Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    The Kenny Clarke - Francy Boland Sextet - Music For The Small Hours album cover
    Marcel Marceau Präsentiert Swing Im Bahnhof album cover


    Disse to platene fra '65 og '67 er et destillater fra et av Europas mest produktive storband på 60 - 70 tallet, "The Clarke - Boland Big Band" og består av noen av de fremste europeiske samt amerikanske musikere som f.eks. Francis Boland, pianist, arrangør og leder, som hadde henda bortpå det meste som rørte seg av verdi i Europa, hans makker Kenny Clarke, "timekeeper par excellence" og et ganske brukbart beite tre - og messingblåsere fra begge kontinenter som f.eks.
    Åke Persson, Benny Bailey, Derek Humble, Dusko Goykovich, Eddie "Lockjaw" Davis, Idrees Sulieman, Jimmy Woode, Johnny Griffin, Sahib Shihab med fler.

    Disse to platene er med utvalgte musikere fra ovennevnte beite og satt sammen til en sextett og presentert som "The Kenny Clarke - Francy Boland Sextett", disse to er sammmen med en god del smale utgivelser fra Frankrike, Belgia, Tyskland ,Italia, og vi må overhodet ikke glemme alt det ûbercoole stoffet som kom ut av det heftige "swingin' London" med påfølgende "british jazz explosion". I tillegg har vi jo Danmark som uten tvil var et kraftsentrum og et godt og liberalt sted å være for mange upriviligerte afroamerikanske musikere. Det i seg selv skapte mye god musikk med enkelte svært vellykkede konstellasjoner og utgivelser på blant annet labelen "Fona". Alt dette et godt bilde på europeisk selvstendighet og høye standard, og etter min mening noe av det mest knalle jazzstoff fra den tida, dersom en tør å se litt utover de amerikanske obligatoriske labelene som f.eks Blue Note, Prestige, Riverside, Impulse, Verve og andre "kioskveltere" som blir heftig "pushet" ...

    "Go European!"
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om vi kan kalle det Jazz, er jeg litt usikker på, men den står sammen med Jazzplatene mine, så derfor her; Harlem Stride Piano...
    folder.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.421
    Antall liker
    3.539
    Sted
    Sunnmøre
    Solidstate-Chick Corea-Now he sings-cover-thumb.JPG
    Solidstate-Chick Corea-Now he sings-LP-thumb.JPG


    Bruker heimekveld medan kona er på seminar og ungane til sengs på å høyra gjennom slikt eg har kjøpt for dyre re-issues av, men likevel høyrer mest gjennom streaming. Denne er fabelaktig.

    Tenkjer ofte (særleg når eg er her) at eg skulle hatt betre platespelar (RIAAen min er sannsynlegvis verd meir), betre arm og betre PU, men når eg speler luksusvinyl kan eg eigentleg ikkje heilt formulera ein god grunn. Tone Poet-serien.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    9.072
    Et lite tips til @oal og andre som er interessert. Bør forhåndsbestilles nå, kun 1000 nummererte ex. og kun ett ex. pr. kunde. Denne forsvinner nok ganske fort.

     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.548
    Torget vurderinger
    3
    Et lite tips til @oal og andre som er interessert. Bør forhåndsbestilles nå, kun 1000 nummererte ex. og kun ett ex. pr. kunde. Denne forsvinner nok ganske fort.

    Takk for tips!
    Bestilte nå!😊☀
     

    kjetand

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2022
    Innlegg
    51
    Antall liker
    199
    Sted
    Tromsø
    Ble en sen kveld med med Miles Davis, flott musikk. Sik jeg har skjønt det så er dette 1 av 5 Prestige utgivelser som ble spilt inn på et par dager slik at Miles kunne fullføre kontrakten der og komme seg over til Columbia.

    IMG_1717.jpg
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Ble en sen kveld med med Miles Davis, flott musikk. Sik jeg har skjønt det så er dette 1 av 5 Prestige utgivelser som ble spilt inn på et par dager slik at Miles kunne fullføre kontrakten der og komme seg over til Columbia.

    Vis vedlegget 819043
    Tittelen kan lett forlede en til å tro dette er en del av de 5 Prestige-albumene du nevner, men disse innspillingene er fra 1954 og med en helt annen kvintett enn da han avrundet kontrakten i 1956 med den nye kvintetten (Coltrane, Red Garland, Paul Chambers, "Philly" Joe Jones) som han tok med videre til Columbia, Siden 4 av de 5 heter Cookin', Workin', Steamin' og Relaxin' burde kanskje det femte het Workin' i stedet for bare "Miles". Kanskje hadde det blitt sånn om han ikke allerede brukte den tittelen et par år tidligere? Hvem vet ? Det er sikkert noen Milesologer som har brukt et par tiår på å diskutere det. ;)

    Takk for påminnelsen om et skammelig hull i Miles-samlingen. :oops:
     

    kjetand

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.04.2022
    Innlegg
    51
    Antall liker
    199
    Sted
    Tromsø
    Tittelen kan lett forlede en til å tro dette er en del av de 5 Prestige-albumene du nevner, men disse innspillingene er fra 1954 og med en helt annen kvintett enn da han avrundet kontrakten i 1956 med den nye kvintetten (Coltrane, Red Garland, Paul Chambers, "Philly" Joe Jones) som han tok med videre til Columbia, Siden 4 av de 5 heter Cookin', Workin', Steamin' og Relaxin' burde kanskje det femte het Workin' i stedet for bare "Miles". Kanskje hadde det blitt sånn om han ikke allerede brukte den tittelen et par år tidligere? Hvem vet ? Det er sikkert noen Milesologer som har brukt et par tiår på å diskutere det. ;)

    Takk for påminnelsen om et skammelig hull i Miles-samlingen. :oops:
    Aha, interessant. Var ikke klar over dette. Takk for at du deler kunnskap rundt dette 🙌 Fikk vel min "fakta" (som er feil) fra Miles Davis dokumentaren fra Netflix, og da antok jeg rett og slett at Walkin' måtte være en av de fem. Men som du sier gir det jo mening når bandet ikke er det samme 😅
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Når vi først er inne på Miles på femtitallet…

    I 1958 var han i Frankrike og spilte inn soundtracket til Louis Malles’ film Ascenseur pour L’échafaud.Han pådro seg visstnok en aldri så liten affære med hovedrolleinnehaver frøken Jeanne Moreau og han spiller intenst og moody som en kåt bakgårdskatt på nattejakt

    Mitt ex er em 10tommer fra Sam Records.

    2C35BA84-5A86-4EB2-B6E4-B8A869B8B266.jpeg


    Unge, vakre mademoiselle Jeanne fikk tilmed blåse i hornet til Miles…..
    9B59108F-2B31-4309-8B96-E8D4FA29219F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Yusef, ai ai, nå snakker vi musiker med høy integritet. Innovativt, fremoverlent, spennende og langt inne i "world Music" før sjangeren ble "oppdaget"! inneholder spennende elementer fra øst og sør, uten å bli ensidig basert på harmonisering med elementer fra indisk raga, kult nok, men litt oppbrukt over et kort tidsrom av bl.a. Joe Harriot / John Mayer (UK) med fler. Undervurdert musiker!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn