JBL DIY "budsjettbygg" 2veis 15"/Horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle sammen!

    Lager en tråd om JBL diy 2 veis med 15" og horn da tema interesserer. Jeg kommer nok ikke til å bygge no men kanskje en gang i fremtiden....
    Det blir sikkert lenge til!

    Tråden er ment for alle!! :)

    Kanskje det finnes ferdig oppskrift på slik JBL? Jeg har egentlig ikke peiling.....derfor denne tråden.

    Sitter og leiter litt hos Parts Express, og der finner jeg noen JBL 15"
    Den rimeligste er JBL 2265HPL.
    JBL 2265HPL 338343-003X 15" Neo Woofer

    Hva er brukendes??


    Horn så finner jeg noe som heter JBL Selenium:
    Selenium HL4750-SLF 2" Bi-Radial Horn 40 x 20 4-Bolt



    Så må vel dette stakkars hornet ha en 2" kompresjonsdriver.
    JBL sin er dyre, er det noe annet som kan brukes..??


    Og til slutt så må vel hele greia inn i en bassrefleks kasse. Da går jeg helt i knestående da jeg ikke har peiling på kasse....


    Så da spør jeg ekspertisen.. Hvordan bygge noe slikt?
    Kan det settes sammen en enkel oppskrift?

    (Reiner med Johoo stikker innom...??) :)


    Mvh
    oks
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror nesten jeg kan svare på vegen av JoHoo, M2:)
    Og etter å ha hørt hans M2 versjon ble jeg imponert.

    Men med sin orginale betykning kan den vel kanskje ikke kalles budsjett.
    Et interressant eksperiment hadde vært M2 horn med en rimelig men god 1,5 tommers driver, feks. Radian uten BE
    og et rimeligere bass element med lignand parametre i passe kasse. Mini DSP tar seg av filter og eq og anaview forsterker.

    Tror at i et to veis system bør man velge 1,5 tommers driver.

    Bare et tanke ekspeiment ikke en ekspert utallelse.

    Habicht
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    M2 har jeg sett ja, men den blir som du nevner kanskje for kostbar....??
    Her ligger mer eller mindre hele oppskriften på M2 i Johoo sin tråd:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...ttalere-forsterkere-etc/74073-rai-rai-83.html


    Radian har jeg hørt om, og ser de er rimeligere enn JBL.
    1,5" er notert, bruker en da overgang til 2" horn eller fins det et passende horn?


    DSP glemte jeg å nevne, men er nok en fin ting til et slikt bygg vil jeg tro :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Kjøp brukte deler; finnes utvalg ut av h... dersom du følger med litt.

    få hjelp til matchende drivere og horn, og sett deretter av tid til innkjøp. Kan ta noen mnd å få alt på plass men imens kan du jo tegne og snekre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    1,5" kompdriver i passende horn, det er et fint et som OB-BB har fått tak i som også Acoustic Elegance har laget noe med. Ikke veldig dyrt tror jeg.

    Deling på 800-1000 Hz

    15 tommer? :rolleyes:

    Nye 15" basselementer til Onken - Torget


    Men nå er vi ikke på JBL.............er det viktig?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JBL er for meg ikke viktig.
    Det kan godt være replica.
    Men 15" bass og horn, enkel toveis er fastspikra :)

    Faital er notert! Ser det selges av Evenstad faktisk :)

    Tidligere har du nevnt Seos i OB sammenheng Hornlyd. Er det brukendes?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og bassene som brukes i Onken er: Celestion 15" basser FTR15-3070C
    Bare for å få det med :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva med Eminence Alpha som basser...da kan jeg bygge 8stk JBL "wannabe" så har jeg komplett surrerundt opplegg! :cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    M2 hornet er laget for 1,5 tommers drivere.
    Brukte JBL 2450sl drivere er betalbare, kvaliteten tatt i betraktning men sikkert andre rimeligere saker som kan funger godt i den.
    Hornet koster vel 350 dollar pr/stk. Ikke billig, men har mange kvaliteter og kan spille rett flatt opp til 17k med riktig driver og eq.
    Det her jeg sett og hørt hos JoHoo. Det finnes sikkert andre horn som også skal klare 800 - 17k, men hvordan er da spredningsmønstret?

    Habicht
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    image.jpg
    Har disse liggende, de er til 1,5" drivere. Trenger de ikke så de er billige, har 3 stk. Har også de store horna
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    M2 hornet er laget for 1,5 tommers drivere.
    Brukte JBL 2450sl drivere er betalbare, kvaliteten tatt i betraktning men sikkert andre rimeligere saker som kan funger godt i den.
    Hornet koster vel 350 dollar pr/stk. Ikke billig, men har mange kvaliteter og kan spille rett flatt opp til 17k med riktig driver og eq.
    Det her jeg sett og hørt hos JoHoo. Det finnes sikkert andre horn som også skal klare 800 - 17k, men hvordan er da spredningsmønstret?

    Habicht
    Selvfølgelig, no free lunch. Er med på den :)
    M2 er sikkert kanonbra! Jeg tenkte bare med denne tråden om det var mulig å få til en diy konstruksjon som ikke koster skjorta, men låter tålig bra.
    Den kan gjerne være like stor som M2. :)

    Hornlyd har nevnt Faital som et rimelig alternativ. Er det andre horn som er ok til en slik konstruksjon?
    Onken + celestion er og nevnt. Er det andre 15" som vil gjøre seg i en slik bassrefleks kasse? Skal vi sette max pris 3k pr bass f.eks?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal du bygge noe med JBL må du melde deg inn her;

    Lansing Heritage Forums


    Her vil du finne flere svar enn du klarer og finne på av spørsmål.
    Tøft! Bra tips!

    Jeg tenkte kanskje det var mulig å ta en liten snarvei med denne tråden her....men kanskje det ikke fins noen snarvei..?? :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 395291 Har disse liggende, de er til 1,5" drivere. Trenger de ikke så de er billige, har 3 stk. Har også de store horna
    Leser det til at det er de små horna på toppen som er til 1,5", og som du vil selge? Hvor langt ned i frekvens kan en spille med disse? :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei det er nok ingen gratis lunsj tyverr.

    Om man skal holde seg strengt til en 2 veis, som i og for seg er en morsom utfordring tror jeg hornet er veldig viktig.
    I et søk etter ok frekvensgang fra ca40 - 17 k er det nok ikke lett å finne snarveier.
    Skulle jeg prøvd på noe slikt på strengt bdsjett tror jeg at jeg hadde priortert M2 horna og prøvd med gunstigere drivere og evt. alternativ bassløsning.
    Det er sjelden vellykket å presse et horn utenfor sin komfor sone, trolig aldri.
    Det blir spennende å se utviklingen på dette eksperimentet for jeg tror et slikt prosjekt om det blir vellykket, kan få flere til å prøve horn

    Habicht
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det går fint å leve lykkelig uvitende med storformats kompresjonsdriver i horn og 15" under. Har spilt med JBL 2446 i multicell, radialhorn og store tøffe jbl 2350 uten diskant, og bevares! Flott låter det, men selvfølgelig er det natt og dag når den kobles inn.

    Den enkle og rimelige oppskriften er

    1. DSP

    2. JBL 2440-6 (2" åpning) evt 2447, 2450-3 (1.5"). Robuste og flotte saker som er lett å spore opp brukt. Enkelt å bytte membran, så kan oppgraderes til mer eksotiske saker når behovet melder seg

    3. Klassiske lettdrevne basser med god mellomtonerespons som f.eks JBL 2225,2226, 2234, 2235, E130, E140, E145 i et stort nok kabinett avstemt til 30-40hz avhengig av driver. Mange gode alternativ fra Altec, TAD, AE med mer også. Gode 15" er det ofte flust av på bruktbørsen.

    4. Kraftig forsterker med høy gain til bassene og fislete forsterker med lav gain til kompresjonsdriveren

    5. Egnet horn med OK spredningskontroll. Er en jungel uten like, en noen forslag som jeg har lyttet til og lekt med er: For 2" JBL, se etter 2350 (stort), 2360 (gigantisk), originalt eller diy multicell eller radialhorn. For 1,5" er SEOS 24 eller 30 gode alternativ.

    Ikke forvent noe særlig lekker respons over 10k Hz, men spiller musikk okkesom, og vil nok blåse fulltonene dine rett ut på havet hvis du går denne veien.

    En sånn sak er oppnåelig for 10-15 høvdinger med unntak av DSP og forsterkeri. Blir så tøft du vil, og er igrunn fryktelig enkelt å få til å låte bra.
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.551
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    OJ! Mye info :)
    Blir nok ikke bygging på meg med det første...er fornøyd med OBene, men en slik JBL sak er kanskje en farbar vei om jeg skal bygge noe nytt en eller annen gang.
    Derfor denne tråden :) Jeg har som sagt ikke helt peiling på det her, men det går da å lese seg opp. Også er det mange gode hjelpere her inne !!! :)


    Skal vi se:
    Hvor får en kjøpt M2 hornet? Har dere forslag til en rimelig driver til dette?

    Kan Seos 15 brukes med greit resultat? Det har blitt brukt i lag med AE i OB
    OZ by Ozone Design with Acoustic Elegance LO15's

    Igjen driver?


    Bassene skal jeg lese litt mer på :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 395291 Har disse liggende, de er til 1,5" drivere. Trenger de ikke så de er billige, har 3 stk. Har også de store horna
    Leser det til at det er de små horna på toppen som er til 1,5", og som du vil selge? Hvor langt ned i frekvens kan en spille med disse? :)
    Nei, det er de i midten det er snakk om
    Aha! :)
    De der er jo fin å bygge M2 kasse til! :)

    (Siden jeg ikke har peiling tenker jeg mest praktisk her no......) :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    M2 kan kjöpes fra reconingspeakers.
    Men pröv heller å lure til deg et par 2360. Töffere blir det ikke. Ser ut som svinedyr abstrakt kunst, og glir ubemerket inn envher designerstue.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Og seos 15 mot en 15" blir for fislete. Da kan du likegodt beholde fjölene...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    og glir ubemerket inn envher designerstue

    Den var god:D

    Men stein tøffe er de. Lå 1 stk på finn rett billig med 2445 nyligen.

    Habicht
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Bruker Onken med Celestion opp til 800 hvor en Fostex i Jmlc 350 tar over, spilte slik i flere år og var fornøyd har nå lagt til et par tapped horn subber i bunn og venter tålmodig på et par Beyma-cp21f (Jbl 2405 kopi) diskanter, er jo bare å bygge ut etterhvert :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, Seos 15 forkastet, i samme setning kan en da si at Faital som Hornlyd foreslår er for lite det også?

    2360 tar jeg lett på baklomma ubemerket inn i stuen uten at noen reagerer i det hele tatt........redd det blir JBL blomsterpotte..... :)
    Kanskje det går siden OBene ble godkjent under tvil.. :) JMLC er vel like stort omtrent?

    Tanken var jo budsjett, samtidig at hornet monteres i kassen som i M2. Hva type er de som er litt mindre enn 2360 som du har duc999?

    Selv er jeg ikke hyper diskant freak, har jo spilt på fulltoner i flere år no, og det irriterer meg ikke at toppen ikke er helt til stede.
    Et kompromiss jeg sover godt om natten med.
    Setter mer pris på andre kvaliteter.
    20Hz bassen er heller ikke nødvendig. Klarer jeg 35-40 er det godt nok.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    Hva med Eminence Alpha som basser...da kan jeg bygge 8stk JBL "wannabe" så har jeg komplett surrerundt opplegg! :cool:
    i kasse? har noen 12" beta selv, som skal være littegrann bedre enn alpha, men likevel låter det flatt og kjedelig i mellomtonen. bassen pumper i vei men ingen dybde og feel på det, føles komprimert på en måte.. f.eks linkwitz lxmini med sine små 5" seas har bedre bass imo.
    faitalpro er vistnok kurante woofere til rimelig pris, men har ikke prøvd de selv.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva med Eminence Alpha som basser...da kan jeg bygge 8stk JBL "wannabe" så har jeg komplett surrerundt opplegg! :cool:
    i kasse? har noen 12" beta selv, som skal være littegrann bedre enn alpha, men likevel låter det flatt og kjedelig i mellomtonen. bassen pumper i vei men ingen dybde og feel på det, føles komprimert på en måte.. f.eks linkwitz lxmini med sine små 5" seas har bedre bass imo.
    faitalpro er vistnok kurante woofere til rimelig pris, men har ikke prøvd de selv.
    Takk for veldokumentertærlig svar. Reinte ikke med at Eminence gjør noen god jobb oppover. Hadde de det så hadde de nok vert mer brukt :)


    En annen sak, om en går ned til 1x12" i stedenfor 15", kan en da dele litt høyere mot horn, slik at hornet får litt bedre betingelser?

    En vandring i kompromissenes verden...... :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    når det gjelder offaxis kan man dele 12" 1.2-1.3khz , 15" 800-900hz. men ville nok delt lavere enn nødvendig om det er mulig, kan fort bli kjedelig over 1khz tror jeg, iallefall om man vil ha det billig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    når det gjelder offaxis kan man dele 12" 1.2-1.3khz , 15" 800-900hz. men ville nok delt lavere enn nødvendig om det er mulig, kan fort bli kjedelig over 1khz tror jeg, iallefall om man vil ha det billig.
    Takk for info! :)

    Kan prøve å konkludere litt.
    Om en skal ha toveis med 15", så bør en dele rundt 800Hz. Det er vel der M2 er delt.
    Det beste da er rett og slett å gå for M2 hornet, 2360 eller annet stort horn.
    No free lunch, og Johoo har vert snill og lagt ut oppskriften! :)

    Om en gjør et kompromiss med å bruke en 12", så kan en dele rundt 1kHz. Kan da hornet være litt mindre?
    Forslag?
    Dette er jo en læretråd for en som ikke kjenner til andre horn enn de som er på kua...eller er det oksen....?? :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Lettdreven 12" blir litt snaut i bassen synes jeg, selv om smekket var bra
    har tro på 15" i diiiiiiiger kasse, bang for the buck
    1.5" driver i Seos 24 delt på 800 kan funke fint med en god del EQ
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    M2 kan kjöpes fra reconingspeakers.
    Men pröv heller å lure til deg et par 2360. Töffere blir det ikke. Ser ut som svinedyr abstrakt kunst, og glir ubemerket inn envher designerstue.
    Enig.

    Av alle horn jeg har hørt er det 2360, JMLC200 og mine Tractrix200 som har gitt mest gåsehud i form av at man blir slukt inn i lydbildet. Digre horn med lav cutoff er vel oppskriften?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Takker :)
    Seos 24 går vel fint å montere i kassen? Ser slik ut i hvertfall..da blir det diger kasse, Seos er 618mm bred. :)
    Fiberglass SEOS-24™ - The SEOS™ Waveguides DIY Sound Group
    Yes, på toppen vel og merke. Da må kassen forlenges oppover men det er piece of cace.
    Fordelen med SEOS er konstant spredning og brei sweetspot samt bedre HF respons enn runde horn.
    Du kan også bruke BMS coax compdriver (som har innebygget passivt filter) her regner jeg med og få ferdig toveis i ett samme horn. Med 15" i diger kasse begynner det da å ligne fullrange.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dersom Seos eller JBL horn innebygd i kasse, må da dette stå i eget kammer? Eller kan de stå i samme kammer som 15"?


    Fett oppsett i linken! Er vel Onken og JMLC200 :)
    Hvor høyt i frekvens funker onken?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Dersom Seos eller JBL horn innebygd i kasse, må da dette stå i eget kammer? Eller kan de stå i samme kammer som 15"?

    Fordel med eget kammer p.g.a. overføring av lavfrvekent til horn.


    Fett oppsett i linken! Er vel Onken og JMLC200 :)
    Ja.
    Hvor høyt i frekvens funker onken?

    Selve elementet er brukbart til 7-800 Hz.
    Ikke gratis men RIMELIG lunsj i dag :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dersom Seos eller JBL horn innebygd i kasse, må da dette stå i eget kammer? Eller kan de stå i samme kammer som 15"?

    Fordel med eget kammer p.g.a. overføring av lavfrvekent til horn.


    Fett oppsett i linken! Er vel Onken og JMLC200 :)
    Ja.
    Hvor høyt i frekvens funker onken?

    Selve elementet er brukbart til 7-800 Hz.
    Ikke gratis men RIMELIG lunsj i dag :cool:
    Thnx Slukern! :)
    Jeg er en hund etter fårepølse på tørr kneipp og lunka kaffe lunsj!! :D
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mange morsomme innspill her.
    Men er det ikke slik at noen av de bare med god vilje kan kalles 2 veis. En jmlc200 har et fantastisk skyv men spiller den tilfredsstillende over tid helt oppover?
    Mange muligheter om man ser toveis stadiet som midlertidig. En ekte 2 veis med frekvens spekter som M2 men realiserer rimeligere. Det hadde Vært et interessant øvelse syns jeg, som ikke klarte å holde meg til 3veis og ente opp 4 veis :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn