Jazz perler

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.050
Torget vurderinger
2
Den dagen du har alle nervetrådene utenpå huden, evt. den kvelden du sitter med en veldig søt jente;

Chet Baker,

Embracable You
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
  Ette å ha hørt Herbie Hancok "Maiden Voiage" forsto jeg veldig godt hva han mente.  Det ble for spesielt for mine ører......ennå.
Hva var det egentlig du ikke likte med "Maiden Voyage"...?
Selv synes jeg jo at den er råtøff, Både Hubbard på trompet og Coleman på sax er mesterlige i å skape en atmosfære som gjennomsyrer skiva.. man hører Carter på bass med sitt harmoni-spill (noe spesielt i jazz), og alle Hancock-komposisjonene er spennende... synes nå jeg da..

Kanskje en ide å høre på den påny...?

Mvh Vidar P
 

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
3
...og for sikkerhets skyld Pat Metheny.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Hva var det egentlig du ikke likte med "Maiden Voyage"...?
Selv synes jeg jo at den er råtøff, Både Hubbard på trompet og Coleman på sax er mesterlige i å skape en atmosfære som gjennomsyrer skiva.. man hører Carter på bass med sitt harmoni-spill (noe spesielt i jazz), og alle Hancock-komposisjonene er spennende... synes nå jeg da..

Kanskje en ide å høre på den påny...?

Mvh Vidar P
Kanskje det'

Kanskje det var feil dag og feil humør....?

Kanskje jeg hadde forventet meg noe helt annet?

Får ta den fram en sen kveld når humøret er der ;)
 
O

om.s

Gjest
Må nok en gang takke for tipset vedr. Patricia Barber "Verse"

Låta "If I were blue" er bare så utrolig vakker.  Dette er en artisk som jeg kommer til å utforske nærmere.
Ett tips da kan være "Night Club" det var den som kom før "Verse",
mer standard låter men helt på, (nesten), høyde med "Verse", ellers har damen ett godt reportoar på ca 8 skiver, alle med sin egen sjarm....

mvh
 

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Innlegg
135
Antall liker
0
Først vil jeg gjøre en ting klart;

Jeg liker jazz.....men ikke alt ;) ...

LMC sa til meg at "jazz er en treningssak.  Ikke alt er for nybegynnere.”   Ette å ha hørt Herbie Hancok "Maiden Voiage" forsto jeg veldig godt hva han mente.  Det ble for spesielt for mine ører......ennå.

Jeg kunne tenke meg å få noen anbefalinger på gode jazzinnspillinger for nybegynnere.  Gjerne slik "layd back style" jazz som det er lett å leve seg inn i.  

Jeg vil gjerne starte med de "store gutta som "Monk", "Coltrane" osv.  Vil gjerne finne ut hvorfor de har har blitt legender.  Hvilke innspillinger bør jeg innlemme i samlingen først?
Med tanke på många av de svar som kommit verkar det inte som alla har läst den ursprungliga frågan. En del av tipsen är i mina öron lika "svåra" som Maiden Voyage.

Håller dock med Vidar P angående "Maiden Voyage". Tycker själv inte den är särskilt svår, men det är säket (som redan sagts) en träningssak.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Trekker tilbake alt jeg skrev om Herbie Hancock's Maiden Voiage. Det er en meget bra plate. Jeg trengte bare litt tid til å forstå hvor bra den var.

Men slik er vel jazz:)
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Hvorfor ikke gå videre med det (som seeeelvsagt er det objektivt sett) beste:
http://www.ecmrecords.com/Catalogue...io##Keith+Jarrett+Trio&we_start=0&lvredir=712

Vi snakker her om en 6 CD boks fra ECM med liveinnspillinger fra legendariske Blue Note i NY. Keith Jarrett og Gary Peacock (med Jack De Johnette på trommer) i toppform. Selv om denne er innspilt live i i 1994, er lydkvaliteten forbløffende bra. Vi snakker referanse her. ECM er spesielle på lyd (også), som i allefall Erlandsen har vært inne på for lenge siden (en stund siden tråden ble startet, jeg ble først oppmerksom på den nå).
Mvh
Knut
 
S

stikken

Gjest
:DHei !!
Må igjen fremheve "Keith Jarret Vol 1" og "Radka Toneff/Steve Dobrogoz Fairytales" disse to er noen av mine favoritter.
Vh
S
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Moro dette med jazz, ikke minst når den utøves av John Coltrane. Selv har jeg hatt lange og nitidige studier av den store mester; og skulle jeg ha begynt påny i en fornuftig ende med Coltrane; ingen grunn til å begynne andre steder enn hos Atlantic, og aller helst med Giant Steps.



Giant Steps (1959)
A masterpiece, containing two of his most successful compositions, the full-speed-ahead title track and the lovely, subdued ballad "Naima." All the compositions are excellent, from "Cousin Mary" to "Syeeda's Song Flute" to "Mr. P.C." (for Paul Chambers, not a comment on political correctness), and the CD release is even better, with interesting alternate takes of five tracks. (DBW)


La Impulse være litt inntil videre, det er en veldig innviklet ansamling musikk.

Mvh Vidar P
Tiden har flydd litt, men i kveld har jeg endelig en skikkelig lyttesesjon. Giant Steps har blitt gjennomlyttet et par ganger, men ikke i ro og mak før nå.
En aldeles nydelig plate. Takk for tipset!
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Artig å lese at du stadig graver deg dypere nedover i jazzen. På kongsberg jazzfestival ifjor hadde jeg en fantastisk opplevelse med den dama her, voi voi. Albumet er absolutt verdt en lytt, innholder en rekke standardlåter fremført aldeles nydelig

 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Ja, Keith Jarrett har sikkert gjemt seg for lenge siden. Er det en spøk, eller finnes det et lydspr av dette, madsun ?
Mvh Knut
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
I kveld er det Jimmy Smith som får havnet under "lupen".

Noen som har anbefalinger til spesielt gode innspillinger med JS?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg "paster" in et innlegg jeg tidligere har lagt inn i en annen tråd, fordi jeg synes at den muligens passer bedre her.

Hei!
til deg og "alle" andre som liker eldre blues og jazz, vil jeg nå reklamere litt for en serie med utgivelser av eldre jazz og blues med etter hva jeg kan forstå med meget god lyd.High-end mastering 24 bit 96 khz (aner ikke om det er dette for sin egen del som gjør det og jeg har svært lite av denne type musikk og dermed dårlig med sammenlikningsgrunnlag.
Serien heter "Qudraomania" og  hvert cover inneholder 4 cder i et nytt såkalt slimformat jewelcase.
Jeg har foreløpig kjøpt meg 4 stykker med Sonny Terry & Brownie Mcghee,John Lee Hooker,Lee,"SonnyBoy" Williamson ogT-Bone Walker masse fin musikk og meget bra lyd imo.
Sjekk www. membran.net eller kontakt Musikklosen 22198282 og be om å få sendt div. kataloger (særlig katalogen fra nevnte "Qudromania", det er et vell av spennende musikk som ikke alltid når frem til lytterne. Musikklosen sender sikkert kataloger over det meste de fører.
Hovedsakelig jazz,klassisk og roots/New Age o.l.
Membran (musikklosen) har også nyere innspillinger med Royal Philharmonic Orchestra 61 i tallet alle i hybrid sacd formatet i tillegg til ganske hyggelig pris.

De føres visstnok på Musikkforlaget i Oslo, men ta gjerne kontakt direkte med Musiklosen for mer info.

www.membran.net Musikklosen T.22198282
 
Mvh.KW
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
noen plater som definitivt fortjener en plass i denne listen er fire plater av Bill Evans trio, hvor Paul Motian og Scott LaFaro spiller i kompet.

I kronologisk rekkefølge:

Portrait in jazz
Exploration
Waltz for debby
Sunday at the village vanguard

Mer rakk ikke Scott lafaro og klimpre på kontrabassen før han omkom i en trafikk-ulykke. I mine øyner jazzperler av dimensjoner. Herlig trio-jazz full av lyriske perler servert nevnte karakterer!

De er vist ikke så enkle og få tak, men for de som skulle falle for fristelsen så er Bare jazz stedet å gå! (www.barejazz.no)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Johnny Hodgres encounters Gerry Mulligan
Stan Getz: People Time
Paul Desmond: Take ten; Bossa Antigua, First place again; (egentlig alt med Desmond hvis du liker det coolt, han spiller "drier than dry martini")
Paul Desmond and Gerry Mulligan: Two of a mind
Alt av Gerry Mulligan
Chet Baker: Sings
Ben Webster: Soulville og mye mer
Alt av Miles Davis fra 50'-tallet: Round about midninght; Steamin; workin; walkin; cookin; Kind of Blue ++++
Lester Young var stor alt på 30'-tallet, men de eldste opptakene kan være skurrete og litt slitsomme å lytte til, imidlertid mye bra fra 50'tallet (døde 1959 skuffet og fattig.)
Billie Holiday: alt er bra, men opptakene er best på 50-tallet, ofte sammen med Lester Young eller Ben Webster)(hun døde også i -59.)
Dexter Gordon: Dexter calling
Her er mer: http://www.jazzspecial.dk/
 
O

om.s

Gjest
Her våger jeg meg på å legge min "ny" gjenoppdagede Nymark Collective "First meeting" (cdon har den) skive fra noen år tilbake, var så heldig å overvære deres konsert i Tønsberg for noen år siden, og kom ut med en signert skive (som jeg hadde glemt frem til idag), men fy katten dette svinger, anbefales!!!

Kenneth Ekornes på trommer
Tord Gustavsen på piano
Kåre Nymark jr på trumpet
Mats Eilertsen på bass

lenge siden jeg gjenoppdaget slik musikk glede ;D ;D ;D

mvh
 

jonas27389

Medlem
Ble medlem
19.10.2007
Innlegg
28
Antall liker
0
Her er det så mye musikk at et forslag gjerne drukner litt i mengden. Jeg vil vel egentlig bare anbefale ett spor på en plate. Platen heter "My Song" av Keith Jarrett, med blant andre Jan Garbarek på sax. Tittelsporet "My Song", andresporet på platen, er for meg noe av det vakreste og mest avslappende jeg kan høre på. Det er virkelig et spor hvor man kan lukke øynene og leve seg inn i musikken. Den saxofoninnspillingen overgår alt annet av lyd jeg har hørt...
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
La merke til at Kenny Wheeler ikke er nevnt enda. En levende legende på trompet og flygelhorn. Han har gjort store ting med messing. Vil spesielt trekke fram albumene «Around 6», «Deer wan» og «A long time ago».

Mvh
 
Topp Bunn