte jeg skulle teste noe slikt på Abrahamsen-forsterkerne mine, og husket denne tråden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51750.msg974940.html

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.855
ansepe74 skrev:
For å si det som så... Jeg har hørt det såpass mange ganger at jeg har blitt bevisst på det. Synd det ikke kan sies det samme om folk som måler og måler og slår fast at "når det måler bra så må det låte bra"?
Stråmannsargumentasjon.

Tror du virkelig ikke det er en klar sammenheng mellom hvordan et anlegg prosesserer et musikksignal og et målesignal?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.098
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Bx skrev:
ansepe74 skrev:
Stråmannsargumentasjon.

Tror du virkelig ikke det er en klar sammenheng mellom hvordan et anlegg prosesserer et musikksignal og et målesignal?
See if I care.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.892
Sted
Phobos
Jeg fant denne et sted på nettet og jeg finner den meget treffende for flere av trådene som pågår på dette forumet om dagen:

What are the Difference Between an Argument and a Discussion?
- An argument throws heat; a discussion throws light...
- One stems from ego and a closed mind whereas the other comes from an open mind.
- An argument is an exchange of ignorance whereas a discussion is an exchange of knowledge.
- An argument is an expression of temper whereas a discussion is an expression of logic.
- An argument tries to prove who is right whereas a discussion tries to prove what is right.

Topp Bunn