Diverse Jeg er i mål!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Når all type musikk brer seg i rommet som et komplekst men behagelig maleri
da er man i mål!
Når tankene flyter av gårde og blir til drømmer - og gamle plater tas frem
da er man fornøyd
Når go`foten tramper, smil, latter, tårer og gråt går i ett
da vet man at man har gjort noe rett
Når du rister på hodet til den nye generasjons hifi-argumenter og du ønsker dem god tur
men skjønner dem at de har et stykke igjen?
Når du nærmer deg opplevelsen fra 30 år siden og er forsiktig med «forbedringer»
da skjønner du hvilken reise du har vært gjennom.
Det er da du skjønner at det ikke har vært noe utvikling bortsett fra bekvemmelighetshensyn
og at det ikke handler om lyder, men harmonier.
Sammensatte harmonier som går over i artistens budskap.
Emosjonell lyd er løsningen.

God påske! :)
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.898
Antall liker
4.383
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
du er inne på noe vesentlig og riktig der,er med deg på de notene der :)
God påske back :)

Mvh Krazy
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Lyd er løgn så enkelt er det , juges det med en god historie har du kanskje et publikum .
 
L

Lassencad

Gjest
Nu rart når man kommer til det punkt.
Jeg selv kom dertil i 2014/2015.
Det handler ikke længere om at få tanken om det kunne være en god ide at udskifte et kabel eller andet udstyr i anlægget.
Nej det handler om at høre musik i timer. Alle tanker om udskiftning er stort set slut. Pengene går nu mest til køb af musik .

:)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det jeg oppriktig lurer på, siden dette later til å være en eksistensiell debatt. Om man er ferdig med utstyrdelen av denne hobbyen, hva motiverer en til å delta aktivt i ustyrsdebatter? Er man sikker på at det ikke dreier seg om å ha møtt veggen eller helt enkelt et øyeblikk av selvbedrag?

La meg bruke deg som eksempel Lassencad. Du sier du er ferdig med søket, likevel starter du en tråd hvor du etterlyser erfaringer rundt en ny tonearm?:)
 
L

Lassencad

Gjest
Det jeg oppriktig lurer på, siden dette later til å være en eksistensiell debatt. Om man er ferdig med utstyrdelen av denne hobbyen, hva motiverer en til å delta aktivt i ustyrsdebatter? Er man sikker på at det ikke dreier seg om å ha møtt veggen eller helt enkelt et øyeblikk av selvbedrag?

La meg bruke deg som eksempel Lassencad. Du sier du er ferdig med søket, likevel starter du en tråd hvor du etterlyser erfaringer rundt en ny tonearm?:)
Problemet var at den Ortofon tonearm 12" (Faktisk næsten er 13" )jeg købte til min spille ikke passede 100% Desværre . Vi blev så enige om at hvis jeg betalte 25% af den pris på Jelco armen ville sælger give resten.
Jeg er nu stolt over du vil bruge mig som Eks ... Tak
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Beklager det Lassencad, mener ikke gjøre dette til en tråd om deg. Men det var litt ironisk at du skulle skrive det du skrev. Jeg mistenker nemlig, basert på ditt engasjement, at du tvert i mot er i ferd med å gå ut av en lenger dvale. :)
 
L

Lassencad

Gjest
Beklager det Lassencad, mener ikke gjøre dette til en tråd om deg. Men det var litt ironisk at du skulle skrive det du skrev. Jeg mistenker nemlig, basert på ditt engasjement, at du tvert i mot er i ferd med å gå ut av en lenger dvale. :)
Det må du uddybe: at du tvert i mot er i ferd med å gå ut av en lenger dvale.
 
L

Lassencad

Gjest
Beklager det Lassencad, mener ikke gjøre dette til en tråd om deg. Men det var litt ironisk at du skulle skrive det du skrev. Jeg mistenker nemlig, basert på ditt engasjement, at du tvert i mot er i ferd med å gå ut av en lenger dvale. :)
Nu er det ikke vores tråd. Men jeg har en anden mistanke ... Jeg tror du keder dig. Jeg tror du drømmer om en dag at komme hertil hvor jeg og tråd starter er.

Et forslag kunne være du kunne starte en tråd der burde hedde Lassencad. I denne tråd skyder du bare løs med alt det du mener jeg gør og tænker.
Jeg skal nok svare på det hele. Ellers Lyt til noget musik
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Beklager det Lassencad, mener ikke gjøre dette til en tråd om deg. Men det var litt ironisk at du skulle skrive det du skrev. Jeg mistenker nemlig, basert på ditt engasjement, at du tvert i mot er i ferd med å gå ut av en lenger dvale. :)
Nu er det ikke vores tråd. Men jeg har en anden mistanke ... Jeg tror du keder dig. Jeg tror du drømmer om en dag at komme hertil hvor jeg og tråd starter er.

Et forslag kunne være du kunne starte en tråd der burde hedde Lassencad. I denne tråd skyder du bare løs med alt det du mener jeg gør og tænker.
Jeg skal nok svare på det hele. Ellers Lyt til noget musik
Nei, kjeder meg overhodet ikke, de periodene jeg ikke har noen planer med anlegget, hører jeg helt enkelt musikk eller gjør andre ting. Nå skjer det mye nytt her hjemme, så synes det er morsomt å preke hifi med mine audiofile brødre og dele erfaringer i den spennende ventetiden. :)

Det kan godt være sant at du og trådstarter er i mål, så da bare referer jeg til mitt opprinnelige spørsmål. Hvorfor være aktiv i utstyrsdebatter om man er i mål?
 
L

Lassencad

Gjest
Beklager det Lassencad, mener ikke gjøre dette til en tråd om deg. Men det var litt ironisk at du skulle skrive det du skrev. Jeg mistenker nemlig, basert på ditt engasjement, at du tvert i mot er i ferd med å gå ut av en lenger dvale. :)
Nu er det ikke vores tråd. Men jeg har en anden mistanke ... Jeg tror du keder dig. Jeg tror du drømmer om en dag at komme hertil hvor jeg og tråd starter er.

Et forslag kunne være du kunne starte en tråd der burde hedde Lassencad. I denne tråd skyder du bare løs med alt det du mener jeg gør og tænker.
Jeg skal nok svare på det hele. Ellers Lyt til noget musik
Nei, kjeder meg overhodet ikke, de periodene jeg ikke har noen planer med anlegget, hører jeg helt enkelt musikk eller gjør andre ting. Nå skjer det mye nytt her hjemme, så synes det er morsomt å preke hifi med mine audiofile brødre og dele erfaringer i den spennende ventetiden. :)

Det kan godt være sant at du og trådstarter er i mål, så da bare referer jeg til mitt opprinnelige spørsmål. Hvorfor være aktiv i utstyrsdebatter om man er i mål?
Hvorfor ikke ?
 
L

Lassencad

Gjest
Mangler det ett innlegg mellom #9 og #10 eller ble Lassencad bare passiv aggresiv på 1-2-3?
aggresiv... Der må jeg skuffe dig -

Men skal vi ikke forlade denne tråd og hvis der er mere andre synes jeg gør forkert eller synes jeg har nogle mærkelige meninger lav en ny tråd. Eller send mig en privat besked.

Vh
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mangler det ett innlegg mellom #9 og #10 eller ble Lassencad bare passiv aggresiv på 1-2-3?
aggresiv... Der må jeg skuffe dig -

Men skal vi ikke forlade denne tråd og hvis der er mere andre synes jeg gør forkert eller synes jeg har nogle mærkelige meninger lav en ny tråd. Eller send mig en privat besked.

Vh
Ingen som er ute etter deg Lassencad.:) Dette er en audioeksistensiell tråd, jeg stilte et spørsmål av nysgjerrighet. Aksepterer at vi er forskjellige, bare lurte på hva som er drivkraften til folk som ser seg som ferdig med anlegget?
 
L

Lassencad

Gjest
Mangler det ett innlegg mellom #9 og #10 eller ble Lassencad bare passiv aggresiv på 1-2-3?
aggresiv... Der må jeg skuffe dig -

Men skal vi ikke forlade denne tråd og hvis der er mere andre synes jeg gør forkert eller synes jeg har nogle mærkelige meninger lav en ny tråd. Eller send mig en privat besked.

Vh
Ingen som er ute etter deg Lassencad.:) Dette er en audioeksistensiell tråd, jeg stilte et spørsmål av nysgjerrighet. Aksepterer at vi er forskjellige, bare lurte på hva som er drivkraften til folk som ser seg som ferdig med anlegget?
bare lurte på hva som er drivkraften til folk som ser seg som ferdig med anlegget?: Giver ikke mening for du Acc jo ikke det jeg skriver. Jeg har lige forklaret mig ang tonearmen og fordi jeg deltager i div tråde om udstyr kan det ikke være rigtigt det jeg skriver?
Så Acc nu at jeg er i mål det er nemt det gør ikke ondt. Her bliver ting kun udskiftet hvis det ikke passer eller udstyr går i stykker
Skal vi nu prøve at give tråden tilbage til trådstarter
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.898
Antall liker
4.383
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
I've got the perfect system.... because I've learnt to be content with what I have!:rolleyes:

noen ganger må man gå div runder for å få seg dit,kan til tider være fort gjort å glemme litt hva enn selv har/ell ser etter når man er i høy gear å streber etter ``The Ultimate``
har til tider selv fokusert mer på hva jeg anskje har likt eller blitt imponert over i andre anlegg kontra mitt eget,og da finner enn lite ro, men så har jeg spurt meg selv oftere om det egentlig er den lyden andre har jeg egentlig er ute etter,ønsker jeg egentlig den største brutaliteten,høyeste oppløsninga and so on,og heller prøvd å snu på det å tenke at mitt eget oppsett har jaggu sin egen magiske blanding det og,og innsett at for min egen del så er det aller viktigste å ha et anlegg som evner å dra meg inn i et musikklandskap der det er fyllt av farger og emosjoner, fremfor allverdens av råskap,siste skrik av oppløsning, eller andre high end artifakter`` som får det til å høres ut som en demo hver gang man skal høre på musikk :)
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Jeg er vel på vei mot målet selv om jeg kanskje ikke er helt i mål. Jeg tror en god indikator på at man er på riktig vei er «bare en låt til» følelsen. At det er vanskelig å løsrive seg fra anlegget, selv om man vet det er andre ting som må gjøres her i livet. Hvis det på den andre siden blir sjeldnere og sjeldnere man befinner seg i lytteposisjon, er kanskje det motsatt et tegn på at ting har gått litt galt et sted på veien.

Der det fremdeles skorter litt er evnen til å spille all type musikk på en like bra måte. Spørsmålet er vel kanskje i hvilken grad det er mulig å få et anlegg til å spille alt like bra, inkludert innspillinger av dårligere kvalitet. For min egen del tror jeg høyttalerne er de som i tilfelle måtte byttes ut for å oppnå dette. Men hvor mye skal man egentlig investere for å oppnå noe som spilller alt like bra, kanskje på bekostning av å miste en del av det som de nåværende høyttalerne gjør virkelig bra?
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Unnskyld meg, og med all respekt for trådstarter. Det du sier er det reneste vås, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har trodd det samme :) I dag tror jeg også at jeg er i mål, men stikk fingeren i jorda og skjønn at det er noe som heter utvikling og at det alltid vil dukke opp nye produkter man gjerne vil teste ut.

En ting vi kan være enige i er God påske!
 
Sist redigert:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.898
Antall liker
4.383
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
det perfekte finnes jo ikke, men det ligger jo i menneskes natur å utforske ,den dagen man slutter å utforske vil man heller ikke lære,som hobby så er det jo bare sunt å la seg være kreativ og la seg inspirere ,det er vel ingen hobbyer man blir direkte komplette med/ferdig med,det tar vel stort sett bare nye veier/retninger på samme måte som musikksmak kan endres i takt med alder og verdier , that we not use we loose :)
og God Påske
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.890
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Veien er ofte både lang og kronglete , og slike opplevelser som trådstarter beskriver kjenner jeg meg igjen i - og er vel hva mange streber etter . Selv har jeg funnet et nivå jeg er komfortabel med når det gjelder kostnad kontra ytelse. Så stort sett lener jeg meg tilbake og nyter musikken. Har aldri spilt så musikk som jeg har gjort de siste ukene i disse snodige tider. Samtidig utelukker jeg ikke at det blir noen små utskiftninger/tweaks i fremtiden , men i grove trekk er jeg nok også i mål :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Krevjande, dette her. Har de lese om Hemulen i Mummitrollet? Hemulane er svært einsretta personar, med hang mot autistisk fokus på sine greier. Hemulen i Mummidalen var sterkt oppteken av å samle på frimerke. Men ein dag innsåg han at han hadde alle. Alle frimerke, og alle feiltrykk, absolutt alt. Då vart han djupt deprimert, for han var ikkje lenger ein samlar. I staden var han ein eigar. Og det var jau ikkje det han ville?!? Løysinga for Hemulen vart å starte å samle herbarium i staden, for det er uendeleg mange plantar, så då ville han aldri komme i mål.
Såleis har eg også hatt det. Heilt frå då eg brende av konfirmasjonspengane for snart 50 år sidan på eit Tandberganlegg har det vore framgong på lydfronten. No har eg eit oppsett som det vil vere ekstremt dyrt og krevjande å forbetre noko vesentleg (bortsett frå når det gjeld forsterkarar og pickup), og det klart beste eg har hatt i eiga stove. Skulle eg ha høgtalarar som var betre, måtte eg fullstendig endre filosofisk tilnærming til lyttesituasjonen, eller bygge eit heilt anna lytterom. Og det er ikkje aktuelt. Livet er for kort til dilling.
Så det har vore nærliggjande å bruke tid på sjølve musikken. Etter at eg innsåg dette, har ressursane og tida gått meir i retning av å utvide horisonten reint musikalsk. Så eg har kjøpt mykje rar vinyl, fått og kjøpt dei artistane eg ikkje fekk tid og råd til då eg var ung, så vel som dei artistane som eg "oppdagar" undervegs.
Men det nye er at eg har for mykje vinyl, spesielt når eg brukar Spotify til å reise på oppdagingsferd. Eg spelar ikkje alt. Eg tvingar meg ikkje lenger til å spele dei litt kjedelege Haydn-symfoniane, og går ikkje inn i jazzaktige ting som berre har måteleg interesse. Den siste raptusen eg hadde var over spennande opptak frå 50- og 60-talet, ting som var gjort eksperimeltelt, og som høyrest rett ut etter mine øyrer. Men desse platene, stereo demonstrasjonsplater, obskure plateselskap og verkeleg sære ting - det fengjer eigentleg ikkje. Eg er på ein måte matlei. Og held meg mest til sikringskosten.
Kva skal ein stakkar gjere?
Gjekk ikkje Leonard Cohen i kloster då han var på min alder?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.208
Sted
Langesund
Er ikke ferdig og kommer heller ikke til å bli det. Driven på den endeløse veien til nirvana er meget varierende, og iveren er til tider ikkeeksisterende.... men plutselig dukker det opp nye targets i hode. En sykdom dette, men forholdsvis harmløs da. ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Krevjande, dette her. Har de lese om Hemulen i Mummitrollet? Hemulane er svært einsretta personar, med hang mot autistisk fokus på sine greier. Hemulen i Mummidalen var sterkt oppteken av å samle på frimerke. Men ein dag innsåg han at han hadde alle. Alle frimerke, og alle feiltrykk, absolutt alt. Då vart han djupt deprimert, for han var ikkje lenger ein samlar. I staden var han ein eigar. Og det var jau ikkje det han ville?!? Løysinga for Hemulen vart å starte å samle herbarium i staden, for det er uendeleg mange plantar, så då ville han aldri komme i mål.
Såleis har eg også hatt det. Heilt frå då eg brende av konfirmasjonspengane for snart 50 år sidan på eit Tandberganlegg har det vore framgong på lydfronten. No har eg eit oppsett som det vil vere ekstremt dyrt og krevjande å forbetre noko vesentleg (bortsett frå når det gjeld forsterkarar og pickup), og det klart beste eg har hatt i eiga stove. Skulle eg ha høgtalarar som var betre, måtte eg fullstendig endre filosofisk tilnærming til lyttesituasjonen, eller bygge eit heilt anna lytterom. Og det er ikkje aktuelt. Livet er for kort til dilling.
Så det har vore nærliggjande å bruke tid på sjølve musikken. Etter at eg innsåg dette, har ressursane og tida gått meir i retning av å utvide horisonten reint musikalsk. Så eg har kjøpt mykje rar vinyl, fått og kjøpt dei artistane eg ikkje fekk tid og råd til då eg var ung, så vel som dei artistane som eg "oppdagar" undervegs.
Men det nye er at eg har for mykje vinyl, spesielt når eg brukar Spotify til å reise på oppdagingsferd. Eg spelar ikkje alt. Eg tvingar meg ikkje lenger til å spele dei litt kjedelege Haydn-symfoniane, og går ikkje inn i jazzaktige ting som berre har måteleg interesse. Den siste raptusen eg hadde var over spennande opptak frå 50- og 60-talet, ting som var gjort eksperimeltelt, og som høyrest rett ut etter mine øyrer. Men desse platene, stereo demonstrasjonsplater, obskure plateselskap og verkeleg sære ting - det fengjer eigentleg ikkje. Eg er på ein måte matlei. Og held meg mest til sikringskosten.
Kva skal ein stakkar gjere?
Gjekk ikkje Leonard Cohen i kloster då han var på min alder?
Kan det være en løsning å gå fullt og helt inn for fluefiske noen måneder?

For egen del opplever jeg gjerne at når april og solen kommer så mister jeg litt interesse for hifi og nerding.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Krevjande, dette her.
Kan det være en løsning å gå fullt og helt inn for fluefiske noen måneder?

For egen del opplever jeg gjerne at når april og solen kommer så mister jeg litt interesse for hifi og nerding.
Eg har det på same måten, men no er det meir alvorleg. Likevel, eg skal sjå til båten i dag.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De siste ti årene har jeg nok vært mer interessert i musikk enn hifi. Jeg ser parallellen til Arve, at jeg har funnet et system for musikkgjengivelse som vanskelig kan forbedres uten at de virkelig store summene skal renne inn i det.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vil melde mig lidt på samme boldgade som trådstarter, LassenCad, Ketil m.fl. (for der er da forhåbetlig flere) :)

Siden jeg for godt 50 år siden købte min første Sansui 2x15w og et par minihorn, har jeg bare drømt om bedre.
Drømte i årevis om et par STORE Magnepaner..... Dem har jeg fået :)
Drømte i årevis om at få et par heftige monotrin på mindst 500w, gerne en del i klasse-A....... Dem har jeg fået :)
Drømte de sidste årene om at få en rigtig god pre, gerne med rør....... Den har jeg fået :)
Drømte lenge om at få en ordentlig pladespiller med en stor, tung heftig tallerken....... Den har jeg fået :)
Drømte lenge om at få råd til en af de 20-30 tusind kroner pickupperne, jeg altid hørte på messer, men ikke havde råd til..... Dem har jeg fået :)
Drømte lenge om en super riaa, men syntes ikke, jeg havde råd, så byggede en Pass Labs X-Ono clone :)
Har drømt de sidste 15 år om at forbinde det meste med Cardas kabler...... Det har jeg nu :)

Hvordan lyder det så??
Ud over af nysgerrighed at købe en pickup i ny og næ for at høre, hvad udviklingen har tilført af ændringer, så er jeg på samme sted som trådstarter.
Det er en fornøjelse, og der bli´r spillet mere og mere vinyl i det lille hjem. Faktisk er det det første som sker, når man kommer hjem efter job, og i
disse Corona-tider bli´r der spillet mange timer om dagen. Degritteren er tæt på 2000 vask, og der mangler ligeså mange endnu. Endnu en stor glæde
at høre, når de pladerne man troede bare var slidte/gamle kommer ud som nye igen :)

En god indikator var sidste Audio Society messen her i byen i februar. Holdt godt og vel et par timer. Vi var to som skyndte os hjem i gledelig forventning
om at spille musik på vores eget setup, da skuffelsen på messen (på nær 2-3 rum) var for stor.

Facit: Ingen udskiftning af hovedkomponenter lengere..... Jeg er i mål, jubii :cool::cool::cool:
 
Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Trådstarter-Arve har et veldig godt poeng. Når det koster (meningsløst) mye penger for en (meningsløs) liten endring må det være lov å si at en er i mål.
Denne iboende menneskelige trangen til å tenke "det må da finnes noe som er bedre(?)" krever litt karakter å motstå.
Gratulere, Arve, kos deg med godsakene. :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
Jeg føler nesten at jeg har vært i mål helt fra jeg startet, jeg! :)

Denne selvmotsigelsen kan forklares ved at jeg alltid har kjent meg svært fornøyd med musikkgjengivelsen fra de til en hver tid eksisterende oppsett i mitt hjem. På samme tid har jeg vært i den særstilling at jeg hele tiden har hatt en gjennomstrømning av produkter som er både bedre og mindre gode enn det som ble benyttet i de ymse referanseoppsett. Har byttet ut underveis av praktiske årsaker, da jeg hele tiden har ment at som skribent må man ha relevante referanser.

Nå, som jeg ikke har noen inntekt på skriving mer, finnes det heller ingen penger til skifting. Ergo er jeg vel i mål, da. Jeg vet om mange rom som låter bedre enn mitt, men også her i huset er det musikkglede fra loft til kjeller, hver fordømte dag. :D
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg forstår også godt følelsen til trådstarter. Har vært der omtrent siden 2014/2015 da jeg fikk basstårn og Adyton Imagic på plass. Etter det har alt teknisk dreid seg om nysgjerrighet rundt der jeg befinner meg. Kanskje litt bastant å si at jeg er i mål, men jeg er i hvert fall i målområdet. Det gir en tilstrekkelig grad av ro, men samtidig kan man like vel leke litt. Deretter har jeg bygget to varianter av Line Array med bånd diskant. Teknisk sett kan jeg rullere på alle tre parene og fremdeles være i målområdet. For meg er det tilstrekkelig å være i målområdet da hvert album har sin klang og inspillingskvalitet. Om jeg optimiserer lyden helt for den ene så blir det kanskje litt for lyst eller litt for mørkt for neste plate. Mer enn godt nok til å gi tilstrekkelig tilfredsstillelse og lite «jag etter vind».
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er ikke ferdig og kommer heller ikke til å bli det. Driven på den endeløse veien til nirvana er meget varierende, og iveren er til tider ikkeeksisterende.... men plutselig dukker det opp nye targets i hode. En sykdom dette, men forholdsvis harmløs da. ;)
Ja, nettopp er ikke det det fine med nettopp en hobby. Legge det til side når man måtte ønske. :)

Og til Kabeldragern og dere som likte hans innlegg. Dere har åpenbart ikke særlig mer å bidra til oss som fortsatt brenner for dette, hverken av engasjement eller innsikt. Godt å vite. Lykke til videre og takk! :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
De siste ti årene har jeg nok vært mer interessert i musikk enn hifi. Jeg ser parallellen til Arve, at jeg har funnet et system for musikkgjengivelse som vanskelig kan forbedres uten at de virkelig store summene skal renne inn i det.
Ja, er ikkje det veldig leitt, eigentleg? Her sit vi med massevis av kompetanse og innsikt som ikkje kan brukast til anna enn ørkenvandringar på Hifisentralen....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg føler nesten at jeg har vært i mål helt fra jeg startet, jeg! :)

Denne selvmotsigelsen kan forklares ved at jeg alltid har kjent meg svært fornøyd med musikkgjengivelsen fra de til en hver tid eksisterende oppsett i mitt hjem. På samme tid har jeg vært i den særstilling at jeg hele tiden har hatt en gjennomstrømning av produkter som er både bedre og mindre gode enn det som ble benyttet i de ymse referanseoppsett. Har byttet ut underveis av praktiske årsaker, da jeg hele tiden har ment at som skribent må man ha relevante referanser.

Nå, som jeg ikke har noen inntekt på skriving mer, finnes det heller ingen penger til skifting. Ergo er jeg vel i mål, da. Jeg vet om mange rom som låter bedre enn mitt, men også her i huset er det musikkglede fra loft til kjeller, hver fordømte dag. :D
Et tu, Håkon!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er ikke ferdig og kommer heller ikke til å bli det. Driven på den endeløse veien til nirvana er meget varierende, og iveren er til tider ikkeeksisterende.... men plutselig dukker det opp nye targets i hode. En sykdom dette, men forholdsvis harmløs da. ;)
Ja, nettopp er ikke det det fine med nettopp en hobby. Legge det til side når man måtte ønske. :)

Og til Kabeldragern og dere som likte hans innlegg. Dere har åpenbart ikke særlig mer å bidra til oss som fortsatt brenner for dette, hverken av engasjement eller innsikt. Godt å vite. Lykke til videre og takk! :)
Berre vent, unge mann!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.016
Torget vurderinger
2
De siste ti årene har jeg nok vært mer interessert i musikk enn hifi. Jeg ser parallellen til Arve, at jeg har funnet et system for musikkgjengivelse som vanskelig kan forbedres uten at de virkelig store summene skal renne inn i det.
Ja, er ikkje det veldig leitt, eigentleg? Her sit vi med massevis av kompetanse og innsikt som ikkje kan brukast til anna enn ørkenvandringar på Hifisentralen....
Dette låt da forferdelig trist og fatalistisk, Arve! Jeg mener at hver og en av oss her på HFS bidrar til våre omgivelser med gleden over god musikkgjengivelse i de 1000 hjem, og innimellom smitter vi nye folk med vår glede. Problemet vi ser i disse dager, er dessverre flokkimmunitet mot gode høyttalere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man venter ikke på graven, man går i den.

Skulle jeg hatt noe annet nå, måtte det vært noe ganske annet. Men: Det skulle sett minst like bra ut som det jeg har nå. Et par Braun LE01 f.eks.

braun-1.jpg


Jepp: Fremdeles ingen synlige elektronikkbokser. Fremdeles Eine grosse Menge DSP. Og høgtalarar skal vera kvite.

Enig i den flokkimmuniteten, Håkon. Gode høyttalere bruker DSP og effektforsterkere koplet direkte på driverne. ;)
 
Topp Bunn