JBL DIY "budsjettbygg" 2veis 15"/Horn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Strengt tatt er det femtentommern som avgjør øvre delefrekvens. 800hz er ofte I smørøye både for kompdrivern og 15", men det låter i store horn tøft å dele lavere
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha! ok! :)
    Tenker vi legger lista på 800Hz?

    Da bør en vel slik jeg forstår det ha et horn som kan gå ned til 500Hz eller lavere.

    Jeg skjønner no litt mer angående både horn og kompr.driver og tror jeg har såpass info at det går å ta et valg her :)

    Det neste spørsmål er rett og slett 15" bass og kasse.
    Størst mulig kasse er nevnt. Er det bare å bygge størst mulig kasse, bore to hull, smelle inn bassrefleks porter og det vil funke?
    Eller må en simulere?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Simulere. Basser med høy VAS er tøft.

    winisd er gratis og grei software
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Gå innom nærmeste NAV og lån et par simulanter der!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Begge deler!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da skulle jeg hatt en simmulantassylant til å simulere litt!!
    Jeg prøver å simmulere Eminence i kasse no litt for gøy, jeg er sikker på at en simmulant kunne gjort det bedre....
    Fikk resultat 2000 liter kasse med to drivere for å få det til å ligne noe...... :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JBL 2225 vs Eminence

    Simulering.jpg


    Om ikke annet har jeg greid å installere programmet!! :D
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hmmmm..tenke tenke.... Hvorfor får jeg samme forbanna midbass peak på Alpha i OBene....dette ligger rett og slett i driverne....velvel.
    Med DSP er det fikset :) Men lærte noe nå! :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    En 200L kasse bör avstemmes til 30-35hz for 2225.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jepp
    Men du bör bruke et par stk for å unngå turbulens. WinISD kommer med forslag til deg, og du kan velge diameter og antall.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok! Har lagt inn 2stk.

    Har følgende data fra WinISD med JBL2225 i 200liter bassrefleks kasse, 2porter og tuning 35Hz:
    Kasse med 22mm plate:
    -Bredde: 637mm
    -Høyde: 993mm
    -Dybde: 400mm

    Porter:
    -Diameter: 102mm
    -Lengde: 122mm


    Har plassering av porter og 15" mye å si?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Og husk at övre delefrekvens for 15" er helt avhengig av en GOD 15". Glem eminence. De har ikke noe der oppe å gjöre. Det er ikke alle JBL eller andre "kvalitets-femtentommere" som egner seg heller til å dele höyt, og ulike meninger om 2226 f.eks. men 2225 syntes jeg funker bra. Så er det en lang liste med andre klassikere som det finnes gode erfaringer med delt höyt som nevnt tidligere
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Plassering av porter er ikke kritisk (vi snakker lave frekvenser som ikke er lokaliserbare), men du vil ikke ha de bak hvis du skal kline kassene oppi vegg...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og husk at övre delefrekvens for 15" er helt avhengig av en GOD 15". Glem eminence. De har ikke noe der oppe å gjöre. Det er ikke alle JBL eller andre "kvalitets-femtentommere" som egner seg heller til å dele höyt, og ulike meninger om 2226 f.eks. men 2225 syntes jeg funker bra. Så er det en lang liste med andre klassikere som det finnes gode erfaringer med delt höyt som nevnt tidligere
    Den er jeg klar over egentlig! Har prøvd Eminence litt opp i frekvens på OBene...uff... ;)
    Tok en kjapp simulering av Altec 515...Jeg forstår den dyre lunsjen, spikrak kurve :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Og hvis du benytter kun et element, vil du plassere det så nærme hornet som mulig. Dvs i øvre halvdel av kabinettet
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og hvis du benytter kun et element, vil du plassere det så nærme hornet som mulig. Dvs i øvre halvdel av kabinettet
    Det blir nok bare ett element, ser ved simulering at med to så bør kasse være enda større.. :)
    Bass nærmest mulig horn, notert! :)

    Nå har jeg faktisk nok info til å kunne bygge en JBL! Det er ikke verst! Tusen takk alle sammen! HFS fra sin beste side, dvs alle de kjekke folkene som er her fra sin beste side ;)
    Om/når jeg skal bygge nytt så blir det sikkert en JBL på en eller annen måte!

    Bare en siste sak. Hva går egentlig gæli om en presser hornet lavere i frekvens?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du introduserer distorsjon. Kan låte töft, eller såkalt grunt, men kan også resultere i det som populært kalles "Horn Honk"

    Liten sjanse for å ödelegge noe ved lav deling til stuebruk
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, og da er det kanskje en fordel med digert horn så det låter mer "grunt" enn "honk"...?

    Mvh århundrets askhole oks :cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Uansett løsning må du ha EQ IMO
    Har selv prøvd JBL til både senior og junior, kom aldri skikkelig i mål
    To basselementer vil redusere gulvkanselleringer i smekk området

    Skulle jeg bygget noe som helst nå i toveisland hadde jeg heller spart opp cash til M2 ala JoHoo. Han hjelper deg med oppskriften. Og du trenger kun en 2veis minidsp HD med ditto to kanaler. No brainer.

    Hvis du ikke gjør det så havner du der allikevel om et partre år med mye kjøp/salg i mellomtiden.

    Mao, stak ut kursen med hvilket konsept du vil ha (M2, flerveis horn, dipol eller ikke etc etc) kjør "rød tråd ala LMC" og max ut så mye som mulig. Klok av skade hi hi.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Uansett løsning må du ha EQ IMO
    Har selv prøvd JBL til både senior og junior, kom aldri skikkelig i mål
    To basselementer vil redusere gulvkanselleringer i smekk området

    Skulle jeg bygget noe som helst nå i toveisland hadde jeg heller spart opp cash til M2 ala JoHoo. Han hjelper deg med oppskriften. Og du trenger kun en 2veis minidsp HD med ditto to kanaler. No brainer.

    Hvis du ikke gjør det så havner du der allikevel om et partre år med mye kjøp/salg i mellomtiden.

    Mao, stak ut kursen med hvilket konsept du vil ha (M2, flerveis horn, dipol eller ikke etc etc) kjør "rød tråd ala LMC" og max ut så mye som mulig. Klok av skade hi hi.
    Takk for gode råd! :)
    Jeg veit dette veldig godt, men det er bra du nevner det igjen!
    Det er derfor denne tråden for min del er en "forprosjekt forundersøkelse kanskje engang bygge i fremtiden" tråd :)
    Forsterkeri til en JBL har jeg allerede som vil fungere greit, DSP har jeg lært å bruke litt, måling kan jeg litt.
    I denne tråden har jeg lært litt simulering av kasse, og blitt bedre kjent med horn.

    Men det skjærer langt inn i hjerterota å kaste Jamo OBene på dynga! Jeg er veldig fornøyd med de og kommer nok å ha de ganske lenge enda tenker jeg! :)

    Om jeg lar det gå litt tid, og tenker meg godt om, så ser jeg ikke vekk i fra at det kan bli en JBL med tiden der en prøver å fjerne noen av kompromissene og bruke litt mer penger.
    Kanskje enkelt og greit en M2, eller kanskje 2360 horn og Alnico GPA 15"...? Fostex T500 på topp...?
    Det vil tiden vise :)


    Slik jeg simulerer 2225 i 200liter kasse, så har jeg vel faktisk litt mer output i bunn med Jamo OBene..


    Å kjøre dipol i lag med horn er ønskedrømmen, men det har jeg ikke plass til. Det blir for stort. Så om det skal være horn så må det bli bassrefleks, og det må ikke ta vesentlig mer plass en det Jamo OBene tar. Sånn sett er en JBL lignende løsning veien å gå finner jeg ut.

    Evt. dipol + horn så må hele stuen stenges av og jeg må ta et samboerbytte....men det tar jeg ikke sjansen på, hun jeg har er snill, holder meg i øra, og er flink å lage mat! Veien til mannens hjerte er udiskutabelt gjennom magen!!! :)

    Mvh
    oks
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kloke ord Hornlyd.
    Klok av skade:)

    Kloke folk her inne har altid sagt at man må huske på horn sine innbygde passband egenskaper.
    Et horn har sitt grensede frekvensområde som det låter bra i sier disse kloke folke.
    Selv har jeg en tendens å tro på det de sier.
    Skal man ta 2 veis på alvor er det ikke så mange muligheter som Hornlyd nevner.

    Habicht
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    driverne dine holder seg godt i pris
    Dessuten vil du kose deg med dem et par år mens du legger opp en plan og komponenter
    og igjen, sats på en kjent konstruksjon som M2, så blir det ikke halveis
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man skal vist lytte til erfarne kvinnfolk....eh fjellfolk! :)

    Det er to ting som jeg ikke har sett Hornlyd har bygget enda, og det er Line Arrays og Elektrostater. Det blir vel det neste tenker jeg! ;)

    Som du nevner Habicht så har vel alle drivere som komfortsone som de trives best i, og bør benyttes til det.
    Det er bare sånne idioter og gniere som meg som stadig vekk absolutt skal snappe til seg en gratis lunsj, samtidig som vi veit så godt at vi må betale for den... :)

    Mvh
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    driverne dine holder seg godt i pris
    Dessuten vil du kose deg med dem et par år mens du legger opp en plan og komponenter
    og igjen, sats på en kjent konstruksjon som M2, så blir det ikke halveis
    Du tenker på Fostex + Eminence? Eller hele Jamoen? Hadde vert lett å selge om det var naboen som kjøpte, men det tviler jeg på.
    Og hvem gidder reise land og strand rundt etter 22mm fjøler med malings renninger?

    Velvel. Har uansett ikke kostet allverden, reiner med total avskrivning på hele greia til nytt skal opp å gå! :)


    Hva bass og kompr.driver er det i M2?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Fjøler = ved
    Pene driver i originale esker som er kjente og universelle = cash

    Mi på horn er finfint
    I bassen trenger du 20 kg eller mer med mindre du f eks kjører Hypex Ncore eller lignende
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jfr Nelson Pass, han har spøkt om at forsterkere ikke måles i watt men i vekt
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hva bass og kompr.driver er det i M2?

    Kompdriveren er D2430K (D2) og bassen er 2216nd

    Men: Magien ligger i hornet. Har eksperimentert med forskjellige kompresjonsdrivere og basser og så fremt du ikke er analfabet når det kommer til måling og ratting og vil ha gratis lunsj med å kopiere kabinett og EQ innstillinger fra Harman, kommer du billigere og muligens bedre unna med å bruke andre drivere/basser.

    En toveis med M2 hornet kan være glimrende med andre 1.5" JBL eller muligens også Radian komp driver. I bassen har jeg tro på betalbare AE td15m, eller andre lettdrevne, bredbåndede 15". 2216nd er dyr. Likeledes D2 som nå også har blitt vanskelig å få tak i. 2225 er en fin budsjettdriver i denne konstruksjonen også. Selv leker jeg med tanken om et större kabinett med E145 og M2 hornet. Mindre tyngde nedover i forhold til 2216nd, men i mine örer andre kvaliteter oppover.

    En fordel med AE og JBL og muligens flere produsenter er at de benytter samme boltesirkelen for montering. Da kan du begynne med noe som er innenfor budsjett og eksperimentere med andre elementer når (hvis?) behovet melder seg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Klasse A vs Hypex, blir vel som Dwayne Johnson vs Jet Lee :)

    Spon skal ikke brennes i ovnen sier MDG! Men kan kanskje brukes som seilbrett en time eller to før det blir deigbrett..
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    driverne dine holder seg godt i pris
    Dessuten vil du kose deg med dem et par år mens du legger opp en plan og komponenter
    og igjen, sats på en kjent konstruksjon som M2, så blir det ikke halveis
    Du tenker på Fostex + Eminence? Eller hele Jamoen? Hadde vert lett å selge om det var naboen som kjøpte, men det tviler jeg på.
    Og hvem gidder reise land og strand rundt etter 22mm fjøler med malings renninger?

    Velvel. Har uansett ikke kostet allverden, reiner med total avskrivning på hele greia til nytt skal opp å gå! :)


    Hva bass og kompr.driver er det i M2?
    M2 Master Reference Monitor Products | JBL Professional

    Står vel det meste om hva som benyttes her. Sjekket med speakerexchange for en stund siden, ca kr 25000,- i deler for en "ekte" M2

    You searched for jbl m2 - Speaker Exchange

    Pratet mye med en kar fra Stockholm som jeg kjøpte deler fra til mitt forrige to-veis opplegg og han mente at f.eks waveguiden til M2 var i en klasse for seg. Siste innen R&D fra JBL's nye lab som garantert har "litt" mer ressurser enn dem som støper hjemme :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skulle jeg bygget noe som helst nå i toveisland hadde jeg heller spart opp cash til M2 ala JoHoo. Han hjelper deg med oppskriften. Og du trenger kun en 2veis minidsp HD med ditto to kanaler. No brainer.

    Hvis du ikke gjør det så havner du der allikevel om et partre år med mye kjøp/salg i mellomtiden.

    Mao, stak ut kursen med hvilket konsept du vil ha (M2, flerveis horn, dipol eller ikke etc etc) kjør "rød tråd ala LMC" og max ut så mye som mulig. Klok av skade hi hi.
    Ser ikke noe galt i å kline til med en toveis med et horn som ikke er optimalt for å spille hele veien opp. God måte å hanke erfaringer, og liten sak å implementere diskant senere.
    Hvis en har glede av å bygge og eksperimentere er dette morsommere enn å kopiere et sikkert konsept ala M2

    Når det er sagt, tror jeg ikke det finnes noe tilsvarende M2 hornet for et (nærmest) kompromisslöst toveiskonsept med full båndbredde
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Her var mine to-veiser. 2226H/2426H. Kom aldri helt i mål med 1" drivere da 2226 lått litt "grått" oppover dit 2426'ene var komfortable. Men mye moro allikevel. Ble MYE trøbbel med naboene da jeg leier halvparten av et gammelt hus som er kjempelytt.

    jbl.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok! M2 hornet er best :)

    2216nd er dyr ja, nesten oppe i GPA pris vel... Når en først skal kline til hvorfor ikke driver med alnico?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her var mine to-veiser. 2226H/2426H. Kom aldri helt i mål med 1" drivere da 2226 lått litt "grått" oppover dit 2426'ene var komfortable. Men mye moro allikevel. Ble MYE trøbbel med naboene da jeg leier halvparten av et gammelt hus som er kjempelytt.

    Vis vedlegget 395739
    Flott med bilder!! :)

    Hvor stpre er kassene og hva slags horn er det?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.887
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser denne tråden ligger litt i min gate, ønsket om litt "større" lyd kom etter opplevelsen av Avantgard Trio med ekstra mid-bass hjørnehorn og subber. Det var noe med horn og store elementers "smekk", men pga liten leilighet og naboer har ønsket en 2-veis klone av TAD / Exclusive 2402 kun blitt med en drømmen enn så lenge. Det er noe med TAD elementene og TH-4001 hornet som er tiltrekkende! :D

    DIY tankene ble satt litt på hold når jeg kom over et par Opera Consonance Barque M12 mkii i nabolaget. De forenkler hverdagen videre litt selv om de ikke er "korrekt". Nå som multikanals Anaview AMS oppsett er klart, venter jeg bare på en oppgradering av MiniDSP for DSP korrigering.
    DSC_1512 (733x1024).jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Baconfett!!
    Hva drivere er det i det der mk1classic?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Johoo kan sikkert fortelle om dette er et OK kjøp eller ikke?

    JBL Professional D2430K D2 Dual Compression Driver for VTX Line Array Series | eBay

    edit: selgeren får dårlig skussmål

    anyway, hvordan er bruktmarkededet for D2
    Feil, selgeren er "Top Rated" og har 100%. Det negative er en som ikke er fornøyd med D2 driveren, og ikke fått den til å spille bra i sine horn.
    Sikkert kjøp er jeg ganske sikker på!
    Om slike kjøp ikke går bra så er det bare å sende "ebay Chuck Norris" til å ordne opp! :)

    May not ship to Norway er verre.......
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Men er det brukt....eller ikke.....mye penger..... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn