Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Leste at han vant Spellemannsprisen sist helg med "Outstairs", har du den? De er veldig fine disse ensemblet platene hans på ECM, har ikke den siste så jeg bare lurte...


    cover.jpg
     
    M

    musicus

    Gjest
    Leste at han vant Spellemannsprisen sist helg med "Outstairs", har du den? De er veldig fine disse ensemblet platene hans på ECM, har ikke den siste så jeg bare lurte...


    Vis vedlegget 239076
    Har ikke den, men det kommer bli fler, det er vel to skiver i posten nå, "a place to" og den siste til Tord, så blir det å sjekke ut litt mer CW etter det, det var spennede stemninger og arrangementer på den jeg hörte nu :)

    mvh
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    "Sofienberg variations" kan anbefales. Nydelig plate i et landskap som er vanskelig å forklare, det må høres. Spilt inn i Sofienberg kirke i Oslo med Kongshaug bak spakene. Med Arve Henriksen, Nils Økland (han spiller fint!), Per Oddvar Johansen og Trygve Seim. Husker jeg så disse i Kongsberg kirke, det var gåsehud til langt på natt.


    sofienberg-variations.jpg
     
    M

    musicus

    Gjest
    "Sofienberg variations" kan anbefales. Nydelig plate i et landskap som er vanskelig å forklare, det må høres. Spilt inn i Sofienberg kirke i Oslo med Kongshaug bak spakene. Med Arve Hendriksen, Nils Økland (han spiller fint!), Per Oddvar Johansen og Trygve Seim. Husker jeg så disse i Kongsberg kirke, det var gåsehud til langt på natt.


    Vis vedlegget 239079
    Ahh, fint du nevner den slik, den la jeg presis i bestilling, sammen med "a year from easter", samler på meg Ensamble skivene först :) ...

    mvh
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    ...denne hoppet på i siste liten på bestillingen også (Håper linken funker nu) :)

    61rycvSHT0L._SY450_.jpg



    mvh
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Det vedlegget der får jeg ikke frem..?

    Når du har hørt på CW++ og ønsker å høre andre sider av han (og andre...) så vil jeg anbefale Audun Kleive sin Generator-X plate. Her i samspill med Ståle Storløkken, Arve Henriksen og Jan Bang. Og CW da. Dette er noe helt annet enn det andre som er nevnt over her, dette er regelrett tøffe saker og viser hvor mange sider disse folka har å spille på. Så disse live flere ganger og de ble en stor favoritt etterhvert.

    Jazzland 2000.


    R-958174-1362704865-2507.jpeg
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det vedlegget der får jeg ikke frem..?

    Når du har hørt på CW++ og ønsker å høre andre sider av han (og andre...) så vil jeg anbefale Audun Kleive sin Generator-X plate. Her i samspill med Ståle Storløkken, Arve Henriksen og Jan Bang. Og CW da. Dette er noe helt annet enn det andre som er nevnt over her, dette er regelrett tøffe saker og viser hvor mange sider disse folka har å spille på. Så disse live flere ganger og de ble en stor favoritt etterhvert.

    Jazzland 2000.


    Vis vedlegget 239092
    Se der ja, mange gode tips her, takker!! skal jobbe meg gjennom etterhvert, har ikke spotify el. lign så det får bli å gå i sjappa eller bestille, er litt old school der, jeg liker å ha de albumene jeg trives med i hylla.
    En stund siden jeg har värt i dette jazzhjörnet her, det går i sykler og perioder hva jeg spiller mest av underveis :)

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Denne er også en spennende skive, ett spesiellt uttrykk og stemninger her med, men verdt å legge en lytt til..

    41T5Jg2bcDL.jpg


    51ZAJzgqvJL.jpg


    mvh
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    George Russel.jpeg


    Jeg har ikke noe greie på Jazz, og ikke har jeg så mange skivene heller. Dette var imidlertid sterke saker.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det blev ett par nye skiver idag og...

    51zas2gaZZL._SY450_.jpg


    og denne kom i posten idag, denne har jeg sett frem til...

    41ptgBLjjoL._SX450_.jpg


    mvh
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    I dag har det vært mye om Jim Hall på Nrk Jazz og nå går jeg igjennom ulike tilgjengelige opptak på Wimp. Akkurat nå er det en skive han og Sonny Rollins har spilt inn sammen.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg simpelthen digger å sette meg fast i ECM land, etter enda en tur på den lokale sjappa kom man hjem med tre skiver idag, hvorav to fra ECM, först denne:

    2185_a.jpg


    mvh
     

    Hoffa

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.01.2008
    Innlegg
    99
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Har tatt fram Solidfication-boksen igjen for en gjennomkjøring. Har bestilt den nye Cosmic Creation som er limitert til smålige hundre eksemplarer. Den regnes visstnok som del to av Chron, som er å finne i denne boksen.. Har fått veldig sansen for Arve Henriksen siste året, et unikt uttrykk i instrumentet sitt og et spennende landskap. Absolutt et fin akkompagnement til kaffe og kake en tidlig lørdagskveld :)

    image.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Trener for tiden på å like jazz. Skyldes nok alderen ;) Så langt med varierende resultat, men denne her virker veldig lovende...
    Driver med samme øvelsen. Klarer bare litt i gangen :)
    Hehe :) samme her. Har jobbet litt med Miles Davies tidligere uten å få særlig fot. I dag har jeg kjøpt, og hører på Bitches Brew Live. Mye, mye bedre enn de andre platene jeg har av ham!!!.....handler sikkert mer om smak enn kvalitet.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Trener for tiden på å like jazz. Skyldes nok alderen ;) Så langt med varierende resultat, men denne her virker veldig lovende...
    Driver med samme øvelsen. Klarer bare litt i gangen :)
    Hehe :) samme her. Har jobbet litt med Miles Davies tidligere uten å få særlig fot. I dag har jeg kjøpt, og hører på Bitches Brew Live. Mye, mye bedre enn de andre platene jeg har av ham!!!.....handler sikkert mer om smak enn kvalitet.
    Ta ett par runder med de litt easylistening gutta, Paul Desmond, Art Pepper, Stan Getz, Chet Baker, Gerry Mulligan, så kan man rusler sakte derfra om liker det man hörer :) ...

    mvh
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    hehe. Jeg har starta med George Russel jeg :) Har også Bitches Brew, men slet noe fryktelig i begynnelsen. Siden har jeg fått god hjelp til å forstå av Jan Garbarek og Arild Andersen. Det er vel egentlig derfra jeg har interessen. I Took up the Runes var genial i så måte. Jeg gir meg ikke, det er ihvertfall sikkert :) Takk for rådene musicus. Skal sjekkes.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.368
    Antall liker
    63.323
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker Musicus. Skal sjekke, men Stan Getz er taffel :cool:
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Kom over en strålende rip av denne gamle vinylgodsaken.
    Låter flott!
     

    Vedlegg

    M

    musicus

    Gjest
    @TOMZ & FrodeR

    Litt mer moderne jazz, men denne er spennende, ang Getz så finns det skiver som ikke er så veldig taffel også ;) ...
    Nils Petter Molvär "NP3"
    51KRqP9I4TL._SY450_.jpg


    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Ble litt inspirert av det forrige NPM albumet at jeg fikk plukke fram dette igjen og, en stund siden de har värt spillt...

    Nils Petter Molvär "Khmer"

    51jIUZKpx2L._SY450_.jpg


    mvh
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hører på Charly Antolini. En gammel jazz trommis som gikk sammen med plateselskapet Jeton for å lage en så dynamisk skive som det går an. Ettersigende er det flere som sliter med sporingen på den.
    Den finnes på Wimp også

    anh9135.jpeg
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Trener for tiden på å like jazz. Skyldes nok alderen ;) Så langt med varierende resultat, men denne her virker veldig lovende...
    Skjermbilde 2014-01-27 kl. 16.20.17.jpg


    Smilte da jeg leste dette innlegget! Er i samme posisjon selv:) Føler denne sjangeren er så stor ( inflytelsesrik ) at jeg ikke kan annet enn å "lære" meg å like det.

    Tok rådet til musicus og nå spiller denne..Helt villt bra lyd i disse opptakene - dac`en min ELSKER dette..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn