Jazz perler

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Først vil jeg gjøre en ting klart;

Jeg er ikke så bevandret innen jazz'en ennå.  Jeg er vel fortsatt på vei ut av rockealderen, og spiller fortsatt mye blues og rock, men mer og mer jazz og klassisk finner veien inn under CD-lokket eller på platespilleren.

Jeg liker jazz.....men ikke alt ;)

LMC sa til meg at "jazz er en treningssak.  Ikke alt er for nybegynnere.”   Ette å ha hørt Herbie Hancok "Maiden Voiage" forsto jeg veldig godt hva han mente.  Det ble for spesielt for mine ører......ennå.

Det jeg forsøker å si, er at jeg, i alle fall ikke ennå, er moden for slik eksperimentell ekstremt avansert jazz.  Der mister jeg tråden, og jeg er ikke redd for å innrømme det ;D

Jeg kunne tenke meg å få noen anbefalinger på gode jazzinnspillinger for nybegynnere.  Gjerne slik "layd back style" jazz som det er lett å leve seg inn i.  Stadiet med Nora Jones og Diana Krall er for lengst passert.  Dette er vel mer jazz-pop.  For all del, flott musikk.

Jeg vil gjerne starte med de "store gutta som "Monk", "Coltrane" osv.  Vil gjerne finne ut hvorfor de har har blitt legender.  Hvilke innspillinger bør jeg innlemme i samlingen først?

Fortell gjerne litt om opptaket og kvaliteten også.
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Velkommen inn til jazzens deilige verden.
Som du sier så er det et stor variasjon fra enkel Diana Krall til den ekstreme frijazz.

Ramser opp noen meget bra skiver som er melodiøse og med lydkvalitet langt over gjennomsnittet.

Shirley Horne You wont' forget me
Ella Fitzgerald Clap hands, here comes Charlie.

Vokal jazz av beste kvalitet

Oscar Peterson We get Requests
Stan Getz Caf'e Montmarte
Miles Davis Sketches of Spain

Melodiøst, enkelt og vakkert.

Godt mulig at du har de nevnte skiver, men på generelt grunnlag; Liker man ikke nevnte skiver er man ikke moden for jazz.
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Den plata som åpnet jazzen for meg var Miles Davis's "kind of blue"
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vil gjerne starte med de "store gutta som "Monk", "Coltrane" osv.  Vil gjerne finne ut hvorfor de har har blitt legender.  Hvilke innspillinger bør jeg innlemme i samlingen først?

Fortell gjerne litt om opptaket og kvaliteten også.
Moro dette med jazz, ikke minst når den utøves av John Coltrane. Selv har jeg hatt lange og nitidige studier av den store mester; og skulle jeg ha begynt påny i en fornuftig ende med Coltrane; ingen grunn til å begynne andre steder enn hos Atlantic, og aller helst med Giant Steps.



Giant Steps (1959)
A masterpiece, containing two of his most successful compositions, the full-speed-ahead title track and the lovely, subdued ballad "Naima." All the compositions are excellent, from "Cousin Mary" to "Syeeda's Song Flute" to "Mr. P.C." (for Paul Chambers, not a comment on political correctness), and the CD release is even better, with interesting alternate takes of five tracks. (DBW)


La Impulse være litt inntil videre, det er en veldig innviklet ansamling musikk.

Mvh Vidar P
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
1.288
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, fine forslag som har kommet her. Fortsetter med Coltrane: Ballads, A love supreme
Tar med friheter her og anbefaler følgende som ikke akkurat er legender, med de vil ikke gjøre skam på platesamlinga di:
Manu Katche: Neighbourhood (se også annen tråd på sida; Nabolag anbefalt) har ikke kjøpt denne selv enda
Ketil Bjørnstad, har gitt ut mye... f eks: water stories, The Sea, The sea II, The river
Esbjørn Svenson trio, feks: Viaticum, Seven days of falling

Vil også anbefale en "raritet" gitt ut på Soul Jazz records: New Thing. Denne dobbel cd'en inneholder mye rart; Sun ra, Art ensemble of Chicago, Archie Shepp, Alice Coltrane m fl
 
O

om.s

Gjest
Patricia Barber " Verse", m.fl, pga hennes tekstmessige og musikalske geniutet.
Kommende klassiker(e)........

mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Takker for tips så langt. Jeg det blir nok noen spennende runder hos lydpusheren utover.

Først vil jeg selvfølgelig se etter de store sorte. Men går slett ikke av veien for CD heller.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Moro dette med jazz, ikke minst når den utøves av John Coltrane. Selv har jeg hatt lange og nitidige studier av den store mester; og skulle jeg ha begynt påny i en fornuftig ende med Coltrane; ingen grunn til å begynne andre steder enn hos Atlantic, og aller helst med Giant Steps.



Giant Steps (1959)
A masterpiece, containing two of his most successful compositions, the full-speed-ahead title track and the lovely, subdued ballad "Naima." All the compositions are excellent, from "Cousin Mary" to "Syeeda's Song Flute" to "Mr. P.C." (for Paul Chambers, not a comment on political correctness), and the CD release is even better, with interesting alternate takes of five tracks. (DBW)


La Impulse være litt inntil videre, det er en veldig innviklet ansamling musikk.

Mvh Vidar P
Da er et 180g vinyl-eksemplar av "Giant Steps" på vei til min postkasse. Dette ser jeg fram til :D
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.536
Antall liker
7.022
Mener vel fortsatt at sjansene for bomkjøp burde være små for de aller fleste ved å anskaffe deg noen eller alle de ti platene jeg anbefalte HER på HFS i sin tid.

noruego
 

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Innlegg
101
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Her er flere :

Charlie Parker - Bird Symbols, Jazz at Massey Hall
Miles Davis - ESP, Nefertiti, Miles Smiles, etc...
John Coltrane - Giant Steps, A Love Supreme, Coltrane's Sound, etc...
Freddie Hubbard - Hubtones, Red Clay
Dizzy Gillespie, Sonny Stitt, Sonny Rollins - Sonny Side Up
Hank Mobley - Soul Station
McCoy Tyner - The Real McCoy
Wayne Shorter - Speak No Evil
Joe Henderson - Inner Urge, Page One
Kenny Garrett - Songbook
Errol Garner - Concert by the Sea
Herbie Hancock - Speak Like a Child, Maiden Voyage
V.S.O.P. - The Quintet
Bill Evans - The Bill Evans Album, Portrait in Jazz
Count Basie - Supernova
Wynton Kelly - Someday My Prince Will Come, Smokin' at the Half Note
Cannonball Adderly - Somethin' Else, Nippon Soul
Thelonious Monk - Thelonious in Action, Straight No Chaser, Alone in San Francisco
Art Tatum - Piano Starts Here
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Den plata som åpnet jazzen for meg var Miles Davis's "kind of blue"
Den er eg med på!! Den er hørbar fra første gang og vokser og vokser og vokser. Kååångeplate!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Sax:
Benny Golson
Art Pepper
Gerry Mulligan
Coleman Hawkins
Illinois Jaquet
Ben Webster

Gitar:
Kenny Burell
Joe Pass

Piano:
Oscar Peterson
Wynton Kelly
Dave Brubeck
Count Basie
Bill Evans


Trompet:
Miles Davis
Chet baker
Charlie Shavers
Harry Edison

Trommer:
Art Blakey
Jimmy Jones
Louis Bellson
Grady Tate

Bass:
Ray Brown
Paul Chambers
Niels Henning Ørsted Pedersen

Trombone:
Bob Brookmeyer

Vibrafon:
Milt Jackson

B-3:
Jimmy Smith

Munnspill:
Toots Thieleman

Violin:
Stuff Smith

Kvinnelig vokal:
Ella Fitzgerald Cole porter songbook
Helen Merrill
Monica Zetterlund
Sarah Vaughan

Mannlig vokal:
Johnny Hartmann
Joe Turner
Louis Armstrong
Tony Benett

Dette er ikke ment som en fullstendig liste,men et utvalg av jazz artister som ikke er for offensive i sin spillestil.
kjøp plater av noen av disse; liker du trommissen , så kjøper du et album av ham osv....slik er det bare å "nøste opp" og definere sin egen smak.

lykke til
Mvh
Leif
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.891
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Jeg bruker ofte å søke på Amazon når jeg vil sjekke ut en artist. Der kan du velge mellom bestselgere og customers rating . Ofte kan man også høre 30-60 sek. på flere av låtene, noe som for meg ofte er nok til å danne et bra inntrykk.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i at Ballads er et bra album, og det er fylt med nydelige ballader.
Men jeg mener det er feil ende å starte i for å lære seg å forstå/lytte til Coltrane.
Ballads er et Impulse-album, mye er innspilt i '62, det er et konseptalbum uten noen rød tråd til noen andre album i perioden, det står isolert. Ingen andre Coltrane-album ligner (kanksje med unntak av Hartman-albumet), og albumet representerer ikke på noen måte hva som gjorde Coltrane berømt i utgangspunktet.

Ballads er (argumentertbart) det enkleste av alle Coltrane-album, det er et forsøk på standard-coltranifisering som er veldig vellykket.

På den annen side; Giant Steps er vanskeligere, mer legendarisk, historisk viktigere og mer lærerikt. Men likevel ikke verre enn at en kapasitet som Erland lett kan penetrere albumet.
Poenget mitt er; fra Giant Steps ligger det en åpen vei fremover (og bakover) i Coltranes karriere, har du "tatt" det albumet, så åpner svære muligheter seg videre for deg.
Det samme kan ikke sies om Ballads; det er et blindspor i studiene; det å "ta" Ballads gjør deg på ingen måte mer forberedt på resten av Coltranes produksjon; man har lært lite om mannen som komponist, tekniker og evolusjonist.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Ang John Coltrane, har ikke gått så grundig til verks som deg Vidar P, men jeg finner mye glede i "blue train", og opplever det som ett meget bra album, hvor kan man plassere det i hans historie Vidar P?

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nå var vel kanskje Erland ute etter ikke altfor avanserte åpningstips og Coltrane er vel litt for viderekomne?
min liste tok hensyn til dette.
ellers kan han like gjerne hoppe på Oliver Nelson og Eric Dolphy med en gang.

eller "tijuana moods" med Charlie Mingus; for et fyrverkeri! ;D

IMO
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Helt enig med LMC. Begynner man med for komplisert jazz klarer man ikke å se det melodiøse i skivene, men det kommer....

Følger opp min første tråd på flere anbefaliger;
Litt mer utfordrende, men fortsatt ikke for komplisert.
Er også de best representative skivene til nevnte artister;

Sonny Rollins
Saxophone Colossus

Bill Evans
Waltz for Debby eller Sunday at the village vanguard.(Spilt inn på samme helg)

Dave Brubeck
Time out (Noen av strofene er på Rema reklamen ;D)
 
C

cpc

Gjest
Jeg ble i min tid anbefalt albumet Getz/Gilberto, med Stan Getz og Coao Gilberto.
Herlig melodiøst og avslappende! Anbefales!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
egentlig litt synd at Stan Getz er mest kjent for de sterkt kommersialiserte bossa-albumene;
han var en av de, om ikke den, mest tekniske saxofonisten i sin tid.
hør heller Getz bopper i Getz meets Oscar Peterson eller
"for musicians only" med Sonny Stitt.

eller "in Stockholm"

for en drive!

vil du ha bossa; kjøp heller det eneste bossa-albumet til Coleman Hawkins! ;D

IMO
Mvh
Leif
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Tusen takk for mange anbefalinger.  Dette blir som sagt veldig spennende.

Begynner å "plukke" litt bestillinger, og lover og komme med tilbakemeldinger.

Akkurat nå er jeg i Molde noen dager ifb. jobb, og tok en tur ut i byen for finne en "musikkpusher".  Hvor kjøper dere musikk i denne byen?  Nå hadde jeg ikke tid til å finkjemme ethvert hjøren, men jeg gikk da langs hele det dere kaller hovedgate, og innom et kjøpesenter som lå nede ved vannet.  Det eneste jeg fant var en Statoil stasjon   :-/med et brukbart utvalg (til bensinstasjon å være)med cd'er til svært så stive priser, men hey,,,,, er man i Møre og Romsdal så er ingenting billig  ???

Edit;
Gav meg ikke så lett, så jeg spurte noen lokal's. Jazzbyen Molde måtte da ha en platesjappe?
Joda, fant den i 2etg. over bokhandelen. Ikke lett å spotte!
Men et utvalg det avsolutt står respekt av. De hadde til og med litt vinyl. p.t. ikke noe som jeg falt for men bra likevel.

Kjøpte følgende;
Miles Davies "Kind of blue"
Patricia Barber "Verse"
Jimmy Smith's "Finest hour"
Lauryn Hill "Unplugged"

Den siste ikke akkurat jazz, men en veldig fin sak som måtte bli med i posen.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.656
Antall liker
3.076
Du bør sjekke Jan Erik Kongshaugs fantastiske ECM-produksjoner! Lyden er helt i toppklasse, og musikken også meget bra jevnt over. Her er noen:

Tord Gustavsen blir litt kjedelig for meg, men begge platene er kurante hvis du går for melodisk musikk.

Tomasz Stanko Quartets siste - Suspended Night - er utrolig flott. Samme musikken som de spilte på årets Kongsbergfestival.

Bobo Stenson har flere fine. War Orphans og Reflections kan begge anbefales.

Jan Erik Kongshaug er forresten selv en habil gitarist, og har gitt ut flere plater. Men ikke på ECM!
 
O

om.s

Gjest
Tusen takk for mange anbefalinger.  Dette blir som sagt veldig spennende.

Begynner å "plukke" litt bestillinger, og lover og komme med tilbakemeldinger.

Akkurat nå er jeg i Molde noen dager ifb. jobb, og tok en tur ut i byen for finne en "musikkpusher".  Hvor kjøper dere musikk i denne byen?  Nå hadde jeg ikke tid til å finkjemme ethvert hjøren, men jeg gikk da langs hele det dere kaller hovedgate, og innom et kjøpesenter som lå nede ved vannet.  Det eneste jeg fant var en Statoil stasjon   :-/med et brukbart utvalg (til bensinstasjon å være)med cd'er til svært så stive priser, men hey,,,,, er man i Møre og Romsdal så er ingenting billig  ???

Edit;
Gav meg ikke så lett, så jeg spurte noen lokal's.  Jazzbyen Molde måtte da ha en platesjappe?
Joda, fant den i 2etg. over bokhandelen.  Ikke lett å spotte!
Men et utvalg det avsolutt står respekt av.  De hadde til og med litt vinyl.  p.t. ikke noe som jeg falt for men bra likevel.

Kjøpte følgende;
Miles Davies "Kind of blue"
Patricia Barber "Verse"
Jimmy Smith's "Finest hour"
Lauryn Hill "Unplugged"

Den siste ikke akkurat jazz, men en veldig fin sak som måtte bli med i posen.
Du har jo fått med deg en meget god start i tre av de skivene du plukket der, gi en tilbake melding når de har fått litt spille tid? Spes nysgjerrig på hva du synes om Patricia Barber ;)

mvh
 
M

Medlem 1792

Gjest
Først vil jeg gjøre en ting klart;

Jeg er ikke så bevandret innen jazz'en ennå.  Jeg er vel fortsatt på vei ut av rockealderen, og spiller fortsatt mye blues og rock, men mer og mer jazz og klassisk finner veien inn under CD-lokket eller på platespilleren.

Jeg liker jazz.....men ikke alt ;)

LMC sa til meg at "jazz er en treningssak.  Ikke alt er for nybegynnere.”   Ette å ha hørt Herbie Hancok "Maiden Voiage" forsto jeg veldig godt hva han mente.  Det ble for spesielt for mine ører......ennå.

Det jeg forsøker å si, er at jeg, i alle fall ikke ennå, er moden for slik eksperimentell ekstremt avansert jazz.  Der mister jeg tråden, og jeg er ikke redd for å innrømme det ;D

Jeg kunne tenke meg å få noen anbefalinger på gode jazzinnspillinger for nybegynnere.  Gjerne slik "layd back style" jazz som det er lett å leve seg inn i.  Stadiet med Nora Jones og Diana Krall er for lengst passert.  Dette er vel mer jazz-pop.  For all del, flott musikk.

Jeg vil gjerne starte med de "store gutta som "Monk", "Coltrane" osv.  Vil gjerne finne ut hvorfor de har har blitt legender.  Hvilke innspillinger bør jeg innlemme i samlingen først?

Fortell gjerne litt om opptaket og kvaliteten også.
Jeg sier bare en ting; Jacques Loussier. Dette er en jazz trio (piano, trommer og bass). Han/de spiller klassiske verker som jazz, meget behagelig musikk (og bra lyd) Se: http://www.jacquesloussier.com/pages/news.cfm?lngupdate=en Her finner du også noen video snutter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..slike tråder har en tendens til å skjære ut i alle retninger; det kommer opp forslag om mye god musikk, og de aller fleste musikktips er i utgangspunktet gode.

Imidlertid; her har vi Erland som sier han ikke er bevandret i jazz, og impliserer at han har til hensikt å studere jazz fra de store mestere, og han nevner bl.a Monk og Coltrane.
Ha dette i minnet; hvor bør han begynne for å få en god innføring i essensiell jazz (må oppfattes i historisk sammenheng også!), så må man se hva er "pensum" og hva er ikke.

Som Erland sier; LMC fortalte ham at jazz er en treningssak (som jeg selv også alltid har ment, på lik linje med klassisk musikk) og han ønsker fornuftige startpunkter.

Hvilken musikk må man da tenke på...? Jeg foreslår; musikk som byr på lettgradige utfordringer men ikke blir for vanskelig (treningssak vet du), fordi da lærer man noe av den.
Videre; musikk av historisk signifikans, fordi da blir det lettere å se trådene i jazz-utviklingen.
Musikk av sentrale utøvere; fordi de er sentral av gode grunner, og de har gjerne gode musikere med seg, og relaterer til perioder.. osv osv...

Masse gode jazzskiver fyller ikke disse kriterier (det kan sikkert ramses opp mange flere gode kriterier); de er fortsatt gode, men er ofte for "blindspor" å regne for en som er i startgropa til å begynne å studere jazz..

Mitt råd til Erland; hold deg "på sporet" av sentral jazz, og ta de sidespor du måtte ønske underveis; men ikke glem fokus=sentral jazz.

Mvh Vidar P
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Du har jo fått med deg en meget god start i tre av de skivene du plukket der, gi en tilbake melding når de har fått litt spille tid? Spes nysgjerrig på hva du synes om Patricia Barber ;)

mvh
Grunnen til at jeg er på reise, er at jeg jobber med prosjekter offshore. For øyeblikket ombord på en båt. Båten er en "svær jævel" og har et skikkelig AV rom på nesten 40m2, med et ganske oppegående 5-kanals anlegg.
Siden dette ikke er så mye i bruk, har rommet blitt mitt "lytterom away from home". Ikke akkurat highend, men innstilt på musikk i to kanaler, absolutt til å leve med.

Tilbakemelding ja;
Patrcia Barber "Verse".
Denne er ikke vanskelig å like. Utrolig fin plate. Kan vel ikke gi noe inngående inntrykk ennå, men denne anbefalingen er helt i tråd med det jeg ønsket

Miles Davis "Kind of Blue";
Hva kan jg si? Etter en gjennomlytting kan jeg ikke forstå at jeg har gått forbi denne platen i hyllene. Begynnelsen krever en del av en uerfaren lytter, men platen bare vokser utover sporene. Stort!

Jimmi Smith's "Finest Hour":
Jeg tror ikke jeg har hørt JS før. Kuult, funky. I allefall denne innspillingen. Tror dette er en plate som kommer til å vokse etterhvert som man blir kjent med den, men veldig bra.
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Godt at "kind of blue" har fått atter en disippel, det er en stooor plate som bare vokser og vokser...jazz, ryggradsjazz :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
liker du kind of blue burde du definitivt kjøpe
Julian Cannonball Adderley: something else

stol på meg den er suveren!

også Coleman Hawkins: Night hawk

happy listening
mvh
Leif
 
O

om.s

Gjest
også  Coleman Hawkins: Night hawk
Henger på coleman Hawkins "the hawk flies high" på denne.....

Hyggelig at Patricia Barber falt i smak......


mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
liker du kind of blue burde du definitivt kjøpe
Julian Cannonball Adderley: something else

stol på meg den er suveren!
Adderley (m.fl.) spiller jo også på KoB, såvidt jeg kan huske i farta er det vel bare rytmeseksjonen som er byttet ut.
Uansett, Leif har selvsagt rett; denne skiva er som snytt ut av nesa på KoB, og fins vel nå til dags på 180g vinyl også...

Mvh Vidar P
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Hank Mobley: tenor conclave 8)

shoot-out med 4 av tidenes beste tenorsaxofonister.

en super utålmodig Coltrane er sist ut og er helt vill

kanonlyd også

IMO
Mvh
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Adderley (m.fl.) spiller jo også på KoB, såvidt jeg kan huske i farta er det vel bare rytmeseksjonen som er byttet ut.
Uansett, Leif har selvsagt rett; denne skiva er som snytt ut av nesa på KoB, og fins vel nå til dags på 180g vinyl også...

Mvh Vidar P
Her må jeg legge inn en liten protest  :)

Er enig i at både KoB og Something Else er utmerkede album, Men bortsett fra at Miles Davis og Cannonball spiller på begge, syns jeg likheten opphører der.
Mens Something Else er temmelig trygg (og småglad) bop, er KoB ganske unik i at det er Modaljazz.
Jeg syns Something Else har langt mer til felles med andre innspillinger med Miles Davis Sextet fra 58, selv om Something Else er klart mer preget av at Cannonball står ved roret.

Jeg greier ikke å finne noen MD-album som er snytt ut av nesen av KoB. Skal man snakke om en oppfølger til denne, mener jeg at man faktisk må gå 6 år fram i tid, til E.S.P.

En annen ting når vi først er inne på Kind of Blue:
Riktignok er dette et meget bra album av Miles Davis, men jeg syns ikke den ensidige uthevingen av KoB på noen som helst måte er riktig, hvertfall ikke hvis høy lytteglede skal være i fokus.
Riktignok står KoB som en av få MD-album i en egen særstilling hvis historisk betydning (nyskapning) skal være hovedkriterie, men det er ikke nødvendigvis det pimære hvis poenget er om man skal finne album som er representative og lyttverdige for en som er på søk etter nye jaktmarker. eg er litt redd for at denne fokuseringen på KoB går for mye på beksotning av alt det andre utsøkte som Davis har gjort.

Forøvrig kan jeg vel framheve Birth of the Cool som et album mede enda større kontrast mellom historisk betydning og muskalsk utbytte for en lytter i 2005.

Men det er meg... 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ang John Coltrane, har ikke gått så grundig til verks som deg Vidar P, men jeg finner mye glede i "blue train", og opplever det som ett meget bra album, hvor kan man plassere det i hans historie Vidar P?

mvh
BlueTrain (BlueNote) ble innspilt høsten '57, og er et viktig album i Coltrane's diskografi!
Dette var vel egentlig det første album hvor han står for komposisjonene (han hadde lagd noen stykker tidligere også), her har han lagd 4 av 5 låter selv.
Dette er betydelig, fordi Coltrane som komponist er minst like interessant som Coltrane som saksofonist.
Dette året sluttet han med narkotika og fremsto plutselig som sterk, kreativ og genial. Før dette hadde han løselige kontrakter med andre, ikke minst Prestige, og lager endel skiver av mindre historisk signifikans.

Vi er 1.5 år før han spiller inn KoB med MD (hvor han selv komponerer mye av soloene), og før han begynner på Giant Steps etter å ha inngått kontrakt med Atlantic (1959-61). Denne kontrakten avløses som kjent av storkontrakten med Impulse i 1961.

Man aner forløpere til de modale komposisjoner på KoB; vanligvis i jazz vil man endre akkorder omtrent i hver takt, modusene (skalatypene) forandres etterhvert som akkordene forandres, mens modalitet innebærer at man holder seg på samme akkord i lengre perioder (og dermed samme skalatype). Dette representerer utfordringer, som går på å skape sammenhengende og spennende musikk uten disse harmoniske retningslinjer som akkordskifter utgjør.

Jeg sier ikke at det er modal jazz her på BlueTrain, det er det ikke. Men det er enslags omvendt modalitet (en forløper til modaliteten?) å spore; ta f.eks "Moments Notice".. her hører man repeterende soli fra både Coltrane, Morgan og Fuller.. i og for seg spennende nok, men legg merke til pianostemmen til Kenny Drew i bakgrunnen! Her har Coltrane forsøkt å plassere vekslende harmonier/akkorder under de repeterte tonene i melodilinjen, og dette er en spennende ny vri! Utfordringen med å finne vekslende akkorder som harmoniserer med en og samme note i melodilinjen gir oss noen svært uvanlige harmonier!

I historisk sammenheng for Coltrane er bl.a dette viktig; det leder delvis til Giant Steps, hvor rekkefølgen av akkorder ofte er like uventet og nye, med den største forskjell i det at melodilinjen ikke holder samme toneart hele tiden.

Plassert i samtiden er det også mye interessant på BlueTrain; f.eks drev Dizzy Gillespie med akkurat det samme, f.eks på Con Alma, på samme tid; dvs den samme vekslende harmoni under en repeterende melodilinje som holder seg innen en toneart.
Nå er vi kanskje så vant til å høre dette at vi ikke reflekterer over det; men dette var nytt da!

Spill skiva en gang til; gjerne Moments Notice, og legg merke til Kenny Drew på piano og sammenhold det med hva jeg sier her, spennende!

Mvh Vidar P
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Miles Davis at the Black Hawk i S.F
1 killer

IMO
Mvh
Leif
 
O

om.s

Gjest
BlueTrain (BlueNote) ble innspilt høsten '57, og er et viktig album i Coltrane's diskografi!
Dette var vel egentlig det første album hvor han står for komposisjonene (han hadde lagd noen stykker tidligere også), her har han lagd 4 av 5 låter selv.
Dette er betydelig, fordi Coltrane som komponist er minst like interessant som Coltrane som saksofonist.
Dette året sluttet han med narkotika og fremsto plutselig som sterk, kreativ og genial. Før dette hadde han løselige kontrakter med andre, ikke minst Prestige, og lager endel skiver av mindre historisk signifikans.

Vi er 1.5 år før han spiller inn KoB med MD (hvor han selv komponerer mye av soloene), og før han begynner på Giant Steps etter å ha inngått kontrakt med Atlantic (1959-61). Denne kontrakten avløses som kjent av storkontrakten med Impulse i 1961.

Man aner forløpere til de modale komposisjoner på KoB; vanligvis i jazz vil man endre akkorder omtrent i hver takt, modusene (skalatypene) forandres etterhvert som akkordene forandres, mens modalitet innebærer at man holder seg på samme akkord i lengre perioder (og dermed samme skalatype). Dette representerer utfordringer, som går på å skape sammenhengende og spennende musikk uten disse harmoniske retningslinjer som akkordskifter utgjør.

Jeg sier ikke at det er modal jazz her på BlueTrain, det er det ikke. Men det er enslags omvendt modalitet (en forløper til modaliteten?) å spore; ta f.eks "Moments Notice".. her hører man repeterende soli fra både Coltrane, Morgan og Fuller.. i og for seg spennende nok, men legg merke til pianostemmen til Kenny Drew i bakgrunnen! Her har Coltrane forsøkt å plassere vekslende harmonier/akkorder under de repeterte tonene i melodilinjen, og dette er en spennende ny vri! Utfordringen med å finne vekslende akkorder som harmoniserer med en og samme note i melodilinjen gir oss noen svært uvanlige harmonier!

I historisk sammenheng for Coltrane er bl.a dette viktig; det leder delvis til Giant Steps, hvor rekkefølgen av akkorder ofte er like uventet og nye, med den største forskjell i det at melodilinjen ikke holder samme toneart hele tiden.

Plassert i samtiden er det også mye interessant på BlueTrain; f.eks drev Dizzy Gillespie med akkurat det samme, f.eks på Con Alma, på samme tid; dvs den samme vekslende harmoni under en repeterende melodilinje som holder seg innen en toneart.
Nå er vi kanskje så vant til å høre dette at vi ikke reflekterer over det; men dette var nytt da!

Spill skiva en gang til; gjerne Moments Notice, og legg merke til Kenny Drew på piano og sammenhold det med hva jeg sier her, spennende!

Mvh Vidar P
Takker for interessant og utfyllende svar Vidar P, skal plukke den frem igjen og forsøke å samholde med det som du her nevner.

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her må jeg legge inn en liten protest  :)

Er enig i at både KoB og Something Else er utmerkede album, Men bortsett fra at Miles Davis og Cannonball spiller på begge, syns jeg likheten opphører der.
Mens Something Else er temmelig trygg (og småglad) bop, er KoB ganske unik i at det er Modaljazz.
Jeg syns Something Else har langt mer til felles med andre innspillinger med Miles Davis Sextet fra 58, selv om Something Else er klart mer preget av at Cannonball står ved roret.
Du fremhever viktige poenger med modalitet, poenger som lett kan overses av den jevne (uerfarne) lytter.
Jeg er enig fra et kompositorisk ståsted; noe som ikke er så rart, gitt at Somethin' Else inneholder mye gamle standarder.
Enkelte kutt er imidlertid mer kompositorisk spennende; ikke minst tittelkuttet, hvor den harmoniske progresjonen er helt annerledes enn på de foregående kutt, med F-D-C-B-D-C-D-F i varierende harmonier (både 5,7 og 9), riktignok i 12-takters grunnstruktur.

Det er jo en tidligere innspilling ( 1958 ), og jeg tror KoB skylder mye til denne skiva da MD og Adderley virkelig fant "tonen" bokstavelig talt.

Jeg finner likevel endel likheter mellom KoB og SE fra en  innfallsvinkel, ikke minst fordi solistene er de samme, og deres samspill og "sound" er i samme gate, med stemningsfulle "samtaler" mellom MD og Adderley. Enkelte av soloene, f.eks  den spesielle introen på Autumn Leaves, er spennende, og leder tankene til KoB, eller hva?

Men alt i alt er jo dette ikke et album med modal jazz, men preges av bop'en, og som sådan (kompositorisk) temmelig ulik KoB, så vi er jo enige.

Mvh Vidar P
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
*host* er ikke dette ganske milevis fra temaet "jazz perler" egentlig?
En liten perle til, Tord Gustavson's "the ground". Lett tilgjengelig jazz som balsamerer øregangen
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Det er jo en tidligere innspilling ( 1958 ), og jeg tror KoB skylder mye til denne skiva da MD og Adderley virkelig fant "tonen" bokstavelig talt.
Jo, kanskje. Men på en annen side var jo Adderley allerede med i Miles sin "stall" i MD-sextet, og det gode samspillet ble vel utviklet gjennom hele denne perioden i 58 (husker ikke datoen for SE).

En annen vesentlig forskjell mellom KoB og SE, og som ikke har med bop/modal å gjøre, er jo tilstedeværelsen av Coltrane på KoB. Vekslingen mellom Adderley sine flyktige soloer og Coltrane sitt mer tungsinn (selv om det er snakk om et virtoust tungsinn ;) ), er etter mitt syn en av kvalitetene på KoB.


Mvh
Karl Erik
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
*host* er ikke dette ganske milevis fra temaet "jazz perler" egentlig?
Helt uenig; man diskuterer jo her sentrale jazz-perler egnet for nærmere studier...
Dette er jo kjernen av grunnleggende forståelse og innsikt i jazz.. dette å kunne lytte til musikken, utover det å bare høre... om du skjønner hva jeg mener..

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn