Jazz perler

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
Dette var jo starten på tråden...
Jeg kunne tenke meg å få noen anbefalinger på gode jazzinnspillinger for nybegynnere. Gjerne slik "layd back style" jazz som det er lett å leve seg inn i. Stadiet med Nora Jones og Diana Krall er for lengst passert. Dette er vel mer jazz-pop. For all del, flott musikk.
Og dette ender det opp i
Du fremhever viktige poenger med modalitet, poenger som lett kan overses av den jevne (uerfarne) lytter.
Jeg er enig fra et kompositorisk ståsted; noe som ikke er så rart, gitt at Somethin' Else inneholder mye gamle standarder.
Enkelte kutt er imidlertid mer kompositorisk spennende; ikke minst tittelkuttet, hvor den harmoniske progresjonen er helt annerledes enn på de foregående kutt, med F-D-C-B-D-C-D-F i varierende harmonier (både 5,7 og 9), riktignok i 12-takters grunnstruktur.
Synes nok dette er jo, ganske langt unna :) Men for all del, hvis dere virkelig ønsker å ta livet av jazzinteressen til folk som vil starte med jazz, så bare kjør på med harmoniske progresjoner og varierte harmonier, er slikt prat som gjør at folk ikke hører på jazz..blir for teknisk og uinteressant!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
for en som ikke kan et skvatt av modaliteter,noter og musikk-uttrykk, fremtrer denne delen av tråden som et skryte-album i ovennevnte;
som 2 hunder som sjekker hvem som kan pisse høyest på telefonstolpen. ;D

"if you catch my drift" ???

IMO
Mvh
Leif
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Men for all del, hvis dere virkelig ønsker å ta livet av jazzinteressen til folk som vil starte med jazz, så bare kjør på med harmoniske progresjoner og varierte harmonier, er slikt prat som gjør at folk ikke hører på jazz..blir for teknisk og uinteressant!
Hvorvidt denne delen av tråden er interessant for trådstarter Erland, er bare han selv som kan svare på.
Men det er da i anstendighetens navn bare til å la være å lese det for den som ikke liker diskusjoner rundt musikken.

Personlig syns jeg at denslags meningsutvekslinger er med på å gjøre musikkhobbyen interessant, og jeg tror at det kan være like mange som styrker interessen for jazz av dette, som det motsatte.


Mvh
Karl Erik
 
O

om.s

Gjest
Dette var jo starten på tråden...

Og dette ender det opp i

Synes nok dette er jo, ganske langt unna :) Men for all del, hvis dere virkelig ønsker å ta livet av jazzinteressen til folk som vil starte med jazz, så bare kjør på med harmoniske progresjoner og varierte harmonier, er slikt prat som gjør at folk ikke hører på jazz..blir for teknisk og uinteressant!
Trådstarter har sikkert ikke noe imot at det suppleres med tilleggs informasjon av/på de artistene han har blitt anbefalt, det understreker jo nettopp hvorfor de blir anbefalt.
Personlig finner jeg det både interessant og utviklende å lese slikt om den musikken/musikerene man liker, godt er det vel at noen deler av sin kunnskap om disse fortidne kjempene innen jazzen.

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
er han lur,sitter han nå og hører på platene han ble anbefalt, istedet for å lese dette tullet her. ;D
IMO
Mvh
Leif
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
som 2 hunder som sjekker hvem som kan pisse høyest på telefonstolpen. ;D
Som om jeg noensinne har vært i tvil ... 8)

"if you catch my drift" ???
Nei, men jeg skjønner jo at det har noe med pissing å gjøre...
 

madsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.02.2003
Innlegg
80
Antall liker
4
er han lur,sitter han nå og hører på platene han ble anbefalt, istedet for å lese dette tullet her. Grin
Sjeldent har sannere ord blitt sagt :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
for en som ikke kan et skvatt av modaliteter,noter og musikk-uttrykk, fremtrer denne delen av tråden som et skryte-album i ovennevnte..
Dette er jo musikksidene, og jeg synes i grunnen det bør være greit å diskutere musikk litt utover "..den-og-den skiva er feit!.."
Faktisk kan jo de som ikke er interessert i å lese simpelthen la være.

Jeg fikk et konkret spørsmål av om.s, og jeg la ned litt møye i det å svare på en god og beskrivende måte, så langt jeg kunne. Jeg hørte til og med igjennom skiva påny for å være sikker på å ikke trå feil (minnet vet du..).
Jeg synes det blir smålig å håne noen for det..

Hadde du villet forstå modalitet (som du sier du ikke gjør), så hadde du nå en glimrende mulighet. Jeg beskrev det i et innlegg over (sakset fra under her), og jeg viste til referanser på forskjellige skiver, slik at du hadde en mulighet til å høre på dette med nye ører.

...vanligvis i jazz vil man endre akkorder omtrent i hver takt, modusene (skalatypene) forandres etterhvert som akkordene forandres, mens modalitet innebærer at man holder seg på samme akkord i lengre perioder (og dermed samme skalatype)...
De som ikke er det fnugg interessert kan bare styre unna... fra min side var det et velment forsøk på å diskutere musikken med om.s og Karl-Erik.


Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Dette er jo musikksidene, og jeg synes i grunnen det bør være greit å diskutere musikk litt utover "..den-og-den skiva er feit!.."
Faktisk kan jo de som ikke er interessert i å lese simpelthen la være.

Jeg fikk et konkret spørsmål av om.s, og jeg la ned litt møye i det å svare på en god og beskrivende måte, så langt jeg kunne. Jeg hørte til og med igjennom skiva påny for å være sikker på å ikke trå feil (minnet vet du..).
Jeg synes det blir smålig å håne noen for det..

Hadde du villet forstå modalitet (som du sier du ikke gjør), så hadde du nå en glimrende mulighet. Jeg beskrev det i et innlegg over (sakset fra under her), og jeg viste til referanser på forskjellige skiver, slik at du hadde en mulighet til å høre på dette med nye ører.


De som ikke er det fnugg interessert kan bare styre unna... fra min side var det et velment forsøk på å diskutere musikken med om.s og Karl-Erik.

Mvh Vidar P
Takker igjen for utfyllende og interessant svar Vidar P, og jeg tror nok Erland tilgir oss for å ha utdypet temaet litt, selv om ikke andre gjør det og som du å nevner, de det ikke passer kan jo bare styre unna. Godt jobba sier nå jeg ;)

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
EDIT: Minner om de til tider svært så tekniske debattene innen hifi og elektronikk, hvor alskens detaljer diskuteres; oppbygging av div utstyr, teknikker som er brukt osv.. Kan ikke helt se at de som bidrar i slike tekniske hifi-debatter bør klage dersom andre diskuterer oppbygging og teknikk i musikk!

Mvh Vidar P
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
er han lur,sitter han nå og hører på platene han ble anbefalt, istedet for å lese dette tullet her. ;D
IMO
Mvh
Leif
He he, vi tenker nok ikke så ulikt.....
Jeg har ikke vært på nett, men hørt på musikk i dag!

Første gang jeg er innpå faktisk.
Og ja, skumleste debattene rundt modalitet osv, og fant fort ut at dette her henger jeg ikke med.  Men for all del, bruk tråden til de debattene dere føler behov for (som om jeg kan gjøre noe fra eller til ;D ).  Det dumper stadig inn spennende musikktips.  Når jeg har fått innlemmet alle disse og hørt på dem, så er jeg sikkert et godt stykke på vei.

Har som nevnt spillt musikk.  Storkost meg med jazzen.  Intrykket har ikke endret seg, men merker at jeg stadig får lyst til å høre mer på KoB
.

Men jeg vil også fremheve Lauryn Hill sin unplugget plate.  Det er vel ikke direkte jazz (men hvor går grensen?).  En dame og hennes gitar i et slags soul-blues-jazzy opptreden på en scene.  

mvh E
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Beklager å ha snakket for mye i detalj om skivene, Erland.
Jeg synes bare det er helt hårreisende av lmc å kalle diskusjon om musikk for tull! Disse tingene man snakket om er jo hele grunnlaget for denne musikken, og det som har gjort den kjent i utgangspunktet.
Å kalle en vennlig, saklig og informert diskusjon om det for tull... jeg har ikke ord!
Makan til arroganse! Og så blir det attpåtil applaudert av madsun...
Ikke rart vi blir sett på som totale nerder; full kontroll på alle hertz, decibel og sånne tekniske ting; null evne til å diskutere musikk? Er det dit vi vil?

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Legger inn en liten perle til av den gode gamle sorten.
"Ben Webster meets Oscar Peterson", sax og piano i en utrolig god og stemnings full innspilling, på disse "meets" platene finns det flere gode artister som møtes og spiller med/mot hverandre, andre eks "Mulligan meets Getz", anbefales......
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Legger inn en liten perle til av den gode gamle sorten.
"Ben Webster meets Oscar Peterson", sax og piano i en utrolig god og stemnings full innspilling, på disse "meets" platene  finns det flere gode  artister som møtes og spiller med/mot hverandre, andre eks "Mulligan meets Getz", anbefales......
Verve hadde jo endel av disse skivene, hvor kjente musikere møttes (ofte var det jo tilfeldig, mye ettersom hvem som var "in town" akkurat da).
Jeg vil nevne to; "Gerry Mulligan meets Ben Webster", og "Coleman Hawkins encounters Ben Webster".. begge med fine musikere, sistnevnte med Oscar Peterson på piano..

..skal holde meg unna å si noe kort om musikalske poenger, bare si at "de er to feite skiver" ;D

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Verve hadde jo endel av disse skivene, hvor kjente musikere møttes (ofte var det jo tilfeldig, mye ettersom hvem som var "in town" akkurat da).
Jeg vil nevne to; "Gerry Mulligan meets Ben Webster", og "Coleman Hawkins encounters Ben Webster".. begge med fine musikere, sistnevnte med Oscar Peterson på piano..

..skal holde meg unna å si noe kort om musikalske poenger, bare si at "de er to feite skiver"  ;D

Mvh Vidar P
;D  ;D

"Mulligan meets Monk"..... idet hele tatt ok med baryton sax.....

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg mente ikke at diskusjonen rundt modalitet var tull,men at det ble helt på siden av det Erland ba om hjelp til, og alt utviklet seg til en slags shootout om hvem som kunne mest om dette temaet,og det kunne vel heller vært gjenstand for en annen og egen tråd?
men dette er jo typisk for dette dusteforumet som alltid sklir ut helt pga av alles hang til å MÅTTe kommentere alt.
lettere å være tullebukk når man er anonym?

om jeg er arrogant eller ikke, får dere avgjøre,men de jeg stiller opp for er kanskje ikke enige? å bedømme folks personlighetstrekk kun utifra dette forumet ville stilt normenn i et underlig lys?!
Mvh
Leif
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
jeg mente ikke at diskusjonen rundt modalitet var tull,men at det ble helt på siden av det Erland ba om hjelp til, og alt utviklet seg til en slags shootout om hvem som kunne mest om dette temaet,og det kunne vel heller vært gjenstand for en annen og egen tråd?

Jeg vil anta at når den erfarne forumdeltakeren Erland starter en tråd på Hifisentralen, er han innforstått med at dette lett vil kunne bli en tråd med allmen interesse, og ikke bare en personlig konsulentjeneste. For alt jeg vet var det en del av hensikten også, og er vel strengt tatt derfor så mange av oss bruker så mye tid på Hifisentralen.

Så dukker det opp et tema med høy relevans i tråden som minst to av deltakerne er spesielt interessert i, og dette blir en det liten meningsutveksling ut av. Det er sikkert slik at enkelte syns dette er vanvittig kjedelig, mens andre kanskje får litt tenning av det. For mitt eget vedkommende er jeg sånn skrudd sammen at det vekker en slags "DetteMåJeg FinneUtAvSelv" inne i meg når jeg leser divergerende meninger om noe som i utgangspunktet interesserer meg.

På et debattforum som Hifisentralen tror jeg det er en bedre løsning at den enkelte hopper over innlegg/tråder de finner mindre interessante, enn at man skjeller ut de som skriver om noe man ikke er interessert i.

men dette er jo typisk for dette dusteforumet som alltid sklir ut helt pga av alles hang til å MÅTTe kommentere alt.
lettere å være tullebukk når man er anonym?

om jeg er arrogant eller ikke, får dere avgjøre,men de jeg stiller opp for er kanskje ikke enige? å bedømme folks personlighetstrekk kun utifra dette forumet ville stilt normenn i et underlig lys?!
Mvh
Leif
Du skriver også endel nedsettende ting om forumet og dets deltakere basert på anonymitet, Men jeg la ikke merke til at du presenterte deg.

Selv er jeg:
Karl Erik Sylthe
Øvre Kongsbrekkene 16
5174 Mathopen

Hvem er du?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Leif Christensen
Skorkebergåsen 32
1440 Drøbak

49 år gift
2 gutter 10 og 14 år
collie 2,5 år

musikk og lyd hobby siden 12-13 årsalderen

etter 20 års forvirring og søken konverterte jeg til Avantgarde trio og set i 2000 og har ikke sett meg tilbake.
spiller alt men samler primært jazz fra 40-65

favoritter:
Leo Parker
Eddie "Lockjaw" Davis

mvh ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
yrke:
market maker norske statsobligasjoner i DnBNOR Markets
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
jeg mente ikke at diskusjonen rundt modalitet var tull,men at det ble helt på siden av det Erland ba om hjelp til, og alt utviklet seg til en slags shootout om hvem som kunne mest om dette temaet,og det kunne vel heller vært gjenstand for en annen og egen tråd?
men dette er jo typisk for dette dusteforumet som alltid sklir ut helt pga av alles hang til å MÅTTe kommentere alt.
lettere å være tullebukk når man er anonym?

om jeg er arrogant eller ikke, får dere avgjøre,men de jeg stiller opp for er kanskje ikke enige? å bedømme folks personlighetstrekk kun utifra dette forumet ville stilt normenn i et underlig lys?!
Mvh
Leif
Vel, var muligens litt dårlig ordvalg fra min side; tror jeg tenkte mer på ignorant enn arrogant..
Uansett; jeg synes det er rart at det er helt greit å debattere alskens tekniske hifi-ting (og der er jo du titt og ofte med, lmc), men straks man debatterer tekniske musikk-ting så blir det på siden av poenget...?

Jeg hisset meg kanskje litt opp over innspillene dine, men har roet meg nå :D

Vil likevel fremholde at Erland ba om innspill på Coltrane, og der startet det hele.
Coltrane's musikk (imo) krever dels en litt teknisk innfallsvinkel for å ha fullt utbytte av; og f.eks dette poenget med ørten varierende akkorder fra pianoet rundt en melodilinje som går i en dur (som i Moments Notice fra BlueTrain) er et virkelig krydder å legge merke til når man hører skiva.. de færreste tar skade av det, og det er heller ikke noe krevende å hverken høre eller forstå.
Likedan vil dette med modalitet (for å gjøre det litt vel enkelt; man skifter ikke akkord for hver takt, men lar melodier bevege seg rundt samme grunntone/akkord) være svært lett å høre når man setter på KoB, og er som sådan ikke noe avansert fenomen som kun de mest jazz-freaka gutta vil kunne høre..

Selv tror jeg at med disse små hintene til musikalske poenger vil Erland bli litt "rikere" i sin lytting til denne (for ham) nye musikken, og vil få mer utbytte og glede av den... derfor anser jeg det ikke som å være så mye på siden av poenget... ;)

Beste hilsener

Vidar Pedersen
Fredericiaveien 2
6514 Kristiansund N
 
O

om.s

Gjest
En litt mer moderne perle er den siste til Ketil Bjørnstad "Floating".
Hans første trio satsing, med piano, bass og perkusjon.
En flott liten perle.........anbefales

mvh
 

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
261
Antall liker
0
en god plate er uten tvil Bill evans och monica zetterlund -waltz for debby
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det meste med Bill Evans er jo lekkert og tilgjengelig.
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Erlend,

Jeg kan anbefale "Back to back - Duke Ellington and Johnny Hodges play the blues" - den er i høyeste grad laidback og lett tilgjengelig.


Smakebiter hos Verve.

Ellers er det min mening at man kan ha stor glede av musikk (inkludert 'avansert' jazz) uten kjennskap til musikktekniske begreper som 'modalitet', på samme måte som man kan ha glede av en roman uten å kjenne til begreper som beskriver fortellertekniske grep eller grammatikalske krumspring.

- Harald
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Ellers er det min mening at man kan ha stor glede av musikk (inkludert 'avansert' jazz) uten kjennskap til musikktekniske begreper som 'modalitet', på samme måte som man kan ha glede av en roman uten å kjenne til begreper som beskriver fortellertekniske grep eller grammatikalske krumspring.

- Harald
Det er et godt poeng, og det er klart man kan ha stor glede av av musikken uten å skjønne mye av det, og det utgangspunktet fungerer for min egen del utmerket på jazz opp til litt ut på 60-tallet, selv et modalt album som Kind of Blue er jo svært lyttervennlig. Men etter det stanser det litt opp for meg. Jeg har rett og slett litt problemer med sen Coltrane, Andrew Hill, Eric Dolphy og tilsvarende, for ikke å snakke om Ornette Coleman. Jeg klarer ikke å "navigere" godt nok, og "de gode melodiene" er borte, erstattet av raske noterekker og utradisjonelle klanger. Det kan være fascinerende å høre på, spesielt for et erfarent øre, men jeg skulle gjerne likt å forstå logikken bak (og en slik logikk finnes i all god musikk).

Det er litt av den samme erfaringen som jeg har av klassisk avantgarde, komponister som Schoenberg og Webern med sin tolvtonemusikk gir meg i hvert fall problemer. Musikken er intellektuelt sett brilliant, men det er ikke noe å gripe fatt i lenger for en menigmann. Skal man ha glede av det, må man forstå hav som skjer. (derfor ingen bombe at nesten ingen liker samtidsmusikk...)

Selv på klassisk standardrepertoar merket jeg at jeg fikk mye større lytteglede da jeg fant ut f.eks. hva sonateform er eller hvordan en fuge er konstruert. Det er som å ha et kart over musikken så man vet hvor man skal lytte etter interessante hendelser.

Selv kan jeg bare de helt grunnleggende tingene, og synes det er interessant å høre litt om hva som ligger til grunn. Det blir uansett helt feil å henge ut noen bare fordi de kan sette ord på det vi hører.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.552
Antall liker
7.058
Det er et godt poeng, og det er klart man kan ha stor glede av av musikken uten å skjønne mye av det, og det utgangspunktet fungerer for min egen del utmerket på jazz opp til litt ut på 60-tallet, selv et modalt album som Kind of Blue er jo svært lyttervennlig. Men etter det stanser det litt opp for meg. Jeg har rett og slett litt problemer med sen Coltrane, Andrew Hill, Eric Dolphy og tilsvarende, for ikke å snakke om Ornette Coleman. Jeg klarer ikke å "navigere" godt nok, og "de gode melodiene" er borte, erstattet av raske noterekker og utradisjonelle klanger. Det kan være fascinerende å høre på, spesielt for et erfarent øre, men jeg skulle gjerne likt å forstå logikken bak (og en slik logikk finnes i all god musikk).

Det er litt av den samme erfaringen som jeg har av klassisk avantgarde, komponister som Schoenberg og Webern med sin tolvtonemusikk gir meg i hvert fall problemer. Musikken er intellektuelt sett brilliant, men det er ikke noe å gripe fatt i lenger for en menigmann. Skal man ha glede av det, må man forstå hav som skjer. (derfor ingen bombe at nesten ingen liker samtidsmusikk...)

Selv på klassisk standardrepertoar merket jeg at jeg fikk mye større lytteglede da jeg  fant ut f.eks. hva sonateform er eller hvordan en fuge er konstruert. Det er som å ha et kart over musikken så man vet hvor man skal lytte etter interessante hendelser.

Selv kan jeg bare de helt grunnleggende tingene, og synes det er interessant å høre litt om hva som ligger til grunn. Det blir uansett helt feil å henge ut noen bare fordi de kan sette ord på det vi hører.
Et godt innlegg, Back-man. Dine poenger er selvfølgelig akkurat like gyldige også innen alle andre former for kunst og kultur. (Eller politikk, for den del)

mvh
noruego
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Igjen tusen takk for mange gode forslag: det går nok en del tid før jeg lærer å kjenne alle ;)

Igjen ligger vi til kai i Jazzbyen Molde, og jeg har kjøpt at par CD'er til.

Den første etter anbefaling:
"Ben Webster meets Oscar Peterson"
Dette er rett og slett nydelig musikk. Fullstendig ukomplisert, men så vakkert. Dette er virkelig jazz for nybegynnere. Med dama i huset, en rødvinsskvett og stearinlys , så har du med denne CD'n rett og slett en "bankers" ;)

Så vil jeg tillate meg å komme med en egen anbefaling til dere jazz eksperter.
Robert Walter "Super Heavy Organ" (B3/Hammond) [Magnadude MT-2309-2]
Denne spillte de hos musikkpuscheren mens jeg gikk i hyllene. Det var så kult og funky at jeg tok meg selv i å stå å tappe takten på cd-coverne. Jeg spurte hva som ble spilt, og ble fortalt at dette var noe som var bestilt til en lokal kunde. Den hyggelige ekspeditøren visste at kunden ikke ville hente før over helgen, så han solgte meg eksemplaret. (så nå vet du hvor CD'n din er om du skulle prøve å hente den i morgen ;D ;D ;D )
 
O

om.s

Gjest
"Ben Webster meets Oscar Peterson"
Dette er rett og slett nydelig musikk.  Fullstendig ukomplisert, men så vakkert.  Dette er virkelig jazz for nybegynnere. Med dama i huset, en rødvinsskvett og stearinlys , så har du med denne CD'n rett og slett en "bankers" ;)
Jepp! ;D ;D

mvh
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke selv serlig bevandret i jazz, Miles Davis "kind of blue" er lidt for vanskelig for meg ennå ;). Jeg liker ting som Patricia Barber, Diana Krall osv.
Det forundre meg lidt at ikke Louis Armstrong er nevnt, dette er vel kvalitets jazz eller?

Har arvet en del jazz plater etter svigers, for det meste Louis Armstrong, som jeg syntes er behageligt og ukomplisert å lytte til.

Denne er vel å annbefale, utroligt hva Verve får til lydmessigt, av gamle plater!


Mvh Tom-Erik
 
O

om.s

Gjest
Jeg er ikke selv serlig bevandret i jazz, Miles Davis "kind of blue" er lidt for vanskelig for meg ennå ;). Jeg liker ting som Patricia Barber, Diana Krall osv.
Det forundre meg lidt at ikke Louis Armstrong er nevnt, dette er vel kvalitets jazz eller?

Har arvet en del jazz plater etter svigers, for det meste Louis Armstrong, som jeg syntes er behageligt og ukomplisert å lytte til.

Denne er vel å annbefale, utroligt hva Verve får til lydmessigt, av gamle plater!


Mvh Tom-Erik
Du har rett, han burde värt nevnt, og den skiva du henviser til der er en god intro, har den ikke selv (enda) men har lyttet til den hos en kompis.

mvh
 
S

smog

Gjest
Platen NOMAD med Ferenc Snetberger, Arild Andersen og Paolo Vinaccia. Den kom ut på enja records og er en ny knallplate. Både lyd og musikk.

Mvh
Smog
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Må nok en gang takke for tipset vedr. Patricia Barber "Verse"

Låta "If I were blue" er bare så utrolig vakker. Dette er en artisk som jeg kommer til å utforske nærmere.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Er Keith Jarret nevnt?

Liker best solo-platene hans. Live-inspillingene er best, synes jeg.
Mest kjent er vel The Köln Concert.




 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Først vil jeg gjøre en ting klart;

Jeg er ikke så bevandret innen jazz'en ennå.  Jeg er vel fortsatt på vei ut av rockealderen, og spiller fortsatt mye blues og rock, men mer og mer jazz og klassisk finner veien inn under CD-lokket eller på platespilleren.

Jeg liker jazz.....men ikke alt ;)

LMC sa til meg at "jazz er en treningssak.  Ikke alt er for nybegynnere.”   Ette å ha hørt Herbie Hancok "Maiden Voiage" forsto jeg veldig godt hva han mente.  Det ble for spesielt for mine ører......ennå.

Det jeg forsøker å si, er at jeg, i alle fall ikke ennå, er moden for slik eksperimentell ekstremt avansert jazz.  Der mister jeg tråden, og jeg er ikke redd for å innrømme det ;D

Jeg kunne tenke meg å få noen anbefalinger på gode jazzinnspillinger for nybegynnere.  Gjerne slik "layd back style" jazz som det er lett å leve seg inn i.  Stadiet med Nora Jones og Diana Krall er for lengst passert.  Dette er vel mer jazz-pop.  For all del, flott musikk.

Jeg vil gjerne starte med de "store gutta som "Monk", "Coltrane" osv.  Vil gjerne finne ut hvorfor de har har blitt legender.  Hvilke innspillinger bør jeg innlemme i samlingen først?

Fortell gjerne litt om opptaket og kvaliteten også.
 
S

stikken

Gjest
C._Alshu Skrev :Er Keith Jarret nevnt?

Ja, jeg Stig (stikken) har nevnt han 8)
 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
En bra oversikt med vurdering av utgivelsene er "The Penguin Guide to jazz on cd" av Richard Cook og Brian Morten. Boka foreligger i syvende utgave og er på ca. 1700 sider. Den koster ca. kr. 200 inkl. porto om du bestiller den fra amazon us.

Boka er også god på den måten at forfatterne ikke vurderer ut fra sjangre/stilretninger (eks. fusion er bra swing er dårlig), men platas plass innenfor den sjangeren den plasserer seg innenfor.

Om du skaffer boka har du også et bra register å gå ut i fra for f.eks. å søke opp utgivelser/lyttesnutter på nettet. Det kan du f.eks. gjøre på cd.connection, som etter min mening har det beste og billigste utvalget. Ordinær pris og levert i postkassa for kr. 115 - 120.

Hilsen Geir
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
hei

litt mer norskt:

Totti Bergh & Plas Johnson:

"On the Trail"

Fra første tone - melk og honning!

mvh
 
Topp Bunn