Der var vannproblemet fixet. Ble noe bløtt på kjøkkengulvet/skapet, forbanna dritt kran.
Skal liksom være noe hele tiden.
Nuvel, nok om denslags småting og irritasjoner.
Experience ONE, 2A3;
Først må jeg si at det er en rør amp med høy WAF, iflg kjerringa er den "sjempeflott" og spiller bra rett ut av esken. Få's selvsagt i flere finisher enn den som står her.
Blir levert originalt med Sovtek 2A3/EH 5U4G/ Sylvania 12AT7 (i den her ampen) Sovtek og EH var helt nye, Sylvania NOS.
Der må jeg nesten nevne at ampen kjører rørene ganske hardt. Hvilket gjør at "standard" rør (Sovtek 2A3 for eks) vil få forkortet levetiden noe. Produsent mener 1000-1200 timer mellom rørbytte. Mer om det senere.
Nå har jeg vært så heldig at jeg har hatt ampen her i en 4 ukers tid. Den har fått prøvd seg med 2 typer 12AT7 rør og 2 typer 2A3 rør. Takk til Gago som velvillig lånte meg ett par Mullard 12AT7 og til importør/Moiz.no som sendte ett par EML 2A3 hit til meg. Den har ca. 200 timer på nakken. Iflg produsent skal 200 timer "burn in" være tilstrekkelig.
Bare for ordens skyld,
jeg har ikke noe (eier) interesser i verken Moiz.no eller Trafomatic. Ei får jeg heller betalt for å skrive masse pent om den eller skryte uhemmet. Fikk klar beskjed om å skrive det jeg syns og ville på hfs/ i tråden min. Både positivt og negativt. Regner med at de som har vært innom og hørt på ampen gjør det samme. Tøft gjort av gutta på Moiz

Moiz tilbød seg å låne meg ampen og da var jeg selvsagt ikke lei å be

Hvor ofte får man lånt en helt ny 2A3 amp eller en 2A3 i det hele tatt ?
Så, hva sitter man igjen med av inntrykk etter såpass mange timer med ampen 8)
For det første det er en meget velspillende og flott amp. Ikke det at jeg har så mange 2A3 å sammenligne med men dog...
Spillte meget bra rett ut av esken med nye rør. Til og med Sovtek låt brukelig bra

Kjerringa nevnte det etter 5 min med Totta, før jeg rakk spørre, jeg var ikke uening med a.
Syns den balanserer "hifi" og musikk på en flott måte. Det kan sikkert Mbare og Atonal si litt om også, kanskje ?
Med Sovtek rør før vi snudde stua; (uten pre)
Ampen er dørgende tyst, ikke en lyd/ulyd i høytalerne.
Veldig åpen/luftig, bra trykk og kontroll nedover om enn noe "mangel" på trykk i mellombass området som jeg liker best av alt med Klipsch. Flisespikkeri kanskje men sånn er det nå engang.
Toppen, kunne kanskje ha vært litt mere luft, mellom instrumentene, men hey ikke dårlig i mine ører.
Midt, det er vel ikke den sterkeste siden til Sovtek rørene men levelig ja. Savnet litt mere kjøtt på beina (Les: stemmene) og litt mere trykk.
Bass, bra kontroll, faktisk overraskende bra kontroll men savnet som sagt litt mere oppover i bassen/mellombassen.
Den farger ikke lyden så mye som jeg kanskje skulle ønsket, hehe, er man rørkæll så skal det låte rør. Igjen, den balanserer meget bra mellom "hifi" og musikk. Nesten pose og sekk, til prisen.
Det som derimot var litt artig å høre på var en Count Basie innspilling som R.Solhaug hadde med. Storband/swing cd fra 40-50 tallet (R.S kan sikkert si mere om den) der "knakk" lyden sammen. låt "spedt" og litt merkelig. Gjaldt iofs primært den cd'n den kvelden. De ble foresten begge kjørt igjennom M2 pre'n på den aktuelle cd'n. Gago og JH var også innom den kvelden. Tror vi var enig om at Svampen var tingen på Count Basie :
Exp.1 igjennom M2;
Vil vel påstå det var ett lite løft selv om Exp.1 står helt greit på egne bein. Den blir levert med en Alps vol.pot eller gain kontroll som det så fint heter.
Igjennom M2 stå vol. pot på ca.2/14.00 på Exp.1
Nå kom mellomtonen mere fram, (Les: stemmer) kjøtt på beina om dere vil. Mere luft hele veien, kanskje til og med litt "større" rom, Nå skal det sies at M2 "farger" lyden litt, hvilket passer meg og mine ører meget bra.
Ikke så mye forskjell iofs ellers. Alt ble det lille bedre + at man kunne dra på mere, endel gain i M2'n.
Det var vel Mbare som nevnte at " svartere bakgrunn, mindre støy...." (du får rette meg Mbare hvis jeg tar feil)
Sant nok, den er mere "hifi" enn Svampen uten at det er en dårlig ting (sa jeg virkelig det ?!)
Vel vel, det er en god amp, musikalsk sak absolutt. Til prisen, ca.17k m/rør, må det være mye for pengene mener nå jeg. Sun sin 2A3 ligger vel på 26-27k i Nederland, AN Vindicator ligger vel på 22k i Norge, Svampen kostet meg rundt 8k uten rør (til sammenligning)
Exp.1 i snudd stue;
Det her var noe jeg hadde gledet-gruet meg til ;D
For det første så sitter man brått mye nærmere, ca.3m (tidligere ca.5m) og høytalerne står med ca.2.1m (tidligere ca.3.5m) i mellom seg.
Det viste seg at det fungerte meget bra, syns jeg.
Man får ett litt annet inntrykk av hardwaren, på en måte, tror jeg
Vel tilbake til lyttingen.
Første kvelden med Sovtek rør og ikke M2 tilkoblet.
Vel, nå hørte man at sovtek kanskje ikke var ideelt men igjen fungerte helt greit.
Følte kanskje at ting ble litt mere "uryddig" (i mangel av ett bedre ord) enn det hadde vært tidligere.
Ellers ikke så veldig med forskjeller, tonalt mer eller mindre likt.
Så ramlet det ned noen EML 2A3 i heimen til the Olsen's. Svarte f*n for ei stor eske var det første som slo meg, mange rør har de sendt !? 8)
Etter å ha pakket opp ei eske så var det ei ny mindre inni der, du milde, gutta på jac music tar iaf pakkingen alvorlig nok.
Nedi den siste esken lå det to jævlig store rør og gliste til meg, herlig tenkte jo jeg ;D
Fra venstre;
EML, Sovtek, Sylvania NOS.
Beklager avsporingen, ble litt revet med her.
Så var det bare å putte EML (2A3 Mesh) rørene nedi Exp.1 og huke på M2'n.
Slengte (hehe RoDa) på en cd og satte meg ut på terrassen, cig tid vet jeg.
Selv igjennom stuevinduet og en lukket terr.dør så hørte jeg noe som fikk gliset fram

(Over en by med Kari B)
Yes Bede, we got liftoff !
Ampen var jo rene Mr Jekyll & Hyde.
Nå skjedde det ting, ampen våknet, tente på alle sylindrene om dere vil

Eller om det var jeg som tente på alle...nuvel, ikke så viktig.
Alt og da mener jeg ALT åpnet seg opp, toppen falt på plass, stålkontroll i bassområdet (aldri trodd jeg skulle si det om en liten rør amp)
Virket som den gikk fra å yte 3.5W til 50W, føltes sånn der og da.
EML Mesh (her hos meg i mine ører) hadde stort sett alt jeg savnet med Sovtek 2A3 (til skarve 250,-kr stk)
Stemmene ble bedre (ja både herre og damestemmer), mellombass-bass gikk opp 3 divisjoner, toppen betydlig mere detaljert og luftigere.
Nå høres det nesten ut som en "hifi" amp men nei, den har fortsatt (kun) ett bein i hver leir, den spiller fortsatt musikk men har med seg endel ting som jeg liker fra "hifi" verdenen. Oppløsning/luftighet, kontroll, detaljerikdom fra topp til bunn, sorter bakgrunn (hater det ordet)
Ampen trives uten tvil best med rør som tåler juling er min påstand. KR/EML osv type rør.
Produsenten sa også at den kjører rørene hardt. Mere om det til slutt.
rolfozzy bemerket også det når han var innom, vannvittig kontroll spesielt nedover i registret.
For de uinnvidde, det sitter en aktiv 12" foran og en 15" passiv i hver høytaler, skal kontroleres.
Men det var igjennom M2.
laban var innom en kveld og da testet vi Exp.1 som int.amp. m/EML rørene.
Det var strengt tatt ikke den oppturen vi hadde håpet på kontra Exp.1 m/Sovtek, hvorfor aner jeg ikke.
Vi brukte cd spilleren som vol.kontroll og skrudde vol.pot til ca.klokk 2/14.00 på Exp.1 men nei, samme skjedde. Ble "flatt" og merkbart kjedeligere. Hvorfor...ingen forklaring.
Kjørte Exp.1 igjennom M2'n og livet var bare herlig igjen. Merkelig opplevelse men vi forsket ikke mere på "problemet"
Det som er sikkert er at Exp.1 m/EML rør og M2 spilte helt for jævlig bra, syns jeg

Nå skal det vel sies at den spilte ikke dårlig med Sovtek rør men EML løftet absolutt ampen til ett nytt nivå.
Prøvde også EML i Svampen, det var, utrolig nok, ikke store forskjellen fra EH GG rørene som jeg brukte til vanlig. Igjen aner jeg ikke hvorfor. Kan være at ampen min er for snill, kjører ikke rørene hardt nok. Virker som EML trives best når de får "juling". Låt kanskje litt bedre på ett par parametre men ikke nok til at jeg kan forsvare mer prisen overnfor kjerringa/ledelsen
EML 2A3 M koster vel rundt 3700,-kr hjem på døra for ett par, på lovlig vis selvsagt. EH 2A3 GG koster 700,-kr for ett par.
Nå skal det sies at for eks EML rørene lever betydelig lengre enn Sovtek og andre standardrør i Exp.1 ampen. Det som produsenten oppgir, hvis jeg har forstått rett, om at rør skal/bør byttes etter 1000-1200 timer gjelder standard rør.
Kanskje Moiz gutta har en bedre forklaring på det ?
Exp.1 vs Svampen;
Det får vi ta utover kvelden

Må være litt pappa her og skal på husvisning om en god time.
ps: skrivefeil og sikkert dårlige valg av ord får dere leve med, jeg er da for pokker'n ikke noen skribent.
/jan