Tja, Altec hønn.
Forklare hvordan det låter er ikke så enkelt som jeg trodde.
Blir som å forklare hvor god en bil er å kjøre, man kan snakke - peke - vifte med armer men det beste er å kjøre den for å skjønne hvor landet ligger.
Den følelsen jeg har med Altec også. Tror ikke jeg klarer å rettferdigjøre de med noen ord, de BØR høres.
Men skal gjøre ett fattig forsøk

De låter
horn og det i ordets beste mening. Med det mener jeg
live følelsen, trykket, bli-revet-med-følelsen-og-dratt-inn -i-musikken og rockefoten får spasmer osv osv...
I mine ører er det mellombassen som er mest vannvittig med de her horna, ett avsindig trykk og da mener jeg
trykk. Kan til tider minne meg om La Scala (når BHO hadde sine) den mellombassen - trykket de her produserer.
Noen vil garantert elske de, andre rynke på nesen og snu ryggen til. Føler med de som snur ryggen til

Jeg tilhører fanskaren.
Vel, det er mere enn mellombass med de her. Toppen henger med, veldig godt skal sies. Regulering av gain er ingen ulempe, all musikk fungerer. Her står den bortimot konstant på 7. (10 er minimum - 1 er max)
Veldig luftig, oppover, som horn er og skal være, i det hele tatt syns jeg hønna henger godt sammen tonalt, ingen hull, ikke noe som stikker av. Brukte ikke så lang tid på å justere til hornet, fulgte ett par tommelfinger regler og lekte litt med høyde og vinkling og der satt de. Spiller best, i motsetning til khorn, i sweetspot. Khorn fyller rommet på en litt annen måte. De her spiller litt smalere føler jeg. Igjen...ikke noe stort problem.
Bruker som sagt BP-Svampen på de, fungerer bedre enn AN P1SE (den er litt mere rølpete

) på Altec'ene. Og de trives greit med 3W inn 8)
Usikker på eff. i de, rundt 100db Leif ?
Nuvel. Kort ver. Ett jævla trykk i de, mellombass som jeg bare elsker, toppen bare er der/stikker ikke av på noen måte, luftig og lettflytende. Jada de spiller bass også men ikke subbass.
(Som sagt med for eks hjørneplassering ville de garantert krøpet lengre ned)
Nå har jeg spilt med og uten sub, de spiller helt greit uten sub bare så det er sagt. Men på enkelte typer musikk (hardere musikk) så syns
jeg sub er påkrevd, smak og behag selvsagt.
Men fy fan som det rocker på Opeth, Porcupine Tree, Metallica ja til og med Depeche Mode m/sub tilkoblet
Blir litt revet med, beklager

De spiller det meste av musikk, ikke misforstå. Vært innom Tord Gustavson trio, Kate Bush, Savage Rose, Ke`b Mo, Kari B, Muddy Waters, Holly Cole, Cat Power, Miles Davies og ikke minst Dire Straits (de gamle kun)
Til prisen, vannvittig bra kjøp IMHO.
2 veis konstruksjon, de spiller vel ikke så mye under 45-50hz, selvsagt kryper de vel litt under det med romhjelp vil jeg tro. Men det de leverer fra nedre grense og oppover er kvalitet så det monner.
Mulighet for å justere nivå på diskant, kjekt. Men for å få utnyttet de til max tror jeg en hornsub er påkrevd ;D
En ikke altfor lang "tur" det her. Igjen, de er absolutt verdt å låne ørene til, så hvis noen føler for en tur innom så skrik ut. Er jeg heldig blir de stående her ut januar, minst !!! (hehe)
Får en arbeidskolega på besøk i morgen, tenke jeg skulle la han få rable ned noen ord om de også.
Han er ikke på hfs (smart fyr) og sånn passe interesert i 2 kanals, men liker musikk så det skal bli spennende og interesant.
LMC og shaunv, tidligere eiere, har sikkert ett par småting på hjertet ang de her Altec bøllene ?
De kjenner hønna bedre, så fyll i hullene guttær.
/jan"somharvondtimellomgulvetetteråhablittbombardertmed98dbtrykkfraaltec"olsen