Diverse Jeg er i mål!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Enig i den flokkimmuniteten, Håkon. Gode høyttalere bruker DSP og effektforsterkere koplet direkte på driverne. ;)
Hehe, ja du synes vel det. :) Selv er jeg nok en del mer liberal, og folk faller jo for så mye rart. Jeg er vel mer i retning av at ja, også DSP-løsningen du skisserer er god.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Må tas med akkurat den lunheten du demonstrerer her, Håkon. Hva jeg skriver er et uttrykk for hva jeg krever for å komme innenfor stengene.

Et stereoanlegg er til musikkutforskning. Målet må være å komme dit. I min verden er det motsatte veldig trist.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur denne fokkimmuniteten skuldast for sterk sentralisering. Musikkelskarar så vel som andre, klumpar seg saman i sentrale strok der dei etablerar seg i leiligheiter vi rurale kallar hyblar. Når du har buareal på 40 m2, skjønar eg det vert vanskeleg å ha skikkelege høgtalarar. Då er det naturleg at ein søkjer musikkopplevingar via høyrelurar. og penalstore dundreboksar (boom-blaster på utanlandsk).
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Unnskyld meg, og med all respekt for trådstarter. Det du sier er det reneste vås, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har trodd det samme :) I dag tror jeg også at jeg er i mål, men stikk fingeren i jorda og skjønn at det er noe som heter utvikling og at det alltid vil dukke opp nye produkter man gjerne vil teste ut.

En ting vi kan være enige i er God påske!
Hei. Jeg aner ikke hvor lenge du har holdt på med dette, men ett av mine hovedpoeng er at man glemmer musikken og opplevelsen av musikken i søken etter kjøpe-rusen og annerledes lyd. Jeg har i flere år kun lyttet til testplater og spesielle innspillinger som låter tøft - før jeg skjønte at noe var feil. Anlegget FORMIDLET ingen ting. Nå formidler anlegget alle aspekter ved musikken og ikke bare lyder.
Gled deg til du kommer dit, det er aldeles herlig! :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er ikke ferdig og kommer heller ikke til å bli det. Driven på den endeløse veien til nirvana er meget varierende, og iveren er til tider ikkeeksisterende.... men plutselig dukker det opp nye targets i hode. En sykdom dette, men forholdsvis harmløs da. ;)
Ja, nettopp er ikke det det fine med nettopp en hobby. Legge det til side når man måtte ønske. :)

Og til Kabeldragern og dere som likte hans innlegg. Dere har åpenbart ikke særlig mer å bidra til oss som fortsatt brenner for dette, hverken av engasjement eller innsikt. Godt å vite. Lykke til videre og takk! :)
Det er flere med deg som misforstår mitt innlegg. Jeg skjønner at mange går i forsvarsstilling for å forsvare sin egen ørkesløse utstyrsbytting. Men altså; det gjelder å stoppe opp og nyte musikken når anlegget klarer å formidle musikk utover bare lyder. Den store feilen er nå man likevel fortsetter å bytte utstyr, men oppdager ikke at man har gått litt tilbake i formidlingsevne fordi man skal forsvare sin nyinvestering. Man snakker om psykoakustikk - her er den største psykoakustiske fellen; å stadig vekk måtte forsvare sin egen investering.
Og så skyter du deg selv i foten når du sier «dere har åpenbart ikke særlig mer å bidra til oss som fortsatt brenner for dette....». Dette hva; utstyr og lyder - eller musikk og formidlingsevne? Vi som hevder vi har kommet i mål har selvfølgelig mye mere å bidra med for at flere skal finne formidlingsevnen til anlegget og ikke bare finne nytt utstyr.
Håper du kommer i mål en gang så du kan konsentrere deg om musikk og formidlingsevne. :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Det finnes kun en måte å komme i mål på. Og det er å begynne å gi faen. Da blir alt veldig mye enklere.

Det gjelder ikke bare for HiFi, men på de fleste av livets områder som omhandler konsumvarer. Om man vurderer å bli veldig opptatt av ett-eller-annet så bør man spørre seg selv om hvor mye bedre blir livet mitt egentlig om jeg blir veldig opptatt av dette. Det har delvis gått opp for meg gjennom dette forum (en del av nevrosene en stor del har er jeg glad jeg ikke har) og det andre er fra noen kollegaer som er veldig interesserte i vin. Når vi er på restaurant med sistnevnte kategori så handler alt om vin. Om vinen ikke er riktig så er hele besøket mislykket uavhengig av hva som ligger på tallerkenen. Når de skal kose seg hjemme så må de kjøpe en flaske til 5-6-700 kroner fordi det vi i den gemene hop drikker ikke gir noen nytelse lengre. Det skal brukes mye tid på å tråle etter sjeldne flasker, ferier legges gjerne til vinslott og det koster ikke en kalori å oppholde et helt selskap en tjue minutters tid mens vin skal bestemmes og ingen andre i selskapet egentlig bryr seg.

Så: Gi mere faen. Da blir det meste mye enklere.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er flere med deg som misforstår mitt innlegg. Jeg skjønner at mange går i forsvarsstilling for å forsvare sin egen ørkesløse utstyrsbytting. Men altså; det gjelder å stoppe opp og nyte musikken når anlegget klarer å formidle musikk utover bare lyder. Den store feilen er nå man likevel fortsetter å bytte utstyr, men oppdager ikke at man har gått litt tilbake i formidlingsevne fordi man skal forsvare sin nyinvestering. Man snakker om psykoakustikk - her er den største psykoakustiske fellen; å stadig vekk måtte forsvare sin egen investering.
Og så skyter du deg selv i foten når du sier «dere har åpenbart ikke særlig mer å bidra til oss som fortsatt brenner for dette....». Dette hva; utstyr og lyder - eller musikk og formidlingsevne? Vi som hevder vi har kommet i mål har selvfølgelig mye mere å bidra med for at flere skal finne formidlingsevnen til anlegget og ikke bare finne nytt utstyr.
Håper du kommer i mål en gang så du kan konsentrere deg om musikk og formidlingsevne. :)
Misforstår ingenting jeg. Du forsøker å fortelle oss at du har sett lyset, du er frelst! Frelst fra hva? En hobby? Nei min gode mann, det er du som har misforstått!

Dette dreier seg, for mange av oss, om langt mer enn å bare kunne lytte til musikk. Er det meningsløst å bytte utstyr uten å være på vei mot et mål? Ja, kanskje. Gir det mer mening å samle på allerede brukte frimerker, lage sandskulpturer, reise jorden rundt? For noen. Er ikke en hobby en fristund fra plikt og rasjonelt virke, kun gjøre det som gleder uten å måtte forklare seg eller fremvise resultater? Er det ikke derfor vi samles her? Finne likesinnede som forstår hva som driver deg og glede seg over hverandres engasjement?

Brukte fire år på å restaurere en gammel Ferrari, ikke er den særlig rask eller spesielt komfortabel. Men mens jeg skrudde, pusset og slet, koste jeg meg med drømmen om hvordan det skulle være å ta den ut på tur, hvordan den kom til å se ut med ny lakk. Brukte timesvis ukentlig på å lete etter deler. Når motoren var nyoverhalt kjørte jeg milevis for å sikre at alt var på stell og det som måtte justeres ble justert. I fire år nå har den gått som en klokke. Nå kan den kjøres som når den var ny. Er jeg i mål? Nei, jeg er ferdig!

TL; DR

Din frelse er andres forbannelse, men for all del nyt den! :)

slottsferie.jpg
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Feil farge. Rykk tilbake til start. ;)

Neida. Herlig når folk tar vare på det vakre.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.835
Antall liker
16.057
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg kan på ingen måte si at jeg er i mål. Men jeg er fornøyd med og setter veldig stor pris på det jeg har. Kunsten er å ta det med ro og sette pris på reisen. Ferdig blir jeg først når de har spadd meg ned :)
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg oppgraderer og nedgraderer hele tiden jeg. Syntes hobbyen er helt fantastisk. Musikk nyter jeg alltid, selv i bilen... :)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.273
Antall liker
6.429
Sted
Under stjernene
Eg trur denne fokkimmuniteten skuldast for sterk sentralisering. Musikkelskarar så vel som andre, klumpar seg saman i sentrale strok der dei etablerar seg i leiligheiter vi rurale kallar hyblar. Når du har buareal på 40 m2, skjønar eg det vert vanskeleg å ha skikkelege høgtalarar. Då er det naturleg at ein søkjer musikkopplevingar via høyrelurar. og penalstore dundreboksar (boom-blaster på utanlandsk).
Focal Utopia er helt OK
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg tror aldri jeg kommer i "mål", for det vil alltid finnes rom for forbedringer (tenker i alle fall jeg), erfaringene som bygges opp av å bytte utstyr er dessverre en del av hobbyen og prosessen med å få den ønskede lyden, for det er jo den de fleste av oss jakter på og kanskje aldri helt finner.
Jeg har hatt både dårlige og gode høyttalere, gode og dårlige forsterkere osv. men det har alltid vært slik at uansett hvor lusne anlegg jeg har hatt så har jeg kunnet kose meg med det når jeg har hatt det, men etter ei stund så har jeg innsett at jeg ikke ville "ta til takke med" den lyden, men jeg ville ha noe annet og da har det blitt utskiftninger.
Siden jeg kjøpte høyttalere jeg hadde gitt opp å prøve å få kjøpt så har jeg bare handlet ting jeg har hatt lyst på, egentlig på grunn av det jeg har lest om disse tingene osv. Slik som bass-systemet jeg driver og bygger meg, har jeg bruk for det? Nei, men jeg har ønsket meg slike elementer siden første gang jeg leste om de, i tillegg synes jeg det er sabla morsomt og interessant å bygge kassene og finne løsninger på mulige problemer, på en måte "skape" noe og få det til å fungere. Etter det vil det nok stå nye prosjekter for tur, men veien blir på en måte en del av målet, så det er så lett som at jeg ikke ville vært foruten turen til den lyden jeg har i dag. Jeg er ikke helt fornøyd i dag heller, men det som gjenstår for å oppnå "ønsket lyd" er minimalt i forhold til det jeg har oppnådd til nå, da er mye gjort mener jeg. :)
 
Topp Bunn