Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    En småpen og litt rolig trio bestående av sax, piano og bass. Flott skive og lyden er heller ikke å kimse av(y)

E899FD5B-0DB9-448A-9B95-E0ABF2C79D10.jpeg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

Lancaster

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    291
    En liten runde i platebutikken i dag ga noen fine kjøp, deriblant Svarta får med Arne Domnérus og Rune Gustafsson.
    Innspilt i 1974, nydelig lyd produsert av Sonet.

DSCF9120.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    4
    En sak jeg ble minnet om i spilletråden til Jim, så jeg måtte på Balke-jakt.

Mye godlyd og ikke minst mye spennende musisering. Det er vart, men også mye dynamikk som frister til å skru til volum i samme posisjon som klokken. Kanskje ikke så rart med 4 musikere som slår på ting og 6 musikere som blåser i ting, pluss Balke selv på tangenter. Det hele festet til minnebøkene av Kongshaug. Musikalsk er det vel et sted i skjæringspunktet mellom ECM og Curling Legs.

314F5B19-33C1-4CD2-9E97-C4E45B94775C.jpeg

Lancaster

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    291
    Min første Tone Poet plate er i hus, Morgans femte Blue Note innspilling i en alder av 19 år.
    Jeg hadde knapt lappen da jeg var 19, og var så umusikalsk at jeg fikk selv bilhornet til å høres surt ut når jeg tutet på jentene. Nuvel.
    Jeg leser om ulike erfaringer med disse innspillingene, både hva gjelder hastighet og kvalitet på selve platen. Ikke så mye å utsette på mitt eksemplar, foruten en liten ansamling av striper/krusseduller i åpningssporet som får nålen til å kneppe litt, låter det aldeles pent.
    DSCF9127.jpg

Steinar.Sv

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2019
    Antall liker
    160
    Denne kom i posten i dag, passe ukjent for meg. Men som denne dama kan synge !!!
    Madeleine.jpg

stingsilda

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Antall liker
    967
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    2
    Så blei det denna før man tar natta her... :)
    50th Anniversary Edition.
    CD denne gangen, men funker lell...

Er vel spilt rimelig mange ganger men blir nå egentlig ikke lei, dog noen pauser må man ha.. :)

miles davis - kind of blue.png

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    2.939
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for at vi skal pepre denne tråden med Youtube-klipp, men kunne ikke dy meg da jeg tilfeldigvis ramlet innom denne rett etter å ha sett Silda spille KoB.

Miles Davis, trumpet; John Coltrane, tenor; Wynton Kelly, piano; Paul Chambers, bass; Jimmy Cobb, drums; Gil Evans Orchestra, background riffs. 2 Apr 1959, Studio 61.
    Altså et litt annet mannskap. Wynton istedet for Bill og Gil & horns fyller inn (men det var nok mest på de andre låtene som ble spilt inn samme kveld, her ser det ut som de mest henger rundt og lytter). Nå var aldri orginalinnspillingen veldig finslepen. Det var stort sett rett inn og ferdig med det. Men, her spiller han nesten enda bedre, mer uslepent, pågående, insisterende og "gritty".

Omtrent ved 2:38 senker han hornet, tusler til side og lar Trane ta scenen. Sekunder senere ser vi Miles ta seg en blås i bakgrunnen mens han litt casual hører Trane sin solo. Nesten i overkant cool, selv for Miles.

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Et meget bra debut album fra Immanuel Wilkins, saksofon. 23 år gammel og leverer på denne måte, jazzen er i gode hender. Anbefaler å høre på albumet Omega!

FEA8488A-5640-44A6-BBEF-7BC734C7D290.jpeg

Hedde

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    732
    ^ Spennende musikk som jeg gleder meg til å høre mer "live" på en annen produksjon. Sitter å irriterer meg over mixen hvor sax og piano kommer inn for sterkt. Lurer på om det er komprimert egentlig noe som er blitt typisk i amerikansk jazz. Blir litt ør. Ja ja, sikkert bare meg.

ou812rh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    8
    Ikke en tradisjonell jazzskive, men er vel det som går under sjangeren nujazz eller noe sånt! Uansett så synes jeg dette var ganske kult og svinger bra her jeg sitter å sløver på terrassen:cool:

1480BB30-CCD3-4A1F-B036-CA86C5594DFA.jpeg

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.508
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Deilig sval morgen jazz i det som synes bli en varmdag 😊

mvh

Hedde

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    732
    Her trenger vi noe varmt, for det blir en høstdag.

Tweedjakke

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Gamalt, og sikkert utspelt, men Køln-konserten til Jarrett har vore fast følgje i bilen til og frå jobb siste veka.

Spørsmål: Tek eg feil når eg får kjensla av at "New Chautauqua" (som eg plar spela gjennom kvar forsumar) på eitt eller anna vis siterer denne, eller dei berre så like fordi dei hentar råmateriale frå same kjelde av melodifragment og harmoniar?

Spør for ein ven.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    643
    A3781202-6394-4E2F-9C89-3F017C56D371.jpeg

Nytt bekjentskap (plata, ikke artisten)
    Disiplinert rytmsesksjon gir masse plass til McLaughlin og Surman, særlig gubben til Karin gjør god figur her.

Hedde

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    732
    Gamalt, og sikkert utspelt, men Køln-konserten til Jarrett har vore fast følgje i bilen til og frå jobb siste veka.

Spørsmål: Tek eg feil når eg får kjensla av at "New Chautauqua" (som eg plar spela gjennom kvar forsumar) på eitt eller anna vis siterer denne, eller dei berre så like fordi dei hentar råmateriale frå same kjelde av melodifragment og harmoniar?

Spør for ein ven.
    Jeg var på en Jarrett trio konsert i Frankrike for lenge siden. Dagen etter skulle Sonny Rollins spille. Midt i triosettet spilte Keith fire noter med sitat fra an kjent Rollinslåt. Da var det mange som smilte og nikket gjenkjennende rundt oss.

Kølnkonserten er spesiell. Det er liksom ikke melodier, men mer lek mellom ulike tema eller akkorder og repetisjoner. Mye følelse, klang og temperatur. Men også rytmer etter hvert. Uten å ha hørt den solo gitarskiva til til Pat Metheny så vil jeg tro at likheten ligger i stemninger og harmonier som du sier. Man må jo også tenke på at begge har Manfred Eicher som produsent. Han har som regel litt å si på produktet.

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.508
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    En cd jeg plukket med meg for 20,- helt ukjent for meg, men damen kan blåse 😄

mvh

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.508
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Min förste Manu Katche skive, fra 1991...

mvh

Hedde

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    732
    Lars Skoglund - La La Lars
    Goran Kajfeš (trompet), Jonas Kullhammar (sax), Carl Bagge (tangenter), Johan Berthling (bass), Lars Skoglund (trommer).

En av mine favoritt hjemlige trommeslagere for tida.

Skoglund som produsent lar jeg salt peanuts* ta seg av:

Skoglund employs his extensive experience as a producer of popular acts to compose catchy and uplifting avant-pop-jazz themes, rich with detail and with playful story-lines. The front-line of Kajfeš and Kullhammar offers a lush, soulful solos; Bagge wraps the themes with sweet, intoxicating aroma, sometimes nostalgic and exostic, often cleverly swinging yet somehow futuristic with his piano and vintage electronic keyboards,; Skoglund, with the solid support of Berthling, steers the breezy commotion with a sense of playfulness and elegance.

la la lars.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn