JBL M2 waveguide - montering av 2450 SL og litt til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Den nye vinen på HFS i 2017 vil være synergihorn og M2 waveguide.

    Kom ikke og fortell meg om JMLC og Tractrix horna du har hjemme, de låter ikke særlig bra og har ingen interresse på bruktbørsen. Fritt etter Sunde.

    For oss som har dsp så er det lett å prøve alt mulig. Utfordringen er at jeg må ha det meste inn med teskje så derfor deler jeg trinn for trinn til glede for andre. Johoo har gitt meg detaljerte innstrukser.

    I denne tråden kan man skrive, linke, vise bilder og kommentere ALT om M2.



    M2 waveguide:

    IMG_7224.JPG
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, nå har du hvilt deg litt lenge synest jeg, bra du gønner på!! :)
    Dette blir spennende!! Så har vi sløve lesegutta litt å følge med på fremover :)
    M2 hornet er vel tilpasset 1,5" komp.driver og 2450SL er da naturligvis en 1,5" komp.driver

    Kan du forklare litt valget av 2450SL i stedenfor D2430K (er det riktig benevnelse...??) som er standard i M2?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ok, så hodebryet er at 2450 eller 2447 for den saks skyld har bredere diameter enn D2, og en sliter da med å komme til for å montere driver til flensen til hornet. Til info har 2450sl og D2 samme boltesirkel, så en trenger ikke å bore i flensen, men en må gjenge for å montere flens til horn. Mener jeg brukte M6 her og maskinskruer med senkehode

    Jeg løste 2450sl floken ved å montere først flens til horn, så fikk jeg boltet driver til flens ved å komme til under flensen via hull som jeg dremlet ut av hornet. Tok hullene i gods som antageligvis har lite å si for styrken. Dokumenterte ikke prosessen, og nå står de trygt forvart i en M2 klone.

    IMG_0026.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Oks: flere drivere som sikkert gjør en framifrå jobb på M2. Det er M2 hornet som gir det største bidraget til lyden, og imo er det marginale forskjeller hvilken driver som benyttes, så lenge de er 1.5" og med riktig EQ
    Har selv testet D2, 2450sl med truextent og 476be. 2450sl/be låt nærmest identisk, mens D2 hadde kanskje friskeste presentasjonen. Dog litt steril i lyden i forhold til be. Men vi snakker marginale forskjeller, og hadde jeg ikke tilfeldigvis hatt et par med 2450sl med truextent liggende å slenge, hadde jeg sagt meg strålende fornøyd med D2.
    Men mulig at 4" membran låter mer gutsy enn 3" og derfor var de foretrukket fremfor D2
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg skjønner montering..kanskje :)

    Det ser vel slik ut med D2 driver

    JBL D2.jpg


    Gjenget du i flens eller driver?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Neinei, gjenger for skruer i hornet. Alle hull i M2 hornet er ugjenget. Også for å montere horn til kasse.
    Monterte flens med forsenkede maskinskruer først til horn og så driver til flens. Derfor modifikasjon for å komme til mutter på pinneboltene for drivermontering.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Forresten veldig mye info her
    Project M2 DIY Thread

    også en kontakt som selger 30mmx30mm logoer og custom flenser med to sett boltehull for montering av drivere med videre boltesirkel
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Slenger med en kommentar fra JBLs tidliger e sjefsdesigner Greg Timbers angående D2430k

    "The 2430 needs to be used an octave below where it is happy (as in the M2) and has an increased amount of 2nd harmonic distortion between 750 Hz and 1500 Hz as a result. It is not horrible, but it is about 10 dB higher than the 476Mg in that range and up to 20 dB higher than the 476Be over the same octave. The increased second comes from the 2430 being a ring radiator with no suspension. It is just difficult for it to move below 1500 Hz. The Mg diaphragm is twice as thick as the Be diaphragm so it resists motion in that range to a degree. The Be has the most freedom to move in the octave at and above crossover so it is the best of the three in that regard. With that said, the 2430 has a very detailed and musical sound and is a fine driver. It is capable of much higher output levels than any of the 476 family and is therefore well suited to Sound Reinforcement and Studio use. There is no silver bullet. With good things come bad things and one has to look at the total set of compromises. The 2430 is also about 1/3 the cost of the 476 precious metal drivers."

    Mao, D2 er en helt grei og relativt rimelig driver som tåler masse juling. Til hjemmebruk tror jeg en får vel så godt resultat med 2450sl. Også med orginalmembraner. En annen fordel med D2 er at en ikke trenger å komponere EQ selv, men kan kopiere blindt fra M2 (med forutsetning av å bruke den passive kretsen i tillegg)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Neinei, gjenger for skruer i hornet. Alle hull i M2 hornet er ugjenget. Også for å montere horn til kasse.
    Monterte flens med forsenkede maskinskruer først til horn og så driver til flens. Derfor modifikasjon for å komme til mutter på pinneboltene for drivermontering.
    Ok!
    Jeg er med teskje jeg også :)
    Altså gjenge i hornet slik at en får montert flens.
    Så må det dremles hull i horn så en får festet driver. Inn i hullet med mutter for å feste til pinnbolter som er på driver.

    Idiotspørsmål:
    Kan en fjerne pinnbolter, så forsenke i flens og bruke senkeskruer og feste flens til driver først....??
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Eh...glem siste spørsmål, 2450SL er for stor selvfølgelig!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Litt foto for oss som trenger LEGO-bruksanvisning.

    8 hull som det ikke er gjenger i. Et styringshull uten annen funksjon enn å plassere flensen korrekt:

    IMG_7208.jpg

    IMG_7210.jpg
    IMG_7209.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Fordi 2450SL har større anleggsflate enn D2 og dekker over monteringshullene til flensen så må det brukes forsenkede skruer og man må bore forsenkning i aluminiumsflensen:

    IMG_7207.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Har lest litt på Audioheritage og det går fint å kun skru inn M5 skruer i hullene i waveguiden UTEN å gjenge. Det sitter som juling.
    Jeg brukte forsenkede M5x30 skruer fra Bauhaus:

    IMG_7212.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Før man skrur på flensen bør/må man bore store hull slik at man kommer til mutteren/bolten som skal skrus inn i kompresjonsdriveren. Det er nemlig trangt.

    IMG_7220.jpg
    IMG_7223.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Når man skrur inn M5 skruene må man være forsiktig så de ikke blir skjeve. Plasten blir på en måte gjenget opp av skruen. Først posisjonerer man for hånd, deretter med skrutrekker og når man føler at skruen går rett så kan man ta resten med maskin:

    IMG_7214.jpg
    IMG_7215.jpg
    IMG_7216.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hammer- og sleggeDIY! Det liker vi
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Meeeeeeget bra!!!
    Lego og teskje!! Etter min smak!! :)

    Hva er gjengedim. på komp driver?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    For lange bolter er bedre enn for korte. Frem med baufil/vinkelsliper
    Eventuelt pelle av tractrix hornet. Det er jo på vei til børsen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Hammer- og sleggeDIY! Det liker vi
    He he. Jeg ressonerte som så at å "spise" opp gods med å gjenge opp med M6 kontra å skru M5 rett inn er hipp som happ. Hullet er litt for stort til å gjenge opp med M5 og når jeg skrur M5 boltene rett inn så kjennes det nesten ut som om man gjenger. Ja det blir faktisk gjenger av det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Baufil går fint Hornlyd. Sett boltene i skrustikka.
    så filer du gjengene litt etterpå så går det bra! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Den nye vinen på HFS i 2017 vil være synergihorn og M2 waveguide.

    Kom ikke og fortell meg om JMLC og Tractrix horna du har hjemme, de låter ikke særlig bra og har ingen interresse på bruktbørsen. Fritt etter Sunde.

    For oss som har dsp så er det lett å prøve alt mulig. Utfordringen er at jeg må ha det meste inn med teskje så derfor deler jeg trinn for trinn til glede for andre. Johoo har gitt meg detaljerte innstrukser.

    I denne tråden kan man skrive, linke, vise bilder og kommentere ALT om M2.



    M2 waveguide:

    Vis vedlegget 417985
    Bra du kjører på med dette, en norsk tråd med m2 blir automatisk interessant. Hvorvidt M2 blir det riktige valget for alle kan sikkert diskuteres , bakdelen med så kort "horn" i forhold til lengre blir mindre forsterkning , mistenker opp i 10 db i noen områder , hvis mine mistanker er riktige- vil det gå utover dynamikken ?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, 10-15dB kompensasjon som må til for flat respons med D2 eller 2450sl. Følsomheten havner vel rundt 100 tallet etter kompensasjon ja.
    Naturlig nok liten forsterkning fra hornet, som sin hensikt er hovedsakelig å kontrollere spredningen.

    Det er mer råskap og dynamikk i et dypere horn. Det opplevde vi her da vi kjørte gjennom forskjellige horn og bassløsninger ned likt forsterkeri og eq her i sommer. Men dynamikken er bare en av mange parametere som må være på plass for en god toppløsning, og det er kombinasjonen av mange kvaliteter som gjør M2 så besnærende for min del. Kompromisser er det, men hvis et enkelt horn (spredelinse?) Kan erstatte en to- eller treveis løsning og ditto forsterkeri og dsp trøbbel for en stakkar som bare vil spille litt musikk gjengitt sånn nogenlunde troverdig uten å slite av seg håret i prosessen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Det er nettopp det som er spennende at jeg kan sammenligne med stort mellomtonehorm hjemme hos meg i kjente omgivelser.

    Jeg har i oppsettet mitt hatt JBL 2333 12" CD horn med 2451 (titanmeman) innom.
    Kjørte 48dB deling ved 900 Hz og la Fostex T500 til ved ca 10K.
    Som forventet ble det bredere sweetspot og et ryddigere stereoperspektiv i bredden.
    Men den schvææære lyden forsvant. En musikkglad kamerat som ikke direkte driver med HiFi, men som har Impulse H2 vi bygde, var ikke i tvil om at Tractrix 200/1000/T500 trioen var langt bedre og da ikke rattet inn helt perfekt.

    IMG_4227.JPG
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er viktig å være klar over at CD horn er vanskelig å få til med passiv filtrering, og også ganske utfordrende med dsp. Det er mye kompensasjon som skal til for å få de til å spille riktig og her gjelder det å måle korrekt så en får best mulig utgangspunkt for EQ innstillingene.

    IMG_0028.PNG


    JBLs EQ for M2 har som målsetning å gi lineær respons i lyttevinduet hvor lyttevinduet er definert som gjennomsnittet av målinger +-10 grader vertikalt og +-10,20 og 30 grader horisontalt. Harman har et ekkofritt kammer til disposisjon, mens vi er prisgitt lytterommet eller sesongbetont utendørs.
    En on-axis måling av M2 korrigert for lyttevinduet vil gi en stigende respons i toppen.

    IMG_0027.JPG


    Selv har jeg ikke gått så vitenskapelig til verks med 2450sl/be og har kun korrigert basert på nærfeltsmålinger i rommet. Men denne tråden gir jo litt inspirasjon til å jobbe videre med dette
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Du har skrevet litt varierende kommentarer på driver/membranvalg til M2.
    Hva er aller siste vurdering av D2/SL/Be samt den dyre Everest drivern?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Se tidligere innlegg her: 2450sl/be og 476be låter nærmest identisk, og vi foretrakk de (tre par ører) fremfor D2. Men forskjellene var marginale, og sikkert en dose forventningsbias innblandet. Gjenstår å prøve 2450sl med originalmembran.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    E 2450sl med originalmembraner er vel Aquaplas?

    Du har altså testet 2450sl med Truextent mot 476be?

    Da vil jeg tro at sl med be låter enda smoothere, dynamisk og oppløst enn Aquaplas.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn