Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.405
    Antall liker
    102.421
    Torget vurderinger
    23
    "Live at Bradley's" er min desiderte favoritt Barron skive. Siste kuttet er episk.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    Mye bra musikkhistorie fra Fillmore plassene. Både det originale stedet The Fillmore Auditorium og de to kjente East og West som ligger på hver sin kyst. Miles spilte begge steder.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Her flyr sommeren avgårde med nyeste jazzfangst fra tidligere i uka:

    -Brad Mehldau: Seymour Reads The Constitution
    -Terje Rypdal: Crime Scene
    -Masqualero, S/T.. Kongshaug og gutta på Odin Records..
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Trenger man ennå flere skiver med Miles? Det finnes et (snus)fornuftig svar og et riktig svar.

    Jeg trodde virkelig denne lille boksen med 4 skiver europeiske liveinnspillinger fra 1969 var ute av print og tilgjengelig kun i det grå bruktmarkedet, men plutselig stod et jomfrulig eksemplar foran meg på Dipper i går. Og ja, jeg trengte denne. Den fyller nemlig et par små, men viktige hull i Miles-kronologien. 25-26 juli -69 i Antibes var rett etter In a Silent way innspillingene, men bare dager før utgivelsen. 5 november -69, Folkets Hus i Stockholm, var etter Bitches Brew innspillingene, men før utgivelsen i april -70. Jeg ble født i mars det året og var fortsatt i bleier så jeg var dessverre forhindret fra å være tilstede.
    Bandet var den kortlevde kvintetten med Shorter, Corea, Holland og DeJonette. Og for et bryggde koker!
    Å si at dette var en viktig overgangsperiode for Miles er en mild underdrivelse. Han kastet ut de håndsydde italienske dressene og kom tilbake i lappete skinnbukser og batikkskjerf. Og det var skjedd mye i løpet av de få månedene mellom Antibes og Stockholm.
    0F0C1AA6-9078-4410-ABFC-A58F144DFB7C.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Miroslav Vitous Group (ECM records 1981) på nyutgitt vinyl hvor legenden Jan Erik Kongshaug satt bak spakene og rattet godlyden.
    Det gjør jo heller ikke noe at Jon Christensen (trommer) og Jon Surman (div.sax og bass clarinet) er med på plata :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Den forrige skiva til denne trioen....

    image.php.jpeg

    Bassist Gary Peacock pulled together this reunion of a classic edition of the Paul Bley Trio. They've played together in duos over the years, but this - rather astonishingly - is the first time that Bley, Peacock and Motian have recorded as a trio in 35 years.This was a history-making group, free and yet intensely melodic; it has lost none of its persuasiveness. Highlights include Bley's depth-sounding explorations of the bottom end of the Bösendorfer piano on 'Not Zero', a reworking of 'Fig Foot' from the trio's original 60s repertoire, a stunning Peacock solo on 'Entelechy', and much spirited spontaneous interaction.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kjenner godt til denne trioen, JL er derimot ett kjent navn jeg ikke har hört så mye av...

    image.php-2.jpeg

    The first-time teaming of Poland’s dynamic Marcin Wasilewski Trio and big-toned US tenorist Joe Lovano brings forth special music of concentrated, deep feeling, in which lyricism and strength seem ideally balanced. The alliance plays four new tunes by Marcin and one by Joe, as well as Carla Bley’s classic “Vashkar” (in two variations), plus collective improvisations with strong input from all four players; Slawomir Kurkiewicz’s bass skills are particularly well-deployed in the spontaneous piece “Arco”. Joe will be joining the Polish trio for a number of selected concerts in the autumn. Arctic Riff was recorded at France’s Studio La Buissonne in August 2019, and produced by Manfred Eicher.

    mvh
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    Den forrige skiva til denne trioen....
    Flott plate med spennende høykvalitetsjazz. Jeg liker Motian på trommer, men man må ha god intern hørsel (tempo) for å groove hele tida. Ellers tror jeg det lett blir kaos å høre på. Egner seg for nilytting med andre ord. Godt platetips.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    3.353
    Ellers.... har spilt litt ymse Tord Gustavsen mens vi venter på godværet som er i anmarsj her nord.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Miroslav Vitous Trio (ECM 1981 vinyl reutgivelse) med Jon Christensen på trommer og Jon Surmann på diverse saxofoner.
    Jan Erik Kongshaug har ratta lyden. Førsteinntrykk :geek:
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Fant denne via ei spilleliste. Synes det er mye bra på denne. Mye analogt her :)
    Om det er jazz, tja, spillelista jeg fant den i lå i den kategorien så da legger jeg den inn her.

    ulf wakenius - vagabond.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn